Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:18
We gaan een woning laten bouwen, oplevering zal naar verwachting september 2025 gaan worden.

Vanuit de BENG moet er een 5000Wp op. Ik heb twee dakvlakken tot mijn beschikking. Noord-oost en zuid-west.

Initieel was mijn idee 30 panelen op zuid-west. Nu vraag ik me af of dit de slimste keuze is. Op zuid-west kan ik er max 36 kwijt. Dit dakvlak (50 graden) heeft geen schaduw / opstakels. Op noord-oost kan ik er wat minder kwijt ivm dakramen en pijpje maar als nog wel 20-25 denk ik. Al leg ik daar liever minder vanuit esthetisch oogpunt.

Prijs per Wp via aannemer is nu een 0,88. Zou in theorie ook nog wel kunnen shoppen maar mijn voorkeur heeft wel de standaard leverancier. Gemak is me ook wat waard.

Wat is wijsheid? 30 op zuid-west? Of wat minder panelen en verdelen over de twee vlakken met daarnaast wellicht een accu?

Ik rij wel BEV maar heb maar een 50-75kWh per week nodig. Verder in de zomer wel wat airco's maar met name in de wintermaanden meer behoefte ivm warmtepomp.

7+MWh terugleveren is ook niet echt handig/rendabel vanaf 2027 gok ik zo.

Mijn gevoel zegt nu dat een aantal panelen op noord-oost ook zinvol kan zijn om de opwek wat meer te verdelen over de dag en PV op zuid-west wat inperken met daarnaast een 10kWh accu om de avond/nacht door te komen.

Wat zouden jullie doen en waarom?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je een tekening/schets?
Zie ook Tips bij openen vragentopic zonnepanelen .
50 graden vind ik vrij steil, NO doet dan wel fors minder.
Wellicht is er een bijgebouw (garage, tuinhuis, fietsenschuur) dat kan bijdragen aan een gunstiger verdeling, dat is inderdaad de goedkoopste manier om een hoger eigenverbruik te regelen.

Persoonlijk zou ik een accu nog weglaten, maar wat wijsheid is weet je pas over een paar jaar. 2027 is nog ver :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:40
Accu-voorbereide omvormer kiezen. Maar accu op PV nog lang niet rendabel.

De accu’s die op dit moment renderen zijn de handel-accu’s als zonneplan nexus. Echter begint deze markt heel erg actief te worden dus persoonlijk twijfel ik over of de nu haalbare rendementen zullen blijven

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Proton_ @Ronald Dak is zadeldak met hoge nok. Zit inderdaad op 50 graden.

Situatie;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-vRoed_43dc-2uAEk-b85fN1TM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JYCOiVWhCLnXeGFOK6jRy7cM.png?f=fotoalbum_large

Blauwe woning is van ons.

Waarbij het hoofdgebouw dus de genoemde dakvlakken heeft. Uitbouw achter, garage en carport (staat niet op het plaatje maar komt er nog voor) hebben plat dak maar ik weet even niet of ik daar PV op wil. Zit ook met buren waar wellicht schaduw vanaf komt. Al is het uitsteekstel aan mijn kant laagbouw bij ze. Dus het hoogbouw van ze zit wel een ±8 meter van mijn garage af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Mijn gevoel zegt dat het dan verstandiger is om op de garage+carport iets op 10 graden ZO te leggen dan op je hoofddak NO.

Een hybride omvormer is niet veel duurder dan een niet-hybride omvormer, dus daar kan je voor kiezen.
Bedenk voor jezelf wat je dan belangrijk vindt:
* Eiland/noodbedrijf mogelijk? (bv met een apart UPS stopcontact, niet noodzakelijk je hele huis)
* Vendor lock-in? Dat is met hoogvoltage accu's vaak een ding, zodat die duurder zijn per kWh.
48V systemen zijn universeler en goedkoper maar hebben doorgaans iets hogere conversieverliezen (een paar %).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Proton_ schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:29:
Mijn gevoel zegt dat het dan verstandiger is om op de garage+carport iets op 10 graden ZO te leggen dan op je hoofddak NO.

Een hybride omvormer is niet veel duurder dan een niet-hybride omvormer, dus daar kan je voor kiezen.
Bedenk voor jezelf wat je dan belangrijk vindt:
* Eiland/noodbedrijf mogelijk? (bv met een apart UPS stopcontact, niet noodzakelijk je hele huis)
* Vendor lock-in? Dat is met hoogvoltage accu's vaak een ding, zodat die duurder zijn per kWh.
48V systemen zijn universeler en goedkoper maar hebben doorgaans iets hogere conversieverliezen (een paar %).
En daarnaast PV op hoofddak ZW neem ik aan? Waar zit je dan aan te denken qua aantallen? 20 op ZW en 10 op ZO?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Dat ligt ook een beetje aan hoe het mooi uit komt (ik houd bijvoorbeeld van rechthoekige vlakken), maar ergens tussen 20/10 en 10/20 is wel OK denk ik. Schuindakmontage zal iets goedkoper zijn dan platdak.
Met warmtepomp heb je 's ochtends ook wel wat verbruik, maar verder meestal meer 's avonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Proton_ schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:43:
Dat ligt ook een beetje aan hoe het mooi uit komt (ik houd bijvoorbeeld van rechthoekige vlakken), maar ergens tussen 20/10 en 10/20 is wel OK denk ik. Schuindakmontage zal iets goedkoper zijn dan platdak.
Met warmtepomp heb je 's ochtends ook wel wat verbruik, maar verder meestal meer 's avonds.
Dakvlak van hoofdgebouw op ZW is een groot oppervlakte met alleen maar pannen. Zit dan te denken aan 2 rijen van 10 daarop. Vind dat persoonlijk mooier dan 3x7 bv. Daarnaast dan een 10 panelen op garage/carport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:46
Let vooral op, wat zijn jouw gebruiken?

Douche je smorgens of savonds?
Wanneer kook je?
Wanneer staat verwarming aan (doe je aan verlaging als je weg bent?)
Elektrische auto?
Wasmachine / vaatwasser?

Meeste dingen doe je sneller smiddags/savonds dan smorgens. Dan kan je beste meerendeel savonds hebben.

Kijk eens naar het verbruiks patroon van afgelopen jaar, hoe ziet jouw dag verbruik eruit? Waar piek je? Op die tijdens heb je panelen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
99ruud99 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:50:
Let vooral op, wat zijn jouw gebruiken?

Douche je smorgens of savonds?
Wanneer kook je?
Wanneer staat verwarming aan (doe je aan verlaging als je weg bent?)
Elektrische auto?
Wasmachine / vaatwasser?

Meeste dingen doe je sneller smiddags/savonds dan smorgens. Dan kan je beste meerendeel savonds hebben.

Kijk eens naar het verbruiks patroon van afgelopen jaar, hoe ziet jouw dag verbruik eruit? Waar piek je? Op die tijdens heb je panelen nodig.
Ja, lastige is dat we nu dus nog CV hebben. Maar verder;

- Douchen meer 's avonds dan 's ochtends.
- Koken tussen 16:30 en 17:30.
- Verwarming nu van 7 - 22 op 19 en andere uren op 17,5. Straks nog ff onbekend.
- Is bijna altijd wel iemand thuis. (Ivm thuiswerk/kids etc)
- Auto kan ik overdag laden, rij weinig. (50-75kWh per week nodig)
- Wasmachine/vaatwasser etc kunnen we prima plannen. Dus doorgaans overdag.
- Verder airco op slaapkamers dus pas na 20:00 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Dan zou ik 10-20doen,

Maar vraag ook even wat "dak vol" op Zuidwest meer kost dan 10-20.

Want vaak kosten paar extra panelen niet zoveel extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
99ruud99 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:47:
Dan zou ik 10-20doen,

Maar vraag ook even wat "dak vol" op Zuidwest meer kost dan 10-20.

Want vaak kosten paar extra panelen niet zoveel extra.
20 op ZW en 10 op ZO (platte dak) bedoel je dan denk ik?

Deze partij rekent redelijk met een prijs per paneel. 30 op ZW zal per paneel iets voordeliger zijn dan 20 maar heel veel voordeliger is het ook weer niet. 30 + 10 voelt ook wel wat heftig, :+

Sunnydesign kan niet echt opwek over 24 uur weergeven of wel? Dan zou ik daar nog wat mee kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ben je verplicht door die partij te leggen? 30-10 moet makkelijk voor 50 ct/wp gaan... Maar dan zit je niet bij je huidige leverancier (maar wel 5000 goedkoper)
Dus 40*435/2 ~ 9k

Ik weet alleen de maten van je huis niet, dus valt vrij weinig over te zeggen.

Vraag eens bij huidige aannemer wat 20-10 kost en wat 30-10 kost.

Als dat maar 1500 euro scheelt zou ik het doen :)

[ Voor 18% gewijzigd door 99ruud99 op 21-07-2024 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
99ruud99 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:05:
Ben je verplicht door die partij te leggen? 30-10 moet makkelijk voor 50 ct/wp gaan... Maar dan zit je niet bij je huidige leverancier (maar wel 5000 goedkoper)
Dus 40*435/2 ~ 9k

Ik weet alleen de maten van je huis niet, dus valt vrij weinig over te zeggen.

Vraag eens bij huidige aannemer wat 20-10 kost en wat 30-10 kost.

Als dat maar 1500 euro scheelt zou ik het doen :)
Op het ZW dak kunnen 36 panelen. Carport + garage is een 14 m x 4,75 m.

Nee, niet verplicht. 50ct/Wp lijkt mij wel heel laag? Als ik 10 panelen met omvormer en bevestiging bij elkaar klik zit ik op 2300,- voor platte dak. (Outlook en goedkoop spul.) Dat is dan 52c per Wp zonder montage en bekabeling & klein materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
50 ct is voor schuin dak tegenwoordig redelijk normaal - vergeet niet dat je btw vrij moet rekenen :)
De zonnepaneel bedrijven komen niet meer van hun panelen af, terwijl ze groot ingekocht hebben omdat ze golf aan paneelorder kregen.

Vooral, het aantal werkuren / opstartkosten scheelt niet zoveel met die 10 panelen extra, dus dat maakt het erg makkelijk.

Carport moet je even kiezen als je 10 panelen wilt: of 1 lange rij in portret, of 2 rijen in schilderij. (ik zou voor portret gaan, maar dan komen ze wel wat hoger van je dak af met zelfde hellingshoek).
Plat dak montage is wat duurder, door montagemateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
99ruud99 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:25:
50 ct is voor schuin dak tegenwoordig redelijk normaal - vergeet niet dat je btw vrij moet rekenen :)
De zonnepaneel bedrijven komen niet meer van hun panelen af, terwijl ze groot ingekocht hebben omdat ze golf aan paneelorder kregen.

Vooral, het aantal werkuren / opstartkosten scheelt niet zoveel met die 10 panelen extra, dus dat maakt het erg makkelijk.

Carport moet je even kiezen als je 10 panelen wilt: of 1 lange rij in portret, of 2 rijen in schilderij. (ik zou voor portret gaan, maar dan komen ze wel wat hoger van je dak af met zelfde hellingshoek).
Plat dak montage is wat duurder, door montagemateriaal.
Is er ergens een caculator/tool waarmee ik over een dag de opwek kan zien? Het is nu voor me nog wat onduidelijk hoeveel ik aan de ZO panelen ga hebben. Was ook al ff in de PV Output db aan het struinen maar daar kun je afaik ook niet echt op ligging filteren. Ik ben dus bezig geweest met Sunndydesign maar ook daar vind ik geen opwek per uur terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Je kunt hier mee spelen:
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

bv zoiets voor een verdeling van 3000/2000 Wp over ZW dak en carport:
https://www.thomasberger....mp_coeff2=-0.48&max2=2000

En zoiets voor een verdeling over ZW/NO dak:

https://www.thomasberger....mp_coeff2=-0.48&max2=2000

[ Voor 80% gewijzigd door Proton_ op 21-07-2024 13:43 ]

Pagina: 1