Extra groepenkast plaatsen achter een 40amp aardlek 4p

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike23
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-07-2024
We zijn bezig met een renovatie van een aanpandig zomerhuis. Op dit moment is het zomerhuis voorzien van stroom uit het hoofdhuis.
De situatie in het hoofdhuis is een 40amp aardlek 4p die direct is aangesloten op de 3x 25amp. Na de aardlek gaan ze naar een tussenmeter en dan door naar het zomerhuis als 2 afzonderlijke kabels die weer op een stopcontact zijn aangesloten.

Nu zou ik graag hier vanuit de aardlek een 4p kabel naar het zomerhuis willen trekken max 8 meter. En daar een 3 fase meterkast plaatsen voor 1x fornuisgroep en 6 losse 16am groepen
Allemaal achter een hoofdschakelaar en 3x 2p aarlekschakelaars.

Kan dit en welke dikte kabel heb ik nodig van hoofdhuis naar zomerhuis. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXJfBOJCGYK8p_yGDY-2cPrkhN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jy6cOt2Jy9nk5jYzRkvMDL7o.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:21
Zoals je het nu doet. Voor zo ver ik weet heb je 6 mm2 kabel nodig. Er kan immers 40 ampere door je aardlek. Misschien (theoretisch of als je energieopwekt in je hoofdhuis) nog wel meer, die 40amp is slechts een ontwerpwaarde van de aardlekschakelaar.

Ik zou ik in je hoofdmeteterkast geen 40amp aardlek gebruiken maar een 3 fase 16amp of25amp aardlekautomaat. Hierdoor zou grondkabel dunner kunnen.l (2,5 mm2). Vergeet de aarde niet bij je grondkabel.

Selectiviteit kan je volgens mij vergeten. Daarvoor is je 3x25 hoofdaansluiting te laag.

Let wel op je totale verbruik, van het hoofdhuis en het zomerhuis. Als je de grootverbruikers niet goed verdeeld over de fases is 3x25 best beperkt.

(Ik ben geen expert, dus ik zou zeker de reactie van anderen afwachten of een elektricien raadplegen)

[ Voor 12% gewijzigd door BovenHond op 20-07-2024 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
@BovenHond 40A van de aardlekschakelaar is de MAXIMALE hoeveelheid stroom die er doorheen mag lopen, hij beveiligd hier echter niet tegen en wat je schrijft over de dikte van de kabel is onzin. Die stem je af op de stroom die er doorheen gaat lopen en de lengte ivm verliezen.
Dat je met een aardlekautomaat dan een dunnere kabel kan gebruiken klopt dus niet. Dat hangt ook weer van de maximale stroom af waarmee de aardlekautomaat (wel) beveiligd en er dus kan lopen.

@mike23 je kabel naar de onderverdeler voorbeveiligen met een aardlek is prima, hier wordt echter vaak een 300mA voor gebruikt, in de verdeler kun je dan met 30mA de eindgroepen beveiligen.

Als je 3-fasen naar het zomerhuisje gaat aanleggen gebruik je een krachtgroep voor de kookplaat en geen fornuisgroep.
Een fornuisgroep is 2x16A=32A op één fase en dat gaat met je hoofdzekerimg van 25A niet goed.
Bij een krachtgroep gebruik je voor een 7kW kookplaat twee van de drie fasen maar dan heb je 16A per fase achter twee 25A van de hoofdzekeringen, helaas wordt dit in de praktijk ook door installateurs vaak fout gedaan.

Let wel op je totale belasting, als er in de hoofdwoning ook een kookplaat aanwezig is loop je grote kans dat ze gelijktijdig aan gaan en dat wordt wat veel voor je hoofdzekeringen.
Check voor de kookplaat aansluiten ook dit topic: Het grote kookplaat aansluiten topic
En voor je vraag kun je het beste de experts hier vragen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:11

dragonhaertt

@_'.'

Voor zover ik weet mag je geen kabel uit de meterkast laten komen die ongezekerd is.
Als iemand die kabel doorknipt hebt je een kortsluiting die je hoofdzekering er uit blaast.

Gewoon een b16 kracht groep aanleggen en die opsplitsen in je zomerhuisje.
4mm2 5 aders ymvk-as naar het huisje leggen.

In je huisje een klein groepenkast je met 3x 1 fase automaat aansluiten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:55

DjVe

Hatsaflats!

dragonhaertt schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:35:
Voor zover ik weet mag je geen kabel uit de meterkast laten komen die ongezekerd is.
Als iemand die kabel doorknipt hebt je een kortsluiting die je hoofdzekering er uit blaast.

Gewoon een b16 kracht groep aanleggen en die opsplitsen in je zomerhuisje.
4mm2 5 aders ymvk-as naar het huisje leggen.

In je huisje een klein groepenkast je met 3x 1 fase automaat aansluiten.
Edit: niet goed gelezen. Het klopt wat je zegt!

Kul. Een distributie groep (wat dit dus is) hoeft geen aardlekbeveiling te hebben. Het is echter wel aan te raden, zeker als je gaat werken een grondgebonden kabel.

Mijn advies: in de hoofdkast een afgaande groep plaatsen en deze met een B20A zekeren op overstroom (bij voorkeur ook een 100 of 300mA aardlekbeveiliging). Dan met 4mm2 naar je vakantiehuisje (ik ga uit van grondkabel). Daar een verdeelkast plaatsen met een hoofdschakelaar en een 3-fase automaat voor het koken en 6 eindgroepen van 16A. De 6 eindgroepen moet je ook voorzien van aardlekbeveiling van 30mA. De kookautomaat hoeft niet, maar ik zou dat wel doen met tevens 30mA.

Je kan losse automaten gebruiken en daaraan een aardlekschakelaar knopen, of je gebruikt aardlekautomaten die alles in èèn behuizing hebben.

Succes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-05 22:27
Kul. Een distributie groep (wat dit dus is) hoeft geen aardlekbeveiling te hebben. Het is echter wel aan te raden, zeker als je gaat werken een grondgebonden kabel.
Hij heeft het niet over beveiligen tegen aardlek, hij heeft het over afzekeren. En dat is naast een verplichting ook gewoon erg verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

DjVe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:54:
[...]

Mijn advies: in de hoofdkast een afgaande groep plaatsen en deze met een B20A zekeren op overstroom (bij voorkeur ook een 100 of 300mA aardlekbeveiliging). Dan met 4mm2 naar je vakantiehuisje (ik ga uit van grondkabel). Daar een verdeelkast plaatsen met een hoofdschakelaar en een 3-fase automaat voor het koken en 6 eindgroepen van 16A. De 6 eindgroepen moet je ook voorzien van aardlekbeveiling van 30mA. De kookautomaat hoeft niet, maar ik zou dat wel doen met tevens 30mA.

Je kan losse automaten gebruiken en daaraan een aardlekschakelaar knopen, of je gebruikt aardlekautomaten die alles in èèn behuizing hebben.

Succes :)
Oke, dus je zegt dat ik geen gelijk heb en dan raad je dezelfde oplossing aan?

Zoals hierboven, ik heb het over afzekeren, niet over aardlekbeveiliging.

Waarom zou je trouwens 6 16a eindgroepen aansluiten op één 20A distributie groep?
3 groepen is zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:21
Trilliwilli schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:46:
@BovenHond 40A van de aardlekschakelaar is de MAXIMALE hoeveelheid stroom die er doorheen mag lopen, hij beveiligd hier echter niet tegen en wat je schrijft over de dikte van de kabel is onzin. Die stem je af op de stroom die er doorheen gaat lopen en de lengte ivm verliezen.
Dat je met een aardlekautomaat dan een dunnere kabel kan gebruiken klopt dus niet. Dat hangt ook weer van de maximale stroom af waarmee de aardlekautomaat (wel) beveiligd en er dus kan lopen.
Volgens mij zijn we het wel met elkaar eens. We schrijven beiden dat de 40 amp aardlek niet beveiligt tegen overstroom. Dus kan er in theorie de maximale netaansluiting 3x25 D-karakteristiek over de kabel gaan. Plus eventuele PV invoeding. Daarom kom ik uit op 6mm2 (bron https://www.vekto.nl/info/kabelberekening) als schatting.

Daarna adviseren we beiden om wel een overstroombeveiliging te introduceren. Daarmee kan de maximale stroomsterkte op de kabel niet meer voorbij de waarde van deze beveiliging. En daarom kom ik daarna op een 2,5 of 4mm2 kabel uit (zelfde bron)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:35
dragonhaertt schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:35:
Als de hoofdzekering eerder in rook op gaat dan de kabel dan is de kabel toch gezekerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

jadjong schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:24:
[...]

Als de hoofdzekering eerder in rook op gaat dan de kabel dan is de kabel toch gezekerd?
Volgens die logica is je elektra altijd al gezekerd. Dan heb je zeker ook geen groepen nodig?
Lekker 3 dagen zonder stroom zitten als er een keer een stop uit gaat. Wachten op de netbeheerder om hem te komen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:17
dragonhaertt schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:13:
[...]

Volgens die logica is je elektra altijd al gezekerd. Dan heb je zeker ook geen groepen nodig?
Lekker 3 dagen zonder stroom zitten als er een keer een stop uit gaat. Wachten op de netbeheerder om hem te komen vervangen.
1 uur uit eigen ervaring, afgelopen woensdag. Kost wel 97 euro. Wij hadden 2 van de 3 hoofdzekeringen te gelijk overbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
dragonhaertt schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:13:
[...]

Jawel, we hebben hier 16A zekeringen omdat apparaten daar geschikt voor zijn. TS plaatst een onderverdeler en met de juiste componenten is die geschikt voor 40A of hoger. Leg je daar tussen de juiste dikte kabel dan is er technisch geen gevaar om de zekering van de netbeheerder te gebruiken. Dat doe je immers ook voor je hoofdverdeler, enige verschil is de lengte kabel.
We hebben tegenwoordig ook automaten van de netbeheerder. Daarnaast geeft een 16A groep bij harde korsluiting niet de garantie dat alleen die groep uit gaat, de 25-40A van de netbeheerder gaat soms net zo hard uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

jadjong schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:30:
[...]

Jawel, we hebben hier 16A zekeringen omdat apparaten daar geschikt voor zijn. TS plaatst een onderverdeler en met de juiste componenten is die geschikt voor 40A of hoger. Leg je daar tussen de juiste dikte kabel dan is er technisch geen gevaar om de zekering van de netbeheerder te gebruiken. Dat doe je immers ook voor je hoofdverdeler, enige verschil is de lengte kabel.

[...]

We hebben tegenwoordig ook automaten van de netbeheerder. Daarnaast geeft een 16A groep bij harde korsluiting niet de garantie dat alleen die groep uit gaat, de 25-40A van de netbeheerder gaat soms net zo hard uit.
Behalve dat je de hoofdzekering niet mag gebruiken als 'zekering' in die zin.

Of zoals de NEN1010 het zegt: "Het deel van de elektrische installatie voor de distributie van elektrische energie naar verlichtingsmaterieel met een eigen schakel- en verdeelinrichting moet worden beschouwd als
distributiegroep waarop de afschakeltijden volgens 411.3.2.3 of 411.3.2.4 van toepassing zijn.<nlb]"

Oftewel, ook een distributiegroep behoort gewoon afgezekerd te zijn.
Distributiegroepen zijn inderdaad wel uitgesloten van de eis om een aardlek te bezitten, zoals hierboven ook al aangegeven was.(al is het natuurlijk nog steeds toegestaan om deze van een aardlekschakelaar / aardlekautomaat te voorzien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
dragonhaertt schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:18:
[...]

Behalve dat je de hoofdzekering niet mag gebruiken als 'zekering' in die zin.

Of zoals de NEN1010 het zegt: "Het deel van de elektrische installatie voor de distributie van elektrische energie naar verlichtingsmaterieel met een eigen schakel- en verdeelinrichting moet worden beschouwd als
distributiegroep waarop de afschakeltijden volgens 411.3.2.3 of 411.3.2.4 van toepassing zijn.<nlb]"
Dus als ik de afschakeltijd behaal via een zekering van de netbeheerder is het goed? 5 seconde bij een TT stelsel en 1 seconde bij een TN stelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

jadjong schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:02:
[...]

Dus als ik de afschakeltijd behaal via een zekering van de netbeheerder is het goed? 5 seconde bij een TT stelsel en 1 seconde bij een TN stelsel.
Nee, die zekering is geen onderdeel van jouw installatie maar een maximaal begrenzer van de leverancier om ongestoorde stroomtoevoer naar andere gebruikers te garanderen.

De leverancier is niet verantwoordelijk voor de veiligheid van jouw installatie.

Volgens die logica hoef je helemaal geen groepenkast te hebben als je al je stopcontacten op 25a hebt en al je kabels op 4mm2

Iedereen hierboven was het eens dat de distributiegroep afgezekerd moet worden.
Als jij graag wil 'bewijzen' dat dat niet hoeft zou ik graag een quote zien in het bouwbesluit die stelt dat dat niet hoeft, in plaats van dat ik de halve NEN1010 moet quoten om uit te leggen hoe dat werkt...

Ik ben klaar met de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Jammer.
Pagina: 1