gisteren de update geinstalleerd en 's avonds meteen aan de slag gegaan met de running coach.
Heb de 12 minuten test afgelegd. Komt erop neer om na een opwarming 12 minuten zo snel mogelijk te lopen. Nadien krijg je dan een score (een soort van level) op basis van die test en stelt hij een trainingsplan voor.
Ik had er niet teveel vertrouwen in, maar moet zeggen dat de inschatting van mijn niveau alvast zeer accuraat is. Ik loop al vele jaren, met periodes wat intensiever dan andere periodes en momenteel op een redelijk laag niveau (focus wat meer op fitness) en ik kreeg niveau 6 (op 10) beoordeeld. Daarbij stelt de running coach een trainingsplan voor om een halve marathon te kunnen lopen binnen een bepaalde tijd. Toevallig ook hetzelfde doel wat ik enkele maanden geleden was gestart via een garmin plan.
Als ik de komende trainingen dan bekijk lijken ze me zeer realistisch, duur en snelheid komen zeer goed overeen met hoe ik nu loop.. Dus ben eigenlijk wel onder de indruk. We zullen zien hoe de trainingen evolueren, en of ze zich eventueel nog aanpassen ofzo...
Het enige wat vreemd was, toch bij de 12 minuten test, is de opwarmingsfase. Vanaf je de test start krijg je meteen een vraag of je de opwarming al voltooid hebt ja of nee. Als je nee klikt stopt de training. Als je ja klikt begint de effectieve 12 minuten test
Dus best op voorhand al 'opwarmen'. Het is niet zo dat de test start met bv 10 minuten rustig joggen ofzo...
Je kan blijkbaar ook zelf kiezen wanneer je de trainingen doet, het is dus niet zo dat hij je kalender volsteekt met trainingen die je dan maar moet lopen die dag. Dat vind ik ook wel positief, gewoon zien dat je minstens 4 trainingen per week voltooid op de dagen die je zelf kiest..