Honden in park en overlast. Hoe te reageren?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Enige preventieve oplossing is de plek mijden waar de kans dat dit gebeurt het grootst is. Dat zijn dus plekken waar honden los mogen lopen of waar je ervaring hebt dat eigenaren de regels negeren.

De overige oplossingen zijn achteraf dus je voorkomt er niets mee en bovendien ook vaak nog eens twijfelachtig qua resultaat (eigenaar aanspreken, vergoeding eisen, etc.). Zet ajb de illusie van het "opvoeden" uit je hoofd. Voor elke hondeneigenaar die je eventueel "succesvol" kunt "opvoeden" staan er 10 of 100 anderen die je daar niet mee bereikt en/of waar het alleen maar averechts werkt.

[ Voor 59% gewijzigd door naitsoezn op 15-07-2024 13:41 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Knip

[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 15-07-2024 13:48 . Reden: Maak een TR aan ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:11
Op plekken waar onze hond los mag, laat ik hem vaak los. Maar ik kijk altijd wie er nog meer zijn (kinderen, fietsers, mensen met aangelijnde hond). Daarop pas ik mijn gedrag aan en moet de hond dus soms aan de lijn. of naast me lopen tot we er voorbij zijn. Ondanks dat ik vind dat onze hond redelijk opgevoed is, blijft het een hond en doet hij soms wat onverwachts. Daar hoeft wat mij betreft een ander geen last van te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lumics schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:08:
Naar een hondenvrijeplek gaan? Zijn er genoeg. Weet je zeker dat je niet in bovenstaande situatie terechtkomt.
Nu woon ik niet in Amsterdam. Maar het aantal hondenvrijeplekken die ik in mijn leven ben tegengekomen kan ik op één hand tellen zo ongeveer. IIG zullen verrekte weinig plekken zijn waar ik kan recreeren als het zo moet.

Zoals andere al hebben gezegd, dat een hond niet aangelijnd hoeft te zijn ergens, betekend niet dat je niet meer verantwoordelijk voor de hond bent en de schade die de hond aanricht. Maar tja, leg dat maar eens een tokkie uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
loeberce schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:41:
Op plekken waar onze hond los mag, laat ik hem vaak los. Maar ik kijk altijd wie er nog meer zijn (kinderen, fietsers, mensen met aangelijnde hond). Daarop pas ik mijn gedrag aan en moet de hond dus soms aan de lijn. of naast me lopen tot we er voorbij zijn. Ondanks dat ik vind dat onze hond redelijk opgevoed is, blijft het een hond en doet hij soms wat onverwachts. Daar hoeft wat mij betreft een ander geen last van te hebben.
Met honden is het net als met rokers: sommige mensen veroorzaken overlast zonder dat het ze iets kan schelen, sommige mensen zullen het onbewust doen, en anderen doen het gewoon netjes. Zoals iemand die bij een wegversmalling zijn gevaarlijk uitziende hond even vasthoudt als ik daar met een klein jochie aan kom lopen. Prima natuurlijk. Maar helaas zijn er altijd mensen die het verpesten voor de rest, en helaas kan je van een afstandje niet zien met wie je te maken hebt. Je moet dus altijd op je hoede zijn rond mensen met honden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:En weer open.

Laat ik gelijk heel duidelijk zijn: Het aanzetten tot geweld of strafbare feiten is een no-no. Zowel op dit forum als in het echte leven.

Ik geef dit topic nog één kans om te zien of er een normaal dialoog kan plaatsvinden, maar ervaring leert dat dit soort topics vaak van korte duur zijn.

@r.j.deroos ; zie bovenstaande ter referentie

[ Voor 83% gewijzigd door Notna op 15-07-2024 13:52 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Sissors schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:41:
[...]

Nu woon ik niet in Amsterdam. Maar het aantal hondenvrijeplekken die ik in mijn leven ben tegengekomen kan ik op één hand tellen zo ongeveer.
Moah, valt wel mee: Link.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:26

Fanta

FordPerformance™️

Khayma schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:35:
[...]

Geen schuldige aan te wijzen? De schuldige is toch simpelweg de hond en daarom automatisch de eigenaar.
Dat vind ik wel erg makkelijk. Er is ook nog een andere kant. Als je in een openbaar park in het gras aan de waterkant gaat zitten, let je zelf ook even op wat er om je heen gebeurt. Er staan doorgaans genoeg bankjes in een park, waar je veilig kan zitten en waar deze natte hond waarschijnlijk helemaal niet in de buurt komt. Als je dan toch graag een ander plekje uitzoekt, dan ben je ook voor een groot deel zelf verantwoordelijk voor hoe 'veilig' dat plekje is. Voor hetzelfde geld heeft de hondeneigenaar helemaal niet in de gaten gehad dat er iemand bij het water zat, omdat hij dat simpelweg niet verwacht.

Daarbij, een hond die uit het water komt, is er op zeker moment ook in gesprongen. Als je boekje en je nette kleertjes dan zo belangrijk voor je zijn, had dat een prima moment geweest om even op te gaan letten. Niet gelijk met dat vingertje wijzen. Leven en laten leven. En ja, de hondeneigenaar zou beste even excuses mogen maken, maar dat hoort wat mij betreft gewoon bij fatsoenlijk met elkaar om gaan.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Fanta schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:58:
[...]

Dat vind ik wel erg makkelijk. Er is ook nog een andere kant. Als je in een openbaar park in het gras aan de waterkant gaat zitten, let je zelf ook even op wat er om je heen gebeurt. Er staan doorgaans genoeg bankjes in een park, waar je veilig kan zitten en waar deze natte hond waarschijnlijk helemaal niet in de buurt komt. Als je dan toch graag een ander plekje uitzoekt, dan ben je ook voor een groot deel zelf verantwoordelijk voor hoe 'veilig' dat plekje is. Voor hetzelfde geld heeft de hondeneigenaar helemaal niet in de gaten gehad dat er iemand bij het water zat, omdat hij dat simpelweg niet verwacht.
Ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt, TS is namelijk niet op de hond afgerend en heeft de hond niet besprongen maar andersom.

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouseQ
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:31
r.j.deroos schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:05:
Goeiedag hondenliefhebber en honden-nietliefhebbers,

....
Ik snap dat het vervelend kan zijn en dat je uit emotie (verontwaardigd) roept 'houd je hond bij' - en dat dit voor jou ook echt voelt alsof je het verontwaardigd zegt.

Weet wel wat iedereen vanuit zijn eigen viewpoint kijkt naar een situatie en wellicht vond de hondeneigenaar jouw reactie aanvallend overkomen.

Op deze manier is een constructieve discussie eigenlijk al niet meer mogelijk omdat de eigenaar z'n hakken in t zand zal zetten want hij voelt zich aangevallen en dus krijg je een grote mond, van iemand die wellicht normaliter niet zo zou reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:09
Als eigenaar van en hond zou ik me best schamen als die van mij zoiets zou doen.
Excuses zijn zeker op hun plaats, ik snap dat er een vergoeding geëist kan worden (maar zou zoiets als eigenaar op het moment zelf wellicht overdreven vinden).

Duwen zou ik afraden.
Als ik zelf zoiets voor heb roep ik "stop", "af" of "nee" of zoiets.
Meestal beseft het baasje dan ook dat ik de situatie niet kan waarderen.
Sommigen nemen hun verantwoordelijkheid, sommigen vinden at ik me niet aan moet stellen (eigenaar van niet-aangelijnde pitbull die mijn hond lastig kwam vallen), nog anderen lijken het liefst van al de situatie te negeren in de hoop dat het vanzelf weggaat.

Ik heb ook al gemerkt dat er mensen zijn die bang zijn voor gelijk welke hond.
Die van mij heeft het formaat van een uit de kluiten gewassen hamster, en ja, ook daarvoor lopen mensen soms met een boogje omheen. Ik probeer daarom zoveel mogelijk de hond aan te lijnen als ik andere wandelaars tegenkom.
Enkel als ik de indruk heb dat mensen positief staan tegenover het beestje in kwestie blijft hij los.
Ik ben ooit een moeder tegengekomen die 5 meter in de rand van het bos wegkroop, haar beide kinderen hard tegen zich aangedrukt, met haar handen over hun ogen om hen het trauma van het aanzicht van mijn mini-monster te besparen.
Iedereen heeft zijn limiet waarvan hij denkt "dit risico neem ik niet" en bij sommigen ligt die limiet bij alles wat niet door het sleutelgat naar binnen kan.
Daar heb ik respect voor (maar heb soms moeite om het te begrijpen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Eigenlijk had je hetzelfde kunnen overkomen met loslopende kinderen. Kortom dit is algemeen maatschappelijk probleem.

Aan jou de keuze hoe daar mee om te gaan.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HouseQ
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:31
Falcon schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:20:
Eigenlijk had je hetzelfde kunnen overkomen met loslopende kinderen. Kortom dit is algemeen maatschappelijk probleem.

Gelijk aan honden hebben ook kinderen baat bij duidelijke communicatie/opvoeding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Falcon schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:20:

Ik denk eerlijk gezegd dat in dit geval een heel simpel, maar gemeend "Sorry" al veel had kunnen doen. Maar niemand wil meer ergens verantwoordelijk voor zijn lijkt het wel.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Metalfreak schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:23:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat in dit geval een heel simpel, maar gemeend "Sorry" al veel had kunnen doen. Maar niemand wil meer ergens verantwoordelijk voor zijn lijkt het wel.
Precies, het heeft vooral te maken met wat er niet gebeurt is. Sinds Covid is dit alleen maar erger geworden, en als er wel gecommuniceerd wordt is het ook nog eens negatiever geworden.

* Falcon heeft er wel lol aan om af en toe in dit soort ontmoetingen de sfeer om te draaien naar positief en gemoedelijk. :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:05
Het probleem zit 'm meer vind ik in de bazen van die honden die denken dat het allemaal 'wel kan'. Niet iedereen vindt het leuk als 'n hond op je af komt rennen en springen van blijdschap of wat dan ook. Als je vervolgens reageert op een manier dat je het liever niet hebt, kijken mensen je vaak raar aan van: Ja, maar mijn hond gedraagt zich toch prima? Dat jij het niet leuk vindt dat die hond op je springt ligt meer aan jou... Zelfde met een kind dat gebeten wordt bijvoorbeeld of bang wordt van een hond; "Ja, normaal doet hij dit niet en kan hij gewoon los". Ik vind dat honden altijd aangelijnd zouden moeten zijn, want het moet altijd eerst flink mis gaan en veel mensen staan er niet op te wachten dat honden op je af komen. Ik zie het ook vaak genoeg in het bos waar ik geregel wandel. Komt ineens zo'n beest op je afstormen en moet je maar erop gerust zijn dat je niet gebeten wordt...

Bij veel bazen gaat het goed, maar er is die 20% waarvan de hond zich toch niet zo kan gedragen als verwacht, of waarvan de baas goed weet dat de hond bepaalde reacties kan geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:37
Bezitter van een huisdier is vaak aansprakelijk
In de meeste gevallen valt de aansprakelijkheid te herleiden tot de bezitter van het huisdier. Het gaat om wat we een risicoaansprakelijkheid noemen. De bezitter van een huisdier weet dat elk dier, hoe lief en schattig ook, een onberekenbaar element heeft. Omdat de bezitter dus een bepaald risico neemt wanneer hij een huisdier in huis neemt of ermee gaat wandelen, is hij in zo'n geval aansprakelijk. Dat volgt niet rechtstreeks uit de aansprakelijkheidsleer, maar staat wel zo in het Burgerlijk Wetboek geschreven.

De bezitter van een huisdier is vaak de eigenaar, maar dat is niet altijd het geval. Stel bijvoorbeeld dat Eva op reis gaat en haar kat wordt opgevangen door haar goede vriend Thomas. Dan blijft Eva wel eigenaar van de kat, maar wordt Thomas tijdelijk de bezitter. Als het fout zou gaan, dan is Thomas aansprakelijk.
[...]
Ook andere personen kunnen een fout begaan
Soms kan een dier een fout veroorzaken, maar valt de fout niet aan de eigen energie van het dier toe te rekenen. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer het netjes een commando volgt, maar ook wanneer een groepje hufters knalvuurwerk naar een hond gooien waarna de hond in volle paniek de straat op rent en een ongeval veroorzaakt. De hond reageert dan enkel op het onrechtmatig gedrag en dan zijn het gewoon die huftertjes die aansprakelijk zijn.

Soms is er sprake van eigen schuld
Ten slotte is het niet altijd mogelijk om (alle) schade te verhalen bij de bezitter van het dier. Soms draagt de schadelijder ook zelf schuld. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer iemand twee vechtende honden uit elkaar probeert te halen. Op zo'n moment handelt die persoon op eigen risico en had hij moeten weten dat die heldhaftigheid hem zuur kan opbreken. Dat is bijvoorbeeld ook het geval wanneer iemand een dier uitdaagt en het dier vervolgens aanvalt.
Wettelijk gezien is het redelijk simpel.

Een boek lezen langs de kant van het water is geen gedrag wat raar gedrag van een hond uitlokt.

[ Voor 16% gewijzigd door LordSinclair op 15-07-2024 14:37 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
Klapstoel meenemen of zo, dat je niet volledig op de grond zit.
Hond zal dan veel minder geneigd zijn van over je te springen.
Ook zeker op publieke plaatsen, tracht altijd een zekere gewaarwording te blijven hebben van je omgeving.
Wat ik mij afvraag zoals zovelen medetweakers hier.

1. Mogen de honden er los lopen ?
en
2. Mag die hond in het water ?

Als op beide antwoorden Ja kan geantwoord worden, dan kan je je ook al voorstellen dat deze locatie enorm geliefd is bij honden eigenaars.
Er zijn enorm veel meer locaties waar de honden aan de lijn moeten en waar ze niet in het water mogen.
Je kan eventueel daar je uitklapstoel neerzetten ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joop34
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:08
Voor mij is het redelijk simpel. Er zijn weinig plekken waar ik mijn hond los kan laten. In losloopgebieden laat ik mijn hond dan ook vaak los. Zo is er bij ons in de buurt een strandje, met aan de andere kant van de plas een specifiek hondenstrand. Als je daar gaat liggen zonnen en lezen, moet je niet raar opkijken als mijn hond uit het water bij jou in de buurt zich gaat droogschudden. Je kiest er immers zelf bewust voor om op het hondenstrand te gaan liggen. Je had ook even verderop naar het 'gewone' strand kunnen gaan.

Mocht mijn hond zich echt misdragen, tegen iemand opspringen of iets dergelijks: dan is het een ander verhaal. Dan krijgt mijn hond op z'n donder en zal ik absoluut mijn excuses aanbieden en eventuele schade aan spullen herstellen.

Maar daarbuiten: er zijn al zo weinig losloopgebieden. Laat ons hondenbezitters alsjeblieft wat plekken behouden waar de regels íets minder streng zijn en waar de honden meer hun gang kunnen gaan. Als ik in het zwembad in het peuterbad ga zitten, hoef ik toch ook niet te gaan klagen als er een peuter over me heen probeert te klauteren?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:24
Fanta schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:58:
[...]

Daarbij, een hond die uit het water komt, is er op zeker moment ook in gesprongen. Als je boekje en je nette kleertjes dan zo belangrijk voor je zijn, had dat een prima moment geweest om even op te gaan letten. Niet gelijk met dat vingertje wijzen. Leven en laten leven. En ja, de hondeneigenaar zou beste even excuses mogen maken, maar dat hoort wat mij betreft gewoon bij fatsoenlijk met elkaar om gaan.
Het is ook makkelijk? Als mijn kind uit een rivier springt en vervolgens ergens over heen loopt en iets sloopt van iemand dan ben ik daar toch ook verantwoordelijk voor? Of moet ik dan ook zeggen; 'Ja dat viel te verwachten. Helaas, het zijn kinderen he :)'.

Gewoon op je hond/kat/kind letten en verantwoordelijkheid nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:42
Even terug naar de TS, de kaart in de link laat duidelijk zien wat er wel en niet kan in de diverse parken van en rond Amsterdam. Het Vondelpark is grotendeels losloopgebied, maar het Oosterpark maar gedeeltelijk, hier zijn ook een aantal verbodsgebieden. Ik zou eerst eens kijken wat de situatie is op de plek waar jij graag komt en wellicht verhuizen (qua parkgebruik) naar een stuk wat volgens deze kaart 'hondenvrij' zou moeten zijn.

Dit lost het probleem richting de hond natuurlijk niet meteen op, maar zorgt er wel voor dat je wat sterker staat mocht het weer misgaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Archer_VC10 op 15-07-2024 15:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Khayma schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:49:
[...]

Het is ook makkelijk? Als mijn kind uit een rivier springt en vervolgens ergens over heen loopt en iets sloopt van iemand dan ben ik daar toch ook verantwoordelijk voor? Of moet ik dan ook zeggen; 'Ja dat viel te verwachten. Helaas, het zijn kinderen he :)'.

Gewoon op je hond/kat/kind letten en verantwoordelijkheid nemen.
Ja dit dus. Tegenwoordig moet alles maar kunnen en iedereen moet alles maar accepteren van iedereen. Mensen vergeten dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen kinderen of dieren. Veroorzaakt je hond overlast? Zoals poepen op straat, tegen mensen opspringen, in rivieren / meertjes springen en andere mensen nat / vies maken, dan moet je beter opletten.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:31
LordSinclair schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:35:
[...]

Wettelijk gezien is het redelijk simpel.

Een boek lezen langs de kant van het water is geen gedrag wat raar gedrag van een hond uitlokt.
Of eigen schuld, hij had kunnen weten dat de hond nat uit het water zou komen ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 02:02
Ik schrik van de hoeveelheid reacties op mijn post. Initieel was ik vooral benieuwd naar adviezen hoe ik hiermee om moet gaan, maar de discussie gaat snel een andere kant op.

Het gegeven (waargebeurde) voorbeeld, was maar een voorbeeld die een veel bredere vraag dekt (en niet specifiek gaat over wel/niet vergoeden van een boek, het op hoeveel meter van het water af zitten, et cetera). Ook op andere plekken krijg je toch met enige regelmaat te maken met honden die je bespringen, op je af komen rennen (niet leuk als je er bang voor bent), of zich uitschudden vlak naast je. Ik kan me erin vinden dat in een losloopgebied, je zelf als recreant enig risico neemt. Het is echter naief om te denken dat er alleen honden loslopen in losloopgebieden. De kaart die aGee deelt, laat enkele losloop- en enkele verbodsgebieden zien. In de overige plaatsen (zeg, 95% van de rest van de stad) geldt geen van beide, maar dat zijn wel de plekken waar je onverwacht overlast ervaart. Overlast, die hondeneigenaren zich niet beseffen (want Bello doet toch niks). Wat hier tussen de regels gesuggereerd wordt is dat je je maar niet in een gebied moet begeven waar honden los kunnen lopen. Betekent dat, dat ik als ik mijn zondagse kleren aan wil voor een wandeling, ik vooraf moet kijken waar honden verboden zijn? Een aanlijnplicht is een lachertje, toevallig fiets ik net door een natuurgebiedje met een aanlijnplicht, en alle drie de honden die ik tegenkwam, liepen los (kleine steekproef, maar voor mijn gevoel houdt nog geen 50% zich aan een aanlijnplicht in de stad, in dorpen is dat wellicht anders).

Onderliggend is, dat ik helemaal niet altijd op een hond van een vreemde zit te wachten, maar dat je in de openbare ruimte eigenlijk geen keus hebt, en als je er wel iets over zegt, krijg je op z'n minst een grote mond terug.

Het meest bizarre moment was een aantal jaren geleden, niet eens Amsterdam, en werd ik gebeten door een aangelijnde hond. De baas vond het grappig, hij bijt niet hard hoor. Hij besprong ons ook met z'n modderpoten, kleding kon meteen in de was. Het idee lijkt te zijn, als de baas het niet erg vindt wat er gebeurt, dan is het niet erg. Pardon, mag ik dat ook zelf uitmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
https://www.bol.com/nl/nl...denboek/9300000000083456/.

Verplichte lectuur voordat u iets deelt in dit draadje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r.j.deroos
Crawl NL schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:05:
[...]

Of eigen schuld, hij had kunnen weten dat de hond nat uit het water zou komen ;)
De hond was misschien 100 meter verderop het water in gesprongen, ik heb niet gezien waar, in ieder geval niet naast mij. En dit soort specifieke reacties op een veel bredere vraag hebben niet zo veel nut. Daar gaat het me niet om namelijk. Ik vraag me af wat het had uitgemaakt, als ik 'm wel het water in zag springen. Gauw m'n spullen pakken en wegwezen? Het was geen losloopgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
r.j.deroos schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:09:
[...]

De hond was misschien 100 meter verderop het water in gesprongen, ik heb niet gezien waar, in ieder geval niet naast mij. En dit soort specifieke reacties op een veel bredere vraag hebben niet zo veel nut. Daar gaat het me niet om namelijk. Ik vraag me af wat het had uitgemaakt, als ik 'm wel het water in zag springen. Gauw m'n spullen pakken en wegwezen? Het was geen losloopgebied.
Tuurlijk niet, ik snap dat je niet constant om je heen aan het kijken bent en verrast werd door deze situatie.

Je schrijft ook dat je de aanlijn plicht een lachertje vindt. Kan ik hier uit op maken dat jij keurig volgens het wetboek leeft?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik snap dat het buiten je eigen huis leven en laten leven is
Het is ook wel in andere topic aangehaald: "leven en laten leven" is een mantra dat enkel gebezigd wordt door de mensen die overlast veroorzaken.

De buurman met muziek in de tuin, de roker op het terras, de motorrijder die met 120 decibel door het dorp gaat, de bladblazer op zondagochtend, etc etc.

Het zijn nooit de mensen die anderen niet tot last zijn die zoiets zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
Crawl NL schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:05:
[...]

Dan is alles wel weg te schrijven als eigen schuld.. Dikke deuk op je auto wanneer je terug komt uit de supermarkt? Eigen schuld, had je kunnen moeten anticiperen dat de chauffeur naast je niet kon parkeren. Had je daar maar niet moeten gaat staan. 8)7
PWM schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:14:
[...]

Het is ook wel in andere topic aangehaald: "leven en laten leven" is een mantra dat enkel gebezigd wordt door de mensen die overlast veroorzaken.

De buurman met muziek in de tuin, de roker op het terras, de motorrijder die met 120 decibel door het dorp gaat, de bladblazer op zondagochtend, etc etc.

Het zijn nooit de mensen die andere niet tot last zijn die zoiets zeggen.
Tokkie = Leven (hoezo andere ook laten leven)
Overige = (Tokkie) Andere moeten laten leven en daarom heen zelf leven.

Veel hondeneigenaren zien de regels maar als suggesties en gaan er van uit dat iedereen hun troeteldier leuk vindt. Je komt regelmatig honden in gebieden tegen waar ze aangelijnd moeten zijn waar ze dat dan niet zijn. Ook vervelend voor ons, want onze hond is niet altijd lief tegen andere honden. Je kan haar dan nog zo strak aan de lijn houden, als de andere in de buurt komt dan kan die wel een snauw tegemoet zien. Als beide aangelijnd zijn kunnen wij prima de afstand creeëren die nodig is.

[ Voor 55% gewijzigd door LordSinclair op 15-07-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
LordSinclair schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:14:
[...]

Dan is alles wel weg te schrijven als eigen schuld.. Dikke deuk op je auto wanneer je terug komt uit de supermarkt? Eigen schuld, had je kunnen moeten anticiperen dat de chauffeur naast je niet kon parkeren. Had je daar maar niet moeten gaat staan. 8)7
Dus we kunnen nu concluderen dat mensen ook een onberekenbaar element bezitten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
Crawl NL schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:18:
[...]

Dus we kunnen nu concluderen dat mensen ook een onberekenbaar element bezitten?
Precies, waar ze uiteraard niet voor verantwoordelijk kunnen worden gehouden... oh wacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esaxum
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:54
r.j.deroos schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:06:
(..)
Initieel was ik vooral benieuwd naar adviezen hoe ik hiermee om moet gaan,
(..)
Als je een hond tegenkomt op straat, probeer 'm niet aan te kijken of zelfs te negeren (draai bijvoorbeeld met je rug er naar toe).

En vooral ook niet met de armpjes zwaaien.
Dan ben je vaak te saai om mee te spelen of naar te happen. Of iets/iemand anders is leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
LordSinclair schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:19:
[...]

Precies, waar ze uiteraard niet voor verantwoordelijk kunnen worden gehouden... oh wacht..
Je zult het met mij eens zijn dat een rechter daar toch anders over denkt of je moet een volledig ontoerekeningsvatbaar persoon zijn :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:34
Mijn hond identificeert zich als een kat. Katten mogen vrij rondlopen.
Ze kan er dus niets aan doen als ze in het water heeft gezwommen (labrador he) heel graag naast je zich uit te schudden.

Voordeel, ze luistert ten minste en doet dit (helaas) enkel bij baasjes / mensen die haar bal gooien.

Gooi geen bal, dan ben je net zo saai als t zien groeien van gras.

Problemen met natte honden? Stuur ze weg / naar iets anders interessanters.
Maar weet wel, ik heb een natte kat, dus dat geld niet he. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 15-07-2024 15:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
Crawl NL schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:24:
[...]

Je zult het met mij eens zijn dat een rechter daar toch anders over denkt of je moet een volledig ontoerekeningsvatbaar persoon zijn :P
daarom de oh wacht.. en zo is ook de eigenaar van de hond aansprakelijk voor het gedrag van zijn/haar huisdier.. tenzij het huisdier op dat moment ontoerekeningsvatbaar was. :)

Goed iets om je te beseffen als huisdiereigenaar.
99ruud99 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:26:
Mijn hond identificeert zich als een kat. Katten mogen vrij rondlopen.
Veel katten eigenaren beseffen ook niet dat ze ook verantwoordelijk zijn voor de schade die zijn/haar kat aanricht als deze "vrij" rond loopt door de buurt.

[ Voor 25% gewijzigd door LordSinclair op 15-07-2024 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:34
LordSinclair schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:26:
[...]

daarom de oh wacht.. en zo is ook de eigenaar van de hond aansprakelijk voor het gedrag van zijn/haar huisdier.. tenzij het huisdier op dat moment ontoerekeningsvatbaar was. :)

Eigenaren zijn toch altijd al verantwoordelijk?
Behalve van katten, die mogen alles.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LordSinclair
99ruud99 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:27:
Behalve van katten, die mogen alles.
Fout
Ben je aansprakelijk voor schade door je kat? Als je een kat hebt, ben jij altijd aansprakelijk voor schade die jouw huisdier veroorzaakt. Over het algemeen zijn dieren – en daarmee dus ook katten - onberekenbaar. Voor elk onberekenbare situatie waarin jouw kat schade veroorzaakt, ben jij verantwoordelijk.
Heb je een huisdier aangereden? De eigenaar of bezitter van het huisdier is dan aansprakelijk, omdat het huisdier de schade heeft veroorzaakt. Dit wordt ook wel risico aansprakelijkheid genoemd. De eigenaar van het huisdier zal de schade aan je auto in dit geval moeten vergoeden.

[ Voor 23% gewijzigd door LordSinclair op 15-07-2024 15:29 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:20

The End

!Beginning

Gelukkig laten veel hondenbezitters zich weer van hun slechtste kant zien. In Nederland ben je altijd aansprakelijk/verantwoordelijk voor je hond ook als je in een losloop gebied rondloopt. Het is jouw taak als hondenbezitter om ervoor te zorgen dat anderen geen last van jouw hond hebben. Kan je dat niet garanderen, dan doe je hem aan de lijn.

Vreemd he dat mensen boos reageren als je je niet aan de regels houdt met je hond. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
LordSinclair schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:26:
[...]

Jij maakt je er toch wel iets te gemakkelijk vanaf. Enige nuance is op zijn plaats. Elk dier heeft een onberekenbaar element. Dat is een vastgesteld feit. Als mens moet dat eerst vastgesteld worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
Crawl NL schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:34:
[...]

Jij maakt je er toch wel iets te gemakkelijk vanaf. Enige nuance is op zijn plaats. Elk dier heeft een onberekenbaar element. Dat is een vastgesteld feit. Als mens moet dat eerst vastgesteld worden.
Dat vastgestelde feit is meegenomen in de aansprakelijkheid van de eigenaar. Want omdat het vastgesteld feit is moet je daar als eigenaar naar handelen.
Ben je aansprakelijk voor schade door je kat? Als je een kat hebt, ben jij altijd aansprakelijk voor schade die jouw huisdier veroorzaakt. Over het algemeen zijn dieren – en daarmee dus ook katten - onberekenbaar. Voor elk onberekenbare situatie waarin jouw kat schade veroorzaakt, ben jij verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

esaxum schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:21:
[...]

Als je een hond tegenkomt op straat, probeer 'm niet aan te kijken of zelfs te negeren (draai bijvoorbeeld met je rug er naar toe).

Dan ben je vaak te saai om mee te spelen of naar te happen. Of iets/iemand anders is leuker.
Lekker makkelijk om te zeggen als je een beest ziet waar je van schrikt, je niets van weet en dus absoluut niet vertrouwt. Je bant dan ineens volledig op je hoede omdat ook bovenstaand gedrag geen enkele garantie geeft. Als het dan mis gaat, weet je tenminste zeker dat je je niet meer kunt verweren. Klinkt leuk in theorie, werkt niet in de praktijk.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:15

aap

esaxum schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:21:
[...]

Heb je ook tips voor hoe je dat doet als je aan het hardlopen bent? Mijn ervaring is dat honden je dan al twee keer zo leuk vinden.

En voor iedere hond gaan stoppen en omdraaien is op bepaalde plekken niet te doen (ik vind groene omgevingen ook het leukst om in hard te lopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kernie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:10
Tja, ik denk dat je hier een beetje te maken hebt met asociale mensen die schijt hebben aan alles.
Hierdoor zul je er weinig aan kunnen doen behalve het aanspreken van de eigenaar.

Zelf heb ik een hele leuke "grote" hond, ik pas mezelf aan, aan de situatie omdat ik weet dat ze niet altijd goed luistert (losloop gebied of niet) en niet wil dat ze situaties als hierboven veroorzaakt.

PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banix
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 21:50
Tsja, vind dit best ingewikkeld. Bij ons in de stad zijn er echt maar enkele losloopgebieden voor honden. Toch krijgen mensen het voor elkaar om juist op dat ene veld waar de honden even los mogen spelen van het hele park (dat 10x zo groot is) om te vragen wilt u uw hond (een labrador) aanlijnen, sommige mensen van mijn fitnessclubje zijn namelijk een beetje bang voor honden.

Ga dan op een van die 12 andere veldjes sporten.

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PWM schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:14:
[...]

Het zijn nooit de mensen die anderen niet tot last zijn die zoiets zeggen.
Op zich ben ik het met je eens, maar.... ik val over de bladblazer op zondagochtend. Voor steeds meer mensen is zondag tegenwoordig een gewone dag, 1 van de 2 dagen waarop het meerendeel van de mensen niet hoeft te werken en dus tijd heeft om zulke dingen te doen. Ik snap best, dat de zondag voor sommige mensen iets bijzonders is, maar voor anderen is dat de zaterdag en weer voor anderen is dat de vrijdag. En misschien... is dat voor mij wel de maandag.

Ik wil ook prima bijvoorbeeld niet het gras maaien op zondag, maar dan wil ik voortaan op vrijdag en zaterdag "weekend". Ik heb niets aan "weekend" op een dag waarop sommige mensen het niet kunnen verkroppen dat ik mijn gras maai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap

aap

Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:29:
[...]

Op zich ben ik het met je eens, maar.... ik val over de bladblazer op zondagochtend. Voor steeds meer mensen is zondag tegenwoordig een gewone dag, 1 van de 2 dagen waarop het meerendeel van de mensen niet hoeven te werken en dus tijd hebben om zulke dingen te doen. Ik snap best, dat de zondag voor sommige mensen iets bijzonders is, maar voor anderen is dat de zaterdag en weer voor anderen is dat de vrijdag. En misschien... is dat voor mij wel de maandag.
Volgens mij bedoelde @PWM niet eens dat zondag een heilige of rustdag is, maar dat ie op zondagochtend gewoon wil kunnen uitslapen na een avondje stappen, zonder dat een enthousiaste buurman al oim 8:00u lawaai begint te maken.

Als je in Staphorst gaat wonen zal dit anders zijn, maar dat is het equivalent van in een hondenlosloopgebied je badhanddoek uitrollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

aap schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:32:
[...]

Volgens mij bedoelde @PWM niet eens dat zondag een heilige of rustdag is, maar dat ie op zondagochtend gewoon wil kunnen uitslapen na een avondje stappen, zonder dat een enthousiaste buurman al oim 8:00u lawaai begint te maken.

Als je in Staphorst gaat wonen zal dit anders zijn, maar dat is het equivalent van in een hondenlosloopgebied je badhanddoek uitrollen.
Waarom? Je kunt toch ook op vrijdag uitgaan? Waarom is een bepaald "levensritme" leidend? Zeker in deze tijd van "ieder zijn ding", kan dat eigenlijk niet meer. Als jij op zondag wil uitslapen, prima, maar dat zou in mijn ogen niet mogen betekenen dat ik dan maar niet mijn gras kan maaien. Dat is een individuele keuze, die je zelf zult moeten waarborgen. Dan zou ik persoonlijk dus niet in - bijvoorbeeld - een blok rijtjeswoningen gaan wonen waar mogelijk ook mensen wonen die dat op zaterdag zouden willen doen, of vrijdag, of donderdag, of woensdag, of dinsdag, of maandag.....

Ik wil graag op zondag de dingen doen, die gedaan moeten worden. Ik werk (nu nog, straks niet meer) 5 dagen per week en toevallig is dat maandag t/m vrijdag. Dat geeft mij 48 uur om andere dingen te doen, tegenover 120 uur, die min of meer al "vol" zitten. Ik zie niet direct in, waarom ik mijn besteedbare tijd zou halveren omdat iemand "na het stappen op zondag uit wil slapen".

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2024 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aap

aap

Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:36:
[...]

Waarom? Je kunt toch ook op vrijdag uitgaan?
Laten we het bij de dicussie over honden houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aap schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:41:
[...]

Laten we het bij de dicussie over honden houden.
Ik denk eigenlijk, dat er best een verband is tussen deze 2. Het zijn verschillende invullingen die individuen aan "iets" willen geven. De hondeneigenaar ziet het park als "de perfecte plek om zijn hond even stoom af te laten blazen" (ik behoor tot de lucky few, ik loop of fiets desnoods met het beest naar het strand, 's ochtends en 's aonvds mag ze daar zelfs in het hoogseizoen gewoon lekker los), terwijl TS dat park ziet als "de perfecte plek om lekker helemaal weg te zinken in een boek". En die 2 botsen. Net als gras maaien of uitslapen op zondag.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2024 16:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:48

eagle00789

Est. November 2005

En nu eens van een andere kant gezien.

Ik ben zelf ook een hondenliefhebber (heb er nu geen maar kan ze goed onder controle houden, wel of niet aangelijnd maakt even niets uit) maar als mijn hond tegen iemand aanspringt omdat ik hem toch even niet onder controle kan houden (kan zelfs gebeuren met de meest goed gemanierde hond) dan vraag ik altijd aan degene tegen wie de hond is gesprongen of ik iets moet vergoeden van bijvoorbeeld stomreijkosten, (in dit voorbeeld) een boek of iets geheel anders en bied de betreffende persoon dan ook mijn welgemeende excuses aan.

Je excuses aanbieden is mijns insziens toch wel het minste dat je kunt doen tegen de persoon waar de hond tegenop is gesprongen en al helemaal als de hond nat (en modderig) tegen je aanspringt.

In dit geval vind ik de eigenaren in dat park dus erg onverantwoordelijk en zou toch mijn verhaal halen bij de eigenaar. Hij/zij heeft in dit geval toch wel een plicht als hondenbezitter om de schoonmaakkosten / het boek te vergoeden, want dit kan niet zomaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:36:
[...]

Ik wil graag op zondag de dingen doen, die gedaan moeten worden. Ik werk (nu nog, straks niet meer) 5 dagen per week en toevallig is dat maandag t/m vrijdag. Dat geeft mij 48 uur om andere dingen te doen, tegenover 120 uur, die min of meer al "vol" zitten. Ik zie niet direct in, waarom ik mijn besteedbare tijd zou halveren omdat iemand "na het stappen op zondag uit wil slapen".
Een APV/Bouwbesluit/Wet geluidshinder staat je vast toe om in het weekend vanaf 08:00 herrie te maken, maar als je dat doet in een woonwijk/rijtjeshuis ben je gewoon een asociale lul.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:56
r.j.deroos schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:06:
Ik schrik van de hoeveelheid reacties op mijn post. Initieel was ik vooral benieuwd naar adviezen hoe ik hiermee om moet gaan, maar de discussie gaat snel een andere kant op.

Het gegeven (waargebeurde) voorbeeld, was maar een voorbeeld die een veel bredere vraag dekt (en niet specifiek gaat over wel/niet vergoeden van een boek, het op hoeveel meter van het water af zitten, et cetera). Ook op andere plekken krijg je toch met enige regelmaat te maken met honden die je bespringen, op je af komen rennen (niet leuk als je er bang voor bent), of zich uitschudden vlak naast je. Ik kan me erin vinden dat in een losloopgebied, je zelf als recreant enig risico neemt. Het is echter naief om te denken dat er alleen honden loslopen in losloopgebieden. De kaart die aGee deelt, laat enkele losloop- en enkele verbodsgebieden zien. In de overige plaatsen (zeg, 95% van de rest van de stad) geldt geen van beide, maar dat zijn wel de plekken waar je onverwacht overlast ervaart. Overlast, die hondeneigenaren zich niet beseffen (want Bello doet toch niks). Wat hier tussen de regels gesuggereerd wordt is dat je je maar niet in een gebied moet begeven waar honden los kunnen lopen. Betekent dat, dat ik als ik mijn zondagse kleren aan wil voor een wandeling, ik vooraf moet kijken waar honden verboden zijn? Een aanlijnplicht is een lachertje, toevallig fiets ik net door een natuurgebiedje met een aanlijnplicht, en alle drie de honden die ik tegenkwam, liepen los (kleine steekproef, maar voor mijn gevoel houdt nog geen 50% zich aan een aanlijnplicht in de stad, in dorpen is dat wellicht anders).

Onderliggend is, dat ik helemaal niet altijd op een hond van een vreemde zit te wachten, maar dat je in de openbare ruimte eigenlijk geen keus hebt, en als je er wel iets over zegt, krijg je op z'n minst een grote mond terug.

Het meest bizarre moment was een aantal jaren geleden, niet eens Amsterdam, en werd ik gebeten door een aangelijnde hond. De baas vond het grappig, hij bijt niet hard hoor. Hij besprong ons ook met z'n modderpoten, kleding kon meteen in de was. Het idee lijkt te zijn, als de baas het niet erg vindt wat er gebeurt, dan is het niet erg. Pardon, mag ik dat ook zelf uitmaken?
Wat ik bijzonder vind is dat je nogal vaak besprongen word door honden.
Zelf heb ik vroeger bij mijn ouders een hond gehad, maar momenteel toch al 13 jaar niet meer.

Er is denk ik 2x in mijn leven een hond tegen me op gesprongen.
1x een enthousiaste labrador toen onze hond nog een pup was.
En 1x door de herdershond van mijn neef die super super super blij was dat we weer op bezoek kwamen.

Voor de rest nog nooit.
En ik ken heel wat mensen met honden en ik loop regelmatig op plaatsen waar honden zijn.

Doe je mogelijk zelf iets verkeerd? (niet om de schuld op jou af te schuiven)
Mijn dochter is heel bang voor honden, en zij kijkt ze dan dus ook elke keer indringend in de ogen.
Veel honden komen dan juist op haar af.
Als ik haar afleid (ze is 5 jaar) door haar aandacht ergens anders op te vestigen (of op mij) dan loopt ze vlak langs een hond, zonder dat de hond haar aandacht geeft. (eigenlijk geeft zij de hond dan dus geen aandacht)

Je zou kunnen proberen om dus jezelf ertoe te zetten niet naar de hond te kijken, maar naar iets in de verte.
Negeren werkt echt het best.

Een hond die uit het water komt schud zichzelf in de eerste meters uit.
Dat is denk ik meer instinkt dan dat ze dat bewust doen.
Hier zou je kunnen overwegen een stukje verder van het water te gaan zitten, of op een stukje waar geen duidelijke in/uitloop is.

Als ze al spelend uit het water komen dan letten ze vaak niet echt op waar ze lopen, in die zin zijn het net mensen. De aandacht ligt dan op de bal/stok het baasje of een andere hond. Ze lopen dan per ongeluk tegen je aan. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat erg vaak gebeurd.

Het baasje heeft dan echt hun hond nog wel onder controle, als hij roept moet de hond komen.
Je hoeft niet tot op de millimeter je hond aan te kunnen sturen. (het zijn geen robot's)

Vind het oprecht vervelend voor je dat jullie beide angstig zijn voor honden.
Je kan hier niks mee doen, maar je kan hier ook mee oefenen.
Het is meestal namelijk niet nodig om bang te zijn.

De reactie van een eigenaar zou gewoon medelevend moeten zijn.
Excuses aanbieden is wel het minste.
Ik zou altijd telefoonnummer uitwisselen en afspreken een tikkie te betalen als je schade hebt moeten betalen aan dat boek bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

eagle00789 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:47:
En nu eens van een andere kant gezien.

Ik ben zelf ook een hondenliefhebber (heb er nu geen maar kan ze goed onder controle houden, wel of niet aangelijnd maakt even niets uit) maar als mijn hond tegen iemand aanspringt omdat ik hem toch even niet onder controle kan houden (kan zelfs gebeuren met de meest goed gemanierde hond) dan vraag ik altijd aan degene tegen wie de hond is gesprongen of ik iets moet vergoeden van bijvoorbeeld stomreijkosten, (in dit voorbeeld) een boek of iets geheel anders en bied de betreffende persoon dan ook mijn welgemeende excuses aan.

Je excuses aanbieden is mijns insziens toch wel het minste dat je kunt doen tegen de persoon waar de hond tegenop is gesprongen en al helemaal als de hond nat (en modderig) tegen je aanspringt.

In dit geval vind ik de eigenaren in dat park dus erg onverantwoordelijk en zou toch mijn verhaal halen bij de eigenaar. Hij/zij heeft in dit geval toch wel een plicht als hondenbezitter om de schoonmaakkosten / het boek te vergoeden, want dit kan niet zomaar.
Ik denk dat dat ook het grootste probleem is bij veel hondenbezitters. Ik heb een hond en neem de volle verantwoordelijkheid voor wat dat beest doet. Mijn hond, mijn keuze, mijn probleem. Het blijft een dier en die reageren soms instinctief, hoe goed het ook opgevoed is. Daarom laat ik haar op sommige plekken waar ze los mag, niet los. Om de simpele reden dat ik het niet verstandig vind om haar daar los te laten. Ik wil mijn hond helemala niet op een fietspad of - nog erger - weg hebben. En als ze ergens een kat ziet... dan is dat niet ondenkbaar. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

CodeCaster schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:52:
[...]

Een APV/Bouwbesluit/Wet geluidshinder staat je vast toe om in het weekend vanaf 08:00 herrie te maken, maar als je dat doet in een woonwijk/rijtjeshuis ben je gewoon een asociale lul.
Maar iemand die op zaterdagavond/zondagochtend is gaan stappen, vind je om 09:30 uur net zo'n grote lul. Dat is allemaal zo subjectief.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:22
Mijn hond heeft niks bij een vreemd persoon te zoeken en die roep ik dan ook terug. Natuurlijk komt het weleens voor dat het toch gebeurt en dan zeg ik sorry en als er iets kapot gaat, ruilen we telefoonnummers uit. Ik ben tenslotte gewoon verzekerd.

Moeilijker moet het niet worden, toch?

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:42
The End schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:33:
Gelukkig laten veel hondenbezitters zich weer van hun slechtste kant zien. In Nederland ben je altijd aansprakelijk/verantwoordelijk voor je hond ook als je in een losloop gebied rondloopt. Het is jouw taak als hondenbezitter om ervoor te zorgen dat anderen geen last van jouw hond hebben. Kan je dat niet garanderen, dan doe je hem aan de lijn.

Vreemd he dat mensen boos reageren als je je niet aan de regels houdt met je hond. 8)7
Toch even reageren hierop omdat het, naar mijn mening, niet zo zwart-wit is als dit. Het komt op mij een beetje over alsof je op een nudistenstrand gaat zitten en vervolgens gaat miepen dat er allemaal naakte mensen lopen. Of dat je in zo'n mega-kinder-ballenbak-klimrek-binnenspeeltuin gaat zitten, om vervolgens te klagen dat er allemaal kinderen rondspringen en herrie maken etc. Je weet toch dat je daar gaat zitten en dus dat dat kan gebeuren...

En ja, als zo'n kind uit zo'n klimrek lanceert en daarbij iets van jou beschadigt, dan moet dat gewoon vergoed worden. Maar om nou te zeggen "Het is jouw taak als ouder om ervoor te zorgen dat anderen geen last van jouw kind hebben.", dat gaat mij te ver.

Wij liepen met onze hond altijd in het weekend een heerlijk rondje door de polder, waarvan een deel losloopgebied. Door dat losloopgebied (buitenkant van de dijk, langs het water) liep ook een gedeeld wandelpad/fietspad. Aan de binnenkant van de dijk liep tevens een goed geasfalteerde polderweg. Fietsers (wielrenners) kozen er dan voor om niet de polderweg te nemen, maar het gedeelde wandelpad/fietspad, zegmaar de "touristische route", welke dus door een losloopgebied gaat. De hoeveelheid zuchten, puffen en regelmatig ook scheldwoorden ik wel niet heb gehoord omdat ze niet met 40km/h konden doorscheuren, maar op even op de rem moesten omdat er een hond (of kind) liep waren echt ontelbaar.

Ja, je bent aansprakelijk voor je hond, óók in een losloopgebied, helemaal mee eens. Als het boek van TS beschadig is, dan moet deze gewoon vergoed/vervangen worden. Maar niet met "dat anderen geen last van jou hond mogen hebben". Uiteindelijk kies je er in dit geval tenslotte zelf voor om naar een losloopgebied te gaan/er te gaan zitten/er doorheen te fietsen. Blijkbaar weet TS ook dat dit het geval is, dus dan vind ik dat je niet moet zeuren dat er honden lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wnwiigrtz schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:15:
[...]

Toch even reageren hierop omdat het, naar mijn mening, niet zo zwart-wit is als dit. Het komt op mij een beetje over alsof je op een nudistenstrand gaat zitten en vervolgens gaat miepen dat er allemaal naakte mensen lopen. Of dat je in zo'n mega-kinder-ballenbak-klimrek-binnenspeeltuin gaat zitten, om vervolgens te klagen dat er allemaal kinderen rondspringen en herrie maken etc. Je weet toch dat je daar gaat zitten en dus dat dat kan gebeuren...

En ja, als zo'n kind uit zo'n klimrek lanceert en daarbij iets van jou beschadigt, dan moet dat gewoon vergoed worden. Maar om nou te zeggen "Het is jouw taak als ouder om ervoor te zorgen dat anderen geen last van jouw kind hebben.", dat gaat mij te ver.

Wij liepen met onze hond altijd in het weekend een heerlijk rondje door de polder, waarvan een deel losloopgebied. Door dat losloopgebied (buitenkant van de dijk, langs het water) liep ook een gedeeld wandelpad/fietspad. Aan de binnenkant van de dijk liep tevens een goed geasfalteerde polderweg. Fietsers (wielrenners) kozen er dan voor om niet de polderweg te nemen, maar het gedeelde wandelpad/fietspad, zegmaar de "touristische route", welke dus door een losloopgebied gaat. De hoeveelheid zuchten, puffen en regelmatig ook scheldwoorden ik wel niet heb gehoord omdat ze niet met 40km/h konden doorscheuren, maar op even op de rem moesten omdat er een hond (of kind) liep waren echt ontelbaar.

Ja, je bent aansprakelijk voor je hond, óók in een losloopgebied, helemaal mee eens. Als het boek van TS beschadig is, dan moet deze gewoon vergoed/vervangen worden. Maar niet met "dat anderen geen last van jou hond mogen hebben". Uiteindelijk kies je er in dit geval tenslotte zelf voor om naar een losloopgebied te gaan/er te gaan zitten/er doorheen te fietsen. Blijkbaar weet TS ook dat dit het geval is, dus dan vind ik dat je niet moet zeuren dat er honden lopen.
Je kunt ook helemaal niet zorgen dat anderen ergens geen last van hebben. Sommige mensen hebben al last als ze in de verte een hond of kind zien lopen. Daar ga je echt niets aan kunnen doen. Het gaat om overlast en uiteindelijk zal dat door een buitenstaander beoordeeld moeten worden als het escaleert. "Last" is iets wat bestaat bij de andere partij, daar heb jij zelf helemaal geen invloed op. Pas als het echt de spuigaten uitloop, wordt het overlast en dan wordt het een ander verhaal.

Ik heb soms "last" van het geluid wat de buurmeisjes veroorzaken. Maar dat is mijn probleem. Dat is iets wat ik gewoon zal moeten accepteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
FRANQ schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:52:
[...]

Wat ik bijzonder vind is dat je nogal vaak besprongen word door honden.
Zelf heb ik vroeger bij mijn ouders een hond gehad, maar momenteel toch al 13 jaar niet meer.

Er is denk ik 2x in mijn leven een hond tegen me op gesprongen.
1x een enthousiaste labrador toen onze hond nog een pup was.
En 1x door de herdershond van mijn neef die super super super blij was dat we weer op bezoek kwamen.

Voor de rest nog nooit.
En ik ken heel wat mensen met honden en ik loop regelmatig op plaatsen waar honden zijn.
Nou dan woon je in een heel ander gebied dan ik. Ik word regelmatig besprongen door honden, of ik het leuk vind of niet. Vaak eigenaren die hun beest niet onder controle hebben. "NEE NIET SPRINGEN FIDO" en verder niets doen... dus het is niet heel nuttig om hier te gaan victim blamen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SmurfLink schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:24:
[...]

Nou dan woon je in een heel ander gebied dan ik. Ik word regelmatig besprongen door honden, of ik het leuk vind of niet. Vaak eigenaren die hun beest niet onder controle hebben. "NEE NIET SPRINGEN FIDO" en verder niets doen... dus het is niet heel nuttig om hier te gaan victim blamen.
Ik als hondeneigenaar weet wat ik er aan moet doen, dus bij mij is het snel afgelopen. Gewoon een knie erin, dan stoppen ze wel. Maar dat kan een hondeneigenaar niet zomaar van een willekeurig iemand verwachten inderdaad. Je moet een hond ook niet vertellen wat hij niet moet doen. Je moet hem corrigeren door hem te vertellen wat hij op dat moment WEL moet doen. Die "NEE", is alleen maar om zijn aandacht te trekken en duidelijk te maken dat er "IETS" aan de hand is en dat hij moet kijken wat de bedoeling is op dat moment.

Die loslopende hond heeft 99 van de 100 keer echt 0 kwaad in de zin. Die is blij en laat zich prima corrigeren als je weet hoe.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2024 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27

Dido

heforshe

The End schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:33:
Helemaal mee eens, maar ook daar zit weer een nuance in.

Het is bij niet-hondenbezitters (en bij hondenbezitters die inderdaad overal schijt aan hebben) misschien niet echt duidelijk, maar op heel veel plekken in het wat meer bewoonde deel van dit land zijn plekken waar je hond daadwerkelijk los mag vrij dun gezaaid.

Als je dan als consciëntieuze hondeneigenaar overal je hond aanlijnt, en specifiek de plekken opzoekt waar dat beest ff los kan, dan kan het best frustrerend zijn (ook voor de hond, die gewend is dat ie daar los mag) als de hond toch vast moet omdat er mensen zijn die het hondenlosloopgebied claimen als hun eigen hondervrije recreatiezone - kennelijk zonder zich te realiseren dat 99% van alle recreatiezones ofwel hondvrij zijn, of op zijn minst een aanlijnplicht kennen.

Een loslopende hond op een plek met aanlijnplicht is overigens voor een eigenaar met aangelijnde hond even irritant als voor iemand zonder hond - soms nog wel irritanterm zoals toen onze aangelijnde pup werd aangevallen door een loslopende hond (waar ik "met mijn poten af moest blijven" - kennelijk was het feit dat dat beest een trauma had opgelopen voor de ^%$#$&* die het beest uitliet een vrijbrief voor dat beest om andere honden te traumatiseren).
Absoluut niet. Ik ben een van de eersten die zijn muil opentrekt als hondenbezitters zich niet aan de regels houden. Afhankelijk van de situatie kan dat varieren van "het is nog geen 15 juli, he?" (op plekken met aanlijnplicht tijdens broedseizoen) tot "roep dat klotebeest bij je, kut!" (op het moment dat mijn aangelijnde hond wordt belaagd door een loslopend gevaar op een plek met aanlijnplicht).

En ja, ik heb ook wel eens gehad dat een van onze honden rechtstreeks vanuit het water in vriendelijke blijdschap even gedag ging zeggen bij een zonnebadende dame - ik heb hem uiteraard meteen bij me geroepen en mijn excuses aangeboden, gelukkig snapte de dame in kwestie ook wel dat ze er zelf voor gekozen had om naast het water te gaan liggen in een gebied dat met grote borden als "Het Hondenbos" staat aangegeven (en ja, er vlak naast is een mensenbos en -strandje, waar honden, aangelijnd of niet, verboden zijn).

Maar goed, dat hondenbos is voor ons de enige binnen redelijkheid (met een wagenzieke hond) bereikbare plek waar de honden in een bos kunnen ravotten, dus om ze daar naartoe te brengen en niet los te laten is hetzelfde als je kinderen meenemen naar de speeltuin maar ze niet laten spelen.

En ja, het leven is geven en nemen, maar het gaat hier niet om een tegenstelling tussen hondenbezitters en de rest - maar tussen mensen die rekening met elkaar houden en de rest.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:27:
Ik als hondeneigenaar weet wat ik er aan moet doen, dus bij mij is het snel afgelopen. Gewoon een knie erin, dan stoppen ze wel. Maar dat kan een hondeneigenaar niet zomaar van een willekeurig iemand verwachten inderdaad.
Precies.

Helaas denken veel hondeneigenaren dat ze na een puppycursus hun training wel gehad hebben :X

Als ik een euro kreeg voor elke hondeneigenaar die verbazing uitsprak over het feit dat we met onze oudste 2,5 jaar cursussen hebben gevolgd (en eigenlijk nog steeds - nosebedience is voor de lol, maar ook daar wordt obedience getraind) en dat we met de jongste al meer dan een jaar bezig zijn en nog lang niet klaar zijn, dan had ik kunnen stoppen met werken. (Ok, dat kan sowieso, maar dan heb ik geen brood op de plank :+ )

En inderdaad. NEE betekent "stop met wat je doet, en wacht". "Niet X" === "X", en dat werkt dus nooit :D

[ Voor 6% gewijzigd door Dido op 15-07-2024 17:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:57
Als eigenaar van een huisdier ben je ALTIJD verantwoordelijk voor de schade/ongemak die je huisdier veroorzaakt. Daar is echt geen uitzondering op.

De hondenbezitter in de casus van TS is ronduit asociaal. Neem je verantwoordelijkheid! Helaas doen te weinig mensen in NL dat, want hun huisdier/kind is het oogappeltje en doet niemand kwaad.

Zelf heb ik twee katten en die komen in de tuin, maar no way dat ze los in de buurt gaan rondlopen. Ik wil niet dat ze bij anderen in de tuin gaan lopen, schijten en pissen. Dat zou ik zelf ook niet fijn vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-09 08:00
Tja, als je ineens door een onbekend persoon wordt besprongen, die richt schade aan en vertrekt weer. Dan ga je na de politie, waarom zou dit niet kunnen als het een hond betreft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Sito schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:33:
Als eigenaar van een huisdier ben je ALTIJD verantwoordelijk voor de schade/ongemak die je huisdier veroorzaakt. Daar is echt geen uitzondering op.

De hondenbezitter in de casus van TS is ronduit asociaal. Neem je verantwoordelijkheid! Helaas doen te weinig mensen in NL dat, want hun huisdier/kind is het oogappeltje en doet niemand kwaad.
Klopt helemaal. Helaas moeten ook hierbij de goeden weer lijden onder de kwaden.

Hell, mijn grootste angst is dat onze boxer (1,5 jaar, dus vol in de puberteit) vanwege haar schattige koppie de aandacht trekt van peuters. Die zal ze absoluut geen kwaad willen doen, maar ik omschrijf haar als 30 kilo hond, waarvan 40 kilo spieren en 20 kilo enthousiasme - en dat is geen goede combinatie met 20 kilo kind of minder. Nu lopen er in losloopgebieden gelukkig weinig van dat soort peuters rond :D

Onze oudere hond is veel aaibaarder, maar die heeft grijsblauwe ogen en ligt daardoor wat minder goed bij die leeftijdsgroep (ze vinden dat hij boos kijkt en eng is). Dat vindt hij dan weer heel onbegrijpelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Laatst online: 12:42
Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:23:
[...]

Je kunt ook helemaal niet zorgen dat anderen ergens geen last van hebben. Sommige mensen hebben al last als ze in de verte een hond of kind zien lopen. Daar ga je echt niets aan kunnen doen. Het gaat om overlast en uiteindelijk zal dat door een buitenstaander beoordeeld moeten worden als het escaleert. "Last" is iets wat bestaat bij de andere partij, daar heb jij zelf helemaal geen invloed op. Pas als het echt de spuigaten uitloop, wordt het overlast en dan wordt het een ander verhaal.

Ik heb soms "last" van het geluid wat de buurmeisjes veroorzaken. Maar dat is mijn probleem. Dat is iets wat ik gewoon zal moeten accepteren.
Ja, dat inderdaad. Dan had je maar ergens anders moeten gaan wonen, waar geen buurmeisjes zijn :P

Maar of je er nou wel of geen last van hebt, op het moment dat hun met een voetbal bij jou een hele ruit eruit schoppen, moet dat natuurlijk wel gewoon betaald worden (door de verzekering).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik ben echt een hondenmens, en ik heb er zelf ook 1. Maar echt, ik erger me ook enorm aan het aantal niet opgevoede honden. Een losloopterein is niet een geen-opvoed terein. Je hond mag daar los mits hij zich gedraagt en luisterd. En helaas lopen ze buiten losloopterein ook vaak genoeg los hier (wat ik persoonlijk trouwens helemaal niet erg vind, mits de hond gewoon onder apel staat). En tuurlijk kan er een keer wat gebeuren in zo'n losloopgebied. Het zijn levende wezens en dan is een beetje begrip van beide kanten op z'n plaats. Maar 9 van de 10 keer zijn het hondeneigenaren die gewoon hun dier niet opvoeden en dat ook niet nodig vinden.

Vaak denken ze ook dat een hond die als een projectiel overal op af springt om te spelen sociaal is, zelfs al is de andere hond daar duidelijk niet van gediend. Terwijl een echt sociale hond het verschil kan zien tussen een hond die dat wel en niet waardeert en daarop handelt. En dat soort mensen worden dan boos op de eigenaar van de hond die daar geen zin in had en dus niet lief terug doet op dat gedrag. Want hun hond wou alleen blij spelen. Moet je bedenken als je letterlijk elk random persoon die je tegenkomt zou stoppen om gezellig een praatje te maken, dat is toch ook niet sociaal top gedrag dat men maar moet waarderen omdat je het zo leuk bedoeld... Waarom zou je dat wel van een hond verwachten...

Je doet er helaas niks aan. Maar fijn is het idd niet. Ik ontwijk zelf maar gewoon loslooptereinen en voed mijn eigen hond netjes op. Als ik zo'n projectiel tegen kom probeer ik er omheen te lopen en als ontwijken niet lukt dan is mijn focus op mij en mijn hond veilighouden en uit de situatie weg gaan. Baasje van onopgevoede honden kunnen een boze blik krijgen, maar meer dan dat doet vaak weinig behalve dat het in een ruzie kan escaleren dus ik hou me klachten voor me en uit ze thuis tegen mijn partner :+ .

Ik wil wel ff benadrukken dat dit dus enkel om niet opgevoede honden gaat. Ik kom gelukkig ook genoeg honden tegen die wel netjes opgevoed zijn. Voor die mensen alleen maar goede woorden! Maar dat groepje dat ze niet opvoed is gewoon niet chill.

[ Voor 6% gewijzigd door Cambionn op 15-07-2024 21:41 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

@r.j.deroos Hoe zeer ik met je meeleef en net zo verontwaardigd zou zijn als jij (en ik je dus volledig gelijk geef), denk ik dat deze situatie min of meer overeen komt met wanneer je naast een tokkie-buurman/vrouw woont.
Ja, ze hebben een verantwoordelijkheid om gewoon de boel netjes te houden en de buurt leefbaar te houden, net als eenieder in de straat. De praktijk is echter weerbarstiger: zij worden gedoogd en er moeten echt aantoonbare misdrijven gebeuren, wil er iets veranderen. Helaas is het vaak zo dat gedrag van overlastveroorzakers met zijden handschoentjes aangepakt wordt en dat er tegen omstanders of medebewoners gezegd wordt "het maar te negeren".

TL:DR: je kunt niks aan hun gedrag veranderen en er gaat verder ook niks gebeuren. Het enige wat je kunt doen om van de onrust af te komen is a) accepteren dat het is zoals het is of b) verhuizen, hoe oneerlijk dat ook is.
Datzelfde geldt denk ik voor jouw situatie: het gedrag van hondenbezitters kun je niet veranderen, dus of je accepteert dat het nou eenmaal is zoals het is, of je moet naar een ander park gaan of ander (klein) natuurgebiedje waar geen loslopende honden zijn.
Uiteraard kun je alles gaan filmen en documenteren en daarmee naar een wijkagent/gemeente gaan in de hoop dat je meerdere mensen vindt die hetzelfde denken en zo een verbod op loslopende honden kunt afdwingen. Vaak is dit een proces van de lange adem en tijdens die lange adem levert het gewoon innerlijke stress op, en wellicht verstoorde/agressieve relaties met de hondenbezitters die daar altijd komen.

Dus pick your battles, hoe unfair ze ook zijn :'(

[ Voor 30% gewijzigd door Deathchant op 15-07-2024 18:01 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:58
Honden, loslopend of niet, maken deel uit van je leefomgeving. Drie opties, 1) de wereld veranderen, 2) jezelf omscholen tot een Superman die alle situatie en alle tokkies de baas is, 3) de situatie laten zoals deze is en daarop anticiperen. Optie 1 wordt hier het meest besproken maar is kansloos. Laat me het weten als ik dat verkeerd zie, dan kun je me helpen bij een paar problemen die ik heb. Optie 2 kost minder moeite dan optie 1, maar nog steeds significant hoor. Je vriendin is bang van honden, daar kun je iets aan doen. Jezelf weerbaarder maken tegen tokkies is een andere waar je zelf mee aan de slag kan. Leren hoe je al te enthousiaste honden kan afremmen, hmmm, tweede Martin Gaus in de maak? Derde optie is realistisch qua effort, maar verreist dat je je over iets heen kan zetten: je gelijk. Dwz, zoek een ander plekje om te zitten aan het water, meer afstand houden als je zo’n beestje ziet aankomen, kleren even afkloppen ipv wassen, een vlekje op een boek voor lief nemen, …

Welke van de 3 opties kies je?

[ Voor 6% gewijzigd door Knollie op 15-07-2024 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:27:
[...]

Ik als hondeneigenaar weet wat ik er aan moet doen, dus bij mij is het snel afgelopen. Gewoon een knie erin, dan stoppen ze wel. Maar dat kan een hondeneigenaar niet zomaar van een willekeurig iemand verwachten inderdaad. Je moet een hond ook niet vertellen wat hij niet moet doen. Je moet hem corrigeren door hem te vertellen wat hij op dat moment WEL moet doen. Die "NEE", is alleen maar om zijn aandacht te trekken en duidelijk te maken dat er "IETS" aan de hand is en dat hij moet kijken wat de bedoeling is op dat moment.

Die loslopende hond heeft 99 van de 100 keer echt 0 kwaad in de zin. Die is blij en laat zich prima corrigeren als je weet hoe.
Klopt, en ik neem die honden ook niks kwalijk, ik duw ze netjes naar beneden en wil ze dan best van een aai voorzien. De baasjes zijn degenen die ik het aanreken dat ze hun dier niet onder controle hebben. Vond het vooral vreemd dat degene op wie ik reageerde vond dat het de schuld was van het slachtoffer dat deze besprongen werd door honden...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:56
SmurfLink schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:24:
[...]

Zo kan je alles victim blaming gaan noemen.

Ik heb het niet meegemaakt op de gevallen na die ik noemde. Ja met honden die ikzelf aanhaalde wel, maar dan geef ik zelf het signaal dat ze mogen komen.

En in mijn omgeving hoor ik het ook niet.

Mogelijk dat het ook wat met de mentaliteit van de Amsterdamse hipster te maken heeft die een hondje op dezelfde manier opvoed als ze kinderen tegenwoordig opvoeden.

Verder geef ik de TS alleen tips.
Een hond negeren (andere kant op kijken, of over hem heen kijken) werkt gewoon erg goed.
Ze krijgen dan geen aandacht, ze komen dan ook niet voor aandacht. En agressieve honden zoeken ook eerst oogcontact.
Oogcontact vermijden kan in veel gevallen gewoon helpen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
Helaas denkt een bepaald percentage hondeneigenaren dat iedereen honden leuk vind omdat ze zelf ook hondenliefhebber zijn. Ik vind het dan wel vreemd dat je als 'hondenliefhebber' je je hond los laat lopen omdat er toevallig meer dan 2 bomen bij elkaar staan, onder het motto: 'dat moet toch kunnen in het bos of in het park'. Sommige hondeneigenaren lachen als er bijna een hond tussen de spaken van je wiel springen. Ik kreeg een keer als uitleg: ja en hij is wel eens een motor een kilometer achterna gerend, met een grote grijns op het gezicht.

Gelukkig zijn er ook veel honden die goed zijn opgevoed en wel goed luisteren,. ook al lopen ze los waar het niet mag. Deze mensen bedank ik altijd met een groet, omdat ik ook dit ook waardeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:57:
[...]

Maar iemand die op zaterdagavond/zondagochtend is gaan stappen, vind je om 09:30 uur net zo'n grote lul. Dat is allemaal zo subjectief.
Laat eigenlijk maar

[ Voor 13% gewijzigd door 42erik op 15-07-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fastedje schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:12:
Helaas denkt een bepaald percentage hondeneigenaren dat iedereen honden leuk vind omdat ze zelf ook hondenliefhebber zijn. Ik vind het dan wel vreemd dat je als 'hondenliefhebber' je je hond los laat lopen omdat er toevallig meer dan 2 bomen bij elkaar staan, onder het motto: 'dat moet toch kunnen in het bos of in het park'. Sommige hondeneigenaren lachen als er bijna een hond tussen de spaken van je wiel springen. Ik kreeg een keer als uitleg: ja en hij is wel eens een motor een kilometer achterna gerend, met een grote grijns op het gezicht.

Gelukkig zijn er ook veel honden die goed zijn opgevoed en wel goed luisteren,. ook al lopen ze los waar het niet mag. Deze mensen bedank ik altijd met een groet, omdat ik ook dit ook waardeer.
O, ik geef honden gerust de run around hoor. Heb er ooit weleens 1 achter de bakfiets aan gehad. Veel succes met het terugvinden van je hond. Als ik mijn best doe haal ik bijna 30 op die bakfiets. En ik fiets echt hard bij je weg en kom je hond echt niet even terugbrengen. Je roept hem maar. :)

Met bijvoorbeeld een whippet heb je wel een uitdaging. Die raak je met een top van 50+ niet zomaar kwijt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
42erik schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:43:
[...]

Ja, dat is zeker waar. En dus is het sociaal om in de middag te gaan bladblazen
Nee dan zitten we net relax met ons bakkie thee in de tuin...

Ben wat dat betreft blij dat ik niet naast een kerk of moskee woon.

Doet me overigens herinneren dat ik eens op een zondagmiddag aan het grasmaaien was.
En een oudere buurman kwam vragen hoe het zat met de zondagsrust...
Nou ja die rommel groeit ook op zondag dus dan kan ik het ook maaien op zondag...
Ja tis ook zo zei hij :D

Ik werk in ploegen dus ik wil ook wel eens slapen als een ander gras maait of aan het klussen is.
Nou ja oordopjes in en het is niet anders.
Vorige week nog dat ze smorgens om een uur of 10 met een minikraantje hier de kabels aan het opzoeken waren ivm eventuele vernieuwing.
Nou ja dan zit je even rechtop in bed als die bak op het asfalt mieterd maar goed die lui moeten ook gewoon hun werk doen al zit je daar dan niet op te wachten.
Dus verhuizen naar de achterste slaapkamer en nog maar een paar uurtjes pakken.

Maar goed het ging hier over huisdieren.
Er is zijn hier een aantal honden op de buurt zelf ook 15 jaar een hond gehad.
En als ze jong zijn en speels dan is het grote blij als ze iemand zien, dus dan willen ze wel eens tegen je op springen en ja dan wordt je vies.
Mettertijd kun je ze dat wel afleren maar dat is niet van dag 1 klaar.
En zo kun je ook met stoeien bijv. Een bal in het water gooien die ze dan gaan halen en vol enthousiasme komen terugbrengen.
Als dan toevallig een ander mens in de weg ligt of loopt dan is er de kans dat er her en der wat spetters op plaatsen komen die niet de bedoeling waren.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:49
Ik heb geen hond. Mar ik vind dat er febieden moeten zijn voetballers zich kunnen uitleven. Gebieden waar golfers kunnen uitleven. Gebieden waar kinderen zich kunnen uitleven. Gebieden waar racers zich kunnen uitleven. Gebieden waar skateboarders zich kunnen uitleven. Veelal willen andere mensen zich daar niet begeven. Ik vind ook dat er gebieden moeten zijn waar honden zich kunnen uitleven. Het probleem ontstaat dat als je die gebieden prettig inricht dat andere mensen zich daar ook willen begeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Fanta schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:17:
[...]

Inderdaad, shit happens. Als je het dan over de mentaliteit hebt van 2024, dan benoem ik liever de types die denken dat ze overal maar in hun recht staan en vergoedingen/excuses eisen als er eens iets onfortuinlijks gebeurt waarbij niet echt een schuldige aan te wijzen is.
Geen schuldige wellicht, maar wel een verantwoordelijke: de hondeneigenaar 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Roenie schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:03:
[...]
Geen schuldige wellicht, maar wel een verantwoordelijke: de hondeneigenaar 😉
Dat vind ik echt te zwart/wit. Je kan een hond niet uitleggen dat hij als hij nat is hij niet in de buurt mag komen van boekjes lezende mensen. Je kan een mens daarentegen prima uitleggen dat het misschien niet handig is om een boekje te gaan zitten lezen op een plek waar honden uitgelaten worden. Daar mag je elkaar best een beetje tegemoet in komen, i.p.v. gelijk en alleen maar te wijzen naar de eigenaar van de hond.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LordSinclair
Fanta schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:11:
[...]

Dat vind ik echt te zwart/wit. Je kan een hond niet uitleggen dat hij als hij nat is hij niet in de buurt mag komen van boekjes lezende mensen. Je kan een mens daarentegen prima uitleggen dat het misschien niet handig is om een boekje te gaan zitten lezen op een plek waar honden uitgelaten worden. Daar mag je elkaar best een beetje tegemoet in komen, i.p.v. gelijk en alleen maar te wijzen naar de eigenaar van de hond.
De hond mocht daar geen eens los open. Wellicht ook niet handig om je hond los te laten lopen en te laten zwemmen tussen allemaal andere mensen, want als eigenaar weet je dat de hond zich daarna gaat uitschudden. Maar het is wel de typische hondeneigenaar mentaliteit die het voor de rest verpest dat er steeds minder mag met een hond. Maar dat hebben ze zelf nog niet zo door. Want ze hebben toch schijt aan de regels.

Als eigenaar van een huisdier ben je verantwoordelijk voor het gedrag en doen en laten van je huisdier. Dat zijn diegene zonder huisdier niet. Dat lijkt niet iedereen zich even goed te realiseren wanneer ze een huisdier nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 16-07-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

LordSinclair schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:16:
[...]

De hond mocht daar geen eens los open.
Dat detail heb ik gemist, in mijn argumentatie ben ik steeds uit gegaan van een losloopgebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
ik volg @FRANQ eigenlijk hierin.
In 25 jaar nog maar 1 keer besprongen geweest terwijl ik picnic aan het doen was.
De grilworst was de oorzaak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
Ik denk dat ik twee misverstanden uit de wereld moet helpen. Ten eerste kom ik zo min mogelijk in losloopgebied, en ga daar natuurlijk zeker niet een boek lezen. Ben gekke Henkie niet. Ik vind het helemaal niet schokkend als een hond losloopt terwijl dat niet mag, als hij maar geen overlast veroorzaakt. Ten tweede ben ik zelf niet bang voor honden, maar zit ik er ook niet op te wachten besprongen te worden. De reden dat dit toch vaak gebeurt denk ik, is omdat ik elke dag wel uren buiten te vinden ben. Verder moet ik alle reacties even lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Cambionn schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:54:
Ik ben echt een hondenmens, en ik heb er zelf ook 1. Maar echt, ik erger me ook enorm aan het aantal niet opgevoede honden. Een losloopterein is niet een geen-opvoed terein. Je hond mag daar los mits hij zich gedraagt en luisterd. En helaas lopen ze buiten losloopterein ook vaak genoeg los hier (wat ik persoonlijk trouwens helemaal niet erg vind, mits de hond gewoon onder apel staat). En tuurlijk kan er een keer wat gebeuren in zo'n losloopgebied. Het zijn levende wezens en dan is een beetje begrip van beide kanten op z'n plaats. Maar 9 van de 10 keer zijn het hondeneigenaren die gewoon hun dier niet opvoeden en dat ook niet nodig vinden.

Vaak denken ze ook dat een hond die als een projectiel overal op af springt om te spelen sociaal is, zelfs al is de andere hond daar duidelijk niet van gediend. Terwijl een echt sociale hond het verschil kan zien tussen een hond die dat wel en niet waardeert en daarop handelt. En dat soort mensen worden dan boos op de eigenaar van de hond die daar geen zin in had en dus niet lief terug doet op dat gedrag. Want hun hond wou alleen blij spelen. Moet je bedenken als je letterlijk elk random persoon die je tegenkomt zou stoppen om gezellig een praatje te maken, dat is toch ook niet sociaal top gedrag dat men maar moet waarderen omdat je het zo leuk bedoeld... Waarom zou je dat wel van een hond verwachten...

Je doet er helaas niks aan. Maar fijn is het idd niet. Ik ontwijk zelf maar gewoon loslooptereinen en voed mijn eigen hond netjes op. Als ik zo'n projectiel tegen kom probeer ik er omheen te lopen en als ontwijken niet lukt dan is mijn focus op mij en mijn hond veilighouden en uit de situatie weg gaan. Baasje van onopgevoede honden kunnen een boze blik krijgen, maar meer dan dat doet vaak weinig behalve dat het in een ruzie kan escaleren dus ik hou me klachten voor me en uit ze thuis tegen mijn partner :+ .

Ik wil wel ff benadrukken dat dit dus enkel om niet opgevoede honden gaat. Ik kom gelukkig ook genoeg honden tegen die wel netjes opgevoed zijn. Voor die mensen alleen maar goede woorden! Maar dat groepje dat ze niet opvoed is gewoon niet chill.
Balen voor de TS dat dit gevoel altijd aanwezig is zodra er honden in beeld zijn. Mensen moeten snappen dat niet iedereen even gek is op die beestjes en snel als overlast gezien worden.

Onze hond laten we vaak alleen los als er geen andere honden of mensen in de buurt zijn. Is als pup ook ooit door een paar honden achterna gezeten. Daar is hij zo van geschrokken dat hij nu meer van mensen dan anderen honden houd zo lijkt het.

Als we hem loslaten in de bossen (waar het mag) gaat hij toch altijd aan de lijn zodra we andere mensen tegemoet lopen. Heeft ie verder geen probleem mee en komt altijd meteen naar ons om aan de lijn te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Knollie schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:08:
Leren hoe je al te enthousiaste honden kan afremmen, hmmm, tweede Martin Gaus in de maak?
offtopic:
Ik zou eerder aanraden bij Martins dochter Sacha langs te gaan. De methodes van Martin gelden tegenwoordig als zwaar verouderd omdat ze nog gebaseerd waren op het dominantiemodel, dat geen enkele serieuze hondentrainer vandaag de dag nog volgt - de lul die dat model de wereld in heeft geholpen op basis van een verkeerd uitgevoerd onderzoek bij wolven is tegenwoordig een van de grootste kritikasters van dat model!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
D-Ed schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:03:
Balen voor de TS dat dit gevoel altijd aanwezig is zodra er honden in beeld zijn. Mensen moeten snappen dat niet iedereen even gek is op die beestjes en snel als overlast gezien worden.

Onze hond laten we vaak alleen los als er geen andere honden of mensen in de buurt zijn. Is als pup ook ooit door een paar honden achterna gezeten. Daar is hij zo van geschrokken dat hij nu meer van mensen dan anderen honden houd zo lijkt het.

Als we hem loslaten in de bossen (waar het mag) gaat hij toch altijd aan de lijn zodra we andere mensen tegemoet lopen. Heeft ie verder geen probleem mee en komt altijd meteen naar ons om aan de lijn te gaan.
Ik snap niet helemaal waarom dit in reactie op mij specifiek is, maar wellicht ligt dat aan mij. En of je mee eens bent, weerlegt of aanvult. Gebaseerd op de like op mijn post denk ik dat eerste of laatste?

Mijn eigen hond is trouwens ook gewoon aangelijnd. Hij luistert perfect, tot hij ergens bang van wordt. Dan gaat hij mentaal op blank en stop hij met nadenken. Voor zowel zijn veiligheid als om de medemens niet tot last te zijn loopt hij buiten dus aangelijnd. De honden waarbij ik het niet erg vind dat ze los lopen buiten losloop gebied zijn de honden die netjes naast lopen en niet reageren op anderen totdat de baas goedkeuring geeft. Dat zijn ook niet de honden die TS of anderen lastig valt. Klinkt alsof jouw hond ook gewoon netjes opgevoed is en jij er netjes mee om gaat. Helemaal prima dus.

Helaas kom ik ook genoeg mensen tegen die honden los hebben lopen (buiten losloopgebied dus), die honden gaan alle kanten op, en baasjes kijken niet eens naar de hond. Die rent dan als een idioot op mij en mijn hond af (welke vervolgens bang wordt als er een 25kg hond op mijn 4k hondje afrent) en die mensen hebben het niet eens door. Als ze het dan uiteindelijk zien wordt er soms geroepen terwijl de hond hun negeert, soms erachteraan gerend om proberen de hond te pakken, vaak gepaard met een half gemompelde sorry of met een boze blik naar mij (met mijn netjes aangelijnde hond) terwijl hun hond zich niet gedraagt. Daar vind ik wat van. Net zoals dat ik wat vind van mensen die de stront niet ff opruimen.

Maar ook binnen losloopgebied dient een hond te luisteren en niet anderen tot last te zijn. Net zoals je kinder dat dienen te doen op plekken waar ze welkom zijn, en jij zelf ook. En niet tot last betekend ook niet volle vaart over/door mensen heen rennen. Net zoals dat jij niet over mensen heen springt die ergens een boek zitten te lezen. Imho is de hond(eigenaar) in OP dus fout, niet TS. Losloopgebied is immers ook geen honden-first gebied. Het is een gewoon park waar honden los mogen (en dus niet moeten) mits ze zich gedragen.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
r.j.deroos schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:43:
Ik denk dat ik twee misverstanden uit de wereld moet helpen. Ten eerste kom ik zo min mogelijk in losloopgebied, en ga daar natuurlijk zeker niet een boek lezen. Ben gekke Henkie niet. Ik vind het helemaal niet schokkend als een hond losloopt terwijl dat niet mag, als hij maar geen overlast veroorzaakt. Ten tweede ben ik zelf niet bang voor honden, maar zit ik er ook niet op te wachten besprongen te worden. De reden dat dit toch vaak gebeurt denk ik, is omdat ik elke dag wel uren buiten te vinden ben. Verder moet ik alle reacties even lezen.
Als ik vragen mag :)
In absolute cijfers, hoeveel keer is je dit al overkomen ? op hoeveel tijd ?
Misschien eens over nagedacht van een huisje met een tuin ? of een gemeenschappelijke tuin ?
Ik begrijp dat dit niet voor iedereen is weggelegd en dat de prijzen in Amsterdam wellicht heel duur zijn voor een tuintje ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:40
@Wolfp4ck Misschien bedoel je het ook zo, maar dit komt op mij over als victim-blaming. Alsof je tegen meisjes die tijdens het uitgaan lastig gevallen worden zegt: heb je wel eens overwogen om een lange broek te dragen...

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Wolfp4ck schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:09:
[...]

Als ik vragen mag :)
In absolute cijfers, hoeveel keer is je dit al overkomen ? op hoeveel tijd ?
Misschien eens over nagedacht van een huisje met een tuin ? of een gemeenschappelijke tuin ?
Ik begrijp dat dit niet voor iedereen is weggelegd en dat de prijzen in Amsterdam wellicht heel duur zijn voor een tuintje ?
Of als je de regels in Nederland te beperkend vindt voor je hond, geen hond nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
@coyote1980 eh ... ??? Ik stel gewoon vast voor iemand die zo graag in de natuur zit en in alle rust te kunnen lezen, het centrum van een grootstad misschien niet de beste oplossing kan zijn ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:40
De vraag van TS was:
Goeiedag hondenliefhebber en honden-nietliefhebbers,
...
Wat zijn jullie ervaringen, hoe reageren jullie/zouden jullie reageren? Ik ben ook benieuwd wat naar de hond toe de beste reactie is.
Ik denk niet dat "misschien moet je maar ergens anders gaan wonen" het antwoord is waar hij naar op zoek is. Ik zie TS niet vragen om "in alle rust te kunnen lezen", hij is er niet van gediend dat wanneer hij een boek leest er honden uit het water over hem heengesprongen komen - maar ik krijg niet de indruk dat hij maar van alle spelende mensen / dieren om hem heen last heeft.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:18
Wolfp4ck schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:50:
@coyote1980 eh ... ??? Ik stel gewoon vast voor iemand die zo graag in de natuur zit en in alle rust te kunnen lezen, het centrum van een grootstad misschien niet de beste oplossing kan zijn ?
Dat was ik me ook aan het afvragen, wat voor verwachting van 'rust' heb je in een park in een drukke stad?

Ik ben het er wel mee eens dat je je hond in bedwang moet kunnen houden en als die iets sloopt dat je dat vergoed aan die persoon, zou ik tenminste doen.
Als ik 's morgens met de hond ga wandelen rond 6:30 dan kom ik rond en in het dorp geen hond tegen, heerlijk rustig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:54
Tsja, ik ben van mening dat hondeneigenaren er alles aan moeten doen om overlast te voorkomen. Je moet je dan ook afvragen wat je in hartje Amsterdam met een hond aan moet. Van de andere kant, als je in Amsterdam woont weet je dat je tussen vele anderen bent, waarvan sommigen zeker een hond zullen hebben. En dat er een paar tussen zitten die andere sociale normen hebben dan jezelf.

Dus om daar nu tegen andere over te klagen vind ik wat minder. Klaag maar tegen die eigenaar van die hond.
en honden mogen soms los, en als je weet dat honden los lopen lijkt het me niet handig om daar te zijn met spullen die kunnen beschadigen. Ga liever met de OV naar een natuurgebied buiten Amsterdam om daar lekker te zijn als je van de natuur houd. Nog beter, verhuis buiten de stad!

TLDR: jammer, maar thats life. Je hebt een punt, maak andere keuzes en loop niet te klagen als het tegenvalt maar pas je keuzes aan. Als je niet tegen je omgeving kunt, wie is er dan asociaal?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
@coyote1980 hoe ik zou reageren?
Ik zou kwaad zijn, en ik zou de hondeneigenaar hierover aanspreken en desnoods klacht indienen bij de politie. Vergoeding van kledij en boek/andere dingen kan via de aansprakelijkheidsverzekering van de hondeneigenaar.

Moest dit elke week voorvallen en telkens ik mij ergens neerzit komt er een hond uit het water naar mij gelopen en over mij springen. Dan zou ik beginnen te vermoeden dat ik in een cartoon beland ben en zou ik het zelf niet meer geloofwaardig vinden en beginnen uitkijken naar verborgen camera's.

Daarom ook mijn vraag, hoeveel is dit al voorgevallen op hoeveel tijd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:10
<knip> Rant en off-topic.

[ Voor 112% gewijzigd door Ardana op 16-07-2024 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 10:45
<knip> Dien svp een TR ipv reageren op 'n slechte post.

[ Voor 70% gewijzigd door Ardana op 16-07-2024 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Laatst online: 08:34

Kheos

FP ProMod
mensen met ene boek mogen in een park en mensen met een hond mogen in een park, maar ze mogen elkaar niet hinderen.
Man met boek op bank in park levert geen hinder op voor de man met de hond.
Man met hond die uit het water springt en alles vies maakt zorgt wel voor hinder. Duidelijk toch?
al het geneuzel over: neem gewoon de trein naar ergens anders, ga ergens anders wonen, wat verwacht je wel niet van een park is op z'n best geneuzel en op z'n slechts idd victim blaming. Het probleem ligt hier 100% bij de hond en dus bij het baasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:52:
[...]

Maar op maandag t/m vrijdag is het wel prima? En als 1 van die dagen vrij hebt heb je maar pech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:10
Slechte post… lol.

Hoe dan ook: ik denk dat het meeste al wel gezegd is en iedereen zijn/haar mening alleen maar ventileert. Waarom alleen die van mij eruit gepikt wordt, geen idee, maar net zoals bij veel andere topics voegt het openlaten weinig toe.

Daarom, om dit topic in goede banen te leiden, vroeg ik me af wat nou de beste adviezen uit dit topic zijn. Ik zie adviezen van verhuizen (eh…) tot aan mensen die zeggen dat honden aangelijnd dienen te zijn. Wat is nou het gouden antwoord waar de TO écht mee is geholpen? Ik zou hondenbezitters hierop aanspreken en als ze een grote mond geven, zou ik de politie bellen. Ik woon in Zweden en dat is normaal om te doen hier: honden dienen aangelijnd te blijven en iemand die zo boos reageert op commentaar, wordt gezien als een slechte hondenbezitter. Dat lijkt mij ook van toepassing op Nederlandse hondenbezitters, ongeacht welk modelletje de hond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

toolkist schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:34:
[...]

Maar op maandag t/m vrijdag is het wel prima? En als 1 van die dagen vrij hebt heb je maar pech?
Ik heb natuurlijk geen harde richtlijn die voor iedereen geldt, en alle situaties zijn anders.

Maar ja, doordeweeks zijn meer mensen aan het werk, en wordt het normaler geacht dat er (zeker door professionals) vanaf een uur of zeven, half acht herrie gemaakt wordt. Pech voor de mensen met onregelmatige roosters, die zijn de uitzondering en zouden eraan gewend moeten zijn dat de rest van de wereld wakker is.

Het is normaler dat je in het weekend even iets relaxter doet en bijvoorbeeld tussen tien en vier klust, zodat niet iedereen z'n bed uit geschuurd wordt en dat iedereen nog even van de namiddagzon kan genieten zonder hogedrukspuitgeluid.

Maar nogmaals: mijn mening. Doe ermee wat je wil, liefst helemaal niks.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Cambionn schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:49:
[...]
Ik snap niet helemaal waarom dit in reactie op mij specifiek is, maar wellicht ligt dat aan mij. En of je mee eens bent, weerlegt of aanvult. Gebaseerd op de like op mijn post denk ik dat eerste of laatste?

Mijn eigen hond is trouwens ook gewoon aangelijnd. Hij luistert perfect, tot hij ergens bang van wordt. Dan gaat hij mentaal op blank en stop hij met nadenken. Voor zowel zijn veiligheid als om de medemens niet tot last te zijn loopt hij buiten dus aangelijnd. De honden waarbij ik het niet erg vind dat ze los lopen buiten losloop gebied zijn de honden die netjes naast lopen en niet reageren op anderen totdat de baas goedkeuring geeft. Dat zijn ook niet de honden die TS of anderen lastig valt. Klinkt alsof jouw hond ook gewoon netjes opgevoed is en jij er netjes mee om gaat. Helemaal prima dus.
Inderdaad het eerste ;) Je verhaal sloot het meest aan bij die van mij dus daar reageerde ik op d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:44
Ik woon ook in een grote stad en we hebben een hond. De hond is altijd aangelijnd, en is dat al helemaal op plekken waar dit verplicht is. Welke hond je ook hebt, als er een aanlijnplicht is dan is dat de regel. Er bestaan hele lange (afrol) lijnen van wel 10 meter. Dus dat is voor elke hond prima.

Hij gaat alleen in een omheind losloopgebied soms even van de lijn af. Het is een hond en geen mens. Dus het gedrag is altijd onvoorspelbaar omdat je nogal wat situaties kan hebben. Persoonlijk vind ik van bovenstaande afwijken behoorlijk asociaal. Het geval van de TS vind ik bijzonder beschamend. Dit moet de eigenaar van de hond gewoon (financieel) oplossen, zijn excuses aanbieden en zijn hond aanlijnen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Pagina: 1 2 Laatste