r.j.deroos schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:06:
Ik schrik van de hoeveelheid reacties op mijn post. Initieel was ik vooral benieuwd naar adviezen hoe ik hiermee om moet gaan, maar de discussie gaat snel een andere kant op.
Het gegeven (waargebeurde) voorbeeld, was maar een voorbeeld die een veel bredere vraag dekt (en niet specifiek gaat over wel/niet vergoeden van een boek, het op hoeveel meter van het water af zitten, et cetera). Ook op andere plekken krijg je toch met enige regelmaat te maken met honden die je bespringen, op je af komen rennen (niet leuk als je er bang voor bent), of zich uitschudden vlak naast je. Ik kan me erin vinden dat in een losloopgebied, je zelf als recreant enig risico neemt. Het is echter naief om te denken dat er alleen honden loslopen in losloopgebieden. De kaart die aGee deelt, laat enkele losloop- en enkele verbodsgebieden zien. In de overige plaatsen (zeg, 95% van de rest van de stad) geldt geen van beide, maar dat zijn wel de plekken waar je onverwacht overlast ervaart. Overlast, die hondeneigenaren zich niet beseffen (want Bello doet toch niks). Wat hier tussen de regels gesuggereerd wordt is dat je je maar niet in een gebied moet begeven waar honden los kunnen lopen. Betekent dat, dat ik als ik mijn zondagse kleren aan wil voor een wandeling, ik vooraf moet kijken waar honden verboden zijn? Een aanlijnplicht is een lachertje, toevallig fiets ik net door een natuurgebiedje met een aanlijnplicht, en alle drie de honden die ik tegenkwam, liepen los (kleine steekproef, maar voor mijn gevoel houdt nog geen 50% zich aan een aanlijnplicht in de stad, in dorpen is dat wellicht anders).
Onderliggend is, dat ik helemaal niet altijd op een hond van een vreemde zit te wachten, maar dat je in de openbare ruimte eigenlijk geen keus hebt, en als je er wel iets over zegt, krijg je op z'n minst een grote mond terug.
Het meest bizarre moment was een aantal jaren geleden, niet eens Amsterdam, en werd ik gebeten door een aangelijnde hond. De baas vond het grappig, hij bijt niet hard hoor. Hij besprong ons ook met z'n modderpoten, kleding kon meteen in de was. Het idee lijkt te zijn, als de baas het niet erg vindt wat er gebeurt, dan is het niet erg. Pardon, mag ik dat ook zelf uitmaken?
Wat ik bijzonder vind is dat je nogal vaak besprongen word door honden.
Zelf heb ik vroeger bij mijn ouders een hond gehad, maar momenteel toch al 13 jaar niet meer.
Er is denk ik 2x in mijn leven een hond tegen me op gesprongen.
1x een enthousiaste labrador toen onze hond nog een pup was.
En 1x door de herdershond van mijn neef die super super super blij was dat we weer op bezoek kwamen.
Voor de rest nog nooit.
En ik ken heel wat mensen met honden en ik loop regelmatig op plaatsen waar honden zijn.
Doe je mogelijk zelf iets verkeerd? (niet om de schuld op jou af te schuiven)
Mijn dochter is heel bang voor honden, en zij kijkt ze dan dus ook elke keer indringend in de ogen.
Veel honden komen dan juist op haar af.
Als ik haar afleid (ze is 5 jaar) door haar aandacht ergens anders op te vestigen (of op mij) dan loopt ze vlak langs een hond, zonder dat de hond haar aandacht geeft. (eigenlijk geeft zij de hond dan dus geen aandacht)
Je zou kunnen proberen om dus jezelf ertoe te zetten niet naar de hond te kijken, maar naar iets in de verte.
Negeren werkt echt het best.
Een hond die uit het water komt schud zichzelf in de eerste meters uit.
Dat is denk ik meer instinkt dan dat ze dat bewust doen.
Hier zou je kunnen overwegen een stukje verder van het water te gaan zitten, of op een stukje waar geen duidelijke in/uitloop is.
Als ze al spelend uit het water komen dan letten ze vaak niet echt op waar ze lopen, in die zin zijn het net mensen. De aandacht ligt dan op de bal/stok het baasje of een andere hond. Ze lopen dan per ongeluk tegen je aan. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat erg vaak gebeurd.
Het baasje heeft dan echt hun hond nog wel onder controle, als hij roept moet de hond komen.
Je hoeft niet tot op de millimeter je hond aan te kunnen sturen. (het zijn geen robot's)
Vind het oprecht vervelend voor je dat jullie beide angstig zijn voor honden.
Je kan hier niks mee doen, maar je kan hier ook mee oefenen.
Het is meestal namelijk niet nodig om bang te zijn.
De reactie van een eigenaar zou gewoon medelevend moeten zijn.
Excuses aanbieden is wel het minste.
Ik zou altijd telefoonnummer uitwisselen en afspreken een tikkie te betalen als je schade hebt moeten betalen aan dat boek bijvoorbeeld.