Honden in park en overlast. Hoe te reageren?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:33

Fanta

FordPerformance™️

Roenie schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:03:
[...]
Geen schuldige wellicht, maar wel een verantwoordelijke: de hondeneigenaar 😉
Dat vind ik echt te zwart/wit. Je kan een hond niet uitleggen dat hij als hij nat is hij niet in de buurt mag komen van boekjes lezende mensen. Je kan een mens daarentegen prima uitleggen dat het misschien niet handig is om een boekje te gaan zitten lezen op een plek waar honden uitgelaten worden. Daar mag je elkaar best een beetje tegemoet in komen, i.p.v. gelijk en alleen maar te wijzen naar de eigenaar van de hond.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:52
Fanta schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:11:
[...]

Dat vind ik echt te zwart/wit. Je kan een hond niet uitleggen dat hij als hij nat is hij niet in de buurt mag komen van boekjes lezende mensen. Je kan een mens daarentegen prima uitleggen dat het misschien niet handig is om een boekje te gaan zitten lezen op een plek waar honden uitgelaten worden. Daar mag je elkaar best een beetje tegemoet in komen, i.p.v. gelijk en alleen maar te wijzen naar de eigenaar van de hond.
De hond mocht daar geen eens los open. Wellicht ook niet handig om je hond los te laten lopen en te laten zwemmen tussen allemaal andere mensen, want als eigenaar weet je dat de hond zich daarna gaat uitschudden. Maar het is wel de typische hondeneigenaar mentaliteit die het voor de rest verpest dat er steeds minder mag met een hond. Maar dat hebben ze zelf nog niet zo door. Want ze hebben toch schijt aan de regels.

Als eigenaar van een huisdier ben je verantwoordelijk voor het gedrag en doen en laten van je huisdier. Dat zijn diegene zonder huisdier niet. Dat lijkt niet iedereen zich even goed te realiseren wanneer ze een huisdier nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 16-07-2024 08:22 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:33

Fanta

FordPerformance™️

LordSinclair schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:16:
[...]

De hond mocht daar geen eens los open.
Dat detail heb ik gemist, in mijn argumentatie ben ik steeds uit gegaan van een losloopgebied.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
ik volg @FRANQ eigenlijk hierin.
In 25 jaar nog maar 1 keer besprongen geweest terwijl ik picnic aan het doen was.
De grilworst was de oorzaak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 02:02
Ik denk dat ik twee misverstanden uit de wereld moet helpen. Ten eerste kom ik zo min mogelijk in losloopgebied, en ga daar natuurlijk zeker niet een boek lezen. Ben gekke Henkie niet. Ik vind het helemaal niet schokkend als een hond losloopt terwijl dat niet mag, als hij maar geen overlast veroorzaakt. Ten tweede ben ik zelf niet bang voor honden, maar zit ik er ook niet op te wachten besprongen te worden. De reden dat dit toch vaak gebeurt denk ik, is omdat ik elke dag wel uren buiten te vinden ben. Verder moet ik alle reacties even lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Cambionn schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:54:
Ik ben echt een hondenmens, en ik heb er zelf ook 1. Maar echt, ik erger me ook enorm aan het aantal niet opgevoede honden. Een losloopterein is niet een geen-opvoed terein. Je hond mag daar los mits hij zich gedraagt en luisterd. En helaas lopen ze buiten losloopterein ook vaak genoeg los hier (wat ik persoonlijk trouwens helemaal niet erg vind, mits de hond gewoon onder apel staat). En tuurlijk kan er een keer wat gebeuren in zo'n losloopgebied. Het zijn levende wezens en dan is een beetje begrip van beide kanten op z'n plaats. Maar 9 van de 10 keer zijn het hondeneigenaren die gewoon hun dier niet opvoeden en dat ook niet nodig vinden.

Vaak denken ze ook dat een hond die als een projectiel overal op af springt om te spelen sociaal is, zelfs al is de andere hond daar duidelijk niet van gediend. Terwijl een echt sociale hond het verschil kan zien tussen een hond die dat wel en niet waardeert en daarop handelt. En dat soort mensen worden dan boos op de eigenaar van de hond die daar geen zin in had en dus niet lief terug doet op dat gedrag. Want hun hond wou alleen blij spelen. Moet je bedenken als je letterlijk elk random persoon die je tegenkomt zou stoppen om gezellig een praatje te maken, dat is toch ook niet sociaal top gedrag dat men maar moet waarderen omdat je het zo leuk bedoeld... Waarom zou je dat wel van een hond verwachten...

Je doet er helaas niks aan. Maar fijn is het idd niet. Ik ontwijk zelf maar gewoon loslooptereinen en voed mijn eigen hond netjes op. Als ik zo'n projectiel tegen kom probeer ik er omheen te lopen en als ontwijken niet lukt dan is mijn focus op mij en mijn hond veilighouden en uit de situatie weg gaan. Baasje van onopgevoede honden kunnen een boze blik krijgen, maar meer dan dat doet vaak weinig behalve dat het in een ruzie kan escaleren dus ik hou me klachten voor me en uit ze thuis tegen mijn partner :+ .

Ik wil wel ff benadrukken dat dit dus enkel om niet opgevoede honden gaat. Ik kom gelukkig ook genoeg honden tegen die wel netjes opgevoed zijn. Voor die mensen alleen maar goede woorden! Maar dat groepje dat ze niet opvoed is gewoon niet chill.
Balen voor de TS dat dit gevoel altijd aanwezig is zodra er honden in beeld zijn. Mensen moeten snappen dat niet iedereen even gek is op die beestjes en snel als overlast gezien worden.

Onze hond laten we vaak alleen los als er geen andere honden of mensen in de buurt zijn. Is als pup ook ooit door een paar honden achterna gezeten. Daar is hij zo van geschrokken dat hij nu meer van mensen dan anderen honden houd zo lijkt het.

Als we hem loslaten in de bossen (waar het mag) gaat hij toch altijd aan de lijn zodra we andere mensen tegemoet lopen. Heeft ie verder geen probleem mee en komt altijd meteen naar ons om aan de lijn te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:47

Dido

heforshe

Knollie schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:08:
Leren hoe je al te enthousiaste honden kan afremmen, hmmm, tweede Martin Gaus in de maak?
offtopic:
Ik zou eerder aanraden bij Martins dochter Sacha langs te gaan. De methodes van Martin gelden tegenwoordig als zwaar verouderd omdat ze nog gebaseerd waren op het dominantiemodel, dat geen enkele serieuze hondentrainer vandaag de dag nog volgt - de lul die dat model de wereld in heeft geholpen op basis van een verkeerd uitgevoerd onderzoek bij wolven is tegenwoordig een van de grootste kritikasters van dat model!

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
D-Ed schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:03:
Balen voor de TS dat dit gevoel altijd aanwezig is zodra er honden in beeld zijn. Mensen moeten snappen dat niet iedereen even gek is op die beestjes en snel als overlast gezien worden.

Onze hond laten we vaak alleen los als er geen andere honden of mensen in de buurt zijn. Is als pup ook ooit door een paar honden achterna gezeten. Daar is hij zo van geschrokken dat hij nu meer van mensen dan anderen honden houd zo lijkt het.

Als we hem loslaten in de bossen (waar het mag) gaat hij toch altijd aan de lijn zodra we andere mensen tegemoet lopen. Heeft ie verder geen probleem mee en komt altijd meteen naar ons om aan de lijn te gaan.
Ik snap niet helemaal waarom dit in reactie op mij specifiek is, maar wellicht ligt dat aan mij. En of je mee eens bent, weerlegt of aanvult. Gebaseerd op de like op mijn post denk ik dat eerste of laatste?

Mijn eigen hond is trouwens ook gewoon aangelijnd. Hij luistert perfect, tot hij ergens bang van wordt. Dan gaat hij mentaal op blank en stop hij met nadenken. Voor zowel zijn veiligheid als om de medemens niet tot last te zijn loopt hij buiten dus aangelijnd. De honden waarbij ik het niet erg vind dat ze los lopen buiten losloop gebied zijn de honden die netjes naast lopen en niet reageren op anderen totdat de baas goedkeuring geeft. Dat zijn ook niet de honden die TS of anderen lastig valt. Klinkt alsof jouw hond ook gewoon netjes opgevoed is en jij er netjes mee om gaat. Helemaal prima dus.

Helaas kom ik ook genoeg mensen tegen die honden los hebben lopen (buiten losloopgebied dus), die honden gaan alle kanten op, en baasjes kijken niet eens naar de hond. Die rent dan als een idioot op mij en mijn hond af (welke vervolgens bang wordt als er een 25kg hond op mijn 4k hondje afrent) en die mensen hebben het niet eens door. Als ze het dan uiteindelijk zien wordt er soms geroepen terwijl de hond hun negeert, soms erachteraan gerend om proberen de hond te pakken, vaak gepaard met een half gemompelde sorry of met een boze blik naar mij (met mijn netjes aangelijnde hond) terwijl hun hond zich niet gedraagt. Daar vind ik wat van. Net zoals dat ik wat vind van mensen die de stront niet ff opruimen.

Maar ook binnen losloopgebied dient een hond te luisteren en niet anderen tot last te zijn. Net zoals je kinder dat dienen te doen op plekken waar ze welkom zijn, en jij zelf ook. En niet tot last betekend ook niet volle vaart over/door mensen heen rennen. Net zoals dat jij niet over mensen heen springt die ergens een boek zitten te lezen. Imho is de hond(eigenaar) in OP dus fout, niet TS. Losloopgebied is immers ook geen honden-first gebied. Het is een gewoon park waar honden los mogen (en dus niet moeten) mits ze zich gedragen.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
r.j.deroos schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:43:
Ik denk dat ik twee misverstanden uit de wereld moet helpen. Ten eerste kom ik zo min mogelijk in losloopgebied, en ga daar natuurlijk zeker niet een boek lezen. Ben gekke Henkie niet. Ik vind het helemaal niet schokkend als een hond losloopt terwijl dat niet mag, als hij maar geen overlast veroorzaakt. Ten tweede ben ik zelf niet bang voor honden, maar zit ik er ook niet op te wachten besprongen te worden. De reden dat dit toch vaak gebeurt denk ik, is omdat ik elke dag wel uren buiten te vinden ben. Verder moet ik alle reacties even lezen.
Als ik vragen mag :)
In absolute cijfers, hoeveel keer is je dit al overkomen ? op hoeveel tijd ?
Misschien eens over nagedacht van een huisje met een tuin ? of een gemeenschappelijke tuin ?
Ik begrijp dat dit niet voor iedereen is weggelegd en dat de prijzen in Amsterdam wellicht heel duur zijn voor een tuintje ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:40
@Wolfp4ck Misschien bedoel je het ook zo, maar dit komt op mij over als victim-blaming. Alsof je tegen meisjes die tijdens het uitgaan lastig gevallen worden zegt: heb je wel eens overwogen om een lange broek te dragen...

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:52
Wolfp4ck schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:09:
[...]

Als ik vragen mag :)
In absolute cijfers, hoeveel keer is je dit al overkomen ? op hoeveel tijd ?
Misschien eens over nagedacht van een huisje met een tuin ? of een gemeenschappelijke tuin ?
Ik begrijp dat dit niet voor iedereen is weggelegd en dat de prijzen in Amsterdam wellicht heel duur zijn voor een tuintje ?
Of als je de regels in Nederland te beperkend vindt voor je hond, geen hond nemen?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
@coyote1980 eh ... ??? Ik stel gewoon vast voor iemand die zo graag in de natuur zit en in alle rust te kunnen lezen, het centrum van een grootstad misschien niet de beste oplossing kan zijn ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:40
De vraag van TS was:
r.j.deroos schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:05:
Goeiedag hondenliefhebber en honden-nietliefhebbers,
...
Wat zijn jullie ervaringen, hoe reageren jullie/zouden jullie reageren? Ik ben ook benieuwd wat naar de hond toe de beste reactie is.
Ik denk niet dat "misschien moet je maar ergens anders gaan wonen" het antwoord is waar hij naar op zoek is. Ik zie TS niet vragen om "in alle rust te kunnen lezen", hij is er niet van gediend dat wanneer hij een boek leest er honden uit het water over hem heengesprongen komen - maar ik krijg niet de indruk dat hij maar van alle spelende mensen / dieren om hem heen last heeft.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:18
Wolfp4ck schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:50:
@coyote1980 eh ... ??? Ik stel gewoon vast voor iemand die zo graag in de natuur zit en in alle rust te kunnen lezen, het centrum van een grootstad misschien niet de beste oplossing kan zijn ?
Dat was ik me ook aan het afvragen, wat voor verwachting van 'rust' heb je in een park in een drukke stad?

Ik ben het er wel mee eens dat je je hond in bedwang moet kunnen houden en als die iets sloopt dat je dat vergoed aan die persoon, zou ik tenminste doen.
Als ik 's morgens met de hond ga wandelen rond 6:30 dan kom ik rond en in het dorp geen hond tegen, heerlijk rustig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:54
Tsja, ik ben van mening dat hondeneigenaren er alles aan moeten doen om overlast te voorkomen. Je moet je dan ook afvragen wat je in hartje Amsterdam met een hond aan moet. Van de andere kant, als je in Amsterdam woont weet je dat je tussen vele anderen bent, waarvan sommigen zeker een hond zullen hebben. En dat er een paar tussen zitten die andere sociale normen hebben dan jezelf.

Dus om daar nu tegen andere over te klagen vind ik wat minder. Klaag maar tegen die eigenaar van die hond.
en honden mogen soms los, en als je weet dat honden los lopen lijkt het me niet handig om daar te zijn met spullen die kunnen beschadigen. Ga liever met de OV naar een natuurgebied buiten Amsterdam om daar lekker te zijn als je van de natuur houd. Nog beter, verhuis buiten de stad!

TLDR: jammer, maar thats life. Je hebt een punt, maak andere keuzes en loop niet te klagen als het tegenvalt maar pas je keuzes aan. Als je niet tegen je omgeving kunt, wie is er dan asociaal?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
@coyote1980 hoe ik zou reageren?
Ik zou kwaad zijn, en ik zou de hondeneigenaar hierover aanspreken en desnoods klacht indienen bij de politie. Vergoeding van kledij en boek/andere dingen kan via de aansprakelijkheidsverzekering van de hondeneigenaar.

Moest dit elke week voorvallen en telkens ik mij ergens neerzit komt er een hond uit het water naar mij gelopen en over mij springen. Dan zou ik beginnen te vermoeden dat ik in een cartoon beland ben en zou ik het zelf niet meer geloofwaardig vinden en beginnen uitkijken naar verborgen camera's.

Daarom ook mijn vraag, hoeveel is dit al voorgevallen op hoeveel tijd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:56
<knip> Rant en off-topic.

[ Voor 112% gewijzigd door Ardana op 16-07-2024 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 10:45
<knip> Dien svp een TR ipv reageren op 'n slechte post.

[ Voor 70% gewijzigd door Ardana op 16-07-2024 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:34

Kheos

FP ProMod
mensen met ene boek mogen in een park en mensen met een hond mogen in een park, maar ze mogen elkaar niet hinderen.
Man met boek op bank in park levert geen hinder op voor de man met de hond.
Man met hond die uit het water springt en alles vies maakt zorgt wel voor hinder. Duidelijk toch?
al het geneuzel over: neem gewoon de trein naar ergens anders, ga ergens anders wonen, wat verwacht je wel niet van een park is op z'n best geneuzel en op z'n slechts idd victim blaming. Het probleem ligt hier 100% bij de hond en dus bij het baasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:52:
[...]

Een APV/Bouwbesluit/Wet geluidshinder staat je vast toe om in het weekend vanaf 08:00 herrie te maken, maar als je dat doet in een woonwijk/rijtjeshuis ben je gewoon een asociale lul.
Maar op maandag t/m vrijdag is het wel prima? En als 1 van die dagen vrij hebt heb je maar pech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:56
Slechte post… lol.

Hoe dan ook: ik denk dat het meeste al wel gezegd is en iedereen zijn/haar mening alleen maar ventileert. Waarom alleen die van mij eruit gepikt wordt, geen idee, maar net zoals bij veel andere topics voegt het openlaten weinig toe.

Daarom, om dit topic in goede banen te leiden, vroeg ik me af wat nou de beste adviezen uit dit topic zijn. Ik zie adviezen van verhuizen (eh…) tot aan mensen die zeggen dat honden aangelijnd dienen te zijn. Wat is nou het gouden antwoord waar de TO écht mee is geholpen? Ik zou hondenbezitters hierop aanspreken en als ze een grote mond geven, zou ik de politie bellen. Ik woon in Zweden en dat is normaal om te doen hier: honden dienen aangelijnd te blijven en iemand die zo boos reageert op commentaar, wordt gezien als een slechte hondenbezitter. Dat lijkt mij ook van toepassing op Nederlandse hondenbezitters, ongeacht welk modelletje de hond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

toolkist schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:34:
[...]

Maar op maandag t/m vrijdag is het wel prima? En als 1 van die dagen vrij hebt heb je maar pech?
Ik heb natuurlijk geen harde richtlijn die voor iedereen geldt, en alle situaties zijn anders.

Maar ja, doordeweeks zijn meer mensen aan het werk, en wordt het normaler geacht dat er (zeker door professionals) vanaf een uur of zeven, half acht herrie gemaakt wordt. Pech voor de mensen met onregelmatige roosters, die zijn de uitzondering en zouden eraan gewend moeten zijn dat de rest van de wereld wakker is.

Het is normaler dat je in het weekend even iets relaxter doet en bijvoorbeeld tussen tien en vier klust, zodat niet iedereen z'n bed uit geschuurd wordt en dat iedereen nog even van de namiddagzon kan genieten zonder hogedrukspuitgeluid.

Maar nogmaals: mijn mening. Doe ermee wat je wil, liefst helemaal niks.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Cambionn schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:49:
[...]
Ik snap niet helemaal waarom dit in reactie op mij specifiek is, maar wellicht ligt dat aan mij. En of je mee eens bent, weerlegt of aanvult. Gebaseerd op de like op mijn post denk ik dat eerste of laatste?

Mijn eigen hond is trouwens ook gewoon aangelijnd. Hij luistert perfect, tot hij ergens bang van wordt. Dan gaat hij mentaal op blank en stop hij met nadenken. Voor zowel zijn veiligheid als om de medemens niet tot last te zijn loopt hij buiten dus aangelijnd. De honden waarbij ik het niet erg vind dat ze los lopen buiten losloop gebied zijn de honden die netjes naast lopen en niet reageren op anderen totdat de baas goedkeuring geeft. Dat zijn ook niet de honden die TS of anderen lastig valt. Klinkt alsof jouw hond ook gewoon netjes opgevoed is en jij er netjes mee om gaat. Helemaal prima dus.
Inderdaad het eerste ;) Je verhaal sloot het meest aan bij die van mij dus daar reageerde ik op d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:44
Ik woon ook in een grote stad en we hebben een hond. De hond is altijd aangelijnd, en is dat al helemaal op plekken waar dit verplicht is. Welke hond je ook hebt, als er een aanlijnplicht is dan is dat de regel. Er bestaan hele lange (afrol) lijnen van wel 10 meter. Dus dat is voor elke hond prima.

Hij gaat alleen in een omheind losloopgebied soms even van de lijn af. Het is een hond en geen mens. Dus het gedrag is altijd onvoorspelbaar omdat je nogal wat situaties kan hebben. Persoonlijk vind ik van bovenstaande afwijken behoorlijk asociaal. Het geval van de TS vind ik bijzonder beschamend. Dit moet de eigenaar van de hond gewoon (financieel) oplossen, zijn excuses aanbieden en zijn hond aanlijnen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Pagina: 1 2 Laatste