D-Ed schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:03:
Balen voor de TS dat dit gevoel altijd aanwezig is zodra er honden in beeld zijn. Mensen moeten snappen dat niet iedereen even gek is op die beestjes en snel als overlast gezien worden.
Onze hond laten we vaak alleen los als er geen andere honden of mensen in de buurt zijn. Is als pup ook ooit door een paar honden achterna gezeten. Daar is hij zo van geschrokken dat hij nu meer van mensen dan anderen honden houd zo lijkt het.
Als we hem loslaten in de bossen (waar het mag) gaat hij toch altijd aan de lijn zodra we andere mensen tegemoet lopen. Heeft ie verder geen probleem mee en komt altijd meteen naar ons om aan de lijn te gaan.
Ik snap niet helemaal waarom dit in reactie op mij specifiek is, maar wellicht ligt dat aan mij. En of je mee eens bent, weerlegt of aanvult. Gebaseerd op de like op mijn post denk ik dat eerste of laatste?
Mijn eigen hond is trouwens ook gewoon aangelijnd. Hij luistert perfect, tot hij ergens bang van wordt. Dan gaat hij mentaal op blank en stop hij met nadenken. Voor zowel zijn veiligheid als om de medemens niet tot last te zijn loopt hij buiten dus aangelijnd. De honden waarbij ik het niet erg vind dat ze los lopen buiten losloop gebied zijn de honden die netjes naast lopen en niet reageren op anderen totdat de baas goedkeuring geeft. Dat zijn ook niet de honden die TS of anderen lastig valt. Klinkt alsof jouw hond ook gewoon netjes opgevoed is en jij er netjes mee om gaat. Helemaal prima dus.
Helaas kom ik ook genoeg mensen tegen die honden los hebben lopen (buiten losloopgebied dus), die honden gaan alle kanten op, en baasjes kijken niet eens naar de hond. Die rent dan als een idioot op mij en mijn hond af (welke vervolgens bang wordt als er een 25kg hond op mijn 4k hondje afrent) en die mensen hebben het niet eens door. Als ze het dan uiteindelijk zien wordt er soms geroepen terwijl de hond hun negeert, soms erachteraan gerend om proberen de hond te pakken, vaak gepaard met een half gemompelde sorry of met een boze blik naar mij (met mijn netjes aangelijnde hond) terwijl hun hond zich niet gedraagt. Daar vind ik wat van. Net zoals dat ik wat vind van mensen die de stront niet ff opruimen.
Maar ook binnen losloopgebied dient een hond te luisteren en niet anderen tot last te zijn. Net zoals je kinder dat dienen te doen op plekken waar ze welkom zijn, en jij zelf ook. En niet tot last betekend ook niet volle vaart over/door mensen heen rennen. Net zoals dat jij niet over mensen heen springt die ergens een boek zitten te lezen. Imho is de hond(eigenaar) in OP dus fout, niet TS. Losloopgebied is immers ook geen honden-first gebied. Het is een gewoon park waar honden los mogen (en dus niet moeten) mits ze zich gedragen.
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.