Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooke
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-05 16:07
Hey,

Ik wil graag een thuisbatterij installeren (de discussie van de financiële kant van voordelig of niet enz wil ik niet starten)

Huidige situatie, 12 panelen van 435 (5.22 kwH piek totaal
wp met een 5 kw hybride ovormer s5-eh1p5k-l (merk solis).

Nu aangezien we dagelijks gemakkelijk 10 a 15 kw in het net stoppen met uitschieters tot 20 zoals vandaag bijna (we letten heel hard op ons zelfverbruik).
willen we graag een thuisbatterij maar ik heb de volgende wensen

graag 7 a 10 KW opslag
En indien mogelijk wil ik dat m'n huis kan overschakelen naar ofwel volledig noodstroom ofwel een kring die ze blijft krijgen.

De vragen zijn.
-Welk merk is goed , hoog of laag voltage voorkeur?

-kan het noodstroom principe worden toegepast? ( er moet natuurlijk vanalles in de kast gebeuren ook , wat?)
Welke capaciteit is goed , ik denk eerder 10 omdat de laad ontlaad cyclussen dan minder zullen zijn? ,
Blijft de omvormer werken indien de stroom dan uitvalt ivm de batterij bijvullen indien het net uit is??

kwestie van goed geïnformeerd te zijn indien er mensen langskomen en me dingen willen wijsmaken.

MVG

Beste antwoord (via derooke op 19-07-2024 11:43)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
het is in mijn ogen altijd wel een discussie van: financiële voordeligheid of niet.
daar ontkom je niet aan, gewoon omdat er vele gradaties zijn die voor en nadelen bieden.

van klein naar groter:
1. als ik kijk naar mijn gebruik in de nacht/avond, dan heb ik het meeste gebruik tussen 200-600W zitten.
de paar piekjes oven of ander zwaarder apparaat, die zijn maar korte duur.
en over dag gebruik je rechtstreeks uit de panelen, dus je hebt maar iets nodig wat de dag opbrengst naar de nacht brengt, met 10kwh gebruik op een dag is dat vaak minder als 5kWh in de nacht.
dus een accu die met 800W laad, en in de nacht max 800W ontlaad (geregeld aan de meterkast natuurlijk) en een opslag heeft van maar 2 a 3 kWh, en je hebt het meeste al te pakken.
hier heb je een homewizzart voor.
Het HomeWizard Plug-In Battery topic
is eigenlijk gewoon zelf in pluggen, en koppen aan je meter, geen installateur nodig dit kan iedere simpele gebruiker wel die een handleiding kan lezen.

2. hybride omvormers met 48V laag voltage of los staand systeem.
het voltage zegt weinig over het rendement, alleen laag voltage maakt wat minder grote batterijen mogenlijk.
maar de accu kan vaak groot genoeg zijn voor normaal gebruik.
dit soort systemen kunnen vaak wel 2kW aan.
en dan zit je in de range van een sessy:
Het Sessy thuisaccu verzameltopic
of iets wat samen werkt met je omvormer.
hier begint het vaak al handig te worden een installateur in te huren, maakt het ook vaak een stuk duurder.
soms heb je dan een backup functie soms niet.

3. hoog voltage systemen.
grote accu's duur, installateur, dit is de over treffende trap.
een dure omvormer nodig en een 20kwh accu kost nu ook een woeping 9k€.
en dan nog vaak backup ja, maar niet altijd je eis als backup.
vaak is over schakelen wel een aantal handelingen om dat goed te doen.
dus eerst apparatuur uit schakelen, dan omschakelen, dan apparatuur weer aan zetten.
hier is gewoon kennis bij de gebruiker nodig om het ook echt te kunnen gebruiken.

4 hele luxe en vaak dure systemen, waar gebruikers niks merken van stroom uitval en zo.

ik raad eigenlijk alleen optie 1 aan, en 2 of 3 als mensen beter weten hoe het werkt en snappen wat ze er van kunnen verwachten.
(en ja er zijn overlappen de systemen, en alles is nog steeds in beweging in de markt. dus lees relatief.)

de BTW, tja de belastingdienst is er duidelijk over.
de BTW krijg je terug als je handelt met/in stroom.
en als je een 10kWh accu koopt dan heb je snel een 1k€ aan BTW.
handelen met/in stroom is niet je eigen stroom opslaan en later voor je zelf gebruiken, dus wel BTW betalen op de accu.
handelen is stroom van het net kopen en verkopen, dan pas geen BTW op de accu.
(en hier zijn trucjes voor om dit met zonnepanelen panelen voor elkaar te krijgen, maar niet allemaal even leuk of tof.
dus ik wil je niet blij maken met een dode mus.)

ik ben zelf niet in de markt voor een backup systeem om eerlijk te zijn.
ik heb 2uur geen stroom gehad in de afgelopen 10 jaar.
daar voor is elke accu gewoon te duur om te hebben. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Doel is dus niet terugverdienen, maar eigenverbruik verhogen?

Als je ook een noodstroomvoorziening wil, dan is de vervolgvraag of je dat voor je hele huis wil, een paar groepen of een enkel noodstopcontact ook OK is.

Je hebt al een hybride omvormer.
Had je de lijst met compatible batterijen https://www.solisinverter...6%29K-L_V2%2C3_202406.pdf al gevonden?
Kan je iets zelf doen of laat je je PV-boer de boel installeren?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooke
Hey.

De bedoeling is het eigenverbruik zo hoog mogelijk krijgen.
Ik heb idd al die lijst gevonden maar behalve pylontech ken ik daar niets van (wat is een gevestigde waarde, betrouwbaar , verkrijgbaarheid enz)
Alsook weet ik niet als je meerdere batterijen gebruikt of je de max output kan verhogen enz want bvb van de low voltage batterijen is de amperage al vrij hoog daarmee.
De bedoeling is dat ik de installateur alles laat doen.
Ik zou graag een deel van het huis blijven voorzien (frigo, diepvries,computer en een deeltje van m'n werkplaats) een 3.5 KW zou voldoende om moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Je hybride omvormer ondersteunt een maximale accuspanning van 55V.
Het maximale uitgangsvermogen is 3 kW.
Als dat niet klopt met wat je wil wordt het heel snel veel duurder, want dan heb je een nieuwe inverter/charger nodig.

Maar als je het wil laten doen is de eerste vraag voor de installateur: waar heeft hij ervaring mee en waar zou hij mee willen werken. Dan wordt de lijst misschien al veel korter :).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• migjes
het is in mijn ogen altijd wel een discussie van: financiële voordeligheid of niet.
daar ontkom je niet aan, gewoon omdat er vele gradaties zijn die voor en nadelen bieden.

van klein naar groter:
1. als ik kijk naar mijn gebruik in de nacht/avond, dan heb ik het meeste gebruik tussen 200-600W zitten.
de paar piekjes oven of ander zwaarder apparaat, die zijn maar korte duur.
en over dag gebruik je rechtstreeks uit de panelen, dus je hebt maar iets nodig wat de dag opbrengst naar de nacht brengt, met 10kwh gebruik op een dag is dat vaak minder als 5kWh in de nacht.
dus een accu die met 800W laad, en in de nacht max 800W ontlaad (geregeld aan de meterkast natuurlijk) en een opslag heeft van maar 2 a 3 kWh, en je hebt het meeste al te pakken.
hier heb je een homewizzart voor.
Het HomeWizard Plug-In Battery topic
is eigenlijk gewoon zelf in pluggen, en koppen aan je meter, geen installateur nodig dit kan iedere simpele gebruiker wel die een handleiding kan lezen.

2. hybride omvormers met 48V laag voltage of los staand systeem.
het voltage zegt weinig over het rendement, alleen laag voltage maakt wat minder grote batterijen mogenlijk.
maar de accu kan vaak groot genoeg zijn voor normaal gebruik.
dit soort systemen kunnen vaak wel 2kW aan.
en dan zit je in de range van een sessy:
Het Sessy thuisaccu verzameltopic
of iets wat samen werkt met je omvormer.
hier begint het vaak al handig te worden een installateur in te huren, maakt het ook vaak een stuk duurder.
soms heb je dan een backup functie soms niet.

3. hoog voltage systemen.
grote accu's duur, installateur, dit is de over treffende trap.
een dure omvormer nodig en een 20kwh accu kost nu ook een woeping 9k€.
en dan nog vaak backup ja, maar niet altijd je eis als backup.
vaak is over schakelen wel een aantal handelingen om dat goed te doen.
dus eerst apparatuur uit schakelen, dan omschakelen, dan apparatuur weer aan zetten.
hier is gewoon kennis bij de gebruiker nodig om het ook echt te kunnen gebruiken.

4 hele luxe en vaak dure systemen, waar gebruikers niks merken van stroom uitval en zo.

ik raad eigenlijk alleen optie 1 aan, en 2 of 3 als mensen beter weten hoe het werkt en snappen wat ze er van kunnen verwachten.
(en ja er zijn overlappen de systemen, en alles is nog steeds in beweging in de markt. dus lees relatief.)

de BTW, tja de belastingdienst is er duidelijk over.
de BTW krijg je terug als je handelt met/in stroom.
en als je een 10kWh accu koopt dan heb je snel een 1k€ aan BTW.
handelen met/in stroom is niet je eigen stroom opslaan en later voor je zelf gebruiken, dus wel BTW betalen op de accu.
handelen is stroom van het net kopen en verkopen, dan pas geen BTW op de accu.
(en hier zijn trucjes voor om dit met zonnepanelen panelen voor elkaar te krijgen, maar niet allemaal even leuk of tof.
dus ik wil je niet blij maken met een dode mus.)

ik ben zelf niet in de markt voor een backup systeem om eerlijk te zijn.
ik heb 2uur geen stroom gehad in de afgelopen 10 jaar.
daar voor is elke accu gewoon te duur om te hebben. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
meten is weten:

een voorbeeld dag van mijn huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyQTqdM6rBS7LhHjXhr3rnsqsAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqGsnYD7bsEV9ppDHutixXQY.jpg?f=fotoalbum_large

dag gebruik = 11,5kWh
opbrengst zon = 20kWh
uit het net getrokken = 5,1kWh
aan het net geleverd = 13,7kWh
(er is 6,4kWh rechtstreeks gebruikt van de zonnepanelen.)

een accu van 5kWh had ik die dag voor 100% kunnen gebruiken.
een accu van 10kWh had ik maar voor 50% kunnen gebruiken.
een accu van 20kWh had ik maar voor 25% kunnen gebruiken.
en in de zomer kan ik echt elke dag wel een accu vullen met 5kWh.

een te grote accu is eigenlijk snel niet meer kosten effectief.
zeker omdat prijzen van een accu al snel 400€ per kWh zijn.

natuurlijk kun je denken dat een 10kWh accu dan nog steeds beter is om dan slechte dagen ook nog wat te hebben. maar zonnepanelen zijn stiekem best stabiel er is elke dag wel wat opbrengst zolang het zomer is.
en dan heb je maar weinig dagen per jaar dat het zin heeft een grotere accu te hebben.

buiten mijn verhaal, ben je altijd vrij om zelf er geld tegen aan te smijten zo veel je wil.
ik houd je niet tegen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-05 18:43
Ik heb dezelfde wens, elders werd mij de Victron geadviseerd: https://www.victronenergy.nl/inverters-chargers

Dit Topic is daarbij handig: Het grote Victron aansturing topic

Ga niet gelijk vragen, lees de diverse Topics over de Thuis accu aandachtig door, vele vragen zijn daar al beantwoord, 'doe je thuiswerk'

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooke
bedankt voor alle antwoorden, ik ben er idd voor een deel al uit maar om te antwoorden om de vraag 'doe je thuiswerk' dit is me allemaal te ingewikkeld.
ik wil gewoon wat basic info , niet de inside outs .

bedankt proton en migjes, hoeveel kw piek heb jij liggen op je dak?

Ik neem het sessy forum eens door.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
oke derooke.

hier mijn uitlezing van de meter van gisteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vk2ByKsrWPBmSAgXACtI_qlTXLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9HcBhTuhOgjeH7if6FXttJm.jpg?f=fotoalbum_large
in het begin zie je nog een beetje zonnestroom, en op het einde beging de zonnestroom ook weer binnen te komen.
de kleine 4 kantjes omhoog, dat is mijn ijskast die even koelt.
begin van de avond was ik bij vrienden, dus de TV en zo stond uit, om een uur of 1 ging ik naar bed en daalde het gebruik weer.
het net gebruik was <5kWh die nacht.

een homewizzert had ik dus goed vol gekregen die dag, en had ik ook wel weer leeg gekregen die nacht.
een sessy had ook gekund, maar eigenlijk is die voor mijn gebruik al te zwaar. ;)

de homewizert is gewoon eigenlijk een beetje wattig qua specs, maar gewoon in het stopcontact duwen en kabel naar je meter, geen installateur nodig, dat maakt hem goedkoop en effectief.
dus ik zou die ook checken, wattig maar effectief en goedkoop.

mijn hoofd set is: 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
schuurtje is 4x190Wp op 0,5kW omvormer. (oude restjes die over waren.)
grofweg een 7kWp.

de opbrengst per jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
grofweg een 800kWh/kWp dus x 7kWp = 5000-6000kWh per jaar.
en ik gebruik een 8000kWh per jaar (inc warmtepomp)

hier van deed ik eerst 35% zelf gebruiken.
maar ik heb nu een omvormer die een verwarming element aanstuurt in de boiler van 1kW.
hier mee krijg ik het voor elkaar om nog een +/-800kWh extra in mijn huis te gebruiken die alleen van de zon komt.
mijn zelf gebruik staat dit jaar nu op 55%.
(ik raad niet aan te doen zoals ik doe, maar begrijp dat een 1kW alleen laden accu(de boiler) meteen de grote butst pakt en mijn eigen gebruik al met 20% verhoogt. ;) )

mmm wat heeft @Proton_ tegenwoordig.
ik weet dat i dat wel meerdere keren heeft verteld, maar ik zou het ook niet meer weten wat daar de stand van zaken is. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@migjes ik ben niet heel representatief; ik heb geen accu of elektrische boilers maar gewoon te weinig PV (3,8 kWp met schaduw op oost/west) en ik kom ook op 55%.
(warmtepomp+elektrische auto=> 6600 kWh verbruik zonder PV).

Maar @derooke heeft al een hybride omvormer, dus om een compleet product te kopen (Sessy, homewizard plug-in) lijkt me onnodig duur en bovendien is er dan geen noodstroom wat de hybride omvormer wel kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Proton_
jep, dat is een groot probleem hier, een tweaker vinden die normaal en representatief is.
lol, ben bang dat die niet bestaan. >:)

maar ik dacht toch te begrijpen dat je wel bezig was/geweest met dynamische laden van de auto?
(ik kan ook niet alles volgen hier op het forum, wie dat wel kan heeft geen leven.)

en tja het is lastig.
maar voor derooke is het een lastig dingetje om de hybride omvormer om te bouwen naar een hybride systeem.
extra meter in de meter kast + data kabel naar de omvormer.
komt daar nog backup bij, dan is hij al meer geld kwijt aan het hele systeem te laten installeren en dan nog zonder een accu, als een homewizerd even in te pluggen en klaar.
dit maakt het homewizzerd systeem zo effectief.

maar ik wil derooke ook zeker niet tegen houden front runner te zijn (zo als ik ook doe).
en er flink geld tegen aan te smijten.
(het mag van mij gerust, maar begrijp toen ik mijn eerste zonnepaneeltje kocht was ik ook 2€/Wp aan kosten kwijt, en dat was dan kale Wp prijs dus alleen het paneel zelf.
dus front runner zijn is duur en niet effectief. daar moeten we realistisch in zijn.
zeker nu de BTW eigenlijk betaald moet worden over de accu.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 09:27
derooke schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:50:
Welke capaciteit is goed , ik denk eerder 10 omdat de laad ontlaad cyclussen dan minder zullen zijn?
Heb je enig inzicht in je eigen opwek, eigenverbruik en netafname? Dan kun je toch prima bepalen welke capaciteit nuttig is?

In mijn geval krijg ik er de eerste 8 weken van het jaar vrijwel niks in. Vervolgens kan ik een week of 4 zo af en toe dagelijks een 5 kWh accu laden en ontladen, maar doorgaans is de netafname dan al minder dan 3 kWh. Vanaf week 13 loopt de netafname nog verder terug en ligt de netafname tussen de 1 en 1,5 kWh met heel af en toe een piekje net boven de 2 kWh.

Je kunt er dus een 10 kWh accu neerzetten, maar die krijg je wellicht niet leeg (ik iig niet) dus een dag later kun je er niet weer 10 kWh opnieuw in kwijt. Vol is vol he?

Als je als noodstroomvoorziening 1-2-3 uur vooruit kan dan zit je wel aardig goed denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooke
Hey bedankt voor de replys en uitleg . Ik ben van België en daardoor valt de homewizard zoieso af. (Dat mag niet van de wetgeving(staat ook op de website van homewizard zelf dat ze niet verkopen naar België)

Ik heb nu een offerte van 2600 euro incl btw met plaatsing/keuring enz voor een 5kw batterij van pylontech.(Geen iedee of dit ok is)

Vrijdag komt er nog een andere installateur langs.

Het probleem met mijn verbruik is dat het allemaal in pieken is. We wekken zoals gisteren (slechte regendag ) 10kw op en hebben er maar 4 van verbruikt overdag. Savonds nog een 6 tal KW verbruikt.
Meestal is dit iets meer.

Er komt nog een warmtepomp bij ook binnenkort.

Ps sessy is een stuk duurder dan die pylontech.hoe komt dat.

[ Voor 4% gewijzigd door derooke op 10-07-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooke
mijn eigenverbruik is 455 kw afname van net in juni en 240 kw injectie ,dit zijn totalen van weekend en week(dag nacht tarief is voor mij hetzelfde), daarvoor had ik geen digi meter en ook geen zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:43
derooke schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:16:

Ik heb nu een offerte van 2600 euro incl btw met plaatsing/keuring enz voor een 5kw batterij van pylontech.(Geen iedee of dit ok is)
De eerder aangehaalde Homewizard batterij kost 1395 euro, met 5kWH heb je er 2 nodig en dan zit je ook aan dat bedrag. Lijkt me dus op eerste oog geen slechte deal. Vooral ook even andere offertes afwachten, merk zegt mij niets dus kan ik geen uitspraak over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

De accu zelf is ca €1500 (soms in aanbieding/restpartij goedkoper maar daar mag je niet vanuit gaan). Met aansluiten, noodstroomstopcontact aanleggen, keuring, inregelen, nog een keer terugkomen, inkoop ontzorgen etc is €2600 niet heel scherp maar wel ok denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derooke
Hey,ter update uiteindelijk de offerte getekend voor 5kw pylontech 2100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thommie007
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-11-2024
derooke schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:40:
Hey,ter update uiteindelijk de offerte getekend voor 5kw pylontech 2100 euro.
Heb je hem al? Tevreden?
Is dat dezelfde ls deze?
https://www.nkon.nl/pylon...Wf400Hpq2UMBoCKO4QAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooke
Neen nog niet (bouwverlof is nog bezig ).

En ja het is deze

[ Voor 21% gewijzigd door derooke op 20-08-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooke
Hey. Update...

We hebben nu sedert gisteren de thuisbatterij er aan "hangen" (hangt letterlijk aan een houder) klopt dit dat de batterij maar mag ontladen tot 20 procent (ik vind dit nogal een groot getal ) .

Jullie meningen worden gewaardeerd.

Ik heb nu deze nacht gezien dat de omvormer een 6 procent afsnoept gedurende de nacht (deze blijft werken op batterij stroom) .
Dit geeft me nog 14 procent smorgens.
-dus ontladen tot 20
-indien lager dan 10 (bvb sluipverbruik winter)word deze bijgeladen tot 10 procent.

Lijkt dit normaal voor jullie of is dit een te ruime marge?.

Mvg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Max1weber
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-05 18:54
Indien jullie goede uurdata hebben kun je een Thuisbatterij simuleren op :

linkje naar de site

https://mijn-thuisbatterij.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWQola5rS0R63A6QYZChUdp2Rzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnUJDEO6Y12dqmHYZqBc6W82.jpg?f=fotoalbum_large

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00
Ik heb alle P1 data wel over de afgelopen jaar, maar dat zit allemaal in Domoticz... hoe krijg ik die geëxporteerd? In de CSV-export van de standaard visualisaties kom ik maar tot 3 dagen terug... dat is wat weinig om het rendement van een thuisbatterij te bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max1weber
Hoi,

Zal voor je uitzoeken

Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout
Dank voor het aanbod, maar ik heb inmiddels al achterhaald dat ik volgens mij de P1 data niet als ruwe data kan terugvinden: aan het einde van elke dag wordt door Domoticz een run gedaan en worden samenvattingen gemaakt... de rest verdwijnt volgens mij in het niets... :(
Ben nu met de kwartierwaarden van slimmemeterportal.nl aan het experimenteren... gelukkig leest dat als sinds 2019 mee met de slimme meter.

[ Voor 20% gewijzigd door wout op 15-02-2025 17:01 . Reden: Aanvulling slimmemeterportal; dit lijkt te werken, ]

• Max1weber
Hoi,

Dat is inderdaad jammer...

Ben wel benieuwd naar de output van slimmemeterportal.nl

Kan wellicht daar een import voor maken

Kwam dit nog ergens tegen mbt Domoticz:

https://github.com/heyudude/DSMR-reader-import/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max1weber
Is het nog gelukt met je slimmemeterportal data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout
Ja en nee. Sorry dat ik het niet eerder liet horen.

Er komt netjes kwartierdata uit slimmemeterportal, dus een goed begin. Wel een poosje beziggeweest om dat in het juiste datumformat en CSV te krijgen. Vervolgens kreeg ik 2024 ineens goed geímporteeerd in de simulator.
Toen ik daarna het kunstje voor 2023 wilde doen, kreeg ik keer op keer de melding dat data niet in het juiste format stond. Vervolgens heb ik het opnieuw geprobeerd met alleen de data van de eerste paar dagen van januari. Dat ging goed. Maand voor maand toegevoegd. December ging mis. Uiteindelijk blijk ik de data van 31 december na een uur of twee 's middags niet toe te kunnen voegen, of ik krijg een foutmelding. Krijg ik met geen mogelijkheid goed.
Nu maakt het voor de simulatieberekeing op jaarbasis natuurlijk niks uit, maar het blijft jeuken dat die CSV geweigerd wordt als ik de laatste paar waarden toevoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max1weber
Hoi Wouter, nu ben ik wel benieuwd naar die csv, kun je die mailen naar mailadres te vinden op de site?

Groet

Marc
Pagina: 1