Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De laatste stap voor het van het gas af kunnen breekt aan. Binnenkort ga ik de CV vervangen door een boiler.

Situatie is dat ik veel zonnepanelen heb. Dat ik vaak ergens in de middag (12:00-16:00) een bad neem. Er wordt ook 1 a 2 keer per dag minder dan 4 minuten gedoucht. Vaak ook rond die tijd. Een enkele keer 's ochtends of 's avonds laat. buiten dat gebruiken we meestal koud water/waterkoker. Al zal ik straks sneller overdag ook gewoon weer warm water uit de kraan gebruiken.

Er komt in november een kleine thuisbatterij bij voor piekshaving en nachtelijk gebruik. (2.5 kWh, 800 W ontlaadvermogen)

Degene die ik op het oog heb is https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00740
Een laag vermogen (1 kW) boiler die 'slim' afkoelt naar 55 graden bij niet gebruik.
Volgens de sheet zou het stilstandverlies 36 Watt zijn. Kan ik dat gewoon 1 op 1 omzetten naar energieverbruik in de periode dat hij niet hoeft bij te verwarmen? Of anders gevraagd, hoe vind ik uit wat het nachtverbruik van de boiler is?

Het doel is om zoveel mogelijk te verwarmen op zonne-energie. Dat is de reden van het lage vermogen. Ook op bewolkte dagen blijf ik die 1 kW over het algemeen gewoon hebben vlak voor het in bad gaan zeker met de batterij erbij. Terwijl met hogere vermogens ik zelfs met de thuisbatterij vaak blijf importeren. Maar ik wil het nachtverbruik dus wel zoveel mogelijk beperken. als dat ongeveer 400 Wh is dan is dat geen probleem. Als dat toch richting de 1,5 zou gaan in deze situatie kan ik misschien beter denken aan iets minder 'slims' en met een tijdklok gaan werken.

Hoe kan ik achter dat nachtverbruik komen, en eigenlijk ook weten of het modulair verwarmd of altijd max of niks?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-10 13:18
Ik heb een shelly (deze)
Die kan tot 2500 Watt meten en schakelen. Hiermee kun je schema's maken om de boiler aan te sturen. Tevens kun je het energievebruik monitoren en loggen. En je kunt een en ander ook aansturen met een app of met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Dank, maar mijn vraag is dus meer hoe het verbruik van een boiler over de dag verspreid is. En of een slimme boiler dat meer richting de zonuren/verwarmingsvraag kan krijgen. Alleen als dat heel negatief is zou ik richting een slimme stekker/domme boiler willen denken eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:40
Als je de ruimte hebt dan zou je de boiler nog van een extra warme jas kunnen voorzien om het stilstandverlies zoveel mogelijk te beperken: KoenVW76 in "Quooker en boilers stroombesparing"

De 80L is er alleen met minimaal vermogen van 1000W. De 30 en 50 zijn er ook met lager vermogen (wellicht interessant voor iemand anders die minder liters nodig heeft). Dan kun je nog meer gebruiken van je eigen zonne energie:

30-DUO 450-1950W/230V (07.04.38.041)
50-DUO 650-2150W/230V (07.04.38.045)

Zijn in E-boiler tussen DWTW en CV-ketel en Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) ook wel in gebruik bij sommigen. Zoek maar eens op 'daalderop' / 'itho' in die topics.

[ Voor 70% gewijzigd door ThinkPad op 04-07-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:50
Ik weet uiteraard niet in hoe verre onze eboiler overeenkomt met degene die jij op het oog hebt.

Wij gebruiken een 30ltr eboiler in de keuken, plus in geval van nood in te stellen voor douchen.

Onze eboiler staat ingesteld op 40 graden omdat wij weinig en geen heet water nodig hebben in de keuken. Het standby verbruik is ongeveer 2W. Het stilstandsverlies is zo'n 0,2kWh per dag

Wij kunnen verwarmen op 4000 en 1000W (in de praktijk ongeveer 1100W), en hebben ingesteld op 1000W.

We hebben een HomeWizard smart plug in het stopcontact, en laten de boiler automatisch uitschakelen om 17u dagelijks. Hij staat dus standaard uit. Dus 0W verbruik tenzij we hem aanzetten.
We hebben eerder een poosje dagelijks op een vaste tijd laten laden maar dat bleek niet nodig. Als we hem aan zetten om op te warmen hoeven we hem niet weer uit te zetten omdat dat automatisch om 17u gebeurt.

Bij onze warmtepompboiler werkt dit niet omdat die niet uitgeschakeld mag worden met een smartplug.

Stel je stelt hem in voor dagelijks een periode aanzetten, dan zal hij wanneer niet gebruikt alleen het stilstandsverlies bij verwarmen als het onder de grens komt qua temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-10 19:39
Die slimme boiler "leert" je warm watergebruik herkennen. Hij kijkt naar je verbruikspatroon van de voorgaande week en past zijn opwarmcycli daarop aan.

Die 36W is het warmteverlies bij stilstand, niet elektrisch. Het elektrisch verbruik is vrijwel 0 als de boiler niet actief verwarmd.

Ik lees dat je een 2,5kw accu krijgt. Dat klinkt als home wizard. Dan kun je net zo goed een 'domme' boiler aansluiten op een homewizard smartplug en een zonnetaak aanmaken. Eventueel nog een tijdschema eraan koppelen zodat je in de winter ook warm water hebt als de zonnepanelen het wat minder doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
G-addict schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:27:
Die slimme boiler "leert" je warm watergebruik herkennen. Hij kijkt naar je verbruikspatroon van de voorgaande week en past zijn opwarmcycli daarop aan.

Die 36W is het warmteverlies bij stilstand, niet elektrisch. Het elektrisch verbruik is vrijwel 0 als de boiler niet actief verwarmd.

Ik lees dat je een 2,5kw accu krijgt. Dat klinkt als home wizard. Dan kun je net zo goed een 'domme' boiler aansluiten op een homewizard smartplug en een zonnetaak aanmaken. Eventueel nog een tijdschema eraan koppelen zodat je in de winter ook warm water hebt als de zonnepanelen het wat minder doen.
HW batterij inderdaad. Die zonnetaak kende ik nog niet. Dat is inderdaad wel een optie.

Toch blijf ik wel erg nieuwsgierig naar de verdeling van het energiegebruik bij een slimme zoals deze en van domme boilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-10 19:39
Ik heb in een keukenkastje een 400W hotfill close in boilertje klaarstaan om met een homewizard smartplug op een zonnetaak te schakelen. Staat er al even maar nog geen tijd gevonden om aan te sluiten.

Omdat de slimme boiler je verbruiksmomenten leert kennen zal hij niet of minder vaak opwarmen buiten de tijden dat je normaal geen warmwater verbruikt. Volgens de brochure van de fabrikant scheelt het zo'n 3kWh per week. Ik weet even niet wat de meerprijs is tov een normale 1000W boiler maar ik denk dat een smartplug met zonnetaak een beter werkende en voordeligere optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Als ik kijk naar andere laagvermogen boilers lijkt de opwarmtijd echt veel langer dan bij deze. Plus dat als hij inderdaad tijdens de periodes dat hij niet gebruikt wordt weinig tot niets doet, de accu wel zorgt dat het eventueel gewoon bijgeschaafd wordt overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:50
ArthurMorgan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:39:
[...]

HW batterij inderdaad. Die zonnetaak kende ik nog niet. Dat is inderdaad wel een optie.

Toch blijf ik wel erg nieuwsgierig naar de verdeling van het energiegebruik bij een slimme zoals deze en van domme boilers.
Ik heb hier de zonnetaak gebruikt maar vond het voor de boiler geen succes. Je wil warm water hebben wanneer je het nodig hebt, ook op een dag waarbij niet voldoende zon voorhanden is. Dus moet je dan al een backup inprogrammeren.

Wat betreft de batterij. Is leuk. We krijgen er zelf ook 1. Maar voorlopig kost het gebruik ervan je waarschijnlijk nog geld ipv dat het je geld oplevert (saldering). Daarnaast is het niet nodig slordig te worden met je verbruik omdat je op de accu rekent, die heeft maar 2,7kWh beschikbaar (of waarschijnlijk minder zoals je zelf al aangeeft.

Beter is standaard een moment van verwarmen kiezen dat je vrijwel altijd voldoende zonne-energie hebt. Daarmee vermijdt je ook de afschrijving van de batterij en het omzettingsverlies. Onze wpb verwarmt in de winter vanaf 12 uur en in de zomer vanaf 13 uur. Wanneer je de tijd instelt zal hij nij onvoldoende zon evengoed nog vanuit de batterij gaan laden.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjamo op 04-07-2024 13:04 ]

Pagina: 1