Huis gekocht zonder verwarming, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-05 14:51
Hi allemaal, ik heb zojuist getekend voor mijn volgende woning... echter heeft deze geen bruikbare CV installatie meer.

De woning is verkocht tijdens de verbouwing, de vorige eigenaar heeft alle radiatoren en vermoedelijk ook de leidingen (behalve 1 in de woonkamer) verwijderd van alle verdiepingen, alles dicht gestuukt, op elke verdieping nieuwe vloeren gelegd en het daarbij gelaten.

Huidige CV is van de zolder verplaatst naar de ingang, maar blijkbaar niet goed aangesloten, geen juist rookgasafvoer etc. en het ding is ook nog eens uit 2011.

De inspecteur gaf aan dat we het beste de installatie weg kunnen gooien en een nieuwe moeten plaatsen op de zolder. Echter blijft het daar niet bij, de leidingen moeten dus ook weer getrokken worden en er moeten nieuwe radiatoren geplaatst worden.

Mijn idee was om gelijk helemaal van het gas af te gaan, alleen wat is wijsheid hierin? Het gaat om een jaren 70 drive-in woning met 3 (!) badkamers, 4 woonlagen, 4 slaapkamers en een zolder. De badkamers hebben allemaal elektrische vloerverwarming.

Zie plattegronden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Juxjfc3DD-Mc9O9qXX1ZMDTWZP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X2D3dXQCoVr2pYgdMVXoQRmy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALQ-7mGx2br-t43DFTeetu8LeRA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OWPnjjqWQTNFDEdT9Um8aTOr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htlAcARoSr7Xp_po7AFeuOkqV0M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5B151UQZUW5sFhfyhyBg84ly.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mHop4-piPUp0sICSZcJxjrQhaQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GIl55BHUly3bNFpjR8ZkF2NF.png?f=fotoalbum_large

Wij zijn met 2 volwassenen en een 1-jarige, we zullen niet alle badkamers tegelijk gebruiken haha.

Ik had zelf het idee om de boel te verwarmen en te koelen met L/L warmtepompen, maar heb geen ervaring hiermee en had graag jullie meningen en advies hierover gewild. Heb wel het een en ander al gelezen over multi-split units en bepaalde merken, efficiëntie etc. Hoe zit dat s'nachts in de winter met verwarmen en geluid/luchtstromen, is dat comfortabel?

Het warme water voor de kranen op dit moment word deels volgens mij geregeld d.m.v. die kleine elektrische boilertjes hier en daar, ik heb de sleutels nog niet dus weet niet precies hoe of wat. Maar ik dacht er aan om hier een warmtepompboiler op aan te sluiten. Wat is de beste locatie voor zoiets? Ik heb een redelijk grote berging op de begane grond.

Wij hebben ongeveer een maand de tijd om de woning (deels) gebruiksklaar te maken.

Het is de bedoeling dat er ook zonnepanelen komen, maar verwarming en warm water hebben de prio voor de winter straks.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:45
Als je de mogelijkheid hebt kies er dan voor om overal vloerverwarming aan te leggen en de verwarming + tapwater over te laten aan een lucht/water warmtepomp. Koeling door middel van een airco op de overloop voor de bovenverdieping. In combinatie met vloerkoeling heb je dan de meest efficiënte en comfortabele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Rookgasafvoer kunnen ze waarschijnlijk een flexibele buis in schuiven, dat is gewoon anders nu. Dat moet een installateur wel kunnen oplossen.

Hoe oud zijn de radiatoren dan?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:19
Ik zou zelf, als het kan, neigen naar een L/W WP met vloerverwarming. Maarja, dat kost wel wat.
Een cv terug plaatsen kan ook, maar zou ik alleen doen als je geen WP kwijt kan.

Als je alles nog moet aanleggen kan je wel de juiste diameter pakken voor je leidingen. Dat is wel een groot pluspunt imo

@Marzman : misschien OP nog een keer goed doorlezen? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door ID-College op 03-07-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:47
In ons huis hebben we ook de CV ketel en buizen en radiatoren weggehaald en nieuwe laten plaatsen, geschikt voor warmtepomp. Warmtepomp hebben we gelijk op de juiste plek (technische ruimte begane grond) kunnen neerzetten, zodat het allemaal net wat lekkerder en beter geregeld was.

Vloerverwarming op begane grond is een must. Boven hebben we radiatoren, maar die hoeven ook niet altijd opgewarmd te worden, dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ID-College schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:03:
Ik zou zelf, als het kan, neigen naar een L/W WP met vloerverwarming. Maarja, dat kost wel wat.
Een cv terug plaatsen kan ook, maar zou ik alleen doen als je geen WP kwijt kan.

Als je alles nog moet aanleggen kan je wel de juiste diameter pakken voor je leidingen. Dat is wel een groot pluspunt imo

@Marzman : misschien OP nog een keer goed doorlezen? ;)
Ok, ding is verplaatst. Dat had ik gemist. Lijkt me ook niet zo'n probleem om er dan een op zolder terug te plaatsen. Zal een paar duizend euro kosten, bij mij hebben ze ook leidingen moeten aanpassen door verplaatsing en het rookkanaal aanpassen.

L/L zou ik niet doen (misschien wel als extra op sommige kamers/plaatsen maar niet in het hele huis), L/W vind ik erg duur en je hele huis moet er ook geschikt voor zijn (en dit klinkt als een oudere woning)

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 03-07-2024 15:18 ]

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:29

silverball

De wagen voor moderne mensen

Marzman schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:17:
[...]

Ok, ding is verplaatst. Dat had ik gemist. Lijkt me ook niet zo'n probleem om er dan een op zolder terug te plaatsen. Zal een paar duizend euro kosten, bij mij hebben ze ook leidingen moeten aanpassen door verplaatsing en het rookkanaal aanpassen.

L/L zou ik niet doen (misschien wel als extra op sommige kamers/plaatsen maar niet in het hele huis), L/W vind ik erg duur en je hele huis moet er ook geschikt voor zijn (en dit klinkt als een oudere woning)
Naja dit is natuurlijk wel de uitgelezen kans om een l/w proof afgiftesysteem te creëren, dan is de woning wel geschikt.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 22:35
Wauw mooi project, en inderdaad een mooi natuurlijk moment om de gasmeter overbodig te maken!

Ik zou voor de comfort kiezen voor vloerverwarming, dit werkt ook efficiënt met een L/W warmtepomp. Qua kosten en snelheid zou ik voor deze volgorde kiezen, L/L warmtepomp aanbrengen in de hoofdvertrekken waar je in het begin veel gaat verblijven (woonkamer, kinderkamer en evt ouderkamer). Daarna zou ik rustig het aantal badkamer heroverwegen en vervolgens op een rustig tempo alle kamers voorzien van watergedragen vloerverwarming. De l/l warmtepomp binnenunits hangen aan de muur en zitten dus niet in de weg voor deze kleine verbouwing. Omdat je de badkamers nu voorziet van een elektrische boiler kan je zodra je weet welke badkamers blijven hier een plan maken voor een WPB.

Oh en daarnaast alles isoleren wat geïsoleerd kan worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

silverball schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:24:
[...]

Naja dit is natuurlijk wel de uitgelezen kans om een l/w proof afgiftesysteem te creëren, dan is de woning wel geschikt.
Wat voor kosten praat je dan over? Nieuwe cv met radiatoren of L/L zal een paar duizend euro kosten (misschien 5000)

[ Voor 18% gewijzigd door Marzman op 03-07-2024 15:46 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Marzman schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:45:
[...]

Wat voor kosten praat je dan over? Nieuwe cv met radiatoren of L/L zal een paar duizend euro kosten (misschien 5000)
5k ga je het niet mee redden, misschien heb je net een monoblock, maar radiatoren moeten sowieso gekocht worden (of je moet volledig naar VV gaan).
Nu zijn LTV's wel duurder dan die oude blokken, maar ik zou zelf dan toch eerder LTV's pakken (of "gewone" boosten, maarja, moet je wel zin in hebben allemaal).

De keuze is reuze, maar de basis is toch een beetje isoleren (zit ook subsidie op, en win je altijd mee of je nou gas pakt of niet). Zodra je dat gedaan hebt, kan je cv overwegen of wellicht kleine L/W WP voor 1e en 2e verdieping en L/L op zolder. Maargoed, je kan echt alle kanten op, het ligt er vooral aan wat het beoogde budget is. Je kan het zo gek maken als je wilt maar als je maar 5k budget oid hebt, dan is cv + 2e hands radiatoren wel het goedkoopste verwacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabr1e7
Bedankt voor de reacties alvast allemaal! Mijn voorkeur zou uitgaan naar een vloerverwarming/koeling echter zit er net op elke verdieping een gloednieuwe parketvloer in met hoge plinten tegen de muur gelijmd. Ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om deze overal eruit te slopen. Ook omdat we maar 1 maand hebben om alles te regelen.

Is zo'n parketvloer opnieuw te gebruiken als je deze eruit haalt? Misschien dat het een optie zou zijn voor alleen de begane grond en dan de rest van de woning met airco units? Of alsnog radiatoren plaatsen boven?

[ Voor 3% gewijzigd door Gabr1e7 op 03-07-2024 16:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Hier verwarmen we nu al 2 jaar met airco's en dat werkt prima.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Met de beschikbare tijd van één maand is alleen een HR-ketel met conventionele radiatoren een realistisch iets. Voor alle andere oplossingen kost alleen het denkwerk al meer tijd. Bovendien is de vakantietijd begonnen, dus een hoop bedrijven zitten krap in personeel. Vloerverwarming regel je ook niet zomaar, zeker als je de parketvloer intact wil houden en hergebruiken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:50

paQ

Gabr1e7 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:43:
Bedankt voor de reacties alvast allemaal! Mijn voorkeur zou uitgaan naar een vloerverwarming/koeling echter zit er net op elke verdieping een gloednieuwe parketvloer in met hoge plinten tegen de muur gelijmd. Ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om deze overal eruit te slopen. Ook omdat we maar 1 maand hebben om alles te regelen.

Is zo'n parketvloer opnieuw te gebruiken als je deze eruit haalt? Misschien dat het een optie zou zijn voor alleen de begane grond en dan de rest van de woning met airco units? Of alsnog radiatoren plaatsen boven?
Parketvloer en vloerverwarming niet niet elkaars beste maatjes zeg maar.
Wel jammer, want nu (verder) de perfecte gelegenheid eigenlijk.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Kind van één jaar is ook een behoorlijk rode vlag in het tijdpad.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:28
Ik zou de tijd nemen om het nu in een keer goed aan te pakken. Het zou zonde zijn om nu voor iets te kiezen, puur vanwege tijdsdruk.
Hopelijk blijft het nog wel een paar maanden warm weer. En mocht eea daarna nog niet geregeld zijn, kun je de kamers waar je verblijft voor nood met elektrische kachels/radiatoren verwarmen. Duur in verbruik, maar ik denk dat die kosten niet opwegen tegen de kosten van nu een te gehaaste en mogelijk verkeerde beslissing te nemen. Of om na een paar jaar toch weer alles om te willen/moeten gooien.
Zou ik wel aanraden om ook die zonnepanelen op het 'iets meer spoed' lijstje te zetten. Want nu kun je nog een aantal jaren salderen en dan hakt het verbruik van elektrische kachels er ook minder in.

Succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VlugVlug
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:19
Wij hebben 2 jaar geleden een bungalow uit 1970 verbouwd en zijn meteen gasloos gegaan. We hebben gekozen om in elke kamer een airco te laten plaatsen. Budget was niet toereikend om een l/w warmtepomp te plaatsen.

Ons bevalt het verwarmen en koelen met de airco’s erg goed. Je hoort en voelt ze inderdaad wel bij het opstarten maar we hebben in de winter alles gewoon 24/7 laten draaien op een comfortabele temperatuur. Dan hoor je ze haast niet. Om de energierekening naar minder dan €0 te krijgen hebben we wel 36 zonnepanelen laten installeren. Als straks salderen vervalt krijgen we weer te maken met een kleine energierekening.

Warm water komt bij ons uit een quooker en douchen vanuit een ouderwetse 150 liter boiler.

Onze besparing van de zonnepanelen wordt gespaard. Doel is een thuisbatterij en warmtepompboiler daarvan te bekostigen.

Qua isolatie hebben we het complete dak vervangen met 12cm isolatie en alle kozijnen vervangen met hr++ glas.

Airco’s zijn snel geïnstalleerd en er is tegenwoordig veel keus qua uitstraling.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 23:07
Dit is een groot project. Dat wil je waarschijnlijk niet horen, gezien je er met een 1 jarige binnen een maand in wil, maar dat is eigenlijk niet echt mogelijk als je het goed wilt doen. Want als je het goed wilt doen dien je alle isolatie aan te pakken, te zorgen dat het volgens moderne standaarden geïsoleerd is. En dan vloerverwarming en warmtepomp plaatsen, inclusief alle leidingen sleuven en frezen, je warm water aansluiten, etc etc. Dit is een grote klus, maar als je het nu niet goed aanpakt leef je de komende decennia in een bouwval. Verwarming van je huis half of houtje touwtje doen blijft gewoon continue aanmodderen.

Wat ik zou doen, zeker met een 1 jarige erbij, is 1 verdieping tijdelijk woonbaar inrichten. De beneden verdieping lijkt het meest geschikt, dus daar een boiler hangen voor je warm water en met elektrische kachels dan maar stoken. Zet een wandje voor een slaapkamer en gebruik je berging voor de kleine. Dat regelen, een woonbare beneden verdieping is haalbaar in een maand.

Dan heb je de 3 verdiepingen erboven helemaal leeg en vrij om aan te pakken, om te isoleren waar nodig en vloerverwarming in te frezen. De warmtepomp kun je dan op zolder plaatsen, etc etc. Wanneer dat allemaal ver genoeg klaar is ga je 1 verdieping afwerken en verhuis je naar die verdieping, zodat je de beneden verdieping kunt gaan aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De verwarming hoeft over 1 maand niet te werken... Echt niet... 2 maanden zit je aan te denken op zijn slechtst. En dan 1 ruimte met een action ventilator kachel is ook nog te doen als overbrugging.

Voor 5K ga je echt, echt geen nieuwe CV, leidingen, radiatoren laten plaatsen... No way!
Dat is wel een heel deftige investering in een dood paard.

L/L in alle ruimtes voor 5K gaat ook echt niet lukken... Maar L/L lijkt me hier de enige haalbare oplossing.
Doe het goed, elke ruimte minimaal 1 unit. Via een overloop verwarm en koel je geen slaapkamers op een fijne manier.

Voornaamste probleem is het geluid bij een rijwoning. Ik heb nog geen L/L buitenunit gevonden die stil genoeg is voor 4,9m breed.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:18

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Of de vloerverwarming, of airco's (die ook kunnen verwarmen) op laten hangen in de ruimtes die je nu nodig hebt.

Praktisch gezien heb je maar twee ruimtes nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat is je budget, want Ronald heeft het over 5k, maar ik zie het nergens terugkomen.

Heb je überhaupt al een aannemer? Want die hebben wachtlijsten op t moment

Als je de vloer niet open wilt breken eindig je bij lucht lucht, maar dat is minder comfortabel dan vloerverwarming.

Ps- eens met degene hierboven, is het een optie om in eerste instantie de helft vh huis aan te pakken?

Ps2: waar wil je de buiten units hangen? Want met een rijtjeshuis is dat toch wel een ding ( max 40 dB).

Ps3: welk energielabel / isolatie heb je? Of geen? (En is dit isolatie van 1970?).

Als je het hele huis wilt verwarmen zou ik op zn minst denken aan dakisolatie.
Als je enkel beneden verwarmt + 1 baby slaapkamer, dan spelen de ruimtes erboven al voor buffer, en voldoet isolatie uit 1970 voor nu.

[ Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 04-07-2024 07:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:40
Stomme vraag misschien maar wat was het plan van de vorige eigenaar? Hij heeft de radiator leidingen eruit gesloopt en de vloer gelegd en ik mag hopen dat hij ook een manier van verwarmen had bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Ronald schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:17:
De verwarming hoeft over 1 maand niet te werken... Echt niet... 2 maanden zit je aan te denken op zijn slechtst. En dan 1 ruimte met een action ventilator kachel is ook nog te doen als overbrugging.

Voor 5K ga je echt, echt geen nieuwe CV, leidingen, radiatoren laten plaatsen... No way!
Dat is wel een heel deftige investering in een dood paard.

L/L in alle ruimtes voor 5K gaat ook echt niet lukken... Maar L/L lijkt me hier de enige haalbare oplossing.
Doe het goed, elke ruimte minimaal 1 unit. Via een overloop verwarm en koel je geen slaapkamers op een fijne manier.

Voornaamste probleem is het geluid bij een rijwoning. Ik heb nog geen L/L buitenunit gevonden die stil genoeg is voor 4,9m breed.
Radiatoren moet toch ook prima haalbaar zijn?

Overmaatse T33's met ventilatoren er onder en je bent er. Het is alleen een hoop werk met leidingen leggen. Qua verwarming is een cv ketel een prima oplossing als een wp niet past qua geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:31
D-e-n schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:48:
Stomme vraag misschien maar wat was het plan van de vorige eigenaar? Hij heeft de radiator leidingen eruit gesloopt en de vloer gelegd en ik mag hopen dat hij ook een manier van verwarmen had bedacht?
Dat zal dan wel airco's zijn geweest.

Ik ben het volledig eens met @Truus01 en @cmegens neem je tijd, denk na over wat je wil gaan doen en neem toekomstbestendige beslissingen. Leg wat zonnepanelen, je kunt nog salderen en verwarm de komende winter met een paar elektrische kacheltjes. Je hoeft echt niet je volledige huis op 21 graden te stoken.
Neem vast afscheid van dat parket want dat is gewoon een onhandige keuze geweest van de vorige eigenaar.
Vloerverwarming en een L/W wrmtepomp zijn voor de toekomst gezien de beste oplossing.
Met zoveel ruimte kun je per verdieping aan de slag en dan wonen op een andere verdieping. Bepaal ook goed wat de isolatie van dak en gevels is en besteed daar ook aandacht aan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als er inderdaad 2 gloednieuwe parketvloeren verwijderd moeten worden voor er aan vloerverwarming gewerkt kan worden, dan gaat het een kostbaar klusje worden. :) En dan eindig je nog suboptimaal, omdat de warmtedoorgifte van zo'n parketvloer niet echt denderend is. Op vloerverwarming zou ik eigenlijk gewoon altijd voor PVC gaan (of accepteren dat het niet optimaal is en dan beneden toch parket leggen ofzo, betegelen vind ik persoonlijk niks... maar ieder zijn ding).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:47:
Als er inderdaad 2 gloednieuwe parketvloeren verwijderd moeten worden voor er aan vloerverwarming gewerkt kan worden, dan gaat het een kostbaar klusje worden. :) En dan eindig je nog suboptimaal, omdat de warmtedoorgifte van zo'n parketvloer niet echt denderend is. Op vloerverwarming zou ik eigenlijk gewoon altijd voor PVC gaan (of accepteren dat het niet optimaal is en dan beneden toch parket leggen ofzo, betegelen vind ik persoonlijk niks... maar ieder zijn ding).
Er is ook nog Marmoleum/Linoleum, wordt vaak vergeten maar werkt perfect met vloerverwarming en is een natuurlijk product en verkrijgbaar in elk design wat je wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

No Hands schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:48:
[...]

Er is ook nog Marmoleum/Linoleum, wordt vaak vergeten maar werkt perfect met vloerverwarming en is een natuurlijk product en verkrijgbaar in elk design wat je wilt.
Gietvloer, kan ook.... Marmoleum of Linoleum zou ik misschien wel toepassen op slaapkamers en "overige ruimtes" zoals washok of hobbykamer. Is wel lekker makkelijk leggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Het is dan wel niet ideaal, maar op zich werkt vloerverwarming onder parket prima, als je het juiste parket hebt. Ik heb het hier zelf liggen, mijn ouders hebben het liggen. Het duurt langer voordat het warm is en mag minder heet worden opgestookt, maar uiteindelijk kan het je kamer prima verwarmen. Persoonlijk vind ik het een stuk mooier dan PVC, laminaat, marmoleum of linoleum (wat mijn inziens echt oerlelijk is en in een school thuishoort).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Insert12 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:37:
[...]

Radiatoren moet toch ook prima haalbaar zijn?

Overmaatse T33's met ventilatoren er onder en je bent er. Het is alleen een hoop werk met leidingen leggen. Qua verwarming is een cv ketel een prima oplossing als een wp niet past qua geluid.
Alles is haalbaar… maar het kost goud geld… je hebt gezien wat arbeid kost tegenwoordig?

Airco’s hangen gewoon sneller en is duurzamer dan gas

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Ronald schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:26:
[...]

Alles is haalbaar… maar het kost goud geld… je hebt gezien wat arbeid kost tegenwoordig?

Airco’s hangen gewoon sneller en is duurzamer dan gas
Ja, ik weet wat arbeid kost tegenwoordig. €75 ex btw per uur is vrij normaal inmiddels. Dat het sneller en duurzamer is klopt, alleen zit je dan wel met de luchtstromen van een airco. Gezien een verwarmingssysteem toch een langetermijn investering is zou ik er voor gaan om het goed te doen. Dus overmaatse radiatoren voor verwarming en eventueel een airco op de overloop voor koeling op de bovenverdieping.

Wanneer er stillere warmtepompen op de markt zijn kan TS altijd nog over op een wp. Het gaat er dan vooral om dat het systeem qua leidingdiameters en afgiftevermogen nu wel in eens goed aangelegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:28
Ik heb er eigenlijk niks over gelezen als nieuw systeem, maar is een L/W-warmtepomp icm nieuwe radiotoren een optie? Dus ipv vloerverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 23:07
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:47:
PVC wordt de volgende PFAS of asbest. Ik zou het niet in mijn huis willen en neem dan liever de nadelen van een parketvloer voor lief.

Als er een goede nieuwe parketvloer in ligt kun je deze wellicht, mits niet verlijmd, ook nog wel loshalen en later terug leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gabr1e7
Bedankt voor de suggesties allemaal, zoals ik het zie (ook i.v.m. e.v.t. uitbouw later in de woonkamer, heipalen staan er al) heb ik voor nu 3 opties:

1 - L/L warmtepompen plaatsen en elke ruimte een eigen binnen-unit (6 of 7 totaal, afhankelijk of de woonkamer er 2 nodig heeft) en op deze manier verwarmen.

Pro: redelijk simpel en relatief snel te realiseren, ook koeling op de warmere dagen
Con: minder aangenaam? (tocht en zodra je stopt met verwarmen koelt het snel af etc.), geluid

2 - L/W warmtepomp plaatsen samen met nieuwe radiatoren in alle ruimtes, ook in de woonkamer en dan op een later tijdstip wanneer de uitbouw gerealiseerd is d.m.v. vloerverwarming de beneden verdieping verwarmen/koelen.

Pro: comfortabeler
Con: radiatoren en leidingen moeten allemaal weer geplaatst worden, minder efficiënte koeling (lagere prio)?

3 - Gas installatie herstellen/vernieuwen en verhuizen naar de originele zolder locatie samen met nieuwe radiatoren en dan op een ander tijdstip (samen met vloerverwarming en uitbouw in de woonkamer) een L/W warmtepomp plaatsen.

Ik moet nog even goed nadenken hierover... vind het nog een best lastige.

Voor het warme tapwater dacht ik aan een L/W warmtepomp boiler en dan iets van 250-270-300L capaciteit. Wat zijn jullie ervaring hiermee in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
@Gabr1e7 : het valt of staat met je budget. Optie 1 is goedkoop, maar wellicht minder comfortabel (+ je moet nog iets bedenken voor je SWW). Je hebt altijd luchtstroom en het kan snel afkoelen als je je airco uitzet in de winter. Optie 2 vind ik het fijnst icm VV, zeker in de winter + je kan een WPB erop aansluiten voor je SWW.. Optie 3 kan ook, maar minst duurzaam met het oog op de toekomst. Wss wel relatief snel te realiseren en scheelt je ruimte voor een evt boilervat

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 08-07-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:40
Gabr1e7 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:38:
Bedankt voor de suggesties allemaal, zoals ik het zie (ook i.v.m. e.v.t. uitbouw later in de woonkamer, heipalen staan er al) heb ik voor nu 3 opties:

1 - L/L warmtepompen plaatsen en elke ruimte een eigen binnen-unit (6 of 7 totaal, afhankelijk of de woonkamer er 2 nodig heeft) en op deze manier verwarmen.

Pro: redelijk simpel en relatief snel te realiseren, ook koeling op de warmere dagen
Con: minder aangenaam? (tocht en zodra je stopt met verwarmen koelt het snel af etc.), geluid

2 - L/W warmtepomp plaatsen samen met nieuwe radiatoren in alle ruimtes, ook in de woonkamer en dan op een later tijdstip wanneer de uitbouw gerealiseerd is d.m.v. vloerverwarming de beneden verdieping verwarmen/koelen.

Pro: comfortabeler
Con: radiatoren en leidingen moeten allemaal weer geplaatst worden, minder efficiënte koeling (lagere prio)?

3 - Gas installatie herstellen/vernieuwen en verhuizen naar de originele zolder locatie samen met nieuwe radiatoren en dan op een ander tijdstip (samen met vloerverwarming en uitbouw in de woonkamer) een L/W warmtepomp plaatsen.

Ik moet nog even goed nadenken hierover... vind het nog een best lastige.

Voor het warme tapwater dacht ik aan een L/W warmtepomp boiler en dan iets van 250-270-300L capaciteit. Wat zijn jullie ervaring hiermee in de winter?
Met vloermodellen L/L warmtepompen kan je je huis vrij comfortabel warm krijgen. Deze kunnen warme lucht over de vloer blazen wat lijkt op vloerverwarming. Ook wordt je kamer dan vrij egaal warm. Wel in iedere ruimte in ieder geval een unit plaatsen. Koelen gaat daar overigens ook prima mee, gezien daar een stuk minder vermogen voor nodig is en de units dan juist naar boven blazen.

Ik heb goede ervaringen met verwarmen met Mitsubishi Heavy Industries. Vaak zijn losse units goedkoper dan een dikke multisplit. Of je combineert er een aantal.
Qua afkoelen van de ruimte indien je de units uitzet: Dat valt reuze mee. Uiteindelijk beland de warmte in de muren/vloer/plafond, net als met radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:31

timovd

Voorsprong door techniek

Gabr1e7 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:43:

Binnen een maand heb ik zelf (met af en toe hulp van vrienden) een WP geïnstalleerd en alle oude stalen buizen verwijderd en alles vervangen voor alupex leidingen, dus een ervaren installateur moet dat zeker lukken. Gelijk een mooi moment om de badkamer beneden te verwijderen (en er een klein toilet van maken), zodat je meer ruimte hebt. Want die badkamer zit mijns inziens op de meest onlogische plek. Alleen wat doe je met de keuken? Is die verder nog goed? Verder wellicht een WPB in de berging neerzetten als je de boel straks open hebt?
Het is dan inderdaad jammer van de vloer beneden, maar dat zorgt er wel voor dat je het voor de komende tientallen jaren comfortabel hebt. Ook fijn voor de kleine die op de grond speelt. Boven met radiatoren of fan coils. Dat laatste heeft de voorkeur, omdat je daar echt goed mee kunt koelen.

[ Voor 3% gewijzigd door timovd op 08-07-2024 10:17 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Je kan ook een L/W warmtepomp overwegen met fancoils (die kan je relatief goedkoop uit Italië halen), als je niet je vloeren open wilt breken voor de vloerverwarming. Dan kan je ook niet-condenserend koelen. Mocht je het "airco-effect" willen hebben kan je met fancoils ook condenserend koelen, maar dat is een stuk complexer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gabr1e7
Na nog wat verder zoeken ben ik op monoblock L/W warmtepompen gestuit. Deze lijken mij wel interessant. En in tegenstelling tot L/L warmtepompen hebben deze wèl subsidie. Ook zouden ze stiller zijn en zal ik dan maar 1 (grote) buitenunit nodig hebben in plaats van een grote multisplit + kleine enkele buitenunit.

Ik zie dat je sommige met extra boilervat hebt voor sanitair warm water en ook zonder… zijn er mensen hier met ervaring met die combinatie?

Mijn idee was om een aparte warmtepomp boiler te plaatsen voor SWW en een aparte L/W monoblock warmtepomp voor de verwarming. Heb je dan ook 2x subsidie? Of werkt dat niet zo. Hoor graag jullie meningen hierover. Zal ook nog het forum doorspitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:23
Na nog wat verder zoeken ben ik op monoblock L/W warmtepompen gestuit. Deze lijken mij wel interessant.
Hoe kún je dat in deze Sectie van het Tweakers Forum eerst over het hoofd zien :?
Er zijn vele topics over Lucht Water warmtepompen van allerlei merken.
Die van Vailant zijn bijzonder stil: Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen, en die van Itho/ Amber ook.. en die van...enzovoorts..
Hier en daar veroudert maar toch: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 19:31

timovd

Voorsprong door techniek

Gabr1e7 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:00:
...
Mijn idee was om een aparte warmtepomp boiler te plaatsen voor SWW en een aparte L/W monoblock warmtepomp voor de verwarming. Heb je dan ook 2x subsidie? Of werkt dat niet zo. Hoor graag jullie meningen hierover.
Ja, 2x subsidie
Zal ook nog het forum doorspitten.
Lijkt mij handig!

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:56

FreakNL

Well do ya punk?

Wij zijn hier ook aan het verbouwen en hebben sinds 2 jaar geen radiator meer op zolder of slaapkamer. Missen er niks aan. We stookten daar toch al niet.

In het geval van de TS is het wel ingrijpender, die heeft nergens meer iets…

Ik kan me overigens NIET voorstellen dat de vorige eigenaar ALLES weggehaald heeft? Of wel?

Als we in de woonkamer nog een leiding is dan is die er minstens ook in de kamer daarboven :)

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 10-07-2024 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:56

FreakNL

Well do ya punk?

Truus01 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:28:
Ik zou de tijd nemen om het nu in een keer goed aan te pakken. Het zou zonde zijn om nu voor iets te kiezen, puur vanwege tijdsdruk.
Hopelijk blijft het nog wel een paar maanden warm weer. En mocht eea daarna nog niet geregeld zijn, kun je de kamers waar je verblijft voor nood met elektrische kachels/radiatoren verwarmen. Duur in verbruik, maar ik denk dat die kosten niet opwegen tegen de kosten van nu een te gehaaste en mogelijk verkeerde beslissing te nemen. Of om na een paar jaar toch weer alles om te willen/moeten gooien.
Zou ik wel aanraden om ook die zonnepanelen op het 'iets meer spoed' lijstje te zetten. Want nu kun je nog een aantal jaren salderen en dan hakt het verbruik van elektrische kachels er ook minder in.

Succes.
Zolang het geld is wat je nog over hebt; zeker panelen leggen. Als het je laatste euro’s zijn; zeker geen panelen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Zomaar wat gedachten:
Iedereen kan een CV-installatie aanleggen, alleen het plaatsen van de ketel mag je zelf niet. Materialen en ketels zijn zonder levertijd beschikbaar. Werk kan direct beginnen, dimensionering is eenvoudig.

Warmtepomp plaatsen is al ingewikkelder, plaatsing buitenunit is een dingetje met geluid. Werk is specialistischer dan CV. Niet alle warmtepompen zijn uit voorraad leverbaar. Meer planning en voorbereiding nodig. Mogelijk moet ook de elektra aangepast worden. Misschien ook verzwaren van je aansluiting (wachttijd)

Airco’s ophangen kan ook, maar daar ben je helemaal overgeleverd aan de planning van de leverancier.

Wil je toch vloerverwarming, dan moet de planning opgerekt. Een vloer eruit halen, vloerverwarming infrezen en de vloer weer terugleggen kost zo twee werkweken extra.

Met tradionele CV heb je ook direct je warmwater geregeld. Die eenjarige moet toch in een badje en heeft een middagdutje nodig.

En dan ga ik er zomaar vanuit dat er verder niet veel hoeft te gebeuren, dat alle dozen al gepakt zijn enz.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:51
Wait.. What....
Je koopt een huis zonder verwarming en zonder enig plan of overzicht van kosten koop je een woning. WIl er binnen een maand in en hebt een kind van 1. Ben ik de enige die dat bijzonder vindt?

Wat was het plan van de vorige eigenaar? Hij heeft het vast weg gehaald met een reden?

Wat zijn de termijn plannen voor de wijk waar je woont? De gemeente hier heeft aangegeven dat sommige wijken in 2030 van het gas af gaan, of dat haalbaar is geen idee. Als het bij jou ook het geval is kan het je besluit in ieder geval beinvloeden. Een complete installatie aanleggen die er over 5,5 jaar weer uit moet lijkt me niet heel zinvol.

Met L/L verwarmen werkt bij mij prima. Woning eind jaren 80 en isolatie is wel verbeterd (dubbel glas, dak isolatie). Zou je prima kunnen toepassen, wel zou ik adviseren als het hoofdwarmte is elke ruimte te voorzien van een L/L unit (al dan niet multisplit). Hou wel rekening mee dat je dit ook moet kunnen voorzien van stroom en er dus kabels gelegd moeten worden vanaf de meterkast naar de buitenunits.
Heb je al nagedacht waar je deze kan plaatsen? BIj 6 a 7 binnen units denk ik gauw aan 3 a 4 buitenunits.
Voor warm tapwater zou je een warmtepompboiler kunnen overwegen. Stuk voordeliger in gebruik dan een standaard boiler met COP1. Ook hiervoor geld je electische installatie moet er wel op berekend zijn.
Al geopperd.. Maar in deze situatie zou ik zeker kiezen voor een set zonnepanelen op het dak :)

Heel veel succes en wijsheid met de keuzes die je gaat moeten maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:54
Wil je wel elke kamer kunnen verwarmen? Als je de begane grond warmstookt heb je denk ik genoeg om de overige ruimtes voldoende warm te hebben. Slaapkamers hoeven geen 20 graden te zijn. Alleen de badkamer heeft wat extra warmte nodig. Gezien het tijdspad zou ik voor een multi split airco. Buitenunit op het dak.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@geldersscheepje Er is een puntdak, lastig dus. Verder is de kavel best smal, dus TS heeft waarschijnlijk een probleem met de geluidseisen. Er zijn inmiddels aardig wat topics op Tweakers over geluidsoverlast van airco’s en/of warmtepompen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Leuke uitdaging wanneer je van klussen houdt en een wereld aan mogelijkheden, maar ook een behoorlijke uitdaging gezien je tijdslijn.

Ontbrekende input (in mijn optiek):
- Type verdiepingsvloeren (hout of beton)
- Gewenste woonduur (wil je hier 3 jaar wonen of 20 jaar)
- Wat is al goed qua isolatie (muren, vloer, dak, ramen)
- Wat wil je verder nog aanpakken dat lastig is achteraf (kabels en leidingen, isolatie, indeling ruimten/verdiepingen)
- Beschikbaar budget op dit moment
- Beschikbare klustijd/vaardigheden

Uitgangspunten:
- Alles wat jij/jullie niet kunnen en in willen huren, in 1 maand doe je vrijwel niets. Dus inhuren voordat je er woont gaat niet lukken. Tegen de tijd dat jij weet wat je wilt, en eventueel offertes hebt uitgevraagd wil je er al wonen. Laat staan dat je een aannemer in de arm hebt, opdracht hebt gegeven, ze tijd hebben (in de vakantie, erg druk in de markt) en de werkzaamheden hebben uitgevoerd.
- Ik zou de tijd gebruiken om een overzicht te maken van welke werkzaamheden je wilt doen, welke urgentie ze hebben, wat je zelf kunt en welke budgetten daarvoor nodig zijn en of dat dus binnen jouw budget past.

Tijd:
- Ga voorbereiden en keuzes maken, wat wil je doen en in welke volgorde.
- Ga uit van een gefaseerde uitvoering (zie voorstel @cmegens ), jullie zijn met z'n drieën en hebben 4 verdiepingen. Er zijn mogelijkheden (zat) om eerst boven aan te pakken en beneden te wonen en daarna andersom.

Welke onderwerpen moet je minimaal duidelijkheid in hebben:
- Leidingen trekken (verwarming, maar ook internet, stroom en ventilatie)
- Muren / indeling ruimten (meenemen in de verbouwing en is het in 1x goed)
- Isolatie (richting buiten in relatie tot verbouwingen, te realiseren isolatiewaarde tbv verwarming, geluidsisolatie tussen verdiepingen en buren), ramen (isolatiewaarde en verbouwing)
- Verwarmingsconcept en evt stroomvoorziening (Waar moet iets komen en hoe deel ik dat het beste in)

Verwarmingsconcept:
- Snelst in te passen is L/L verwarming, nadelen (hinder buren, elektrisch niet efficient, wel van gas af)
- Eenvoudig en relatief goedkoop is gasverwarming en radiatoren terugbrengen (huis was hier op gebouwd, dus dit zou redelijk eenvoudig moeten zijn, wel blijf je aan het gas en dus op langere termijn duur in verbruik
- Lange termijn gunstigst L/W of W/W qua verbruik, wel duurst in aanleg (laag thermisch verwarmen dus moet je huis ook geschikt voor zijn/gemaakt worden qua isolatie/ventilatie)

Mijn eigen voorkeur zou zijn:
- Vergeet de houten vloeren (of herstel ze later weer, is een korte termijn probleem, zou nooit leidend moeten zijn in wat je besluit te doen, tenzij je volgend jaar weer wilt verhuizen).
- Ik zou L/W of liever nog W/W laag thermisch verwarmen en overal vloerverwarming aanleggen
- Ik zou de apparaten tpv de douche beganegrond doen met een leidingkoof in de berging beganegrond tot zolder (dus berging/slaapkamer 1/slaapkamer 3/slaapkamer 5)
- Alle verdiepingen van vloerverwarming voorzien (uitgaande van betonnen verdiepingsvloeren), anders ook een optie maar extra impact

Wanneer ik bovenstaande zou doen, eerst beneden wonen (badkamer, berging wellicht als tijdelijke slaapkamer) en overige drie verdiepingen compleet afmaken:
- Alle leidingen aanbrengen (vloerverwarming, leidingenkoof, balansventilatie aanbrengen etc)
- Wil je de indeling aanpakken of naisoleren of kozijnen vervangen, badkamers verwijderen geen idee, neem het gelijk mee.
- Maak een 'stofsluis' bij je trap op 1-hoog, zodat je beneden niet gek wordt van de stof door je hele huis.

Is boven klaar, dan beneden aanpakken:
- Ik zou de opstelplaats voor L/W of W/W in je douche beneden doen (of evt. berging beneden), maar douche wilde je toch niet gebruiken en zit naast de berging waar je koof kunt aanbrengen naar zolder.
- Besluiten wat een mooie deur tussen toilet beneden en nieuwe W/W of L/W opstelling in de douche beneden moet komen.
- Dan zorgen dat een aannemer in korte tijd de vloerverwarming beneden aanbrengt en aansluit. Want je hebt 'maar' 1 keuken (of je moet iets tijdelijks boven realiseren, wat ook prima te doen is, maar is dan even kamperen in eigen huis).
- Mocht je nog iets willen aanpassen in de keuken of andere dingen beneden willen aanpakken, dit is het moment.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 15:16
Het valt me op dat je maar een klein woonkeukentje hebt welke is geisoleerd van buiten door entree en berging, geen woonkamer. Daarboven slaap en badkamers met daarboven nog 2 verdiepingen.

Ik zou wel een expiriment aandurven de komende winter zo voordelig mogelijk met een kleine splitairco of zelfs gewoon elektrische kachels de keuken warm te houden. Berging en entree extra goed isoleren, dikke gordijnen, misschien nog een (schuif)deurtje bij de entree. Kijken hoeveel je daadwerkelijk nodig hebt aan warmte.

Slaapkamers kan je bij wijze van op 16 graden houden. Badkamer gewoon elektrisch.

Je hebt er nu geen ernstige kosten en gedoe van. Boiler en wat (elektrische) verwarming, eventueel gaskacheltje erbij voor de koudste weken. Je kan inschatten welk vermogen je nodig hebt en je kan dan ook eens kijken hoeveel je moet stoken om bijvoorbeeld de 1e of de 2e lekker comfortabel op 'baby/thuiswerk' temperatuur te krijgen.

Als je alles namelijk laat uitrekenen en installeren dan worden er natuurlijk vermogens binnen gereden om elke hoek van je huis op 20 graden te krijgen met 10 graden vorst.

Ik sprak ooit iemand die had voor duizenden euro's zijn bovenvloerverwarming onafhankelijk gemaakt met extra sturing, pompen en thermostaten. Het bleek echter dat hij die hele verwarming nooit gebruikte omdat hij 17-18 graden op de slaapkamers prima vond. Als het echt 2 dagen per jaar extreem vriest had hij gewoon handmatig een klep kunnen openzetten, maar ik had het idee dat het zelfs dan redelijk slaapklimaat was.

Op die manier kan jij ook inschatten, een paar weken flinke vorst is niet fijn om elektrisch wat bij te stoken op een slaapkamer op de 2e of zelfs 3e, maar als dat onder de streep voordeliger is dan voor duizenden euro's sleutelen aan leidingen, warmtepompen of gasaansluitingen, dan zou ik dus even goed nadenken. Je bent ook maar met z'n drieën en ik neem aan dat het geld niet tegen die nieuwe hoge plinten klotst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanicVenom
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-05 14:07
Misschien interessant om een installatieadviseur mee te laten kijken.
Ja beetje makkelijk om reclame te maken voor mijn branche (wij doen geen particulieren) maar dan kan er snel worden meegedacht in de keuzes, kosten daarvan en goed de nadelen in kaart brengen. Het lijkt me onmogelijk om met deze haast op basis van ervaring van andere zonder je bouwkundige situatie echt te weten een keuze te maken.
Als voorbeeld zie ik ''vv en parket gaat prima maar duurt lang met warm worden en temperatuur mag niet te hoog zijn''. Wat hier gebeurt is je afgifte vermogen wordt dermate veel teruggebracht door de warmteweerstand van het parket en de lagere maximale temperatuur dat ik het in een jaren 70 woning zonder het aanpakken van je schil niet raar zou vinden dat je de woning totaal niet op temperatuur krijgt met deze oplossing. Kort om laat iemand meekijken die ook naar de haalbaarheid van het concept zelf en de inpassing in de woning kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabr1e7
TheInsomniac schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:13:
Leuke uitdaging wanneer je van klussen houdt en een wereld aan mogelijkheden, maar ook een behoorlijke uitdaging gezien je tijdslijn.

- Wat wil je verder nog aanpakken dat lastig is achteraf (kabels en leidingen, isolatie, indeling ruimten/verdiepingen)

Uitgangspunten:
- Alles wat jij/jullie niet kunnen en in willen huren, in 1 maand doe je vrijwel niets. Dus inhuren voordat je er woont gaat niet lukken. Tegen de tijd dat jij weet wat je wilt, en eventueel offertes hebt uitgevraagd wil je er al wonen. Laat staan dat je een aannemer in de arm hebt, opdracht hebt gegeven, ze tijd hebben (in de vakantie, erg druk in de markt) en de werkzaamheden hebben uitgevoerd.
- Ik zou de tijd gebruiken om een overzicht te maken van welke werkzaamheden je wilt doen, welke urgentie ze hebben, wat je zelf kunt en welke budgetten daarvoor nodig zijn en of dat dus binnen jouw budget past.

Tijd:
- Ga voorbereiden en keuzes maken, wat wil je doen en in welke volgorde.
- Ga uit van een gefaseerde uitvoering (zie voorstel @cmegens ), jullie zijn met z'n drieën en hebben 4 verdiepingen. Er zijn mogelijkheden (zat) om eerst boven aan te pakken en beneden te wonen en daarna andersom.

Welke onderwerpen moet je minimaal duidelijkheid in hebben:
- Leidingen trekken (verwarming, maar ook internet, stroom en ventilatie)
- Muren / indeling ruimten (meenemen in de verbouwing en is het in 1x goed)
- Isolatie (richting buiten in relatie tot verbouwingen, te realiseren isolatiewaarde tbv verwarming, geluidsisolatie tussen verdiepingen en buren), ramen (isolatiewaarde en verbouwing)
- Verwarmingsconcept en evt stroomvoorziening (Waar moet iets komen en hoe deel ik dat het beste in)

Verwarmingsconcept:
- Snelst in te passen is L/L verwarming, nadelen (hinder buren, elektrisch niet efficient, wel van gas af)
- Eenvoudig en relatief goedkoop is gasverwarming en radiatoren terugbrengen (huis was hier op gebouwd, dus dit zou redelijk eenvoudig moeten zijn, wel blijf je aan het gas en dus op langere termijn duur in verbruik
- Lange termijn gunstigst L/W of W/W qua verbruik, wel duurst in aanleg (laag thermisch verwarmen dus moet je huis ook geschikt voor zijn/gemaakt worden qua isolatie/ventilatie)

Mijn eigen voorkeur zou zijn:
- Vergeet de houten vloeren (of herstel ze later weer, is een korte termijn probleem, zou nooit leidend moeten zijn in wat je besluit te doen, tenzij je volgend jaar weer wilt verhuizen).
- Ik zou L/W of liever nog W/W laag thermisch verwarmen en overal vloerverwarming aanleggen
- Ik zou de apparaten tpv de douche beganegrond doen met een leidingkoof in de berging beganegrond tot zolder (dus berging/slaapkamer 1/slaapkamer 3/slaapkamer 5)
- Alle verdiepingen van vloerverwarming voorzien (uitgaande van betonnen verdiepingsvloeren), anders ook een optie maar extra impact

Wanneer ik bovenstaande zou doen, eerst beneden wonen (badkamer, berging wellicht als tijdelijke slaapkamer) en overige drie verdiepingen compleet afmaken:
- Alle leidingen aanbrengen (vloerverwarming, leidingenkoof, balansventilatie aanbrengen etc)
- Wil je de indeling aanpakken of naisoleren of kozijnen vervangen, badkamers verwijderen geen idee, neem het gelijk mee.
- Maak een 'stofsluis' bij je trap op 1-hoog, zodat je beneden niet gek wordt van de stof door je hele huis.

Is boven klaar, dan beneden aanpakken:
- Ik zou de opstelplaats voor L/W of W/W in je douche beneden doen (of evt. berging beneden), maar douche wilde je toch niet gebruiken en zit naast de berging waar je koof kunt aanbrengen naar zolder.
- Besluiten wat een mooie deur tussen toilet beneden en nieuwe W/W of L/W opstelling in de douche beneden moet komen.
- Dan zorgen dat een aannemer in korte tijd de vloerverwarming beneden aanbrengt en aansluit. Want je hebt 'maar' 1 keuken (of je moet iets tijdelijks boven realiseren, wat ook prima te doen is, maar is dan even kamperen in eigen huis).
- Mocht je nog iets willen aanpassen in de keuken of andere dingen beneden willen aanpakken, dit is het moment.
Beton

Minimaal 10 jaar

Aanname: zolder is vers gestuukt, er lagen een hoop PIR platen en verpakkingen in de tuin, dus zolder is extra geïsoleerd. Nogmaals, aanname, zal ik controleren.

Ramen zijn HR+/++

Onder de ramen/vensterbanken waar de radiatoren voorheen stonden is extra geïsoleerd, hoe precies en met wat weet ik nog niet. Zal ik controleren.

Er liggen een aantal hele grote zakken met van die packingpeanuts, ik gok voor kruipruimte isolatie? Maar de vloer is (nog) niet geïsoleerd, ik zou wel met platen tegen de onderkant van de begane grond vloer willen isoleren. Ik zie het niet zitten om de kruipruimte vol te gooien met die packingpeanuts...

Indeling binnenmuren kan zo blijven, ik wil over een aantal jaar de BG en 1e verdieping uitbouwen de achtertuin in, wanneer precies weet ik nog niet. Dan lijkt het mij een goed moment om de begane grond te voorzien van vloerverwarming.

Bedrading is opnieuw getrokken en er zit ook een nieuwe groepenkast in met zo'n 25 groepen.

De huidige leidingsituatie is lastig, het lijkt er op dat alle bestaande CV leidingen zijn verwijderd/weggewerkt en dat er nieuwe getrokken moeten worden.

15-20K

Ik kan 2-3 dagen per week vrije dagen opnemen een maand of twee achter elkaar. Vaardigheden... tsja, ik kan best zelf radiatoren ophangen en dingen monteren, schilderen etc... maar van loodgieterij weet ik niet veel af. Gelukkig zitten er loodgieters, elektriciens en timmermannen in mijn vriendenkring.

Ik heb al wat reacties gelezen dat 1 maand lastig kan worden, ik zit erover na te denken om de oplevering van mijn woning in november af te spreken zodat ik 2 maanden heb om alles te regelen.

Het hele verwarmingsverhaal heeft voor mij prio, de rest kan ik e.v.t. in fases doen en zoals andere tweakers al goed aangaven, eerst maar de begane grond en 1e verdieping regelen, de rest kan later...

Waar ik nu een beetje op uit ben gekomen is het volgende:

- Een monoblock warmtepomp in de achtertuin plaatsen, maar welke? Lastig! Ik zie door de bomen het bos niet meer en heb honderden posts gelezen hierover... dit breekt mijn brein haha 8)7 . Ik dacht eerst aan de Itho Daalderop Amber 12KW maar las dat de opgegeven cijfers m.b.t. verwarming dan weer niet helemaal kloppen. Dus ik ben nog een beetje aan het zoeken...

- WPB of vat in achterin de garage plaatsen. Daar is ruimte voor en dan hoeft hij niet helemaal naar de zolder.

- In elke ruimte een geschikte radiator plaatsen, ik kom uit op de Jaga Strada Hybrid 21 als ik de rekentool van CVtotaal gebruik op 20 graden.

Woonkamer + hal 90m3 - 21DBH/1600/350 6kw - 125tm3
Slaapkamer 1 38m3 - 21DBH/800/350 2.8kw
Slaapkamer 2 21m3 - 21DBH/800/350 2.8kw - 43tm3
Slaapkamer 3 34m3 - 21DBH/800/350 2.8kw
Slaapkamer 4 33m3 - 21DBH/800/350 2.8kw
Slaapkamer 5 52m3 - 21DBH/1000/350 3.6kw

Tm3 = +/- toekomstige m3 als er uitgebouwd is.

Kan dit kloppen? Ik heb de afmetingen van de ruimtes gebruikt.

- Voor SWW een losse warmtepompboiler OF een warmwater vat aansluiten op de warmtepomp? Dit vind ik ook een lastige. Ik weet dat je dubbele subsidie hebt als je het apart doet, maar is een enkele warmtepomp dan weer niet efficiënter?

Het huis verder isoleren staat sowieso op de planning, te beginnen met de vloer. Ook wil ik de trap vanaf de begane grond naar de eerste verdieping op de een of andere manier dichten (schuifdeuren misschien) en een deur tussen de hal en de woonkamer plaatsen.

Ik zal de makelaar bellen en vragen of ik eerder al de sleutel van de woning mag om misschien met wat installateurs langs te gaan zodat ik beter kan zien hoe alles nou ook alweer zat. Het is nu lastig te bepalen aan de hand van 2 bezoekjes een aantal weken geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gabr1e7
Update tijd!

Ik heb sinds afgelopen maandag de sleutel en ben begonnen met het uitzoeken van hoe of wat met de verwarming en sanitair warm water.

Het SWW is geregeld door meerdere doorstroom units in de woning, verdeelt over de verdiepingen.
Heb tot nu toe 4 Masterwatt Focus 21KW 400V units gevonden.

De gasketel staat uit en ik heb warm water

Hoe ik het zie heb ik een paar opties mbt SWW:
1 - ik laat het zitten zoals het is
2 - ik schakel de doorstromers uit, laat ze zitten en plaats een WPB op de bestaande leidingen (Nog onbekend of deze geisoleerd zijn)
3 - ik sloop de doorstromers eruit en vervang het leidingwerk (3 badkamers + keuken) en plaats WPB

Ik kan mij voorstellen dat die dingen gebruiken aardig aantikt voor je energie rekening, of zie ik dat verkeerd? Een WPB is toch veel efficienter?

Met betrekking tot de verwarming heb ik ook een update, de vloer die er in zit die ik in eerste instantie niet eruit wilde halen is gewoon een hele dikke laminaatvloer van 10/11mm haha 8)7 dus die heb ik vandaag eruit gesloopt uit de begane grond. Goed maar ook want er zat een heleboel schimmel onder! Terwijl dit een gloednieuwe vloer is… Hij komt er dan ook niet terug in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zkAgTUEiQ9tlT0Cb9bk3sMLe9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTRRVgJHmB89czxaI18rNgsE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga nu uitzoeken of er gefreest kan worden voor vloerverwarming. Er zijn nog wel meer dingen die ik heb gedaan maar weetniet of dit topic geschikt is ervoor of dat hij dan naar klussen verplaatst moet worden?

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

4 doorstromers, ik zou eerst eens kijken wat voor stroomaansluiting je hebt (meterkast) en straks betaalt.
Dan je afvragen of je ze allemaal wel nodig hebt want met bijv. een wpb regel je dat centraal.
Misschien gaat er geen warme leiding heen vanaf de cvketel en is het daarom zo gedaan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabr1e7
Aankomende week komt er iemand kijken voor een opname m.b.t. vloerverwarming infrezen. Ik had gelijk het idee om het op de BG, 1e verdieping en 2e verdieping te doen. De 3e verdieping (zolder) laat ik voor wat het is.

Ik had dan willen verwarming én koelen met dit systeem, is er nog iets specifieks waar ik aan moet denken bij vloerverwarming over meerdere verdiepingen? Ik las al over een verdeler op elke verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

pomploze kunststof verdeler geniet dan de voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gabr1e7
UPDATE

Uiteindelijk gekozen voor fermacell platen waar vloerverwarming in is gefreesd 14mm 100mm HOH, frezen in het beton was niet mogelijk i.v.m. bewapening.

Ik heb nu 3 verdiepingen met vloerverwarming, de zolder heb ik niks mee gedaan. Leek mij (nog) niet nodig.

Begane grond - kunststof verdeler 6G met pomp
1e verdieping - kunststof verdeler 4G met pomp
2e verdieping - kunststof verdeler 4G met pomp

Waarom kunststof verdeler met pomp? Omdat ik toch voor een gewone ketel ga en geen warmtepomp, ik heb een Intergas Xtreme 36 geregeld ter vervanging van de oude ketel. Deze komt op zolder waar hij hoort (i.p.v. de entree waar de ketel nu hangt) misschien in de toekomst wil ik er alsnog een hybride systeem van maken maar mede door de onduidelijkheid rondom wetgeving zonnepanelen, terugleververgoedingen, terugleverkosten etc zie ik er toch vanaf.

Ik vroeg mij af of er hier Tweakers zijn die ook vloerverwarming op meerdere verdiepingen hebben aangesloten en hoe ze dat hebben gedaan zodat ik weet waar ik op moet letten als ik het laat doen. (doe het niet zelf en ik kan niet altijd aannemers vertrouwen dat ze het juiste doen heb ik helaas recent gemerkt) Als leek dacht ik dat het ongeveer zo moest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyA4TjHihcOPkNU_aKez_B23kgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WB0BNXzSBm7JT40zh81W5SNo.png?f=fotoalbum_large

De aanlegger van de vloerverwarming raadde mij 25x2,5mm Uponor leidingen aan, kan je dan "gewoon" met T-stukken in de leiding de verdelers aansluiten? Of is er een andere/betere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:33
Zorg er in ieder geval voor dat de boel geschikt is om in de toekomst met lage temperatuur (WP) te verwarmen. Dus veel flow, dikke buizen. 25mm is wat mager, ik zou standleidingen doen van 32mm en daarvan aftakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabr1e7
Bedankt voor de tip, ik ga kijken of 32mm past in de koof. Maar dat T-stukken verhaal is gebruikelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Je zal de afweging zelf wel hebben gemaakt neem ik aan; wel bijzonder dat nu heel je huis (LTVVW) geschikt is gemaakt voor een warmtepomp, je toch een CV ketel terughangt.
mede door de onduidelijkheid rondom wetgeving zonnepanelen, terugleververgoedingen, terugleverkosten etc zie ik er toch vanaf.
Ik ben het helemaal met je eens hoor dat onze wispelturige regeringen het roer telkens compleet omgooien en je zo nooit weet waar je aan toe bent, maar dat zal na de volgende verkiezingen niet veel anders zijn. Dit soort zaken etteren al jaren en jaren. Bovendien heb je ook geen gaspanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:08
paQ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:36:
Je zal de afweging zelf wel hebben gemaakt neem ik aan; wel bijzonder dat nu heel je huis (LTVVW) geschikt is gemaakt voor een warmtepomp, je toch een CV ketel terughangt.

[...]
Mwah, vloerverwarming heeft een langere levensduur dan een cv ketel of warmtepomp, dus dan is het niet heel bijzonder dat je alvast een systeem neerlegt dat klaar is voor de toekomst als je dan toch alles nieuw moet doen.

Niettemin was ik zelf ook voor de warmtepomp gegaan gelijk. Met of zonder zonnepanelen zijn die goedkoper per kWh aan warmte normaliter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

svenk91 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:44:
[...]

Niettemin was ik zelf ook voor de warmtepomp gegaan gelijk. Met of zonder zonnepanelen zijn die goedkoper per kWh aan warmte normaliter.
Dat. Grofweg factor 2.
(en 3 waterpompen minder en goedkopere verdelers)

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 22-11-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabr1e7
TL;DR 3 verdelers op 3 verdiepingen, allemaal een eigen set aanvoer en retour of 1 aanvoer en retour en T stukken gebruiken?

Ik zit nu in het proces om de slangen te trekken, de lastigste is gedaan. Vanaf de zolder helemaal naar de verdeler van de begane grond een set.

Ik heb nu de keuze om in die set een T stuk te plaatsen om de verdeler van de 1e verdieping aan te sluiten OF om nog een set slangen te trekken vanaf de zolder naar de verdeler van de 1e.

Hetzelfde verhaal voor de verdeler op de 2e verdieping.

Pro’s alles eigen set;
Geen koppelingen in een koof die kunnen lekken
Geen open stukken in de slangen zonder isolatie
Hoef niet te prutten met een perstang binnen in een koof

Cons:
Meer lengtes slang nodig
Minder ruimte in de koof

Zijn er nog functionele pro’s en cons waar ik als CV leek niet aan denk? (Flow, complexiteit aansluiten bij ketel, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Gabr1e7 schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:37:
TL;DR 3 verdelers op 3 verdiepingen, allemaal een eigen set aanvoer en retour of 1 aanvoer en retour en T stukken gebruiken?

Geen open stukken in de slangen zonder isolatie
Koppelingen kun je toch ook gewoon isoleren?

Pagina: 1