Huis gekocht zonder verwarming, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• Gabr1e7
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hi allemaal, ik heb zojuist getekend voor mijn volgende woning... echter heeft deze geen bruikbare CV installatie meer.

De woning is verkocht tijdens de verbouwing, de vorige eigenaar heeft alle radiatoren en vermoedelijk ook de leidingen (behalve 1 in de woonkamer) verwijderd van alle verdiepingen, alles dicht gestuukt, op elke verdieping nieuwe vloeren gelegd en het daarbij gelaten.

Huidige CV is van de zolder verplaatst naar de ingang, maar blijkbaar niet goed aangesloten, geen juist rookgasafvoer etc. en het ding is ook nog eens uit 2011.

De inspecteur gaf aan dat we het beste de installatie weg kunnen gooien en een nieuwe moeten plaatsen op de zolder. Echter blijft het daar niet bij, de leidingen moeten dus ook weer getrokken worden en er moeten nieuwe radiatoren geplaatst worden.

Mijn idee was om gelijk helemaal van het gas af te gaan, alleen wat is wijsheid hierin? Het gaat om een jaren 70 drive-in woning met 3 (!) badkamers, 4 woonlagen, 4 slaapkamers en een zolder. De badkamers hebben allemaal elektrische vloerverwarming.

Zie plattegronden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Juxjfc3DD-Mc9O9qXX1ZMDTWZP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X2D3dXQCoVr2pYgdMVXoQRmy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALQ-7mGx2br-t43DFTeetu8LeRA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OWPnjjqWQTNFDEdT9Um8aTOr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htlAcARoSr7Xp_po7AFeuOkqV0M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5B151UQZUW5sFhfyhyBg84ly.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mHop4-piPUp0sICSZcJxjrQhaQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GIl55BHUly3bNFpjR8ZkF2NF.png?f=fotoalbum_large

Wij zijn met 2 volwassenen en een 1-jarige, we zullen niet alle badkamers tegelijk gebruiken haha.

Ik had zelf het idee om de boel te verwarmen en te koelen met L/L warmtepompen, maar heb geen ervaring hiermee en had graag jullie meningen en advies hierover gewild. Heb wel het een en ander al gelezen over multi-split units en bepaalde merken, efficiëntie etc. Hoe zit dat s'nachts in de winter met verwarmen en geluid/luchtstromen, is dat comfortabel?

Het warme water voor de kranen op dit moment word deels volgens mij geregeld d.m.v. die kleine elektrische boilertjes hier en daar, ik heb de sleutels nog niet dus weet niet precies hoe of wat. Maar ik dacht er aan om hier een warmtepompboiler op aan te sluiten. Wat is de beste locatie voor zoiets? Ik heb een redelijk grote berging op de begane grond.

Wij hebben ongeveer een maand de tijd om de woning (deels) gebruiksklaar te maken.

Het is de bedoeling dat er ook zonnepanelen komen, maar verwarming en warm water hebben de prio voor de winter straks.

• Gabr1e7
  • Niet online
Update tijd!

Ik heb sinds afgelopen maandag de sleutel en ben begonnen met het uitzoeken van hoe of wat met de verwarming en sanitair warm water.

Het SWW is geregeld door meerdere doorstroom units in de woning, verdeelt over de verdiepingen.
Heb tot nu toe 4 Masterwatt Focus 21KW 400V units gevonden.

De gasketel staat uit en ik heb warm water

Hoe ik het zie heb ik een paar opties mbt SWW:
1 - ik laat het zitten zoals het is
2 - ik schakel de doorstromers uit, laat ze zitten en plaats een WPB op de bestaande leidingen (Nog onbekend of deze geisoleerd zijn)
3 - ik sloop de doorstromers eruit en vervang het leidingwerk (3 badkamers + keuken) en plaats WPB

Ik kan mij voorstellen dat die dingen gebruiken aardig aantikt voor je energie rekening, of zie ik dat verkeerd? Een WPB is toch veel efficienter?

Met betrekking tot de verwarming heb ik ook een update, de vloer die er in zit die ik in eerste instantie niet eruit wilde halen is gewoon een hele dikke laminaatvloer van 10/11mm haha 8)7 dus die heb ik vandaag eruit gesloopt uit de begane grond. Goed maar ook want er zat een heleboel schimmel onder! Terwijl dit een gloednieuwe vloer is… Hij komt er dan ook niet terug in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zkAgTUEiQ9tlT0Cb9bk3sMLe9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTRRVgJHmB89czxaI18rNgsE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga nu uitzoeken of er gefreest kan worden voor vloerverwarming. Er zijn nog wel meer dingen die ik heb gedaan maar weetniet of dit topic geschikt is ervoor of dat hij dan naar klussen verplaatst moet worden?

• Gabr1e7
  • Niet online
UPDATE

Uiteindelijk gekozen voor fermacell platen waar vloerverwarming in is gefreesd 14mm 100mm HOH, frezen in het beton was niet mogelijk i.v.m. bewapening.

Ik heb nu 3 verdiepingen met vloerverwarming, de zolder heb ik niks mee gedaan. Leek mij (nog) niet nodig.

Begane grond - kunststof verdeler 6G met pomp
1e verdieping - kunststof verdeler 4G met pomp
2e verdieping - kunststof verdeler 4G met pomp

Waarom kunststof verdeler met pomp? Omdat ik toch voor een gewone ketel ga en geen warmtepomp, ik heb een Intergas Xtreme 36 geregeld ter vervanging van de oude ketel. Deze komt op zolder waar hij hoort (i.p.v. de entree waar de ketel nu hangt) misschien in de toekomst wil ik er alsnog een hybride systeem van maken maar mede door de onduidelijkheid rondom wetgeving zonnepanelen, terugleververgoedingen, terugleverkosten etc zie ik er toch vanaf.

Ik vroeg mij af of er hier Tweakers zijn die ook vloerverwarming op meerdere verdiepingen hebben aangesloten en hoe ze dat hebben gedaan zodat ik weet waar ik op moet letten als ik het laat doen. (doe het niet zelf en ik kan niet altijd aannemers vertrouwen dat ze het juiste doen heb ik helaas recent gemerkt) Als leek dacht ik dat het ongeveer zo moest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyA4TjHihcOPkNU_aKez_B23kgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WB0BNXzSBm7JT40zh81W5SNo.png?f=fotoalbum_large

De aanlegger van de vloerverwarming raadde mij 25x2,5mm Uponor leidingen aan, kan je dan "gewoon" met T-stukken in de leiding de verdelers aansluiten? Of is er een andere/betere manier?
Pagina: 1