Eenvoudige thuisaccu samenstellen

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

Onderwerpen

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-04 14:22
ok, de mijne deed het vanacht wel weer.
hele automatisatie staat af, maar heb ze 'opnieuw' in het systeem gestoken.
wel een foutje gemaakt waardoor de ecoflow op full power stond, maar dat is rechtgezet.
om 22h07 (21h07 op de grafiek) bij zonsondergang is de ecoflow beginnen terugleveren.

staat wel nog altijd op een ip adres uit singapore, maar dat terzijde. hij is actief en schakelt over. vanmorgen was die blijven terugleveren.

hopelijk schakelt die morgenvroeg uit om 5h35 en wacht die op zon om te gaan opladen. ook al verliest die wifi, als die tenmiste zijn taken verder afwerkt, is dat niet zo erg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PacCImAMotAyw2JRcXqeHnc0aWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MXMhsiMOaiqQnd6Y301S5L5.jpg?f=fotoalbum_large

ook van 17 tot 19h heeft die de overtollige stroom geleverd nadat de accu vol was. dat deed die al een week niet meer

[ Voor 9% gewijzigd door fcapri op 24-06-2025 22:38 ]

• SusV
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:00
Ik zou nog graag 1 Modbus-register te weten willen komen om de Deye in te stellen.
En dat is om de parameter "Active Power Ramp Rate Control" te wijzigen.
Hiermee kun je volgens mij de snelheid wijzigen waarmee de Deye naar het nieuw ingestelde vermogen 'rampt'.
Die parameter is te zien in de Deyecloud app. Maar ik kan niet vinden hoe ik deze kan wijzigen.
Ik moet alleen het Modbus-register weten dat deze parameter bevat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81iWTIa_50CtSSChH8JxDVQUIGU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d8D4vj13SmknWPgiEVz6jZ8J.png?f=fotoalbum_large

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:45
Taro schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:23:
[...]

Voor dat bedrag lukt die opslag wel ongeveer, dat vermogen niet.

Gebruik hier zelf een aantal verschillende Zendure producten, met o.a. off-grid uitgang, UPS functie, App met taken, dynamisch handelen, NOM, etc. Shelly koppeling, Home Assistant integratie, etc. Heb ook wel 2400 omvormers staan, maar dan kom je met 800 Euro niet uit. Voor 1000 laden, 800 ontladen met 2 kWh kom je een eind in de richting.
Het had nog €100 à €200 goedkoper gekund als ik de accu ook bij ali... vandaan had, maar dit vond ik een te groot risico, dus die is van een iets bekender merk, uit Duitsland (maar wel ook gefabriceerd in China natuurlijk). De rest is wel allemaal van ali... Maar ali heeft zowel slecht spul als uitstekend spul, kwestie van wat speurwerk, en wat geluk hebben.

En deze setup hoefde geen NoM te doen want ik heb al een echte thuisaccu (Sessy) die dat doet. Deze inverter kan ik gewoon vertellen 'lever 250 watt aan het grid tot -ie leeg is' en mijn Sessy corrigeert wel tot er nul op de meter bereikt wordt voor het geheel. Dus da's lekker makkelijk gesproken, hier hoeft geen intelligentie in.

En dit alles staat niet in mijn woning maar in de schuur. Dat maakt het wel iets makkelijker en veiliger, ook al is de schuur dan aanpalend. Het is in ieder geval voor lucht/rook 100% gescheiden. Niet dat ik het onveilig acht, maar risico's zijn nu eenmaal nooit tot nul te reduceren... Hier een foto d'r bij van alles:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yp1DxjKvPxiyefW4uXZ-vdih5qU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6vrruK9cXaXKYSOJaQznkyW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Maartentux op 28-06-2025 23:32 . Reden: toevoegen ]

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-03 09:51
450SL schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:29:
Volgens mij ligt de EcoFLow website weer op z'n gat....Tenminste hier geen contact meer met de PowerStreams....
Geen problemen hier gehad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqKPm3gQHqPX9y4BdekmKXG1u4A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F6spvpKWpbMe6xDJnz0ESYAj.png?f=user_large

• Keni87
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JR7MJCbzsLmrX8eO_dPSezJmBW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/co1giUlOs9tmopi8wzQZIsad.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXXRSOdGSuN3XD5CoE_WOsSrvHY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKj2JcDd2rY6WS1CZnyaaUCP.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik kom net kijken met Home assistant, maar dit zou toch moeten werken? Als p1 meter 200watt of meer meet, moet het stopcontact aangaan. Maar zoals op de foto te zien gebeurt dat niet.

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02:50
450SL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:18:
[...]

Ik heb twee Powerstreams en deze worden aangestuurd via een pyscript, 's nachts werkt het aardig, maar een koffiezetter of strijkbout is een ramp, dan is het veel te traag voor. Daarom schakel ik ze alleen in als de vaatwasser of wasmachine veel stroom trekt en dat werkt aardig. Bij het inschakelen duurt het even voordat de powerstreams op stoom zijn, maar de heaters zijn relatief lang ingeschakeld. Als de heaters uitschakelen, gooi ik de powerstreams er lokaal onmiddelijk van af met twee smartplugs en wacht ik niet op terugregelen... Ben echter ook zeer geinteresseerd in een lokale aansturing :z
,,,,
Met de EcoFlows kun je zowieso niet snel korte hoge opgenomen pieken instant opvangen.
Je opdracht tot injectie moet eerst verzonden worden naar de EcoFlow server, die stuurt het naar je omvormers.
Zodra die daar is aangekomen hebben de omvormers enkele seconden nodig om op te starten.
Mijn ervaring is minimale tijd van opdracht verzenden naar daadwerkelijk injecteren is 15 seconden.

Ook de Profi Setups heben even nodig om op te starten.
Die benodigde tijd is weliswaar korter maar daar zie dat er even wat van het net gehaald word.
Echt 0kwh van het net is onmogelijk tenzij je offgrid gaat werken.

Wat jij doet met de omvormers met een plug uitschakelen terwijl er nog geïnjecteerd word gaan de relais niet fijn vinden.
Je moet de omvormer de tijd geven af te schakelen.
Als je jouw script bijvoorbeeld elke 20seconden automatisch laat roepen.
Zal de het maximaal 20sec duren voordat een hoog opgenomen stroom piek word gecompenseerd.
En als het niet meer nodig is om te injecteren maximaal 20seconden en minimaal 5 seconden zijn voordat de omvormer stopt met injecteren.
Afschakelen dmv opdracht gaat sneller dan opstarten.

Het is echt minimaal wat je teveel terugleverd of opneemt.
Als je naar mijn screenshot kijkt en de blauwe curve die aangeeft wat er aan zonnenvermogen/batterij vermogen is verbruikt volgt zie je een paar paarse puntjes.
Dat is wat er van het net is gehaald omdat de omvormers even nodig hadden om op te starten/op te schakelen.
Over 24uur was het verbruik gisteren 0.12kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZS0Z3LXn0wXOsgFK1bx0N0FrcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPENIVSTjvIfJhd3lYRI7Yxl.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik zou zeggen, roep je script elke 20sec aan en laat via dit script ook de omvormers normaal op- / afschakelen.
Beter voor je omvormers en het verlies is minimaal.

[ Voor 16% gewijzigd door Siewert op 02-07-2025 10:16 ]

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• Maartentux
fcapri schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 06:16:
[...]

Maakt niks uit. De accuspanning voor de diode is 0,6v lager, de lader ziet gewoon wel die spanning.
Voor soc moet je niet aan de laders meten maar op de accu. Die laders zijn maar domme dingen.
Bijkomend, op een 24v accu zit je met 6 li-ion cellen of 8 lifepo. Die diode van 0,6v over de gehele 24v accu maakt dat je spanning per cell minder dan 0,1v verschilt.
Juist die minder-dan-0.1V per cel is toch echt significant. De curve van LiFePo4 is in het midden zo vlak dat 0.10V het verschil maakt tussen 20% SoC en 70% SoC(!!) Zie de tabel. Bij een 24V cellenpakket is 0.60V verschil het verschil tussen 30% en 70%. Of tussen 65% en 90% SoC. Het gevolg is dat de lader overschakelt van CC naar CV modus op het verkeerde punt, veel te vroeg (Maar wel gelukkig te vroeg inplaats van te laat). Dus ja, er wordt dan te vroeg gestopt met laden. En wellicht kan het BMS daarom niet balancen, of niet voldoende. En nee, LiFePo4 laders zijn absoluut geen 'domme dingen'!.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqOlGdUBK02Gg2P8VMzw8jY2cPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8iNPjFFj5QtfWR2ba0KctXpP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Maartentux op 03-07-2025 13:29 . Reden: plaatje vergeten ]

• Maartentux
daemonix schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 00:35:
[...]

Tjsa, ik zie de getallen voor R&D niet bij westerse auto- of batterij fabrikanten: https://carnewschina.com/...10000-engineers-ceo-says/
Ja. Of lees wat de CEO van Ford zegt... https://insideevs.com/new...rd-ceo-china-evs-humbled/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoYK2DxFIng2vC53Ak5JdemBUa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RY6irlq1T1KQGamMaHUj1hDE.jpg?f=fotoalbum_large

• fcapri
ook ik heb vandaag een email gekregen van ecoflow dat mijn powerstream vervangen word wegens defect. ik krijg een refund van mijn geld.

waarom is powerstream niet leverbaar meer? ik zie ze toch nog online staan want zit nu wel vast met die delta 2 accu dan, als de powerstream zelf niet leverbaar is zit ik met een nutteloze batterij van 900€. ik kocht de powerstream destijds veel goedkoper dan waar ze nu voor op amazon staan, dus moet zowieso nog opleggen nu

ik ben van mening dat die powerstream gewoon in sleep gaat.
volgens google zou er ergens een standby timer zijn als er 2uur lang geen verbruik is.
als die om 5h30 (zonsopgang) stopt met energie leveren aan mijn huis, maar de zonnepanelen doen voor 7h30 niks, dat die dan uitvalt.
en het zou me niet verwonderen dat die telkens uitvalt als er bewolking was smorgens of savonds (als die om 18h30 geen zonnestroom meer krijgt, en om 22h pas moet terugleveren bij zonsondergang, is die vermogelijk daar ook uitgevallen na 2uur).
en dat komt overeen met de tijdstippen dat mijn ecoflow offline is. 2uur na zonsopgang of iets voor zonsondergang.

nog iemand die hetzelfde ondervind? anders zorg ik er gewoon voor dat er elke 30 min eens een 'puls' DC komt op de solar inputs.
Maartentux schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:54:
[...]

Hoe meer ik erover hoor hoe meer ik een schema zou willen zien.
Óf elk BMS heeft een aparte ingang om de lader aan te sluiten (ongebruikelijk, maar goed...) en in dat geval zitten de laders níet parallel, óf alles (de 3 laders en de 8 Battery Management Systems) zit gewoon op dezelfde 36V rail. In dat laatste geval zitten de laders wel parallel, maar moeten niet de 3 laders ingrijpen, maar de 8 BMS'en.
8 Ebike batterijen. elke batterij heeft een lader ingang zitten. die zit via de BMS direct op de 10S li-ion cellen. je kan gewoon de accuspanning meten aan die DC connector.
die 8 batterijen zitten allemaal met hun uitgangen op een voedingsrail. de BMS zit er idd tussen, maar doet nu in principe niks.

er zijn 3 laders, elke lader zit random in een accu ingeplugt.
als ik 1 lader inschakelt, komt die zijn laadstroom op de 10S accupack en bijgevolg ook op de voedingsrail waardoor alle batterijen stroom krijgen. ik zie instant op mijn ESP dat de accuspanning van de 8accu's stijgt.
als ik een 2de lader inplug, komt die ook op dezelfde batterijen terecht.
als 1 bms echter zegt: genoeg geweest, die accu is vol, en die onderbreekt de laadstroom.elk BMS ziet echter wel zijn eigen accu, en niet de andere

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7xp3LH3EUQoJTKlF8b79RWlpfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAJWFOY7XdhMJrAGVoPZUklX.jpg?f=fotoalbum_large

bovenstaande zijn nu BMS'en waar de lader en de load op dezelfde pin zitten op het BMS. de schakelfets staan in serie
er zijn ook BMS waar de C- en de P- afzonderlijk zijn, daar staan de schakelfets in parallel maar maakt in werking niks uit.
als ik op de laadconnector op de laatste accu meet, dan zal ik aan de spanning zien wanneer de eerste lader inschakelt, ook wanneer de 2de bijkomt en ook als de 3de in werking treed. electrisch gezien staan ze parallel (met een BMS fet ertussen in geleiding)

elk BMS zal zijn eigen accupack balanceren. als er 9cellen op 4,0V staan en 1 op 4,2V zal die BMS zelf ingrijpen om die 4,2V cell te belasten.

mijn ESP schakelt als eerste uit op 41.7V (97%), boven die spanning worden geen laders meer ingrschakelt tot de accu weer lager dan 90% is gekomen. er kan GEENENKELE accu hoger dan 41,7V aangezien ze parallel zitten.
als die ESP niet zou ingrijpen op 97%, dan zal de lader ook afschakelen op 42V als de stroom minder is dan 200mA (voor de 2A laders) en 500mA (voor de 5A laders).
als die 2de stap ook niet zou werken, dan pas grijpt de BMS in als de accu boven de 43,5V ofzo komt.

de BMS werkt hier enkel als balanceerder en enkel als ESP en lader het zouden afweten, kan die in 3de stap nog ingrijpen om de accu af te koppelen.
laatste is getest geweest doordat mijn ESP niet afschakelde met belasten lager dan 31V. elk BMS had ingegrepen en elke accu was afgekoppelt.
daar heb ik dan manueel elke battery weer aan zijn lader moeten hangen om wakker te maken.

[ Voor 104% gewijzigd door fcapri op 07-07-2025 13:29 ]

• fcapri
dat is het hele probleem nu net.
overdag laad de accu op, van ongeveer 7h30 tot 14h en dan is ze vol. de inverter levert de overige energie aan het huis.
rond 19h ongeveer is de zon weg aan die panelen (hangen tegen garagepoort) en doet de ecoflow niks (wel nog spanning op de DC klemmen van de solar kabels).
na zonsondergang (22h-22h30) levert de accu 150W aan het huis terug tot zonsopgang, dit om mijn nachtverbruik te neutraliseren.

blijkbaar is er een setting in die delta accu, als er 2uur geen opladen of terugleveren is, dat ze uitvalt. er is dan geen DC spanning meer. ecoflow valt uit, staat disconnected in mijn app.
de dag erna start die op als de zonnepanelen stroom leveren.

als die disconnected is, ga ik naar de garage, druk op de knop van de delta battery en alles komt tot leven.
ik had vandaag de nacht op het werk, en kon er dus niet aan. vanmorgen startte die dus weer op en begon mijn accu op te laden (98%).

het is dus niet mijn ecoflow die foutloopt, maar die accu dat in sleep gaat.
gisteren dus getest, rond 22h het terugleveren eens afgezet (mijn DIY accu was aan het leveren), om 23h geen reactie meer van ecoflow. ,accu in slaap gevallen en die komt enkel weer actief als er dus laadstroom van de panelen in gaat.

idem dus smorgens. zonsopgang 5h30, terugleveren stopt, t is bewolkt dus zonnepanelen doen niks, ecoflow valt uit na 30min

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xk9LIWEprAVqAW-thggTeoiYsc0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2OqlvEcceQd8NspdamwOQatL.jpg?f=user_large

• fcapri
Ik heb geen timeout. Accu staat ook al op 10-100%. Van 22h tot 6h zit ik smorgens nog op 35%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FH5Tep8XNfN0JdE9H88eMvNPAFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fj2X5IkmkksEI2aG2G5QVyoh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3MYMvOtOsf-VniGgYRqFfwNsMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TczzPXPDolHzJ04FcWwcuQwW.jpg?f=fotoalbum_large

• fcapri
nope, geen accu, enkel de powerstream. en onder de powerstream vind ik de accu door op het accu symboo te klikken. net zoals ik op de zonnepanelen kan klikken of de smartplugs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmotzIwGdEk0qPlPo5yjZbm2pkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYRTMrks5USziZ67BWENKvaG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTYbFCVLJXNmUskcgvfeboyg8-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwNuB40b0fe6X5x41ay3no7k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MW3MbfIBY8k9SfhND3PxDzd1ggs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkKmMLAtYMBcKqQvJDelpwWh.jpg?f=fotoalbum_large

ook al geprobeerd de accu zo toe te voegen, maar volgens mij heeft die geeneens bluetooth of wifi onboard. alles verloopt via de powerstream (is geen accu die standalone kan draaien met stopcontacten erop)

ecoflow service ook gecontacteerd met deze info nu, want het vervangen van de ecoflow zal niks uithalen zolang ik die accu niet wakker kan houden.
daarnet was de boel weer olfline, mijn ebike lader geactiveerd, ecoflow startte, accu startte, alles weer online

powerstream zit ook weer te klagen van 'unstable connection'. die wifi ontvangers zijn echt een ramp in dat toestel. de acces point direct bovenop de accu gezet nu

[ Voor 22% gewijzigd door fcapri op 08-07-2025 22:00 ]

• fcapri
ik heb destijds contact gehad met ecoflow ivm die batterij en die hebben bevestigd dat de extra battery met de powerstream kan werken. maar de accu alleen kan niks doen.
Dear Andy,

Thanks for your patience.

Delta max(2000) is compatible with powerstream and requires an XT150 via BKW-DELTA EB cable.

Any other questions, please feel free to contact us again. Thank you!

Best regards,

Lulia
EcoFlow Customer Service Center
EcoFlow EU
T:+49 800 0002566 DE
+43 80 001 8036 AT (9:00-17:00 CET, Monday-Friday)
+44 808 812 6006 UK (8:00-16:00 GMT+1, Monday-Friday)
met een gewone delta 2 kan je die wel afkoppelen en in de field gebruiken als 'powerbank', deze accu kan enkel gebruikt worden in functie met de powerstream, of met een andere delta 2
Jim423 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:43:
fcapri, mijn advies, probeer iets meer structuur in je berichten je maken, je gaat nu van e-bike laders naar expansion batteries naar wifi. Mogelijk dat iemand in het Ecoflow Delta topic nog een idee heeft.
omdat de ecoflow dus uitschakelt als er geen zonnepaneelspanning meer is, en de accu niks aan het doen is, heb ik een work around gemaakt door een ebike lader (36V) via een smartplug parallel aan een zonnepaneel gezet.
zo kan ik de smartplug aanschakelen en 'simuleren' dat er zonnestroom is (42V aan de ingang), zodat de ecoflow opstart, en ook de delta batterij laat opstarten om te gaan laden.
zonder dit moet ik tot smorgens wachten als de zon de boel opstart
SusV schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:45:
[...]

Geen enkele plug-in micro-omvormer is bedoeld om met een batterij te werken. Die dingen zijn gemaakt om aan zonnepanelen aangesloten te worden.
Dat wil niet zeggen dat ze niet 'kunnen' werken met een batterij, eventueel mits aanpassing van de firmware. Maar daarvoor zijn ze in wezen niet gemaakt. Dat wordt m.i. wel eens over het hoofd gezien.
de ecoflow powerstream is NET WEL gemaakt om aan een accu te koppelen. dat is het hele principe van die setup. in tegenstelling tot anderen hier die een 'losse' accu aan de solar inputs hangen, gebruik ik wel de officiele accu met officiele accu kabel om aan de powerstream te koppelen. volledig zoals de fabrikant het bedoelt dus.
normaal gebruiken ze die om via zonnepanelen en de powerstream aan een huis installatie (balkon) in te pluggen. met een delta batterij kan je ook snachts stroom leveren.
Afbeeldingslocatie: https://websiteoss.ecoflow.com/media/power-stream/teaser/h5/9661f9ebadb033f957bb7b2e19e38c3e.jpg

de delta batterij kan je ook in de field als powerbank gebruiken met 230V stopcontacten en opladen met zonnepanelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-H0-q5K34qL-9DYh3bj_bD7vQQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/KjXOkjWF0Qq7I7Ij2CsAOoue.avif?f=user_large

aangezien ik geen nut heb van die stopcontacten en ik die ook nooit ga afkoppelen om mee te nemen, heb ik dus een extra battery genomen omdat die geen interne inverter heeft en dus enkel met:
-een powerstream
-een andere batterij
kan werken.

waarom zou ik ene kopen met inverter naar 230V als ik het toch nooit gebruik. ding kost vlot 500€ meer dan en zou enkel met de powerstream gebruikt worden.

[ Voor 4% gewijzigd door fcapri op 09-07-2025 09:59 ]

• fcapri
dat heb ik hen 100% zeker correct gevraagd
ik heb geen delta max 2000, ik heb de delta SMART 2016Wh, en dat is de extra battery.
ik heb hen ook expliciet gevraagd dat ik geen delta max nodig had om off grid te gaan.

heb van dan een 'verkoper' een lijst gekregen met compatibele apparaten (probeer die terug te vinden)
接收日期: Sat May 17 2025 03:54:30 GMT+0800 (中国标准时间)
至: EcoFlow EU SolutionService Support <solutionservice.eu@ecoflow.com>;
主题: what battery for powerstream.
Hi,

I already have a powerstream running on 2 solarpanels.
I want to add a battery so the powerstream can charge it with solar power, and in the night this battery has to deliver power (130W) thru the powerstream to my house.

I want to buy the “EcoFlow Delta Max Smart extra Battery 2016Wh”. Can this battery be used with a powerstream for my purpose?
I don’t need a delta 2 battery as I don’t need to go off grid.
in Belgium it is allowed from last month to have a poweroutlet connected solar inverter and battery, limited to 2 solar panels and a max of 800.

on the internet I found different stories, 1 person says it cannot be charged or discharged, another person says it can do it. On the ecoflow website I cannot find a list of compatible batterys for the powerstream

Kind regards

Andy de vuyst
amazon verkoopt ze trouwens ook gewoon als kit (wel de 1024wh versie met li-ion, ik heb de 2016Wh versie met lifepo cellen)
https://www.amazon.com.be...em_nYwDXbCYh2Z2MFogfg1ftQ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qJnskXeEhKvb1BhCBD1ZtcqfV4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0wTEhBHPk7uj1TZNOGSkIAei.jpg?f=user_large

-het word verkocht als kit
-het word bevestigd dat beide samen werken
-ecoflow bevestigd via mail ook dat beide kunnen werken
-en van een ecoflow verkooppunt kreeg ik ook een lijst waar alle inverters en batterijen op staan die compatibel zijn.

pas daarna heb ik mijn accu gekocht ;)

[ Voor 31% gewijzigd door fcapri op 09-07-2025 10:13 ]

• fcapri
Acidrain schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:19:

Toon mij 1 officieel plaatje van Ecoflow die een powerstream op een Delta extra battery aangesloten laat zien.
Of een officieel Ecoflow website waarop staat dat dit zou moeten werken.
plaatje probeer ik terug te vinden. maar ook bij de ecoflow official club (weet niet of dit 100% official is) werd dit bevestigd.

https://www.facebook.com/...b/posts/2050194252139310/

en deze. is wel de pro (grotere accu) maar wel de gewone extra batterij
https://eu.ecoflow.com/pr...ry?variant=46819531751767

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABTqX3vTdQm8nYTSOJ15BR9O2kM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDXqabHb3Z0o0iQmLk9BBUgr.jpg?f=fotoalbum_large

met de gewone delta 2 extra batterij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_AybS8bRoRvw-bcL_mq3JNzhR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29SGDKcBTjF4ikB3PQcuxs8B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door fcapri op 09-07-2025 10:27 ]

• fcapri
ecoflow.nl kende ik niet eens. terwijl je mij dus QUOTE met de .COM naam in jouw bericht ook, kan ik dat NIET editen terwijl jij aan het typen was
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97WTC1J-PaCoo2YCgGXYnrbAFqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Zi171SzqTIuO5x1HDgBtFvM.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb er een 2de link BIJ geedit, niet aangepast

[ Voor 58% gewijzigd door fcapri op 09-07-2025 10:36 ]

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:46
fcapri schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:34:
ecoflow.nl kende ik niet eens. terwijl je mij dus QUOTE met de .COM naam in jouw bericht ook, kan ik dat NIET editen terwijl jij aan het typen was
Prima, succes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Owl8WAYbP4_ZwKq_PTUe39cW6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kbhVr2YXkfZjy7eLKWoSUgVH.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn dus upgrade pakketen, dus niet bedoelt voor standalone. Dat staat ook nergens.

Quote vanuit de Delta 2 max link:
  • Level up with the EcoFlow PowerStream Balcony Solar System - Pair with an EcoFlow PowerStream Microinverter and gain a grid-tied solar energy solution that powers your home day and night.
  • Expandable capacity - Increase the capacity of DELTA 2 Max with an extra 2046Wh.

[ Voor 85% gewijzigd door Acidrain op 09-07-2025 11:39 ]

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• fcapri
pfff, die ecoflows, wat een ellende
daarnet is die volledig offline gegaan, zag die wel in de router staan, reageert totaal niet op pings.
app hangt volledig, maar zit wel stroom terug te leveren.

ik trek alle stekkers uit, plug weer in, die reageert op een paar pings, en dan weer offline
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNM0360rhQCdTYUzBYoPpy3d15s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ArBESuiYlY0odNbcGwDJ1wuC.jpg?f=user_large

ik ging die bijna kapot slaan met een hamer, want zit nu al 2uur te sukkelen. 4-5keer reboot, accu uitgeschakelt, kabels in en uitgetrokken...

wat blijkt:
mijn loods staat dik 30meter van mijn huis, ongeveer 20meter van mijn huis wifi die in een bijgebouw staat en waar 3muren tussen zitten.
die wifi is NIET te zien in die metalen koepelloods..
daarom staat er ook een access point in de loods.

via netwerk analyse dus kunnen zien dat die ecoflow op mijn thuis wifi router zit in te loggen, en NIET op de wifi router die 30cm van hem staat !!!

ik heb die wifi router dus een andere naam gegeven, ecoflow uit mijn app gegooid, opnieuw toegevoegd en die laten connecteren op mijn nieuwe wifi naam.
ondertussen ook 4 andere devices allemaal mogen aanpassen (3 ESP's en 1raspberry). 2 van die ESP's heb ik mogen herprogrammeren waaronder dus mijn DIY home battery

de boel is weer online en de ecoflow antwoord binnen de 2ms op een ping nu. 99,9% van alle apparaten werk perfect tussen mijn 3access points hier, die ecoflow moest weer de speciale zijn. natuurlijk in software niet in te stellen op welke wifi die moet connecteren (channel 12 dus) en dus kiest hem die met de minste ontvangst op channel 1.

dus voor mensen die ook sukkelen, maak een access point met een aparte naam, enkel en alleen voor die ecoflow
Jim423 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:50:
@fcapri Misschien kun je een 12V voeding verbinden met de solar input. Mijn Powerstream werkt hierop (maar kan niet terugleveren).
heb ik. mijn panelen leveren een 37V smorgens voor de omvormer aan springt, ik heb een 36V ebike lader via smartplug aan de solar inputs zitten om die manueel op te starten
Acidrain schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:07:
Wat Ecoflow betreft heb ik wel dezelfde conclusie getrokken als jij. Te duur voor wat het doet. (De accu tenminste, de Powerstream doet het best prima voor nu.)

Als dat straks niet meer kan (voor 2027)koop ik waarschijnlijk een (of meerdere) AC2400 van Zendure.
ik vond het idee wel goed, 2 paneeltjes eraan, accu eraan, app programmeren en het ding trekt zijn plan. alleen, dat doet hem niet.
Ben ondertussen ook aan het uitkijken om die ecoflow af te voeren.
ik heb al naar die marstek batterijen zitten kijken

https://offgridpowerstati...lpLMXBK8iphRoCFHIQAvD_BwE

900€ voor een 2,5kWh lifepo accu of 1400€ voor een 5kWh accu. communiceert met een P1 dongle en laad op met injectiestroom en levert terug als er verbruik is.
eigenlijk zoek ik een apparaat die ik aan de muur hang, met een stekker eraan, en waar ik zelf een accu kan aankoppelen.
bv een 48V lood accu, een 36V lifepo, 24V li-ion. zolang ik er iets kan aankoppelen en in de software (liefst lokale webserver en niet via een app) instellingen kan ingeven.

[ Voor 38% gewijzigd door fcapri op 10-07-2025 00:24 ]

• fcapri
Aengineering schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:06:
@ :-( :'( het idee van dit topic was iets simpels klein en goedkoop
dat je er meer bij gaat verzinnen......
ik heb elke dag nog lol van dit experiment :)
ik ook, mijn diy werkt prima. het begon met één ebike lader, één ebike batterij van 36V en één IQ7 omvormers.
overdag opladen, snachts terugleveren en ondertussen de accu testen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5PKlLe_2CY2xGSdn1wRfTOoZro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7EzSolflcZqphm8bMe5qUMb1.jpg?f=fotoalbum_large

dan geautomatiseerd met een relais (de eerste relais vastgebakken), dan een SSR, die opgestookt want daar valt best wat spanning over. en dan deftige relais gekocht.
ondertussen hangen er 3 laders aan, 3 inverters en 8 ebike batterijen. ben de software op punt aan het zetten (communicatie met P1) en dan komt het moment om alles opnieuw te kopen.
-24V lifepo laders
-314Ah 24V lifepo accu
-regelbare inverter(s)
-uitlezen van de BMS over uart voor EXACTE metingen.

we stappen dan af van goedkoop gebricoleer naar deftig en veilig gebouwd

maar terwijl we bezig waren, wou ik ook wel eens testen hoe die cots plugin batterijen het doen... en dat is precies toch wel wat minder voor dit moment

• fcapri
voor de ecoflow volgers hier van mijn probleem van uitschakelen, heb ik een workaround die nu goed werkt.
mijn huis verbruikt ALTIJD (24/24) 10W uit de accu. ik schakel nu niet over van house power naar prioritize power storage..
in automatisatie staat dat die van 10W huis verbruik naar 160W moet gaan na zonsondergang.
en bij zonsopgang van 160W naar 10W, en mijn accu gaat niet meer in sleep :-)

vanmorgen om 5h20 ofzo omgeschakelt naar 10W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfbj2L_N8Gh4zQjcFNlGPHgWg6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WP1t77Gt0DB5Zneq7H6KTRKi.jpg?f=fotoalbum_large

en is nu aan het opladen, nog steeds met 10W. op 10h tijd, verlies ik nu 100Wh uit de accu. boeit weinig als die daarmee maar blijft werken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ht1V1YUelsX69xAsftEtCr9IXzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Si2ZEuvGY4Va7md2QNkuJoav.jpg?f=fotoalbum_large
Keni87 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:00:
Zo, accu is binnen, ap systems omvormer ook.

Nu de vraag, ik maak een automation in home assistant dat de smart plug waar de acculader op aangesloten staat aangaat wanneer de p1 meter -1000w of meer leest.

Maar wanneer dan de acculader aanspringt, meet de p1 meter natuurlijk meteen veel minder door het verbruik van de acculader zelf.
Hoe kan ik dit nu regelen dat home assistant daar rekening mee houdt?
moet je dat verbruik dan meten? kan je niet ruimer instellen?
ik programmeer: als er meer dan 200W injectie is, zet dan de 80W lader aan.
die lader wordt uitgeschakelt als er netverbruik is (die 200W moet dus wegvallen)

zou ik zeggen als er 80W injectie is, schakel de lader in, die trekt bv 81W vermogen, injectie zakt naar -1 en schakelt weer uit. krijg dan 80W injectie, schakelt weer in....
daarom werkt ik met die 200W

[ Voor 72% gewijzigd door fcapri op 11-07-2025 11:30 ]

• Keni87
Acidrain schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:15:
[...]

- Bij Instellingen>>Apparaten en diensten>>Helpers klikken op helper aanmaken en kiezen voor: Combineer de status van verschillende sensoren
- Naam geven (huis verbruik oid)
- Statistisch kenmerk op Som zetten
- De entiteiten P1 power en de Power entiteit van je stekker toevoegen
Klaar

Edit:
Je vind hem dan als sensor.<naam> terug.
Aannames:
Ik ga er wel van uit dat P1 power een negatief getal toont
Ik ga er in mijn logika hieronder van uit dat de omvormer 1000 watt laad (aanpassen als anders)

Dus als de stekker nog uit is: P1 -1000 + Stekker 0 = Verbruik -1000 = Stekker inschakelen
Stekker aan maar verbruik te hoog: P1 -1 + stekker 1000 = Verbruik 999 = Stekker uitschakelen
Nogmaals bedankt. Ik heb de helper aangemaakt.👍

Nu moet ik de helper in de automatisering verwerken? Hoe?

Wat ik ook nog niet begrijp. Hoe je die instellingen moet lezen. Dus als ze bijvoorbeeld zeggen. P1 vermogen gewijzigd en dan 'hieronder' dan betekent dat hij doortelt naar nog meer in de min, of juist omhoog?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DPKVa_OgD-JtJSfNOjSuLeqJVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANddk1sPGpEXasBNEXVCznAe.jpg?f=fotoalbum_large

• fcapri
mijn verbruik is drastisch gekelderd sinds ik met die accu's aan het spelen ben. ik ben er pas eind mei mee begonnen en kan dus enkel juni en juli vergelijken nu. de injectievergoeding zijn ook enorm gezakt van 2023 tot nu, waardoor de accu rendabel wordt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEsuhDnZwAf5mUYzeqroNANzbzE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QKP4Lwj0FHHlBCOZYrfFd4fW.jpg?f=user_large
het netverbruik is meer dan gehalveerd terwijl mijn leefgewoonte onveranderd is in juni
juli is nog niet gedaan, maar de cijfers van vorige jaren en nu voorspellen al veel goeds :-). (tussen haakjes is het voorspelde van juli2025)

doordat energieprijs heel hoog is nu in belgie (66ct/kwh) is dat een ferme besparing nu met die accu. deze maand zou die me al 80€ besparen, en vorige maand tussen de 50 en 80€ bespaard :-)
nog niet te spreken over het capaciteitstarief

[ Voor 114% gewijzigd door fcapri op 15-07-2025 10:29 ]

• fcapri
als je accu opladen in je verbruik zit, dan kan je accu leegtrekken toch niet meer in je verbruik zitten?

als er 1kwh van je panelen komt, door je 'kwh meter' naar je accu. dan zit je accu dus achter je kwh meter in je huis installatie.
als die accu dan teruglevert aan je huis installatie, loopt het in principe niet meer door je kwh meter.
als je de accu zou leegtrekken en terugleveren aan het net, dan passeert het wel nog eens.

hoe je het draait of keert, het kan toch maar 1 keer gemeten worden?
ik heb mijn accu's op 2 manieren gebouwd.

nr 1 hangt direct aan de zonnepanelen. de zonnepanelen leveren bv 5kWh vandaag, 2kWh is in de accu gegaan, 3kWh is naar het huis gevloeid. die 3kWh is gemeten.
als snachts die 2kWh uit de accu naar het huis vloeit, wordt die daar gemeten.
ik heb dan geregistreer dat er in 24h dus 5kWh van de zonnepanelen naar het huis zijn gegaan (ik kan absoluut niet 7kWh meten, door de accu op te laden en leeg te trekken 2x te meten)

nr 2 is anders, die heeft geen zonnepanelen. en die zijn opladen wordt wel geregistreerd omdat die in een stopcontact zit.
als de zonnepanelen 5kWh opwekken, dan wordt er 5kWh geregistreerd. 3kWh in huis verbruik, 2kWh in de accu.
als die accu savonds teruglevert aan het huis, dan verbruik mijn huis gewoon minder. zou ik 2kWh verbruiken, en mijn accu levert daarvan 2kWh, dan is er geen verbruik geregistreerd.
ik registreer ook hier maar 5kWh. wat in en uit de accu gaat zit daar geen 2keer in.

voorbeeld grafiek, met ook de injectie en netverbruik getallen links boven
als voorbeeld ook een dag vorig jaar met ongeveer zelfde opbrengst en verbruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R78awBxmtT0VZm2WlQKylqynXw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SETqKJlxbdH53YFEIdnqvpKj.jpg?f=fotoalbum_large

bovenaan, in 2024 zie je dus 44kWh opwek van de zon, en 22kWh verbruik van het huis. het verbruik savonds (rode blokken op het einde) is duidelijk te zien.
ik heb 6kWh van het net verbruik en 28kWh geinjecteerd.

de onderste grafiek is 2025, 44kWh opwek, 23kWh verbruik (in dat verbruik zit het opladen van de accu).
duidelijk te zien dat er overdag meer rood is in dat blauw gedeelte(opladen accu), maar die rode blokken savonds zijn weg, omdat de stroom uit de accu kwam
netverbruik is hier maar 1.5kwh en injectie is 20kwh. de accu vollop aan het werk ;-)
ik heb 5kWh aan energiecapaciteit en dat is het verschil in netverbruik. van 6kWh naar 1,5kWh.
ook intressant, om 11h30 zie je mijn panelen van 5kW naar 5,5kW opbrengst gaan. hier is mijn ecoflow accu (nr1 dus) volgeladen en leveren de zonnepanelen aan het huis. van 22h tot 6h smorgens, die 'blauwe' balk opbrengst, is de accu die dan teruglevert. wat ik van 9h tot 11h30 aan opbrengst mis overdag, zie je op de grafiek dus van 22h tot 6h smorgens. 1x gemeten dus, gewoon verplaatst in tijd (wat dus de bedoeling van een accu is, zonnestroom verplaatsen). en zo wil ik het ook in de grafieken

tussen 6 en 8h op de onderste grafiek, zie je ook dat de accu alle blauwe overschot opverbruikt door te laden

[ Voor 39% gewijzigd door fcapri op 17-07-2025 09:21 ]

• fcapri
dat is een beetje met alle inverters die je van ali zelf naar europa importeerd.
in belgie is er een lijst met toegelaten devices voor balkoninstallaties. dat is ook één van de redenen dat ik ecoflow initieel had gekocht. die staan op de goedgekeurde lijst.

voor de rest gebruik ik enphase IQ7 en APsystems DS3 voor mijn diy battery pack. mijn volgende bouw zal dan ook met een vitron multiplus II 24/3000 zijn en geen aliexpress omvormers.

UPDATE: voor wie mijn ecoflow problemen gevolgd heeft (de sleep mode van de delta2 extra batterij dat niet uit te schakelen is). ik heb het succesvol omzeilt
accu open gedaan, parallel aan de drukknop een draadje gesoldeerd en daar een ESP aan.
elke 25min drukt mijn ecoflow zogezegd het knopje eens in.
delta2 accu gaat niet meer in slaap
ecoflow powerstream gaat niet meer in slaap.
al 2 dagen dat alles perfect werkt.

zit ook een webserver op en daarmee kan ik ook manueel de accu aan en afzetten.
op het mainboard merkte ik ook RX-TX en G op. de delta communiceert via canbus met de powerstream, dus ik vermoed dat dit een RS232 of RS485 output is van de BMS. dat gaan we nog proberen decoderen met dezelfde esp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoZ7O97idJJQEanXbTmueT15iQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JafmMNBrVVd5QLoTNJHqjNnf.jpg?f=fotoalbum_large

webserver die vandaag een update kreeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuZ_W4CFxqIwrkhlGWBK1H6UUVI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YlSRFzx5AYgdO7SwuqyxayTB.jpg?f=user_large

• fcapri
er zijn nog oplossingen hoor.
het probleem is dus met bepaalde types transistoren in de omvormers.
mogelijks gebruikten andere fabrikanten een ander model waar de transistor:
1) metalen behuizing gescheiden van 1 der contacten
2) een ander contact aan de behuizing zat.
3) betere isolatie rond transistor waardoor die niet door de siliconen pad snijd

dit is de 25N50 transistor waar ze over spreken.
https://alltransistors.co...ta25n50.pdf&dire=_pipsemi

waarschijnlijk gebruiken andere fabrikanten een andere mosfet waar bv niet de drain maar de source aan zijn metalen plaat hangt. dat zie je ook bij die rode printplaat, de transistoren zijn een andere type, volledig met plastic omhuld. je zou die 25N50 kunnen vervangen door een (waarschijnlijk duurder) alternatief. die namaak van de namaak van de originele hebben bespaart op alles, dus als die transistor 1ct goedkoper is voor 100 000devices...

het 2de dat je kan doen, is die mosfet een mica isolatie plaatje ipv die siliconen te geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/El5SU5rXTbc6I-iWmIYDMeTsLps=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KptQmL5O8Pa9ozhsgYsjSY0w.png?f=user_large

3de oplossing is je omvormer achter een scheidingstransfo te steken. normaal wordt zo een omvormer gebouwd met een transfo in het midden. hier hebben ze daar ook op bespaart maar die zou je zelf weer kunnen toevoegen. dan ben je geisoleerd bezig, en zelf al komt er 230V op de behuizing, fysiek ga je geen rammeling krijgen omdat er geen stroom via de aarde terug kan door die transfo ertussen

grid tie inverter met de transistoren direct aan de netaansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5qRlorvKVAOiGR9U6WVGNwVYDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJBrcmfby4whVtNcoa2NmzQn.jpg?f=fotoalbum_large

grid tie inverter met een isolatie transfo tussen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvYaBRicP7jPBt8_RHZpPhqop54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4WUMGN4fy0riYd6D8d9QdwNS.png?f=fotoalbum_large

andere oplossingen waren geweest om die transistoren in het midden te hangen, op een eigen koelplaat en daar een fan koeling laten doorblazen.

ik zou het ding zelf gewoon op een houten plaat monteren, zodat je daar al geen geleiding hebt, en idd de aarding aansluiten op het metaal zodat de diff tript als er toch wat fout loopt.
daarna kan je nog altijd de transistoren beter isoleren.
ik vermoed vooral, als er iets zwaar foutloopt in die omvormer (bv kortsluiting door oververhitting) dat die siliconen pad dan doorbrand en er 230V op de behuizing komt.
alle bovenstaande oplossingen van mij zullen nog steeds niet voorkomen dat het ding zichzelf opblaasd

[ Voor 13% gewijzigd door fcapri op 21-07-2025 07:52 ]

• fcapri
ja, dat had ik al geleerd in de jaren heen.
batterijladers hoeven niet geisoleerd te zijn van het net
leddrivers zijn vaak ook gewoon met seriecondensator op het net.

ooit een micro omvormer gehad van 600W met 4 panelen eraan, dat ding had een ventilator en werd loeiheet van een paar 100W erdoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEMN2Rp81ByJXPyPJIeFPeNrkPo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/Yvdnr5yuizPizvCYo5ZLPYEV.gif?f=user_large

op internet gelezen dat er niks van stroombeperking in zat en ze zichzelf gewoon opblazen. met 4panelen eraan ging dat zeker foutlopen. rode lijn is die chinese omvormer.
ik kocht dan 2x IQ7 omvormers en die zaten direct op hun limiet (blauwe lijn) hier zaten 2 stokoude panelen van 240Wp op 1 IQ7.
heb er dan nog 2 omvormers bijgekocht en elk paneel zijn eigen omvormer gegeven, panelen waren onderbemeten voor de omvormers nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8G7hdgtuL4wOn5VuxML6gCXJBMs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XKfsRgY6d8GPZ2mnxi6l0SGw.jpg?f=user_large

met 960Wp haalde ik piek maar 554W. iets wat die 600W chinese omvormer perfect had moeten halen maar die bleef steken op 426W. die verstookte dus meer dan 100W aan warmte of had 76% efficientie . en dit is dan het probleem, als die behuizing 80°C wordt, verouderd dat siliconen ding ook. door uitzet en krimp kan een metalen transistor daar doorsnijden met de gekende gevolgen.
mica is op dat vlak veel sterker. maar je mag het niet plooien.
mica EN siliconen samen zou nog beter zijn, maar dan gaat de thermische overdracht achteruit met hogere temperaturen in de transistoren zelf.

dat was ook het grote verschil met mijn IQ7, die worden amper warm op vol vermogen. met 97% efficientie gaat er dus maar 7W aan warmte verloren.

die chinezen besparen op alles wat ze kunnen, zeker op koper (transfo's) dus als je een ontwerp kan maken dat goedkoper en eenvoudiger kan, doen ze het. voor interne markt mag dat, maar export naar EU heeft andere regels.
via amazon/aliexpress/temu kan je hopen apparaten naar EU brengen die hier eigenlijk nooit gekeurd zouden worden.

monteren op een niet geleidende ondergrond, niet zomaar die behuizing aanraken (bv plastic cover voorzetten) kan je het voor jezelf al veiliger maken. maar zoals al vermeld, je kan het veilig maken, maar niet voorkomen dat het ding zichtzelf opblaast en alsnog probeert 230V op de behuizing te steken.
vandaar mijn keuze om toch vitron te kopen, die zijn gekeurd en hopelijk deugdelijk gebouwd, en voor 600-800€ heb ik dan ineens 3000 of 5000W dat ik kan lader/injecteren. t blijft nog altijd betaalbaar zo met een zelfbouw lifepo pack eraan

[ Voor 19% gewijzigd door fcapri op 21-07-2025 11:03 ]

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18:50
Heb nu de spanning van de panelen ingang afgehaald.
Dan is het probleem er niet meer.
Beide meters rechts onder zijn de beide PS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tf4keFSohP6o_7FfX9CifHrqkUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCbVK71SX89SFJH8kIbKL74Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door Rbb-lwdn op 29-07-2025 14:28 ]

20kWh eigenbouw thuis accu's met 2 powerstreams.

• Maartentux
Maartentux schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:55:
[...]
Ohja, tot mijn vreugde blijkt die grote inverter mijn Festool invalzaag (1200W) moeiteloos te kunnen runnen. Enerzijds te verwachten omdat de Festool een soft-start heeft, anderzijds zijn zulke inductieve lasten altijd een probleem dus ik ben er blij mee! _/-\o_
Mijn 2000 watt DeWalt tafelzaag kon niet gestart worden met de 3000(6000) watt inverter. Echt kansloos, meteen overbelasting. Ik heb daarom toendertijd een soft-start module besteld, die kwam deze week pas aan. Ik heb 'm net ingebouwd en... en...

Eerste test ging fout: na zo'n 2-3 seconden tóch nog afschakeling. Maar omdat hij al wel draaide en de inverter bliksemsnel herstelt bij overbelasting dacht ik 'wat als ik 'm direct probeer dóór te starten?' Welnu, dat werkt dus: Starten, CLICK! beveiliging, meteen wéér startknop indrukken, en hij start door! _/-\o_
Omdat ik dit op video wilde vastleggen deed ik een derde test. Maar toen was doorstart niet nodig, hij startte meteen. Dus ja, dit kan. En een soft-start module helpt daadwerkelijk voor inductieve loads aan inverters. :D

Ik heb er niet mee gezaagd. Maar normaliter is opstarten het struikelblok, niet 't zagen.

Updated: het is zeker géén aanbeveling, maar dit is de inverter die ik heb. Generiek Chinees denk ik hoor: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDUTF2InPI--dFO7hrDTDbk6NTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0zvNnpRSxS3dLYIPklj2PPY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Maartentux op 09-08-2025 00:25 . Reden: regel toevoegen en afbeelding ]

• fcapri
Arjen34 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:51:
Is er ook een andere optie ipv de ecoflow powerstream? Bijvoorbeeld de ecoflow stream

Die powerstream zijn uit de handel
gelijk welke micro omvormer.
ik heb 2x enphase IQ7 staan, die leveren elk tot 240W
en een apsystems DS3, die levert 880W.

ik schakel met relais in
bv nu op dit moment verbruik ik 320W uit het net, IQ7a en IQ7b zijn gestart en zij zullen smane dus 480W terug gaan leveren voor 300sec.
daarna komt er opnieuw een meting. is het verbruik hetzelfde, blijven ze aan, is het gestegen, komt de volgende aan, is het verbruik weg, dan vallen ze uit.
ik laat elke 5min opnieuw evalueren zodat de omvormers niet 1min aan, 1min uit,1min aan... staan te pingpongen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrymYwKTiKvPoryrm7MjJFt0B2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2ZuyDxd0OJIN0QlWemdBxDc.jpg?f=fotoalbum_large

van de 19,835kwh verbruik is er 0.122kWh van het net gekomen :) . en zonder powerstream
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVXzQXNJVitplYcMirKSexoNUJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKNjwFfxpUq2GzBAF4Pg38Z5.jpg?f=fotoalbum_large

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:06

Bravo

Second Best

Vdvmark schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:09:
[...]

Ontladen op 2000W kost tot ongeveer 10%, aan de ontlaad kant vallen de verliezen wel mee. Met laden moet je meer opletten om niet teveel te verliezen, dat is deze maanden met een overvloed aan zon tegen erg lage prijzen misschien een non issue, zodra de prijzen stijgen en vooral wanneer de zon minder bijdraagt wordt dat anders.
*dit gaat dus vooral om energie handel. Je huisverbruik compenseren met 200 watt of minder is niet heel gunstig qua verliezen met de 3000, met een 5000 kan je dat naar mijn idee misschien beter helemaal laten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6Z3tArztVYo75WgZsPd0hTVnns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SszARhITaC1o2ydxDr0tax6A.png?f=fotoalbum_large
De MP-3000 en MP-5000 ontlopen elkaar niet zoveel in de 0-500 W range [bron]

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• SusV
Maartentux schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:28:
[...]

Huuh. Je gebruikt het woord 'parallel', maar je beschrijving van de connecties duidt een serieschakeling van de accus aan. Maar later geef je weer aan dat de ene accu eerst laadt, en dan pas de tweede, wat weer duidt op parallel, want in serie is dat niet mogelijk omdat de stroom door beide accus gaat. Ik ben het spoor bijster.
Nee. Hij bedoelt gewoon dit. Batterijen parallel schakelen, maar de belasting aftakken op de + van de ene batterij en op de - van de andere batterij.
Maar hoe die dan uit balans kunnen raken is mij toch ook niet zo duidelijk .....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SilKiy5Wu1HijLd9c9sK4xmydjU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9uwiblhRSrBk1tfzyesdqBss.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door SusV op 26-08-2025 13:40 ]

• Maartentux
fcapri schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:38:
[...]

alles hangt van de toegelaten spanningsval af.
als ik 10A op 230V ga aansluiten ga ik dunnere kabels gebruiken dan wanneer ik 10A op 12V systemen ga aansluiten.
en dan zie je ook direct bij zonnepanelen.
als jij een 2000W wasmachine 25meter verder in een washok gaat zetten is 2,5mm² prima.
als jij 2000W aan zonnepanelen/inverter in je tuin op 25meter zal zetten is 2,5mm² absoluut te weinig. nogthans dezelfde stroom.
bij je wasmachine boeit het weinig of daar nu 230V of 220V aankomt.
bij je omvormer is het WEL van belang of die 245V of 255V moet opwekken om aan straat terug te leveren.

het 2de punt ga ik ook niet mee akkoord. kabels dienen niet als kortsluitbeveiliging, daar dienen zekeringen voor. en die zekering moet berekend zijn voor de aangesloten kabel en dan vooral ook de lengte van de kabel.
die getallen dat ik eerder gaf waren dan ook voorbeeldwaardes om mijn punt duidelijk te maken. niemand gaat 2,5mm² gebruiken voor 100A.
maar in een auto gaan ze wel 25mm² gebruiken terwijl er stromen van 500-1000A kunnen lopen naar de starter. omdat ook daar het geen probleem is als de starter maar 9V krijgt. de kabel is daar een beetje stroombegrenzer als de motor een beetje vastzit
Die tabellen waar ik op doelde zijn dan ook globale richtlijnen, je eigen specifieke omstandigheden blijven altijd leidend natuurlijk.

De 2,5mm2 kabel van je voorbeeld heeft een weerstand van 0,35Ω (heen en terug is 50m!). Bij 16A valt daar 5,5V over. Inderdaad is dan meteen voor iedereen duidelijk dat die spanningsval verwaarloosbaar is bij de wasmachine, maar absoluut niet bij een 12V of 24V accu. Bij een PV installatie hangt het ervan af. Ik heb zelf nooooit afschakeling dus maakt het voor mij niet uit, maar voor een ander misschien wel.

Ik denk dat je mijn tweede punt niet begrijpt. De eisen die aan de kabels gesteld worden zijn
1) Dat ze niet mogen doorbranden vóórdat de (smelt?)veiligheid ingrijpt
2) Dat ze zodanig gedimensioneerd zijn dat bij kortsluiting de kortsluitstroom hoog genoeg is om de (smelt?)veiligheid voldoende snel te laten ingrijpen.

Concreter: In een 12V circuit met een beveiliging van 100A mag de totale kabel incl. contactweerstanden maximaal* 0,12Ω zijn, zoniet zal er bij kortsluiting minder dan 100A lopen en zal de veiligheid derhalve nimmer aanspreken. (* in de praktijk nog aanzienlijk lager, want zie de bekende A/B/C/D karakteristieken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEF9x4eXkRQoUII_sh4uPr42qMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DVWcBuhLZToU1S7XvRX6pnqa.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Maartentux op 27-08-2025 17:54 . Reden: nog een berekening toegevoegd ]

• Maartentux
SusV schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:26:
[...]

Volgens mij mag je 66% en 68% SOC bij LiFePO4 beschouwen als 'gelijk'. Dan zit je net in het vlakke gedeelte van de Spanning/SOC-curve. Daar is het zeer moeilijk om exact de SOC te bepalen.
Ik heb net ook nog eens de spanningsval gemeten over de 2 parallelle verbindingskabels tussen beide batterijen. Dat is hoop en al 0.1 V in rusttoestand. Niks om mij zorgen over te maken.
Tja, maar het verschil (in gerapporteerde SoC, bij exact gelijke spanning) loopt flink uit de pas, het wordt soms wel 5% of 6%. Bij identieke batterijen.

[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OHTwTNB7rgCQHlXoLq1CJGKxTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyrXACITkK04DW5IpukGxLGR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door Maartentux op 03-09-2025 12:57 ]

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Het is al weer even geleden dat ik wat postte over hoe het gaat met mijn thuisbatterijen, want er valt eigenlijk niet veel te melden. Soms zijn er issues, zoals met Bluetooth, Wifi of een nieuwe Jinja-macroversie (Cheapest Energy Hours) waar even een bug in is gekropen (binnen een dag opgelost door de ontwikkelaar!) Toch wil ik laten weten dat ik nog steeds blij ben om te zien dat de toepassing (zowel de hardware als de software incl. Home Assistant dashboard) goed draait. In de zomer wordt ongeveer de helft van de opslagcapaciteit gebruikt voor nul-op-de-meter 's avonds en 's nachts. Dat zal binnenkort langzaamaan meer gaan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMeTOBRJhp_Ri9A0VkeGDFeXqGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5vGcMULczTp9dkVMHv8ataos.png?f=fotoalbum_large

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

voor het gemak van onderhoud heb ik besloten om mijn accu's met anderson connectoren te verbinden aan de busbars.
hierin kan ik de zekeringen ook netjes integegreren, ipv de zekeringen direct op de accu.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Z6NSZgkQ/22227886-F669-4-D89-8-DC7-78-BAFE2-CD439-1-201-a.jpg

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• SusV
kmf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:07:
voor het gemak van onderhoud heb ik besloten om mijn accu's met anderson connectoren te verbinden aan de busbars.
hierin kan ik de zekeringen ook netjes integegreren, ipv de zekeringen direct op de accu.

[Afbeelding]
Ik had eerst ook zo 2 dikke zekeringen in de batterijkabels staan. Er kwamen op den duur daar een beetje veel kabels tesamen, dus heb ik die zekeringen vervangen door dit:
Heb ik wat meer contactpunten en kan ik de zekeringen wat meer 'fine-tunen' per apparaat.
De grote Mega-zekering is voor de 3000 W inverter. De kleinere Midi-zekeringen zijn voor de laders en micro-omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCc6hQ6NuDf1utQNx4hYRc63iAg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8Eb57o8vozaUTKw3rdnJKLDZ.png?f=user_large

• SusV
kmf schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:23:
[...]

Ik begrijp niet helemaal hoe je die mini-busbar(want dat is het lijkt me?) moet aansluiten? kan je een foto van jouw aansluitingen maken? of een mini-schema?
Foto is moeilijk want het zit momenteel helemaal ingebouwd.
Heb een schema'tje gemaakt. Dit is een foto van het internet, dus van die 2 rode (Midi-)zekeringen zitten er bij mij 4 naast mekaar ipv 2.
- De groene pijl is de kabel die van de batterij komt. AWG 2 (~35 mm2)
- De rode pijl is de kabel naar mijn inverter (3000 W). Ook AWG 2
- De 3 oranje pijlen is de kabelverbinding met mijn 3 laders. Weet niet precies welke kabeldikte dat is.
- De blauwe pijl is de kabel naar mijn micro-omvormer (800 W). AWG 6.
Dus de batterij komt inderdaad toe op de L-vormige "busbar", via de zekeringen gaat de verbinding naar de diverse apparaten.
Ik heb 2 keer dit. Een keer voor de + en 1 keer voor de - pool.
Is dit wat duidelijker zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3ZempQmNfV3HvrI5f2ZHRM4t14=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/m63QR1yo0qhmPlK9qrFy0zA4.png?f=user_large

• fcapri
over die zekeringen daar wordt zeker tegen gezondigd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyw4cyg1pyIqUawVFMq4oQ-_0sA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/88NbvoBpBN2kYw4orC3C94Cr.jpg?f=user_large

ik kom deze vaak tegen in ebikes van 36V (volgeladen dus 42V) echter zijn die maar voorzien tot max 32V.
dat zijn dus al VEEEEEL fabrikanten die daar tegen zondigen

• Maartentux
fcapri schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 07:51:
over die zekeringen daar wordt zeker tegen gezondigd.
[Afbeelding]

ik kom deze vaak tegen in ebikes van 36V (volgeladen dus 42V) echter zijn die maar voorzien tot max 32V.
dat zijn dus al VEEEEEL fabrikanten die daar tegen zondigen
Ja, je zou toch hopen dat daar zandgevulde zekeringen worden toegepast. Maar ja, zoals met alle risicodingen, het gaat natuurlijk 99 van de 100 keer goed. In mijn Hewlett Packard 60/72V UPS zat zo'n zandgevulde 6x32mm glaszekering. Nu ben ik geen expert op zekeringengebied, maar dat zand helpt wel echt tegen vlambogen (onttrekt warmte). Ik heb 'm alsnog vervangen door een speciale DC automaat toen ik 'm modificeerde met grotere (lood)accus.

Edit: toen ik zocht op zandgevulde zekering kwam ik deze post tegen op een hifi forum. Nou, je ziet het al, precies dus wat ik in mijn vorige post schreef over oplichters en sterke verhalen. :D 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqiD5yl1H0PF0WR7ybGbAiUkyBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54HyAdz9kRColbZWNvtoCrrq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Maartentux op 06-09-2025 17:12 ]

• H.W.R
  • Laatst online: 01:49
Arjen34 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:01:
...Wil eerst gewoon simpel vanaf 23:00 , 6 uren 150w uit de accu trekken.

Maar geen idee hoe dit in te stellen in de ecoflow app
In de app bij automatisering kan dat, tik op 'nieuwe automatisering' dan zie je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3C-9rwcK37YvVicDa0w-J26ZkIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfPTNArj7h5HAdBKaHa0RWyS.jpg?f=fotoalbum_large

• Keni87
Eindelijk krijg ik wat meer dingen aan de praat, voor mij als leek met home assistant nu een werkend dashboard met de omvormer en lader automatiseringen. De output van de ez1 is trouwens wel een flink stuk hoger dan dat hij werkelijk geeft. Maar na vele uren uitzoeken en nu met een slimme regeling wordt dit allemaal per minuut geregeld zodat p1 rond de 0 blAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veIH2c6oZZ4RvRrMNFjRWdiC2EE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVIAa5WH4XCPU6Dcqlu6bQCk.jpg?f=fotoalbum_largeijft.

• H.W.R
Aengineering schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:00:
ik ben tevreden met mijn zelfbouw accu maar inmiddels zijn er zo veel kleine plugin accu's te koop dat de zin er wel van af is niet?
behalve het tweaker gehalte misschien :)
Hier ook tevreden met de laatst gebouwde set, bestaande uit 16 Eve 280A cellen, JK 150A BMS, 2x PS, 4x lader:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4A5Qt4uPtdEscBuP3an9d8N044=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IzItfUxZigqINmOYOVfDARHP.jpg?f=fotoalbum_large

Toch nog een stuk goedkoper dan een kant en klare accu. En heb later evt. nog mogelijkheden (door JK BMS) om over te stappen op een Victron of hybride PV omvormer.

• Maartentux
daemonix schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:07:
[...]

Precies, LFP gedraagt zich anders en gaat CO en H2 spuien en niet ontbranden maar ontploffen of je vergiftigen voor de ontploffing. Lees maar eens terug in dit draadje, staat uitgebreid beschreven. Mijn accu staat niet voor niets buiten. De keuze is tussen brand (gewone accu's zoals NMC) en een explosie (LFP).
Ik zou weleens bronnen daarvoor willen zien, ik ben dat nog niet tegengekomen. In tegenstelling tot NMC wat een thermal runaway kan/zal hebben is dit bij LiFePo4 pertinent ONmogelijk. Je kunt ze kortsluiten, er een gat doorheen boren, en nog zullen ze niet ontbranden.

Echter, als er iets anders in de fik vliegt (al dan niet veroorzaakt door kortsluiting/electrische stroom uit deze accu) dan zal ook een LiFePo4 accu uiteindelijk gaan branden; het spul is niet onbrandbaar. En daar komen inderdaad heel vervelende gassen bij vrij, maar brandend hout of plastic doet dat ook. Ook die rook is dodelijk voor je.

Merk op dat in dit artikel met geen woord gesproken wordt over hydrogen, noch over carbon monoxide, laat staan over dat explosiegevaar. (het woord 'explo*' komt wel vijf keer voor, maar niet in die context). Ook in geen van de andere artikelen die ik heb geraadpleegd. Dus ik vermoed een broodje aap verhaal, met alle respect.

(Oh ja en again: waar zitten die maatregelen in de commerciele plugin accus? Of moet zelfbouw opeens aan hogere eisen voldoen dan commercieel spul?)

https://www.pretapower.co...re-what-you-need-to-know/

YouTube: LFP Battery Fire Safety: What You NEED to Know

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VMwZVP67EDZRsXYBvxTep52LSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zs8z1JIklMZ6dSR6LQZx565L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Maartentux op 06-10-2025 21:27 ]

• Maartentux
daemonix schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:37:
Omdat het externe maatregelen betreft is de installateur verantwoordelijk voor afdoende veiligheidsmaatregelen. Helaas weten de meeste installateurs niet dat dit speelt, net als zelfbouwers. Toen ik een installateur er op wees heeft hij als een haas de veiligheidsmaatregelen genomen. Maar heb je het draadje al terug gelezen?

Edit: Lees dit draadje eens: Veiligheid Energy Storage System (ESS)
De brandweer moet complete Tesla's uren of zelfs dagenlang onder water dompelen in speciale containers om een brandende Lithium NMC te blussen, ik ben dus super benieuwd naar wat 'n installateur in een woning doet om dit gevaar af te wenden. :)

Hee maar, dit begint behoorlijk eenrichtingsverkeer te worden. Ik stel vragen en jij gaat daar gewoon niet op in. Ik vraag bronnen voor je beweringen, en jij houdt je oost-indisch doof. Zo ga ik niet verder met je discussieren.

Ja de thread die je noemt ken ik, maar heb dat niet helemaal tot het einde gelezen. Als je een specifieke post of sectie of quote in gedachten had hoor ik het wel...

Als je doelt op de research paper die gelinkt wordt in de eerste post: Merk op dat zij dus de 'thermal runaway' moesten triggeren met een 'external heat source'. Wat dus aansluit bij mijn stelling: LiFePo4 doet geen thermal runaways. Die moet je echt met moeite triggeren. In tegenstelling tot een NMC type, die levert de drie bestanddelen hitte, brandstof en zuurstof zélf tijdens de thermal runaway, waardoor het proces zichzelf versterkt en in stand houdt. Dit effect bestaat niet in een LiFePo4 batterij, die chemische reactie is er simpelweg niet. Dus ja, indien je 'm aansteekt gaat een LiFePo4 wel flink fikken, net als elk ander brandbaar materiaal. Maar het risico is extreem veel kleiner dan bij Lithium-NMC.

Oh en, kort googlen wijst uit dat de risicografieken in die thread simpelweg niet correct zijn. Of ze achterhaald zijn of sowieso vanaf het begin al niet klopten weet ik niet, maar zoek zelf maar: je vindt variaties op de onderstaande grafiek, waaruit duidelijk blijkt dat de LiFePo4 batterij de NMC batterij op elk gebied de baas is, met uitzondering van energy density en C-rate...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zs9mu0GQ_w2tORqZsoSrY8VdFuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b918zO6v3fvnZ3YHI2b1baAp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Maartentux op 08-10-2025 01:38 ]

• Maartentux
En ik ben echt niet aan het cherry picken. Kijk maar. Of kijk zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0S6Driztc_1AFpBFiw0d7hM1-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptAj5tomEftUCkT5MP5VsELU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPFEg2OhJgkGH62xvTtg18FiDkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeptF0SbkXdMOoRUIEywPoFk.jpg?f=fotoalbum_large

• H.W.R
tebogo schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:58:
[...]Ziet er goed uit! Ben benieuwd naar je schema, wil je dat hier delen? Met alle componenten zoals op de foto? Dank
Dit is de opzet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgldkpIFwjFhyHyR3Fo0LNvDJ0g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SluSKFoRqCZCK6rM53GGvARC.jpg?f=user_large
Bij Pv teruglevering gaat lader 1 en/of 2, 3, 4 aan. Kan zo laden met 300, 500, 800, 1000, 1300, 1500 en 1800W.
Bij stroomvraag worden de Powerstreams ingeschakeld, variabel van 0 tot 1600W.

• fcapri
ook wel in geintreseeerd.
ik ging overal powerstreams inzetten, want heb er eentje in mijn 'ebike accu tester zitten'. echter geraak ik ook aan geen andere.
zijn die APsystems EZ1 regelbaar?
ik vind er trouwens van dat ze 16-60V als ingang aanvaarden. dus een 24V accu is ook prima.
de MPPT werkt maar vanaf 28-45V en dat boeit niet, je zoekt niet het maximale punt van zonnepanelen want een accu levert gewoon altijd een maximum.

ik heb momenteel een APsystems DS3 in gebruik, maar die levert fix 880W terug. ook als ik maar 1 ingang aansluit op de accu, zit die daar 880W op terug te leveren

de EZHI zou misschien nog intressant worden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVD5aQUhV0jRvVMw35ESTRSOHYU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3HDmkGvCqjc3ijqz9puMh7m4.jpg?f=user_large

https://emea.apsystems.com/diy/ezhi/

voordelen: werkt met verschillende batterijen, hopelijk ook DIY iets te doen.
en AC koppelbaar met bestaande pv installaties. dus die kan via de AC zonnestroom in zijn accu steken bij overschot van de andere installatie???

gasophoping is iets dat de brandweer absoluut niet leuk vind. bij vuur kunnen ze wel binnen om te blussen, bij explosiegevaar kunnen ze niks doen dan blussen op afstand.

mijn batterijen staan allemaal in de loods dat 10meter verder staat dan mijn huis.
ik ga ze nu ook definitief inbouwen in een metalen kast. ben nog aan het kijken of ik er een 'schouw' kan aanlassen zodat eventuele brand dan direct naar buiten kan

[ Voor 45% gewijzigd door fcapri op 10-10-2025 12:13 ]

• Tiepfoud
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-04 05:48
Ondertussen gewoon ffe informatief, deze setup werkt sinds half mei, en heeft ons toch al een pak opgeleverd:
3x Jinko 440Wp panelen in serie => Victron Smartsolar 150/35 => 12S 88Ah LFP met JK bms => APsystems EZ1-M met batterij software.
Ga er ms nog een lader bijzetten voor de winter, aangezien we naar een dynamisch tarief zouden wisselen, zodat de batterij prioritair bij piekuren ontlaadt, ben daar nog de nodered js code voor aan het testen, maar lijkt goed te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K13jWuHrwytDRiPrO7if0Ar3WRM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/13degcbyDtmmeblwAl12PEo3.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Tiepfoud op 11-10-2025 22:05 ]

• fcapri
mijn thuis accu heeft een update gekregen. tijd van testversie is voorbij, na 6maand is ze wel goedgekeurd
origineel begon mijn thuis batterij zijn ontwerp als een ebike accu tester. overdag opladen met zonnestroom, savonds de accu testen met een belasting van 250W. aangezien ik geen stabiele 250W belasting vond, was een micro omvormer van 250W het ideale belastingsinstrument. en dat werkte goed. daarna geautomatiseerd als 'thuisbatterij', stap erna toevoegen van meerdere accus (tot 11stuks), in nog een latere fase kwamen er 2x 36V 94Ah li-ions bij en toen vond ik het wel welletjes met dat prototype

de oude prototype versie:
ESP8266 met 6 relais waarvan 3 voor laders en 3 voor inverters (IQ7 240W + IQ7 240W + DS3 880W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDSkA0_YTeHg6OCLgsH1y4-rxfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81arzML3bpZUE0cOsG2JXwG7.jpg?f=fotoalbum_large

de nieuwe versie, ingebouwd in een oude computercase en ipv een losse ESP met losse relais, heb ik 1 print gekocht met ESP, schuifregister en 8relais geïntegreerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmZoGdmTffisKoGH-2rUnHapRHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vG8A9mTQIcNiGOhYxT2ef1f4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79Kv7B95Sfp3R_iZj9-mNOtPa_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23MrTwnGiB9Dgvs7fm0ohcgp.jpg?f=fotoalbum_large

de nieuwe naast de ecoflow accu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0NwKB0xvdZM-NQJ6k7gy7iU6gI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7by7nOrDD3VpmjPrcEJZsBNA.jpg?f=fotoalbum_large

de batterijen zitten in een metalen kast. elke lader 1 accu (36V 188Ah totaal)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUnIBi318R72l7HFsdyocu3HU2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExBa35Tyv5D0CLKGK9LyZj82.jpg?f=fotoalbum_large

met 8 relais zijn er 4 voor de laders en 4 voor de inverters.
laders: 2A - 5A - 10A - 20A
omvormers: 3x IQ7+ en 1x IQ8+. allen ongeveer 300W.

een IQ7 begint na 2min 30 op te wekken en dan komt er elke minuut 24W bij
een IQ8+ begint na 1min30 al op te wekken en hier komt er elke minuut 26W bij.
het duurt bij beide dus 12min voor ze op vol vermogen staan
een IQ7+ begon op 1min 20 al op te wekken. elke minuut komt er 60W bij. na 6min stond die reeds op 280W terwijl de andere 2 daar 12min voor nodig hebben.

vandaar mijn keuze voor de 7+ versies. jammer dat de 8+ weer trager is

[ Voor 205% gewijzigd door fcapri op 28-10-2025 08:54 ]

• fcapri
in principe mag je in belgie max 800W terugleveren.
ik kan in stappen van 300W regelen, en met losse laders in stappen van 100W

in mijn oude systeem had ik die DS3 van 880W maar dat was ellende.
op 500W had ik 2 IQ7 van 240W die samen 480W doen.
op 600W moest ik die 2 IQ7 afzetten en de DS3 aan met lader erbij. de tijd om IQ7 af te zetten en DS3 aan verlies ik weer. de DS3 is binnen de minuut op 880W.
echter als ik erna weer 500W moet leveren moet de DS3 uit, en de IQ7 weer aan, en dan moet je 12min wachten voor die aan vol vermogen zaten.

in het nieuwe systeem blijven de vorige 300W inverters aan en komt er een extra bij.
wil ik BV 200W terugleveren, zet ik 1 IQ7 aan die 300W levert, en 1 lader van 100W. netto dus 200W teruglevering.
ik kan alle stappen maken
100W terugleveren: IQ7 + 200W lader
200W terugleveren IQ7 + 100W lader
300W terugleveren IQ7
400W terugleveren IQ7 + IQ7 + 200W lader
500W terugleveren IQ7 + IQ7 + 100W lader
600W terugleveren IQ7 + IQ7
700W terugleveren IQ7 + IQ7 + IQ7 + 200W lader
800W terugleveren IQ7 + IQ7 + IQ7 + 100W lader
en dan buiten officiele specs
900W tot 1200W terugleveren met de 4de omvormer erbij

ga ik van 700W naar 600W terugleveren, dan hoef ik enkel de 3de IQ7 uit te zetten en de lader ook uit. de 2 andere IQ7 staan op vol vermogen en schakelen dus niet uit. systeem is veeeeeeeeeeel sneller nu.
en het grote voordeel, NIKS van sturingen over netwerk.
de battery vraagt standen op aan de P1 en beslist zelf afhankelijk van verbruik of injectie. geen homewizard, geen smartplugs....

screenshot van de software:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnGlkf-4M-Rsa_pOM7uqx0_2kwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cprv2dF5hHqaan37RoTFO2nE.jpg?f=fotoalbum_large

hier is nu 7w netverbruik, 1omvormer van 300W staat aanen 1 lader staat aan

fase 1 heeft 3W injectie (zonnepanelen)
fase 2 heeft 194W injectie (zonnepanelen en thuis batterij)
fase 3 heeft 206W verbruik

[ Voor 21% gewijzigd door fcapri op 28-10-2025 10:15 ]

• fcapri
kleine update van mijn accu.
ik probeerde altijd met de ESP om de accuspanning zelf te meten, maar merkte vooral dat er veel verschil is naargelang de buitentemperatuur.
als het snachts koud is, meet ik de accu veel lager dan ze effectief is. waardoor ik wat aan het knoeien was met calibratie.

op mijn accu zit een smart BMS die met bluetooth alle cellen kan weergeven, zou toch leuk zijn als ik die digitale data kan onderscheppen... en dat lukte. had een 2de BMS gekocht en op een test accu gehangen om te kunnen analyseren (is toch veiliger op een versleten 10Ah dan op een nieuwe 188Ah te gaan knoeien).

esp aan de BMS gekoppelt, was een beetje zoeken tot ik de goeie pinnen had. normaal moet je een monitor op die connector aansluiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-RjEA1qvvjA79vx-mN1CzIJ_z4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/x2qHFlI8oc8gx3fASHJPbA6S.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7BT4TyLHl2sox-6CtIpJT6TtsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSEgdyXUF9kDFcJprSkdnYaR.jpg?f=fotoalbum_large

data via bluetooth op de gsm, dat ik dus ook in de esp wil krijgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8J-zk37M6qRVpdNYCktMjKq7-z8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7iCV5nS5wdGw2CAeZvOqy7d.jpg?f=fotoalbum_large

Seriele data
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdoU7sAPI0LQnbhgXst0Se45-wE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M6qZzcb65nfwK3A486t1UBAw.jpg?f=user_large

en html data. nu nog enkel kwestie van de code te integreren in de accucode
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUB91sin4g2duJ7RuffAzqnFnbo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HA2rf7FJnxvF8HSxLXfWtlXg.jpg?f=user_large

aangezien mijn thuisbatterij is ingebouwd in een computercase, zou ik één van de front USB poorten misbruiken als uart connector naar het accu pack
Harry Noodwijk schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:48:
Met mijn zonnepanelen, heb ik gezien, dat op de (DC) spanning van de panelen een 220v wisselspanning staat, komende uit de omvormer. Ik ga er van uit (terecht?)dat dit ook bij andere omvormers zo is.
dat merkte ik ook al op mijn accu. afhankelijk hoe mijn inverters op de fase of neuter hangen krijg ik 110V AC op de pennen van mijn accu.
met de stekker in 1 richting erin, voel ik echt de spanning op de accu, omgekeerd erin niet

[ Voor 34% gewijzigd door fcapri op 12-11-2025 06:29 ]

• fcapri
SusV schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:26:
Vraagje aan de BMS-specialisten onder ons.
Zo'n BMS, wanneer begint dat de cellen uit te balanceren? Is dat enkel wanneer de maximale laadspanning bereikt is? Of begint dat proces al vroeger?
Ik neem aan dat deze BMS'en vrijwel altijd van het passieve type zijn?
BMS'en zijn tegenwoordig veel slimmer dan vroeger.
vroeger begon die pas te balanceren als 1 cel vol was.
bv 3S li-ion waarbij de cellen van 3.0 tot 4,2V gaan.
die oude BMS begonnen 1 cel te overbruggen als die boven de 4,2V was. bv 4,1V, 4,0V, 4,2V, dan werd de 3de overbrugged met een weerstand zodat de overige 2 konden verder laden.

daarna zijn BMS's gekomen die al vroeger beginnen balaceren.
bv op 3,9V, 3,8V, 4,0V dan werd de 3de cel al een beetje belast zodat ze niet vol geraakte.
die BMS ging dan opladen tot ze allemaal 4,2V waren, en DAARNA ging die de accu weer leegtrekken naar 4,15V/cell. die is namelijk beter voor de levensduur om ze niet op 100% te houden

mijn BMS van hierboven begint actief te balaceren. op 3,3V zal die reeds dat er verschil was en probeerde ze gelijk te trekken
In het vorige antwoord zie je dat het verschil maar 0.066V meer is. de accuspanning is nogthans maar 36V (50% geladen) en alle cellen zijn al quasi gebalanceerd.

hieronder zie je dat de accu 3dagen geleden origineel de 9de als zwakste cel had, en tussen de cellen onderling was 0.336V verschil als piek.
de BMS deed zijn werk dus al goed 3dagen lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPdhmdlZhvrdFfhrTZZLiO9I9cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjTGqT9ytvRxjzrtQ4qWb2Vi.jpg?f=fotoalbum_large

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 13:45

w00Dy

Make soap, not war

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdoOm0Y2mO4ptLFBDD4lEu6KaE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkglXXrCy46dV9pXHPRG8TBI.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste deel van de automatisatie is rond, met behulp van een RPi Pico W heb ik een BLE naar MQTT bridge gemaakt. Deze leest het BMS (zelfde als Redodo & Powerqueen) van de LiTime batterij uit en maakt van de belangrijkste info MQTT events. Mijn Domoticz installatie bevat ook de MQTT broker. Het BMS kent ook states: Idle, charging, discharging, ... ik heb nog niet het juiste device gevonden om deze op te slaan in Domoticz, er bestaat voor zover ik weet geen sensor voor.

Volgende stap is mijn Nedis smartstekker automatisch de lader te laten schakelen bij overschot van de zonnepanelen.

• fcapri
daemonix schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:09:
[...]

Hoezo is die P1 goed gecalibreerd op tijd? Waar denk je dat die de tijd vandaan haalt? NTP van internet is stukken betrouwbaarder.
die P1 meter doet capaciteitstariefmeting in de kwartieren. als ze daarop factureren, zal de tijd correct moeten zijn.

voor mij hoef ik ook niet GPS accuraat te zijn, als de minuut maar enigsinds klopt. mijn boiler sturing loopt daar op. boeit me weinig als die om 8:00:00 start of 8:00:15 ;-). het grote voordeel is dat mijn devices nu binnen mijn LAN blijven en geen connectie naar een internet time server (en ik in mijn netwerk geen eigen toestel met NTP tijd erop moet laten draaien want dat verbruikt ook electriciteit).ook mijn internet mag uitvallen nu, zolang de wifi router in de lucht blijft, heb ik tijdsgegevens.
ik probeer het hele electriciteitsgedoe namelijk onafhankelijk te maken van elkaar of het internet. mijn boiler doet zijn eigen ding met de P1 data, mijn zonnepanelen doen hun eigen ding...
vroeger moest mijn boiler de opbrengst vragen aan mijn zonnepanelen en het verbruik in huis, om daaruit te berekenen of er injectie was (mijn boeltje draait al van VOOR er P1 meter was hier).

zo heb ik ook een aansturing van een pelletkachel (en airco) in mijn tuinhuis.
daar overwinteren een 100tal citrus bomen.
als de temperatuur te laag is, stuurt die met een IR led het commando van de afstandsbediening om te starten (of stoppen bij te warm). die ESP maakt ook grafieken van de laatste 3uur en de laatste 24h. die stuurt NIKS naar 1 of andere webserver maar voert alles lokaal in ram uit. alleen tijd moet die weten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w5u91lzXxNgwGv1hyHk6UXFo2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fMqwuijxMB2TirmPEj3cnVf.jpg?f=fotoalbum_large
Aengineering schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:59:
ik heb deze accu nu al meer dan jaar draaien, maar ik miste een goede monitor.
eerst met opgenomen vermogen laders en afgegeven vermogen Powerstream(s) gerekend en dat werkte goed . Maar ik dacht het kan nog mooier.

Daarom deze Accu Monitor https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2328386 Met SOC, Cycli, temperatuurbescherming enze.....
ik heb hiervoor een smart BMS in mijn accu gestoken en kan via wifi al die gegevens vragen. zit gewoon een kleine ESP op de RS232 data aangesloten en die steekt elke x seconden de BMS data in zijn geheugen. via zijn webserver kan je die opvragen. en mijn thuis batterij software doet dit dan ook zo. ik meet de accuspanning zelf niet meer maar vraag ze aan die BMS die veel preciezer is dan ik kon meten. krijg dan ook nog eens alle cellspanningen te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvyVEysOcUuz0WwE7Yru77STWH4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QqQQCq4fq4ruHhNII1iwADJu.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door fcapri op 25-02-2026 05:49 ]

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

momenteel heb ik 1 set van mijn 3 powerstreams+24V accu's vervangen door een plugin batterij van Indevolt
van dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RkWVfPhd/035d2867-75a8-4e9b-a945-b0944941c4c9.jpg
naar:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ymqPjs2B/b2fddeb5-18d0-49bc-92be-295dab63b4ed.jpg

in plaats van 5,25 kWh @660W upload en 500W laden doet ie nu 7.25kWh@24000up/down.
die 2 "oude" accu's ga ik nog toevoegen aan de resterende 2 sets. het opladen zal wel heel veel tijd kosten. maar die is dan ook puur als "overloop" van PV bedoeld.

[ Voor 12% gewijzigd door kmf op 02-03-2026 08:25 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Rbb-lwdn
  • Laatst online: 18:50
salipander schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:27:
[...]

Heel vervelend van Ecoflow: de Powerstream kan door allerlei P1 meters worden aangestuurd, maar niet door hun recent geintroduceerde P1 meter. Ik denk dat ze dit expres achterwege laten om niet in het vaarwater van hun eigen Stream thuisaccu's te zitten. Ook de Stream microinverter is niet meer dan een domme PV inverter: elke mogelijkheid tot het regelen van het uitgangsvermogen is verwijderd. Allemaal marmetingbesluiten helaas...
Kreeg vandaag een firmware update voor de stream.
Kun je volgens hun ook de de stroom vraag regelen.
Zodat hij alleen de vraag terug levert.
Moet ik nog even testen met een accu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nO4Uty5LAgMV9edhSZmcoK-CLko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkVJUQKGi9n3hOML8HK2sWSu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdwwsZjsho08Vk4L4y5xOo1J_z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUFmw3Ybw2TBINJmdponu6u9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu een lifepo4 aangesloten.
Kan nu het vermogen van de stream instellen.
Op 25,6V geeft hij 380W. Op 1 uitgang.
Beter dan de powerstream.
Niet 0 op de meter.
Ook handig.
Kan ik het vermogen terug schroeven als er teveel opwek is wat ik niet wil terugleveren.
Gebruik de stream normaal alleen met zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xd9Ipnnkbflk-TMZEqT-fMjm8b0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46SSjO6eUXBF9yWwIeA02MmL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5o-724vWvIHRkCPsv-h7E-3jyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBvhGbWbrknJRr8uCtf3bKpz.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is dus de Ecoflow stream en niet mijn powerstreams.

[ Voor 27% gewijzigd door Rbb-lwdn op 16-03-2026 19:00 ]

20kWh eigenbouw thuis accu's met 2 powerstreams.

Pagina: 1 2 3 4 5

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).