Terugleverkosten vanaf juli 2024

Pagina: 1
Acties:
  • 1.387 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-10-2024
Omdat vanaf juli de terugleverkosten van mijn energieleverancier Essent in gaan, heb ik maar eens even contact gezocht met Essent klantenservice om eens precies uit te vragen hoe dit er uit gaat zien want de website biedt me weinig echte duidelijkheid.

Mijn situatie is als volgt.
Ik heb 16 zonnepalen @405WP die me jaarlijks ongeveer 5800kWh opleveren. Hoofdzakelijk wordt die stroom natuurlijk in de zomer op zonnige dagen opgewekt. Ik verbruik iets meer, daar heb ik ze juist ook op aangeschaft,, dus aan het einde van het jaar kan ik salderen en heb ik nog wat kosten voor het totaal aan afgenomen stroom. Alles wordt op jaarlijkse basis berekend.

Nu met de terugleverkosten word ik, net als de rest, dus in een schaal/categorie gestopt met wat ik 'teruglever' aan het net. Op het einde van het jaar wordt er gekeken naar wat ik 'terug geleverd' heb en daar moet je dan gemiddeld maandelijks een boete over betalen. In de winter, wanneer een gemiddeld huishouden veel meer stroom nodig heeft, heb je dit probleem natuurlijk niet. Al ben je wel bezig met het afbetalen van je boete die je in de zomer opgebouwd hebt.

het enige geluk is dat je kan salderen en dat dat nog voorlopig even zo blijft. Maar dat salderen wordt zo ook een stuk minder aantrekkelijk omdat je namelijk over juist die extra opgewekte stroom veel meer boete moet gaan betalen.

Essent geeft aan dat netcongestie zorgt voor hogere kosten. Ze vergeten er alleen bij te vertellen dat je met al die zonnepanelen bezitters voor de gehele zonnige periode zowat je energie opwekfabriek kan sluiten want de stroom wordt al door de burgers opgewekt. Die je daar dan ook nog een fors laat betalen dát ze dat doen. Mijn maandelijkse energiekosten gaan dus met €31 per maand stijgen (ook voor de maanden dat de zon niet schijnt) en mijn terugverdientijd van mijn vorig jaar aangelegde zonnepanelen is ruimschoots verdubbeld. Als het salderen er in de toekomst alsnog af gaat kun je haast beter de helft van je panelen weg doen.

Heeft iemand ooit bedacht dat dit eerlijk en rechtvaardig is voor de energie transitie of zit ik er helemaal naast met mijn redenatie?

Het enige wat dit zou kunnen tegen gaan is een accu die in de zomer even 2800kWh kan opslaan voor mij. Maar die zijn er voorlopig nog even niet en wanneer ze er wel zijn, zijn ze waarschijnlijk niet interessant genoeg vanwege de hoge kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-06 21:44
Er is een heel topic over dit onderwerp: De zonnepanelen-boete

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:11
Proosst schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:01:

Essent geeft aan dat netcongestie zorgt voor hogere kosten. Ze vergeten er alleen bij te vertellen dat je met al die zonnepanelen bezitters voor de gehele zonnige periode zowat je energie opwekfabriek kan sluiten want de stroom wordt al door de burgers opgewekt. Die je daar dan ook nog een fors laat betalen dát ze dat doen. Mijn maandelijkse energiekosten gaan dus met €31 per maand stijgen (ook voor de maanden dat de zon niet schijnt) en mijn terugverdientijd van mijn vorig jaar aangelegde zonnepanelen is ruimschoots verdubbeld. Als het salderen er in de toekomst alsnog af gaat kun je haast beter de helft van je panelen weg doen.

Heeft iemand ooit bedacht dat dit eerlijk en rechtvaardig is voor de energie transitie of zit ik er helemaal naast met mijn redenatie?
Oh natuurlijk. Sturen we gewoon voor een half jaar een zwik aan medewerkers naar huis. Alleen nog half jaar contracten. Kwestie van even de ''OFF" button indrukken, en de gordijntjes dicht doen.

Je levert waardeloze stroom en verwacht er dure stroom voor terug, daar zit je denkfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
Ik chargeer, dat begrijp ik, maar sec gezien kunnen de energie fabrieken op een veel lagere last draaien in de zonnige periodes van het jaar aangezien er dus veel meer het net op komt. Dit ook winst voor hun en panelen bezitters die nu evenveel panelen bezitten dan dat ze zouden gebruiken betalen een forse rekening. Althans ik vind tien jaar toegevoegd aan mijn terugverdientijd best fors.

Waarom is opgewekte zonnestroom waardeloos volgens jou? Ik leer graag bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:11
Proosst schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:20:
Ik chargeer, dat begrijp ik, maar sec gezien kunnen de energie fabrieken op een veel lagere last draaien in de zonnige periodes van het jaar aangezien er dus veel meer het net op komt. Dit ook winst voor hun en panelen bezitters die nu evenveel panelen bezitten dan dat ze zouden gebruiken betalen een forse rekening. Althans ik vind tien jaar toegevoegd aan mijn terugverdientijd best fors.

Nogmaals, omdat al het personeel gewoon betaald moet worden. Ook in de zomer.

Een Essent gaat geen stroom subsidiëren omdat mensen met zonnepanelen graag een lagere terugverdientijd willen. Of een fabriek draait op half of vol vermogen heeft praktisch geen gevolgen voor de kosten, dus zal men dit niet doen.

Overigens heb ik zelf ook zonnepanelen, maar als je puur objectief kijkt naar de salderingsregeling dan is deze gigantisch markt verstorend.

Zoals je zelf al aangeeft wordt het met de boete minder rendabel, dat is niet hetzelfde als onrendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
Ze vergeten er alleen bij te vertellen dat je met al die zonnepanelen bezitters voor de gehele zonnige periode zowat je energie opwekfabriek kan sluiten want de stroom wordt al door de burgers opgewekt.
Dat vergeten ze niet, want die zonnestroom is niet betrouwbaar. Als er een grote wolk over Nederland gaat, dan wil je niet dat half Nederland uitvalt, omdat de opbrengst uit zonnepanelen opeens dipt.

Opgewekte zonnestroom is natuurlijk niet waardeloos, maar afhankelijk van het moment kan de waarde wel zeer drastisch verschillen.

Als jij, net zoals heel zonnepaneel-hebbend Nederland, op een zonnige dag zonnestroom teruglevert, dan is het zeer weinig waard, of zelfs onwenselijk, want er is al veel te veel stroom beschikbaar. Om dat probleem op te lossen, moeten er maatregelen genomen worden, en die kosten geld.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
Helder. Alleen liggen er in Nederland al een twintig jaar panelen op de daken. Essent heeft me vorig jaar nog een hele zonnepanelen installatie verkocht met als oogmerk een terugverdientijd van 6 tot 7 jaar. Als ze dan ineens een jaar later komen met terugleverkosten is het niet vreemd dat het voor mij voelt alsof me een worst voorgehouden is.

Tot op heden had ik door de toch enigszins onduidelijke communicatie, de indruk dat ik enkel kosten moest betalen voor wat ik meer teruglever dan ik verbruik (na salderen dus). Dit is dus niet het geval en moet sowieso kosten betalen.

Op zich een terechte opmerking dat salderen marktverstorend werkt. Daarom hebben ze in Scandinavië ook geen regeling op dit gebied. Anderszijds, daar heeft ook vrijwel niemand zonnepanelen. Ze hebben we olievelden die voor voldoende energie zorgen. En ik dacht dat we juist in transitie moesten om daar vanaf te komen. Maar als panelen leggen niet echt rendabel is, dan schat ik even in dat ook bijna niemand dat meer gaat doen.

Natuurlijk klopt het ook dat onrendabel iets anders is dan minder rendabel. maar als je er even vanuit gaat dat een beetje zonepanelen ongeveer een halfwaardetijd van 25 jaar hebben. Dan heb je er dus maar 8 a 9 jaar iets aan. En dan ook nog eens in steeds afnemende mate. Met de wetenschap van nu had ik ze natuurlijk nooit laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Proosst schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:34:
Helder. Alleen liggen er in Nederland al een twintig jaar panelen op de daken. Essent heeft me vorig jaar nog een hele zonnepanelen installatie verkocht met als oogmerk een terugverdientijd van 6 tot 7 jaar. Als ze dan ineens een jaar later komen met terugleverkosten is het niet vreemd dat het voor mij voelt alsof me een worst voorgehouden is.
En voordat je de panelen kocht heb je je natuurlijk eerst ingelezen in het onderwerp. Dan was het duidelijk dat dit soort maatregelen er aan zat te komen en had je kunnen besluiten om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
In 2022 had ik me inderdaad ingelezen en toen was deze maatregel nog niet afgekondigd. Ik had me ingelezen, net als waarschijnlijk duizenden andere huishoudens dat hadden gedaan waardoor er een run ontstaan is op zonnepanelen waardoor ik er ruim 9 maanden op moest wachten.
Ik had wel gelezen dat salderen er af zou gaan. Daar had ik rekening mee gehouden en dan was het nog steeds rendabel genoeg. En zie hier, twee jaar later gaat dat er alsnog niet vanaf.

[ Voor 28% gewijzigd door Proosst op 26-06-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:22
Essent heeft me vorig jaar nog een hele zonnepanelen installatie verkocht met als oogmerk een terugverdientijd van 6 tot 7 jaar. Als ze dan ineens een jaar later komen met terugleverkosten is het niet vreemd dat het voor mij voelt alsof me een worst voorgehouden is.
Staat die terugverdientijd ergens zwart op wit? Want dan kun je wellicht de TLK ergens (commissie of rechter) aanvechten, omdat daardoor de TVT niet behaald wordt.
(Of (een deel van) je aanschafkosten terugvorderen, of zo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Helder. Alleen liggen er in Nederland al een twintig jaar panelen op de daken.
En tot een paar jaar geleden was het nog geen (groot) probleem. Inmiddels wel. Dat kan gebeuren, toch?

Begin 2024 werd het aantal huishoudens met zonnepanelen op 2,6 miljoen geschat. Een jaar daarvoor was dat 2 miljoen huishouden. Stel dat het stroomnetwerk op zich goed werkt met 2 miljoen zonnepaneel-huishoudens, en er komen er in één jaar tijd 600.000 bij, dan kan ik me wel voorstellen dat dat een onvoorzien probleem was (want in die eerste 20 jaar zijn er 'slechts' 2 miljoen huishoudens bijgekomen, en nu opeens 600k in 1 jaar).
Essent heeft me vorig jaar nog een hele zonnepanelen installatie verkocht met als oogmerk een terugverdientijd van 6 tot 7 jaar. Als ze dan ineens een jaar later komen met terugleverkosten is het niet vreemd dat het voor mij voelt alsof me een worst voorgehouden is.
Die gedachte snap ik, en dat is ook balen als het minder gunstig is dan je had verwacht/gehoopt/was verteld.

Maar één troost: je bent niet de enige die hier last van heeft :+
Op zich een terechte opmerking dat salderen marktverstorend werkt. Daarom hebben ze in Scandinavië ook geen regeling op dit gebied. Anderszijds, daar heeft ook vrijwel niemand zonnepanelen.
Goh, zou dat iets met elkaar te maken hebben? :P

Nederland heeft het misschien wel te aantrekkelijk gemaakt om zonnepanelen te nemen, en heeft daar nu een probleem door...
Natuurlijk klopt het ook dat onrendabel iets anders is dan minder rendabel. maar als je er even vanuit gaat dat een beetje zonepanelen ongeveer een halfwaardetijd van 25 jaar hebben. Dan heb je er dus maar 8 a 9 jaar iets aan. En dan ook nog eens in steeds afnemende mate. Met de wetenschap van nu had ik ze natuurlijk nooit laten leggen.
Wat :? Sowieso werken je zonnepanelen écht wel wat (lees: veel) langer dan 8-9 jaar...

En ja, je zonnepanelen zullen wat minder gaan werken over tijd, gemiddeld zo'n 1% afname per jaar. Maar over 10 jaar heb je dus nog steeds 90% over. In jouw geval dus ruim 5200 kWh per jaar. Daar zou ik voor tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:52
Ik chargeer, dat begrijp ik, maar sec gezien kunnen de energie fabrieken op een veel lagere last draaien in de zonnige periodes van het jaar aangezien er dus veel meer het net op komt.

Dus jij denkt dat ze allemaal gemakkelijk tussen 8 en 18 uur de centrales op minimale kracht kunnen laten draaien, en buiten deze uren terug op volle kracht? Daar zit wel heel wat meer werk achter dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:36
bottom line schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:53:
[...]

Dus jij denkt dat ze allemaal gemakkelijk tussen 8 en 18 uur de centrales op minimale kracht kunnen laten draaien, en buiten deze uren terug op volle kracht? Daar zit wel heel wat meer werk achter dan je denkt.
Afhankelijk van de centrale kunnen ze inderdaad redelijk simpel op- en afschalen. De kosten daarvan zijn iig een heel stuk lager dan fulltime maximaal laten draaien.

Daarbij zie je bij de prijzen dat stroom het grootste deel van de tijd wel degelijk nog steeds geld waard is, zelfs op zonnige dagen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
Hahn schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:45:

Maar één troost: je bent niet de enige die hier last van heeft :+
Op zich enige troost aangezien 31% van alle huishoudens hier dus last van heeft, blijft de hoop bestaan dat hier iets op gevonden wordt. Het oogmerk om dit juist allemaal in gang te zetten is de energie transitie wat goed zou zijn voor het milieu. Als dat zo is mag dat ook wat kosten toch? En niet alleen uit de zak van de particulier. Hopelijk hebben die bedrijven die zonneparken gebouwd hebben om te profteren van enkel de salderingsregeling hier nu minstens zo veel last van.
Ik zie hier wel een groot verschil in met een huishouden wat een flinke duurzame investering wilde doen.
Goh, zou dat iets met elkaar te maken hebben? :P
Dat was precies de reden waarom ik het hier aan haal. Mijn familie woont daar, maar zoals gezegd hoef je daar dus ook niet te zijn voor de verduurzaming. En het doel was om juist beter te gaan zorgen voor het milieu.
Wat :? Sowieso werken je zonnepanelen écht wel wat (lees: veel) langer dan 8-9 jaar...
Zeker waar. Maar ik heb er ook een forse investering voor moeten doen. Dus als de terugverdientijd nu ineens 15 a 16 jaar is geworden en de panelen gaan ongeveer zo'n 25 jaar mee heb je toch nog maar 8 a 9 jaar écht plezier van je panelen (lees de investering eindelijk terug verdiend en het biedt je vanaf dan enkel nog maar een voordeel).
Truus01 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:44:
Staat die terugverdientijd ergens zwart op wit? Want dan kun je wellicht de TLK ergens (commissie of rechter) aanvechten, omdat daardoor de TVT niet behaald wordt.
(Of (een deel van) je aanschafkosten terugvorderen, of zo.)
Jazeker. Er staat wel een sterretje bij, verwijzend naar de kleine letters dat dit gebasseerd is op 30% direct verbruik en 70% teruglevering. Maar daar kom ik ongeveer wel aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Proosst op 26-06-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Proosst schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:03:
[...]
Zeker waar. Maar ik heb er ook een forse investering voor moeten doen. Dus als de terugverdientijd nu ineens 15 a 16 jaar is geworden en de panelen gaan ongeveer zo'n 25 jaar mee heb je toch nog maar 8 a 9 jaar écht plezier van je panelen (lees de investering eindelijk terug verdiend en het biedt je vanaf dan enkel nog maar een voordeel).
Ik vind dat je het te negatief bekijkt. Ja, je hebt er na je terugverdientijd pas echt winst van, maar daarvoor heb je er ook profijt van.

En je zonnepanelen gaan niet 'ongeveer 25 jaar' mee, je hebt waarschijnlijk 25 jaar garantie erop. Dus ze gaan gegarandeerd 25 jaar mee. En goede kans dat ze nog veel langer meegaan. Wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Verder in De zonnepanelen-boete :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.