(kantoor)dakdekker hier,
Witte dakbedekking is een marketing/verkoop/lulverhaal m.b.t. 'opwarmen' van je huis.
Ja, wit wordt minder warm dan zwart.
Maar...
Warmte gaat nog steeds omhoog en wil via het dak 'naar buiten'.
Ja, je constructie warmt een beetje op door zwarte dakbedekking wanneer deze
direct op de dakconstructie is aangebracht.
Alleen hebben we tegenwoordig isolatie tussen de dakbedekking en de rest zitten. En dit doet precies waarvoor het is, het isoleert het een van het ander.
Maar, stel. Het werkt wel. Wit is supertoppie spul.
Waarom zou je dat gaan aanbrengen voor die (laat ik gek doen) 2 weken warm weer in Nederland?
(Het witte verhaal is vooral overgewaaid uit de VS en andere warme landen. In de VS met z'n waaibomenhout/osb/multiplexhuizen en shingles/pvc/epdm direct op het hout heeft natuurlijk wél voordelen).
Je zou eerder zwart moeten willen hebben, zodat je dak hopelijk opwarmt in die andere dagen waarop het minder warm is en je je kachel aan moet zetten. En aangezien we (nouja, ik wel) in Nederland wonen wil je toch liever dat je huis gratis wordt opgewarmd.
Los van dit alles, is onze ervaring dat je voor ca €2/3 per m² extra (excl. aanbrengen) een prachtig mooi wit dak heb, totdat het regent...
Zie jij jezelf al elk voorjaar lekker je dak schoonmaken met (speciaal) schoonmaakspul omdat je theoretisch 5% minder opwarming hebt?
Ik kan nog lekker een uur ranten over de hype, maar wij lachen altijd leuk als de klant hierom vraagt. Zijn vooral architecten die 'groen' willen bouwen, of de gemeente die weer eens een promofolder van leverancier x heeft gelezen.
Begrijp me niet verkeerd hoor, wit
kán zeker een functie hebben. Het kan estetisch mooi zijn, i.c.m. een staaldak heeft het zéker effect, de omgeving warmt absoluut minder op (dus in stedelijke omgevingen top, totdat het bruin is).
Maar als ik iets aan die dingen wil doen, en geef iets meer uit per meter dan ga ik 100% voor een daktuin en heb ik/je nog véél meer voordelen.
[
Voor 25% gewijzigd door
Taedium op 26-06-2024 08:25
]