Zwart bitumen dak wit verven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielutr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09 15:59
Hoi allemaal, ben benieuwd naar mensen die hun zwart bitumen dak wit hebben geverfd. Ik zie op verschillende sites dat het verkoelende eigenschappen heeft, maar dat zijn vaak ook de verkopers van diezelfde bussen verf.

Online kom ik verschillende versies tegen. Van witte verf tot dakcoating met reflecterende eigenschappen. Hebben jullie hier ervaring mee, en heeft het geholpen? Net met de temperatuur van mn plat bitumen dak gemeten en kwam op 50 graden uit. Ben daarom heel erg nieuwsgierig of het bij jullie gewerkt heeft!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
Dakkapel witte coating aanbrengen

Hier een eerdere discussie, helpt wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:10
over t algemeen beunhazen spul. gebruik dan PVC dakbedekking.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
pentaw1nz schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:34:
over t algemeen beunhazen spul. gebruik dan PVC dakbedekking.
Zo'n witte coating smeer je er in een uurtje op. Je dakbedekking vervangen omdat het de verkeerde kleur is daarentegen... en om het nou over je bitumen heen te lijmen...

Daarnaast werken de meeste dakdekkers nog altijd met ouderwets bitumen. Soms komen ze nog met (zwart) EPDM, maar dat is uitzondering. PVC dakbedekking ben ik nog nooit in het wild tegengekomen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je echt verkoeling wilt, ga voor een groen dak als je dak dat houdt. Krijg je vaak nog subsidie voor ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Of grind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
_JGC_ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:05:
[...]

Zo'n witte coating smeer je er in een uurtje op. Je dakbedekking vervangen omdat het de verkeerde kleur is daarentegen... en om het nou over je bitumen heen te lijmen...

Daarnaast werken de meeste dakdekkers nog altijd met ouderwets bitumen. Soms komen ze nog met (zwart) EPDM, maar dat is uitzondering. PVC dakbedekking ben ik nog nooit in het wild tegengekomen.
Bedoel t ook vooral als vervangen het overwegen waard is.

PVC dakbedekking nooit tegengekomen? ............... misschien eens googelen

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
pentaw1nz schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:42:
[...]

Bedoel t ook vooral als vervangen het overwegen waard is.

PVC dakbedekking nooit tegengekomen? ............... misschien eens googelen
Google staat er vol mee idd... maar als ik het zo lees gaat het minder lang mee dan EPDM en kan EPDM beter tegen temperatuurveranderingen. Een gemiddelde dakdekker doet standaard nog altijd ouderwets bitumen, ondanks dat er inmiddels beter op de markt is.

Ik heb hier een bitumen dak van 12 jaar oud op de dakkapel liggen, als zo'n coating verkoeling brengt kan dat dak nog vrolijk de resterende 18 jaar uitzingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
_JGC_ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:45:
[...]

Google staat er vol mee idd... maar als ik het zo lees gaat het minder lang mee dan EPDM en kan EPDM beter tegen temperatuurveranderingen. Een gemiddelde dakdekker doet standaard nog altijd ouderwets bitumen, ondanks dat er inmiddels beter op de markt is.

Ik heb hier een bitumen dak van 12 jaar oud op de dakkapel liggen, als zo'n coating verkoeling brengt kan dat dak nog vrolijk de resterende 18 jaar uitzingen.
Pvc maken ze ook zwembaden mee eb gaat ook zo 20 jaar+ mee.

Hier ligt het er op sinds 2016.
Lichte dakbedekking, dus doet ook wat voor de temperatuur.

Epdm is vaak voor een overkapping van de doe het zelver.

Bitumen is idd iets van vroeger dat nog steeds vaak wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-09 15:03

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Hier is in 2020 de zwarte bitumen dakbedekking vervangen voor 'witte bitumen'. Da's eigenlijk gewoon bitumen met witte leislag.
Ik en anderen met me hebben de indruk dat het een positief effect heeft op de binnentemperatuur 's zomers in alle ruimtes onder het platte dak. 'Helaas' is bij de vervanging ook de PIR laag verdubbeld van 8 naar 16cm. Dat speelt zeker mee.

Maar ook als ik op een warme dag eens óp het dak ben en overstap naar het zwarte dak van de buren, dan voel ik wel zo'n 'warmteklap'. Da's allemaal warmte die vanaf beneden (het dak) komt en daar ook doorstraalt naar binnen.

Het lijkt mij een poging waard het gewoon wit te maken. Geen chique reflecterende verf, kost alleen maar extra.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
In de andere topics zie ik dat diverse mensen er gewoon kalk overheen smeren of strooien. Eentje doet het gewoon met witte gazonkalk uitstrooien en dan besproeien. Spoelt uiteindelijk gewoon uit na een aantal fikse regenbuien, maar het kost ook geen drol om aan te brengen.
Zakje kalkpoeder van Knauf kost ook niet de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 00:15:
In de andere topics zie ik dat diverse mensen er gewoon kalk overheen smeren of strooien. Eentje doet het gewoon met witte gazonkalk uitstrooien en dan besproeien. Spoelt uiteindelijk gewoon uit na een aantal fikse regenbuien, maar het kost ook geen drol om aan te brengen.
Zakje kalkpoeder van Knauf kost ook niet de wereld.
Jup, ik was (een van) die gek(ken) die het gewoon met gazonkalk heeft gedaan.
Het betreffende dak is inmiddels gesloopt, maar voor die tijd smeet ik er eens per jaar wat gazonkalk op. Zeker als het platte dak een uitbouw is waardoor er boven het zwarte dak nog ramen zitten is het verschil goed te merken. Voorheen bleef het zwarte dak nog veel hitte uitstralen, na een paar handjes gazonkalk was dat verdwenen.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:39
(kantoor)dakdekker hier,

Witte dakbedekking is een marketing/verkoop/lulverhaal m.b.t. 'opwarmen' van je huis.

Ja, wit wordt minder warm dan zwart.

Maar...
Warmte gaat nog steeds omhoog en wil via het dak 'naar buiten'.
Ja, je constructie warmt een beetje op door zwarte dakbedekking wanneer deze direct op de dakconstructie is aangebracht.
Alleen hebben we tegenwoordig isolatie tussen de dakbedekking en de rest zitten. En dit doet precies waarvoor het is, het isoleert het een van het ander.

Maar, stel. Het werkt wel. Wit is supertoppie spul.
Waarom zou je dat gaan aanbrengen voor die (laat ik gek doen) 2 weken warm weer in Nederland?
(Het witte verhaal is vooral overgewaaid uit de VS en andere warme landen. In de VS met z'n waaibomenhout/osb/multiplexhuizen en shingles/pvc/epdm direct op het hout heeft natuurlijk wél voordelen).

Je zou eerder zwart moeten willen hebben, zodat je dak hopelijk opwarmt in die andere dagen waarop het minder warm is en je je kachel aan moet zetten. En aangezien we (nouja, ik wel) in Nederland wonen wil je toch liever dat je huis gratis wordt opgewarmd.

Los van dit alles, is onze ervaring dat je voor ca €2/3 per m² extra (excl. aanbrengen) een prachtig mooi wit dak heb, totdat het regent...

Zie jij jezelf al elk voorjaar lekker je dak schoonmaken met (speciaal) schoonmaakspul omdat je theoretisch 5% minder opwarming hebt?

Ik kan nog lekker een uur ranten over de hype, maar wij lachen altijd leuk als de klant hierom vraagt. Zijn vooral architecten die 'groen' willen bouwen, of de gemeente die weer eens een promofolder van leverancier x heeft gelezen.

Begrijp me niet verkeerd hoor, wit kán zeker een functie hebben. Het kan estetisch mooi zijn, i.c.m. een staaldak heeft het zéker effect, de omgeving warmt absoluut minder op (dus in stedelijke omgevingen top, totdat het bruin is).

Maar als ik iets aan die dingen wil doen, en geef iets meer uit per meter dan ga ik 100% voor een daktuin en heb ik/je nog véél meer voordelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Taedium op 26-06-2024 08:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Heb het ooit aan laten brengen samen met onderhoud naar aanleiding van een lekkage, door naar wat bleek een beunhaas, en spijt als haren op mijn hoofd gekregen.

Toen we na een aantal jaar het dak toch maar opnieuw wilde laten dekken, de lekkage was namelijk niet weg, bleek de laag ongeschikt voor hechting en moest er een hele nieuwe hechtlaag op voor er nieuwe bitumen op kon.

De uiteindelijke nieuwe deklaag is door een professioneel bedrijf gedaan, Spuitco, maar die hebben eerst grinnikend en hoofdschuddend staan kijken wat ik me had laten aansmeren (letterlijk, en terecht).

En wat al eerder opgemerkt is, het ligt verdorie op een centimeters dikke laag isolatie.

Heeft me alles bij elkaar duizenden euro's gekost, ik zou het nooit meer doen en ook niemand aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Taedium schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:15:
Waarom zou je dat gaan aanbrengen voor die (laat ik gek doen) 2 weken warm weer in Nederland?
Ik ga geen uitspraken doen over de effectiviteit en efficiëntie van een dak wit maken, maar het is in sommige delen van Nederland ondertussen wel vaak langer dan 2 weken onaangenaam warm. Sommige lentes en zomers is het toch wel wekenlang bakken en braden in huis. Anders zouden airco's ondertussen ook niet zo populair zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taedium
Admiral Freebee schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:47:
[...]

Ik ga geen uitspraken doen over de effectiviteit en efficiëntie van een dak wit maken, maar het is in sommige delen van Nederland ondertussen wel vaak langer dan 2 weken onaangenaam warm. Sommige lentes en zomers is het toch wel wekenlang bakken en braden in huis. Anders zouden airco's ondertussen ook niet zo populair zijn.
Absoluut, en dit is natuurlijk allemaal persoonlijk, beetje warmte nou nou.., als we op vakantie gaan zoeken we het juist op.

En zelfs dan, in dat geval doet dat witte dak nóg minder. Als de warmte eenmaal in je huis zit, krijg je het er lastig uit. Want.... Isolatie :+
Tenzij je gewoon 'net als vroegâh' ramen en deuren dichthoudt, zonwering aan de buitenkant (!!!) gebruikt en 's nachts gaat ventileren. Dat doet toch echt het meeste op een natuurlijke/goedkope manier.

Maarja, iedereen wil natuurlijk een airco want het moet 18 graden in huis zijn, en klagen dat alles duurder wordt :P (mijn dingetje, en ja, ik dwaal af)

[ Voor 4% gewijzigd door Taedium op 26-06-2024 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 13:22
@Taedium Als het wit verven van het dak nu nét dat beetje verschil maakt waardoor een airco niet nodig is :+ Weet je trouwens hoe grappig het is dat je eerst beweert dat de kleur van het dak geen enkel verschil maakt in temperatuur, maar dan pleit dat je het net zwart wil om te helpen opwarmen in de koude periode ;)

Als je nu al buitenzonwering hebt, ventilatieWTW (met nachtkoeling), niet aan de airco wil en zelf geen probleem hebt om een laagje te schilderen, why not. Mss best eerst proberen met goedkope kalk en zien hoeveel verschil dat maakt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Taedium schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:00:
[...]

Absoluut, en dit is natuurlijk allemaal persoonlijk, beetje warmte nou nou.., als we op vakantie gaan zoeken we het juist op.

En zelfs dan, in dat geval doet dat witte dak nóg minder. Als de warmte eenmaal in je huis zit, krijg je het er lastig uit. Want.... Isolatie :+
Tenzij je gewoon 'net als vroegâh' ramen en deuren dichthoudt, zonwering aan de buitenkant (!!!) gebruikt en 's nachts gaat ventileren. Dat doet toch echt het meeste op een natuurlijke/goedkope manier.

Maarja, iedereen wil natuurlijk een airco want het moet 18 graden in huis zijn, en klagen dat alles duurder wordt :P (mijn dingetje, en ja, ik dwaal af)
Ja ventileren werkt ook zo prettig als het buiten 27 graden is en/of je aan een doorgaande weg woont en zo lastig icm screens/rolluiken ;)

En niet iedereen met een airco zet die op standje vrieskist, hier komen ze ook want in de zomer een slaapkamer van bv 24 graden is prima tov de 30 graden die het er nu word :X
Bovendien verwarmen die dingen ook als het nodig is.

OT: Ik vroeg dit me recent ook al af. Net een mooi EPDM schuurdak gekregen dus kan kalk wel eens uitproberen er op :)

[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 26-06-2024 15:40 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Zoals ik al zei. Beunhazen spul

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:52
Dan kunnen we het topic sluiten want @pentaw1nz heeft gesproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
naftebakje schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:26:
@Taedium Als het wit verven van het dak nu nét dat beetje verschil maakt waardoor een airco niet nodig is :+ Weet je trouwens hoe grappig het is dat je eerst beweert dat de kleur van het dak geen enkel verschil maakt in temperatuur, maar dan pleit dat je het net zwart wil om te helpen opwarmen in de koude periode ;)

Als je nu al buitenzonwering hebt, ventilatieWTW (met nachtkoeling), niet aan de airco wil en zelf geen probleem hebt om een laagje te schilderen, why not. Mss best eerst proberen met goedkope kalk en zien hoeveel verschil dat maakt.
Wat ik bedoel, als wit zou helpen tegen de warmte, dan zou ik eerder zwart nemen. Maar het is allemaal om het even en supertheoretisch. Wit doet niks minimaal iets en is een verkoopverhaaltje (wat ons logisch in de oren klinkt, want leg je hand maar eens op zwarte dakbedekking met 35 graden buiten :+ ) .
sapphire schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:37:
[...]

Ja ventileren werkt ook zo prettig als het buiten 27 graden is en/of je aan een doorgaande weg woont en zo lastig icm screens/rolluiken ;)

En niet iedereen met een airco zet die op standje vrieskist, hier komen ze ook want in de zomer een slaapkamer van bv 24 graden is prima tov de 30 graden die het er nu word :X
Bovendien verwarmen die dingen ook als het nodig is.
We dwalen af. Maar ja, je hebt gelijk, er zijn altijd tig redenen om iets wel/niet te doen. Vooral doen! (maar geen witte dakbedekking laten aansmeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-09 11:00

SannrHerr

Furor Teutonicus!

The Eagle schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:10:
Als je echt verkoeling wilt, ga voor een groen dak als je dak dat houdt. Krijg je vaak nog subsidie voor ook :)
En of de laag/lagen er onder geschikt zijn.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
SannrHerr schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:49:
[...]

En of de laag/lagen er onder geschikt zijn.
Ook weer offtopic, maar stiekem wordt bij vrijwel elke daktuin begonnen met een (anti-)worteldoek (dus niet echt nodig, tenzij situatie x of y). Ook de Wortelwerende variant van dakbedekking is weer en extra zekerheidje voor de aanschaffer. Dan weet hij 'zeker' dat het dak geschikt is voor een tuin. (Voor zover de garantie dat dekt)

[ Voor 5% gewijzigd door Taedium op 26-06-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-10 11:20
Wit maken ziet er misschien in eerste instantie mooi uit. Dan komt er weer Sahara zand, stuifmeel, enz. Kijk maar hoe sommige zonnepanelen er nu bij liggen. En dat zwarte spul zet uit en krimpt en volgend jaar liggen er witte schilfers op het dak of het is een zebra geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:00

MLLL

Palm Treo 650

Taedium schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:00:
[...]

Airco' s zijn in trek omdat je iets moet met de over overcapaciteit van je zonnepanelen.
Dus zo gek is het helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
MLLL schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:05:
[...]

Airco' s zijn in trek omdat je iets moet met de over overcapaciteit van je zonnepanelen.
Nouja, je moet helemaal niks met je overcapaciteit. We willen (allemaal) natuurlijk zoveel mogelijk efficiënt/winstgevend omgaan met onze spullen. Maar het is niet nodig om je airco te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
(kantoor)dakdekker hier,

Witte dakbedekking is een marketing/verkoop/lulverhaal m.b.t. 'opwarmen' van je huis.

Maar...
Ja, je constructie warmt een beetje op door zwarte dakbedekking wanneer deze direct op de dakconstructie is aangebracht.
Alleen hebben we tegenwoordig isolatie tussen de dakbedekking en de rest zitten. En dit doet precies waarvoor het is, het isoleert het een van het ander.

(Het witte verhaal is vooral overgewaaid uit de VS en andere warme landen. In de VS met z'n waaibomenhout/osb/multiplexhuizen en shingles/pvc/epdm direct op het hout heeft natuurlijk wél voordelen).

Je zou eerder zwart moeten willen hebben, zodat je dak hopelijk opwarmt in die andere dagen waarop het minder warm is en je je kachel aan moet zetten. En aangezien we (nouja, ik wel) in Nederland wonen wil je toch liever dat je huis gratis wordt opgewarmd.

Los van dit alles, is onze ervaring dat je voor ca €2/3 per m² extra (excl. aanbrengen) een prachtig mooi wit dak heb, totdat het regent...

Zie jij jezelf al elk voorjaar lekker je dak schoonmaken met (speciaal) schoonmaakspul omdat je theoretisch 5% minder opwarming hebt?

Ik kan nog lekker een uur ranten over de hype, maar wij lachen altijd leuk als de klant hierom vraagt. Zijn vooral architecten die 'groen' willen bouwen, of de gemeente die weer eens een promofolder van leverancier x heeft gelezen.

Begrijp me niet verkeerd hoor, wit kán zeker een functie hebben. Het kan estetisch mooi zijn, i.c.m. een staaldak heeft het zéker effect, de omgeving warmt absoluut minder op (dus in stedelijke omgevingen top, totdat het bruin is).

Maar als ik iets aan die dingen wil doen, en geef iets meer uit per meter dan ga ik 100% voor een daktuin en heb ik/je nog véél meer voordelen.
Ik haak even aan.

Wij hebben een plat dakje achter van 12x8 meter.
Deels 20 jaar oud (stukje van 5x4)en een deel 6 jaar oud (de rest)

Nu had ik bedacht omdat dat oude stuk wat minder begint te worden om alles in één keer te overlagen met witte dakbedekking.

Maar jij zegt onzin flikker er maar gewoon zwart op?

Er komt nu een enorm stuk hitte van dat dak en dat waait meestal precies rond het puntdak van de rest van het huis.
Mijn gedachte was dat door voor wit te kiezen ik die warmte wat kwijt zou zijn.

En wat is de meerprijs per m2 zwart of wit.
Overlagen wil ik toch, dan kan ik 25 jaar vooruit en dan ben ik er waarschijnlijk toch niet meer.. :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MLLL schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:05:
[...]

Zo gek veel verbruiken ze ook niet, die van ons doet +-5kwh per dag voor 24/7 aan staan op 21 graden (kamer van 19 a 19,5). We moeten er 5-6 aan hebben staan willen we ons overschot dekken. Dus er komen er nog 3 gezien het salderen gezeik en het toch wel heel erg comfortabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:58

PinusRigida

I put the p in pool.

Ronald.42 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:15:
[...]

Ik haak even aan.

Wij hebben een plat dakje achter van 12x8 meter.
Deels 20 jaar oud (stukje van 5x4)en een deel 6 jaar oud (de rest)

Nu had ik bedacht omdat dat oude stuk wat minder begint te worden om alles in één keer te overlagen met witte dakbedekking.

Maar jij zegt onzin flikker er maar gewoon zwart op?

Er komt nu een enorm stuk hitte van dat dak en dat waait meestal precies rond het puntdak van de rest van het huis.
Mijn gedachte was dat door voor wit te kiezen ik die warmte wat kwijt zou zijn.

En wat is de meerprijs per m2 zwart of wit.
Overlagen wil ik toch, dan kan ik 25 jaar vooruit en dan ben ik er waarschijnlijk toch niet meer.. :+
Beide vragen beantwoordt @Taedium eigenlijk al in z'n eerste post...
Begrijp me niet verkeerd hoor, wit kán zeker een functie hebben. Het kan estetisch mooi zijn, i.c.m. een staaldak heeft het zéker effect, de omgeving warmt absoluut minder op...
In jouw geval zou dus wel kunnen helpen om dit stukje plat dak wit te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 26-06-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
PinusRigida schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:40:
[...]

Beide vragen beantwoordt @Taedium eigenlijk al in z'n eerste post...

[...]

[...]
Ja is wel waar ook..

Maar ik mag graag extra bevestiging dat het een onzin idee is.

Aan de andere kant voor die paar honderd extra op dat dak kun je je ook geen breuk aan vallen toch..

Als reactie op je edit: totdat het regent dat dak zal toch niet in record tijd niet meer witter zijn dan zwart?

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald.42 op 26-06-2024 17:45 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
Ronald.42 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:44:
[...]

Ja is wel waar ook..

Maar ik mag graag extra bevestiging dat het een onzin idee is.

Aan de andere kant voor die paar honderd extra op dat dak kun je je ook geen breuk aan vallen toch..

Als reactie op je edit: totdat het regent dat dak zal toch niet in record tijd niet meer witter zijn dan zwart?
Voor zover ik autoriteit ben, spendeer je geld aan een daktuin :P

Enneh, hoe ziet jouw auto er uit na een regenbui? En nu datzelfde op een horizontaal vlak. (geef het een maandje, dan is het grijs en daarna bruin. En krijg je ook nog mosaangroei wanneer je een minerale dakbedekking hebt.

Je merkt het, ik (wij) vinden het onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Taedium schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:51:
[...]

Voor zover ik autoriteit ben, spendeer je geld aan een daktuin :P

Enneh, hoe ziet jouw auto er uit na een regenbui? En nu datzelfde op een horizontaal vlak. (geef het een maandje, dan is het grijs en daarna bruin. En krijg je ook nog mosaangroei wanneer je een minerale dakbedekking hebt.

Je merkt het, ik (wij) vinden het onzin.
Mijn auto wordt meestal schoner na een regenbui... ik ben niet zo'n poetser wat auto's betreft.
Maar ik snap je punt.

De daktuin heb ik ook aan zitten denken. Of in ieder geval een groen dak.
Maar ook dan zou ik eerst willen overlagen voor het weg te stoppen onder een laag groen.
Maar dan maak de kleur sowieso geen donder uit.

Maar goed het zal voor volgend jaar zijn.
Ik moet er eerst nog een boothok naast bouwen ook met platdak. (Epdm was het plan daar)
Dan kan ik de 16 zonnepanelen met onderconstructie daar op sjouwen voor ik aan het grote dak begin.
Hoeft het niet allemaal naar beneden zeg maar.

Ik zal er nog even op broeden maar bedankt voor je inzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:00

MLLL

Palm Treo 650

Taedium schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:15:
[...]

Nouja, je moet helemaal niks met je overcapaciteit. We willen (allemaal) natuurlijk zoveel mogelijk efficiënt/winstgevend omgaan met onze spullen. Maar het is niet nodig om je airco te gebruiken.
Tuurlijk, je hebt gelijk, wat was ik denkende?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Taedium Hebben jullie ook klanten die aan regenwaterrecuperatie doen (voor toilet bv.)? Dat is voor ons de hoofdreden om graag een witte dakbedekking te hebben op ons plat dak. Ook al geven bepaalde fabrikanten aan dat hun materiaal niet verkleurt, dat blijkt in de praktijk wel zo te zijn.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 11:20
Je kan er je thermometer bijna op gelijk zetten dit soort topics.

Wit verven, nat zetten werkt maar heeft echt een beperkt effect. Allemaal vroeger geprobeerd zonder significant verschil. Een raam op zuid kan erger zijn. Het enige dat significant helpt is een pantser van isolatie. Ik heb mijn bitumen dak laten vernieuwen maar onder het laagje nieuwe EPDM hebben we 10 cm PIR gelegd. Nu heb ik aan 2 airco's op standje stil genoeg terwijl er vroeger 5 lagen te blazen op standje medium of hoger. Dat is een ongekend comfort dat ook in de winter helpt.

Het enige jammere is dat ik nu weer een overschot heb aan zonnestroom ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
(kantoor)dakdekker hier,

Maar...

Geen dakdekker hier. En ik weet echt niet hoe effectief het is (al denk ik dat je redelijke berekening moet kunnen doen hoeveel Watt je de opwarming vermindert). Maar hier gaat wel mijn bullshit alarm van af.

Natuurlijk zit er isolatie nog tussen. Gelukkig maar. Maar isolatie verminderd de warmte overdracht, die stopt niet de warmteoverdracht. Anders hadden we in de winter niet meer hoeven te stoken, gewoon één keer op temperatuur brengen, en je bent klaar. Zolderkamers zijn altijd heet in de zomer, is dat echt puur en alleen door opstijgende warme lucht, en absoluut niks doordat je onder een dak zit wat gloeiend heet wordt?

De twee weken warm weer is bij een gemiddelde zomer natuurlijk ook onzin. Dat zijn heel veel weken meer, en daarom zijn airco's ook populairder aan het worden. En nee, dat is echt niet (grotendeels) vanwege zonnepanelen. Ook toen we volledig salderen hadden waren die populairder aan het worden. (Even los ervan dat bij mijn airco ik nog wel een aantal decades dat ding kan draaien voor hij meer verbruikt dan hij gekost heeft om aan te leggen).

Het aantal dagen waarbij er wel een goede zon staat, liefst nog hoog genoeg zodat die daadwerkelijk een vlak dak een beetje opwarmt, en het koud genoeg is dat ze CV wel actief is overdag, is ook niet zo heel groot. Het gebeurd hoor, maar niet zo vaak. Daarnaast puur vanuit comfort geredeneerd is het een stuk makkelijker om op koude dagen te verwarmen, dan op warme dagen te koelen. Simpelweg omdat onze huizen veel meer rond verwarmen zijn gemaakt.

Het schoon houden is een valide punt. En hoe groot de impact er onder de streep van is ook. Maar imo ben je wel heel wat bochten aan het afsnijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taedium
Borromini schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:50:
@Taedium Hebben jullie ook klanten die aan regenwaterrecuperatie doen (voor toilet bv.)? Dat is voor ons de hoofdreden om graag een witte dakbedekking te hebben op ons plat dak. Ook al geven bepaalde fabrikanten aan dat hun materiaal niet verkleurt, dat blijkt in de praktijk wel zo te zijn.
Regenwaterrecuperatie ben ik nog niet eerder tegengekomen op een dak. Ik denk dat je dak daarvoor ongeschikt is. Ik denk dat je een soort 'vijver' op je dak in gedachten hebt? Stilstaand water op een dak is nooit zo'n goed idee. Nog los van wat voor ellende er allemaal in terecht komt vanuit de lucht (vogels, wind).

En Waterretentiedak zou bijv. wel kunnen, maar dit is dan gericht op het vertraagd afgeven van water richting het riool Deze zijn in Amsterdam vrijwel verplicht bij nieuwe gebouwen en dan gebruiken we altijd de Wortelwerende variant, deze is vrijwel altijd zwart. Want er worden toch kratten op het dak geplaatst met daarop een tuin, of grind/puin.
Sissors schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:46:
[...]

Geen dakdekker hier. En ik weet echt niet hoe effectief het is (al denk ik dat je redelijke berekening moet kunnen doen hoeveel Watt je de opwarming vermindert). Maar hier gaat wel mijn bullshit alarm van af.

Natuurlijk zit er isolatie nog tussen. Gelukkig maar. Maar isolatie verminderd de warmte overdracht, die stopt niet de warmteoverdracht. Anders hadden we in de winter niet meer hoeven te stoken, gewoon één keer op temperatuur brengen, en je bent klaar. Zolderkamers zijn altijd heet in de zomer, is dat echt puur en alleen door opstijgende warme lucht, en absoluut niks doordat je onder een dak zit wat gloeiend heet wordt?

De twee weken warm weer is bij een gemiddelde zomer natuurlijk ook onzin. Dat zijn heel veel weken meer, en daarom zijn airco's ook populairder aan het worden. En nee, dat is echt niet (grotendeels) vanwege zonnepanelen. Ook toen we volledig salderen hadden waren die populairder aan het worden. (Even los ervan dat bij mijn airco ik nog wel een aantal decades dat ding kan draaien voor hij meer verbruikt dan hij gekost heeft om aan te leggen).

Het aantal dagen waarbij er wel een goede zon staat, liefst nog hoog genoeg zodat die daadwerkelijk een vlak dak een beetje opwarmt, en het koud genoeg is dat ze CV wel actief is overdag, is ook niet zo heel groot. Het gebeurd hoor, maar niet zo vaak. Daarnaast puur vanuit comfort geredeneerd is het een stuk makkelijker om op koude dagen te verwarmen, dan op warme dagen te koelen. Simpelweg omdat onze huizen veel meer rond verwarmen zijn gemaakt.

Het schoon houden is een valide punt. En hoe groot de impact er onder de streep van is ook. Maar imo ben je wel heel wat bochten aan het afsnijden.
Absoluut, ik hou van kort door de bocht :+

Ik wil alleen aangeven dat het effect vooral theoretisch is en in gewoon 99% van de gevallen niks minimaal uitmaakt. (in de situatie om je huis koeler te houden) Er zijn tig andere alternatieven en opties die veel beter zijn.
Witte dakbedekking kan/zal onder zonnepanelen je rendement verbeteren. Hoeveel, geen idee, ik ben geen PV-boer.

Zoals altijd er zijn altijd voors en tegens.

Het hele airco verhaal laat ik even voor wat het is, daar was ik absoluut kort door de bocht en bevooroordeeld. En hoort toch niet bij de oorspronkelijke vraag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
En ik dacht altijd dat je het wit maakte tegen de stank. (In Utrecht had ik plat dak uitbouw onder slaapkamer op zuid, stonk vreselijk).

Sedumdak helpt goed, en ik had toch het idee dat de lucht boven het dak minder warm was (die het raam in waait voor koelte). 100% zeker weet ik het niet, maar ik weet wel zeker dat het niet meer zo hard stonk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:26
Grind helpt ook. En is ook een stuk mooier dan een wit dak dat groen uitgeslagen van mos en algen is na 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Taedium schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:30:
[...]

Regenwaterrecuperatie ben ik nog niet eerder tegengekomen op een dak. Ik denk dat je dak daarvoor ongeschikt is. Ik denk dat je een soort 'vijver' op je dak in gedachten hebt? Stilstaand water op een dak is nooit zo'n goed idee. Nog los van wat voor ellende er allemaal in terecht komt vanuit de lucht (vogels, wind).
Nee, het hemelwater wordt hier in België bij oudere installaties nog gewoon afgevoerd naar de riolering. Wanneer ons dak wordt vernieuwd zal die gescheiden worden en gaan we een regenwaterput voorzien in de voortuin. Daar zal wel een pomp en filter op zitten (standaard vermoed ik).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:58

PinusRigida

I put the p in pool.

Taedium schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:30:
[...]

Edoch, ik heb het ook. :Y (mogelijks is het meer iets Belgisch, geen idee...)

Stukje plat dak van zo'n 7x3 waarop via regenpijp water van het zadeldak terechtkomt en meteen doorstroomt naar regenput via tweede regenpijp, het stukje platte dak fungeert dan als eerste groffilter bij de afloop. stagnant water heb je idealiter niet (als bedekking goed gelegd werd) want het ligt niet waterpas en loopt af richting afloop. Combineer daarbij "anti-vogelpinnen" op je dakgoot en als het kan op de nok van zadeldak, minimaliseer je ook hun uitwerpselen... blaadjes door de wind heb ik hier soms wel maar die worden opgevangen door groffilter die ik periodiek (zo'n 4x/jaar) uitspoel.

In de praktijk (ik heb het nu +8 jaar) is het water proper genoeg voor toiletten en ik gebruik het ook om elke zomer ons zwembad op te vullen (daar komt toch nog chloor bij).

...maar ik herken wat @Borromini zegt heel goed: het bitumen geeft -vooral 'szomers heb ik de indruk en wellicht was het om te beginnen al geen topkwaliteit- z'n kleur af aan het water... het is de reden waarom onze wasmachine voorlopig niet aan het regenwater staat aangesloten maar nog steeds aan stadswater... de verkleuring is niet heel opvallend, en de eerste jaren was het erger, maar als je erop let is het zichtbaar...

Ik reken: nog zo'n 2 jaartjes en ik vervang het bitumen door "iets" wat niet afkleurt en goed tegen felle zomerzon kan want het is de zuidkant en gewoon ter illustratie: hieronder een fotootje van hoe heet het in 2020 en 2022 op ons terras (Blauwe tegel) was in de zon uiteraard... dus het stukje zwart dak werd wellicht nog heter... beseffend dat dit soort hittegolven steeds minder zeldzaam zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqkmuByyRci6JFb4-sq3GysbpNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YtJTmnP6bTptzGUl3wiHkWI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door PinusRigida op 27-06-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:23
Een wit dak werkt echt wel om de warmte (wat meer) buiten te houden.
Echter op een plat dak van een huis zal het verschil minimaal zijn en zelfs dat misschien maar tijdelijk....

Ik ben opgegroeid op een schip en toen het dek/luiken wit/licht grijs geschilderd werden was het verschil echt wel merkbaar! Dus als je je dak even schoon wil/kan houden als het dek van een schip , dan kan het wel werken.
Anders zou ik voor een groendak gaan, zelf plan ik deze zomer lichtgewicht sedum op ons platdak te leggen (is ook nog goed voor de opbrengst van zonnepanelen omdat het koeler blijft!)

[ Voor 7% gewijzigd door robotomizer op 27-06-2024 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 13:22
sapphire schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:37:
[...]Ja ventileren werkt ook zo prettig als het buiten 27 graden is en/of je aan een doorgaande weg woont en zo lastig icm screens/rolluiken ;) ...
Geen last van hier, ventilatie type D met WTW: geen raamroosters dus geen lawaai en screens/rolluiken hinderen niet (en ja, ook met typeD mag het raam gewoon open staan); het geluid scheelt enorm door nieuw dubbelglas, en ook weer geen raamroosters dus geen opening voor lawaai; en als het buiten 27° is wordt de verse ingeblazen buitenlucht netjes afgekoeld met de 'vuile' afgevoerde binnenlucht (en zodra het buiten frisser is dan binnen én het is binnen te warm, gaat de bypass open en koelt het huis af). Even wat werk om op te hangen, maar die ventilatie en screens op de ramen zorgen dat het aangenaam blijft in huis zonder airco.

Qua regenwaterrecuperatie: ik heb een plat dak op de uitbouw, daar ligt EPDM op: het eerste jaar heb je daar wat bruine verkleuring in het water van (en dat de buren een heel schoolgebouw afbraken met het nodige stof hielp ook niet), daarna de regenput schoongemaakt en trage toevoer geplaatst (om bezinksel niet op te woelen én zuurstof toe te voegen door het water) ==> constant proper water zonder geur, het toilet blijft proper en de wasmachine ruikt niet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Alternatief idee: gooi er zonnepanelen op.

Ik heb op het zuiden al zonnepanelen, zou op de dakkapel zuid nog een schans kunnen zetten met 2 paneeltjes oost/west op een micro omvormer. Grootste deel van het dak is dan al afgedekt met zonnepanelen. Zon die je zwarte dak niet bereikt zal deze ook niet opwarmen.

Overigens is het grootste verschil in opwarming nog altijd de Daylight Natural 35 raamfolie die ik 2 jaar terug heb laten aanbrengen. Als 's avonds de zon van de dakkapel af is zet ik het raam open, mechanische ventilatie op stand 3 en in HomeAssistant zie ik de temperatuur langzaam teruglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

naftebakje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:31:
[...]
Geen last van hier, ventilatie type D met WTW: geen raamroosters dus geen lawaai en screens/rolluiken hinderen niet (en ja, ook met typeD mag het raam gewoon open staan); het geluid scheelt enorm door nieuw dubbelglas, en ook weer geen raamroosters dus geen opening voor lawaai; en als het buiten 27° is wordt de verse ingeblazen buitenlucht netjes afgekoeld met de 'vuile' afgevoerde binnenlucht (en zodra het buiten frisser is dan binnen én het is binnen te warm, gaat de bypass open en koelt het huis af). Even wat werk om op te hangen, maar die ventilatie en screens op de ramen zorgen dat het aangenaam blijft in huis zonder airco.

Qua regenwaterrecuperatie: ik heb een plat dak op de uitbouw, daar ligt EPDM op: het eerste jaar heb je daar wat bruine verkleuring in het water van (en dat de buren een heel schoolgebouw afbraken met het nodige stof hielp ook niet), daarna de regenput schoongemaakt en trage toevoer geplaatst (om bezinksel niet op te woelen én zuurstof toe te voegen door het water) ==> constant proper water zonder geur, het toilet blijft proper en de wasmachine ruikt niet.
Hier is het volledige dakoppervlak plat, dat maakt ook wel een verschil denk ik.

Pagina: 1