Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-05 11:16
Ik zit mezelf aan het oriënteren om mijn dakkapel te voorzien van een witte dakcoating.

Het bitumen dak is zwart en wordt zomers echt flink warm, en sinds ik op zolder airco heb dacht ik dat het wellicht een slimme zet is om het platte dak van de dakkapel wit te verven, om zo de binnen temperatuur te laten dalen.

Dakkapel dak is 4.5x3 = 13.5m2
Dak is ongeveer 12jr oud, en nog in een goede conditie (geen scheuren etc. in bitumen)

Nu zie ik bij diverse websites diverse coatings, met een best wel flink prijsverschil.

voorbeelden va aanbieders:
- https://www.bouwmaat.nl/i...-liter/product/0000561633
- https://paintspectrum.nl/nl/daken-goten/dakcoat-reflex-aq
- https://www.koster-afdich...ssingen/witte-dakcoating/
- https://www.buizenspuiten.nl/witte-dakcoating.html

Ik las al op de sites dat er 2 lagen aangebracht moeten worden, en soms zelfs 3.

Mensen hier ervaring met het wit coaten/verven van een bitumen dak?
Waar moet ik nu op letten bij de witte coating?

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-05 11:55
Ja ik ben hier ook benieuwd naar. Wordt dit gewoon "geverft" over je bestaande zwart bituum heen? Maar hoe doe je dat. Ik neem aan dat al het bestaande bituum vies is (stof, vochtig, zand, etc). Meestal is bituum ook niet echt super glad dus moeilijk te reinigen, dus hoe goed hecht deze coating als je de uitgangssituatie (=stof/vetvrij etc) moeilijk kunt realiseren.

Doordat bituum vaak niet glad is zal het verbruik ook enorm zijn, vooral als je meerdere lagen moet doen.

Is het niet goedkoper om wit EPDM aan te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
Met een karcher nat/droog stofzuiger maak ik eerst dakkapel stof/zand/grit vrij.
Maar qua verbruik van de verf is dat vrij fors denk ik.

Goedkoper om EPDM te leggen zal wel niet, ik schat de kosten van zelf coating in op 200-300euro.

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:58
je kan er ook een laken op leggen. Of een paar platen lichtgekleurde xps met een baksteen erop.
gebruikte XPS plaat kost 3 euro, baksteen een euro per stuk, dan heb je alleen nog een ladder nodig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:48
Waarom isoleer je de dakkapel niet? gewoon glaswol tussen de balken, klimaatfolie er onder.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
No Hands schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:14:
je kan er ook een laken op leggen. Of een paar platen lichtgekleurde xps met een baksteen erop.
gebruikte XPS plaat kost 3 euro, baksteen een euro per stuk, dan heb je alleen nog een ladder nodig.
Op zich een mooie oplossing, maar dakkapel zit op bijna 10m hoog, vol in de NW wind hoek. Ben dan bang dat het eraf waait. Ik ga dus wel voor een permanenter oplossing in de vorm van een coating.
Dat eenmalig opbrengen en dan geen zorgen en omkijken meer naar.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:21
En zonnepanelen dan? Als je toch omhoog moet kan je net zo goed wat panelen meesjouwen. Kan de dakkapel dat hebben? 4 stuks 2x1m of zelfs 8 normale passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-05 15:05
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:25:
En zonnepanelen dan? Als je toch omhoog moet kan je net zo goed wat panelen meesjouwen. Kan de dakkapel dat hebben? 4 stuks 2x1m of zelfs 8 normale passen.
Zonnepanelen genereren ook warmte, een gedeelte van die warmte straalt zo je dak in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:25:
Er staat een airco unit op het dakkapel dak en een 2 tal CV/open haard schoorsteen pijpen.
Dus qua ruimte kan dat niet/nauwelijks vol gelegd worden.

Maar we dwalen af. Mijn vraag ging over ervaringen met witte dakcoating voor bitumen daken.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit hier ook stiekem naar te kijken. Lijkt een goede oplossing, welke misschien ook nog een positief effect op de levensduur heeft. Maar kosten/batenplaatje is me wel een beetje onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik vrees dat de bate niet zo groot zal zijn als gehoopt. Als je kijkt naar de testen van een witte auto vs een zwarte valt het verschil ook wel mee.

Wellicht geeft een sedum dank meer effect?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
De kosten van een sedum dak liggen een stuk hoger, minstens 6x zoveel als witte coating.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:11
Je kan er ook een paar grasmatten op (laten) leggen :>

Hail to the king baby!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:48
Een drietal jaren terug heb ik, voordat hier een paar panelen op zouden worden geplaatst, op beide dakkapellen een lichtgrijze twee componenten PU coating aangebracht. Ik moet zeggen dat dit toch aanmerkelijk scheelt in temperatuur. Het is een graad of 5 minder warm op zolder, maar echt koel is het nog steeds niet. Het dak is goed geisoleerd met 12cm pirplaten en 5cm eps in het dakbeschot. De coating zit er nog steeds goed op maar is inmiddels wel enigszins vuil geworden. Ik heb het dakleer eerst goed schoongeschrobt met een emmer heet water met hier in een flinke scheut amoniak en een harde bezem. Hierna met een staalborstel alle losse delen zoals leislag en mos en vastzittend vuil er af geborsteld en daarna nog met de stofzuiger goed stofvrij gemaakt. Wel twee lagen aanbrengen voor een goed resultaat.
Dus : Ja, het helpt.

[ Voor 3% gewijzigd door Signor Doekie op 07-07-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:21
Wit dakgrind erop aangezien panelen niet kunnen. Kost vrijwel zeker minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
Korte update, ik heb inmiddels de 2-componenten coating besteld en bezorgt gekregen. Ben voor de Koster21 coating gegaan. 2 grote emmers van elk 20 kg met daarin 1 x 8 kg Poeder; 2 x 6 kg vloeistof.

Ik laat het weten zodra ik de coating heb aangebracht wat mijn ervaringen zijn.
Heb genoeg besteld voor 2 lagen, wellicht 3. Het is even afwachten hoe zuinig het verwerkbaar is.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:38
Chris12 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:59:
Korte update, ik heb inmiddels de 2-componenten coating besteld en bezorgt gekregen. Ben voor de Koster21 coating gegaan. 2 grote emmers van elk 20 kg met daarin 1 x 8 kg Poeder; 2 x 6 kg vloeistof.

Ik laat het weten zodra ik de coating heb aangebracht wat mijn ervaringen zijn.
Heb genoeg besteld voor 2 lagen, wellicht 3. Het is even afwachten hoe zuinig het verwerkbaar is.
Hoe is 't afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
Nog niet erop gedaan, door vakantie en andere prioriteiten qua klussen. Maar zodra het in het voorjaar een weekje lekker weer en droog is ga ik ermee aan de slag.
Heb alles al in huis d'r voor.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:23
@Chris12 klusje van je lijst kunnen strepen? :) bevalt het?

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chris12
Klusje al een tijdje geleden gedaan (moest even de foto's van mijn oude telefoon halen).

Zie foto's hieronder.

In 2 dagen dit gedaan, laag 1 de eerste dag (welke na een uur of 6 wel goed uitgehard was) en laag 2 de volgende dag. Het weer was toen rond de 25gr en droog, en op het platte dak nog een stuk warmer waardoor de coating snel dikker werd (gelukkig kan je het een beetje aanlengen met water waardoor het weer beter verwerkbaar (lees smeerbaar) werd. Ik heb de eerste laag grotendeels met een roller gedaan, en de 2e laag met een dikke blok kwast (15cm).

Op de foto 4 is duidelijk het verschil in de 2 lagen te zien. Bij de 2e laag wordt het pas echt erg wit.
Alle haarscheurtjes en oneffenheden in het originele bitumen zijn dan helemaal goed gevuld.

De Koster21 coating die ik gebruikt hebt is redelijk elastisch. Nu maar afwachten hoe het zich gedraagt/houd na een paar jaar. Qua temperatuur vermindering onder het platte dak is dit wel merkbaar, ik schat een graad of 5-6 maar we hebben ook airconditioning. Op het platte dak is de temperatuur vermindering veel groter (de buitenunit van de airco geeft ook de temperatuur weer), dit scheelde 10-15gr wellicht op het dak zelf meer maar dat heb ik niet gemeten.

Dakkapel oppervlak incl. de opstaande randen is ongeveer 20m2, ik heb 2x een emmer Koster21 gebruikt (en had een klein bodempje over, welke je bij de eerste laag meteen weer ergens op kan zetten daar het best wel snel droog/uithardt)). Ik denk als je met normale dikte de lagen opbrengt dat je dan wel 12m2 per emmer kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/K0BcLTT/1b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NpVnfy7/2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/41Ng7Kd/3b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WnnjynZ/4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/K9wpdN0/5b.jpg

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baksteen.
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-05 20:26
Chris12 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:59:
Klusje al een tijdje geleden gedaan (moest even de foto's van mijn oude telefoon halen).

Zie foto's hieronder.

In 2 dagen dit gedaan, laag 1 de eerste dag (welke na een uur of 6 wel goed uitgehard was) en laag 2 de volgende dag. Het weer was toen rond de 25gr en droog, en op het platte dak nog een stuk warmer waardoor de coating snel dikker werd (gelukkig kan je het een beetje aanlengen met water waardoor het weer beter verwerkbaar (lees smeerbaar) werd. Ik heb de eerste laag grotendeels met een roller gedaan, en de 2e laag met een dikke blok kwast (15cm).

Op de foto 4 is duidelijk het verschil in de 2 lagen te zien. Bij de 2e laag wordt het pas echt erg wit.
Alle haarscheurtjes en oneffenheden in het originele bitumen zijn dan helemaal goed gevuld.

De Koster21 coating die ik gebruikt hebt is redelijk elastisch. Nu maar afwachten hoe het zich gedraagt/houd na een paar jaar. Qua temperatuur vermindering onder het platte dak is dit wel merkbaar, ik schat een graad of 5-6 maar we hebben ook airconditioning. Op het platte dak is de temperatuur vermindering veel groter (de buitenunit van de airco geeft ook de temperatuur weer), dit scheelde 10-15gr wellicht op het dak zelf meer maar dat heb ik niet gemeten.

Dakkapel oppervlak incl. de opstaande randen is ongeveer 20m2, ik heb 2x een emmer Koster21 gebruikt (en had een klein bodempje over, welke je bij de eerste laag meteen weer ergens op kan zetten daar het best wel snel droog/uithardt)). Ik denk als je met normale dikte de lagen opbrengt dat je dan wel 12m2 per emmer kan doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe houdt de verf zich na een aantal jaar? Ben benieuwd of het goed om kan gaan met de rek/krimp van de bitumen. Merk je in de winter ook dat er minder warmte van de zon binnen gehouden wordt?

[ Voor 32% gewijzigd door Baksteen. op 02-05-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:18
Baksteen. schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:42:
[...]

Hoe houdt de verf zich na een aantal jaar? Ben benieuwd of het goed om kan gaan met de rek/krimp van de bitumen. Merk je in de winter ook dat er minder warmte van de zon binnen gehouden wordt?
Ja, dit wil ik ook wel weten.

@Chris12 Heb je voor ons een update? Ik heb toevallig een steiger staan aan mijn dakkapel dus zou dit mooi nu kunnen doen.

Ik kwam ook dit tegen: https://www.solar-bouwmarkt.nl/power-up-coating-wit.html, die beweren dat het spul zelf ook van bitumen is gemaakt en je daardoor ook je vernieuwing 10 jaar kunt uitstellen. Dat zou voor ons heel handig zijn.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchyCarrot
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2023
Ik had er gewoon wit grind op gegooid is ook beter voor je waterflow zeker in zo'n land als Nederland en het bespaart in de portemonnee het moeten alleen geen scherpe steentjes zijn dat is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 13:37
Tis grappig: in warme landen zien je bijna geen (plat) dak wat niet wit gemaakt is. Sterker nog, er zijn hele Spaanse steden gewitteld - doen ze vast niet alleen omdat het mooi is.

Ben benieuwd naar de ervaringen!

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris12
Voor een aantal mensen in de DM en hier in het topic, even een korte update.

Coating zit er nog steeds op, geen scheurvorming en het is nog vrij elastisch.
Wel is het inmiddels wat minder wit, doordat er wat groene aanslag/vuil op zit.
Maar dat was te verwachten na ruim 2 jaar.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry2
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
Hoe is je ervaring nu ?

Heeft het vuil worden een merkbaar effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-05 22:16
Dito nieuwsgierig naar het resultaat na al die tijd.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Pagina: 1