Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maggoo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10-2020
De afgelopen dagen was het een beetje warm. Zeker onder een plat dak kan de temperatuur dan flink oplopen en bovendien lang aanwezig blijven.

Op zoek naar een sierlijke oplossing kwam ik wat aanbieders tegen van verf om bitumen wit te verven. Als voorbeeld http://www.derbigum.nl/ro...eflecterende-dakbekleding. Beweert wordt dat dit kan leiden tot een temperatuurverschil van 6 graden. Dit omdat zwart warmte absorbeert en wit reflecteert, waarbij een zwarte dakbedekking tot 80 graden warm kan worden, en wit slechts 35 graden.

Zes graden zou erg mooi zijn, maar ook met de helft zou ik al heel blij zijn. Airco zou minder nodig zijn, en wellicht dat alleen een goede luchtcirculatie het dan al aangenaam genoeg maakt.

Als je verder leest is de theorie achter witte daken heel mooi, en ben je gek als je het niet doet:). Maar nu hoor ik ook uit de hoek van architecten dat het allemaal geen donder uitmaakt. Tegenstrijdige berichten dus, en het is me nog niet gelukt om een studie te vinden waarin het allemaal keurig verifieerbaar is getest.

Zijn er tweakers die hun dak wit hebben laten schilderen en wat zijn dan jullie ervaringen? Of weet iemand misschien van wat betrouwbare onderzoeken over het effect van witte daken in woonsituaties?

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:56

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het klinkt leuk, ik heb zelf ook een plat dak. Ik heb echter nog nóóit een wit geverfd bitumen dak gezien, ook niet bij mij in de buurt. De inverstering lijkt mij minimaal, maar ik vermoed dus dat het he-le-maal niets uitmaakt. Anders zou iedereen zijn dak allang hebben gewit...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:05
Witte auto/zwarte auto principe?

geen harde feiten maar ik kan me voorstellen dat dit wel degelijk uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:42

franssie

Save the albatross

Ik heb er wel eens over zitten denken er een wit zeil overheen te spannen, met een laagje lucht eronder dus.
In de winter/lent/herfst scheelt een zwart dak natuurlijk weer op je stookkosten lijkt me?

Edit: Ja dus: Wikipedia: Cool roof Dus in NL niet zo efficient als het lijtk en daarom zie je ze waarschijnlijk ook weinig/niet.

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 22-08-2012 10:51 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 15:30

Metalrick

tcpdump ninja

Gek idee misschien, maar kun je niet beter zonnepanelen op je dak plaatsen? Haalt een flink stuk warmte weg en je krijgt er nog electriciteit voor terug!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:52
Ik kan bevestigen dat dit echt wel kan werken.

Wij hadden bij een van onze schepen het brugdak wit geschilderd en dit leverde een aanzienlijk lagere temperatuur op. Dit was wel in de Middelandse Zee.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-04 16:50
Bill Clinton heeft al eens voorgesteld om alle daken wit te schilderen. Goed voor het milieu en goed voor de werkgelegenheid. Of ie gelijk heeft weet ik niet, maar je bent in elk geval in goed gezelschap met je idee :)

http://www.theatlantic.co...-your-roofs-white/241784/

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-04 11:19

mace

Sapere Aude

Metalrick schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:56:
Gek idee misschien, maar kun je niet beter zonnepanelen op je dak plaatsen? Haalt een flink stuk warmte weg en je krijgt er nog electriciteit voor terug!
Waarschijnlijk wel, maar dat is natuurlijk een hele andere orde van grootte aan investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:35

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Alternatieven (al dan niet bewerkelijk) zijn ook een laagje water op het dak laten zitten of een grasveldje, waarbij je natuurlijk ook weer water voor nodig hebt.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-04 05:52

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Witte dakbedekking werkt. Simpele fysica regels.
Het wordt in de bedrijfsbouw ook steeds meer toegepast. Al is het voornamelijk witte kunststof dakbedekking die er dan opgelegd wordt, omdat in het geval van bitumen een separate coating nodig is.

Het kostenaspect is mij niet bekend.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:56

Wom

Witdak.nl heeft precies wat je zoekt :)

http://witdak.nl/voordelen-wit-dak/

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Hier in Amsterdam is het wegdek van de Hortusbrug zelfs wit geschilderd om vastklemmen bij hitte te beperken. Dit samen met regelmatig koelen met een tankwagen die elke brug natgooit.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flotter
  • Laatst online: 11:42

Flotter

Pelipper!

Wij van WC-Eend... ;)

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 19:13
AllSeeyinEye schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:02:
Witte dakbedekking werkt. Simpele fysica regels.
Het wordt in de bedrijfsbouw ook steeds meer toegepast. Al is het voornamelijk witte kunststof dakbedekking die er dan opgelegd wordt, omdat in het geval van bitumen een separate coating nodig is.
Het gebouw naast waar ik werk is bij de recente renovatie voorzien van een wit dak.
(Afaik is het oude dak aan de buitenzijde geisoleerd en vervolgens wit ingepakt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wom
  • Laatst online: 13:56

Wom

Heb totaal geen relatie met dat bedrijf, maar ken mensen die via hun erg geholpen zijn. :) En dat ze zelf op hun website de voordelen noemen lijkt me logisch ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Wom op 22-08-2012 11:35 ]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 11:22
Als je toch bezig wilt: waarom geen gras(zoden)? Houdt zon tegen en verdampt water, plus dat je er nog een leuk terras kan maken ook!
Of "gewoon" 5 cm piepschuim met grind (of gras) erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 19:13
We hebben trouwens een forum specifiek gericht op dit soort discussies dus ik verplaats hem even. SG->DED :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakiebeakie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-03 23:52

Freakiebeakie

ÿøµr §ïgñ况r€

laagje grond met gras werkt erg goed , was laatst op tv dat groen (planten en dergelijke) een paar graden koeler zijn dan andere dingen. enigste nadeel is dat je soms met je grasmaaier het dak op moet klimmen om te maaie :D en het houd veel water vast dus je dakje moet wel stevig zijn

[ Voor 12% gewijzigd door Freakiebeakie op 22-08-2012 11:55 ]

YO! fucknuts! It's Probing time!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

RemcoDelft schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:39:
Als je toch bezig wilt: waarom geen gras(zoden)? Houdt zon tegen en verdampt water, plus dat je er nog een leuk terras kan maken ook!
Of "gewoon" 5 cm piepschuim met grind (of gras) erop?
Een groendak heet dat, waarbij het sedum dak het meest wordt toegepast. Grootste nadelen van een dergelijk dak:
- Bedekking kan beschadigd raken door wortels
- Kosten van aanleg
- Toenemende belasting op het dak, dus mogelijk (waarschijnlijk, indien het dak hier van origine niet voor bestemd is) zal de dragende constructie moeten worden aangepast cq versterkt.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Metalrick schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:56:
Ik ga dit inderdaad ook op het dak van onze dakkapel doen met als reden.

1. Uitbreiding PV
2. Warmte op zolder terugdringen
3. Minder geluid op zolder als het regent.

Klassieke win-win-win :+

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:18

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

(jarig!)
Het witte zeil in de zomer van franssie lijkt me ook wel wat. Want in de winter kan je die energie dan weer goed gebruiken denk ik. Nederland/België kennende hebben we het wss meer wel nodig, dan niet nodig. Dus gemakkelijk terug verwijderbaar lijkt mij handig.

(Joindry heeft er trouwens ooit alu folie tegen zijn raam geplakt om de warmte buiten te houden. één dag later kwamen de buren klagen over de reflectie :N

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VROEM!
  • Laatst online: 13-04 22:25

VROEM!

broembroem!

Veel verf die "optisch wit" is is helemaal niet zo wit in het infrarood gebied. En dat brengt juist de warmte in. Bij gebruik van de verkeerde witte verf heb je dus bar weinig winst.

Wie precies de juiste verf voor je heeft....geen idee. Reken er wel op dat een goede werking van het idee absoluut niet gegarandeerd is.

En je krijgt met pech een dijk van een reflectie probleem. Zeker als je voor glanzend wit gaat.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maggoo
Super reacties allemaal, dank. Vooral de wiki link biedt wel wat leesvoer, had ik eigenlijk al zelf moeten vinden:)

Het aardige van alleen schilderen is dat het zo simpel is, gras schijnt ook heel effectief te zijn, maar met mijn hoogtevrees het dak maaien zie ik niet echt gebeuren:P. Grind overweeg ik ook, maar dat zal weer kostbaarder worden en bovendien weet ik niet of het dak en de afwatering daarop berekend zijn. Maar zeker ook een optie.

Het schijnt trouwens ook zo te zijn dat het negatieve effect in de winter "redelijk verwaarloosbaar" is ten opzichte van de voordelen in de zomer, zelfs in een klimaat als het onze. Bovendien is dit huis erg goed geisoleerd, dus ik hoop in de winter geen dramatische effecten te krijgen.

Al met al dacht ik niet alleen aan een wit dak, maar een wit dak in combinatie met een tuinsproeier, plafondventilatoren, goeie luchtcirculatie en als het echt de klauwen uitloopt wat (mobiele) airco.

Nu kan het op de bovenverdieping oplopen tot een graad of 30, en ik vraag ik me echt af of ik zonder de airco bijvoorbeeld een graad of 25 kan verwachten door de combinatie van de andere maatregelen.

(edit) Zonnecollectoren behoren ook tot de overwegingen en die schijnen ook te profiteren van een witte ondergrond (via de link van wom: http://witdak.nl/wit-dak-en-zonnepanelen/), maar dat is toch van een wat andere orde.

[ Voor 9% gewijzigd door maggoo op 22-08-2012 12:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 11:22
maggoo schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:09:
Al met al dacht ik niet alleen aan een wit dak, maar een wit dak in combinatie met een tuinsproeier, plafondventilatoren, goeie luchtcirculatie en als het echt de klauwen uitloopt wat (mobiele) airco.

Nu kan het op de bovenverdieping oplopen tot een graad of 30, en ik vraag ik me echt af of ik zonder de airco bijvoorbeeld een graad of 25 kan verwachten door de combinatie van de andere maatregelen.
Goed geisoleerd zeg je, het opwarmen vindt dus niet in 1 dag plaats. Andere optie: koop een 40 cm ventilator (kost een paar tientjes), zaag daarvoor een gat op maat in een plaat hout, zet die plaat hout voor een open raam, en laat de ventilator de hele nacht naar buiten blazen. Zet aan de andere kant van het huis een raam open (met horretje) en je hebt de hele nacht geforceerde afkoeling. Dan kan je de volgende dag weer heel wat zon hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Xaverius schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:01:
Alternatieven (al dan niet bewerkelijk) zijn ook een laagje water op het dak laten zitten of een grasveldje, waarbij je natuurlijk ook weer water voor nodig hebt.
Dit dus.
Ik weet uit ervaring dat dit helpt. Dit is nl uitgevoerd op een dak van een verzorgingshuis. De afvoeren dichtstoppen en een laagje van 5-10 cm water op het dak. Dit resulteerde in een temperatuurdaling van 5-7 graden op de bovenste verdieping!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

26779 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:26:
[...]

Dit dus.
Ik weet uit ervaring dat dit helpt. Dit is nl uitgevoerd op een dak van een verzorgingshuis. De afvoeren dichtstoppen en een laagje van 5-10 cm water op het dak. Dit resulteerde in een temperatuurdaling van 5-7 graden op de bovenste verdieping!
Dan moet je dak dat water wel kunnen dragen. Tien cm water weegt 100 kg per vierkante meter. Het gebeurt wel dat daken bij wolkbreuken onder het gewicht van water dat niet snel genoeg kan worden afgevoerd bezwijken.

[ Voor 46% gewijzigd door CaptJackSparrow op 22-08-2012 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

CaptJackSparrow schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:32:
[...]

Dan moet je dak dat water wel kunnen dragen. Tien cm water weegt 100 kg per vierkante meter. Het gebeurt wel dat daken bij wolkbreuken onder het gewicht van water dat niet snel genoeg kan worden afgevoerd bezwijken.
Wat beter helpt is sproeiers op het dak die continu het water vernevelen. Dan verdampt het water vrij direct en heb je meer verdamping dan met een laag water. De verdamping onttrekt de warmte uit de omgeving en dus uit je dak. Dit werkt echt zeer goed, maar resulteert wel in het verbruik van vrij veel water. (Al is het aantal dagen dat je het in Nederland echt nodig hebt doorgaans niet al te hoog.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

CaptJackSparrow schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:32:
[...]

Je moet dat natuurlijk niet met een golfplaat dakje doen...
Over het algemeen kunnen daken behoorlijk wat hebben. Als je zeker wil zijn dan vraag je de bouwtekeningen/bestek van het huis op en zoek je eerst even uit wat de max gelijkmatige- en piek belasting van het dak mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hi, en hoe houd je hem wit?

[ Voor 3% gewijzigd door Blasterxp op 22-08-2012 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:35

BLACKfm

o_O

Ik zag eerder een reactie over een zeil op het dak spannen, een ander 'idee' wat ik al eens heb gezien is een dubbele laag. Nu weet ik het oppervlak niet en met wat voor materiaal je dat dan moet doen, maar door een extra laag (met tussenruimte) op je dak aan te brengen zou die hitte niet overgedragen mogen worden op de woning.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Dat noemen ze isolatie :+

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

26779 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 13:06:
[...]

Je moet dat natuurlijk niet met een golfplaat dakje doen...
Over het algemeen kunnen daken behoorlijk wat hebben. Als je zeker wil zijn dan vraag je de bouwtekeningen/bestek van het huis op en zoek je eerst even uit wat de max gelijkmatige- en piek belasting van het dak mag zijn.
Extra risico is wel dat als er zich een wolkbreuk voordoet dat je dak dan al begint met een forse extra belasting. Die 'voorsprong' kan dan het risico op bezwijken door nog meer water erbij potentieel behoorlijk vergroten.

Je kunt eens uitproberen wat je met zo'n ding op je dak voor temperatuurwinst kunt boeken. :)

Afbeeldingslocatie: http://static.fonq.nl/data/producten/30615-groot.jpg

Desnoods handmatig elk halfuur of zo vijf minuten aanzetten en als dat werkt er een 'beregeningscomputer' tussen stoppen.

Voor weersomstandigheden die zich maar een beperkt aantal dagen per jaar voordoen zijn dergelijke oplossingen wel een reële optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

In de tuinbouw worden daksproeiers veel toegepast om af te koelen :)
Ik zag ook een keer verf die van wit naar zwart verkleurd als ie afkoelt, lijkt me ook handig, al zal het erg duur zijn. Denk dat een wit zeil OID al gauw kan helpen, omdat je dan een isolerende laag krijgt en veel licht reflecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:24

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik denk dat het in Nederland vaker koud is dan warm. Dus dan wil je gemiddeld genomen over het hele jaar alle zonnewarmte die je op je dak krijgt ook zoveel mogelijk vangen lijkt mij.

In warme landen hebben witte daken meer zin dan in koude landen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

LauPro schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:47:
Ik denk dat het in Nederland vaker koud is dan warm. Dus dan wil je gemiddeld genomen over het hele jaar alle zonnewarmte die je op je dak krijgt ook zoveel mogelijk vangen lijkt mij.

In warme landen hebben witte daken meer zin dan in koude landen.
En in warme landen zijn de daken juist niet wit. De gevels zijn doorgaans dan weer wel wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

AllSeeyinEye schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 15:18:
En in warme landen zijn de daken juist niet wit. De gevels zijn doorgaans dan weer wel wit.
Witte daken zijn dan ook niet zo praktisch omdat ze natuurlijk vrij snel vies worden door vogelpoep en andere verontreinigingen. Zelfde gaat op voor witte auto's, daar zie je veel eerder vuil op dan grijze auto's bijvoorbeeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:45

Punkrocker

Mostly harmless

26779 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:26:
[...]

Dit dus.
En een grotere muggenzalf omzet in de apotheek! :P

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:38
Misschien witkalk gebruiken, net als op kassen. Spoelt vanzelf weg als het weer herfst is en veel regent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

blissard schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 20:36:
Misschien witkalk gebruiken, net als op kassen. Spoelt vanzelf weg als het weer herfst is en veel regent.
Dat vind ik een erg inspirerend idee. Helpt je niet de hele zomer maar een weekje hittegolf kom je er zeker mee door!
Waar koop je dat en hoe breng je het aan?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-04 20:22

flippo765

4170 Wp subsidieloos

maggoo schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:09:
Super reacties allemaal, dank. Vooral de wiki link biedt wel wat leesvoer, had ik eigenlijk al zelf moeten vinden:)

Het aardige van alleen schilderen is dat het zo simpel is, gras schijnt ook heel effectief te zijn, maar met mijn hoogtevrees het dak maaien zie ik niet echt gebeuren:P. Grind overweeg ik ook, maar dat zal weer kostbaarder worden en bovendien weet ik niet of het dak en de afwatering daarop berekend zijn. Maar zeker ook een optie.
Daarom gebruiken ze sedum, dit is een soort mos wat niet doorgroeit en je niet hoeft te maaien.
Je hebt er een speciale ondergrond voor dat zorgt dat wortels geen kans krijgen.

Voordelen:
- Minder belasting hemelwater
- Betere isolatie
- Milieuvriendelijk
- Dakbedekking gaat langer mee

Nadelen:
- Onderhoud (alle groen trekt onkruid)
- Duurder dan verf
- Gewicht

http://www.groenedaken.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-04 23:24
Ik kan ook bevestigen dat "wit" werkt.

Ik had toevallig het zelfde probleem (hier plat dak, kempen, je kookt binnen).
In plaats van schilderen of water heb ik een stapel witte lakens gepakt en deze op het dak gelegd.
Scheelt zeker 5 graden.

Na de zomer haal ik ze er weer af, natuurlijk zijn ze dan door de vogels zwart gescheten, maar een hittegolf houdt toch meestal maar <2 weken aan.

Het lijkt mij mocht je de boel verven dat je steeds met de bezem het dak op moet. Is misschien makkelijker dan lakens, maar of het praktisch is.

• jiquera
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
ik vraag me af of t de investering waard is voor die 2 dagen per jaar dat het zo heet is...

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

jiquera schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:31:
ik vraag me af of t de investering waard is voor die 2 dagen per jaar dat het zo heet is...
En dat afgezet tegen de hoeveelheid warmte die NIET in je huis komt als het wat kouder is en je dus bij moet stoken met gas....

Lakens zijn dan nog wel de meest economische manier om dit te doen alleen je zou problemen kunnen krijgen met commissie welstand als je het niet goed doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:16
Het wit verven van een oppervlak zorgt voor minimale opname van stralingsenergie, dus voor minimale opwarming. Praktijkvoorbeelden:
* In direkt zonlicht witte kleding dragen versus zwarte kleding.
* Een koelkast of vriezer is normaal gesproken wit van kleur, om daardoor zo weinig mogelijk warmte via straling op te vangen. Daarnaast zorgt een wit oppervlak ervoor dat er makkelijker warmte kan worden uitgezonden in de vorm van straling, indien het witte oppervlak vrij warm zou zijn. Dit geldt dus niet echt voor de koelsystemen
* Een oven is normaal gesproken zwart van buiten, met als hoofdreden om minder warmtestraling uit te zenden tijdens gebruik om zo dus heter te blijven.

De daken van huizen in warme landen zijn vaak wel donkerder gekleurd, zoals de bekende rode daken in Italïe. Veel muren zijn in warme landen wel zoveel mogelijk licht van kleur, door bijvoorbeeld pleisterkalk en kalksteen, zoals veel Griekse en Turkse huizen. De keuze voor die daken is eerder de beschikbaarheid van grondstoffen en de kosten.
Nomaden in de woestijn kiezen wel heel duidelijk voor witte of erg lichte kleding.

In Nederland is de warmteopbrengst van de zon in de winter te klein om een donker dak in de winter nuttig te kunnen gebruiken voor warmte-opname. De buitenkant van het dak zal minder snel worden opgewarmd door de zon, dan de buitenlucht het dak afkoelt. Wat beter helpt is isolatie. Een iglo is uiteraard altijd wit, maar de sneeuw zorgt voor een goede isolatie, waardoor zelfs een iglo warmer zou zijn dan een zwart dak zonder isolatie.

Alleen een spiegelend oppervlak, zoals een spiegel of aluminium folie of sterk glanzende verf weerkaatst vrijwel 100% van alle straling die er op valt. De opmerking over dat alleen infra-rood straling weerkaatst zou hoeven worden, is niet correct. Het gaat om het absorberen van alle soorten straling die het dak bereiken, omdat opgenomen straling wordt omgezet in warmte. Slechts enkele materialen kunnen een bepaalde straling omzetten in bijvoorbeeld electriciteit (zonnepanelen zijn daar van gemaakt). Het is dus wel beter om verf te zoeken die naast zichtbaar licht, ook andere straling weerkaatst. Het is niet waar dat witte verf zonder infrarood-weerkaatsing niet goed zou werken. Het werkt hoogstens iets minder goed, maar nog steeds vele malen beter dan een donkere kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
franssie schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 20:39:
[...]

Dat vind ik een erg inspirerend idee. Helpt je niet de hele zomer maar een weekje hittegolf kom je er zeker mee door!
Waar koop je dat en hoe breng je het aan?
Gewoon bij de bouwmarkt. Geblust kalk kopen en oplossen in water. Aanbrengen met een borstel of zo. Kost vrijwel niets. Eur per kg ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ha dank, hat al wat in de searchengines gegooid maar dan kom je voornamelijk op muurkalk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:50
Sommige treinen hebben in ze zomer een wit dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 345668

Witte daken zijn niet nieuw en worden steeds vaker geïnstalleerd. In Californië is het zelfs verplicht voor bedrijfspanden met een plat dak.
De Wal-Mart doet het al sinds 1999: http://colli239.fts.educ....al-mart-white-roofs-2009/ (die witte balkjes rond het gebouw zijn vrachtwagens)
Wetenschappers hebben het in 2008 al onder de aandacht proberen te brengen. http://www.klimaatnieuws.nl/200809/witte_daken.php

Video van witte waterdichte vloeibare dak coating: http://www.new-energy.tv/..._het_broeikaseffect2.html
Waterdichtmembraam: http://www.derbigumenergies.com/nl/producten/passieve-koeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Playa del C. schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:46:
De daken van huizen in warme landen zijn vaak wel donkerder gekleurd, zoals de bekende rode daken in Italïe. Veel muren zijn in warme landen wel zoveel mogelijk licht van kleur, door bijvoorbeeld pleisterkalk en kalksteen, zoals veel Griekse en Turkse huizen. De keuze voor die daken is eerder de beschikbaarheid van grondstoffen en de kosten.
Inderdaad.
Nomaden in de woestijn kiezen wel heel duidelijk voor witte of erg lichte kleding.
Dit is niet altijd zo, er zijn ook Normaden die juist blauwe kleding aan hebben. Want ook in de woestijn is het zo dat het overdag misschien wel warm is maar in het nacht kan het enorm afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
AlkorBright is ook een wit kunstofdak (PVC-P) met extra reflectie.

En dat scheelt blijkbaar nogal wat met grijs of zwarte daken.....

Quote:
Uit temperatuurmetingen blijkt dat de RENOLIT ALKORBRIGHT dakbaan, door de hoge reflectie van het zonlicht, beduidend minder warm krijgt dan de standaard dakbanen. Het temperatuursverschil tussen een RENOLIT ALKORBRIGHT dakbaan en een zwartkleurige dakbaan loopt op tot 59%. Dit betekent in realiteit een temperatuursverschil tot 45°C ter hoogte van de dakbaan. Hierdoor zal de RENOLIT ALKORBRIGHT dakbaan enerzijds minder warmte afgeven aan de directe omgeving maar zal de dakbaan anderzijds zelf ook minder onderhevig zijn aan temperatuurschokken. Bij een gelijke UV belasting kan dit leiden tot een verhoogde levensduur.

Deze koelere temperatuur zorgt ervoor dat de dakbaan minder warmte kan afgeven aan de omgeving en op deze manier het rendement van eventuele fotovoltaïsche systemen die op de dakbaan worden aangebracht positief beïnvloeden.

Afbeeldingslocatie: http://www.alkorproof.com/images/products/bright/tempee.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.alkorproof.com/images/products/bright/tempeee.jpg

Er is trouwens ook een systeem, speciaal voor zonnepanelen, AlkorSolar.

Afbeeldingslocatie: http://www.alkorproof.com/images/products/solar/divers2_draw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.alkorproof.com/images/products/solar/divers2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:36
KnoxNL schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:49:
Witte auto/zwarte auto principe?

geen harde feiten maar ik kan me voorstellen dat dit wel degelijk uitmaakt.
http://mythbustersresults.com/episode38

SPINOFF: A black car heats up faster than an identical white car. (From Pilot 2)

confirmed

A fan wrote in and asked a follow up question: "Does the color of a car affect the way it heats up?". The MythBusters used two identical cars, one black the other white and left them both out in the summer heat with thermometers in both. By mid-afternoon the black car had heated up to a temperature of 135 °F while the white car topped off at 126 °F, almost 10 degrees cooler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

DJSmiley schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 13:59:
A fan wrote in and asked a follow up question: "Does the color of a car affect the way it heats up?". The MythBusters used two identical cars, one black the other white and left them both out in the summer heat with thermometers in both. By mid-afternoon the black car had heated up to a temperature of 135 °F while the white car topped off at 126 °F, almost 10 degrees cooler.[/i]
Dat is dus 5°C verschil!

Bedenk dat in de winter welke graad extra te verwarmen ongeveer 7% van de energierekening extra kost.

Nou geloof ik best dat metaal veel beter warmte geleid en in woningen zit doorgaans ook isolatie. Maar dan blijft staan dat het temperatuurverschil kleiner zal worden ook in de winter. Stel dat verschil in de winter twee graden is.

Gemiddeld verbruikt men in nederland 1.500 m³ per jaar, dat is ongeveer 1150 euro.

Dan kom ik uit aan een meerverbuik van gas van 161 euro per jaar. Over 10 jaar gerekend is dat dus 1610 euro meer dat je kwijt bent voor een insignificant koeler huis in de zomer.

Je zou het af moeten zetten tegen een airco, die verbruikt waarschijnlijk fors meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:28
Een airco kost ~20 cent per uur. (één mobiele airco)
En dan moet de compressor continu draaien, dat doet hij dus niet, er zijn tussenpozen dat hij gemiddeld 100 Watt verbruikt voor een beetje wind.

*even daargelaten dat sommigen zeggen dat het een negatieve investering is*

Een terrasverwarmer kost ~70 cent per uur. :p

[ Voor 22% gewijzigd door jeroen3 op 29-08-2012 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maggoo
Allemaal hartelijk dank. Met het koelere weer is het allemaal wat minder dringend:), maar desondanks blijft een wit dak voor mij wel een optie.

Mogelijke nadelen:
- schoonmaken
- welstandscommissies
- eventueel hogere stookkosten in de winter

Mogelijke voordelen:
- tot 5 graden koeler onder plat dak
- lagere temperatuur, maar een warm gevoel vanwege iets met vermeende co2 reductie.

Voor wat betreft de nadelen maak ik me alleen zorgen over de stookkosten in de winter. Welstand zie ik niet echt moeilijk doen, huis is vrijstaand op een ruim perceel, moet wel heel gek lopen mocht daar een bezwaar tegen zijn.

Ik ga de komende tijd op mijn gemak eens informeren bij de diverse leveranciers, en bovenal proberen om de eventueel hogere stookkosten in de winter echt scherp te krijgen. Als ik wat te melden heb doe ik dat uiteraard ook hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
maggoo schreef op zondag 02 september 2012 @ 12:46:

Voor wat betreft de nadelen maak ik me alleen zorgen over de stookkosten in de winter. Welstand zie ik niet echt moeilijk doen, huis is vrijstaand op een ruim perceel, moet wel heel gek lopen mocht daar een bezwaar tegen zijn.

Ik ga de komende tijd op mijn gemak eens informeren bij de diverse leveranciers, en bovenal proberen om de eventueel hogere stookkosten in de winter echt scherp te krijgen. Als ik wat te melden heb doe ik dat uiteraard ook hier.
De berekening van LauPro zal best kloppen, maar ik ben het niet eens met de gekozen uitgangspunten. Hij gaat uit van een verlaging van 5 graden in het gehele huis om de compensatie-stookkosten mee te bepalen. In werkelijkheid is de instraling in de winter zowieso al veel minder dan in de zomer (en dus veel minder dan 5 graden verschil) en zal het effect zich ook voornamelijk beperken tot de bovenste verdieping. De precieze berekening kun je maken als je het oppervlak van het platte dak weet en de isolatiewaarde daarvan. Ik schat echter dat het effect nihil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Even een kleine 'kick' van dit topic :P . In middels ben ik zelf in de situatie gekomen waarbij er een oplossing gezocht moet worden voor een groot plat dak waar het nu op de bovenste verdieping behoorlijk heet is.

Wat ik heb gemeten is dat het dak aan de onderkant zo'n 32 graden is op warme dagen, de dakbedekking zelf zo'n 55 graden!

Ook heb ik een poging gedaan om het dak te koelen met water maar ben tot de conclusie gekomen dat je hier dusdanig veel water voor nodig hebt (dak is zo'n 1400 m2) dat dit niet haalbaar is zonder externe bron. Het water geeft verkoeling maar de warmte die het zwarte dak uit straalt is dusdanig dat het geen zin heeft bij kleine hoeveelheden water.

Hier is het dak te zien besproeid met water, het blauwe is water maar gezien het dak niet helemaal egaal is worden niet alle vlakken gekoeld (gele vlekken).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5kX4oOb1MmM5nAeeHP2qA5ZH/full.jpg
Dit is de onderkant van het dak, die is vrij gelijk verwamd. Er zit nog isolatie tussen de dakbedekking en zwaluwstaart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8GgGtc5FsALmz8UpL3RhBzjx/full.jpg

Ik hoop met het witte dak dit fors lager te krijgen, ik wil eerst een deel van het dak testen. Hebben mensen ervaringen met specifieke producten om dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
1400m2 is niet niks. Klinkt bijna als een supermarkt met appartementen erop.
Als je wilt investeren is zonnepanelen en l/l warmtepomp(en) (oftewel airco) een mooie oplossing.
Op die oppervlakte kun je de eerste paar jaar nog flink terugsalderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:38
En zonnepanelen hebben een prima isolerende werking. Onder de zonnepanelen wordt de dakbedekking echt geen 55 graden meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

En je zou kunnen testen met tuinderskalk witkalk voor kassen?

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 22-07-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MeTooPV schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 14:01:
En zonnepanelen hebben een prima isolerende werking. Onder de zonnepanelen wordt de dakbedekking echt geen 55 graden meer.
Of gewoon allebei :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-04 20:48
Uit ervaring kan ik zeggen dat het goed werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u7iKMqBYTmLuVPXJIphxfNky/thumb.jpg

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-04 21:57
@maggoo
Misschien heel stom idee. En ik weet niet eens of het mag. Maar als je wilt proberen of het iets uitmaakt: misschien een paar van die EHBO isolatiedekens kopen en op je dak neerleggen (wel met het zilveren naar boven gericht uiteraard) met wat stenen erop zodat die niet wegwaaien. Kijken of dat wat uitmaakt. Ik weet niet hoe de rest van de isolatie is, maar misschien waardeer je in de winter juist al die warmte wel. Dan zijn die isolatiedekens zo weg te halen. Kost ook geen reet.

Voorbeeldje van wat ik bedoel.
Afbeeldingslocatie: https://www.ehbo-koffer.nl/wp-content/uploads/Reddingsdeken-goud-zilver-2.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door dangerpaki op 22-07-2017 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:17

Onbekend

...

Ik weet niet of de buren er zo blij mee zijn als er een enorm reflecterend doek het zonlicht de slaapkamer inkaatst.

Het dak is zwart om in de winter het zonlicht aan te trekken, dus ik zou iets plaatsen wat je in de winter weg zou kunnen halen.
Het makkelijkste is denk ik triplex platen op het dak leggen, met een wit geschilderde kant naar boven. Dan kan je ze later gemakkelijk weg halen, en door het gewicht blijven ze bij wat hardere wind ook gewoon liggen. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:52
blissard schreef op maandag 3 september 2012 @ 10:01:
[...]

De berekening van LauPro zal best kloppen, maar ik ben het niet eens met de gekozen uitgangspunten. Hij gaat uit van een verlaging van 5 graden in het gehele huis om de compensatie-stookkosten mee te bepalen. In werkelijkheid is de instraling in de winter zowieso al veel minder dan in de zomer (en dus veel minder dan 5 graden verschil) en zal het effect zich ook voornamelijk beperken tot de bovenste verdieping. De precieze berekening kun je maken als je het oppervlak van het platte dak weet en de isolatiewaarde daarvan. Ik schat echter dat het effect nihil is.
Precies, als je de opbrengst van PV in de 6 donkere maanden weg zet tegen 2 zomer maanden dan kom je al uit. Daarbij wordt de temperatuur in de winter wellicht nog meer beinvloed door wind en regen ook. Dus, ja, het zal wat uitmaken, maar of het effect überhaupt merkbaar in je stookkosten is vraag ik me af.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Een zwart dak doet vrij weinig voor warmte in de winter
- Erg weinig zonuren en zonkracht.
- Buiten is het veel kouder dan binnen, dus alle geabsorbeerde warmte gaat naar de buitenlucht.
Wit maken kan dus niet echt kwaad.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Let op dat je niet reageert op een post van 5 jaar terug.... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 20:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Dak lekker loodwit maken. _/-\o_
Vergeet niet dat er op een dak mossen kunnen groeien. Dus je dak wordt na een tijdje een beetje groenig. (hypothese) Daarnaast is bitumen meestal zwart van kleur. Zou het witte verf op bitumen kunnen hechten. Ik weet het niet.

Als wit mogelijk was, waarom zijn de dakpannen nog steeds rood?
Zwarte dakpannen heb ik ook gezien, maar wit? Ik geloof dat wit te duur is.

Ik heb zelf bij een aannemer stage gelopen en daar hebben gekeken naar witte bakstenen, dat was duurder dan rode bakstenen. Daarnaast is witgeverfde betonsteen goedkoper. :+

[ Voor 136% gewijzigd door MedionAkoya op 22-07-2017 18:00 ]

Trein?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nilvo
  • Laatst online: 18:50
RocketKoen schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 17:15:
- Buiten is het veel kouder dan binnen, dus alle geabsorbeerde warmte gaat naar de buitenlucht.
Ik kan me zelfs voorstellen dat een zwart dak in de winter meer negatiefs doet dan positiefs. Zwart absorbeert beter, maar straalt ook beter. Als wordt gekeken naar de berekening van de stralingsenergie, is voor een voorwerp alleen de temperatuur [Kelvin] een variabele. Of een voorwerp straalt of absorbeert is dus direct afhankelijk van de oppervlakte temperatuur.
Je muur/dak zal in de winter altijd warmer zijn dan de gemiddelde buitentemperatuur. Dit is simpelweg het gevolg van dat je het binnen warmer wil hebben dan buiten, en de zon niet afdoende energie levert om de buitentemperatuur hoger te laten zijn. Je muur/dak zal in de winter dus gemiddeld genomen meer stralen dan adsorberen.
Op basis hiervan heb ik dus de neiging om te zeggen dat een wit dak in de winter zelfs positief uitvalt.

Correct me if i'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Nilvo schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:06:
[...]
[]
Op basis hiervan heb ik dus de neiging om te zeggen dat een wit dak in de winter zelfs positief uitvalt.

Correct me if i'm wrong.
Volgens mij klopt je redenering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
@franssie en @Nilvo zie de post van @DJSmiley eerder in dit topic. Het resultaat is afhankelijk van de hoeveelheid instraling die je hebt. Met veel instraling zal het adsorberen meer invloed hebben dan het uitstralen van warmte. Dan is zwart dus beter. Bij weinig zon instraling omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

RocketKoen schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 17:15:
Heb je de infrarood-foto's bekeken? De onderkant van de zwaluwstraat (metaal) is bijna 34 graden C op sommige plekken. Dit werkt als een radiator aan het plafond en warmte de ruimtes er onder op tot zo'n 30 graden. Onwerkbaar dus.
Voor zover ik weet kost het extra energie omdat de warmte die van de zon komt niet wordt opgenomen. Ik zou dit moeten meten hoeveel dit precies is.

Experimenten met zeil e.d. zie ik niet echt zitten, liever investeer ik in een echte oplossing. Ik heb een een EPDM-rubberverf gevonden die ongeveer 4 euro per meter is, daarmee ga ik zo'n 200 m2 behandelen en kijken hoe het werkt (metingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
blissard schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:18:
@franssie en @Nilvo zie de post van @DJSmiley eerder in dit topic. Het resultaat is afhankelijk van de hoeveelheid instelling die je hebt. Met veel instraling zal het adsorberen meer invloed hebben dan het uitstralen van warmte. Dan is zwart dus beter. Bij weinig zon instraling omgekeerd.
Waarom kom ik nou nooit op dit soort simpele beschrijvingen :X
LauPro schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:26:
[...]
Voor zover ik weet kost het extra energie omdat de warmte die van de zon komt niet wordt opgenomen. Ik zou dit moeten meten hoeveel dit precies is.
[...]
In de winter zal de gemiddelde uitstraling van je zwarte dak, per dag gemeten, groter zijn dan de instraling van de zon. Je verliest dan dus netto energie door het zwarte dak. Een wit dak straalt veel minder, maar neemt ook minder op.
Resultaat: In de zomer minder opwarming. In de winter minder afkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Met een plat dak kun je beter een stel zonnepanelen nemen. Dan kun je in de zomer de boel koelen binnen en in de winter heb je dan elektra om het een beetje te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:47

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
LauPro schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:26:
[...]
Heb je de infrarood-foto's bekeken? De onderkant van de zwaluwstraat (metaal) is bijna 34 graden C op sommige plekken. Dit werkt als een radiator aan het plafond en warmte de ruimtes er onder op tot zo'n 30 graden. Onwerkbaar dus.
Ik had het over de winter. Ik neem aan dat je foto's van de afgelopen (warme) weken zijn.
Licht reflecteren is een goede manier om de boel koeler te houden als de zon schijnt. Maar je moet je niet druk maken over het effect van warmtestraling als het gaat om warmte verliezen. Dat gebeurt voor 99,9% door convectie. Anders had iedereen wel zwarte radiatoren aan de muur hangen.
Straling gaat pas een rol spelen bij een temperatuurverschil van een paar honderd graden.

Oftewel: Je dak wordt heet door het absorberen van de straling van de zon (paar miljoen graden ofzo). Daarna geeft je dak de warmte door aan de lucht vlak onder het dak dmv convectie.

Je kan dus
a) zorgen dat je dak minder licht absorbeert. door wit te maken.
b) Je dak isoleren, zodat de binnenkant minder warm is als de buitenkant.
c) Binnen koelen. En aangezien je zover ik weet niet probeert onder de buitentemperatuur te komen, is een goede ventilator daar een prima oplossing voor. Gewoon koele buitenlucht aanzuigen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Laatst online: 30-04 22:20
LauPro schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:34:
Ik hoop met het witte dak dit fors lager te krijgen, ik wil eerst een deel van het dak testen. Hebben mensen ervaringen met specifieke producten om dit te doen?
Wellicht eens kijken naar ThermoShield TopShield:
https://www.thermoshield....m/thermoshield_topshield/
http://www.thermoshield-europe.com/en/products/topshield

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Iemand riep hier al eens om te beginnen met twee emmers witkalk. Stuk goedkoper dan een high-tech bitumencoating. Voor een tientje kun je 200 vierkante meter dak witmaken. En als het niet bevalt spoelt het vanzelf weer weg.

[ Voor 4% gewijzigd door burne op 22-07-2017 23:20 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304426

Is het geen optie iets van een doek te spannen op 10 centimeter boven het dak? Dan zit je en niet meer in de volle zon, en je hebt een laag lucht die isoleert. Ik kan niet ervaring spreken om te bepalen of dit werkt, maar volgens mij zou dit wel een goedkope oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@burne dat was mijn tip, maar ik heb het ook maar afgekeken van de kassen hier in het Westland. Als dat daar werkt, zal het op mijn dak ook wel werken. En in de herfst ruimt de regen het weer op.
En @Anoniem: 304426 een doek werkt ook, maar dan is 5 cm pir waarschijnlijk weer eenvoudiger.

[ Voor 18% gewijzigd door blissard op 22-07-2017 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
RocketKoen schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 22:32:
[...]
Dat gebeurt voor 99,9% door convectie. Anders had iedereen wel zwarte radiatoren aan de muur hangen.
Straling gaat pas een rol spelen bij een temperatuurverschil van een paar honderd graden.
[...]
Er wordt inderdaad meer energie overgedragen met convectie dan met straling. Edoch is het verschil duidelijk merkbaar als er een voorwerp voor een radiator wordt geplaatst.
Ps. Radiatorverf is natuurkundig zwart in het infrarood spectrum. Optisch ziet de mens het als wit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

blissard schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 23:33:
@burne dat was mijn tip, maar ik heb het ook maar afgekeken van de kassen hier in het Westland.
Ik kom uit de bollen, aardbeien en prei een stuk verder naar het noorden. Witkalk op je kas blijft na aanbrengen een maand of twee zitten, in de zomer. In de herfst regent het vaker en moet je meer aan zes weken denken. En ja, in een kas kun je in een goede oktobermaand nog best nut hebben van een mooie warmtereflector. Opwarmen van je kas is heel makkelijk, en afkoelen is heel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

burne schreef op zondag 23 juli 2017 @ 00:35:
[...]

Ik kom uit de bollen, aardbeien en prei een stuk verder naar het noorden. Witkalk op je kas blijft na aanbrengen een maand of twee zitten, in de zomer. In de herfst regent het vaker en moet je meer aan zes weken denken. En ja, in een kas kun je in een goede oktobermaand nog best nut hebben van een mooie warmtereflector. Opwarmen van je kas is heel makkelijk, en afkoelen is heel lastig.
Prima om mee te testen dus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Een Proof of Concept is een eenvoudig uit te voeren test die het generieke principe van een oplossing aantoont, die weinig kost en snel uit te voeren is.

10 euro uitgeven bij de lokale land- en tuinbouwwinkel, en twee uur op het dak met emmers witkalk.

Ik zeg dat de investering meevalt.

Ik zou wel even nadenken over een eerlijke meetmethode om de effectiviteit te meten. Twee thermometers (of eentje met een buitensensor) en dan op een zonnige dag en een bewolkte dag ieder uur binnen- en buitentemperatuur opschrijven. Voor de witkalk, en erna. Als het effect heeft zou je het moeten zien in je metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Tenzij de warmte al binnen is...

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

RocketKoen schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 22:32:
Ik had het over de winter. Ik neem aan dat je foto's van de afgelopen (warme) weken zijn.
Licht reflecteren is een goede manier om de boel koeler te houden als de zon schijnt. Maar je moet je niet druk maken over het effect van warmtestraling als het gaat om warmte verliezen. Dat gebeurt voor 99,9% door convectie. Anders had iedereen wel zwarte radiatoren aan de muur hangen.

Oftewel: Je dak wordt heet door het absorberen van de straling van de zon (paar miljoen graden ofzo). Daarna geeft je dak de warmte door aan de lucht vlak onder het dak dmv convectie.

Je kan dus
a) zorgen dat je dak minder licht absorbeert. door wit te maken.
b) Je dak isoleren, zodat de binnenkant minder warm is als de buitenkant.
c) Binnen koelen. En aangezien je zover ik weet niet probeert onder de buitentemperatuur te komen, is een goede ventilator daar een prima oplossing voor. Gewoon koele buitenlucht aanzuigen.
Het dak gaat zeker wit worden! Het probleem is dat ik veel WC-eend verhalen hoor maar eigenlijk moeten alle daken gewoon wit als ik dit nu concludeer.

We moeten inderdaad infrastructuur aanleggen om binnen beter te kunnen ventileren. Hier moeten nog een aantal kanalen voor worden aangelegd.

Ik ben niet zo fan van witkalk, ben bang dat dit de hemelwaterafvoeren gaat verstoppen. En als ik er later iets overheen wil doen dan moet ik het met een hogedrukspuit weghalen vrees ik. Dat weer kans op beschadigingen geeft.

Ik heb eigenlijk twee producten gevonden:
- Dacfill: http://www.werkenmetmerke...EAkYASABEgLdovD_BwE#17788
- Bitumen Dakcoating: https://paintspectrum.nl/...wE#/110-verpakking-25_ltr

De eerste is ongeveer 1,5 KG/m2 en de tweede 1 KG/m2 per m2 (twee lagen). Ik neig naar de tweede gezien de oppervlaktes, kan altijd nog een extra laag aanbrengen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
LauPro schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:42:
[...]
Het dak gaat zeker wit worden! Het probleem is dat ik veel WC-eend verhalen hoor maar eigenlijk moeten alle daken gewoon wit als ik dit nu concludeer.

We moeten inderdaad infrastructuur aanleggen om binnen beter te kunnen ventileren. Hier moeten nog een aantal kanalen voor worden aangelegd.

Ik ben niet zo fan van witkalk, ben bang dat dit de hemelwaterafvoeren gaat verstoppen. En als ik er later iets overheen wil doen dan moet ik het met een hogedrukspuit weghalen vrees ik. Dat weer kans op beschadigingen geeft.

Ik heb eigenlijk twee producten gevonden:
- Dacfill: http://www.werkenmetmerke...EAkYASABEgLdovD_BwE#17788
- Bitumen Dakcoating: https://paintspectrum.nl/...wE#/110-verpakking-25_ltr

De eerste is ongeveer 1,5 KG/m2 en de tweede 1 KG/m2 per m2 (twee lagen). Ik neig naar de tweede gezien de oppervlaktes, kan altijd nog een extra laag aanbrengen indien nodig.
Ik denk dat voor de meeste mensen de hoeveelheid werk om het dak wit te houden, niet opweegt tegen de voordelen.
Wel eens een witte auto gehad? Als je die niet regelmatig wast wordt hij grijs.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
@LauPro je hoeft echt niet bang te zijn dat dat beetje kalk je afvoeren verstopt. Ook om de hechting hoef je je geen zorgen te maken. De kalk spoelt vanzelf weg en voor je iets anders aanbrengt, zul je toch altijd je dak goed moeten reinigen. Daarnaast geldt ook wat @RocketKoen zegt. Zonder onderhoud wordt ook de mooiste coating binnen de kortste keren grijs.
Als je dan iets zonder onderhoud wilt, wat wel geld mag kosten, dan zou ik gewoon PIR met bitumen nemen. Kost bijna net zoveel als de coating die je voorstelt. Gewoon op je dakbedekking leggen met wat oude dakpannen oid als ballast.
Heb ik op een dakkapel toegepast als easy fix.

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 23-07-2017 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

@RocketKoen Een grijs dak lijkt mij altijd nog beter dan zwart ;) . Ik snap het onderhoud maar dat is niet echt een probleem, er moet toch regelmatig worden gecontroleerd op nesten e.d..

@blissard Wil je zeggen dat gewoon het leggen van een extra laag dakbeplating ook een goed isolerend effect heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@LauPro inderdaad. Volgens "omgekeerd warm dak" principe https://www.dakisolatie-advies.nl/omgekeerd-dak .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Maar daar stellen ze
Het dak heeft best voldoende afschot. Een iets grotere helling is nodig dan voor een warm dak. Zo worden vochtproblemen vermeden
Dat lijkt niet voor een plat dak te pleiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
Nee, maar vooralsnog gaat het bij mij al jaren prima. Zal ook met de oppervlakte en hoeveelheid waterafvoeren te maken hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Er ligt nu: zwaluwstaart +/- 10 cm dan isolatie 5 cm en dan bitumen dakbedekking +/- 3 lagen.

Ik zou hier dan XPS platen op moeten leggen met grind. Ik ben geen fan van het toevoegen van extra gewicht aan het dak. De constructie (stalen frame) is berekend op 300 kg/m2. Dat zou hevige sneeuwval moeten kunnen houden.

Volgens mij kan ik beter gewoon het wit maken. Ik zal kijken naar de witte kalk optie maar als het duidelijk si dat dat de optie is dan kan ik beter meteen voor de juiste oplossing gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@LauPro als er al 10cm isolatie ligt, dan vrees ik dat witkalk of extra isolatie relatief weinig gaan helpen. Ventilatie zal dan eerst moeten worden aangepakt.
Overigens zal extra isolatie plus ballast niet veel meer dan 25kg per m2 zijn. Geen noemenswaardige extra belasting dus.

[ Voor 27% gewijzigd door blissard op 24-07-2017 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-04 18:34

R-P

Had iemand al daadwerkelijk verf getest? Liefst goedkoper dan 70euro/2,5liter*? :)

Ik heb net mijn twee Solyndra panelen van het dak gehaald vanwege opnieuw voegen bij de buren (wat een **^$%#zooi geeft dat...). Dus zou nu de 3-4m^2 bitumendak eronder makkelijk even kunnen verven.
Ik had de panelen even tegen een muur gezet en met een laken erachter getest of een wit dak inderdaad beter werkt. Inderdaad ging het vermogen van 166 naar 200Watt, dus zeg 20% meer rendement. Nog steeds waardeloos (panelen zijn 165Wp PER STUK en stonden in volle zon).

Dit zijn er vier, ik heb er dus maar twee (waren spotgoedkoop, dus om mee te spelen gekocht, normale dak ligt vol met reguliere panelen.)
Afbeeldingslocatie: https://inhabitat.com/files/2009/12/solyndra-ed02.jpg

* 70 euro kosten: met 40W extra opbrengst gedurende ~5 uur per dag (ligt tot 13 uur in de schaduw en na 19 uur ook), is dat een ruime 1kWh per week: Laten we positief zijn en gokken dat we genoeg weken zon hebben om per jaar 40kWh extra op te wekken per jaar, da's 10euro besparing. Dan is de salderingsregeling afgeschaft voordat ik het geld van de verf terugverdient heb ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-04 21:36
spuitverf van de action? kost 3 euro per bus. met een bus doe je minstens 2 vierkante meter....

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:54
Een heel stuk duurder, maar een groendak gaat zeker helpen. En het isoleert extra in de winter!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barefoot
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-03 18:48
In de landbouw hebben ze als experiment een donker dak wit geverfd met witkalk, scheelde 3 tot 4 graden *onder* het dak. Zie http://agroenergiek.nl/content/witkalken-daken. Gebeurt blijkbaar veel in de tuinbouw, dus zal vast effect hebben.
Nu dacht ik dat die jongens vast geen verf bij de bouwmarkt hebben gekocht voor 10 euro per liter... Googelend op witverf tuinbouw kwam ik op deze site waar je voor 11 euro 20 liter kunt maken: https://www.tuinadvies.nl...witvast-schermmiddel-5-kg. Genoeg voor 200 m2.
Lijkt me een experimentje waard. Zelf nog niet geprobeerd, maar hou me aanbevolen als iemand dat wel doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:49

TheBorg

Resistance is futile.

Toevallig hier gekomen via Google. Terwijl ik bezig was in het zonnepanelen topic. Er is speciale verf voor:
https://www.bouwmaat.nl/i...-liter/product/0000561633

[ Voor 1% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2018 22:24 . Reden: Referral iets (?) uit URL gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:03
TheBorg schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:44:
Toevallig hier gekomen via Google. Terwijl ik bezig was in het zonnepanelen topic. Er is speciale verf voor:
https://www.bouwmaat.nl/i...product/0000561633?vat=in
Kijk hier was ik naar opzoek. Zeker met de aanhoudende warmte toch maar eens proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

loki504 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:40:
[...]

Kijk hier was ik naar opzoek. Zeker met de aanhoudende warmte toch maar eens proberen.
Pas op, want het is een bitumengebaseerde coating. Als je dat verwerkt moet je jezelf goed inpakken (want de damp is schadelijk voor je huid, zeker in combinatie met zonlicht) en geschikte adembescherming dragen (minimaal een halfgelaatsmasker met een filter van klasse A2). Verder moet je er zeker van zijn dat het je bestaande dakbedekking niet aantast, want je krijgt het er nooit meer vanaf. Je dakbedekking vervangen is dan de enige oplossing.

Pagina: 1 2 Laatste