Voor iedereen die nog twijfelt aan het effect van wit schilderen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ONgQFUQZneFM2ug2wAevQjgc.jpg?f=user_large)
Linkerhelft van het dak is zwart bitumen, rechterhelft heeft een laag wit polyester. Dit is op een zonnige septemberdag met 25 graden.
Buitenzijde zwart: 58 graden.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2tzzelC0ApwadT7GCLnri2Za.jpg?f=user_large) | Buitenzijde wit: 30 graden:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tSAM5pecX3GExfc92SmYRPph.jpg?f=user_large) |
Binnenzijde zwart: 37 graden.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QL0zpwIi2onLF4llTHO9Ro4W.jpg?f=user_large) | Binnenzijde wit: 27 graden. :no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RmyPdDE5dcliQtaNNCbfBE2S.jpg?f=user_large) |
Tijdens de hetere zomerdagen zullen er nog veel grotere verschillen ontstaan.
Ik zal mijn aanpak even uitleggen zodat jullie kunnen kijken of deze aanpak met polyester ook voor jullie bruikbaar is.
Mijn situatie:
Een garagedak met rotte plekken in het onderliggende houtwerk. Nu geen tijd voor vervanging want dan doe ik het goed (isoleren, compleet nieuw opbouwen dikkere balken voor PV).
Het dak is dus nu al 'op'. Hierdoor ben ik vrij om te 'beunen'.

Keuze materiaal
Eerder had ik al met
wit polyester gespeeld op mijn polyester dakkapellen. Dat wilde ik nu weer doen en dan extra verstevigen met
polyestervlies.
Behalve dit 'tweelagen systeem' kan je het ook simpel houden door maar met één laag te werken.
Voordelen:
- Wit (vergelend)
- Product lijkt gemaakt te zijn voor o.a. dakrenovaties.
- Goede reviews
- Zelf makkelijk aan te brengen
- Combinatie met polyestervlies zorgt voor versteviging rotte plekken
Nadelen
- Op basis van oplosmiddelen. Ik ben één keer met flinke koppijn van het dak gegaan. Je buren zullen het een dagje ruiken.
- Nieuw bitumen hierover zal waarschijnlijk niet gaan. Na de keuze voor polyester zal je er waarschijnlijk bij moeten blijven.
Aanpak:
1. Primer
Niet nodig voor bitumen volgens de handleiding. Ik heb de keuze gemaakt om het wél te doen omdat ik hoopte dat ik dan met één groot 25kg vat polyester uit zou komen. De primer vult gaatjes op, zorgt voor betere hechting en lost het bitumen niet op. Dit is gewoon een soort dik lijm waarmee ik het dak hebt voorbereid.
Bij een éénlaagsysteem zonder primer lost het polyester het bitumen op waardoor je zwarte strepen kan krijgen. Volgens de handleiding is dit geen probleem.
2. Details en reparaties.
Na de primer heb ik enkele (lekgeprikte) blazen en slechte plekken gerepareerd. Dan kon ik direct een gevoel krijgen met het vlies. Ook de aansluiting met de afvoer kon ik zo verstevigen.
:strip_exif()/f/image/fGE7akQN6V40rRW1ZCXAMYHc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XsVDJLGX3QLJTdMR4XAyzHVI.jpg?f=fotoalbum_large)
3. Eerste laag polyester
Eerst heb ik de dakranden gedaan met een kwast of kleine roller. Het zinkwerk wilde ik namelijk niet onderkliederen.
Vervolgens ben ik per breedte van het vlies (125cm) het dak gaan 'verven' met het polyester. Hiervoor maakte ik gebruik van een grote vachtroller op stok. Toen er een goede laag op lag heb ik (soms met hulp) een laag vlies ingelegd. De lengte van het vlies kwam overeen met de breedte van het dak (3m). Ik kon via het dak van de buren het vlies strak trekken. Zolang het vlies niet in het polyester is gedrukt kan je het een beetje herstellen.
Vervolgens dien je het vlies in het polyester te rollen. Mijn ervaring is dat als ik dit te 'droog' doe dat het polyestervlies open gaat staan en gaat rafelen. Ik heb daarom met een grote pollepel polyester op het vlies gegoten voordat ik het uitrolde met de vachtroller.
Hierdoor heb ik veel meer gebruikt dan de gebruiksaanwijzing aangaf.
Vervolgens heb ik met een overlap de volgende baan gedaan. Ik heb de overlappen 'volgens het boekje' aangepakt door richting het hoogste punt te werken. Dit is uiteindelijk onnodig doordat het polyester één geheel wordt. Opstaande randjes meepakken heb ik niet gedaan. Bij de uitloop merkte ik namelijk dat het niet goed vormt en daardoor lucht blijft bevatten.
Doordat het verbruik veel hoger lag heb ik het dak niet in één keer kunnen afronden. Daardoor heb ik wél die mooie plaatjes kunnen maken
Na het opdrogen van de eerste laag zag het er zo uit:
Hier zie je het kleurverschil van twee aparte leveringen polyester. En je ziet het polyestervlies in de close-ups. De verzadiging verschilde uiteindelijk per plek.
4. Laatste laag
De laatste laag erop krijgen was gek genoeg nog best lastig. Reden? Het witte polyester werkt bijna té goed waardoor het dak niet opdroogt
We hebben nu een mooie zonnige nazomerweek met temperaturen van 25 graden achter de rug. Zelfs nog een briesje er bij. 's nachts is het redelijk helder waardoor er condens op het dak komt te staan...... Dat condens vormt uiteindelijk kleine plasjes. En zelfs met dit zonnige weer (en het briesje) blijft het dak zo koel dat dit niet verdampt! Bij bitumen zou dit al lang verdampt zijn.
Wie twijfelt er nu nog aan dat witte dakbedekking niet werkt?
Verbruik en kosten
Uiteindelijk heb ik méér verbruikt dan verwacht.
Handleiding: 2.5kg/m². Mijn verbruik: 3.2kg/m².
Ik had gehoopt(mede door eerdere ervaring op een polyesterdak) dat ik met de primer en het 'gladde bitumen' met het 25kg vaatje het hele dak met de eerste laag kon doen. Dit zou volgens de handleiding (1.5kg/m²) net wel/niet lukken. Uiteindelijk heb ik bijna 3x25kg gebruikt. Dat komt ook doordat ik méér rotte plekken had dan ik dacht en deze met meer dan één laag polyester hebt verstevigd.
Ook wil ik aangeven dat mijn dak er netter uitziet dan in het
filmpje van de leverancier. Hierin zie je terug dat het vlies gaat rafelen en open gaat staan als je weinig polyester gebruikt.
Voor 24m² oppervlakte garagedak: (2m² driedubbel verstevigde plek meegerekend)
1 x 4kg primer: 60 euro
3 x 25 kg Impermax LY: 570 euro
1 x rol polyestervlies: 50 euro
Rollers, kwasten : 20 euro.
Totaal 700 euro.
Tip: koop een masker met koolstoffilter. Ik heb op een warme dag(lees flinke verdamping van de oplosmiddelen) beste koppijn gekregen.
Conclusie
Het is 40% duurder uitgevallen dan ik had gedacht vanwege het hogere verbruik.
Voor die prijs had ik ook een dakdekker kunnen laten komen en de zwakste plekken laten oplappen. Nu heb ik het héle dak gedaan, aandacht aan details en zwakke plekken kunnen geven en een paar mooie conclusies over het nut van een wit dak kunnen trekken.
Deze klus vond ik best makkelijk om te doen: ik heb tijdens de klus geen moeilijke keuzes hoeven te doen over materiaal of aanpak. Ook de werkzaamheden zelf waren telkens enkele uurtjes en geen hele dag. Ik had de materialen al allemaal in huis om te kunnen gebruiken als het weerbericht van een week bestendig was. Daarom had ik geen stress.
Het verschil in temperaturen is echt enorm. Dit heb ik bewezen met de IR camera én het feit dat zelfs het condens van voorgaande nacht niet compleet verdampt op een zonnige dag. Zwart bitumen komt er bij mij niet meer op!
Of polyester over het bitumen van jouw dak een optie durf ik niet te zeggen. In principe kan je na 10-15 jaar een nieuwe laag polyester er overheen doen, net zoals dat met bitumen gebeurd. Mocht je een andere partij(die alleen maar bitumen kan branden) aan je dak laat werken zal die het misschien als beunoplossing zien. Mijn dak was al slecht en ik denk dat ik de levensduur >10 jaar hebt verlengd(de leverancier geeft 25 jaar aan met twee lagen en vlies). Nu is de druk even van de ketel.
Mocht ik een relatief nieuw bitumen dak hebben zou ik wit polyester zeker overwegen. Maar waarschijnlijk zou ik dan elk voorjaar met witte kalk aan de slag gaan.