Plat dak wit schilderen zinvol?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:13
@LauPro je hoeft echt niet bang te zijn dat dat beetje kalk je afvoeren verstopt. Ook om de hechting hoef je je geen zorgen te maken. De kalk spoelt vanzelf weg en voor je iets anders aanbrengt, zul je toch altijd je dak goed moeten reinigen. Daarnaast geldt ook wat @RocketKoen zegt. Zonder onderhoud wordt ook de mooiste coating binnen de kortste keren grijs.
Als je dan iets zonder onderhoud wilt, wat wel geld mag kosten, dan zou ik gewoon PIR met bitumen nemen. Kost bijna net zoveel als de coating die je voorstelt. Gewoon op je dakbedekking leggen met wat oude dakpannen oid als ballast.
Heb ik op een dakkapel toegepast als easy fix.

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 23-07-2017 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 09:24

LauPro

Prof Mierenneuke®

@RocketKoen Een grijs dak lijkt mij altijd nog beter dan zwart ;) . Ik snap het onderhoud maar dat is niet echt een probleem, er moet toch regelmatig worden gecontroleerd op nesten e.d..

@blissard Wil je zeggen dat gewoon het leggen van een extra laag dakbeplating ook een goed isolerend effect heeft?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@LauPro inderdaad. Volgens "omgekeerd warm dak" principe https://www.dakisolatie-advies.nl/omgekeerd-dak .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:01

franssie

Save the albatross

Maar daar stellen ze
Het dak heeft best voldoende afschot. Een iets grotere helling is nodig dan voor een warm dak. Zo worden vochtproblemen vermeden
Dat lijkt niet voor een plat dak te pleiten?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
Nee, maar vooralsnog gaat het bij mij al jaren prima. Zal ook met de oppervlakte en hoeveelheid waterafvoeren te maken hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 09:24

LauPro

Prof Mierenneuke®

Er ligt nu: zwaluwstaart +/- 10 cm dan isolatie 5 cm en dan bitumen dakbedekking +/- 3 lagen.

Ik zou hier dan XPS platen op moeten leggen met grind. Ik ben geen fan van het toevoegen van extra gewicht aan het dak. De constructie (stalen frame) is berekend op 300 kg/m2. Dat zou hevige sneeuwval moeten kunnen houden.

Volgens mij kan ik beter gewoon het wit maken. Ik zal kijken naar de witte kalk optie maar als het duidelijk si dat dat de optie is dan kan ik beter meteen voor de juiste oplossing gaan.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@LauPro als er al 10cm isolatie ligt, dan vrees ik dat witkalk of extra isolatie relatief weinig gaan helpen. Ventilatie zal dan eerst moeten worden aangepakt.
Overigens zal extra isolatie plus ballast niet veel meer dan 25kg per m2 zijn. Geen noemenswaardige extra belasting dus.

[ Voor 27% gewijzigd door blissard op 24-07-2017 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:36

R-P

Had iemand al daadwerkelijk verf getest? Liefst goedkoper dan 70euro/2,5liter*? :)

Ik heb net mijn twee Solyndra panelen van het dak gehaald vanwege opnieuw voegen bij de buren (wat een **^$%#zooi geeft dat...). Dus zou nu de 3-4m^2 bitumendak eronder makkelijk even kunnen verven.
Ik had de panelen even tegen een muur gezet en met een laken erachter getest of een wit dak inderdaad beter werkt. Inderdaad ging het vermogen van 166 naar 200Watt, dus zeg 20% meer rendement. Nog steeds waardeloos (panelen zijn 165Wp PER STUK en stonden in volle zon).

Dit zijn er vier, ik heb er dus maar twee (waren spotgoedkoop, dus om mee te spelen gekocht, normale dak ligt vol met reguliere panelen.)
Afbeeldingslocatie: https://inhabitat.com/files/2009/12/solyndra-ed02.jpg

* 70 euro kosten: met 40W extra opbrengst gedurende ~5 uur per dag (ligt tot 13 uur in de schaduw en na 19 uur ook), is dat een ruime 1kWh per week: Laten we positief zijn en gokken dat we genoeg weken zon hebben om per jaar 40kWh extra op te wekken per jaar, da's 10euro besparing. Dan is de salderingsregeling afgeschaft voordat ik het geld van de verf terugverdient heb ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-05 18:30
spuitverf van de action? kost 3 euro per bus. met een bus doe je minstens 2 vierkante meter....

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:21
Een heel stuk duurder, maar een groendak gaat zeker helpen. En het isoleert extra in de winter!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barefoot
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-03 18:48
In de landbouw hebben ze als experiment een donker dak wit geverfd met witkalk, scheelde 3 tot 4 graden *onder* het dak. Zie http://agroenergiek.nl/content/witkalken-daken. Gebeurt blijkbaar veel in de tuinbouw, dus zal vast effect hebben.
Nu dacht ik dat die jongens vast geen verf bij de bouwmarkt hebben gekocht voor 10 euro per liter... Googelend op witverf tuinbouw kwam ik op deze site waar je voor 11 euro 20 liter kunt maken: https://www.tuinadvies.nl...witvast-schermmiddel-5-kg. Genoeg voor 200 m2.
Lijkt me een experimentje waard. Zelf nog niet geprobeerd, maar hou me aanbevolen als iemand dat wel doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 10:49

TheBorg

Resistance is futile.

Toevallig hier gekomen via Google. Terwijl ik bezig was in het zonnepanelen topic. Er is speciale verf voor:
https://www.bouwmaat.nl/i...-liter/product/0000561633

[ Voor 1% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2018 22:24 . Reden: Referral iets (?) uit URL gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:18
TheBorg schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:44:
Toevallig hier gekomen via Google. Terwijl ik bezig was in het zonnepanelen topic. Er is speciale verf voor:
https://www.bouwmaat.nl/i...product/0000561633?vat=in
Kijk hier was ik naar opzoek. Zeker met de aanhoudende warmte toch maar eens proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

loki504 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:40:
[...]

Kijk hier was ik naar opzoek. Zeker met de aanhoudende warmte toch maar eens proberen.
Pas op, want het is een bitumengebaseerde coating. Als je dat verwerkt moet je jezelf goed inpakken (want de damp is schadelijk voor je huid, zeker in combinatie met zonlicht) en geschikte adembescherming dragen (minimaal een halfgelaatsmasker met een filter van klasse A2). Verder moet je er zeker van zijn dat het je bestaande dakbedekking niet aantast, want je krijgt het er nooit meer vanaf. Je dakbedekking vervangen is dan de enige oplossing.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
burne schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:39:
[...]

Pas op, want het is een bitumengebaseerde coating. Als je dat verwerkt moet je jezelf goed inpakken (want de damp is schadelijk voor je huid, zeker in combinatie met zonlicht) en geschikte adembescherming dragen (minimaal een halfgelaatsmasker met een filter van klasse A2). Verder moet je er zeker van zijn dat het je bestaande dakbedekking niet aantast, want je krijgt het er nooit meer vanaf. Je dakbedekking vervangen is dan de enige oplossing.
Thx. Was ook niet van plan om direct naar de winkel te rennen om het te halen. Eerder einde van de week als ik tijd heb. Maar een waarschuwing is altijd meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoffieAnanas
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-04 21:30
Zojuist getest op een plat dak met bitumen.

2 witte lakens op elkaar met stenen erop (2 x 1.8 m).

Temp muur zolder: 31.9C
Temp plafond, recht onder laken: 33.8C
Temp plafond, elders: 34.6C

Temp laken op dak: 37C
Temp dak elders: 60 ~ 70C

Alleen vergeten op het dak onder het laken te meten... Stom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
loki504 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:40:
[...]

Kun je niet beter dat 'witvast' van iets hoger nemen? Dat spoelt na een tijdje weer weg door de regen.
In de winter is de warmte van de zon wel weer mooi meegenomen, zonde als je dak dan nog wit is :)

Is nu ook nog eens in de aanbieding zie ik.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2018 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
Eens met thinkpad. Gewoon de allergoedkoopste witkalk nemen. Dat gaat een paar weken mee en spoelt mooi weg als je de warmte juist weer kunt gebruiken. En, in een duurzaamheidstopic ook niet onbelangrijk, het is de minst milieubelastende optie.

[ Voor 23% gewijzigd door blissard op 25-07-2018 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 27-01-2019 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoffieAnanas
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-04 21:30
Met een handheld infrarood thermometer. Ik heb helaas geen zwart laken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-05 18:37
Niemand die een groen dak adviseert? :(
Tuurlijk, stukkie duurder en met enkele voorwaarden maar wel duurzamer (leeftijd dakbedekking x2) en vriendelijker voor het milieu. Koeler in de zomer en warmer in de winter.
En nee, je hoeft het gras niet te maaien op het dak. Een groendak bestaat uit mos en/of sedum (vetplanten). Dat woekert niet.
Eerlijk gezegd zouden ze dikke subsidie moeten geven op mensen die het groen houden, of juist belastingen voor groenhaters die bijvoorbeeld hun tuin volledig betegelen... Het is bewezen dat planten en bomen zweten en daarbij de omgeving koelen, in de praktijk is dat overduidelijk. Mijn moeder heeft een beplante voor- en achtertuin. Haar buurvrouw met identieke tussenwoning heeft alles volgegooid met tegels. Dat maakt in de zomer een binnentemperatuursverschil van zo'n 5 graden!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-04 19:57
geekeep schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 08:08:
Jawel, op 22 augustus 2012 adviseerde Xaverius dit in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-05 09:04
Nyarlathotep schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:48:
Het klinkt leuk, ik heb zelf ook een plat dak. Ik heb echter nog nóóit een wit geverfd bitumen dak gezien, ook niet bij mij in de buurt. De inverstering lijkt mij minimaal, maar ik vermoed dus dat het he-le-maal niets uitmaakt. Anders zou iedereen zijn dak allang hebben gewit...
Misschien omdat we in Nederland leven en het 2 a 3 maanden echt warm KAN zijn. Denk niet dat veel mensen investeren in het witten van hun dak als ze even snel een airco neer kunnen zetten. Met het oog op Griekenland of Spanje waar het heel lang warm is en de huizen allemaal wit zijn kan ik me voorstellen dat dit zeker wel uit zou maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:25
Tuurlijk, stukkie duurder en met enkele voorwaarden maar wel duurzamer (leeftijd dakbedekking x2) en vriendelijker voor het milieu. Koeler in de zomer en warmer in de winter.
Een van de voorwaarden is dat je dakconstructie sterk genoeg is. Het is een enorm gewicht dat je toevoegt, zeker wanneer er nog een flinke regenbui overheen gaat, of er een halve meter sneeuw op komt liggen. Hier wil je een bouwkundig ingenieur naar laten kijken.

Bijkomend voordeel is de geluidsisolatie. Een flinke regenbui hoor je niet meer.

Af en toe wat onderhoud is wel nodig. De sedumlaag woekert niet, maar er kan wel e.e.a. in waaien wat vervolgens gaat groeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
En nee, je hoeft het gras niet te maaien op het dak. Een groendak bestaat uit mos en/of sedum (vetplanten). Dat woekert niet.
Eerlijk gezegd zouden ze dikke subsidie moeten geven op mensen die het groen houden, of juist belastingen voor groenhaters die bijvoorbeeld hun tuin volledig betegelen... Het is bewezen dat planten en bomen zweten en daarbij de omgeving koelen, in de praktijk is dat overduidelijk. Mijn moeder heeft een beplante voor- en achtertuin. Haar buurvrouw met identieke tussenwoning heeft alles volgegooid met tegels. Dat maakt in de zomer een binnentemperatuursverschil van zo'n 5 graden!
Er zijn gemeenten waarbij je subsidie kan krijgen per m² dat je dak niet meer aangesloten is op het riool.
Omdat een groen dak een goede natuurlijke buffer is zou je dat mooi kunnen combineren, daarmee heb je dan je dak al deels gesubsidieerd.
Ik wil heel graag een groen dak, maar het lastige is dat je - bij een bestaand plat dak - vrij veel aanpassingen moet doen. Er moeten namelijk extra balken geplaatst worden om het gewicht te dragen, de huidige dakbedekking moet er dus helemaal af inclusief hout / isolatie. Er moeten nieuwe inkepingen gemaakt worden voor de nieuwe balken. Vervolgens alles dus weer dicht maken en dan nog een groen dak van maken. Die extra kosten zijn fors.

Ik wil zelf heel graag een groen dak, maar het lastige is dat het vrij weinig bij bestaande bouw wordt toegepast, ik heb nog geen een bedrijf kunnen vinden wat huidige daken ombouwt tot groen dak. Genoeg bedrijven die groen dak kunnen plaatsen, maar in alle gevallen moeten de bouwkundige aanpassingen door een ander bedrijf gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-05 23:58
KoffieAnanas schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 17:11:
Zojuist getest op een plat dak met bitumen.

2 witte lakens op elkaar met stenen erop (2 x 1.8 m).

Temp muur zolder: 31.9C
Temp plafond, recht onder laken: 33.8C
Temp plafond, elders: 34.6C

Temp laken op dak: 37C
Temp dak elders: 60 ~ 70C

Alleen vergeten op het dak onder het laken te meten... Stom...
En stomme vraag misschien, maar wat als je de lakens nat maakt? Zou dat nog extra helpen.
Serieus te overwegen voor het dakkapel bij ons. Kamer van mijn dochtertje (2jr) is nu 30+ graden. Arm kind kan amper de slaap vatten.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Septimamus schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 08:37:
[...]

Misschien omdat we in Nederland leven en het 2 a 3 maanden echt warm KAN zijn. Denk niet dat veel mensen investeren in het witten van hun dak als ze even snel een airco neer kunnen zetten. Met het oog op Griekenland of Spanje waar het heel lang warm is en de huizen allemaal wit zijn kan ik me voorstellen dat dit zeker wel uit zou maken.
Je had door dat je op een zes jaar oude opmerking reageert?

Los daarvan: Zie jij de witte daken?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/E8e27fR.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik heb vanaf het begin wit grind om de pv installatie liggen maar evengoed is het op de zolder warmer dan de rest van het huis. Ook blijft het langer warm.

Zelf denk ik dat, gezien de weinige echt warme dagen, het niet loont om er veel geld aan uit te geven. Je zou de afweging moeten maken voor enkele dagen per jaar iets cooler in huis tegen de winter minder stoken.

Het is nu natuurlijk weer een hot topic maar wees eerlijk, dit soort warmte is uitzonderlijk en gezien de geschiedenis zullen de komende 30 zomers weer koud met regen voorspellen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

o die een groen dak adviseert? :(
Eerlijk gezegd zouden ze dikke subsidie moeten geven op mensen die het groen houden, of juist belastingen voor groenhaters die bijvoorbeeld hun tuin volledig betegelen...
Hier geeft de gemeente tot 50 % subsidie op zo'n dak.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyclad
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 16:38
Je moet met een groen dak wel af en toe onkruid wieden. Vooral als er bomen in de buurt staan, je wilt niet dat er bomen op je dak gaan groeien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 23:29
DonJunior schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:41:
[...]

En stomme vraag misschien, maar wat als je de lakens nat maakt? Zou dat nog extra helpen.
Serieus te overwegen voor het dakkapel bij ons. Kamer van mijn dochtertje (2jr) is nu 30+ graden. Arm kind kan amper de slaap vatten.
Ik heb zelf het idee dat het natmaken van een platdak wat effect heeft. Gooi nu zelf al een paar dagen 2-3 emmers water op de vlakke dakkapel, dit verdeelt aardig maar loopt net niet weg door de afvoer. Dit kan wat warmte opnemen en verdampt (vanuit het huis door te koelen en vanaf buiten als buffer).

Dit gebeurt in de industrie, ook bij ons op het werk, vaker. Platte daken nathouden om warmte af te kunnen voeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-05 16:07
Niemand die een groen dak adviseert? Dat maakt in de zomer een binnentemperatuursverschil van zo'n 5 graden!
Iemand stuurde deze warmtekaart van Delft in op Twitter. De wijken met meer groen zijn fors koeler.
Warmtekaart Delft dankzij groen

Ik zou niet weten hoe een groen dak werkt, hoeveel het kost en of mijn oude plat dak het kan houden

To be:
  • Bestraatbelasting voor bewoners met bestrate tuinen
  • Groen dak subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-05 23:58
jappas schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:58:
[...]

Ik heb zelf het idee dat het natmaken van een platdak wat effect heeft. Gooi nu zelf al een paar dagen 2-3 emmers water op de vlakke dakkapel, dit verdeelt aardig maar loopt net niet weg door de afvoer. Dit kan wat warmte opnemen en verdampt (vanuit het huis door te koelen en vanaf buiten als buffer).

Dit gebeurt in de industrie, ook bij ons op het werk, vaker. Platte daken nathouden om warmte af te kunnen voeren.
Dat snap ik ja, maar de vraag ging specifiek over het natmaken van de lakes.. of dat nog extra werkt.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 23:29
Was misschien niet helemaal duidelijk, maar ik zou zeggen dat wat ik bedoelde ook met een (goed) nat laken werkt.

Of dit dan weer teniet gedaan wordt door het iets doorschijnen van een (mocht dat zo zijn) dun laken zodat het van wit naar grijzig gaat vanwege een zwart dak. Geen idee ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-05 14:36
Ik kan sedum dakbedekking aanraden bijvoorbeeld: https://www.greenchoice.nl/sedumdaken/ of https://www.sempergreen.c...ne-daken/alles-over-sedum

Je (platte) dak bekleden met sedum. voor isolatie en goed voor de insecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

Wij hebben het op het werk welleens gedaan , komt los uiteindeijk , reparatie van het dak ook lastig met verf erop .

Wij passen dan gewoon witte dakbedekking toe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:19
hier thuis heb ik vorige maand mijn dak in de witkalk gezet. Even rommelen om de juiste methode te vinden, maar uiteindelijk lukte het met een pompspuit (gifspuit) met een grotere nozzle erop.

Paar stukjes expres zwart gehouden, nu kan ik meten. Dit scheelt op windarme dagen toch ongeveer 25 graden daktemperatuur. Met een Fluke IR-meter gemeten, dus misschien dat ook de reflectie meetelt in de tempmeting, maar komt er op neer dat het dak 40 ipv 60 graden is.

t.o.v de binnentemp van <25gr is dit dus een verschil van 40-25=15 t.o.v. 60-25=35 graden. Simpel gezegd is het temperatuurverschil gehalveerd, en de warmtedoorslag dus ook.

In het verleden heb ik ook met water geneveld, maar dat was toch complexer met timers en kleppen e.d. De kalk schilfert een klein beetje, en geeft wel een beetje rommel op de tuinmeubelen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Bij mij ligt er grind op de bitumen dak .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cco
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-09-2024

cco

UNOX: the worst OS

Heeft iemand ervaring met witte verf op EPDM dakbedekking? Met googlen vond ik deze verf:
https://paintspectrum.nl/nl/daken-goten/epdm-dakcoating-wit

hey google vertaal jij hebt koolmezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 91634 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:58:
Bij mij ligt er grind op de bitumen dak .
Daar kun je met de pompspuit gewoon witkalk overheen spuiten, dat werkt net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:56
Toevallig zijn wij bezig het dak te vernieuwen en laten er direct witte dakbedekking opzetten. Kost ons nu een paar 100 euro meer, maar denk dat we nog wel meer warme zomers gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@choman ben erg benieuwd wat dat meer kost /m2, wat het effect is op de temperatuur binnen en de levensduur van de epdm en uiteraard hoe het er na 3 jaar uitziet. Heb jij daar al informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 09:49

JT

VETAK y0

Ik ga eens een schaduwdoek over onze aanbouw spannen. In de woonkamer was het gister 25,5 graden, in de uitbouw 28,5.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:56
blissard schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:08:
@choman ben erg benieuwd wat dat meer kost /m2, wat het effect is op de temperatuur binnen en de levensduur van de epdm en uiteraard hoe het er na 3 jaar uitziet. Heb jij daar al informatie over?
We hebben een offerte van 17m2 incl isolatie, loodrand, opstaande randen maken etc. is een geheel nieuw dak op een aanbouw.
Kosten normaal zijn 1100 en nu 1300 excl btw. Weet niet of ik de meerprijs er uit ga halen, maar kan wel eens meten zodra het dak er is, wat het verschil is tussen het dak op de 1e verdieping en dit nieuwe gedeelte.

Volgend jaar wil ik ook nog zonnepanelen plaatsen, en wilde ook een wit dak zodat de panelen van onderaf minder warmte krijgen, en dus efficiënter zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Oke, dat zou dus zo’n 12 euro per meter kosten. Bij een levensduur van 30 jaar (?) lijkt me dat de moeite waard.
Hoe denk je dat witte dakbedekking gaat zorgen voor minder warmte op je zonnepanelen? Er valt dan toch nagenoeg geen licht meer op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

blissard schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 21:19:
Oke, dat zou dus zo’n 12 euro per meter kosten. Bij een levensduur van 30 jaar (?) lijkt me dat de moeite waard.
Hoe denk je dat witte dakbedekking gaat zorgen voor minder warmte op je zonnepanelen? Er valt dan toch nagenoeg geen licht meer op?
Witte dakbedekking zorgt juist voor meer licht op de zonnepanelen lijkt me. Wit reflecteert meer licht dan zwart. Dat zal geen groot verschil maken want dat reflecteren is natuurlijk nooit in de richting van het zonnepaneel zelf (maar van het dak af juist).

Wat wel een verschil maakt is dat het koeler zal zijn omdat het zonnepaneel niet op een kokend heet dak staat. Het paneel kan dus makkelijker afkoelen en heeft bij de lagere temperatuur een hogere efficiëntie.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaartenKoller
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-04 17:07
Ik heb mijn dakkapel (35m2 ongeveer) geverfd met warmte werende witte EPDM verf.
Ik had ongeveer 12,5 liter nodig (twee keer gedaan).
Mijn huis heeft een vide en alle deuren komen uit op de centrale ruimte. Door de hoogte is er wel verschil tussen boven en beneden qua temperatuur. Ongeveer 5 graden. De trap oplopen was vroeger altijd een heel duidelijk merkbaar verschil, je liep echt de warmte in.
Door het dakkapel te verven bemerkten we al enkele graden verschil (ik gok rond de 3) en naar boven lopen was opeens een andere ervaring :), het verschil was veel minder.

Inmiddels heb ik ook bij bijna alle ramen en lichtkoepels waar zon op staat warmte werende folie geplaatst.

Vandaag 25 juli 2019 (debiel heet): 26 graden beneden (thermostaat, afgerond halve graden) en 26.8 boven (los metertje, afgerond op .2 graden).

Ik moet nog 1 lichtkoepel en 1 raam, ik denk dat ik het verschil nog wel kan halveren. (Het lichtkoepel is erg centraal dus zal relatief veel invloed hebben).

Hoeveel invloed dit in totaal heeft op de algehele temperatuur kan ik niet zeggen, maar gezien het bijna verdwijnen van het verschil in temp tussen boven en beneden denk ik dat het wel enkele graden zal zijn.

PS, mijn dakkapel kan geen extra gewicht dragen dus wit verven was de enige mogelijkheid

EDIT: Inmiddels ook de laatste koepel+raam met folie beplakt. Verschil tussen boven en beneden is vaker 0.5 nog maar weinig erboven gezeten nu. Met de afrondingsproblemen zeg ik: missie geslaagd.
Wel belangrijk puntje: de witte verf lijkt wel makkelijk te slijten. Misschien had ik het er dikker op moeten smeren.
Mocht iemand over een paar jaar willen weten hoe het ermee staat en ik heb hier niet geupdate: stuur me gerust een pm.

[ Voor 15% gewijzigd door MaartenKoller op 05-08-2019 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1267678

Een wit zeil over het dak werkt.
Ik doe het elk jaar en met zandzakken zodat je het dakleer niet beschadigt en zo te verwijderen.
En achter doe ik ook de zijkant van het huis ligt op zuid/west en word ook heet dat je het niet kan aanraken en sinds het witte zeil scheelt het zoveel! En omdat het wit is word het ook niet donker binnen! Het ziet er niet uit maar daardoor trekt de airco het nu wel om het redelijk koel te houden binnen. 🙈😅✌️ Me moeder vlucht soms hierheen als het heel warm en benauwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb ook een plat dak. Een zeil lijkt me dan ook beter, kan ook reflecterend IPV wit. Maar dan moet je elke zomer het dak op. Als je geen luik hebt lijkt me dat ook niet iets wat iedereen zo even doet.

In de winter ben je weer blij met een donker dak.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
@Anoniem: 1267678 welk zeil gebruik jij dan?
Wij hebben een plat dak met 2 lichtkoepels en vol op het zuiden liggen. Zomers niet vol te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:57
Nu we weer middenin een hittegolf zitten zit ik hier onder een plat dak te bedenken hoe ik van de warmte af kan komen.

Witte daken of anderzijds, na zo'n beetje het hele topic te hebben doorgelezen is er een aantal goedkope en simpele oplossingen aangedragen:
  • Je dak wit maken met witkalk, of meer permanent met speciaal voor je dakmateriaal bestemde verf (bitumen, EPDM). Dit is dus alleen voor stralings/absorptiebeperking van de zon.
  • Je dak bedekken met een wit laken of zeil, wat op dezelfde manier werkt.
  • Een zeil of doek spannen boven je dak, of in ieder geval zorgen dat er ruimte tussen je dak en het zeil zit, zodat de wind eronder kan komen en de warmte eronder vandaan kan. Je hebt dan nagenoeg geen directe straling van de zon meer op je dak; het is altijd in de schaduw. Dit werkt natuurlijk ook als het zeil niet wit is.
  • Water op je dak sproeien, wat afkoeling door verdamping tot gevolg heeft. Eigenlijk alleen rendabel als je een bron hebt.
  • Gewoon isoleren is natuurlijk een optie, om niet alleen de directe straling te beperken, maar ook de rest van de warmte buiten te houden (en in de zomer de kou). Je kunt van binnen isoleren (koud dak) of van buiten isoleren (warm dak), maar wat extra simpel is: isolatie over je bestaande dakbedekking heen (omgekeerd warm dak). Dat moet dan blijkbaar met XPS-platen aangezien die waterbestendig zijn. Als ik het goed begrijp kun je ze gewoon op je dak leggen met voldoende ballast.
  • Groen dak met sedumplantjes.
Ik heb volgens mij op het stuk plat dak waar het zo warm is bitumen liggen met grind erop. Het idee van het omgekeerd warm dak lijkt me wel wat. Weet iemand hoeveel centimeter daarvoor nodig is? Heeft een laag van 5cm al zin? Of moet ik echt naar meer dan 10cm? (Het dak is nu nagenoeg niet geïsoleerd.) Heeft dat niet voldoende effect, dan ga ik eens naar de "witmaak"-oplossingen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:43
MaartenKoller schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:57:
Mocht iemand over een paar jaar willen weten hoe het ermee staat en ik heb hier niet geupdate: stuur me gerust een pm.
Hey @MaartenKoller, hoe bevalt je oplossing na weer een aantal jaar?

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenKoller
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-04 17:07
@marvel27
marvel27 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:05:
[...]

Hey @MaartenKoller, hoe bevalt je oplossing na weer een aantal jaar?
Nog steeds heel erg blij dat ik het heb gedaan. In combinatie met de infraroodfolie op de ramen heb ik een prima werkplek (ik zit pal achter zo'n raam).

Alleen kan ik niet zo goed schilderen: het bladdert steeds verder af. Ik heb onlangs nog een temperatuurmeter gekocht, ik wil eens kijken of ik met hetzelfde spul ook niet de zijkant van het dakkapel kan schilderen. Die zijkant is al aardig wit, maar omdat dit speciale infraroodverf zou zijn verwacht ik een meetbaar verschil.

Was ik maar niet zo lui en had ik maar niet zo'n hekel aan klussen, dan had ik het allang gedaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:14
MaartenKoller schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:36:
@marvel27

[...]

Nog steeds heel erg blij dat ik het heb gedaan. In combinatie met de infraroodfolie op de ramen heb ik een prima werkplek (ik zit pal achter zo'n raam).

Alleen kan ik niet zo goed schilderen: het bladdert steeds verder af. Ik heb onlangs nog een temperatuurmeter gekocht, ik wil eens kijken of ik met hetzelfde spul ook niet de zijkant van het dakkapel kan schilderen. Die zijkant is al aardig wit, maar omdat dit speciale infraroodverf zou zijn verwacht ik een meetbaar verschil.

Was ik maar niet zo lui en had ik maar niet zo'n hekel aan klussen, dan had ik het allang gedaan ;)
Had je wel een primer gebruikt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-03 14:29
JT schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:23:
Ik ga eens een schaduwdoek over onze aanbouw spannen. In de woonkamer was het gister 25,5 graden, in de uitbouw 28,5.
Dat moet wel werken ja. je kan ook bv een paar draadeinden in stoep/grindtegens monteren en dan een schaduw screen (net als voor ramen) met van die ringen er in daarop vast zetten. Screens op dakramen scheelt ook enorm, zonwering aan de binnenkant kan daar niet tegenop.

Bij een velux dakraam in een schuin dak heb ik het zwarte gootje boven het raam wit geschilderd. daarachter is de isolatie het dunst doordat het aan de binnenkant horizontaal is afgewerkt. dat stukje stucwerk werd veel warmer dan de rest. nadat ik het gootje wit geschilderd had scheelde dat behoorlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 09:49

JT

VETAK y0

Slaveofthewave schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:14:
[...]

Dat moet wel werken ja. je kan ook bv een paar draadeinden in stoep/grindtegens monteren en dan een schaduw screen (net als voor ramen) met van die ringen er in daarop vast zetten. Screens op dakramen scheelt ook enorm, zonwering aan de binnenkant kan daar niet tegenop.

Bij een velux dakraam in een schuin dak heb ik het zwarte gootje boven het raam wit geschilderd. daarachter is de isolatie het dunst doordat het aan de binnenkant horizontaal is afgewerkt. dat stukje stucwerk werd veel warmer dan de rest. nadat ik het gootje wit geschilderd had scheelde dat behoorlijk!
Inmiddels woon ik ergens anders maar dat met die tegels was nog best een aardig idee geweest :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennike
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-04 09:53
Iemand ervaring met welke techniek het best is?

[ Voor 128% gewijzigd door Bennike op 14-04-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennike
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-04 09:53
Wat zou het best zijn? Platte daken met bestaande zwarte roofing/bitumen wit schilderen met zonweerkaatsend product (bvb. 2white van liquisol, andere producten die hun nut bewezen hebben (bvb. in USA waar dit meer geïmplementeerd wordt), of witte roofing over de huidige leggen?

Dit in termen van: met hoeveel graden daalt dak alsook binnen temperatuur? kost? andere factoren?

Gezien da nadelen (kouder in de winter, blijkbaar moeilijk om dak te repareren indien lek), zijn er mogelijks andere oplossingen die beter zijn (bvb. screens plaatsen).

In mijn situatie betreft het woonruimte met groot verticaal glasraam. Boven deze ruimte voor de helft plat dak, en voor de helft kamer met rolluik (hetgeen de hitte wegens hete roofing toch slechts beperkt tegenhoudt in de hete zomerdagen). Deze kamer op het 1e verdiep bevindt zich dan ook nog eens volledig onder een plat dak aan Zuidkant.

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:27
^hangt af van je isolatiewaarde. Met 15cm dikke PIR platen is wit of zwart aan de binnenkant onmerkbaar; zit er 2cm isomo onder dan maakt het enorm verschil.
Schrap bij de nadelen het "kouder in de winter" maar, dat zal ook een onbestaand verschil zijn (alweer: isolatie helpt wél).
Screens schelen enorm tegen zonnewarmte, heb zelf bij uitbouw plat dak wat goed is geïsoleerd (met zwart EPDM), en screens op de enorme ramen. In de namiddag komt rond 14u de zon daar goed binnen, en het scheelt enorm als de screens naar beneden zijn (tip: klassieke knop-bediening met een Shelly tussen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biodiv
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-04 23:28
Bennike schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:01:
Wat zou het best zijn? Platte daken met bestaande zwarte roofing/bitumen wit schilderen met zonweerkaatsend product (bvb. 2white van liquisol, andere producten die hun nut bewezen hebben (bvb. in USA waar dit meer geïmplementeerd wordt), of witte roofing over de huidige leggen?

Dit in termen van: met hoeveel graden daalt dak alsook binnen temperatuur? kost? andere factoren?

Gezien da nadelen (kouder in de winter, blijkbaar moeilijk om dak te repareren indien lek), zijn er mogelijks andere oplossingen die beter zijn (bvb. screens plaatsen).

In mijn situatie betreft het woonruimte met groot verticaal glasraam. Boven deze ruimte voor de helft plat dak, en voor de helft kamer met rolluik (hetgeen de hitte wegens hete roofing toch slechts beperkt tegenhoudt in de hete zomerdagen). Deze kamer op het 1e verdiep bevindt zich dan ook nog eens volledig onder een plat dak aan Zuidkant.

thx
Geen dak is hetzelfde, maar als je het lijstje neemt in deze post TimoDimo in "Plat dak wit schilderen zinvol?", dan kun je er wel een gooi naar doen door te beredeneren wat in het algemeen beter is. Het zijn namelijk wel heel uiteenlopende oplossingen.

Ik ga uit van het scenario van een onbewolkte zomerdag, en een dak waar de felle zon op staat (zonder hoge bomen eromheen dus). Het doel is dan om je binnentemperatuur te verlagen. Van meest effectief naar minst effectief:
  1. Groen dak met grotere soorten planten (intensief groen dak)
    De substraatlaag bij zowel een extensief als intensief groen dak zorgt voor grotere warmteopslag en isoleert een klein beetje.
    Het belangrijkste werkingsmechanisme bij een groen dak is dat de zoninstraling wordt verminderd. Normaliter schijnt de zon op het dak, waardoor het hele dak opwarmt tot potentieel wel 80 °C. De blaadjes van de plantjes bieden allemaal een klein schaduw-schermpje (parasolletje zo je wilt). Je dak komt daardoor zeer dicht in de buurt van de normale buitentemperatuur in de schaduw.
    Een bonus van een intensief groen dak is een bijdrage aan de biodiversiteit in de omgeving. En dat het er natuurlijk van bovenaf leuk uitziet. Een combinatie met dakterras/gedeeltelijke dakopbouw is dan ook aan te bevelen.
  2. Groen dak met sedumplantjes/andere kleine vetplanten (extensief groen dak)
    Ook bij kleine plantjes wordt de directe zoninstraling sterk verminderd door de plantenblaadjes, al is het effect net wat minder.
    Je kunt beide typen trouwens ook nog verbeteren door regenwateropslag toe te passen (krattensysteem onder de substraatlaag). De verdamping van het water heeft een verkoelend effect. Bovendien heb je dan nog meer warmteopslag. Als bonus krijg je wateropslag voor de planten op je groene dak. Of gebruik een overschot voor de wasmachine of het doorspoelen van de WC.
  3. Een overkapping maken boven het dak zodat het dak altijd in de schaduw is.
    Dit kan door bijvoorbeeld een zeil of doek te spannen boven je dak. Een oplossing met kratten met gaten erin o.i.d. kan ook.
    Dit vermindert alleen de directe zoninstraling, op dezelfde manier als een groen dak. Dakpannen op een schuin dak werken ook een beetje zo, net als een geventileerde buitengevel. Zorg dan ook voor voldoende ventilatie onder je overkapping, zodat warmte niet ophoopt en het effect teniet doet. Als er wat wind staat helpt dat extra.
    Maar het type overkapping dat nog beter is: zonnepanelen, welke een vanzelfsprekende extra bonus hebben. Voor maximaal effect kun je dit zelfs combineren met een extensief groen dak, wat dan weer een synergie heeft met je panelen, omdat die dan efficiënter worden vanwege de lagere temperatuur van het dak.
  4. Water op je dak sproeien
    Verkoelt door verdamping. Ligt er ook aan hoeveel water en welke watertemperatuur. Vermindert instraling maar heel beperkt.
  5. Isoleren
    Door "gewoon" te isoleren kun je ook de warmte buitenhouden. De dikte van de isolatie is dan natuurlijk van belang. In feite kan je deze daarom ook helemaal bovenaan het lijstje plaatsen als je extreem dikke isolatie hebt. Echter, wat we hier behandelen is het geval waarin je directe zoninstraling op je dak hebt. Het dak kan dan opwarmen naar wel 70 - 80 °C. De isolatie die je dan nodig hebt is extreem dik. Met een halve meter dikke EPS-isolatie dan kun je wel stellen dat de binnentemperatuur constant zal blijven. Maar goed, wie heeft er ruimte voor zo'n dik dakpakket? Bovendien moet je oppassen dat er absoluut geen warmte binnenkomt via ramen en deuren, want die raak je in ieder geval via je dak nooit meer kwijt. Voor het verminderen van je binnentemperatuur is isolatie dus veel minder geschikt. Daarom staat deze onderaan het lijstje.
    En áls je isoleert tegen hitte, zorg dan wel dat de isolatie zo veel mogelijk aan de buitenkant zit. De isolatie brengt dan de temperatuur zo snel mogelijk omlaag naar binnen toe. Het zwaardere deel van je dakconstructie warmt dan veel minder snel op waardoor je effectief veel meer warmteopslag krijgt (t.o.v. de zon direct op het beton bijv.). Isoleren tegen warmte aan de binnenkant heeft dus eigenlijk weinig zin.
  6. Weerkaatsing van zonlicht door je dak licht van kleur te maken
    Je dak wit schilderen is een optie, witte dakbedekking is nog beter (vooral qua onderhoud). Het helpt zeker iets, maar vergeleken met de opties bovenaan is het volgens mij erg beperkt. Je dak blijft temperaturen bereiken van boven de 50 °C.
Laat vooral weten als ik nog wat vergeten ben, of als je denkt dat iets niet volledig juist is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
Biodiv schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:48:
[...]

Geen dak is hetzelfde, maar als je het lijstje neemt in deze post TimoDimo in "Plat dak wit schilderen zinvol?", dan kun je er wel een gooi naar doen door te beredeneren wat in het algemeen beter is. Het zijn namelijk wel heel uiteenlopende oplossingen.

Ik ga uit van het scenario van een onbewolkte zomerdag, en een dak waar de felle zon op staat (zonder hoge bomen eromheen dus). Het doel is dan om je binnentemperatuur te verlagen. Van meest effectief naar minst effectief:
  1. Groen dak met grotere soorten planten (intensief groen dak)
    De substraatlaag bij zowel een extensief als intensief groen dak zorgt voor grotere warmteopslag en isoleert een klein beetje.
    Het belangrijkste werkingsmechanisme bij een groen dak is dat de zoninstraling wordt verminderd. Normaliter schijnt de zon op het dak, waardoor het hele dak opwarmt tot potentieel wel 80 °C. De blaadjes van de plantjes bieden allemaal een klein schaduw-schermpje (parasolletje zo je wilt). Je dak komt daardoor zeer dicht in de buurt van de normale buitentemperatuur in de schaduw.
    Een bonus van een intensief groen dak is een bijdrage aan de biodiversiteit in de omgeving. En dat het er natuurlijk van bovenaf leuk uitziet. Een combinatie met dakterras/gedeeltelijke dakopbouw is dan ook aan te bevelen.
  2. Groen dak met sedumplantjes/andere kleine vetplanten (extensief groen dak)
    Ook bij kleine plantjes wordt de directe zoninstraling sterk verminderd door de plantenblaadjes, al is het effect net wat minder.
    Je kunt beide typen trouwens ook nog verbeteren door regenwateropslag toe te passen (krattensysteem onder de substraatlaag). De verdamping van het water heeft een verkoelend effect. Bovendien heb je dan nog meer warmteopslag. Als bonus krijg je wateropslag voor de planten op je groene dak. Of gebruik een overschot voor de wasmachine of het doorspoelen van de WC.
  3. Een overkapping maken boven het dak zodat het dak altijd in de schaduw is.
    Dit kan door bijvoorbeeld een zeil of doek te spannen boven je dak. Een oplossing met kratten met gaten erin o.i.d. kan ook.
    Dit vermindert alleen de directe zoninstraling, op dezelfde manier als een groen dak. Dakpannen op een schuin dak werken ook een beetje zo, net als een geventileerde buitengevel. Zorg dan ook voor voldoende ventilatie onder je overkapping, zodat warmte niet ophoopt en het effect teniet doet. Als er wat wind staat helpt dat extra.
    Maar het type overkapping dat nog beter is: zonnepanelen, welke een vanzelfsprekende extra bonus hebben. Voor maximaal effect kun je dit zelfs combineren met een extensief groen dak, wat dan weer een synergie heeft met je panelen, omdat die dan efficiënter worden vanwege de lagere temperatuur van het dak.
  4. Water op je dak sproeien
    Verkoelt door verdamping. Ligt er ook aan hoeveel water en welke watertemperatuur. Vermindert instraling maar heel beperkt.
  5. Isoleren
    Door "gewoon" te isoleren kun je ook de warmte buitenhouden. De dikte van de isolatie is dan natuurlijk van belang. In feite kan je deze daarom ook helemaal bovenaan het lijstje plaatsen als je extreem dikke isolatie hebt. Echter, wat we hier behandelen is het geval waarin je directe zoninstraling op je dak hebt. Het dak kan dan opwarmen naar wel 70 - 80 °C. De isolatie die je dan nodig hebt is extreem dik. Met een halve meter dikke EPS-isolatie dan kun je wel stellen dat de binnentemperatuur constant zal blijven. Maar goed, wie heeft er ruimte voor zo'n dik dakpakket? Bovendien moet je oppassen dat er absoluut geen warmte binnenkomt via ramen en deuren, want die raak je in ieder geval via je dak nooit meer kwijt. Voor het verminderen van je binnentemperatuur is isolatie dus veel minder geschikt. Daarom staat deze onderaan het lijstje.
    En áls je isoleert tegen hitte, zorg dan wel dat de isolatie zo veel mogelijk aan de buitenkant zit. De isolatie brengt dat de temperatuur zo snel mogelijk omlaag naar binnen toe. Het zwaardere deel van je dakconstructie warmt dan veel minder snel op waardoor je effectief veel meer warmteopslag krijgt (t.o.v. de zon direct op het beton bijv.). Isoleren tegen warmte aan de binnenkant heeft dus eigenlijk weinig zin.
  6. Weerkaatsing van zonlicht door je dak licht van kleur te maken
    Je dak wit schilderen is een optie, witte dakbedekking is nog beter (vooral qua onderhoud). Het helpt zeker iets, maar vergeleken met de opties bovenaan is het volgens mij erg beperkt. Je dak blijft temperaturen bereiken van boven de 50 °C.
Laat vooral weten als ik nog wat vergeten ben, of als je denkt dat iets niet volledig juist is!
Ik heb een schuurtje waar mijn fietsen in staan, het had een zwart bitumen dak, en geen isolatie aan de binnenkant. In de zomer werd dit precies een oven, als je de deur in de avond open deed klapte de hete lucht tegen je gezicht.

Mijn begin was om met een rubberachtig goedje het dak licht te maken, de temperatuur werd nu nauwelijks hoger dan de buitentemperatuur.

In de winter werd het er net zo koud in als buiten, maar ik wil hem hoofdzakelijk voor mijn Stromer en een andere e-bike gebruiken.

Dus ik heb nu ook nog alles geisoleerd. Scheelt een hoop, het zal nog steeds uiteindelijk opwarmen in ons steeds heter wordende zomers - anders worden in de zomer de accu's geroosterd en in de winter heb je geen range meer over omdat het electrolyt stroop wordt...

Ik durf zeker te stellen dat de kleur een enorme impact heeft, dat is bij auto's ook zo. Mijn plat dak (van mn huis) is nu ook zwart, volgens google zou het 3-4C binnentemperatuur kunnen schelen. Ik merk dit zelf ook, eerder kon ik het amper onder de 30 graden houden in de zomer, nu moet het echt heel heet zijn wil het warmer worden dan een graadje of 26C ;)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 02-01 22:55
Ik denk zelf ook dat door het effect van een witte kleur aan de buitenkant van een woning de warmte behoorlijk afneemt. Ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid oppervlakte ramen (inval zonlicht) en de bouw(ligging) van de woning, isolatie enz.

Ik heb zelf ook een plat dak, een dakterras van 60m2 met lichtgrijze stoeptegels erop. Redelijk goed geïsoleerd. Het is zomers binnen max. 24/25 graden als het buiten boven de de 30 graden is.

We hebben zelfs dagen gehad van ruim 40 graden, het was rond 27 a 28 graden binnen.

Op de zolderdak, ook plat dak van 30m2, heb ik zwarte bitumen en slecht geïsoleerd. Nou ik kan je zeggen, in de zomer is het gewoon superwarm en in de winter is het superkoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
M. van Tilburg schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 00:30:
Ik denk zelf ook dat door het effect van een witte kleur aan de buitenkant van een woning de warmte behoorlijk afneemt. Ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid oppervlakte ramen (inval zonlicht) en de bouw(ligging) van de woning, isolatie enz.

Ik heb zelf ook een plat dak, een dakterras van 60m2 met lichtgrijze stoeptegels erop. Redelijk goed geïsoleerd. Het is zomers binnen max. 24/25 graden als het buiten boven de de 30 graden is.

We hebben zelfs dagen gehad van ruim 40 graden, het was rond 27 a 28 graden binnen.

Op de zolderdak, ook plat dak van 30m2, heb ik zwarte bitumen en slecht geïsoleerd. Nou ik kan je zeggen, in de zomer is het gewoon superwarm en in de winter is het superkoud.
In mijn ogen: elk plat dak dat nu vervangen wordt wit maken. En goed wat PIR isolatie eronder. Bij mij is het boven in de winter warmer dan beneden (ik verwarm met L/L en in de nacht gaat die uit, tussendeur vanaf beneden is gewoon dicht). dus dat platte dak isoleren heeft echt wel geholpen!

Maar vooral de witte kleur helpt gigantisch, mijn zonnepanelen hebben ze 22 augustus vorig jaar gelegd, toen was het ook tegen de 30 graden, bij zwarte platte daken konden ze er niet op omdat de bitumen smelten. bij mij geen probleem! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ej1cjYH-ixCDhV1IfF5BG1U8160=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcNGvdlbVd0VRpNKigzEAmxW.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet dat er bij mij uit, de zwarte paneeltjes steken mooi af op het witte dak :D

[ Voor 14% gewijzigd door barta123 op 16-04-2024 09:27 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:19
Persoonlijk erger ik mijzelf er behoorlijk aan dat er bij steeds meer woningen die gerenoveerd / verbouwd worden standaard zwarte muren of een volledige zwarte doos als bovenste verdieping (in plaats van waar een schuin dak zat) er op gezet wordt.
Zwarte kozijnen, zwarte raamdorpels etc etc.
Hier in de buurt schieten ze als paddenstoelen uit de grond, alsof iedereen ineens het ei van columbus heeft gevonden of dat het ineens "in de mode" is. |:(

Op momenten wanneer de zon schijnt en je langs zo'n gebouw loopt voel je de warmte letterlijk al naar je toe stralen.
Zelf woon ik helaas ook in zo'n gedeeltelijk zwarte doos, en ook met een vlamnieuwe airco van 12.000BTU (welke dan op vol vermogen staat te stampen met een afvoerslang via een goed afgedicht gat door de muur heen naar buiten) wordt het binnen al snel 38-40 graden Celcius in de zomer.
Het is dat het een huurwoning is en ik er niet meer lang zal wonen, anders had ik heel de voorgevel al lang wit gesausd.
Persoonlijk vind ik subsidie op het wit maken van muren en daken veel nuttiger, in plaats van de aanleg van zonnepanelen welke vaak toch weer gebruikt worden om airco's van prik te voorzien in de zomer. Dwijlen met de kraan open.

[ Voor 6% gewijzigd door MineTurtle op 16-04-2024 09:31 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:53

Theo

moederbord

@barta123 Zonnepanelen die helpen ook enorm veel tegen de zonwarmte. Ik heb een garage met een pannendak welke niet geïsoleerd is (als in; je kunt de pannen van binnen zien). In de zomer was het een sauna in de garage. Nu ligt het dak vol met zonnepanelen en brandt de zon niet meer in op de dakpannen doordat de panelen als een hitteschild werken. In de garage is het nu ook een stuk koeler geworden in de zomer.

Dus mogelijk is dit ook een waardig alternatief; in plaats van het witkalken van een plat dak gewoon volleggen met zonnepanelen zodat de directe zonstraling geblokkeerd wordt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:27
MineTurtle schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:30:
..Zelf woon ik helaas ook in zo'n gedeeltelijk zwarte doos, en ook met een vlamnieuwe airco van 12.000BTU (welke dan op vol vermogen staat te stampen met een afvoerslang via een goed afgedicht gat door de muur heen naar buiten) wordt het binnen al snel 38-40 graden Celcius in de zomer. ...
Je weet dat zo'n airco door elke kier en spleet warme buitenlucht weer naar binnen zuigt?
Er is een topic waarin je kan zien hoe je zo'n mobiele airco kan ombouwen naar 2 buizen, in en uit, waardoor die toestellen veel minder onzuinig worden (en minder lawaaierig, want lagere toeren als gewenste temperatuur is bereikt).

[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 16-04-2024 12:27 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 02-01 22:55
barta123 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:13:
[...]

In mijn ogen: elk plat dak dat nu vervangen wordt wit maken. En goed wat PIR isolatie eronder. Bij mij is het boven in de winter warmer dan beneden (ik verwarm met L/L en in de nacht gaat die uit, tussendeur vanaf beneden is gewoon dicht). dus dat platte dak isoleren heeft echt wel geholpen!

Maar vooral de witte kleur helpt gigantisch, mijn zonnepanelen hebben ze 22 augustus vorig jaar gelegd, toen was het ook tegen de 30 graden, bij zwarte platte daken konden ze er niet op omdat de bitumen smelten. bij mij geen probleem! :)

[Afbeelding]

Zo ziet dat er bij mij uit, de zwarte paneeltjes steken mooi af op het witte dak :D
ziet er goed uit, het voornemen is ook binnenkort, als er weer vrije uurtjes zijn, mijn platte zolderdak te witten en te voorzien van zonnepanelen

overigens welk merk saus is dit, zit het er lang op? scheurtjes? bladert het er niet af? zou graag meer over willen weten, alvast bedankt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• barta123
M. van Tilburg schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:34:
[...]

ziet er goed uit, het voornemen is ook binnenkort, als er weer vrije uurtjes zijn, mijn platte zolderdak te witten en te voorzien van zonnepanelen

overigens welk merk saus is dit, zit het er lang op? scheurtjes? bladert het er niet af? zou graag meer over willen weten, alvast bedankt!
Dit is niet geschilderd o.i.d., dit zijn gewoon witte bitumen, die kan je zo bestellen. Het zijn feitelijk vergelijkbare producten alleen de toplaag is anders. Ik heb nog wel foto's van welk materiaal het is.

Mijn schuurtje heb ik dus wel een coating gegeven,met 'Aquaplan universele afdichting'. Dit is niet wit, maar lichtgrijs.

Maar zoals ik eerder aangaf hier, het verschil in dat schuurtje was ook gigantisch (meteen merkbaar omdat er toen geen isolatie onder zat). Dit is een soort rubberachtige coating, ruikt heel sterk maar werkt goed, dit bladdert er zeker niet af - al is het volgens mij niet heel goedkoop. wel effectief! 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JgCTxPC4glgFcfttrnabgi_wPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIXM1xQGm43UWGs5hbJfrDlf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:24
Rene schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:56:
Ik kan bevestigen dat dit echt wel kan werken.

Wij hadden bij een van onze schepen het brugdak wit geschilderd en dit leverde een aanzienlijk lagere temperatuur op. Dit was wel in de Middelandse Zee.
Spoorrails werden vroeger ook wit geschilderd. Deden ze niet voor niets .. Nu is dat niet meer nodig met langgelast spoor.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harry21
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-05 19:05
In Amsterdam maken ze bruggen wit en koelen ze met water om klemmen te voorkomen bij hitte. Wij in Rotterdam maken ze gewoon een centimeter korter, beter voor het milieu ook:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:22
Ik zou sowieso niet gaan verven maar dan ook echt wit bitumen gebruiken. Verf gaat bladderen en verliest dus het voordeel en moet eens in de zoveel tijd herhaald worden.
Vanuit werk eens metingen (met sensoren op het dak en in de woning) gedaan op een zwart appartement dak waar vervolgens een wit dak op werd gemaakt. Temperatuurverschil voor en na was minimaal vanwege de zon die op ramen en andere muren scheen. Als je warmte buiten wil houden is altijd massa (constructie of bv sedumdak) of isolatie een betere manier.
Vergeet niet dat je dak goed op afschot moet (meer dan bitumen want water mag niet blijven liggen wegens vervuiling) en je deze 1-2 jaarlijks moet reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Witvast {tuinderskalk)

Ga ik dit jaar proberen

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
A4-tje schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:48:
Ik zou sowieso niet gaan verven maar dan ook echt wit bitumen gebruiken. Verf gaat bladderen en verliest dus het voordeel en moet eens in de zoveel tijd herhaald worden.
Vanuit werk eens metingen (met sensoren op het dak en in de woning) gedaan op een zwart appartement dak waar vervolgens een wit dak op werd gemaakt. Temperatuurverschil voor en na was minimaal vanwege de zon die op ramen en andere muren scheen. Als je warmte buiten wil houden is altijd massa (constructie of bv sedumdak) of isolatie een betere manier.
Vergeet niet dat je dak goed op afschot moet (meer dan bitumen want water mag niet blijven liggen wegens vervuiling) en je deze 1-2 jaarlijks moet reinigen.
Als je het combineert met isolatie (plat dak sowieso isoleren) is het beter. En al is het minimaal, je reflecteert zonlicht (terug de ruimte in). Dat is alleen maar win-win.

Elk dak, of oppervlak waarmee je niemand hindert (asfalt wegen zijn lastig) kan je dus beter wit maken. Het kost niks extra, vroeg of laat zul je je plat dak toch moeten vervangen.

Er is letterlijk geen enkele reden om voor een zwart plat dak te gaan. Zomers worden heter, face it.

En dat inschijnen v.d. zon kan je met rolluiken/screens (als je niet thuis bent) prima beperken. Bij mij in huis wordt het nauwelijks warm, als ik niet thuis ben gewoon de rolluiken dicht.

Boven heb ik grote (bijna rechtopstaande) Velux dakramen, hier doe ik het rolgordijn dicht als het echt heet is. Werkt perfect! ;)

Het witte dak zal er alleen voor zorgen dat het langer behapbaar blijft. Plus de thermische belasting is lager. Ik zag in de wetenschappelijke literatuur dat het zo'n 25°C scheelt op het dak. Dat is aanzienlijk, zeker als je weinig isolatie eronder hebt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:27
Freakiebeakie schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:54:
laagje grond met gras werkt erg goed , was laatst op tv dat groen (planten en dergelijke) een paar graden koeler zijn dan andere dingen. enigste nadeel is dat je soms met je grasmaaier het dak op moet klimmen om te maaie :D en het houd veel water vast dus je dakje moet wel stevig zijn
Dat is dan ook geen gras maar sedum.

https://www.sedumdakbedekking.nl/sedum-op-plat-dak

Ook dat heeft onderhoud nodig maar hoef je niet om de 2 weken te maaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Beter isolatie dan zo'n sedumdak.

Sedumdak is extreem zwaar, moet je nagaan als het veelvuldig regent. En de isolatiewaarde is vele malen slechter dan bv een materiaal als PIR. Zo'n dak oogt misschien grappig, maar op grote schaal totaal niet aantrekkelijk. (als in; als iedereen dat zou doen)

Beter op een plat dak, wit, goede isolatie en zonnepanelen. die zonnepanelen dragen nog wat bij aan de energietransitie. Een groen dak niet, dan kan je nog net zo goed een fossiele buffel in je huis hebben hangen om de boel warm te stoken :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
barta123 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:13:
[...]

[Afbeelding]

Geen idee of een wit dak ook helpt dat zonnepanelen efficienter hun werk doen. Maar in juni (zelfs met veel regen) hebben ze op een haar na 600kWh opgewekt! ik vind dat heel netjes voor 11 panelen van 430Wp op een 3,6kW omvormer?) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
barta123 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:41:
[...]

Beter isolatie dan zo'n sedumdak.

Sedumdak is extreem zwaar, moet je nagaan als het veelvuldig regent. En de isolatiewaarde is vele malen slechter dan bv een materiaal als PIR. Zo'n dak oogt misschien grappig, maar op grote schaal totaal niet aantrekkelijk. (als in; als iedereen dat zou doen)

Beter op een plat dak, wit, goede isolatie en zonnepanelen. die zonnepanelen dragen nog wat bij aan de energietransitie. Een groen dak niet, dan kan je nog net zo goed een fossiele buffel in je huis hebben hangen om de boel warm te stoken :7
Isolatie is beter tegen de kou; een groen dak is (veel) beter tegen de warmte, met name bij directe zon op je dak. En in dit topic gaat het nu eenmaal over de warmte buiten houden.

Isolatie is veruit de slechtste manier om dit te doen, omdat het dus ook de warmte binnen houdt. Zie ook deze post die het mooi uitlegt: Biodiv in "Plat dak wit schilderen zinvol?"

Trouwens, waarom niet allebei: isoleren en dan een groen dak. Dat is de beste oplossing voor zomer en winter en wordt eigenlijk overal toegepast waar een groen dak komt. Uiteraard is isolatie + groen dak + zonnepanelen ook een optie. Het één sluit het ander zeker niet uit! ;)

Een groen dak is ook nog eens belangrijk voor de biodiversiteit, zeker als je een intensief groen dak neemt. Het ziet er niet alleen "grappig" uit, het heeft ook allerlei positieve gevolgen voor de leefomgeving. En juist met meerdere groene daken bij elkaar gaat dit argument op. Ik snap niet waarom je zou zeggen dat het niet aantrekkelijk is als iedereen het doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
barta123 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:52:
[...]
Geen idee of een wit dak ook helpt dat zonnepanelen efficienter hun werk doen. Maar in juni (zelfs met veel regen) hebben ze op een haar na 600kWh opgewekt! ik vind dat heel netjes voor 11 panelen van 430Wp op een 3,6kW omvormer?) :*)
Je dak wordt minder heet als het wit is dus ja, dat helpt iets. Maar een groen dak werkt beter tegen hitte, dus groen dak + zonnepanelen is de betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
TimoDimo schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:41:
[...]

Isolatie is beter tegen de kou; een groen dak is (veel) beter tegen de warmte, met name bij directe zon op je dak. En in dit topic gaat het nu eenmaal over de warmte buiten houden.

Isolatie is veruit de slechtste manier om dit te doen, omdat het dus ook de warmte binnen houdt. Zie ook deze post die het mooi uitlegt: Biodiv in "Plat dak wit schilderen zinvol?"

Trouwens, waarom niet allebei: isoleren en dan een groen dak. Dat is de beste oplossing voor zomer en winter en wordt eigenlijk overal toegepast waar een groen dak komt. Uiteraard is isolatie + groen dak + zonnepanelen ook een optie. Het één sluit het ander zeker niet uit! ;)

Een groen dak is ook nog eens belangrijk voor de biodiversiteit, zeker als je een intensief groen dak neemt. Het ziet er niet alleen "grappig" uit, het heeft ook allerlei positieve gevolgen voor de leefomgeving. En juist met meerdere groene daken bij elkaar gaat dit argument op. Ik snap niet waarom je zou zeggen dat het niet aantrekkelijk is als iedereen het doet...
Voor meer biodiversiteit kunnen we beter stoppen met de industriele veehouderij.

die sloopt het gros van de natuur. Ook elke keer de sloten bestrijdingsmiddelen die er rijkelijk overheen vloeien.

Mijn oom heeft op zijn kantoor ook een sedumdak. ik zie er weinig beestjes hoor. Een mooi bos heeft een veel rijkere biodiversiteit.

Mijn punt blijft, met een sedumdak heb je VEEL zwaardere materialen op, omdat het gewoon een gigantische spons wordt. Ik zou het niemand aanraden. Wellicht erbij vermelden hoeveel extra staalindustrie je nodig hebt om dit allemaal te bewerkstelligen ;)

En een warm huis? Dat zit hem voornamelijk in de zoninstraling (die je moet beperken, dat wordt bij nieuwbouw heel vaak vergeten. Lekker namelijk, zo'n zonnige tuin op het zuiden met dito zoninstraling) Mijn huis wordt nauwelijks warm. Ik heb een hoekwoning, op het zuiden staat mijn buitenmuur. Zelfs als het langdurig boven de 25°C is, blijft het bij mij onder de 25 graden, 's nachts goed ventileren en niks aan de hand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

Idd ik ben werkzaam in de dakbedekkingen, coaten/verfen is niks is tijdelijk en bij reparatie vaak onmogelijk.
op de coating kan je niet branden.

gewoon een 470K24 wit mineraal aanbrenggen met eronder een 460P60 scheidingslaag.

Maar afschot erg van belang, anders wordt het witte groen, en weg rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
barta123 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:50:
[...]
Voor meer biodiversiteit kunnen we beter stoppen met de industriele veehouderij.

die sloopt het gros van de natuur. Ook elke keer de sloten bestrijdingsmiddelen die er rijkelijk overheen vloeien.
En dat moet ook gebeuren, maar ik vrees dat daar niet veel van terecht komt met het huidige kabinet. :(
Mijn oom heeft op zijn kantoor ook een sedumdak. ik zie er weinig beestjes hoor. Een mooi bos heeft een veel rijkere biodiversiteit.
Ik doelde eigenlijk ook op een intensief groen dak (met grotere planten). Zo'n sedumdak doet inderdaad niet veel voor de biodiversiteit.
Mijn punt blijft, met een sedumdak heb je VEEL zwaardere materialen op, omdat het gewoon een gigantische spons wordt. Ik zou het niemand aanraden. Wellicht erbij vermelden hoeveel extra staalindustrie je nodig hebt om dit allemaal te bewerkstelligen ;)
Tja, gewoon een kwestie van in de bouwplannen kijken wat de maximale belasting is. Of een constructeur erbij halen.
En een warm huis? Dat zit hem voornamelijk in de zoninstraling (die je moet beperken, dat wordt bij nieuwbouw heel vaak vergeten. Lekker namelijk, zo'n zonnige tuin op het zuiden met dito zoninstraling) Mijn huis wordt nauwelijks warm. Ik heb een hoekwoning, op het zuiden staat mijn buitenmuur. Zelfs als het langdurig boven de 25°C is, blijft het bij mij onder de 25 graden, 's nachts goed ventileren en niks aan de hand ;)
Mee eens dat warmte in huis voornamelijk veroorzaakt wordt door direct zoninstraling. Mensen begrijpen dat volgens mij vaak niet en gaan airco's plaatsen, terwijl wat planten voor je gevel of planten op je dak die in veel gevallen overbodig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
TimoDimo schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:37:
[...]

En dat moet ook gebeuren, maar ik vrees dat daar niet veel van terecht komt met het huidige kabinet. :(

[...]

Ik doelde eigenlijk ook op een intensief groen dak (met grotere planten). Zo'n sedumdak doet inderdaad niet veel voor de biodiversiteit.

[...]

Tja, gewoon een kwestie van in de bouwplannen kijken wat de maximale belasting is. Of een constructeur erbij halen.

[...]

Mee eens dat warmte in huis voornamelijk veroorzaakt wordt door direct zoninstraling. Mensen begrijpen dat volgens mij vaak niet en gaan airco's plaatsen, terwijl wat planten voor je gevel of planten op je dak die in veel gevallen overbodig maken.
Omtrent dat laatste.. Mijn ouders hebben een huis uit 1910, mijn vader heeft het behoorlijk nageisoleerd - voor het huis staan al zolang mijn ouders er wonen 'leilindes' - die bomen zijn in de zomer lekker bebost en houden de hete zon tegen. In het huis wordt het dus amper warm. Super fijn :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX8e70Vi8I-Eelm1OBrrgUyjyYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfmODOSEoFXM5HbBWVdaVvev.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwdvT8k2CwBJntaT_tOKDnlHHQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrVI4aOYDOde817pyRbNgtSD.jpg?f=fotoalbum_large

Best nog een werkje, maar het zit erop. Twee lagen. Je moet nog best doorwerken, en voorbereiding is ook wel wat. Je bent namelijk best lang bezig met het schoonmaken van tevoren. En als je dan bezig bent (dit is een soort 2-componenten spul dat je in die witte emmer mengt) wordt het spul steeds dikker zodat je op een gegeven moment met een soort dikke stopverf in de weer bent. En het mag niet warmer dan 25 graden zijn, en niet te vochtig, en de volgende laag mag pas na drie uur… kapsonesspul hoor. Maar komende week weten we wel of het werkt. Hoop het wel, hier ligt voor een paar honderd euro |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-05 09:57
Gramser schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:41:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Best nog een werkje, maar het zit erop. Twee lagen.
Wil je delen welk product je gebruikt hebt?
Je ondergrond is gewone bitumen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ja hoor. Het is dit spul: https://www.buizenspuiten.nl/witte-dakcoating/

En inderdaad, gewone bitumen. Wel met heel veel van dat losse leisteengruis erop, dus dat was wel even een werkje om dat weg te krijgen. Maar ja, je moet toch een keer in je leven je dak hebben gestofzuigd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ay, rendement 10 m2 ... Ik heb bijna 90 m2. Toch eerst maar eens met tuinderskalk testen wat het effect is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
franssie schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:15:
Ay, rendement 10 m2 ... Ik heb bijna 90 m2. Toch eerst maar eens met tuinderskalk testen wat het effect is.
Ja, wij hadden net geen 25m2… drie emmers gekocht, als we de laatste niet zelf kunnen gebruiken gaat-ie op MP… misschien besluiten we alsnog een derde laag te doen, als we toch niet tevreden zijn. Maar goedkoop is anders inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik denk dat we ondertussen gevoeglijk kunnen vaststellen dat dit wel werkt. Het is allemaal natuurlijk wat arbitrair vastgesteld, maar het blijft gewoon koeler in de uitbouw dan voorheen. Natuurlijk, de zon staat niet zo hoog meer als in juni/juli, maar we hebben gisteren toch een knap warme én zonnige dag gehad waarbij het bijten 29 graden was, en binnen bleef het op z'n warmst 24,5. En dat is dan toch een wereld van verschil, want voorheen werd het binnen warmer dan buiten. Nu draagt de vloerkoeling daar natuurlijk ook een deel aan bij, maar het telt allemaal op.

Wij zijn er in elk geval blij mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Houd er ook rekening mee dat de warmte die we afgelopen weekend hadden niet te vergelijken is met een maand terug. Het koelt nu in de nacht gewoon weer af naar 14 graden, dat was een maand terug nog wel anders, dan was je blij als het 's avonds na zonsondergang onder de 24 graden kwam. Dan blijft je constructie 's nachts gewoon op temperatuur en zorgt de zon de volgende dag voor nog meer opwarming.

Het zal helpen tegen het opwarmen van de constructie op een incidenteel zonnige dag, maar als die warmte er eenmaal in zit raak je het ook met een wit dak niet meer kwijt in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gramser Hoeveel heb je ongeveer nodig/gebruikt per m²?
Binnenkort wordt mijn platdak van de garage met bitumen gerenoveerd
dan zou ik het ook direct kunnen laten coaten.
Kan je de coating eventueel ook gebruiken voor EPDM?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-05 20:43
KnoxNL schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:49:
Witte auto/zwarte auto principe?

geen harde feiten maar ik kan me voorstellen dat dit wel degelijk uitmaakt.
Harde feiten zijn er zeker, resultaten ook. Zoek maar eens :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
_JGC_ schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:24:
Houd er ook rekening mee dat de warmte die we afgelopen weekend hadden niet te vergelijken is met een maand terug. Het koelt nu in de nacht gewoon weer af naar 14 graden, dat was een maand terug nog wel anders, dan was je blij als het 's avonds na zonsondergang onder de 24 graden kwam. Dan blijft je constructie 's nachts gewoon op temperatuur en zorgt de zon de volgende dag voor nog meer opwarming.

Het zal helpen tegen het opwarmen van de constructie op een incidenteel zonnige dag, maar als die warmte er eenmaal in zit raak je het ook met een wit dak niet meer kwijt in de zomer.
Volgens mij had ik alle voorbehoudens wel gemaakt maar die van jou zetten we er gewoon bij _/-\o_ . Tuurlijk. Het is nu anders dan in hoogzomer. Niettemin, 24 graden buiten was dan nog steeds koeler dan binnen bij ons. Ik hoop dat het witte dak dat deels tegen gaat, evenals het zonnedoek dat ons grote raam deels bedekt, en het dakraam dat we bedekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
dunklefaser schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:25:
@Gramser Hoeveel heb je ongeveer nodig/gebruikt per m²?
Binnenkort wordt mijn platdak van de garage met bitumen gerenoveerd
dan zou ik het ook direct kunnen laten coaten.
Kan je de coating eventueel ook gebruiken voor EPDM?
Ze gaan uit van 10m2 per emmer (zie eerdere bericht), en dat klopt wel ongeveer. Denk dat het iets minder zuinig was, maar wat meer aanlengen maakt een hoop goed en het vergemakkelijkt de verwerking. Volgens mij is deze coating niet geschikty voor EPDM, ik heb dat althans nergens zien staan.

Overigens is bitumen tegenwoordig ook al in wit te verkrijgen. Bij een renovatie lijkt dat me nog handiger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gramser Lijkt me dan idd. efficiënter en duurzamer/minder onderhoud?
misschien wordt het totale plaatje ook goedkoper?
Ik ga de dakdekker nog even aan de tand voelen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@dunklefaser Ik denk zeker dat het totale plaatje dan goedkoper wordt: minder arbeid, minder materiaal. Ik kan me niet voorstellen dat wit bitumen nou zo heel veel duurder zou moeten zijn (famous last words).

[ Voor 3% gewijzigd door Gramser op 02-09-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
CaptJackSparrow schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:32:
[...]

Dan moet je dak dat water wel kunnen dragen. Tien cm water weegt 100 kg per vierkante meter. Het gebeurt wel dat daken bij wolkbreuken onder het gewicht van water dat niet snel genoeg kan worden afgevoerd bezwijken.
In plaats van afvoeren dichtstoppen, zou ik dan een drempeltje van 2 cm voor de afvoer maken. 20 kg/m2 moet een normaal dak goed kunnen dragen.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
Voor iedereen die nog twijfelt aan het effect van wit schilderen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKTOMr70BWBuKos9pJYa87hm98o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ONgQFUQZneFM2ug2wAevQjgc.jpg?f=user_large
Linkerhelft van het dak is zwart bitumen, rechterhelft heeft een laag wit polyester. Dit is op een zonnige septemberdag met 25 graden.

Buitenzijde zwart: 58 graden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mhOA0zI1-UWqnNIcZoWzcMpGP8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2tzzelC0ApwadT7GCLnri2Za.jpg?f=user_largeBuitenzijde wit: 30 gradenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIP-WIOuHO1gij1IBYNNqDOxYGk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tSAM5pecX3GExfc92SmYRPph.jpg?f=user_large
Binnenzijde zwart: 37 graden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3BGpO6VFc0csnwohdb5arUTm94=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QL0zpwIi2onLF4llTHO9Ro4W.jpg?f=user_largeBinnenzijde wit: 27 graden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVvdvmjlnujGPniuTyIQ02Qh1ts=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RmyPdDE5dcliQtaNNCbfBE2S.jpg?f=user_large

Tijdens de hetere zomerdagen zullen er nog veel grotere verschillen ontstaan.

Ik zal mijn aanpak even uitleggen zodat jullie kunnen kijken of deze aanpak met polyester ook voor jullie bruikbaar is.
Mijn situatie:
Een garagedak met rotte plekken in het onderliggende houtwerk. Nu geen tijd voor vervanging want dan doe ik het goed (isoleren, compleet nieuw opbouwen dikkere balken voor PV). Het dak is dus nu al 'op'. Hierdoor ben ik vrij om te 'beunen'. :P
Keuze materiaal
Eerder had ik al met wit polyester gespeeld op mijn polyester dakkapellen. Dat wilde ik nu weer doen en dan extra verstevigen met polyestervlies.
Behalve dit 'tweelagen systeem' kan je het ook simpel houden door maar met één laag te werken.

Voordelen:
- Wit (vergelend)
- Product lijkt gemaakt te zijn voor o.a. dakrenovaties.
- Goede reviews
- Zelf makkelijk aan te brengen
- Combinatie met polyestervlies zorgt voor versteviging rotte plekken

Nadelen
- Op basis van oplosmiddelen. Ik ben één keer met flinke koppijn van het dak gegaan. Je buren zullen het een dagje ruiken.
- Nieuw bitumen hierover zal waarschijnlijk niet gaan. Na de keuze voor polyester zal je er waarschijnlijk bij moeten blijven.
Aanpak:
1. Primer
Niet nodig voor bitumen volgens de handleiding. Ik heb de keuze gemaakt om het wél te doen omdat ik hoopte dat ik dan met één groot 25kg vat polyester uit zou komen. De primer vult gaatjes op, zorgt voor betere hechting en lost het bitumen niet op. Dit is gewoon een soort dik lijm waarmee ik het dak hebt voorbereid.

Bij een éénlaagsysteem zonder primer lost het polyester het bitumen op waardoor je zwarte strepen kan krijgen. Volgens de handleiding is dit geen probleem.
2. Details en reparaties.
Na de primer heb ik enkele (lekgeprikte) blazen en slechte plekken gerepareerd. Dan kon ik direct een gevoel krijgen met het vlies. Ook de aansluiting met de afvoer kon ik zo verstevigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7xqVVwLAnTJmJNlfp6V1lRoMhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGE7akQN6V40rRW1ZCXAMYHc.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tHgdMTGLlchkVtVYA3XYAPmVFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsVDJLGX3QLJTdMR4XAyzHVI.jpg?f=fotoalbum_large
3. Eerste laag polyester
Eerst heb ik de dakranden gedaan met een kwast of kleine roller. Het zinkwerk wilde ik namelijk niet onderkliederen.

Vervolgens ben ik per breedte van het vlies (125cm) het dak gaan 'verven' met het polyester. Hiervoor maakte ik gebruik van een grote vachtroller op stok. Toen er een goede laag op lag heb ik (soms met hulp) een laag vlies ingelegd. De lengte van het vlies kwam overeen met de breedte van het dak (3m). Ik kon via het dak van de buren het vlies strak trekken. Zolang het vlies niet in het polyester is gedrukt kan je het een beetje herstellen.
Vervolgens dien je het vlies in het polyester te rollen. Mijn ervaring is dat als ik dit te 'droog' doe dat het polyestervlies open gaat staan en gaat rafelen. Ik heb daarom met een grote pollepel polyester op het vlies gegoten voordat ik het uitrolde met de vachtroller. Hierdoor heb ik veel meer gebruikt dan de gebruiksaanwijzing aangaf.

Vervolgens heb ik met een overlap de volgende baan gedaan. Ik heb de overlappen 'volgens het boekje' aangepakt door richting het hoogste punt te werken. Dit is uiteindelijk onnodig doordat het polyester één geheel wordt. Opstaande randjes meepakken heb ik niet gedaan. Bij de uitloop merkte ik namelijk dat het niet goed vormt en daardoor lucht blijft bevatten.

Doordat het verbruik veel hoger lag heb ik het dak niet in één keer kunnen afronden. Daardoor heb ik wél die mooie plaatjes kunnen maken

Na het opdrogen van de eerste laag zag het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YYPGDgof_hEkiOYUUYPl1wPPxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmTX6CjsMgInUxHEFs2QRcby.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRpTaKRMWumiw0vL_nhta06WEQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCssY2fkO99lPP91UdcO4WdZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TPYvaj-QahWBdPxUociZsnuntc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPs1DaT2INAvAraaDH35t5ch.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je het kleurverschil van twee aparte leveringen polyester. En je ziet het polyestervlies in de close-ups. De verzadiging verschilde uiteindelijk per plek.
4. Laatste laag
De laatste laag erop krijgen was gek genoeg nog best lastig. Reden? Het witte polyester werkt bijna té goed waardoor het dak niet opdroogt :+
We hebben nu een mooie zonnige nazomerweek met temperaturen van 25 graden achter de rug. Zelfs nog een briesje er bij. 's nachts is het redelijk helder waardoor er condens op het dak komt te staan...... Dat condens vormt uiteindelijk kleine plasjes. En zelfs met dit zonnige weer (en het briesje) blijft het dak zo koel dat dit niet verdampt! Bij bitumen zou dit al lang verdampt zijn.
Wie twijfelt er nu nog aan dat witte dakbedekking niet werkt?
Verbruik en kosten
Uiteindelijk heb ik méér verbruikt dan verwacht.
Handleiding: 2.5kg/m². Mijn verbruik: 3.2kg/m².
Ik had gehoopt(mede door eerdere ervaring op een polyesterdak) dat ik met de primer en het 'gladde bitumen' met het 25kg vaatje het hele dak met de eerste laag kon doen. Dit zou volgens de handleiding (1.5kg/m²) net wel/niet lukken. Uiteindelijk heb ik bijna 3x25kg gebruikt. Dat komt ook doordat ik méér rotte plekken had dan ik dacht en deze met meer dan één laag polyester hebt verstevigd.

Ook wil ik aangeven dat mijn dak er netter uitziet dan in het filmpje van de leverancier. Hierin zie je terug dat het vlies gaat rafelen en open gaat staan als je weinig polyester gebruikt.

Voor 24m² oppervlakte garagedak: (2m² driedubbel verstevigde plek meegerekend)
1 x 4kg primer: 60 euro
3 x 25 kg Impermax LY: 570 euro
1 x rol polyestervlies: 50 euro
Rollers, kwasten : 20 euro.
Totaal 700 euro.

Tip: koop een masker met koolstoffilter. Ik heb op een warme dag(lees flinke verdamping van de oplosmiddelen) beste koppijn gekregen.
Conclusie
Het is 40% duurder uitgevallen dan ik had gedacht vanwege het hogere verbruik.
Voor die prijs had ik ook een dakdekker kunnen laten komen en de zwakste plekken laten oplappen. Nu heb ik het héle dak gedaan, aandacht aan details en zwakke plekken kunnen geven en een paar mooie conclusies over het nut van een wit dak kunnen trekken.

Deze klus vond ik best makkelijk om te doen: ik heb tijdens de klus geen moeilijke keuzes hoeven te doen over materiaal of aanpak. Ook de werkzaamheden zelf waren telkens enkele uurtjes en geen hele dag. Ik had de materialen al allemaal in huis om te kunnen gebruiken als het weerbericht van een week bestendig was. Daarom had ik geen stress.

Het verschil in temperaturen is echt enorm. Dit heb ik bewezen met de IR camera én het feit dat zelfs het condens van voorgaande nacht niet compleet verdampt op een zonnige dag. Zwart bitumen komt er bij mij niet meer op!

Of polyester over het bitumen van jouw dak een optie durf ik niet te zeggen. In principe kan je na 10-15 jaar een nieuwe laag polyester er overheen doen, net zoals dat met bitumen gebeurd. Mocht je een andere partij(die alleen maar bitumen kan branden) aan je dak laat werken zal die het misschien als beunoplossing zien. Mijn dak was al slecht en ik denk dat ik de levensduur >10 jaar hebt verlengd(de leverancier geeft 25 jaar aan met twee lagen en vlies). Nu is de druk even van de ketel.

Mocht ik een relatief nieuw bitumen dak hebben zou ik wit polyester zeker overwegen. Maar waarschijnlijk zou ik dan elk voorjaar met witte kalk aan de slag gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:13
Kanoet schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:59:
Voor iedereen die nog twijfelt aan het effect van wit schilderen:

[Afbeelding]
Linkerhelft van het dak is zwart bitumen, rechterhelft heeft een laag wit polyester. Dit is op een zonnige septemberdag met 25 graden.

Buitenzijde zwart: 58 graden.[Afbeelding]Buitenzijde wit: 30 graden[Afbeelding]
Binnenzijde zwart: 37 graden.[Afbeelding]Binnenzijde wit: 27 graden. [Afbeelding]

Tijdens de hetere zomerdagen zullen er nog veel grotere verschillen ontstaan.

Ik zal mijn aanpak even uitleggen zodat jullie kunnen kijken of deze aanpak met polyester ook voor jullie bruikbaar is.
Mijn situatie:
Een garagedak met rotte plekken in het onderliggende houtwerk. Nu geen tijd voor vervanging want dan doe ik het goed (isoleren, compleet nieuw opbouwen dikkere balken voor PV). Het dak is dus nu al 'op'. Hierdoor ben ik vrij om te 'beunen'. :P
Keuze materiaal
Eerder had ik al met wit polyester gespeeld op mijn polyester dakkapellen. Dat wilde ik nu weer doen en dan extra verstevigen met polyestervlies.
Behalve dit 'tweelagen systeem' kan je het ook simpel houden door maar met één laag te werken.

Voordelen:
- Wit (vergelend)
- Product lijkt gemaakt te zijn voor o.a. dakrenovaties.
- Goede reviews
- Zelf makkelijk aan te brengen
- Combinatie met polyestervlies zorgt voor versteviging rotte plekken

Nadelen
- Op basis van oplosmiddelen. Ik ben één keer met flinke koppijn van het dak gegaan. Je buren zullen het een dagje ruiken.
- Nieuw bitumen hierover zal waarschijnlijk niet gaan. Na de keuze voor polyester zal je er waarschijnlijk bij moeten blijven.
Aanpak:
1. Primer
Niet nodig voor bitumen volgens de handleiding. Ik heb de keuze gemaakt om het wél te doen omdat ik hoopte dat ik dan met één groot 25kg vat polyester uit zou komen. De primer vult gaatjes op, zorgt voor betere hechting en lost het bitumen niet op. Dit is gewoon een soort dik lijm waarmee ik het dak hebt voorbereid.

Bij een éénlaagsysteem lost het polyester het bitumen op waardoor je zwarte strepen kan krijgen. Volgens de handleiding is dit geen probleem.
2. Details en reparaties.
Na de primer heb ik enkele (lekgeprikte) blazen en slechte plekken gerepareerd. Dan kon ik direct een gevoel krijgen met het vlies. Ook de aansluiting met de afvoer kon ik zo verstevigen.
[Afbeelding][Afbeelding]
3. Eerste laag polyester
Eerst heb ik de dakranden gedaan met een kwast of kleine roller. Het zinkwerk wilde ik namelijk niet onderkliederen.

Vervolgens ben ik per breedte van het vlies (125cm) het dak gaan 'verven' met het polyester. Hiervoor maakte ik gebruik van een grote vachtroller op stok. Toen er een goede laag op lag heb ik (soms met hulp) een laag vlies ingelegd. De lengte van het vlies kwam overeen met de breedte van het dak (3m). Ik kon via het dak van de buren het vlies strak trekken. Zolang het vlies niet in het polyester is gedrukt kan je het een beetje herstellen.
Vervolgens dien je het vlies in het polyester te rollen. Mijn ervaring is dat als ik dit te 'droog' doe dat het polyestervlies open gaat staan en gaat rafelen. Ik heb daarom heb ik met een grote pollepel polyester op het vlies gegoten voordat ik het uitrolde met de vachtroller. Hierdoor heb ik veel meer gebruikt dan de gebruiksaanwijzing aangaf.

Vervolgens heb ik met een overlap de volgende baan gedaan. Ik heb de overlappen 'volgens het boekje' aangepakt door richting het hoogste punt te werken. Dit is uiteindelijk onnodig doordat het polyester één geheel wordt.

Doordat het verbruik veel hoger lag heb ik het dak niet in één keer kunnen afronden. Daardoor heb ik wél die mooie plaatjes kunnen maken

Na het opdrogen zag het er zo uit:

[Afbeelding] [Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier zie je het kleurverschil van twee aparte leveringen polyester. En je ziet het polyestervlies in de close-ups. De verzadiging verschilde uiteindelijk per plek.
4. Laatste laag
De laatste laag erop krijgen was gek genoeg nog best lastig. Reden? Het witte polyester werkt bijna té goed waardoor het dak niet opdroogt :+
We hebben nu een mooie zonnige nazomerweek met temperaturen van 25 graden achter de rug. Zelfs nog een briesje er bij. 's nachts is het redelijk helder waardoor er condens op het dak komt te staan...... Dat condens vormt uiteindelijk kleine plasjes. En zelfs met dit zonnige weer (en het briesje) blijft het dak zo koel dat dit niet verdampt! Bij bitumen zou dit al lang verdampt zijn.
Wie twijfelt er nu nog aan dat witte dakbedekking niet werkt?
Verbruik en kosten
Uiteindelijk heb ik méér verbruikt dan verwacht.
Handleiding: 2.5kg/m². Mijn verbruik: 3.2kg/m².
Ik had gehoopt(mede door eerdere ervaring op een polyesterdak) dat ik met de primer en het 'gladde bitumen' met het 25kg vaatje het hele dak met de eerste laag kon doen. Dit zou volgens de handleiding (1.5kg/m²) net wel/niet lukken. Uiteindelijk heb ik bijna 3x25kg gebruikt. Dat komt ook doordat ik méér rotte plekken had dan ik dacht en deze met meer dan één laag polyester hebt verstevigd.

Ook wil ik aangeven dat mijn dak er netter uitziet dan in het filmpje van de leverancier. Hierin zie je terug dat het vlies gaat rafelen en open gaat staan als je weinig polyester gebruikt.

Voor 24m² oppervlakte garagedak: (2m² driedubbel verstevigde plek meegerekend)
1 x 4kg primer: 60 euro
3 x 25 kg Impermax LY: 570 euro
1 x rol polyestervlies: 50 euro
Rollers, kwasten : 20 euro.
Totaal 700 euro.

Tip: koop een masker met koolstoffilter. Ik heb op een warme dag(lees flinke verdamping van de oplosmiddelen) beste koppijn gekregen.
Conclusie
Het is 40% duurder uitgevallen dan ik had gedacht vanwege het hogere verbruik.
Voor die prijs had ik ook een dakdekker kunnen laten komen en de zwakste plekken laten oplappen. Nu heb ik het héle dak gedaan, aandacht aan details en zwakke plekken kunnen geven en een paar mooie conclusies over het nut van een wit dak kunnen trekken.

Deze klus vond ik best makkelijk om te doen: ik heb tijdens de klus geen moeilijke keuzes hoeven te doen over materiaal of aanpak. Ook de werkzaamheden zelf waren telkens enkele uurtjes en geen hele dag. Ik had de materialen al allemaal in huis om te kunnen gebruiken als het weerbericht van een week bestendig was. Daarom had ik geen stress.

Het verschil in temperaturen is echt enorm. Dit heb ik bewezen met de IR camera én het feit dat zelfs het condens van voorgaande nacht niet compleet verdampt op een zonnige dag. Zwart bitumen komt er bij mij niet meer op!

Of polyester over het bitumen van jouw dak een optie durf ik niet te zeggen. In principe kan je na 10-15 jaar een nieuwe laag polyester er overheen doen, net zoals dat met bitumen gebeurd. Mocht je een andere partij(die alleen maar bitumen kan branden) aan je dak laat werken zal die het misschien als beunoplossing zien. Mijn dak was al slecht en ik denk dat ik de levensduur >10 jaar hebt verlengd. Nu is de druk even van de ketel.

Mocht ik een relatief nieuw bitumen dak hebben zou ik wit polyester zeker overwegen. Maar waarschijnlijk zou ik dan elk voorjaar met witte kalk aan de slag gaan.
Bedankt voor deze uitgebreide reactie! Ik waardeer het enorm als ik een uitgebreide post zie waarin iemand uitlegt wat het probleem is, wat de oplossing is, wat de voordelen zijn èn welk materiaal gebruikt is. Dat met een notitie wat tegenviel en wat je anders zou doen. Ik zou je graag nog een extra like geven. Ik heb overigens geen plat dak, maar dit soort reacties houden mij op Tweakers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
Bedankt voor de feedback @Zenomyscus.
Ik heb duizend klusjes en projectjes lopen en van deze klus vooral genoten omdat ik de belachelijk grote verschillen inzichtelijk kon maken. Tweaken = meten.
Mijn vriendin vindt het gek dat ik daar meer voldoening uit haal dan van het afronden van de klus :+ #tweakersbloed
Pagina: 1 2 Laatste