Zwart bitumen dak wit verven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-10 14:32

PinusRigida

I put the p in pool.

Taedium schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:30:
[...]

Regenwaterrecuperatie ben ik nog niet eerder tegengekomen op een dak. Ik denk dat je dak daarvoor ongeschikt is. Ik denk dat je een soort 'vijver' op je dak in gedachten hebt? Stilstaand water op een dak is nooit zo'n goed idee. Nog los van wat voor ellende er allemaal in terecht komt vanuit de lucht (vogels, wind).
Edoch, ik heb het ook. :Y (mogelijks is het meer iets Belgisch, geen idee...)

Stukje plat dak van zo'n 7x3 waarop via regenpijp water van het zadeldak terechtkomt en meteen doorstroomt naar regenput via tweede regenpijp, het stukje platte dak fungeert dan als eerste groffilter bij de afloop. stagnant water heb je idealiter niet (als bedekking goed gelegd werd) want het ligt niet waterpas en loopt af richting afloop. Combineer daarbij "anti-vogelpinnen" op je dakgoot en als het kan op de nok van zadeldak, minimaliseer je ook hun uitwerpselen... blaadjes door de wind heb ik hier soms wel maar die worden opgevangen door groffilter die ik periodiek (zo'n 4x/jaar) uitspoel.

In de praktijk (ik heb het nu +8 jaar) is het water proper genoeg voor toiletten en ik gebruik het ook om elke zomer ons zwembad op te vullen (daar komt toch nog chloor bij).

...maar ik herken wat @Borromini zegt heel goed: het bitumen geeft -vooral 'szomers heb ik de indruk en wellicht was het om te beginnen al geen topkwaliteit- z'n kleur af aan het water... het is de reden waarom onze wasmachine voorlopig niet aan het regenwater staat aangesloten maar nog steeds aan stadswater... de verkleuring is niet heel opvallend, en de eerste jaren was het erger, maar als je erop let is het zichtbaar...

Ik reken: nog zo'n 2 jaartjes en ik vervang het bitumen door "iets" wat niet afkleurt en goed tegen felle zomerzon kan want het is de zuidkant en gewoon ter illustratie: hieronder een fotootje van hoe heet het in 2020 en 2022 op ons terras (Blauwe tegel) was in de zon uiteraard... dus het stukje zwart dak werd wellicht nog heter... beseffend dat dit soort hittegolven steeds minder zeldzaam zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqkmuByyRci6JFb4-sq3GysbpNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YtJTmnP6bTptzGUl3wiHkWI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door PinusRigida op 27-06-2024 10:55 ]

Pagina: 1