Oke, ik had het jullie beloofd, bij deze het eindverslag:
We hadden al 2x een proefrit gemaakt met een V40 en dat beviel erg goed (zie eerdere berichtjes).
Toen een Mondeo Vignale gevonden. Wat een auto! Heeeeerlijk. Maar toch een minpuntje: We zijn allebei relatief klein van stuk. En bij de Mondeo hadden we allebei het gevoel dat we een beetje aan het "zwemmen" waren. Alles zat *net* te veraf, het is allemaal net iets minder compact dan de V40. Het verschil in rijcomfort was te klein om hem daarom door te zetten. De stoelen van de Vignale zijn wel echt helemaal fantastisch. We moesten daarom wel echt een knoop doorhakken. En dan weer door...
Als derde een Renault Captur geprobeerd. Belachelijk stil, maar helaas alleen bij lage snelheden. Zodra de 80 in zicht kwam werden motor en banden duidelijk hoorbaar. De 100 was al niet leuk meer. Dus 130 in stilte kun je dan wel vergeten.
Dat bracht ons ook meteen bij de Toyota Auris. Uiteindelijk heb ik die niet geprobeerd, omdat ik daar hetzelfde verwacht als bij de Captur. Ik vertrouw deze zonder meer dat hij tot de 100 lekker stil is, maar dat is voor ons toch echt te krap. Ik weet het, het is een aanname, maar ja...
Ik ben 2x een Lexus GS450 tegen gekomen. Bij beide garages (lekker dichtbij huis) kreeg is een vervelend gevoel van omgaan met je klant. Toen ik daarna verder het land in ging kijken bleek de spoeling ontzettend dun te zijn. Ik heb er minder dan 5 kunnen vinden. Kennelijk is de markt voor deze auto heel klein. Dat risico vond ik daarom te groot.
Ook nog een afspraak gemaakt voor de Mercedes C200. Maar toen ik er naast stond, merkte ik dat deze auto helemaal niet bij me past. Toch iets met imago. Raar ding is dat toch, imago. Ik dacht dat ik daar niet gevoelig voor was.
Dus maar weer terug naar de V40. Daar zijn er zat van. Uiteindelijk een T4 gevonden die aan onze wensen voldeed. de 17" wielen heb ik om laten wisselen voor 16". Verders voorzien van alle toeters en bellen. We hebben hem de laatste week van augustus opgehaald. Na twee weken kleine ritjes hebben we de V40 vorige week meegenomen naar midden Italië (1554 km). En wat was dat een autorij-feest. Het ging ontzettend makkelijk. Uiteraard stap je dan niet fruitig uit de auto. Maar dat heeft meer met andere aspecten te maken dan sec met de auto (langdurig stilzitten, toch te weinig drinken, enfin je kent het vast zelf ook).
We zijn allebei erg onder de indruk van hoe stil en comfortabel deze auto is. Ook bij 130+. Nogmaals bedankt voor alle adviezen, tips en andere wetenswaardigheden. Zonder jullie input hadden we deze keus niet kunnen maken