Stille occasion gezocht

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:02
Ceaus schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:50:
[...]

je begrijpt het dilemma ;)

[...]

Dat hoorde ik iemand anders ook al zeggen: zoek een duurdere maar oudere auto. Dat zou ik ons geval wel eens heel slim kunnen zijn.
Met zo extreem weinig kilometers afschrijving pakken op een jonge auto is echt zonde. Ik denk inderdaad dat de suggestie om een auto huren voor die 2 vakanties het slimste is. Voor die paar keer dat je in NL een auto nodig hebt (afgaande op die resterende kilometers) kun je ook greenwheels pakken ofzo (tenzij die kilometers bestaan uit stukjes van 500m naar de winkel ;) )

Zelf vond ik het geloei bij optrekken, vooral op de snelweg, echt zeer irritant bij Lexus/Toyotas varianten waar een relatief klein geknepen benzineblok (1.5 of 1.8) gecombineerd met CVT.

Overigens heb je voor 20k al best een leuke 2e hands EV, eind dit jaar komt er een meute Tesla Model 3's uit de lease voor bedragen onder de 20k. Best een slimme oplossing voor jullie, weinig running costs ivm een Volvo V70 of 5 serie met dubbel glas, toch heel stil. EDIT: wat @Magnolia al zegt dus

De Lexus suggestie hierboven vind ik ook goed.
Magnolia schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:06:
..

Maar de 2019 Model 3's zijn zeker op de snelweg niet heel stil. Dat is per 2021, en al helemaal per 2024, aanzienlijk veel beter geworden.
Ah ok, model 3 is natuurlijk ook wat kleiner. Zelf net een Model S uit 2018 besteld, die is wel superstil maar dat mag ook wel met rond de 100k nieuwprijs. Zolang er geen wegenbelasting op komt ook geen dure auto om stil voor de deur te laten staan.. maar voor 20k lastig te vinden..

[ Voor 20% gewijzigd door _Anvil_ op 24-06-2024 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:55
Ik zou sowieso alles met CVT skippen. Persoonlijk werd ik helemaal gestoord van het geluid en het gevoel dat je geen grip hebt.

Zoals hierboven geschreven zijn banden belangrijk voor weggeluid maar gewicht/premium klasse doet ook veel.
Mijn BMW 3 vind ik heerlijk stil maar ik denk dat de V40 die je op je lijstje had staan ook een fijne stille auto is.

Weet niet zeker of het klopt maar ik heb het idee dat banden met een dunne wang ( ik heb 225,45,18) meer geluid maken met een dikke wang (het 2e getal).

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:05
Ik zou het budget enigszins verhogen en gaan voor een Rolls-Royce Ghost vanaf bouwjaar 2020.
Ook werd er nog 100 kilo aan geluidswerend materiaal toegevoegd en zijn alle trillingen en bijgeluiden verwijderd. Helaas werd de auto daardoor volgens Rolls-Royce zó stil dat het als storend en desoriënterend werd ervaren. Daarom werd dus weer een zachte ondertoon, een zogeheten ‘whisper’, toegelaten in het interieur.
https://www.ad.nl/auto/ni...luid-toegevoegd~a1636a4c/

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _Anvil_
Drardollan schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:38:
Ik zou het budget enigszins verhogen en gaan voor een Rolls-Royce Ghost vanaf bouwjaar 2020.

[...]

https://www.ad.nl/auto/ni...luid-toegevoegd~a1636a4c/
Dit. Gewoon dit doen, hulde :9

"I have to drive a Rolls because of my Autism" :*)

[ Voor 7% gewijzigd door _Anvil_ op 24-06-2024 10:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:56
Leuk om te lezen, Kamp CVT niet en wel.

Ja de CVT maakt een hoop geluid bij hard optrekken maar bij normaal rijden echt niet.
Het is heel relaxed en je hebt geen schakelgeluiden. Mijn Kona Hybrid 2024 met dual clutch is stil als ik in de relaxed modus rij maar als ik de Sportmodus gebruik blijft hij veel meer in lage versnelling hangen en dus meer geluid en meer schakelen.

Ik adviseer ts er toch eens een proefrit mee te maken. En dan ook de Lexus welke is geadviseerd.

Wat voor mij persoonlijk ook meespeelt met geluid is de ruimte in de auto.

Ik heb een Citroen C4 Grand Space Tourer gehad en als die leeg was en de banken plat of veel spullen/personen mee maakte een enorm verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:32
De Volvo V40, S60 of eventueel V60 kan ik wel aanbevelen. Ga er eens in proefrijden en kijk welke het beste bevalt. Heb zelf een C30 en S60 gehad, nu een Kia Niro. De volvo's zijn qua comfort een stuk beter, en het geluid is ook stukken aangenamer. De volvo's ging ik nog wel eens zomaar een stukje meer rijden voor de leuk, de Kia Niro zeker niet. De Niro is een prima auto, maar zodra onze kinderen geen autostoel meer nodig zijn, wordt het weer een Volvo.

De V60 is er ook in plugin-hybride, ik zou dat eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Turb0Turb0
Ik heb wat filmpjes zitten kijken van de Kona Hybrid 2024 maar heeft die CVT? In het fimpje hoor ik namelijk gewoon schakelmomenten en zakt die ook terug in toeren bij ieder schakelmoment. Of zijn er meer versies van?

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 24-06-2024 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik snap alle aanbevelingen voor hybride / ev niet, met zo'n laag kilometrage. Ik zou gaan voor een benzine met veel versnellingen (6 of 7), dan hoor je de motor nauwelijks op de snelweg. Duitse auto's staan over het algemeen wel bekend als stil, dus een VW Golf of Passat. Of de meer "premium" merken als je de meerkosten ervoor over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:05
_Anvil_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:32:
Ah ok, model 3 is natuurlijk ook wat kleiner. Zelf net een Model S uit 2018 besteld, die is wel superstil maar dat mag ook wel met rond de 100k nieuwprijs. Zolang er geen wegenbelasting op komt ook geen dure auto om stil voor de deur te laten staan.. maar voor 20k lastig te vinden..
Een Model S is inderdaad stiller dan een Model 3, en sowieso in een aantal opzichten natuurlijk meer luxe.

Wel is de Model S duurder, zo zijn onderdelen (waaronder bijvoorbeeld de luchtvering!) een aanzienlijk stuk duurder dan een Model 3 als je ze zou meoten vervangen. Ook gaat de wegenbelasting natuurlijk wel komen. Een M3 SR+ weegt minder dan 1600kg, toch 600kg minder dan een Model S. Dat scheelt (ook bij gereduceerd tarief) wel een slok op een borrel :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:49
Je hebt nu een oude auto uit 2008. Dan is vrijwel elke nieuwere ocassion die je nu koopt waarschijnlijk al een upgrade?
Met een beperkt aantal kilometers per jaar is een elektrische of bijzonder luxe auto de prijs waarschijnlijk niet waard.
Maak een zoekopdracht aan op een van de bekende occasionsites en plan proefritten in. Dan kom je er snel achter welke auto stil genoeg is en welke niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
Tja, stille auto's, ik ben er fan van. Ik wordt redelijk snel getriggerd door rijgeluid.

Merken waar ik dan zo snel aan denk die over het algemeen stiller zijn dan de rest ;

BMW
Lexus
Infinity
Volvo

Maar dat lijstje zegt helemaal niks zo op een forum. Geluid is een beleving en perceptie. Ga proefrijden is het devies dat ik je kan geven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ceaus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05 00:00
_Anvil_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:40:
[...]

Ik ga een hele zielige GoFundMe opzetten. Komt goed! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:01
Wij hebben ook een CT200h en zijn daar enorm tevreden over. CVT kan inderdaad geluid maken als je sportief rijdt, maar anders is de auto redelijk stil. Maar uiteraard niet zo stil als elektrisch. Wel kun je de radio gewoon blijven verstaan zeg maar.

Maar aangezien je naar Italië rijdt, is het misschien niet de beste keus. De CT in de B-stand in Zwitserland was wel een dingetje qua geluid en kracht. Toen wij op en neer reden hadden we wel het idee dat de auto hiervoor nét iets tekort komt. Ook is de CT redelijk hard afgeveerd. Vandaar de eerdere, terechte opmerking van @BCC over de velgen. Een niergordel valt wel mee, maar met 18" velgen over een zandpad was wel een dingetje :+.

Uiteindelijk zijn auto's ook een stuk gevoel en beleving. Wat voor jou werkt, hoeft voor mij niet te werken en andersom. Ik zou er dus gewoon eens mee proef gaan rijden. Dan weet je snel genoeg of het iets voor je is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:29
Een leuk budget om een Saab op de kop te tikken en zeker 15K op zak te houden voor toekomstig onderhoud, brandstof en een leuke vakantie.

Heb zelf een 93 gereden uit 1999 en kwa zitting de perfecte auto, bij 240 km/h nog steeds stil en sneller dan de gemiddelde moderne auto. Rij momenteel een hybride Yaris uit ‘22 maar mis de rust en de lekkere zit nog iedere dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:47
Zelf rijd ik een BMW 3 serie uit 2010, redelijk stille auto destijds, waar er nu al veel stillere auto's bij zijn gekomen. Bij een collega in een Model 3 ingestapt, maar wat een windgeruis en herrie op de snelweg was dat (vergeleken met mijn 3 serie), geen idee welk bouwjaar dit was. Bij een ander collega met een redelijk recente Golf een goede ervaring gehad qua lawaai-arm rijden. Maar probeer voor jezelf gewoon een shortlist te maken en ga zeker een aantal merken/modellen proefrijden en ook de ene auto (van hetzelfde merk, model en bouwjaar) is de andere niet. Door onderhoud (of eigenlijk gemist onderhoud) kan een auto zomaar wat meer lawaai produceren dan bedoeld.

Mijn advies, is dus echt: ga het ervaren in proefritjes.

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:15
_Anvil_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:40:
[...]

En het uiteraard declareren bij de zorgverzekering! Medisch voertuig!

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvGa
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:53
Als ik jou eisen hoor, dan zit je totaal in de verkeerde hoek te kijken. Auto's die je noemt zijn, met alle respect, 'koekblikken' met low budget bouwkwaliteit. Als je het echt over stil hebt en dus isolatie blijft er een klein lijstje aan auto's in het top segment over; Mercedes S klasse, Rolls Royce of Bentley (bijna alle modellen) etc. Ik rijd vanaf mijn 18e in Mercedes precies om dezelfde reden: comfort, kwaliteit, veiligheid. In mijn s klasse bijv. zit op sommige plekken tot wel 10cm dik isolatie materiaal, in combinatie met airmatic (luchtvering) en dubbelglas is het gewoon een ongeëvenaarde stille koets. Ik doe dan ook regelmatig stints van 1500km in een dag zonder enige moeite. Massage functie + heerlijke zittende zetels dragen hieraan bij. En dan ook nog eens een range van +/- 1200km op een 88 liter benzine tank met een 3.7 liter V6.

Wat je ook zou kunnen overwegen is een bestaande auto uit te rusten met isolatie matten. Is relatief goedkoop en makkelijk toe te passen met toch substantiële verbeteringen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-06 08:34
Een CVT zoals die in een Lexus of Toyota zorgt naar mijn mening juist voor ontzettend veel rust in het interieur als je cruised op de snelweg. De opmerkingen van anderen dat het lawaaiiger zou zijn dan een ander type transmissie is echt totale onzin. Mijn Corolla hybrid draait bij 100 km/h steady 1400 toeren (ja, echt waar), en je hoort totaal niet dat de motor loopt. Hij loopt dan ook zeer zuinig (1:22 is prima te halen). De Toyota CVT laat juist dit soort overbrengingsverhoudingen toe door de bijzondere implementatie, iedere andere versnellingsbak had de motor meer toeren laten draaien omdat er anders een te grote trekkrachtbeperking zou zijn. Maar: geef je vol gas, dan klimt de motor inderdaad in de toeren, maar dan levert hij enkel het vermogen waar je zelf om vraagt. Mensen die in dit topic daarover klagen trappen schijnbaar het gas flink in, ja dan klimt het blok in de toeren. Dan niet achteraf gaan klagen over lawaai, maar gewoon wat minder gas geven. Ik heb het gedrag nog nooit als problematisch ervaren, maar juist als erg rustig en comfortabel. Het zet aan tot relaxed en zuinig cruisen, en als dat is wat je zoekt dan past zo'n hybrid CVT zeker bij je.

Ik heb meerdere van die auto's gehad, naast meerdere BMW 3-series, en heb ook aardig wat verschillende andere auto's gereden. De Toyota hybride aandrijflijn is oersaai, maar zeer degelijk en rijdt enorm rustig en soepel. In de stad een genot door de souplesse, en op de snelweg is het rustig door de lage toerentallen. Er zit qua toerentallen natuurlijk wel verschil tussen de 1.5, 1.8, 2.0 en 2.5 blokken. De Yaris met 1.5 draait meer toeren en is zeker op de snelweg onrustiger dan de Corolla 2.0, maar dat spreekt voor zich en ligt niet aan de CVT.

[ Voor 3% gewijzigd door Bazz0847 op 24-06-2024 13:38 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ceaus
FvGa schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:26:
Als ik jou eisen hoor, dan zit je totaal in de verkeerde hoek te kijken. (...) Als je het echt over stil hebt en dus isolatie blijft er een klein lijstje aan auto's in het top segment over; Mercedes S klasse, Rolls Royce of Bentley (bijna alle modellen) etc.
Ik ga er niet eens serieus op in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceaus
Bazz0847 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:34:
Een CVT zoals die in een Lexus of Toyota zorgt naar mijn mening juist voor ontzettend veel rust in het interieur als je cruised op de snelweg. De opmerkingen van anderen dat het lawaaiiger zou zijn dan een ander type transmissie is echt totale onzin. Mijn Corolla hybrid draait bij 100 km/h steady 1400 toeren (ja, echt waar), en je hoort totaal niet dat de motor loopt. Hij loopt dan ook zeer zuinig (1:22 is prima te halen). De Toyota CVT laat juist dit soort overbrengingsverhoudingen toe door de bijzondere implementatie, iedere andere versnellingsbak had de motor meer toeren laten draaien omdat er anders een te grote trekkrachtbeperking zou zijn. Maar: geef je vol gas, dan klimt de motor inderdaad in de toeren, maar dan levert hij enkel het vermogen waar je zelf om vraagt. Mensen die in dit topic daarover klagen trappen schijnbaar het gas flink in, ja dan klimt het blok in de toeren. Dan niet achteraf gaan klagen over lawaai, maar gewoon wat minder gas geven. Ik heb het gedrag nog nooit als problematisch ervaren, maar juist als erg rustig en comfortabel.

Ik heb meerdere van die auto's gehad, naast meerdere BMW 3-series, en heb ook aardig wat verschillende andere auto's gereden. De Toyota hybride aandrijflijn is oersaai, maar zeer degelijk en rijdt enorm rustig en soepel. In de stad een genot door de souplesse, en op de snelweg is het rustig door de lage toerentallen. Er zit qua toerentallen natuurlijk wel verschil tussen de 1.5, 1.8, 2.0 en 2.5 blokken. De Yaris met 1.5 draait meer toeren en is zeker op de snelweg onrustiger dan de Corolla 2.0, maar dat spreekt voor zich en ligt niet aan de CVT.
Dat is wel een waardevol aspect wat ik niet goed heb ingeschat. Dan ga ik hier opnieuw naar kijken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Ceaus schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:37:
[...]

Dat is wel een waardevol aspect wat ik niet goed heb ingeschat. Dan ga ik hier opnieuw naar kijken. Thanks!
Ik zou eens een proefritje maken in een Corolla hybrid, dan merk je het snel genoeg. Nog wat voordelen: 10 jaar garantie dus zorgeloos rondrijden, zuinig en niet al te zware auto dus lage TCO zeker vergeleken met de suggesties voor oude auto's hier die vaak zwaarder zijn en een factor 2 meer brandstof verbruiken. Scheelt enorm in de wegenbelasting en brandstofkosten. Ten opzichte van mijn E46 6-cilinder die 1:11 liep ben ik minder dan de helft kwijt aan brandstof en is de wegenbelasting een tientje per maand minder. Onderhoud is ook veel goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Bazz0847 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:34:
Mijn Corolla hybrid draait bij 100 km/h steady 1400 toeren (ja, echt waar), en je hoort totaal niet dat de motor loopt. Hij loopt dan ook zeer zuinig (1:22 is prima te halen). De Toyota CVT laat juist dit soort overbrengingsverhoudingen toe door de bijzondere implementatie, iedere andere versnellingsbak had de motor meer toeren laten draaien omdat er anders een te grote trekkrachtbeperking zou zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQiPKyKzw_CzAUq57OpZixb-L0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uls4V4eXymGxKYS2jNbUdCGY.jpg?f=fotoalbum_large

Euh :+
320d 8 trapsautomaat zit lekke laag in toeren en ook
Bij acceleratie blijft die lekker laag door vele koppel onderin.

Maar dat Cvt subjectief is blijkt wel weer. Ik vind het qua geluid verschrikkelijk maar dat moet de TS zelf maar ervaren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Je vergelijkt nu appels met peren. De Toyota hybrides zijn benzine, jij rijdt een diesel. Een BMW 118i draait op de snelweg >2000 RPM.. Sterker nog, mijn 320i draaide 3500 RPM bij 130 km/h, erg rumoerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Voorbeeldje, voor de benzinevariant:
https://www.automobile-ca...5/bmw_118i.html#gsc.tab=0

De 118i doet 2100 RPM bij 1000 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:44

-tom-562

Oliesjeik

laurens0619 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:47:
[...]

[Afbeelding]

Euh :+
320d 8 trapsautomaat zit lekke laag in toeren en ook
Bij acceleratie blijft die lekker laag door vele koppel onderin.

Maar dat Cvt subjectief is blijkt wel weer. Ik vind het qua geluid verschrikkelijk maar dat moet de TS zelf maar ervaren :)
Heb je dan ook in een CVT gereden zoals b.v. een Lexus? Je kan een b.v. oude Prius natuurlijk totaal niet vergelijken daarmee (die was namelijk wel luid, bij het accelereren). Dat nerveuze schakelen van al die moderne 7 of 8-bakken is juist rete irritant. Ook dat is subjectief ;)

En zo bijzonder isd at toerental toch niet? Dat draaide mijn S80 2.5T (benzine) met 5-traps automaat ook zo'n beetje :+ (en dat was in basis een auto uit 1998 ofzo). Die overigens ook bijzonder stil was, mede door het lage toerental, dikke isolatie en dubbelglas in alle ruiten (dat scheelt een hoop :o)

[ Voor 6% gewijzigd door -tom-562 op 24-06-2024 13:54 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ceaus schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:34:
[...]

Ik ga er niet eens serieus op in.
Lijkt me redelijk inderdaad. Hier nog wel een stem voor een middenklassemodel uit het premiumsegment, denk Mercedes E-klasse, BMW 5-serie. Met middenklasse bedoel ik dan iets uit het midden van hun productgamma, dus boven de instapmodellen en onder de topmodellen. Met een budget van 20k kun je zeker iets vinden in het segment waar je je nog geen serieuze zorgen hoeft te maken over onderhoudskosten of betrouwbaarheid.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Bazz0847 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:49:
Je vergelijkt nu appels met peren. De Toyota hybrides zijn benzine, jij rijdt een diesel. Een BMW 118i draait op de snelweg >2000 RPM.. Sterker nog, mijn 320i draaide 3500 RPM bij 130 km/h, erg rumoerig.
Ik denk dat het eerder door de 8 bak komt dan dat het een Diesel is.
Pak bijvoorbeeld de benzine variant van de BMW 3 serie
https://www.autoweek.nl/auto/83722/bmw-320i/

toerental bij 100 km/h (theoretisch) 1450
toerental bij 130 km/h (theoretisch) 1900

Mbt die andere auto, dat is een 6 bak handbak. Beetje appels met peren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
-tom-562 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:53:
[...]

Heb je dan ook in een CVT gereden zoals b.v. een Lexus? Je kan een b.v. oude Prius natuurlijk totaal niet vergelijken daarmee (die was namelijk wel luid, bij het accelereren). Dat nerveuze schakelen van al die moderne 7 of 8-bakken is juist rete irritant. Ook dat is subjectief ;)

En zo bijzonder isd at toerental toch niet? Dat draaide mijn S80 2.5T (benzine) met 5-traps automaat ook zo'n beetje :+ (en dat was in basis een auto uit 1998 ofzo). Die overigens ook bijzonder stil was, mede door het lage toerental, dikke isolatie en dubbelglas in alle ruiten (dat scheelt een hoop :o)
Prius heb ik nooit gereden. Was een CT200th en Toyota Auris waar ik de CVT zo ervaren heb.
En nee bijzonder is dat toerental inderdaad niet maar dat was precies het punt ;) Er werd namelijk gesuggeeerd dat je dankzij een CVT een laag toerental bij 100kmh had wat naar mijn idee niet zo is.
Een laag toerental is fijn maar isolatie/dubbelglas is minstens zo belangrijk.

Denk inderdaad het dat het heel subjectief is maar ook merk afhankelijk. Ik ben enorme fan van de 8 traps automaat in mijn bmw maar veel andere (8 traps) automaten vind ik verschrikkelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 24-06-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Diesel doet in de regel minder toeren dan een benzine, en grotere benzine blokken hebben typisch ook een zwaardere eindoverbenging. Er zijn altijd verschillen in de gekozen vertanding door fabrikanten om een auto een bepaalde karakteristiek mee te geven, maar bovenstaande is een vuistregel. Piektoerental diesel is ook zo'n 1000 toeren lager dan dat van een benzine en daar moet de overbrenging op aangepast worden.

Mijn voorbeeld van een 118i tegen jouw 118d toont mooi aan dat diesel typisch laagtoeriger is. Jij laat nu zien dat krachtigere benzinemotoren minder toeren draaien dan minder krachtige benzinemotoren (118i draait meer toeren dan een 320i). Zo spannend is het allemaal niet :)

Hoe dan ook laat dit ook zien dat die CVTs niet rumoerig zijn en de motor lekker rustig loopt bij constante snelheid. Rustiger dan een 118i bijvoorbeeld.

[ Voor 20% gewijzigd door Bazz0847 op 24-06-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:10

Metalfreak

Hoije woh!

-tom-562 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:53:
[...]

Ik heb het nu ook regelmatig gereden met een leenauto van de Lexusdealer en moet zeggen dat de laatste nieuwe wel beter worden (zo had ik onlangs een splinternieuwe UX250h mee, vorige keer een NX300h), maar ik ben toch elke keer weer blij als ik dan na het terugbrengen weer in mijn eigen auto met 6-traps automaat kan stappen. Kan tot nu toe maar niet wennen aan zo'n CVT automaat.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Kunnen we de CVT van Toyota/Lexus even eCVT of liever nog HSD noemen? :) Het is namelijk helemaal geen klassieke CVT. Alleen de werking is bijna constant variabel, dus het gedrag lijkt er wel op.
De grap is juist dat er helemaal geen versnellingsbak in die auto's zit, en die kan dus ook niet kapot.

Verder:
CT200h en Prius 3 hebben exact dezelfde aandrijflijn.

De nieuwere hybride Toyota's zoals bijv. de huidige Corolla hebben verbeteringen waardoor de elektromotor nog meer meehelpt en het motorgeluid bij optrekken/invoegen minder is dan eerdere generaties. Mijn Prius 3 moest echt wel toeren maken hier en daar, bij mijn Corolla TS 1.8 is dat duidelijk minder.

Wat betreft rijgeluid kun je misschien beter een Lexus kopen, daar is de geluidsisolatie vast iets beter.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 24-06-2024 14:27 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Bazz0847
Dat die 320d laagtoeriger is dan een 320i komt niet zozeer dat het diesel vs benzine is, het komt voornamelijk door de bak.
Waar diesel wel een verschil met benzine, maar ook cvt, gaat maken is het aantal toeren bij acceleratie. Dat is bij een diesel wel lager. Maar het ging om het 100kmh idle toeren stukje wat ik wilde uitleggen dat een CVT hier niet bijzonder is iitt andere 8traps automaatbakken.

Als je 100kmh aan het cruisen bent is een 8 traps automaat denk ik net zo rustig als een CVT (en andersom) . CVT is vooral loeiend bij acceleratie maar hoe groter het vermogen van je motor hoe minder het loeien nodig is.

samengevat voor TS denk ik wel dat het handig is om een handbak te vermijden. Vriend van mij had een ford focus, dacht 5 bak, en die werd echt helemaal gek na een uurtje snelweg.

320D 8 traps automaat
toerental bij 100 km/h (theoretisch) 1550
toerental bij 130 km/h (theoretisch) 2000

320i 8 traps automaat

320i 6 handbak
toerental bij 100 km/h (theoretisch) 2050
toerental bij 130 km/h (theoretisch) 2700

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 24-06-2024 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kill-m-willem
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:41
Wij rijden sinds een maand een Citroën eC4. als je comfort stilte en rust zoekt, zeg ik kijk niet verder. Als elektrisch geen optie voor je is, is er natuurlijk ook een brandstof variant te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
laurens0619 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:27:
@Bazz0847
Dat die 320d laagtoeriger is dan een 320i komt niet zozeer dat het diesel vs benzine is, het komt voornamelijk door de bak.
Waar diesel wel een verschil met benzine, maar ook cvt, gaat maken is het aantal toeren bij acceleratie. Dat is bij een diesel wel lager. Maar het ging om het 100kmh idle toeren stukje wat ik wilde uitleggen dat een CVT hier niet bijzonder is iitt andere 8traps automaatbakken.

Als je 100kmh aan het cruisen bent is een 8 traps automaat denk ik net zo rustig als een CVT (en andersom) . CVT is vooral loeiend bij acceleratie maar hoe groter het vermogen van je motor hoe minder het loeien nodig is.

samengevat voor TS denk ik wel dat het handig is om een handbak te vermijden. Vriend van mij had een ford focus, dacht 5 bak, en die werd echt helemaal gek na een uurtje snelweg.

320D 8 traps automaat
toerental bij 100 km/h (theoretisch) 1550
toerental bij 130 km/h (theoretisch) 2000

320i 8 traps automaat

320i 6 handbak
toerental bij 100 km/h (theoretisch) 2050
toerental bij 130 km/h (theoretisch) 2700
We zijn het helemaal eens hoor, op een klein dingetje na: mijn punt was dat de bak van de diesel is vaak anders OMDAT het een diesel is. Bij turbo benzine blokken is het verschil in de eindoverbenging een stuk kleiner, maar bij acceleratie zal de benzine langer in een lagere versnelling blijven hangen, simpelweg omdat een benzine meer toeren kan draaien. Jij zegt feitelijk hetzelfde :) Met TS zijn jaarkilometrage zou ik een diesel echter niet perse aanraden. Milieutechnisch ook niet trouwens. Maar goed, dat is aan TS om te bepalen hoe relevant hij dat vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:56
laurens0619 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:11:
@Turb0Turb0
Ik heb wat filmpjes zitten kijken van de Kona Hybrid 2024 maar heeft die CVT? In het fimpje hoor ik namelijk gewoon schakelmomenten en zakt die ook terug in toeren bij ieder schakelmoment. Of zijn er meer versies van?
Nee de kona heeft 6 versnellingen met dual clutch. De Toyota Auris heeft CVT.

Wellicht omdat ik over meerdere auto's schrijf het ergens niet duidelijk staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:01
kill-m-willem schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:40:
Wij rijden sinds een maand een Citroën eC4. als je comfort stilte en rust zoekt, zeg ik kijk niet verder. Als elektrisch geen optie voor je is, is er natuurlijk ook een brandstof variant te krijgen.
Maar wel (ver) boven budget van TS |:(. Maar dit is ook weer zo'n dooddoener. De meeste elektrische auto's zullen stiller zijn dan de varianten die op dinobotten draaien. Verbranding maakt nu eenmaal geluid. Een VW ID3 is namelijk ook redelijk stil. Elke Tesla ook. De elektrische Lexus RZ die we als leenauto hadden vorige week was echt heel stil. Maar daar heeft TS met z'n huidige budget niet zoveel aan.

Uiteindelijk is het ook een kwestie van ervaren. Ook met zoiets als een eCVT of elektrisch. Want uiteindelijk is het niets anders dan zoveel mensen, zoveel wensen. En met de handvatten in dit topic lijkt mij dit nu de volgende stap voor TS :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@Bazz0847
Ik denk dat ik nooit had moeten vermelden dat het om een diesel ging Was namelijk ook helemaal niet relevant voor het 100kmh toerental, dat was de bak

Verder helemaal eens dat de TS zeker geen diesel moet kopen met deze kilometers. Los van het feit dat een diesel ook best kan brommen dus zeker niet stiller is (ondanks de lage rpm) dan een benzine.

Ik zou zelf als volgende auto misschien ook een Hybride CVT rijden omdat ik veel km rij en 1:22 als muziek in mijn oren klinkt met mijn kilometers. Het geluid bij acceleratie zou ik dan voor lief nemen. Daarnaast zijn die toyotas gewoon oerdegelijk met lage onderhoudskosten. Met een BMW kun je redelijk leeglopen

Maar een CVT kiezen als het voornamelijk gaat om zo min mogelijk geluid snap ik gewoon niet.
Agree to disagree dan maar ;)

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 24-06-2024 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
TS wil 2x per jaar naar Italië en doet verder weinig met de auto, en zijn budget is 20k. Retourtje Italië is met een EV nog wel een beetje een avontuur(tje) als je een accu < 60 kWh hebt en ook in de winter dat ritje wil maken. Ik denk dat momenteel alle EVs daarom vooralsonog afvallen, omdat ze met dat budget onvoldoende range bieden (of je moet met een oude model S gaan rijden, maar ik vraag mij af of we TS daar een plezier mee doen ivm onderhoudskosten/betrouwbaarheid, is een dan wss een >8 jaar oude auto).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kill-m-willem
alex3305 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:52:
[...]

Maar wel (ver) boven budget van TS |:(. Maar dit is ook weer zo'n dooddoener. De meeste elektrische auto's zullen stiller zijn dan de varianten die op dinobotten draaien. Verbranding maakt nu eenmaal geluid. Een VW ID3 is namelijk ook redelijk stil. Elke Tesla ook. De elektrische Lexus RZ die we als leenauto hadden vorige week was echt heel stil. Maar daar heeft TS met z'n huidige budget niet zoveel aan.

Uiteindelijk is het ook een kwestie van ervaren. Ook met zoiets als een eCVT of elektrisch. Want uiteindelijk is het niets anders dan zoveel mensen, zoveel wensen. En met de handvatten in dit topic lijkt mij dit nu de volgende stap voor TS :).
Daarom ook voorstel voor de brandstof variant. Overigens staan er eC4's op het net vanaf net boven de 20K, met 2K subsidie dus binnen budget. :)

https://www.gaspedaal.nl/...17500&pmax=22500&srt=pr-a

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:17

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Ceaus Mocht je de Toyota hybride aandrijflijn overwegen, dan zou ik wel de Corolla Hatchback met de 1.8 Hybride overwegen. Dit is de nieuwste hybride aandrijflijn vanuit Toyota en er zitten flink aantal verbeteringen aan.

Past in jouw budget (ook wel onder de 100km op de teller en met leer etc.): https://www.marktplaats.n...ic-camera-led-adaptive-cc

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
laurens0619 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:54:
@Bazz0847
Ik denk dat ik nooit had moeten vermelden dat het om een diesel ging Was namelijk ook helemaal niet relevant voor het 100kmh toerental, dat was de bak
true, en die bak heeft lange versnellingen omdat jouw diesel mooi laagtoerig loopt :) Dat 2e was wat ik wilde vertellen in een wellicht te lang verhaal.
Verder helemaal eens dat de TS zeker geen diesel moet kopen met deze kilometers. Los van het feit dat een diesel ook best kan brommen dus zeker niet stiller is (ondanks de lage rpm) dan een benzine.

Ik zou zelf als volgende auto misschien ook een Hybride CVT rijden omdat ik veel km rij en 1:22 als muziek in mijn oren klinkt met mijn kilometers. Het geluid bij acceleratie zou ik dan voor lief nemen. Daarnaast zijn die toyotas gewoon oerdegelijk met lage onderhoudskosten. Met een BMW kun je redelijk leeglopen
Precies! Dat is ook mijn ervaring. BMW is ontzettend leuk rijden, maar van A naar B rijden doen Toyota's gewoon uitstekend. Wel oersaai.
Maar een CVT kiezen als het voornamelijk gaat om zo min mogelijk geluid snap ik gewoon niet.
Agree to disagree dan maar ;)
Nee, mensen roeptoeteren hier dat een CVT juist veel lawaai maakt. Mijn punt was: dit is onzin. Een toerental van 1400 toeren bij 100 km/h is gewoon super laagtoerig, net zo laagtoerig als jouw diesel notabene :-) Het is wel een totaal andere beleving dan een handbak of DSG, en mijn additionele input was dat ik dit juist prettig vind, omdat het soepel en comfortabel is. De meeste DSGs waarin ik heb gereden vind ik wat zenuwachtig en soms zelfs bonkig. Tijdens filerijden merk je dat verschil pas echt goed: die hybrid CVT is dan gewoon volledig trilling- en schokvrij.

Dus we zijn het alsnog gewoon eens denk ik Laurens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:47
Zelf een tijd in een E-Golf gereden (Mk7.5). Wat een rust in deze wagen zeg:). Een Golf 7 (Mk7) regulier maakt meer geluid dan de 7.5 Mk's E-Golf en ICE is mijn ervaring. De 8 ICE naar mijn idee weer een hoop meer 'interieurherrie'. Waar het in zit? Werkelijk geen idee. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Charles Nasi op 24-06-2024 15:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Stil en comfortabel?

Een Lexus LS430 scoren voor 10k ergens en 10k opzij houden voor het onderhoud dat bij zo'n bak hoort.

Met zo weinig kilometrage boeit het brandstofverbruik heel weinig op de totale jaarlijkse kosten.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 18-06 19:51
Bazz0847 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:57:
[...]

TS wil 2x per jaar naar Italië en doet verder weinig met de auto, en zijn budget is 20k. Retourtje Italië is met een EV nog wel een beetje een avontuur(tje) als je een accu < 60 kWh hebt en ook in de winter dat ritje wil maken. Ik denk dat momenteel alle EVs daarom vooralsonog afvallen, omdat ze met dat budget onvoldoende range bieden (of je moet met een oude model S gaan rijden, maar ik vraag mij af of we TS daar een plezier mee doen ivm onderhoudskosten/betrouwbaarheid, is een dan wss een >8 jaar oude auto).
Idd, EV's vallen nu gewoon nog af voor TS.
De instap Tesla model 3 van 2019 zit nu in het budget van TS, maar die auto's zijn op snelweg snelheid gewoon echt niet stil. Daarvoor moet je naar de nieuwe (en dus nog te dure) versie.

Ik zou gewoon een aantal proefritjes maken en dan beginnen bij Lexus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:42
laurens0619 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:07:
[...]

Prius heb ik nooit gereden. Was een CT200th en Toyota Auris waar ik de CVT zo ervaren heb.
En nee bijzonder is dat toerental inderdaad niet maar dat was precies het punt ;) Er werd namelijk gesuggeeerd dat je dankzij een CVT een laag toerental bij 100kmh had wat naar mijn idee niet zo is.
Een laag toerental is fijn maar isolatie/dubbelglas is minstens zo belangrijk.

Denk inderdaad het dat het heel subjectief is maar ook merk afhankelijk. Ik ben enorme fan van de 8 traps automaat in mijn bmw maar veel andere (8 traps) automaten vind ik verschrikkelijk.
Daarom moet je ook per auto kijken. Mijn huidige CVT is juist heel stil en zit laag in zijn toeren op de snelweg (hybrid met 100pk EV en 2.0l motor). Een oude Prius met CVT gaat juist hoger in zijn toeren en hoor je daarbij ook goed. En precies dezelfde ervaring heb ik wel met alle andere schakel/automaat mogelijkheden. Soms is het goed uitgevoerd en soms totaal niet. Ik zou als TS dan ook gewoon eens wat proefritten met verschillende auto's gaan maken en kijken wat het beste bevalt. Want zo heb ik de ervaring met Hyundai dat ze meestal niet al te stil zijn, maar op vakanti had ik een Tucson (hybrid) mee en daarbij hoorde je geen enkel verschil tijdens de overgang van EV naar benzine en was ie in beide standen echt stil.

Kort gezegd, proefritten maken als je specifieke eisen hebt. Dat is de enige manier om te voelen of de auto voldoet of niet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@redwing
Helemaal eens, rijstijl is daar ook nog een belangrijke.

Ik ben van het vlot inhalen, bij mij zal zon CVT een stuk meer loeien dan iemand die rustig inhaalt.

Als TS op zn gemak richting italie gaat rijden dan zal dat loeien denk ik stuk minder dwarszitten dan iemand die veel accelereert/binnendoor gaat rijden.

Om toch nog duit in het zakje te doen: ik zou dakraampjes links laten liggen. Afhankelijk van de kwaliteit kan daar ook nog best wat geluid vanaf komen.
Ook een originenele voorruit vs een carglass voorruit maakt echt wel verschil (iig bij BMW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Qua geluid vind ik een Skoda Octavia 1.0 DSG veel stiller dan een Toyota Corolla 1.8 hybride. De Toyota heeft echt een slechtere geluidisolatie. Niet alleen motorgeluid, maar ook omgevingsgeluid. Daarbij kan ik me voorstellen dat het variabele toerental van een CVT (heuveltje op, heuveltje af) hinderlijker is voor jou.

De Toyota CVT met 1.8 liter motor kan je met een rustige rechtervoet makkelijk onder de 2000 RPM houden in Nederland. Maar bij een viaduct of tunnel moet je al niet met 100 km/h omhoog willen. En ga je 130 km/h rijden en/of de berg op rijden dan ga je de CVT echt meer horen.

Een motor met turbo erop lijkt me noodzakelijk, dat mist die Toyota Hybride helaas waardoor er weinig vermogen is bij lage toerentallen. Toyota hybride is qua verbruik en betrouwbaarheid wel ongeëvenaard in de categorie van fossiele auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:05
FvGa schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:26:
Als ik jou eisen hoor, dan zit je totaal in de verkeerde hoek te kijken. Auto's die je noemt zijn, met alle respect, 'koekblikken' met low budget bouwkwaliteit. Als je het echt over stil hebt en dus isolatie blijft er een klein lijstje aan auto's in het top segment over; Mercedes S klasse, Rolls Royce of Bentley (bijna alle modellen) etc. Ik rijd vanaf mijn 18e in Mercedes precies om dezelfde reden: comfort, kwaliteit, veiligheid. In mijn s klasse bijv. zit op sommige plekken tot wel 10cm dik isolatie materiaal, in combinatie met airmatic (luchtvering) en dubbelglas is het gewoon een ongeëvenaarde stille koets. Ik doe dan ook regelmatig stints van 1500km in een dag zonder enige moeite. Massage functie + heerlijke zittende zetels dragen hieraan bij. En dan ook nog eens een range van +/- 1200km op een 88 liter benzine tank met een 3.7 liter V6.

Wat je ook zou kunnen overwegen is een bestaande auto uit te rusten met isolatie matten. Is relatief goedkoop en makkelijk toe te passen met toch substantiële verbeteringen.
Dat is ook luxe voor de enkeling. :Y)

Als je hier weer leest dat een Captur heerlijk stil is... Maar komend van een i30 uit 2008 is alles een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:23
DonChaot schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:14:
[...]

Geen antwoord op je vraag maar dit is in ieder geval in Frankrijk verboden.

Is alleen die rit naar Italië het probleem? Waarom dan daarvoor niet een goede wagen huren en je huidige houden?
In Spanje en Italië ook, in Duitsland moet je kunnen aantonen dat je nog genoeg omgevingsgeluid kan horen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:03
Ford Mondeo Vignale (sedan) is heel stil van binnen - YouTube: Journey of Sound with Ford Mondeo Vignale

Bron: Ik rij zelf ook een Ford Mondeo MK5 (station)

[ Voor 13% gewijzigd door aapjuh99 op 24-06-2024 16:29 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@aapjuh99
ah cool, die vignale is een extra luxe/geluidstille uitvoering lijkt het?
https://www.marktplaats.n...ignale-automaat-luxe-uitv

Mooie bak en binnen budget. Als ze er een aparte video over maken dan zal er vast extra aandacht zijn geweest voor geluid :) ding heeft gewoon anc
IT’S A development engineer’s dream. Ford has launched a system which, like noise-cancelling headphones, kills unwanted noise so you can listen to your car stereo, or even nothing at all, without distraction.

View the used Fords for sale on driving.co.uk

The system, available first in the car maker’s Mondeo Vignale range but soon to be offered in the S-Max, can mask transmission, wind and road noise.

Called Ford Active Noise Control and designed by Sony, it uses three microphones to detect undesirable sounds which the system then cancels out with opposing sound waves.

Ford says it’s the first time such a system has been offered at this price level – around £30,000. In recent years, similar systems have become available on more expensive cars, including the £100,000 Audi A8 W12.

[ Voor 56% gewijzigd door laurens0619 op 24-06-2024 16:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:42
aapjuh99 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:29:
Ford Mondeo Vignale (sedan) is heel stil van binnen - YouTube: Journey of Sound with Ford Mondeo Vignale

Mijn stuk ging over een Mondeo Hybrid (sedan, Amerikaans model), dus ik kan dit beamen. Heerlijk rustige auto om in te rijden. Alleen als je echt vol gas geeft hoor je hem, maar dat doe je toch alleen maar omdat het leuk is, en niet omdat je het vermogen nodig hebt :+

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het juiste advies is al gegeven; een Lexus GS.

Probleem van de GS is dat ie er alleen als sedan is; maar TS wil juist een sedan geloof ik.
Anders probleem is dat ie oersaai is en bepaald niet sportief rijdt, maar daar hoor ik TS ook niet om vragen :).

Het is wel een ontzettend comfortabele, stille en ruime wagen. Levert ook niet het gezeik op waar ik met een Mercedes E-klasse wel op zou rekenen.

Voor een leuke out-of-the-box optie wil ik de Citroën DS5 nog even noemen. Die was leverbaar met dubbel glas, en zou in die uitvoering dus eigenlijk ook best stil moeten zijn. Voordeel van die auto is dat ie het tegenovergestelde is van saai. Ik weet niet of het bij de equivalente Peugeot 508 ook een optie was.

Ik ben trouwens verbaasd over het lijstje: Volvo V40, Renaul Megane, Honda Civic. Met de eerste 2 heb ik ervaring, met de Honda niet. Maar in mijn eigen ervaring is een Golf een stuk stiller dan de eerste 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceaus
Nikel schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:07:
Het juiste advies is al gegeven; een Lexus GS.
Gaat op de shortlist :)
Ik ben trouwens verbaasd over het lijstje: Volvo V40, Renaul Megane, Honda Civic. Met de eerste 2 heb ik ervaring, met de Honda niet. Maar in mijn eigen ervaring is een Golf een stuk stiller dan de eerste 2.
Grappig. Dat zijn de berichten die ik ben tegengekomen als ik "stille auto" intik op dit forum en Autoweek. Maar dan tref je toch de berichten van mensen die daar uit eigen beweging hun mening over hebben gegeven. Er wordt heel weinig expliciet gevraagd naar stille auto's. En als je dat doet, dan blijkt de wereld er toch anders uit te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ceaus
Dank allemaal voor de waardevolle reacties. Ik heb er heel veel aan. Echt heel fijn!
Ik heb ze allemaal gelezen en een aantal beantwoord. Ik ga samen met vrouwlief puzzelen. En als het zover is kom ik hier weer terug om te vertellen wat we hebben gedaan.
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Ik zie net het topic en gelijk kwam ik uit op “mijn” Toyota CHR. Mild hybride, stil, CVT automaat, heerlijk zitten en sturen. Kijk niet verder….

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:10
Hoe is dat boven de 100? Mijn e-Niro heeft bij hogere snelheden net zo'n last van herrie als een Peugeot 308 op benzine. Dat zijn dan banden en wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvGa
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:53
Harry Nak schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:03:
[...]

Dat is ook luxe voor de enkeling. :Y)

Als je hier weer leest dat een Captur heerlijk stil is... Maar komend van een i30 uit 2008 is alles een upgrade.
Ja maar TS heeft het over autisme en oordopjes in doen tijdens het rijden, dan denk ik: het gross van de auto's voldoet dan niet. De auto's die ik aanhaal zijn ook allemaal haalbaar binnen het budget, veel veiliger en comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:40
FvGa schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:04:
[...]

Ja maar TS heeft het over autisme en oordopjes in doen tijdens het rijden, dan denk ik: het gross van de auto's voldoet dan niet. De auto's die ik aanhaal zijn ook allemaal haalbaar binnen het budget, veel veiliger en comfortabeler.
Realistisch? De enige s klasse die ik kan vinden binnen het budget van €20.000 zijn minimaal 25 jaar oud, 150k+ op de teller en lopen ~1op9.

De aanschaf past misschien wel binnen budget maar TS loopt dan volledig leeg op verzekering, brandstof, onderhoud etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:32
Hier nog iemand van het tegen CVT-hybride kamp. Tijdelijk een Corolla als leenauto, wat een hok. Weinig isolatie, veel CVT lawaai en alles voelt blikkerig aan. Nee, ik zou het zeker niet aanraden als je op zoek bent naar een stille auto.

Het zal vast niet kapot gaan, maar wat een lawaai kan die 1.8 maken zonder dat het echt vooruit komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:24

4x2

lộn xộn quá

Lexus IS is dan ook een optie, zelf 5 jaar een IS250 van 2007 gereden, duidelijk stiller dan bv een 3-serie van die jaren. Meer dan ruim genoeg voor 2 mensen met bagage, maar is achterin redelijk krap en de kofferbakingang is krap (maar de kofferbak zelf is redelijk ruim, alleen de bank kan niet plat)

Modellen t/m 2007 mag geen E10 benzine in (GS idem dito trouwens)
Deed bij mij 1:12 gemiddeld, lange ritten met zoveel mogelijk constante snelheid tot 140km/u haalde ik vaak zat 1:14, constant 100 rijden kon je 1:16 rijden.
Geen sportauto, wel veel grip, niet heel fel, automaat schakelt heel vroeg, maar loopt stiekem behoorlijk door als je m door laat trekken en bijzonder prettig om te rijden (alles klopt gewoon)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kill-m-willem
Sendak239 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:02:
[...]

Hoe is dat boven de 100? Mijn e-Niro heeft bij hogere snelheden net zo'n last van herrie als een Peugeot 308 op benzine. Dat zijn dan banden en wind.
Tja dat is natuurlijk lastig te zeggen. Wat je dan hoort is inderdaad wind en bandenrolgeluid. In vind m dan nog steeds bijzonder stil, maar t is toch iets wat je zelf moet ervaren om er wat van te vinden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:15
In deze discussie is ook wel een belangrijk aspect onderbelicht, rijstijl. Dat bepaalt ook in sterke mate hoeveel rijgeluid je in de auto ervaart. Nu zal TS waarschijnlijk wel rustig rijden gezien zijn aversie voor geluid. Een CVT automaat past daar prima bij.

Zelf ben ik geen grote fan van autorijden en een stille cabine + een fijne automaat zijn voor mij ook belangrijke punten bij de aanschaf van een auto. Rij circa nu 7 jaar een Lexus CT200h 2012 en ga wrs dit jaar overstappen naar een Model 3 2019. Als ik lange stukken moet rijden doe ik vaak Airpods Pro in met ANC aan. Dat geeft zo'n enorme rust daar haalt zelfs een Bentley van 5 ton het niet bij :) En kost maar 250 euro. Flitsmeister aan voor ambulances en dergelijke. Sowieso door rustig en anticiperend te rijden boet je niet veel in qua veiligheid met airpods in.

Belangrijkst is even proefrit maken. Het liefst dan verschillende auto's over hetzelfde traject achter elkaar. Als je het nog wat 'wetenschappelijker' wilt maken kun je ook een db meter app aanzetten op je telefoon om objectief het rijgeluid te vergelijken. Zo heb ik ook wel eens proefritten gemaakt :)

Mijn top3:

1. Model 3 2019, eventueel met aftermarket extra isolatie voor 100km+ op snelweg
2. Lexus IS/CT/GS (in die volgorde kijkend naar budget, meer pk is minder geluid)
3. Mercedes A klasse 2018- (qua geluids isolatie zo'n beetje de beste in C-segment)

Premium merken hebben in z'n algemeenheid 'NVH' beter voor elkaar dus zou vooral binnen die merken zoeken. Succes met de keuze!

Ontspan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frontysco
  • Laatst online: 19:10
RobKJ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:20:
Hier nog iemand van het tegen CVT-hybride kamp. Tijdelijk een Corolla als leenauto, wat een hok. Weinig isolatie, veel CVT lawaai en alles voelt blikkerig aan. Nee, ik zou het zeker niet aanraden als je op zoek bent naar een stille auto.

Het zal vast niet kapot gaan, maar wat een lawaai kan die 1.8 maken zonder dat het echt vooruit komt.
Dat geldt niet voor de 2.5 van de IS300h ;-) Houd is erg stil en met 225 PK niet traag te noemen.
Tuurlijk, als je hem intrapt, dat hoor je hem, welke auto niet?

Op de snelweg heerlijk rond de 1500 toeren. Goed geïsoleerd. #hebbumzellufook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnolia
  • Laatst online: 07:15
Frontysco schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:59:
[...]

Dat geldt niet voor de 1.8 van de IS300h ;-) Houd is erg stil en met 225 PK niet traag te noemen.
Een model 3 ;)

Ontspan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Mits TS elektrisch kan/wil rijden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Frontysco schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:59:
[...]

Dat geldt niet voor de 1.8 van de IS300h ;-) Houd is erg stil en met 225 PK niet traag te noemen.

Op de snelweg heerlijk rond de 1500 toeren. Goed geïsoleerd. #hebbumzellufook
Jouw IS300h heeft volgens mij een 2.5 liter motor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Bazz0847 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:56:
[...]

Jouw IS300h heeft volgens mij een 2.5 liter motor ;)
Klopt als een bus, dank vd aanvulling. Ik was even id war met mijn vorige ct200h 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
aapjuh99 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:29:

Bij mijn Mondeo mk4 2,5T vind ik het juist jammer dat ik de roffelende motor vaak amper hoor :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
Model S bedoel je, die kleine 3 gebakjes zijn slechter geïsoleerd, geen luchtvering, skelters zijn het >:)

*heeft net 5k aanbetaald op een gebruikte model S, dus dit moet even*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceaus
Yucon schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:40:
De benzine v40's hebben wel wat van een diesel weg. En in dit geval is dat wel fijn want het rolt rustig door. Zorg wel dat je geen r-design met brede banden hebt want de wat normalere 16" velgen zullen met goede banden stiller zijn.
Geluk bij een ongeluk: ik kom net terug van een proefrit in een V40 R-Design. Hij stond geadverteerd als een Business Sport. Deze was al heel fijn, maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Ik ga nog een "gewone" V40 proberen en dan kan ik het mooi vergelijken.
---
Een uur later: Zo zeg, die Business Sport en R-Design zijn duidelijk ex-lease auto's. De tweedehands markt zit er vol mee. Tientallen te vinden. De Momentum/Kinetic/Nordic met 16" wielen moet je met een leeslampje zoeken. Daar is duidelijk geen privé markt voor. Ik heb er een gevonden (T3) waar ik morgen in ga proefrijden. Als dat beter werkt, dan is 16" onder een Business Sport (T4) natuurlijk ook een optie.

[ Voor 25% gewijzigd door Ceaus op 05-07-2024 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceaus
Anoniem: 36835 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:04:
[...]

Dat is wat wij doen, voor de 2x per jaar naar Oostenrijk/Italie huren we een lekkere comfortabele auto.
Voor de rest een koekblik voor woon/werk en boodschappen :P

Zo'n oudere luxe segment auto brengt ook duur onderhoud met zich mee.
Net op rentalcars.com gekeken. Een premium auto (BMW/Merc/Volvo) ligt ongeveer op €2K voor drie weken. Twee keer per jaar is dan €4000. Dan is elk voordeel van een goedkoop koekblik voor privé zo verdampt. En dan heb ik nog steeds een lawaaiig koekblik. Voor ons is dit geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
Turb0Turb0 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:12:
Kijk ook eens naar een Toyota Auris hybride.
...
De CVT hoor je als je veel gas geeft, maar als je normaal met het verkeer meegaat en netjes 100 km/pu blijft rijden maakt hij weinig toeren en kan het wellicht voor jou goed zijn.
Ik denk dat een CVT dan afvalt. Voor lange ritten naar Italie wil ik wel op tempo door kunnen rijden (zeg 130). En bij stadsverkeer doe je niet anders dan remmen en optrekken. De statische 100 zie ik niet zo gauw gebeuren.
De banden maakte wel veel uit.ik had een set zomerbanden met lichtmetalen velgen en die hoorde je best wel. De oudere winterbanden op stalen velgen waren echt superstil zelfs met 20 graden.
Daar had ik niet bij stilgestaan. Ik zit wat de lezen over geluidsproductie van autobanden en het is een verhaal op zich. Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
DonChaot schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:14:
[...]

> Nu gaat na een half uur de NC hoofdtelefoon op
Geen antwoord op je vraag maar dit is in ieder geval in Frankrijk verboden.
Ik weet het (in Italië ook deels). Maar ik heb weinig keus. Anders ga ik dood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterlans
  • Laatst online: 19:01
De V90 is met ANC te krijgen, ben erg tevreden over de stilte (heb notabene een diesel). Met jou km per jaar wat overkill wellicht maar wel (net) binnen je budget te vinden (veel van de 2e hands modellen hebben vooral snelweg-km dus dan is 150-200k geen probleem) en een heerlijke reis-auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:34
Ceaus schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:16:
Ik zoek een opvolger voor mijn herriebak Hyundai i30 uit 2008.

Hoe gaan we (2p) de auto gebruiken:
2x per jaar lange ritten naar midden Italië (1450km in twee dagen)
Korte en lokale woon/werk/familie ritjes.
We komen net aan de 7K km/jaar.

Ik heb autisme. En rijgeluid is wel een dingetje voor mij. Nu gaat na een half uur de NC hoofdtelefoon op. Wat ik daarom hoop te vinden:
Harde eisen:
Hele stille auto die makkelijk meekomt op de snelweg. Comfortabele stoelen, geen station.
Pluspunten: CC en automaat.

Voor de rest: knopjes/gadgets/merken/imago interesseren me niet. Het is een vervoermiddel om van A naar B te komen. Budget: ±20K

Met het lezen hier en op Autoweek heb ik een kort lijstje kunnen maken: Volvo V40, Renaul Megane, Honda Civic.

Zit hier een dikke aanrader tussen? Zijn er nog auto's die ik over het hoofd heb gezien?
misschien al eerder genoemd maar:
7000km per jaar - 1450 heen en 1450 terug voor vakantie is dus 4100km per jaar in NL.
Waarom niet die 20k in je zak houden en voor de vakantie een "dikke" auto huren :? Dan kan je van die 20K echt wel de nodige tijd vooruit :Y
Die 20K zet je vast in een deposito van 4 of 5%, dan heb je rond de 1000 jaarlijks rendement op je geld en heb je al een leuk deel van de huur van je "vakantieauto" terug :Y
[out of the box modus uit] 8)

edit: overheen gelezen dat je 2x per jaar naar italie gaat met de auto. Dat maakt het plaatje inderdaad flink anders :Y

[ Voor 4% gewijzigd door ybos op 06-07-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000

Tomatoman

Fulltime prutser

ybos schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:34:
[...]

misschien al eerder genoemd maar:
7000km per jaar - 1450 heen en 1450 terug voor vakantie is dus 4100km per jaar in NL.
Waarom niet die 20k in je zak houden en voor de vakantie een "dikke" auto huren :? Dan kan je van die 20K echt wel de nodige tijd vooruit :Y
Die 20K zet je vast in een deposito van 4 of 5%, dan heb je rond de 1000 jaarlijks rendement op je geld en heb je al een leuk deel van de huur van je "vakantieauto" terug :Y
[out of the box modus uit] 8)

edit: overheen gelezen dat je 2x per jaar naar italie gaat met de auto. Dat maakt het plaatje inderdaad flink anders :Y
Het antwoord op die vraag heeft OP al gegeven. Hij heeft het hele jaar door een eenvoudige auto nodig en bovendien tijdens de vakanties een fatsoenlijke auto. Hij heeft ook al voorgerekend dat eenvoudige auto kopen en 2x per jaar een comfortabelere auto huren niet attractief is.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Smobbo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:28:
Gaat het over geluid op snelweg snelheid? Dan idd zoeken naar een auto die zo goed mogelijk geïsoleerd is, dus een oudere luxe auto ipv een jongere b-segmenter bijvoorbeeld.

Gaat het over motor geluid e.d., dan is een EV natuurlijk de meest logische optie.
Ik ken heel weinig brandstof auto's waarbij je überhaupt nog de motor hoort in de auto wanneer je niet aan het optrekken bent. Met uitzonder Alfa Romeo en autos waarbij er met de uitlaat is geknutseld.

Meeste lawaai zit in de banden en wind geruis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000

Tomatoman

Fulltime prutser

Mijn vrouw en ik rijden al vele jaren in grotere auto’s van BMW en Volvo: BMW 5-serie, het huidige model Volvo V60 en de oudere V70/V80. Telkens als ik in een andere auto rijd, valt me op hoeveel slechter de geluidsisolatie dan is. Jaren geleden viel me dat zelfs behoorlijk tegen in de toenmalige BMW 3-serie, al zal dat met de huidige 3-serie ongetwijfeld beter zijn. In de 7-serie is de geluidsisolatie daarentegen ongeëvenaard.

Mijn advies voor OP zou zijn om te zoeken naar een auto van een van de merken die bekend staan om hun goede geluidsisolatie (de welbekende premium merken Mercedes, BMW, Audi, maar zeker ook Volvo), maar dan wel de grotere modellen met een relatief hoge basisprijs toen ze nog nieuw waren. Dat hoeft zeker niet te resulteren in een dure tweedehands prijs, want die auto’s schrijven harder af en bovendien zou een relatief kale uitvoering met de kleinste motor prima bij jouw wensen passen. En omdat de bouwkwaliteit van deze auto’s beduidend beter is dan je op grond van de tweedehands prijs zou verwachten, is het niet erg als hij een of twee jaar ouder is dan alternatieven met een lagere basisprijs.

Dat betekent niet dat ik alle genoemde modellen aanraad, want een flink deel daarvan valt buiten budget. Maar als stelregel zou ik wel willen meegeven: vind je de Volvo V40 interessant, maak dan ook eens een proefrit in een vergelijkbaar geprijsde V60. Vind je een Lexus interessant? Rijd dan ook eens een stukje in een Lexus-model uit een hoger segment.

Voor OP minder relevant: als je in Duitsland met hoge snelheden rijdt, worden de verschillen in windgeruis nog veel groter. Mijn vrouws Volvo V70 en mijn BMW 5-serie ervaar ik bij snelheden boven 170 km/h als gelijkwaardig in geluid bij een snelheidsverschil van zo’n 20 km/h: als de V70 180 km/h rijdt en de 5-serie 200, is het geluidsniveau gevoelsmatig hetzelfde. Er zijn dus wel degelijk onderlinge verschillen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tomatoman op 06-07-2024 15:34 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inzenity
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-07-2024
Mijn tip is om een goed autobedrijf te kiezen, die het leuk vindt om een auto bijgeluiden vrij te maken en daar eerlijk en realistisch over is. En een goed bedrijf is daar zeker toe genegen als je zelf daar ook wat budget voor over hebt.

Ging laatst een beetje vreemd bij een ander dealerbedrijf, en vraag aan de verkoper hoe dan we het met piepjes en kraakjes? Alsof ik een oneerbaar voorstel maakte zo reageerde hij. Dus ik dacht bij mezelf, waar ben ik mee bezig, moet ik weer hele discussies gaan voeren, ik blijf lekker bij het bedrijf waar ze dat wel begrijpen en wacht wel tot ze de door mij gewenste uitvoering hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-04 22:14
Misschien al genoemd in dit topic maar wat vind je van een pheaton? Is een stuk ouder, maar is ontworpen om absolute rust en comfort te geven. Was gelijk waar ik aan moest denken toen ik je verhaal las.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:56
Een mogelijke optie is een iets goedkopere auto en die na-isoleren. Het is in het topic al kort genoemd, maar enigszins ondergesneeuwd. TS kan, misschien al voordat 'ie een auto kiest/koopt, eens contact opnemen met een daarin gespecialiseerd bedrijf om te vragen wat globaal de kosten zijn om een auto stiller te krijgen. (Gelinkt bedrijf is een volstrekt willekeurig voorbeeld, om eens door te lezen wat er zoal mogelijk is)

Mogelijk geeft een eenvoudige auto kopen, passend bij budget, eisen en wensen behalve de geluidsdruk, en die vervolgens stil maken je meer mogelijkheden.

Succes met kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 13:40
Lexus GS450h, prachtige wagen die erg goed geisoleerd is. De V6 hoor je amper, maar het is geen straf als je het wel hoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ceaus schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:38:
[...]

Ik weet het (in Italië ook deels). Maar ik heb weinig keus. Anders ga ik dood.
Misschien hard, maar lijkt me dat je dan dus gewoon geen auto kunt rijden. Als je illegale dingen moet doen die flink gevaarlijk kunnen zijn (een ambulance heeft niet voor niks sirenes) dan heb je gewoon niks achter het stuur te zoeken.

Ik kan me niet voorstellen dat als je zo'n last hebt van een beetje geluid dat je überhaupt veilig deel kunt nemen aan het verkeer, want wat als je in de file terecht komt en er een hele slinger politie, ambulances en brandweer langs komt terwijl iedereen aan het toeteren is?
Iemand met epilepsie mag ook geen auto rijden tot ze medicatie hebben die stabiel werkt, lijkt me hier niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
Oon schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:30:
[...]
Als je illegale dingen moet doen die flink gevaarlijk kunnen zijn (een ambulance heeft niet voor niks sirenes) dan heb je gewoon niks achter het stuur te zoeken.
Illegaal != gevaarlijk. De wetgever kan helaas dat onderscheid niet maken. Verder lijkt het erop dat je geen flauw benul hebt van het effect van NC. Of van sensorische overload bij autisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
Yucon schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:40:
De benzine v40's hebben wel wat van een diesel weg. En in dit geval is dat wel fijn want het rolt rustig door. Zorg wel dat je geen r-design met brede banden hebt want de wat normalere 16" velgen zullen met goede banden stiller zijn.
Hatsekidee! Vanmiddag in de V40 T3 met 16" wielen gereden. En het is inderdaad een duidelijk merkbare verbetering. Stiller en meer comfort. Dus als het een T4 Business Sport wordt, dan gaan 16" wielen onder :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ceaus schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:16:
[...]

Illegaal != gevaarlijk. De wetgever kan helaas dat onderscheid niet maken. Verder lijkt het erop dat je geen flauw benul hebt van het effect van NC. Of van sensorische overload bij autisten.
Een wetgever maakt dat onderscheid juist wel, want geluid blokkeren is gewoon gevaarlijk. Net zoals met oordopjes in op de fiets zitten niet mag, is dat ook gevaarlijk als je in de auto zit. Je zou kunnen stellen dat een auto die zelf teveel omgevingsgeluid isoleert ook gevaarlijk is.
Dat niet alle wetgevers hiervan op de hoogte zijn en wetten hebben gemaakt om dit af te dekken betekent niet ineens dat het niet gevaarlijk zou zijn. Je bent gewoon een stuk minder bewust van wat om je heen gebeurt. Geluidssignalen zijn nou eenmaal een heel belangrijk onderdeel van autorijden, anders hadden auto's geen toeters gehad.

Je laatste opmerking voegt weinig toe aan de discussie, maar ik heb wel degelijk ervaring met beiden. Daarom werk ik zelf (zelfs thuis) vrijwel altijd met een ANC koptelefoon.
Als ik dusdanig last zou hebben van het geluid van mijn auto dat ik daar een ANC koptelefoon voor zou moeten opzetten zou ik gelukkig zo zelfbewust zijn om niet in een auto te stappen, want dat is gewoon niet veilig. Iedere degelijke rijinstructeur kan je vertellen hoeveel informatie je mist als je de radio aan hebt staan, laat staan als je helemaal geen geluid van buiten hoort. Dat moet je gewoon niet willen.

Ik snap dat het niet fijn is om te horen en lastig is om te accepteren, maar zo is het nou eenmaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceaus
Oon schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:21:
[...]

Een wetgever maakt dat onderscheid juist wel, want geluid blokkeren is gewoon gevaarlijk. Net zoals met oordopjes in op de fiets zitten niet mag, is dat ook gevaarlijk als je in de auto zit. Je zou kunnen stellen dat een auto die zelf teveel omgevingsgeluid isoleert ook gevaarlijk is.
Dat niet alle wetgevers hiervan op de hoogte zijn en wetten hebben gemaakt om dit af te dekken betekent niet ineens dat het niet gevaarlijk zou zijn. Je bent gewoon een stuk minder bewust van wat om je heen gebeurt. Geluidssignalen zijn nou eenmaal een heel belangrijk onderdeel van autorijden, anders hadden auto's geen toeters gehad.

Je laatste opmerking voegt weinig toe aan de discussie, maar ik heb wel degelijk ervaring met beiden. Daarom werk ik zelf (zelfs thuis) vrijwel altijd met een ANC koptelefoon.
Als ik dusdanig last zou hebben van het geluid van mijn auto dat ik daar een ANC koptelefoon voor zou moeten opzetten zou ik gelukkig zo zelfbewust zijn om niet in een auto te stappen, want dat is gewoon niet veilig. Iedere degelijke rijinstructeur kan je vertellen hoeveel informatie je mist als je de radio aan hebt staan, laat staan als je helemaal geen geluid van buiten hoort. Dat moet je gewoon niet willen.

Ik snap dat het niet fijn is om te horen en lastig is om te accepteren, maar zo is het nou eenmaal.
Ik rij al 32 jaar auto en motor. En heb met de auto nog maar 1 klapper gemaakt (zelf veroorzaakt want afgeleid. En dat had niks met geluid te maken.) Ik weet dat je graag een bijdehand punt wil maken, maar daar zul je een ander voor moeten zoeken. En daar laat ik het bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:32

Yucon

*broem*

Ceaus schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:07:
[...]

Ik denk dat een CVT dan afvalt. Voor lange ritten naar Italie wil ik wel op tempo door kunnen rijden (zeg 130). En bij stadsverkeer doe je niet anders dan remmen en optrekken. De statische 100 zie ik niet zo gauw gebeuren.
Daar zou ik niet te snel vanuit gaan. Ik ben zelf van een auris terug naar een handgeschakelde auto gegaan. Top ding, daar niet van, maar ik kon niet meer aan een niet-hybride (of elektrisch) wennen vanwege de onrust. Het klopt dat zo'n CVT in toeren stijgt als je gas geeft. Dat is precies 1 week irritant. Vond ik tenminste. En na die week ging ik juist waarderen dat hij daarna direct zakt naar een lager toerental. Dat laatste doen handgeschakelde auto's of klassieke automaten veel minder en dat stoorde me behoorlijk.

Dus ik heb die handgeschakelde auto weer weggedaan en weer een full hybrid gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:32

Yucon

*broem*

Ceaus schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:20:
[...]

Hatsekidee! Vanmiddag in de V40 T3 met 16" wielen gereden. En het is inderdaad een duidelijk merkbare verbetering. Stiller en meer comfort. Dus als het een T4 Business Sport wordt, dan gaan 16" wielen onder :)
Ik had precies dezelfde ervaring in precies dezelfde auto :)

Je kunt vrij goedkoop 16" wielen vinden omdat die met name op de vroegere leasemodellen veel zaten. Vooral de zgn 'matres' velgen zaten massaal op de 14% exemplaren. Goodyear vector all season banden bleken ondanks dat het all season banden zijn ook gewoon flink stil te zijn.

Ohja, ik moet je wel waarschuwen dat dit de auto was die vertrokken was ten gunste van een hybrid :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:41
Ceaus schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:07:
[...]

[...]

Daar had ik niet bij stilgestaan. Ik zit wat de lezen over geluidsproductie van autobanden en het is een verhaal op zich. Dank voor de tip!
Ik lees een aantal reacties van je over de cvt automaat en dat moet je even gaan ervaren ipv vermoeden. Ik vind hem zelf heerlijk rustig en bij elke vorm van stadsverkeer niet hinderlijk. Voor een automaat is het denk ik juist rustiger en stiller (perceptie) dan het telkens door de toeren klimmen en schakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door mathelicious op 06-07-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 13:40
Met een CVT moet je wel een capabele/grote ICE hebben vind ik. Hoe geweldig ik mijn Prius en Auris ook vond, het waren zeker geen stille en rustige auto's op de snelweg. In de Lexus GS450h was de CVT een perfecte fit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 15:05

Wuursj

want worst is al bezet

Doe eens gek:
Citroen C6. Oa. door dubbele beglazing een heerlijk stille auto. Die koop je nu voor zo'n 12k en dan hou je nog wat over voor onderhoud (wat wel handig is...) Benzine is allijd een V6 met automaat. Menig CEO (of staatslid) dat niet voor imago's ging, liet zich rijden in zo'n wagen vanwege de rust van geluid en vering.

Ja zal wel wat vaker de garage en pomp moeten bezoeken dan bij de genoemde hybride toyota's :P

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
Yucon schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:38:
[...]

Daar zou ik niet te snel vanuit gaan. Ik ben zelf van een auris terug naar een handgeschakelde auto gegaan. Top ding, daar niet van, maar ik kon niet meer aan een niet-hybride (of elektrisch) wennen vanwege de onrust. Het klopt dat zo'n CVT in toeren stijgt als je gas geeft. Dat is precies 1 week irritant. Vond ik tenminste. En na die week ging ik juist waarderen dat hij daarna direct zakt naar een lager toerental. Dat laatste doen handgeschakelde auto's of klassieke automaten veel minder en dat stoorde me behoorlijk.
Ok, je hebt me overtuigd. Ik kom terug met het rapportcijfer zodra ik erin gereden heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
mathelicious schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 22:12:
[...]

Ik lees een aantal reacties van je over de cvt automaat en dat moet je even gaan ervaren ipv vermoeden. Ik vind hem zelf heerlijk rustig en bij elke vorm van stadsverkeer niet hinderlijk. Voor een automaat is het denk ik juist rustiger en stiller (perceptie) dan het telkens door de toeren klimmen en schakelen.
Ja, ja, jullie hebben me overtuigd _/-\o_ Ik ga hem proefrijden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
hbsJR schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:21:
Als je echt een hekel hebt aan autogeluiden ...
Een kijkje in de autistische bovenkamer: het is niet zozeer dat ik een hekel heb aan geluid. Ik ga net zo lief naar een concert als jij. Maar dat concert zit wel een prijskaartje aan. Een van de meest voorkomende autistische eigenschappen is "sensory overload". De interne filters doen het maar voor even, en daarna komt alles ongefilterd binnen. Omdat je vanaf dat moment alles hoort en alles registreert wordt je daar ziek moe van. Een concert kost me een dag herstellen, een grote bedrijfsborrel op vrijdag vraagt het hele weekend. Waar het filter ophoudt verschilt per dag. Maar je begrijpt dat een stille auto een slok op een borrel verschil maakt als je daar twee dagen in moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
balfnl schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:09:
Ik rijd zelf een C klasse uit 2012 (een 180). Als je die flink op zijn staart trapt maakt hij wel herrie, maar bij normaal weggedrag is het heerlijk stil cruisen en ik vind hem heel comfortabel.

Ik kan me voorstellen, wat je verder in die topic ook leest, dat een C met een wat grotere motor, een 200 bijvoorbeeld, stiller is. En het past ruimschoots in je budget.

Nadeel is wel dat het onderhoud wel wat prijziger is dan gemiddeld.
Sjemig, wat een dilemma. Ik zit wat te zoeken en zie dat de prijzen inderdaad ruimschoots binnen het budget passen. Wel vaak wat ouder (2012) maar niet eens met belachelijk veel km's (150K). Dat had ik nooit verwacht. Hier ga ik samen met lief op broeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ceaus schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:20:
[...]

Sjemig, wat een dilemma. Ik zit wat te zoeken en zie dat de prijzen inderdaad ruimschoots binnen het budget passen. Wel vaak wat ouder (2012) maar niet eens met belachelijk veel km's (150K). Dat had ik nooit verwacht. Hier ga ik samen met lief op broeden.
Heb je al wat moois kunnen vinden/kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
Ernemmer schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:00:
[...]

Heb je al wat moois kunnen vinden/kopen?
Ja en ja :). Geef me een paar dagen. Er komt gauw een update aan!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ceaus
Oke, ik had het jullie beloofd, bij deze het eindverslag:

We hadden al 2x een proefrit gemaakt met een V40 en dat beviel erg goed (zie eerdere berichtjes).

Toen een Mondeo Vignale gevonden. Wat een auto! Heeeeerlijk. Maar toch een minpuntje: We zijn allebei relatief klein van stuk. En bij de Mondeo hadden we allebei het gevoel dat we een beetje aan het "zwemmen" waren. Alles zat *net* te veraf, het is allemaal net iets minder compact dan de V40. Het verschil in rijcomfort was te klein om hem daarom door te zetten. De stoelen van de Vignale zijn wel echt helemaal fantastisch. We moesten daarom wel echt een knoop doorhakken. En dan weer door...

Als derde een Renault Captur geprobeerd. Belachelijk stil, maar helaas alleen bij lage snelheden. Zodra de 80 in zicht kwam werden motor en banden duidelijk hoorbaar. De 100 was al niet leuk meer. Dus 130 in stilte kun je dan wel vergeten.

Dat bracht ons ook meteen bij de Toyota Auris. Uiteindelijk heb ik die niet geprobeerd, omdat ik daar hetzelfde verwacht als bij de Captur. Ik vertrouw deze zonder meer dat hij tot de 100 lekker stil is, maar dat is voor ons toch echt te krap. Ik weet het, het is een aanname, maar ja...

Ik ben 2x een Lexus GS450 tegen gekomen. Bij beide garages (lekker dichtbij huis) kreeg is een vervelend gevoel van omgaan met je klant. Toen ik daarna verder het land in ging kijken bleek de spoeling ontzettend dun te zijn. Ik heb er minder dan 5 kunnen vinden. Kennelijk is de markt voor deze auto heel klein. Dat risico vond ik daarom te groot.

Ook nog een afspraak gemaakt voor de Mercedes C200. Maar toen ik er naast stond, merkte ik dat deze auto helemaal niet bij me past. Toch iets met imago. Raar ding is dat toch, imago. Ik dacht dat ik daar niet gevoelig voor was.

Dus maar weer terug naar de V40. Daar zijn er zat van. Uiteindelijk een T4 gevonden die aan onze wensen voldeed. de 17" wielen heb ik om laten wisselen voor 16". Verders voorzien van alle toeters en bellen. We hebben hem de laatste week van augustus opgehaald. Na twee weken kleine ritjes hebben we de V40 vorige week meegenomen naar midden Italië (1554 km). En wat was dat een autorij-feest. Het ging ontzettend makkelijk. Uiteraard stap je dan niet fruitig uit de auto. Maar dat heeft meer met andere aspecten te maken dan sec met de auto (langdurig stilzitten, toch te weinig drinken, enfin je kent het vast zelf ook).

We zijn allebei erg onder de indruk van hoe stil en comfortabel deze auto is. Ook bij 130+. Nogmaals bedankt voor alle adviezen, tips en andere wetenswaardigheden. Zonder jullie input hadden we deze keus niet kunnen maken _/-\o_
Pagina: 1 2 Laatste