"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
ah cool, die vignale is een extra luxe/geluidstille uitvoering lijkt het?
https://www.marktplaats.n...ignale-automaat-luxe-uitv
Mooie bak en binnen budget. Als ze er een aparte video over maken dan zal er vast extra aandacht zijn geweest voor geluid
IT’S A development engineer’s dream. Ford has launched a system which, like noise-cancelling headphones, kills unwanted noise so you can listen to your car stereo, or even nothing at all, without distraction.
View the used Fords for sale on driving.co.uk
The system, available first in the car maker’s Mondeo Vignale range but soon to be offered in the S-Max, can mask transmission, wind and road noise.
Called Ford Active Noise Control and designed by Sony, it uses three microphones to detect undesirable sounds which the system then cancels out with opposing sound waves.
Ford says it’s the first time such a system has been offered at this price level – around £30,000. In recent years, similar systems have become available on more expensive cars, including the £100,000 Audi A8 W12.
[ Voor 56% gewijzigd door laurens0619 op 24-06-2024 16:50 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Mijn stuk ging over een Mondeo Hybrid (sedan, Amerikaans model), dus ik kan dit beamen. Heerlijk rustige auto om in te rijden. Alleen als je echt vol gas geeft hoor je hem, maar dat doe je toch alleen maar omdat het leuk is, en niet omdat je het vermogen nodig hebtaapjuh99 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:29:
Ford Mondeo Vignale (sedan) is heel stil van binnen - YouTube: Journey of Sound with Ford Mondeo Vignale
Bron: Ik rij zelf ook een Ford Mondeo MK5 (station)
[removed]
Probleem van de GS is dat ie er alleen als sedan is; maar TS wil juist een sedan geloof ik.
Anders probleem is dat ie oersaai is en bepaald niet sportief rijdt, maar daar hoor ik TS ook niet om vragen
Het is wel een ontzettend comfortabele, stille en ruime wagen. Levert ook niet het gezeik op waar ik met een Mercedes E-klasse wel op zou rekenen.
Voor een leuke out-of-the-box optie wil ik de Citroën DS5 nog even noemen. Die was leverbaar met dubbel glas, en zou in die uitvoering dus eigenlijk ook best stil moeten zijn. Voordeel van die auto is dat ie het tegenovergestelde is van saai. Ik weet niet of het bij de equivalente Peugeot 508 ook een optie was.
Ik ben trouwens verbaasd over het lijstje: Volvo V40, Renaul Megane, Honda Civic. Met de eerste 2 heb ik ervaring, met de Honda niet. Maar in mijn eigen ervaring is een Golf een stuk stiller dan de eerste 2.
Gaat op de shortlistNikel schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:07:
Het juiste advies is al gegeven; een Lexus GS.
Grappig. Dat zijn de berichten die ik ben tegengekomen als ik "stille auto" intik op dit forum en Autoweek. Maar dan tref je toch de berichten van mensen die daar uit eigen beweging hun mening over hebben gegeven. Er wordt heel weinig expliciet gevraagd naar stille auto's. En als je dat doet, dan blijkt de wereld er toch anders uit te zien.Ik ben trouwens verbaasd over het lijstje: Volvo V40, Renaul Megane, Honda Civic. Met de eerste 2 heb ik ervaring, met de Honda niet. Maar in mijn eigen ervaring is een Golf een stuk stiller dan de eerste 2.
Ik heb ze allemaal gelezen en een aantal beantwoord. Ik ga samen met vrouwlief puzzelen. En als het zover is kom ik hier weer terug om te vertellen wat we hebben gedaan.
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Hoe is dat boven de 100? Mijn e-Niro heeft bij hogere snelheden net zo'n last van herrie als een Peugeot 308 op benzine. Dat zijn dan banden en wind.kill-m-willem schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:40:
Wij rijden sinds een maand een Citroën eC4. als je comfort stilte en rust zoekt, zeg ik kijk niet verder. Als elektrisch geen optie voor je is, is er natuurlijk ook een brandstof variant te krijgen.
Ja maar TS heeft het over autisme en oordopjes in doen tijdens het rijden, dan denk ik: het gross van de auto's voldoet dan niet. De auto's die ik aanhaal zijn ook allemaal haalbaar binnen het budget, veel veiliger en comfortabeler.Harry Nak schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:03:
[...]
Dat is ook luxe voor de enkeling.
Als je hier weer leest dat een Captur heerlijk stil is... Maar komend van een i30 uit 2008 is alles een upgrade.
Realistisch? De enige s klasse die ik kan vinden binnen het budget van €20.000 zijn minimaal 25 jaar oud, 150k+ op de teller en lopen ~1op9.FvGa schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:04:
[...]
Ja maar TS heeft het over autisme en oordopjes in doen tijdens het rijden, dan denk ik: het gross van de auto's voldoet dan niet. De auto's die ik aanhaal zijn ook allemaal haalbaar binnen het budget, veel veiliger en comfortabeler.
De aanschaf past misschien wel binnen budget maar TS loopt dan volledig leeg op verzekering, brandstof, onderhoud etc.
Het zal vast niet kapot gaan, maar wat een lawaai kan die 1.8 maken zonder dat het echt vooruit komt.
Lexus IS is dan ook een optie, zelf 5 jaar een IS250 van 2007 gereden, duidelijk stiller dan bv een 3-serie van die jaren. Meer dan ruim genoeg voor 2 mensen met bagage, maar is achterin redelijk krap en de kofferbakingang is krap (maar de kofferbak zelf is redelijk ruim, alleen de bank kan niet plat)
Modellen t/m 2007 mag geen E10 benzine in (GS idem dito trouwens)
Deed bij mij 1:12 gemiddeld, lange ritten met zoveel mogelijk constante snelheid tot 140km/u haalde ik vaak zat 1:14, constant 100 rijden kon je 1:16 rijden.
Geen sportauto, wel veel grip, niet heel fel, automaat schakelt heel vroeg, maar loopt stiekem behoorlijk door als je m door laat trekken en bijzonder prettig om te rijden (alles klopt gewoon)
leeg
Tja dat is natuurlijk lastig te zeggen. Wat je dan hoort is inderdaad wind en bandenrolgeluid. In vind m dan nog steeds bijzonder stil, maar t is toch iets wat je zelf moet ervaren om er wat van te vinden.Sendak239 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:02:
[...]
Hoe is dat boven de 100? Mijn e-Niro heeft bij hogere snelheden net zo'n last van herrie als een Peugeot 308 op benzine. Dat zijn dan banden en wind.
Zelf ben ik geen grote fan van autorijden en een stille cabine + een fijne automaat zijn voor mij ook belangrijke punten bij de aanschaf van een auto. Rij circa nu 7 jaar een Lexus CT200h 2012 en ga wrs dit jaar overstappen naar een Model 3 2019. Als ik lange stukken moet rijden doe ik vaak Airpods Pro in met ANC aan. Dat geeft zo'n enorme rust daar haalt zelfs een Bentley van 5 ton het niet bij
Belangrijkst is even proefrit maken. Het liefst dan verschillende auto's over hetzelfde traject achter elkaar. Als je het nog wat 'wetenschappelijker' wilt maken kun je ook een db meter app aanzetten op je telefoon om objectief het rijgeluid te vergelijken. Zo heb ik ook wel eens proefritten gemaakt
Mijn top3:
1. Model 3 2019, eventueel met aftermarket extra isolatie voor 100km+ op snelweg
2. Lexus IS/CT/GS (in die volgorde kijkend naar budget, meer pk is minder geluid)
3. Mercedes A klasse 2018- (qua geluids isolatie zo'n beetje de beste in C-segment)
Premium merken hebben in z'n algemeenheid 'NVH' beter voor elkaar dus zou vooral binnen die merken zoeken. Succes met de keuze!
Ontspan.
Dat geldt niet voor de 2.5 van de IS300h ;-) Houd is erg stil en met 225 PK niet traag te noemen.RobKJ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:20:
Hier nog iemand van het tegen CVT-hybride kamp. Tijdelijk een Corolla als leenauto, wat een hok. Weinig isolatie, veel CVT lawaai en alles voelt blikkerig aan. Nee, ik zou het zeker niet aanraden als je op zoek bent naar een stille auto.
Het zal vast niet kapot gaan, maar wat een lawaai kan die 1.8 maken zonder dat het echt vooruit komt.
Tuurlijk, als je hem intrapt, dat hoor je hem, welke auto niet?
Op de snelweg heerlijk rond de 1500 toeren. Goed geïsoleerd. #hebbumzellufook
Een model 3Frontysco schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:59:
[...]
Dat geldt niet voor de 1.8 van de IS300h ;-) Houd is erg stil en met 225 PK niet traag te noemen.
Ontspan.
Jouw IS300h heeft volgens mij een 2.5 liter motorFrontysco schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:59:
[...]
Dat geldt niet voor de 1.8 van de IS300h ;-) Houd is erg stil en met 225 PK niet traag te noemen.
Op de snelweg heerlijk rond de 1500 toeren. Goed geïsoleerd. #hebbumzellufook
Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing
Klopt als een bus, dank vd aanvulling. Ik was even id war met mijn vorige ct200h 🙂Bazz0847 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:56:
[...]
Jouw IS300h heeft volgens mij een 2.5 liter motor
Bij mijn Mondeo mk4 2,5T vind ik het juist jammer dat ik de roffelende motor vaak amper hooraapjuh99 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:29:
Ford Mondeo Vignale (sedan) is heel stil van binnen - YouTube: Journey of Sound with Ford Mondeo Vignale
Bron: Ik rij zelf ook een Ford Mondeo MK5 (station)
Geluk bij een ongeluk: ik kom net terug van een proefrit in een V40 R-Design. Hij stond geadverteerd als een Business Sport. Deze was al heel fijn, maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Ik ga nog een "gewone" V40 proberen en dan kan ik het mooi vergelijken.Yucon schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:40:
De benzine v40's hebben wel wat van een diesel weg. En in dit geval is dat wel fijn want het rolt rustig door. Zorg wel dat je geen r-design met brede banden hebt want de wat normalere 16" velgen zullen met goede banden stiller zijn.
---
Een uur later: Zo zeg, die Business Sport en R-Design zijn duidelijk ex-lease auto's. De tweedehands markt zit er vol mee. Tientallen te vinden. De Momentum/Kinetic/Nordic met 16" wielen moet je met een leeslampje zoeken. Daar is duidelijk geen privé markt voor. Ik heb er een gevonden (T3) waar ik morgen in ga proefrijden. Als dat beter werkt, dan is 16" onder een Business Sport (T4) natuurlijk ook een optie.
[ Voor 25% gewijzigd door Ceaus op 05-07-2024 16:13 ]
Net op rentalcars.com gekeken. Een premium auto (BMW/Merc/Volvo) ligt ongeveer op €2K voor drie weken. Twee keer per jaar is dan €4000. Dan is elk voordeel van een goedkoop koekblik voor privé zo verdampt. En dan heb ik nog steeds een lawaaiig koekblik. Voor ons is dit geen optie.Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:04:
[...]
Dat is wat wij doen, voor de 2x per jaar naar Oostenrijk/Italie huren we een lekkere comfortabele auto.
Voor de rest een koekblik voor woon/werk en boodschappen
Zo'n oudere luxe segment auto brengt ook duur onderhoud met zich mee.
Ik denk dat een CVT dan afvalt. Voor lange ritten naar Italie wil ik wel op tempo door kunnen rijden (zeg 130). En bij stadsverkeer doe je niet anders dan remmen en optrekken. De statische 100 zie ik niet zo gauw gebeuren.Turb0Turb0 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:12:
Kijk ook eens naar een Toyota Auris hybride.
...
De CVT hoor je als je veel gas geeft, maar als je normaal met het verkeer meegaat en netjes 100 km/pu blijft rijden maakt hij weinig toeren en kan het wellicht voor jou goed zijn.
Daar had ik niet bij stilgestaan. Ik zit wat de lezen over geluidsproductie van autobanden en het is een verhaal op zich. Dank voor de tip!De banden maakte wel veel uit.ik had een set zomerbanden met lichtmetalen velgen en die hoorde je best wel. De oudere winterbanden op stalen velgen waren echt superstil zelfs met 20 graden.
Ik weet het (in Italië ook deels). Maar ik heb weinig keus. Anders ga ik dood.DonChaot schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:14:
[...]
> Nu gaat na een half uur de NC hoofdtelefoon op
Geen antwoord op je vraag maar dit is in ieder geval in Frankrijk verboden.
misschien al eerder genoemd maar:Ceaus schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:16:
Ik zoek een opvolger voor mijn herriebak Hyundai i30 uit 2008.
Hoe gaan we (2p) de auto gebruiken:
2x per jaar lange ritten naar midden Italië (1450km in twee dagen)
Korte en lokale woon/werk/familie ritjes.
We komen net aan de 7K km/jaar.
Ik heb autisme. En rijgeluid is wel een dingetje voor mij. Nu gaat na een half uur de NC hoofdtelefoon op. Wat ik daarom hoop te vinden:
Harde eisen:
Hele stille auto die makkelijk meekomt op de snelweg. Comfortabele stoelen, geen station.
Pluspunten: CC en automaat.
Voor de rest: knopjes/gadgets/merken/imago interesseren me niet. Het is een vervoermiddel om van A naar B te komen. Budget: ±20K
Met het lezen hier en op Autoweek heb ik een kort lijstje kunnen maken: Volvo V40, Renaul Megane, Honda Civic.
Zit hier een dikke aanrader tussen? Zijn er nog auto's die ik over het hoofd heb gezien?
7000km per jaar - 1450 heen en 1450 terug voor vakantie is dus 4100km per jaar in NL.
Waarom niet die 20k in je zak houden en voor de vakantie een "dikke" auto huren

Die 20K zet je vast in een deposito van 4 of 5%, dan heb je rond de 1000 jaarlijks rendement op je geld en heb je al een leuk deel van de huur van je "vakantieauto" terug

[out of the box modus uit]
edit: overheen gelezen dat je 2x per jaar naar italie gaat met de auto. Dat maakt het plaatje inderdaad flink anders

[ Voor 4% gewijzigd door ybos op 06-07-2024 11:38 ]
Het antwoord op die vraag heeft OP al gegeven. Hij heeft het hele jaar door een eenvoudige auto nodig en bovendien tijdens de vakanties een fatsoenlijke auto. Hij heeft ook al voorgerekend dat eenvoudige auto kopen en 2x per jaar een comfortabelere auto huren niet attractief is.ybos schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:34:
[...]
misschien al eerder genoemd maar:
7000km per jaar - 1450 heen en 1450 terug voor vakantie is dus 4100km per jaar in NL.
Waarom niet die 20k in je zak houden en voor de vakantie een "dikke" auto hurenDan kan je van die 20K echt wel de nodige tijd vooruit
Die 20K zet je vast in een deposito van 4 of 5%, dan heb je rond de 1000 jaarlijks rendement op je geld en heb je al een leuk deel van de huur van je "vakantieauto" terug
[out of the box modus uit]
edit: overheen gelezen dat je 2x per jaar naar italie gaat met de auto. Dat maakt het plaatje inderdaad flink anders
Een goede grap mag vrienden kosten.
Verwijderd
Ik ken heel weinig brandstof auto's waarbij je überhaupt nog de motor hoort in de auto wanneer je niet aan het optrekken bent. Met uitzonder Alfa Romeo en autos waarbij er met de uitlaat is geknutseld.Smobbo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:28:
Gaat het over geluid op snelweg snelheid? Dan idd zoeken naar een auto die zo goed mogelijk geïsoleerd is, dus een oudere luxe auto ipv een jongere b-segmenter bijvoorbeeld.
Gaat het over motor geluid e.d., dan is een EV natuurlijk de meest logische optie.
Meeste lawaai zit in de banden en wind geruis.
Mijn advies voor OP zou zijn om te zoeken naar een auto van een van de merken die bekend staan om hun goede geluidsisolatie (de welbekende premium merken Mercedes, BMW, Audi, maar zeker ook Volvo), maar dan wel de grotere modellen met een relatief hoge basisprijs toen ze nog nieuw waren. Dat hoeft zeker niet te resulteren in een dure tweedehands prijs, want die auto’s schrijven harder af en bovendien zou een relatief kale uitvoering met de kleinste motor prima bij jouw wensen passen. En omdat de bouwkwaliteit van deze auto’s beduidend beter is dan je op grond van de tweedehands prijs zou verwachten, is het niet erg als hij een of twee jaar ouder is dan alternatieven met een lagere basisprijs.
Dat betekent niet dat ik alle genoemde modellen aanraad, want een flink deel daarvan valt buiten budget. Maar als stelregel zou ik wel willen meegeven: vind je de Volvo V40 interessant, maak dan ook eens een proefrit in een vergelijkbaar geprijsde V60. Vind je een Lexus interessant? Rijd dan ook eens een stukje in een Lexus-model uit een hoger segment.
Voor OP minder relevant: als je in Duitsland met hoge snelheden rijdt, worden de verschillen in windgeruis nog veel groter. Mijn vrouws Volvo V70 en mijn BMW 5-serie ervaar ik bij snelheden boven 170 km/h als gelijkwaardig in geluid bij een snelheidsverschil van zo’n 20 km/h: als de V70 180 km/h rijdt en de 5-serie 200, is het geluidsniveau gevoelsmatig hetzelfde. Er zijn dus wel degelijk onderlinge verschillen.
[ Voor 10% gewijzigd door Tomatoman op 06-07-2024 15:34 ]
Een goede grap mag vrienden kosten.
Ging laatst een beetje vreemd bij een ander dealerbedrijf, en vraag aan de verkoper hoe dan we het met piepjes en kraakjes? Alsof ik een oneerbaar voorstel maakte zo reageerde hij. Dus ik dacht bij mezelf, waar ben ik mee bezig, moet ik weer hele discussies gaan voeren, ik blijf lekker bij het bedrijf waar ze dat wel begrijpen en wacht wel tot ze de door mij gewenste uitvoering hebben.
hoi
Mogelijk geeft een eenvoudige auto kopen, passend bij budget, eisen en wensen behalve de geluidsdruk, en die vervolgens stil maken je meer mogelijkheden.
Succes met kiezen.
Misschien hard, maar lijkt me dat je dan dus gewoon geen auto kunt rijden. Als je illegale dingen moet doen die flink gevaarlijk kunnen zijn (een ambulance heeft niet voor niks sirenes) dan heb je gewoon niks achter het stuur te zoeken.Ceaus schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:38:
[...]
Ik weet het (in Italië ook deels). Maar ik heb weinig keus. Anders ga ik dood.
Ik kan me niet voorstellen dat als je zo'n last hebt van een beetje geluid dat je überhaupt veilig deel kunt nemen aan het verkeer, want wat als je in de file terecht komt en er een hele slinger politie, ambulances en brandweer langs komt terwijl iedereen aan het toeteren is?
Iemand met epilepsie mag ook geen auto rijden tot ze medicatie hebben die stabiel werkt, lijkt me hier niet anders.
Illegaal != gevaarlijk. De wetgever kan helaas dat onderscheid niet maken. Verder lijkt het erop dat je geen flauw benul hebt van het effect van NC. Of van sensorische overload bij autisten.Oon schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:30:
[...]
Als je illegale dingen moet doen die flink gevaarlijk kunnen zijn (een ambulance heeft niet voor niks sirenes) dan heb je gewoon niks achter het stuur te zoeken.
Hatsekidee! Vanmiddag in de V40 T3 met 16" wielen gereden. En het is inderdaad een duidelijk merkbare verbetering. Stiller en meer comfort. Dus als het een T4 Business Sport wordt, dan gaan 16" wielen onderYucon schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:40:
De benzine v40's hebben wel wat van een diesel weg. En in dit geval is dat wel fijn want het rolt rustig door. Zorg wel dat je geen r-design met brede banden hebt want de wat normalere 16" velgen zullen met goede banden stiller zijn.
Een wetgever maakt dat onderscheid juist wel, want geluid blokkeren is gewoon gevaarlijk. Net zoals met oordopjes in op de fiets zitten niet mag, is dat ook gevaarlijk als je in de auto zit. Je zou kunnen stellen dat een auto die zelf teveel omgevingsgeluid isoleert ook gevaarlijk is.Ceaus schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:16:
[...]
Illegaal != gevaarlijk. De wetgever kan helaas dat onderscheid niet maken. Verder lijkt het erop dat je geen flauw benul hebt van het effect van NC. Of van sensorische overload bij autisten.
Dat niet alle wetgevers hiervan op de hoogte zijn en wetten hebben gemaakt om dit af te dekken betekent niet ineens dat het niet gevaarlijk zou zijn. Je bent gewoon een stuk minder bewust van wat om je heen gebeurt. Geluidssignalen zijn nou eenmaal een heel belangrijk onderdeel van autorijden, anders hadden auto's geen toeters gehad.
Je laatste opmerking voegt weinig toe aan de discussie, maar ik heb wel degelijk ervaring met beiden. Daarom werk ik zelf (zelfs thuis) vrijwel altijd met een ANC koptelefoon.
Als ik dusdanig last zou hebben van het geluid van mijn auto dat ik daar een ANC koptelefoon voor zou moeten opzetten zou ik gelukkig zo zelfbewust zijn om niet in een auto te stappen, want dat is gewoon niet veilig. Iedere degelijke rijinstructeur kan je vertellen hoeveel informatie je mist als je de radio aan hebt staan, laat staan als je helemaal geen geluid van buiten hoort. Dat moet je gewoon niet willen.
Ik snap dat het niet fijn is om te horen en lastig is om te accepteren, maar zo is het nou eenmaal.
Ik rij al 32 jaar auto en motor. En heb met de auto nog maar 1 klapper gemaakt (zelf veroorzaakt want afgeleid. En dat had niks met geluid te maken.) Ik weet dat je graag een bijdehand punt wil maken, maar daar zul je een ander voor moeten zoeken. En daar laat ik het bij.Oon schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:21:
[...]
Een wetgever maakt dat onderscheid juist wel, want geluid blokkeren is gewoon gevaarlijk. Net zoals met oordopjes in op de fiets zitten niet mag, is dat ook gevaarlijk als je in de auto zit. Je zou kunnen stellen dat een auto die zelf teveel omgevingsgeluid isoleert ook gevaarlijk is.
Dat niet alle wetgevers hiervan op de hoogte zijn en wetten hebben gemaakt om dit af te dekken betekent niet ineens dat het niet gevaarlijk zou zijn. Je bent gewoon een stuk minder bewust van wat om je heen gebeurt. Geluidssignalen zijn nou eenmaal een heel belangrijk onderdeel van autorijden, anders hadden auto's geen toeters gehad.
Je laatste opmerking voegt weinig toe aan de discussie, maar ik heb wel degelijk ervaring met beiden. Daarom werk ik zelf (zelfs thuis) vrijwel altijd met een ANC koptelefoon.
Als ik dusdanig last zou hebben van het geluid van mijn auto dat ik daar een ANC koptelefoon voor zou moeten opzetten zou ik gelukkig zo zelfbewust zijn om niet in een auto te stappen, want dat is gewoon niet veilig. Iedere degelijke rijinstructeur kan je vertellen hoeveel informatie je mist als je de radio aan hebt staan, laat staan als je helemaal geen geluid van buiten hoort. Dat moet je gewoon niet willen.
Ik snap dat het niet fijn is om te horen en lastig is om te accepteren, maar zo is het nou eenmaal.
Daar zou ik niet te snel vanuit gaan. Ik ben zelf van een auris terug naar een handgeschakelde auto gegaan. Top ding, daar niet van, maar ik kon niet meer aan een niet-hybride (of elektrisch) wennen vanwege de onrust. Het klopt dat zo'n CVT in toeren stijgt als je gas geeft. Dat is precies 1 week irritant. Vond ik tenminste. En na die week ging ik juist waarderen dat hij daarna direct zakt naar een lager toerental. Dat laatste doen handgeschakelde auto's of klassieke automaten veel minder en dat stoorde me behoorlijk.Ceaus schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:07:
[...]
Ik denk dat een CVT dan afvalt. Voor lange ritten naar Italie wil ik wel op tempo door kunnen rijden (zeg 130). En bij stadsverkeer doe je niet anders dan remmen en optrekken. De statische 100 zie ik niet zo gauw gebeuren.
Dus ik heb die handgeschakelde auto weer weggedaan en weer een full hybrid gekocht.
Ik had precies dezelfde ervaring in precies dezelfde autoCeaus schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:20:
[...]
Hatsekidee! Vanmiddag in de V40 T3 met 16" wielen gereden. En het is inderdaad een duidelijk merkbare verbetering. Stiller en meer comfort. Dus als het een T4 Business Sport wordt, dan gaan 16" wielen onder
Je kunt vrij goedkoop 16" wielen vinden omdat die met name op de vroegere leasemodellen veel zaten. Vooral de zgn 'matres' velgen zaten massaal op de 14% exemplaren. Goodyear vector all season banden bleken ondanks dat het all season banden zijn ook gewoon flink stil te zijn.
Ohja, ik moet je wel waarschuwen dat dit de auto was die vertrokken was ten gunste van een hybrid
Ik lees een aantal reacties van je over de cvt automaat en dat moet je even gaan ervaren ipv vermoeden. Ik vind hem zelf heerlijk rustig en bij elke vorm van stadsverkeer niet hinderlijk. Voor een automaat is het denk ik juist rustiger en stiller (perceptie) dan het telkens door de toeren klimmen en schakelen.Ceaus schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:07:
[...]
Ik denk dat een CVT dan afvalt. Voor lange ritten naar Italie wil ik wel op tempo door kunnen rijden (zeg 130). En bij stadsverkeer doe je niet anders dan remmen en optrekken. De statische 100 zie ik niet zo gauw gebeuren.
[...]
Daar had ik niet bij stilgestaan. Ik zit wat de lezen over geluidsproductie van autobanden en het is een verhaal op zich. Dank voor de tip!
[ Voor 8% gewijzigd door mathelicious op 06-07-2024 22:17 ]
Citroen C6. Oa. door dubbele beglazing een heerlijk stille auto. Die koop je nu voor zo'n 12k en dan hou je nog wat over voor onderhoud (wat wel handig is...) Benzine is allijd een V6 met automaat. Menig CEO (of staatslid) dat niet voor imago's ging, liet zich rijden in zo'n wagen vanwege de rust van geluid en vering.
Ja zal wel wat vaker de garage en pomp moeten bezoeken dan bij de genoemde hybride toyota's
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Ok, je hebt me overtuigd. Ik kom terug met het rapportcijfer zodra ik erin gereden heb!Yucon schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:38:
[...]
Daar zou ik niet te snel vanuit gaan. Ik ben zelf van een auris terug naar een handgeschakelde auto gegaan. Top ding, daar niet van, maar ik kon niet meer aan een niet-hybride (of elektrisch) wennen vanwege de onrust. Het klopt dat zo'n CVT in toeren stijgt als je gas geeft. Dat is precies 1 week irritant. Vond ik tenminste. En na die week ging ik juist waarderen dat hij daarna direct zakt naar een lager toerental. Dat laatste doen handgeschakelde auto's of klassieke automaten veel minder en dat stoorde me behoorlijk.
Ja, ja, jullie hebben me overtuigdmathelicious schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 22:12:
[...]
Ik lees een aantal reacties van je over de cvt automaat en dat moet je even gaan ervaren ipv vermoeden. Ik vind hem zelf heerlijk rustig en bij elke vorm van stadsverkeer niet hinderlijk. Voor een automaat is het denk ik juist rustiger en stiller (perceptie) dan het telkens door de toeren klimmen en schakelen.

Een kijkje in de autistische bovenkamer: het is niet zozeer dat ik een hekel heb aan geluid. Ik ga net zo lief naar een concert als jij. Maar dat concert zit wel een prijskaartje aan. Een van de meest voorkomende autistische eigenschappen is "sensory overload". De interne filters doen het maar voor even, en daarna komt alles ongefilterd binnen. Omdat je vanaf dat moment alles hoort en alles registreert wordt je daar ziek moe van. Een concert kost me een dag herstellen, een grote bedrijfsborrel op vrijdag vraagt het hele weekend. Waar het filter ophoudt verschilt per dag. Maar je begrijpt dat een stille auto een slok op een borrel verschil maakt als je daar twee dagen in moet zitten.hbsJR schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:21:
Als je echt een hekel hebt aan autogeluiden ...
Sjemig, wat een dilemma. Ik zit wat te zoeken en zie dat de prijzen inderdaad ruimschoots binnen het budget passen. Wel vaak wat ouder (2012) maar niet eens met belachelijk veel km's (150K). Dat had ik nooit verwacht. Hier ga ik samen met lief op broeden.balfnl schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:09:
Ik rijd zelf een C klasse uit 2012 (een 180). Als je die flink op zijn staart trapt maakt hij wel herrie, maar bij normaal weggedrag is het heerlijk stil cruisen en ik vind hem heel comfortabel.
Ik kan me voorstellen, wat je verder in die topic ook leest, dat een C met een wat grotere motor, een 200 bijvoorbeeld, stiller is. En het past ruimschoots in je budget.
Nadeel is wel dat het onderhoud wel wat prijziger is dan gemiddeld.
Heb je al wat moois kunnen vinden/kopen?Ceaus schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:20:
[...]
Sjemig, wat een dilemma. Ik zit wat te zoeken en zie dat de prijzen inderdaad ruimschoots binnen het budget passen. Wel vaak wat ouder (2012) maar niet eens met belachelijk veel km's (150K). Dat had ik nooit verwacht. Hier ga ik samen met lief op broeden.
Ja en ja
We hadden al 2x een proefrit gemaakt met een V40 en dat beviel erg goed (zie eerdere berichtjes).
Toen een Mondeo Vignale gevonden. Wat een auto! Heeeeerlijk. Maar toch een minpuntje: We zijn allebei relatief klein van stuk. En bij de Mondeo hadden we allebei het gevoel dat we een beetje aan het "zwemmen" waren. Alles zat *net* te veraf, het is allemaal net iets minder compact dan de V40. Het verschil in rijcomfort was te klein om hem daarom door te zetten. De stoelen van de Vignale zijn wel echt helemaal fantastisch. We moesten daarom wel echt een knoop doorhakken. En dan weer door...
Als derde een Renault Captur geprobeerd. Belachelijk stil, maar helaas alleen bij lage snelheden. Zodra de 80 in zicht kwam werden motor en banden duidelijk hoorbaar. De 100 was al niet leuk meer. Dus 130 in stilte kun je dan wel vergeten.
Dat bracht ons ook meteen bij de Toyota Auris. Uiteindelijk heb ik die niet geprobeerd, omdat ik daar hetzelfde verwacht als bij de Captur. Ik vertrouw deze zonder meer dat hij tot de 100 lekker stil is, maar dat is voor ons toch echt te krap. Ik weet het, het is een aanname, maar ja...
Ik ben 2x een Lexus GS450 tegen gekomen. Bij beide garages (lekker dichtbij huis) kreeg is een vervelend gevoel van omgaan met je klant. Toen ik daarna verder het land in ging kijken bleek de spoeling ontzettend dun te zijn. Ik heb er minder dan 5 kunnen vinden. Kennelijk is de markt voor deze auto heel klein. Dat risico vond ik daarom te groot.
Ook nog een afspraak gemaakt voor de Mercedes C200. Maar toen ik er naast stond, merkte ik dat deze auto helemaal niet bij me past. Toch iets met imago. Raar ding is dat toch, imago. Ik dacht dat ik daar niet gevoelig voor was.
Dus maar weer terug naar de V40. Daar zijn er zat van. Uiteindelijk een T4 gevonden die aan onze wensen voldeed. de 17" wielen heb ik om laten wisselen voor 16". Verders voorzien van alle toeters en bellen. We hebben hem de laatste week van augustus opgehaald. Na twee weken kleine ritjes hebben we de V40 vorige week meegenomen naar midden Italië (1554 km). En wat was dat een autorij-feest. Het ging ontzettend makkelijk. Uiteraard stap je dan niet fruitig uit de auto. Maar dat heeft meer met andere aspecten te maken dan sec met de auto (langdurig stilzitten, toch te weinig drinken, enfin je kent het vast zelf ook).
We zijn allebei erg onder de indruk van hoe stil en comfortabel deze auto is. Ook bij 130+. Nogmaals bedankt voor alle adviezen, tips en andere wetenswaardigheden. Zonder jullie input hadden we deze keus niet kunnen maken