Welke boiler kan ik kiezen voor m'n warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12-04 19:44
Ik ben van plan een LG Therma V 7kW Monobloc warmtepomp aan te schaffen voor vloerverwarming. Tevens wil ik minimaal een 270 vat of boiler voor sanitair-warm-water (SWW). Ik vraag me af of het mogelijk is een indirect gestookte boiler op de warmtepomp aan te sluiten. Voor zover ik weet zitten er spiralen in zo'n boiler waar het water van de warmtepomp doorheen kan stromen en waardoor het afgezonderde water in de boiler wordt verwarmd.

M'n gekozen warmtepomp kan tot 65 graden opwarmen, maar ik las dat de warmte in de boiler dan maximum 58 graden kan worden. Voor de zekerheid wil ik de boiler periodiek kunnen opwarmen tot 60-65 om legionella te bestrijden, en ik heb gelezen dat installateurs een anti-legionella functie moeten instellen op iedere boiler.

Bestaan er boilers die kunnen worden opgewarmd door een externe warmtepomp en die zelf praktisch geen stroom gebruiken behalve dat ik kan instellen dat ze bijvoorbeeld eenmaal per week het water 10 minuten lang verwarmen naar 65 graden om legionella tegen te gaan? Zo ja, welke boilermodellen kunnen dat?

Als alternatief overweeg ik een warmtepompboiler voor SWW. Maar ik las dat het een beetje onhandig is om een ruimte met een warmtepomp te verwarmen als er een warmtepompboiler aanwezig is want die verbruikt juist warmte uit een ruimte. Is het ondanks dit alsnog de beste keuze? En is het mogelijk of slim om de warmtepomp dan ook op de warmtepompboiler aan te sluiten zodat het voorverwarmde water uit de warmtepomp de warmtepompboiler helpt om SWW water te verwarmen?

Ontzettend bedankt voor jouw hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De boiler wordt door de warmtepomp idd tot max 58gr verwarmd als deze is aangesloten met een 3wegklep (of geïntegreerd is).

Dat is prima voor dagelijks gebruik (meestal ga je dagelijks tot rond de 47gr.)
Het element in de boiler hoef je dan alleen te gebruiken voor je legionellarun, verder nooit.

Welke dat kunnen? Bijna allemaal. Welke heb je zelf gevonden?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
DaWizza schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 05:41:
De boiler wordt door de warmtepomp idd tot max 58gr verwarmd als deze is aangesloten met een 3wegklep (of geïntegreerd is).

Dat is prima voor dagelijks gebruik (meestal ga je dagelijks tot rond de 47gr.)
Het element in de boiler hoef je dan alleen te gebruiken voor je legionellarun, verder nooit.

Welke dat kunnen? Bijna allemaal. Welke heb je zelf gevonden?
Zou Ik bijvoorbeeld deze, deze, of deze kunnen gebruiken?

How weet ik wanneer een indirect gestookte boiler ook een element bevat? Kan ik ervan uitgaan dat (bijna) iedere indirect gestookte boiler daar ook over beschikt?

In andere Tweakers berichten werd volgens mij roestvrijstaal (RVS) aanbevolen en werden boilers met anoden niet aanbevolen. Waar moet ik precise op letter bij de aanschaf?

[ Voor 40% gewijzigd door welzinga op 22-06-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:26
welzinga schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:25:
[...]

Zou Ik bijvoorbeeld deze, deze, of deze kunnen gebruiken?

How weet ik wanneer een indirect gestookte boiler ook een element bevat? Kan ik ervan uitgaan dat (bijna) iedere indirect gestookte boiler daar ook over beschikt?

In andere Tweakers berichten werd volgens mij roestvrijstaal (RVS) aanbevolen en werden boilers met anoden niet aanbevolen. Waar moet ik precise op letter bij de aanschaf?
ik heb niet al je boilers gecontroleerd, maar bij de eerste die ik zag kwam ik al uit op nop. ;)

waar gaat het om:
met een warmtepomp maak je warmwater, maar dat is vies water wat door je CV rond loopt.
daar wil je niet onder douchen/baderen.
om die vervuiling tegen te gaan gebruik je een boiler met een spiraal er in.
voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VDG3TAJqAkzE0mBgCYBDo2rpH8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lPMIzWTG8NPcjmFTO7bHddR6.jpg?f=user_large
bij ingang D en uitgang B, daar laat je dan warm vies water stromen die de warmte via de spiraal afstaat aan het schone water.
ingang A schoon koudwater in, G warm water uit.
en zo kun je een douche pakken met schoon water.
(en ja dan heb je nog vele varianten op dit gegeven, dus etc etc.......)

(een boilers is eigenlijk niet meer als een kunstig gevormde bak water, daar kun je verder ook niks op instellen, je stelt alles in op de warmtepomp.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:34

Sebazzz

3dp

welzinga schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 03:54:
Als alternatief overweeg ik een warmtepompboiler voor SWW. Maar ik las dat het een beetje onhandig is om een ruimte met een warmtepomp te verwarmen als er een warmtepompboiler aanwezig is want die verbruikt juist warmte uit een ruimte.
Een split-warmtepompboiler heeft dat probleem natuurlijk niet ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
migjes schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:54:
[...]

ik heb niet al je boilers gecontroleerd, maar bij de eerste die ik zag kwam ik al uit op nop. ;)

waar gaat het om:
met een warmtepomp maak je warmwater, maar dat is vies water wat door je CV rond loopt.
daar wil je niet onder douchen/baderen.
om die vervuiling tegen te gaan gebruik je een boiler met een spiraal er in.
voorbeeld:
[Afbeelding]
bij ingang D en uitgang B, daar laat je dan warm vies water stromen die de warmte via de spiraal afstaat aan het schone water.
ingang A schoon koudwater in, G warm water uit.
en zo kun je een douche pakken met schoon water.
(en ja dan heb je nog vele varianten op dit gegeven, dus etc etc.......)

(een boilers is eigenlijk niet meer als een kunstig gevormde bak water, daar kun je verder ook niks op instellen, je stelt alles in op de warmtepomp.)
Ik had een filmpje gezien die de indruk gaf dat alle indirecte boilers een spiraal hebben, dus ik dacht dat de boilers die ik had uitgekozen dat werkelijk hadden. De Google zoekterm "indirecte boiler" is dan onvoldoende. Naar welke term kan ik het beste zoeken?

Als het periodiek verwarmen van het water in de boiler naar 65 graden voor legionella niet op de boiler zelf kan worden ingesteld en de warmtepomp de boiler niet kan verwarmen tot meer dan 58 graden, hoe wordt de temperatuur van 65 graden dan bereikt? Is het de bedoeling dat de warmtepomp besluit wanneer de boiler het water moet verwarmen naar 65 graden maar dat de boiler wel zelf in staat is dat te doen?

Verder probeer ik te achterhalen of m'n LG Therma V warmtepomp de mogelijkheid heeft om een programma in te stellen voor een indirect gestookte boiler. Kan die dat, en kan dat bij boilers die niet van het merk LG zijn?

Excuses voor de vragen. Ik ben al een paar dagen aan het onderzoeken en het is ontzettend ingewikkeld om conclusies te trekken over welke boiler ik kan gebruiken voor m'n installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
Sebazzz schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:02:
[...]

Een split-warmtepompboiler heeft dat probleem natuurlijk niet ;)
Is dat een warmtepompboiler die buitenlucht naar binnen haalt? Dat overweeg ik ook maar dan moet ik een gat in de muur laten maken. En zou het niet zonde zijn om een warmtepompboiler te gebruiken (die z'n eigen stroomverbruik heeft) als ik al een reguliere warmtepomp heb en die in staat is een boiler te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
welzinga schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:05:
[...]

Ik had een filmpje gezien die de indruk gaf dat alle indirecte boilers een spiraal hebben, dus ik dacht dat de boilers die ik had uitgekozen dat werkelijk hadden. De Google zoekterm "indirecte boiler" is dan onvoldoende. Naar welke term kan ik het beste zoeken?
zover ik weet is er geen term voor die 100% de lading dekt.
en elk merk gebruikt weer niet iets andere termen.
het blijft specs lezen/ schema bekijken om het te weten.
Als het periodiek verwarmen van het water in de boiler naar 65 graden voor legionella niet op de boiler zelf kan worden ingesteld en de warmtepomp de boiler niet kan verwarmen tot meer dan 58 graden, hoe wordt de temperatuur van 65 graden dan bereikt? Is het de bedoeling dat de warmtepomp besluit wanneer de boiler het water moet verwarmen naar 65 graden maar dat de boiler wel zelf in staat is dat te doen?
geen 100% kloppend antwoord, gewoon veel merken en verschillende oplossingen.
65 graden is trouwens niet voldoende voor legionella bestrijding.
beter gezegd: 55graden voor 8 uur of
65 graden voor 3minuten.
70 graden voor seconden.
veel warmtepompen doen vaak 55 graden voor 8 uur is gewoon simpeler.

in dit voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VDG3TAJqAkzE0mBgCYBDo2rpH8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lPMIzWTG8NPcjmFTO7bHddR6.jpg?f=user_large
kan er op K een elektrisch element gestoken worden, die verbind je dan aan de warmtepomp en zorgt dan voor de legionella run. je ziet dan dat het boven stukje van de boiler 1x in de week even naar de 65 graden word gebracht en daar elke besmetting word gedood.
Verder vraag ik me af hoe ik kan achterhalen of m'n LG Therma V warmtepomp de mogelijkheid heeft om een programma in te stellen voor een indirect gestookte boiler. Kan die dat, en kan dat bij boilers die niet van het merk LG zijn?
specificaties lezen.
Excuses voor de vragen. Ik ben al een paar dagen aan het onderzoeken en het is ontzettend ingewikkeld om conclusies te trekken over wat welke boiler ik werkelijk kan gebruiken voor m'n installatie
het is ook best ingewikkeld als je dit voor de eerste keer doet.
doe je dit vaker is het een beetje uit de losse pols doen, en een heel stuk simpeler. ;)

het is allemaal goed zelf te doen, maar snap ook wel dat er mensen liever een installateur inhuren die het even uit de losse pols doet. ;)

kijk ook even naar oeg boilers.
https://www.oeg.net/nl/op...toebehoren/hygieneboilers
(niet dat ik dat speciaal goede boilers vind, maar dan heb je de meeste type/soorten wel op een rijtje.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
migjes schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:19:
[...]

zover ik weet is er geen term voor die 100% de lading dekt.
en elk merk gebruikt weer niet iets andere termen.
het blijft specs lezen/ schema bekijken om het te weten.

[...]

geen 100% kloppend antwoord, gewoon veel merken en verschillende oplossingen.
65 graden is trouwens niet voldoende voor legionella bestrijding.
beter gezegd: 55graden voor 8 uur of
65 graden voor 3minuten.
70 graden voor seconden.
veel warmtepompen doen vaak 55 graden voor 8 uur is gewoon simpeler.

in dit voorbeeld:
[Afbeelding]
kan er op K een elektrisch element gestoken worden, die verbind je dan aan de warmtepomp en zorgt dan voor de legionella run. je ziet dan dat het boven stukje van de boiler 1x in de week even naar de 65 graden word gebracht en daar elke besmetting word gedood.

[...]

specificaties lezen.

[...]

het is ook best ingewikkeld als je dit voor de eerste keer doet.
doe je dit vaker is het een beetje uit de losse pols doen, en een heel stuk simpeler. ;)

het is allemaal goed zelf te doen, maar snap ook wel dat er mensen liever een installateur inhuren die het even uit de losse pols doet. ;)

kijk ook even naar oeg boilers.
https://www.oeg.net/nl/op...toebehoren/hygieneboilers
(niet dat ik dat speciaal goede boilers vind, maar dan heb je de meeste type/soorten wel op een rijtje.)
Als ik het goed begrijp, dan moet ik een verswaterboiler zoeken met 1 warmtewisselaar. De spiraal die in de boiler zit wordt de warmtewisselaar genoemd (omdat het de warmte van het onhygiënische water in de spiraal gebruikt om het hygiënische water in de boiler te verwarmen), en ik hoef maar 1 warmtewisselaar omdat ik alleen m'n warmtepomp ga aansluiten op de spiraal van de boiler. Als ik een tweede warmtebron had gehad, had ik dan een boiler met 2 warmtewisselaars moeten hebben? En als mijn gekozen boiler ook ruimte heeft voor een verwarmingselement, dan zou ik op de juiste plaats (het juiste gat) erin kunnen schuiven en aansluiten op de warmtepomp en via de warmtepomp kunnen instellen wanneer en hoevaak het verwarmingselement het water moet verwarmen naar bijvoorbeeld 65 graden. Begrijp ik het zo goed? Dan zou deze boiler in feite goed zijn, of niet? (Mits de warmtepomp in staat is de boiler aan te sturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:55
Heeft LG geen passende SWW boiler? Bij Hitachi heb je dan als voorbeeld extra mogelijkheden die je op het menu kan instellen.
Anders een all-in combi, heb je geen los vat nodig.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:27
welzinga schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 03:54:
Ik ben van plan een LG Therma V 7kW Monobloc warmtepomp aan te schaffen voor vloerverwarming. Tevens wil ik minimaal een 270 vat of boiler voor sanitair-warm-water (SWW).
Hoeveel heb je nodig voor de rest?
Anders misschien simpeler om een iets zwaardere wamtepomp aanteschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-04 17:22
Ten eerste LG kan absoluut geen goede warmtepompen maken. Hoe mensen daarbij komen vraag ik me af. Het zijn lawaaiige COP loze stroomvreters met een plastic pompje.

Ten tweede, het SWW vat (WP boiler) moet speciaal voor een warmtepomp zijn geconstrueerd met een extra grote en lagere gesitueerde warmtewisselaar (spiraal).
Een vat in RVS is ook handig ivm betrouwbaarheid.
De isolatie klasse kan beter zo hoog mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:56

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Technician- schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:41:
Ten eerste LG kan absoluut geen goede warmtepompen maken. Hoe mensen daarbij komen vraag ik me af. Het zijn lawaaiige COP loze stroomvreters met een plastic pompje.

Ten tweede, het SWW vat (WP boiler) moet speciaal voor een warmtepomp zijn geconstrueerd met een extra grote en lagere gesitueerde warmtewisselaar (spiraal).
Wat de populariteit van LG warmtepompen betreft spreekt het betreffende topic hier voor zich.
En dat sinds 2020 - misschien zijn jouw ervaringen nog wat ouder?
Lawaai lijkt idd nog steeds een rol te spelen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
natural colour schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:36:
Heeft LG geen passende SWW boiler? Bij Hitachi heb je dan als voorbeeld extra mogelijkheden die je op het menu kan instellen.
Anders een all-in combi, heb je geen los vat nodig.
Van LG vond ik wel een IWT. Het is mij onduidelijk weet of dat hetzelfde effect heeft als een indirect gestookte boiler, maar die oplossing lijkt aanzienlijk duurder. Andere all-in combi's (towers) zijn ook duurder dan een eventuele monobloc + indirecte boiler combinatie.

Ook vond ik deze warmtepomp waarvoor deze boiler wordt aanbevolen. Wellicht dat die boiler ook op de LG Therma V kan worden aangesloten

[ Voor 37% gewijzigd door welzinga op 22-06-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
D-dark schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:35:
[...]

Hoeveel heb je nodig voor de rest?
Anders misschien simpeler om een iets zwaardere wamtepomp aanteschaffen?
Ik heb een huis dat met een 5-6 kW pomp verwarmd kan worden, en ik heb voor 7 kW gekozen omdat ik in de toekomst nog bij m'n huis wil aanbouwen. Denk je dat ik een zwaardere warmtepomp moet nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
Technician- schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:41:

Bedoel je dat alleen een SWW met een spiraal die grotendeels onderin is geplaatst (en niet doorloopt naar boven) geschikt is om aangesloten te worden op een warmtepomp? Zou je me kunnen vertellen waarom dat het geval is? En is dit een boiler die ik zou kunnen gebruiken?

[ Voor 9% gewijzigd door welzinga op 22-06-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
welzinga schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:20:
[...]

Ik heb een huis dat met een 5-6 kW pomp verwarmd kan worden, en ik heb voor 7 kW gekozen omdat ik in de toekomst nog bij m'n huis wil aanbouwen. Denk je dat ik een zwaardere warmtepomp moet nemen?
Een te lichte warmtepomp is niet goed maar een te zware ook niet.
Hangt dus af van hoeveel je wil aanbouwen. Is het een kleine uitbouw dan moet het geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
D-dark schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:41:
[...]

Een te lichte warmtepomp is niet goed maar een te zware ook niet.
Hangt dus af van hoeveel je wil aanbouwen. Is het een kleine uitbouw dan moet het geen probleem zijn.
Ik ben van plan m'n garage te isoleren en een serre aan te bouwen en beide ook te gaan verwarmen. Beide ruimtes bevinden zich dan maar een paar meter van de warmtepomp installatie: ze zullen niet aan de andere kant van het huis zitten. Vermoed je dat 7kW genoeg zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
welzinga schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:07:
[...]

Ik ben van plan m'n garage te isoleren en een serre aan te bouwen en beide ook te gaan verwarmen. Beide ruimtes bevinden zich dan maar een paar meter van de warmtepomp installatie: ze zullen niet aan de andere kant van het huis zitten. Vermoed je dat 7kW genoeg zal zijn?
In dit topic vind je wat antwoorden op je vragen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Aan de hand van de koevlaas formule en historisch gasverbruik ben je op de 7 kW uitgekomen.
De afstand tot aan de warmtepomp maakt totaal niet uit.

Maar je gaat nu een garage verwarmen en een serre aanbouwen.
Ruw gezegd kan je kijken naar wat nu de oppervlakte van je huis is die je echt verwarmd en hoe groot die straks is. Daar kan je enigszins voor gokken wat dat met je gasverbruik voor stoken gaat doen en de koevlaas berekening nogmaals doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
welzinga schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:50:
[...]

Als ik het goed begrijp, dan moet ik een verswaterboiler zoeken met 1 warmtewisselaar. De spiraal die in de boiler zit wordt de warmtewisselaar genoemd (omdat het de warmte van het onhygiënische water in de spiraal gebruikt om het hygiënische water in de boiler te verwarmen), en ik hoef maar 1 warmtewisselaar omdat ik alleen m'n warmtepomp ga aansluiten op de spiraal van de boiler. Als ik een tweede warmtebron had gehad, had ik dan een boiler met 2 warmtewisselaars moeten hebben? En als mijn gekozen boiler ook ruimte heeft voor een verwarmingselement, dan zou ik op de juiste plaats (het juiste gat) erin kunnen schuiven en aansluiten op de warmtepomp en via de warmtepomp kunnen instellen wanneer en hoevaak het verwarmingselement het water moet verwarmen naar bijvoorbeeld 65 graden. Begrijp ik het zo goed? Dan zou deze boiler in feite goed zijn, of niet? (Mits de warmtepomp in staat is de boiler aan te sturen)
jep je hebt het al aardig door.

dingen kunnen ook anders: een warmtepomp werk op lage temperatuur, daar door wil je een boiler met een lange spiraal (er zijn ook indirect boilers voor gasketels, dat is hogere temperatuur en een kortere spiraal.).
maar je kunt ook 2 spiralen door lussen tot 1 lange spiraal.

geen warmte element mogenlijk (of zo als ik heb, ik wou 2 verwarming elementen) inspectie luik vervangen voor: https://www.oeg.net/nl/fl...encirkel-150-mm-516005208
en dan kan daar een element extra in.

de boiler die je nu aanwijst, die is voor anders om gebruik.
in de spiraal zit nu het schone water en de boiler zelf is vies water.
dat heeft voor en nadelen, en dacht niet dat je die zocht.

Pagina: 1