Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 10:06

jurroen

Security en privacy geek

McBurger schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:50:
ik begrijp het probleem waarschijnlijk niet. Er worden abbonementen aangeboden die goedkoper zijn maar niet de snelheid bieden van een duurder abbonement, en daar worden kosten mee gemaakt.
Maar als dat dus niet meer mag gaat het dus betekenen dat er alleen nog maar de duurdere abbonementen zijn. En of wij als consument daar nu blij van moeten worden....
Er is ook geen probleem. Alleen een sensatiezoekend, incorrect misinformatie-stuk van Nu.nl :+

Zie mijn beredenering hierboven voor meer details, maar komt eigenlijk neer op wat jij korter en bondiger samenvat.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-08 01:27
ik begrijp het probleem waarschijnlijk niet. Er worden abbonementen aangeboden die goedkoper zijn maar niet de snelheid bieden van een duurder abbonement, en daar worden kosten mee gemaakt.
Maar als dat dus niet meer mag gaat het dus betekenen dat er alleen nog maar de duurdere abbonementen zijn. En of wij als consument daar nu blij van moeten worden....
Nee, dat gaat het niet betekenen. Wel gaat het betekenen dat de aandeelhouders van dergelijke aanbieders tevredener zullen zijn omdat er minder kosten hoeven te worden gemaakt, het zal gaan betekenen dat de snelheid van de huidige te dure instapabonnementen goedkoper gaan worden, het gaat betekenen dat het aantal aangeboden soorten abonnementen kleiner zal gaan worden, het zal betekenen dat (in theorie) het aantal storingen kan gaan afnemen en vooral zal het gaan betekenen dat aanbieders zich zullen moeten focussen of op (lage) prijs of op service. Dat dit verschijnsel aan de hand is, is vooral een teken van gebrek aan echte concurrentie en marktwerking op prijs en/of op service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1147
Consumentenbond hekelt hoge internettarieven en wil dat de ACM ingrijpt. Volgens de Consumentenbond betalen we, zoals in dit artikel op nu.nl valt te lezen, al jaren te hoge internetprijzen. De bond ziet tal van aanwijzingen van te weinig concurrentie en roept de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op om in te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:10
Dat artikel vind ik al een stuk genuanceerder. Het is namelijk ook gewoon zo dat KPN en Ziggo mede door de aanleg van en het alleen leveren over hun eigen netwerk, de prijs hiervan kunnen bepalen.
Daarbij is Odido als een van de weinige groot genoeg om zelf apparatuur in de POPs de plaatsen (met bijbehorende infra naar de POPs). De enige die dat ook eenvoudig kan is een Vodafone met een landelijk galsvezelnetwerk (maar die heeft Ziggo al als leverancier voor het vaste netwerk die in de meeste gebieden vasthoud aan coax) of een Eurofiber die een consumententak op zou kunnen richten. Anders zit je vast aan het KPN WBA aanbod als kleinere landelijke provider.

[ Voor 9% gewijzigd door jongetje op 05-07-2024 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:54
Weer een enorm populair artikel zonder feiten. 2 grote partijen bieden vrijwel dezelfde prijs en blijkbaar kunnen nieuwe concurrenten ook marginaal maar goedkoper leveren. Misschien is er een reden dat ze maar marginaal goedkoper kunnen leveren en komt dat omdat blijkt dat het in Nederland een heel realistische prijs is...

Maar nergens onderbouwing waarom ze denken dat het goedkoper kan. Als het goedkoper kan helemaal mooi en moeten ze dat vooral afdwingen, maar kom dan wel met goede argumenten. Nu gaan we straks weer hele discussie krijgen/ACM die mogelijk weer poging gaat doen en uiteindelijk met de staart tussen de benen afhaakt zoals in het verleden.
jongetje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:50:
Dat artikel vind ik al een stuk genuanceerder. Het is namelijk ook gewoon zo dat KPN en Ziggo mede door de aanleg van en het alleen leveren over hun eigen netwerk, de prijs hiervan kunnen bepalen.
Daarbij is Odido als een van de weinige groot genoeg om zelf apparatuur in de POPs de plaatsen (met bijbehorende infra naar de POPs). De enige die dat ook eenvoudig kan is een Vodafone met een landelijk galsvezelnetwerk (maar die heeft Ziggo al als leverancier voor het vaste netwerk die in de meeste gebieden vasthoud aan coax) of een Eurofiber die een consumententak op zou kunnen richten. Anders zit je vast aan het KPN WBA aanbod als kleinere landelijke provider.
Vergeet Delta niet die ook in veel gebieden aanlegt en er zijn nog lokalere kleine partijen die ook zelf glasvezel aanleggen zoals in Urk/Volendem maar ook in Veendam of KabelNoord. Ook bij die partijen zie je niet echt lagere prijzen.

Ik geloof best dat het 5 euro goedkoper kan op goedkoopste pakket, maar dat zal ook kunnen betekenen dat er minder geld overblijft om het netwerk te onderhoud of voor innovatie van nieuwe producten en/of diensten.

[ Voor 48% gewijzigd door SirMemeAlot op 05-07-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-10 21:11
Als er glas ligt gaat na een jaar of wat de koperlijn uit. En de goedkopere glasvezelabbonementen zijn een stuk duurder dan de goedkope dsl varianten.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wim1147
SirMemeAlot schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:52:
Weer een enorm populair artikel zonder feiten.
De Consumentenbond noemt wel degelijk een belangrijk feit op de eigen website: "Van de 27 landen in het onderzoek zijn alleen België en Portugal duurder dan Nederland. Voor het goedkoopste 100 Mbit-abonnement betalen consumenten in Zweden gemiddeld €17 per maand, in Denemarken €18, in Spanje €21, in Italië €25,50 en in Nederland €30. Nederlandse consumenten betalen gemiddeld €10 per maand meer voor een 100 Mbit-abonnement dan het Europese gemiddelde."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Wim1147 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:56:
[...]

De Consumentenbond noemt wel degelijk een belangrijk feit op de eigen website: "Van de 27 landen in het onderzoek zijn alleen België en Portugal duurder dan Nederland. Voor het goedkoopste 100 Mbit-abonnement betalen consumenten in Zweden gemiddeld €17 per maand, in Denemarken €18, in Spanje €21, in Italië €25,50 en in Nederland €30. Nederlandse consumenten betalen gemiddeld €10 per maand meer voor een 100 Mbit-abonnement dan het Europese gemiddelde."
Maar dit zegt niks, want dan moet je veel meer zaken met elkaar vergelijken, zoals lonen, stabiliteit, hoe is de aanleg van het netwerk. De gemiddelde prijs kunnen ze gewoon online vinden, vraag het ChatGPT en je krijgt wel een antwoord, dat kan tegenwoordig iemand uit groep 8 van de basis school wel. Als je zulke statements maakt dan zou je op z'n minst verwachten van een consumentenbond dan op meerdere gebieden vergelijken.

Of gaan we straks voor elk product het zo bekijken, als de melk hier 10 cent gemiddeld duurder is dan in andere landen of de kaas of een auto (niet erbij zeggen dat BTW hier vaak hoger ligt).

Nogmaals prima om hier streng naar te kijken, maar met z'n vergelijking is het nog te gemakkelijk stellen dat we dan te duur zijn (in mijn mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:18
Grappig topic. Ik moet zelf weer verlengen. Het valt op dat de aanbiedingen slechter zijn geworden.

Vorige jaar een internet only abonnement bij kpn afgesloten. €42.50 per maand inclusief gratis philips tv. Contract van 12 maanden. Nu zijn dit soort aanbiedingen opeens allemaal op basis van 24 maanden. En alleen de varianten waar je ook tv kastje afneemt.

Wel kun je nog kiezen voor 6 maanden 50% korting. Obv 12 maanden contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-10 20:33
Wim1147 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:56:
[...]

Maar dat is geen onderzoek. Ze hebben een lijstje van de Europese Commisie uit 2022 (daar komt de NOS mee) erbij gepakt en gekeken wat de prijzen van de providers zijn. De EC heeft het onderzoek gedaan.

https://digital-strategy....adband-prices-europe-2022
De bond zegt allerlei aanwijzingen te zien van gebrek aan marktwerking en te hoge prijzen. De bond roept toezichthouder ACM op om in te grijpen.
Dan wil ik die wel eens zien. Dat de leden van de consumentenbond niet overstappen omdat het gedoe is en ze geen afstand willen doen van hun @home.nl e-mailadres noem ik geen aanwijzing, maar meer dat hun eigen leden daar geen zin in hebben. Ja, het kost tijd om dat allemaal aan te passen, maar daar heb je dan ook ruim een halfjaar de tijd voor na de overstap. En dan bespaar je vervolgens met die kortingen die de providers geven.

Dat de providers duur zijn geloof ik verder wel en ben ik het ook mee eens. Maar toon dan ook aan waarom. Ik verwacht dan ook dat de consumentenbond die aanwijzingen gaat delen waarom Ziggo en KPN duurder zijn. En niet “onze leden vinden dat ze teveel betalen en hebben geen zin in overstappen en willen hun 20 jaar oude mailadres niet kwijt”. Dat argument vind ik nou niet echt heel sterk. Dat is iets waar de consument prima wat aan kan doen, als je het maar doet.

Als de CB dus echt goed kan aangeven waar het dan misgaat, dan sta ik daar voor open. Maar nu is het weer hetzelfde verhaal in een ander jasje.

Wel fijn dat ze België ook noemen in het onderzoek. Daar heb je dus wel meerdere aanbieders op de kabel van Telenet en het DSL netwerk, maar ook daar liggen de prijzen gemiddeld gezien nog steeds hoger. Ik geloof daarom dus ook niet dat als Ziggo die kabel uiteindelijk open moet gooien dat het ook maar iets goedkoper gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1147
krakendmodem schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:06:
[...] Dat de providers duur zijn geloof ik verder wel en ben ik het ook mee eens. Maar toon dan ook aan waarom. Ik verwacht dan ook dat de consumentenbond die aanwijzingen gaat delen waarom Ziggo en KPN duurder zijn.
Een woordvoerder van Oidido lijkt zich aardig in het verhaal van de Consumentenbond te kunnen vinden. In een artikel op de website van RTL stelt de woordvoerder onder meer het volgende: ""Volgens Lageschaar is het voor Odido veel duurder om capaciteit in te kopen bij KPN dan bij Open Dutch Fibre of bij Delta, die wel zelf een netwerk hebben. Maar Open Dutch Fibre en Delta hebben niet overal kabels liggen, terwijl KPN in een groot deel van het land glasvezel heeft. Lageschaar wil niet zeggen hoeveel goedkoper Open Dutch Fibre en Delta zijn in vergelijking met KPN. Expert Martijn de Jonge van Odido houdt het erop dat de twee 'significant goedkoper' zijn dan KPN. "Wij vinden dat KPN aanmerkelijke marktmacht heeft, een soort monopolie, tot bepaalde delen van hun netwerk, waarbij zij de toegang tot hun netwerk heel duur gemaakt", zegt Lageschaar."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonderTaal
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 00:10
Op basis van deze prijzen, en met name de prijs via aQuestora, waarbij de klant apart aan de netwerkoperator betaalt, kunnen we een goede inschatting maken van de groothandelsprijs:

https://freedom.nl/diensten/netwerken

KPN 1gbps: €50/maand

ODF 1gbps: €34/maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

BlitzerNL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:19:../..

Zou hier een ACM niet op moeten ingrijpen?
We worden voor de gek gehouden, het wordt toegegeven maar ach... iedereen betaald dus ja...../..
De ACM doet niks voor ons op dit gebied. Werkt zelfs tegen.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

ZonderTaal schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 02:07:
Op basis van deze prijzen, en met name de prijs via aQuestora, waarbij de klant apart aan de netwerkoperator betaalt, kunnen we een goede inschatting maken van de groothandelsprijs:

https://freedom.nl/diensten/netwerken

KPN 1gbps: €50/maand

ODF 1gbps: €34/maand
Kan dus al voor € 17 volgens dat staatje!

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
*knip* Dit voegt niks toe.

[ Voor 81% gewijzigd door rens-br op 12-12-2024 11:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ow ow ow, voordat je weer conclusies trekt moet je je even inlezen.
Freedom levert over het glasvezelnetwerk van GlaswebVenray. Je kunt over dit netwerk in gemeente Venray en Holthees al een internetverbinding van 1 Gbit/s ontvangen voor slechts 17 euro per maand.*

*GlaswebVenray zal de gebruikskosten van het netwerk direct aan jou factureren. De tarieven die Freedom hanteert, zijn dus zonder deze gebruikskosten. De tarieven die hiervoor gelden zijn:
€35,53 p.m voor particuliere en €42,54 p.m. voor zakelijke klanten. Indien de woning gelegen is buiten de bebouwde komt hier een buiten bebouwde kom toeslag op van € 5,00 per maand.
Oftewel, het is goedkoop, maar ligt wel in lijn met 52,53 euro met andere netwerken en in buiten gebied 57,53
MrMarcie schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:01:
[...]

Als het te mooi om waar te zijn is, is het vaak niet waar.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 12-12-2024 11:47 ]

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:26
[...]
Even op de website verder gekeken en daar staat deze tekst achter "GlaswebVenray":
*** GlaswebVenray zal de gebruikskosten van het netwerk direct aan jou factureren. De tarieven die Freedom hanteert, zijn dus zonder deze gebruikskosten. De tarieven die hiervoor gelden zijn: €34,16 p.m voor particuliere en €40,90 p.m. voor zakelijke klanten. Indien de woning gelegen is buiten de bebouwde komt hier een buiten bebouwde kom toeslag op van € 5,00 per maand.
Er komt een bedrag per maand bij. Freedom rekent 17 euro voor zijn eigen abbo.

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-10 20:33
[...]

Nee. Want die 17 euro betaal je aan Freedom. Die 34 euro betaal je aan de netwerkbeheerder. Het staat zelfs duidelijk op de website aangegeven. Je betaald dus al enkel 34 euro om die verbinding te mogen gebruiken, er is dan nog geen dienst op die verbinding actief.

Zit je alsnog weer op 51 euro. Wat een ratten hè

[ Voor 14% gewijzigd door krakendmodem op 12-12-2024 12:07 ]

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

SirMemeAlot schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:07:
[...]

Als het te mooi om waar te zijn is, is het vaak niet waar.
Dat is niet waar, dit zijn lokale initiatieven die gewoon goed werk leveren tegen kostprijs.

• SirMemeAlot
MrMarcie schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:34:
[...]

Dat is niet waar, dit zijn lokale initiatieven die gewoon goed werk leveren tegen kostprijs.
Dat is enkel het bedrag dat Freedom in rekening brengt, vervolgens betaal je netwerkkosten dus rechtstreeks aan de netwerkbeheerder waardoor je nog even duur uit komt als op de andere netwerken in de lijstje.

Zie mijn eerdere bericht. Dus wat bedoel je met goed werk leveren tegen kostprijs?
Pagina: 1 2 Laatste