Wim1147 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:56:
[...]
De Consumentenbond noemt wel degelijk een belangrijk feit op de
eigen website: "
Van de 27 landen in het onderzoek zijn alleen België en Portugal duurder dan Nederland. Voor het goedkoopste 100 Mbit-abonnement betalen consumenten in Zweden gemiddeld €17 per maand, in Denemarken €18, in Spanje €21, in Italië €25,50 en in Nederland €30. Nederlandse consumenten betalen gemiddeld €10 per maand meer voor een 100 Mbit-abonnement dan het Europese gemiddelde."
Maar dat is geen onderzoek. Ze hebben een lijstje van de Europese Commisie uit 2022 (daar komt de NOS mee) erbij gepakt en gekeken wat de prijzen van de providers zijn. De EC heeft het onderzoek gedaan.
https://digital-strategy....adband-prices-europe-2022De bond zegt allerlei aanwijzingen te zien van gebrek aan marktwerking en te hoge prijzen. De bond roept toezichthouder ACM op om in te grijpen.
Dan wil ik die wel eens zien. Dat de leden van de consumentenbond niet overstappen omdat het gedoe is en ze geen afstand willen doen van hun @home.nl e-mailadres noem ik geen aanwijzing, maar meer dat hun eigen leden daar geen zin in hebben. Ja, het kost tijd om dat allemaal aan te passen, maar daar heb je dan ook ruim een halfjaar de tijd voor na de overstap. En dan bespaar je vervolgens met die kortingen die de providers geven.
Dat de providers duur zijn geloof ik verder wel en ben ik het ook mee eens. Maar toon dan ook aan waarom. Ik verwacht dan ook dat de consumentenbond die aanwijzingen gaat delen waarom Ziggo en KPN duurder zijn. En niet “onze leden vinden dat ze teveel betalen en hebben geen zin in overstappen en willen hun 20 jaar oude mailadres niet kwijt”. Dat argument vind ik nou niet echt heel sterk. Dat is iets waar de consument prima wat aan kan doen, als je het maar doet.
Als de CB dus echt goed kan aangeven waar het dan misgaat, dan sta ik daar voor open. Maar nu is het weer hetzelfde verhaal in een ander jasje.
Wel fijn dat ze België ook noemen in het onderzoek. Daar heb je dus wel meerdere aanbieders op de kabel van Telenet en het DSL netwerk, maar ook daar liggen de prijzen gemiddeld gezien nog steeds hoger. Ik geloof daarom dus ook niet dat als Ziggo die kabel uiteindelijk open moet gooien dat het ook maar iets goedkoper gaat worden.