Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlitzerNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 15:50
https://www.nu.nl/tech/63...oedkope-abonnementen.html

Graag wil ik het hier over hebben.
Het is toch van de zotte dat providers hier met zn alle mee wegkomen en dat wij hier de hoofdprijs voor betalen?

Zou hier een ACM niet op moeten ingrijpen?
We worden voor de gek gehouden, het wordt toegegeven maar ach... iedereen betaald dus ja...

Ik heb dus ook een mail gestuurd naar freedom internet want hun directeur vindt het raar maar ze doen het zelf ook...

Daarbij zijn de prijzen ook niet echt gedaald ondanks het statement dat internet bijna niks meer kost.
Kost mij toch echt elke maand 55 euro

[ Voor 12% gewijzigd door BlitzerNL op 20-06-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
De eerste provider die reële kosten gaat rekenen en dit publicitair goed uitmelkt is spekkoper lijkt me.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:47
Ehm, dit is toch logisch?

ga je dan ook klagen dat je geen unlimited mobiel abbo hebt?
en dat in een fles cola maar 1.5l zit? want je kan ook 2L flessen maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlitzerNL
nee dus niet logisch, staat ook in de eerste zinnen van het artikel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Het is wel logisch, om lagere snelheden te bepalen(shapen) heb je extra spul (en dus geld) nodig.
wat snap je daar niet aan?

Dit hele artikel is super tendentieus ingestoken en slaat de plak volledig mis.

[ Voor 24% gewijzigd door CrankyGamerOG op 20-06-2024 13:27 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:45
Wat heb je naar Freedom gestuurd? Ik betaal al een paar jaar 49 euro voor het enige wat ze aanbieden (1gb up en down).

Plus 1000 huizen op een wijkkast met 100mb of 1000 huizen met 1gb maakt nogal wat verschil lijkt me? De achterkant moet het ook aankunnen?

GPON heeft zelfs standaard 2,5gb en 1,25gb als handshake dus het zou makkelijker sneller kunnen?

[ Voor 50% gewijzigd door SgtElPotato op 20-06-2024 13:29 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlitzerNL
SgtElPotato schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:27:
Wat heb je naar Freedom gestuurd? Ik betaal al een paar jaar 49 euro voor het enige wat ze aanbieden (1gb up en down).
Ik zit in delta gebied dus daar hebben ze meerdere snelheden en prijzen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het lijkt me wel logisch. Datakosten zijn de kosten inderdaad niet, maar ze proberen gewoon klanten binnen te trekken met goedkopere abonnementen waar ze minder winst op maken en dan kunnen die klanten later upgraden of als het bedrijf ooit doorverkocht wordt hebben ze meer klanten.

Buiten datakosten hebben de providers de capaciteit niet dat iedereen 1Gbps gaat verstoken op hetzelfde moment, dus die abonnementjes zijn ook wel handig :p Het glas kan het wel aan, maar wat ligt er achter het glas? En de routers en switches etc.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:26
Ik snap niet zo goed dat dit voor veel mensen als een verrassing komt?

Ik bedoel, het is niet zo dat als je besluit om je internetsnelheid te verhogen en je abonnement dus aan past, er een monteur langs komt om een fysieke aanpassing te doen in je meterkast.

Dan weet je toch al dat er "geknepen" wordt in de verbinding :?

Ik vind trouwens dat de vergelijking met de snelweg in het artikel van nu.nl mank gaat. Als je de 3 extra rijbanen gebruikt, heb je toch ook gewoon meer slijtage? Slijtage op 4 rijbanen i.p.v. 1, dus meer kosten. Maar dat terzijde :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-11-2024
Wanneer de provider een minder snelle lijn levert die qua kostprijs duurder is dan een snellere verbinding, dan is dat niet echt 'logisch'. Dat is het al helemaal niet wanneer keer op keer bij de meeste providers flinke prijsverhogingen worden doorgevoerd. Kern van het verhaal van nu.nl is dit citaat ""Daardoor kost het leveren van een lagere internetsnelheid feitelijk meer geld dan de levering van de volledige internetsnelheid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
BlitzerNL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:29:
[...]

Ik zit in delta gebied dus daar hebben ze meerdere snelheden en prijzen
Is dat dan de schuld van de provider of van Delta? Want volgens mij 'huurt' Freedom daar namelijk capaciteit.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:40
BlitzerNL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:19:
Ik heb dus ook een mail gestuurd naar freedom internet want hun directeur vindt het raar maar ze doen het zelf ook...
Tja, als door de netwerkaanbieder voor 100mbit €50 in rekening gebracht wordt en voor 1gbit €80, dan vind ik het niet zo raar dat Freedom deze bedragen ook doorberekent. Of vind jij dat ze dan alleen nog maar het 1gbit-abonnement moeten verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat dacht je van de stoelverwarming van BMW waar je voor moet betalen en die ze op afstand aan en uit kunnen zetten ;) Je krijgt eigenlijk niks want die stoelverwarming zat er al in :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

iMars

Full time prutser

En ik vind het belachelijk dat ze een max snelheid op de snelweg hebben... ik bedoel, het ligt er al, en je kan makkelijk veel harder rijden. Al dat geld wat ze uitgeven aan detectie, flitsers, matrixborden, allemaal overbodig!

Even realistisch,... niet iedereen wil max snelheden, sommige willen gewoon goedkopere abonnementen.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlitzerNL
SgtElPotato schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:32:
[...]

Is dat dan de schuld van de provider of van Delta? Want volgens mij 'huurt' Freedom daar namelijk capaciteit.
Delta lijkt me.
Maar dan is zo'n tekst in een artikel uit context
iMars schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:33:
En ik vind het belachelijk dat ze een max snelheid op de snelweg hebben... ik bedoel, het ligt er al, en je kan makkelijk veel harder rijden. Al dat geld wat ze uitgeven aan detectie, flitsers, matrixborden, allemaal overbodig!

Even realistisch,... niet iedereen wil max snelheden, sommige willen gewoon goedkopere abonnementen.
Ooh das een goed idee en als je dan langzamer rijdt dan krijg je korting op de wegenbelasting ;)

Maar die goedkopere abonnementen zijn meestal de prijs die het echt kost (volgens het artikel).
Dus voor die prijs had je eigenlijk meet moeten krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:18
Is dit zoveel anders dan met een oude DSL lijn?
Of met de COAX?
Je kunt bij KPN en Ziggo ook een abonnement pakken met (ik noem maar iets) 50mbit.
Maar over diezelfde lijn (en apparatuur) kun je ook een 100mbit/200/500/1000mbit abonnement pakken.

Dit gebeurd toch al jaren zo?
Of mis ik nu iets wat (blijkbaar) zoveel anders is in het glasvezel verhaal?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Providers hoeven de prijzen niet naar de kosten aan te passen. Dat staat zo ongeveer elk bedrijf vrij om te doen. Ze vragen wat ze het meeste oplevert. Dat doet elk bedrijf.

Als ze dit zouden moeten aanpassen, moeten ze op een andere manier een verschil brengen in hun pakketten, bijvoorbeeld door een databundel in te voeren, net als bij mobiel internet. In sommige landen, zoals België, is dat gangbaarder.

[ Voor 7% gewijzigd door japie06 op 20-06-2024 13:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:00
Prijzen van heel veel producten worden niet door kostprijs bepaald. Tuurlijk speelt het mee, verkoop je iets onder de kostprijs, dan maak je verlies. Maar prijs is ook een marketinginstrument. Het is niet anders.

Het staat elke glasvezelboer vrij om per direct 1Gb voor 25 euro per maand aan te bieden, als het qua kosten niets uitmaakt, maar blijkbaar betalen we graag de meerprijs.

Ik zou zeggen, stap massaal over op 100Mb abbo's, dan verdienen ze het minst aan je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
BlitzerNL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:35:
[...]

Delta lijkt me.
Maar dan is zo'n tekst in een artikel uit context
Ik ben bang van wel ja.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Kalentum schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:37:
Ik zou zeggen, stap massaal over op 100Mb abbo's, dan verdienen ze het minst aan je :)
Ja maar dan hebben we ook slechts 100mbit upload en geen 1Gbit meer.
Schijnbaar moet iedereen het hoogste van het hoogste hebben.

Ach, ik krijg over een paar weken een Odido abonnement van 1Gbit (dus ik doe zelf ook mee 8)7 ).
Scheelt de eerste 10 maanden €0,00-
Alleen de laatste 2 maanden ben ik dan wat meer kwijt dan een abonnement met lagere snelheid.
Dus ja, niet omdat het moet, maar omdat het kan... O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Rensjuh op 20-06-2024 13:42 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Laatst online: 20-05 16:43
Welkom in de wereld van kapitalisme waar alles om geld draait en dus winst maximalisatie.

Grens opzoeken wat men wilt betalen en door blijven pushen tot mensen afhaken, en dan kom je met een ander 'premium' pakket wat een hebbendingetje wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlitzerNL
Rensjuh schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:41:
[...]

Ja maar dan hebben we ook slechts 100mbit upload en geen 1Gbit meer.
Schijnbaar moet iedereen het hoogste van het hoogste hebben.
Ja en betaal je dus eigenlijk voor 1gb maar krijg je het niet. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Laatst online: 07:05
Wim1147 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:31:
[...]

Wanneer de provider een minder snelle lijn levert die qua kostprijs duurder is dan een snellere verbinding, dan is dat niet echt 'logisch'. Dat is het al helemaal niet wanneer keer op keer bij de meeste providers flinke prijsverhogingen worden doorgevoerd. Kern van het verhaal van nu.nl is dit citaat ""Daardoor kost het leveren van een lagere internetsnelheid feitelijk meer geld dan de levering van de volledige internetsnelheid."
Die bewering zou ik wel eens met feiten onderbouwd willen zien. Ondanks dat glasvezel snel is, is het nog altijd niet ongelimiteerd... Een 1gbit verbinding opgesplitst in 5x 0,2gbit brengt toch echt meer geld in het laatje en je kan meer mensen aansluiten zonder uitbreiding van capaciteit. Gezien 0,2gbit nog altijd meer dan genoeg is voor de meeste huishoudens... ik snap het wel. Als het onder de streep echt meer kosten met zich meebrengt, oftewel minder oplevert om goedkopere minder snelle abonnementen aan te bieden... lastig voor te stellen dat providers dit bewust doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

iMars

Full time prutser

BlitzerNL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:35:

[...]

Ooh das een goed idee en als je dan langzamer rijdt dan krijg je korting op de wegenbelasting ;)

Maar die goedkopere abonnementen zijn meestal de prijs die het echt kost (volgens het artikel).
Dus voor die prijs had je eigenlijk meet moeten krijgen.
Da's een ander verhaal (iets met spits en rekeningrijden).

Het gaat er niet om wat het echt kost. Als dat met alles zo is, wil ik ook wel een auto, huis of ander product voor wat het ECHT kost, zo gaat dat niet in deze wereld.

En jouw stelling (dus volgens jou volgens het artikel) is naar mijn mening ook niet logisch. Als iedereen de hoogste snelheid krijgt op een basis abonnement, betekend dat IEDEREEN meer snelheid krijgt, en het bedrijf meer capaciteit moet hebben/nemen, wat weer meer geld kost uiteindelijk.

Als netwerkbeheerder kijk ik hier kennelijk heel anders tegen aan. Leuk dat elk switchpoortje op een kantoor 1Gbit aan kan (en nee we gaan geen poorten knijpen en maar op 10Mbit aansluiten :+ ) Maar puur alleen naar capaciteit. Als iedereen kantoorwerk doet, wat mail verstuurd, documenten verwerkt etc, is een uplink/trunk van 10Gbit naar een stack voldoende. Is het een stack waar computers worden ingespoeld, nou succes, dan is de 10Gbit niet voldoende en wordt er geklaagd dat het te traag is ("Maar we hebben toch 1Gbit? Waarom gaat het zo traag?")

Dus ja, leuk dat er overal glas ligt waar max snelheid overheen kan, ... er komt nog veel meer bij kijken.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlitzerNL
MicGlou schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:45:
[...]
Als het onder de streep echt meer kosten met zich meebrengt, oftewel minder oplevert om goedkopere minder snelle abonnementen aan te bieden... lastig voor te stellen dat providers dit bewust doen.
Maar dat beweren ze dus in het artikel ook.
de goedkope abonnementen dekken de standaard kosten al je hebt wat minder winst.
en dan is het logisch dat de duurdere abonnementen betalen voor de verlaging van de andere.

was er laatst ook niet iets met zonnenpanelen waar mensen moesten opdraaien voor de kosten van mensen die het niet gebruikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Nu online
Duke of Savage schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:45:
Welkom in de wereld van kapitalisme waar alles om geld draait en dus winst maximalisatie.

Grens opzoeken wat men wilt betalen en door blijven pushen tot mensen afhaken, en dan kom je met een ander 'premium' pakket wat een hebbendingetje wordt.
Andersom weet ik ook niet of ons glasvezelnetwerk even succesvol zou zijn als het door de overheid was aangelegd en geëxploiteerd. Kijkend naar de problemen op het stroomnet, belastingdienst, IND en toeslagen bijvoorbeeld, is dat ook niet altijd een succes.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 09:42
Er lopen hier soms 3 youtube/netflix streams. F1 met diverse camerastandpunten. Ik heb nog nooit gemerkt dat een 100Mbit account niet voldoende is. Het enige dat ik me voor kan stellen is een game downloaden van 50GB, dat duurt nu langer dan een uur, als je dat geduld nou echt niet op kan brengen die paar keer per maand/jaar dan betaal je een tientje per maand meer. Voor de rest... 100Mbit is echt helemaal voldoende.

Bovenstaande geeft dan eigenlijk ook aan dat 98% van de klanten de infrastructuur nooit bovenmatig zullen belasten. De ISP kan dus prima 100 huizen met 1 Gbit op een wijkkast zetten die zelf maar 10Gbit. De kans dat uren lang niemand de 1Gbit/s thuis meer haalt is nagenoeg verwaarloosbaar. Mochten er aansluitingen zijn die toch zonder ophouden de maximale bandbreedte trekken dan kan je altijd nog een fair-use balletje opgooien. Doorsnee druk internetverkeer kan volgens mij nooit veel meer zijn dan 100-200 Mbit/s per huishouden en zelfs dat ook maar voor enkele uren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

BlitzerNL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:49:
[...]

de goedkope abonnementen dekken de standaard kosten al je hebt wat minder winst.
en dan is het logisch dat de duurdere abonnementen betalen voor de verlaging van de andere.
Onzin, dus omdat jij perse 200mbit wil, terwijl de lijn 1gbit is, en de provider dus meer kosten moet maken, moet ik met mijn 1gbit voor jou meer gaan betalen?

[ Voor 11% gewijzigd door CrankyGamerOG op 20-06-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlitzerNL
CrankyGamerOG schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:54:
[...]

Onzin, dus omdat jij perse 200mbit wil, terwijl de lijn 1gbit is, en de provider dus meer kosten moet maken, moet ik met mijn 1gbit voor jou meer gaan betalen?
Ja daar komt het wel op neer dan he...
je betaald toch meer voor 1gb dan voor 200mbit

[ Voor 6% gewijzigd door BlitzerNL op 20-06-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

BlitzerNL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:55:
[...]

Ja daar komt het wel op neer dan he...
Wat een rare houding, jij wilt toch perse minder.

Als jij een ferrari gaat kopen en wilt PERSE een fiat 1.0 blok erin, dan ga je ook extra betalen om die motor erin te laten hangen. En dus ga je meer betalen dan de persoon die een standaard ferrari koopt.

Ja ik betaal meer voor 1gbit maar in verhouding betaal jij meer met een lagere propositie.

Ik snap niet dat je je zo druk hierom maakt terwijl je zelf de keuze hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door CrankyGamerOG op 20-06-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1147
Rensjuh schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:36:
Is dit zoveel anders dan met een oude DSL lijn?
Veel DSL contracten zijn via prijsvergelijkers voor veel huishoudens goedkoper af te sluiten dan glasvezelcontracten en vaak snel genoeg voor normaal gebruik. Het probleem voor consumenten is dat zodra KPN (als beheerder van de betreffende DLS-lijnen) glasvezelinternet aanlegt, deze (voor de consument) goedkopere DSL-lijnen afkoppelt en afnemers dwingt duurder glasvezelinternet te nemen of eventueel over te stappen op kabelinternet, internet via 4G of op Starlink. Als het verhaal klopt, dan betekent het e.e.a. dat 'om redenen van marketing' het zeker is dat men bij zo'n gedwongen overstap zeker duurder uit is bij een minder snelle glasvezelverbinding en niet zal krijgen waarvoor de klant echt betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
ACM grijpt niet zo snel in hoor. In dit geval kan je zelf kiezen naar wie je toe gaat en welke snelheid je accepteert. Hoe de prijzen van de snelheden zijn opgebouwd is niet transparant, maar je bent helemaal vrij om te kiezen.
Eric H schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:22:
De eerste provider die reële kosten gaat rekenen en dit publicitair goed uitmelkt is spekkoper lijkt me.
Ik denk het niet. Want dan krijg je dus een provider die € 50 gaat vragen voor het product 'internet 1gb', maar die verder geen keuzes geeft. Dat vinden de meeste mensen maar gek. Want hoezo is er niet meer keuze?? Dat is de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Tehh schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:32:

[...]

Ik denk het niet. Want dan krijg je dus een provider die € 50 gaat vragen voor het product 'internet 1gb', maar die verder geen keuzes geeft. Dat vinden de meeste mensen maar gek. Want hoezo is er niet meer keuze?? Dat is de standaard.
Maar providers maken blijkbaar extra kosten om 100Mb aan te kunnen bieden over glas. Dus die provider kan gewoon 30 euro gaan vragen. voor een 1Gb internet-only abonnement.

[ Voor 17% gewijzigd door Kalentum op 20-06-2024 14:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik snap werkelijk niet wat het probleem is hier.

Compleet irrelevant dat het kan, of dat er zelfs meer kosten zouden zitten aan een lagere snelheid.
Prijsdifferentiatie is een aloude techniek. Hell, bij parfum doen ze het continue. De flesjes zijn in de regel duurder dan het parfum dat er in zit, en er zit nauwelijks een relatie tussen kwaliteit en prijs. Het is hoofdzakelijk marketing. Daar gaat de ACM toch ook geen stokje voor steken? Geen poot om op te staan.

Wees blij met prijsdifferentiatie; dit zorgt voor lagere prijzen voor de minder bedeelde mensen. Als er maar 1 snelheid met 1 prijs zou zijn geweest zouden de mensen met een 50Mbit abbo (doorgaans armere mensen) meer moeten gaan betalen, en vieren de (doorgaans rijkere) 1Gbit mensen feest, want zij gaan minder betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:55
Als dit artikel het doel heeft om mensen nog meer de kast op te jagen en mensen nog bozer te laten worden op de grote bedrijven (*knip*), dan is dat bij deze goed gelukt.

Vreet jezelf niet zo op, dit doet men al sinds het internet is uitgevonden. Bij DSL en kabelinternet wordt dit net zo goed toegepast.

En vervolgens staat er onder dit artikel een link naar een ander artikel hoe je goedkoper kan internetten door je snelheid omlaag te zetten: https://www.nu.nl/tech/62...gelijk-geld-besparen.html

behoorlijk biased artikel waardoor wij als samenleving alleen maar verder naar de kloten gaan.

Not sure if serious, maar die opmerking paste er niet helemaal bij.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 25-06-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
BlitzerNL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:49:
[...]

was er laatst ook niet iets met zonnenpanelen waar mensen moesten opdraaien voor de kosten van mensen die het niet gebruikte?
Dat is niet wat ik zeg... KPN als voorbeeld nemend: ipv dat er nu ~70e per 1gbit binnenkomt, krijg je bij een 0,2gbit abonnement 5x50e binnen terwijl het voor je infra dezelfde capaciteit betreft. Er zullen blijkbaar wat extra kosten zijn, maar onder de streep verdiend de provider er meer aan... niet minder zoals wordt beweerd. En de consument is wat goedkoper uit die geen nut ziet in 1gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

MicGlou schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:39:
[...]
Dat is niet wat ik zeg... KPN als voorbeeld nemend: ipv dat er nu ~70e per 1gbit binnenkomt, krijg je bij een 0,2gbit abonnement 5x50e binnen terwijl het voor je infra dezelfde capaciteit betreft. Er zullen blijkbaar wat extra kosten zijn, maar onder de streep verdiend de provider er meer aan... niet minder zoals wordt beweerd. En de consument is wat goedkoper uit die geen nut ziet in 1gbit.
Vergelijking klopt niet. Ten eerste benut niemand zijn verbinding 100% van de tijd, dus stellen dat 5 mensen met een 200mbit verbinding net zoveel data verbruiken als iemand met een 1000mb is te kort door de bocht. Ik denk dat die 5 een hogere belasting vormen omdat de werkelijke belasting van de verbinding minder afhangt van de snelheid. Met andere woorden: of je nou een 200 of een 1000mb verbinding hebt, de meeste mensen gebruiken ongeveer evenveel data (en hebben dus een veel te duur abonnement)

Daarbij heb je voor 5 klanten natuurlijk wel 5 keer zoveel overhead als voor 1 klant. Die 5 zullen vaker de helpdesk bellen dan die ene, er moeten wel 5 facturen elke maand uit en het absolute aantal wanbetalers zal ook hoger liggen in de 200mb groep, dus extra kosten

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:31

Umbrah

The Incredible MapMan

Okay, vooropgesteld, de 'experts' even opgezocht, en een heeft een achtergrond in natuurkunde en heeft natuurlijk tot op zekere hoogte gelijk. Hij snapt echter niet dat "rate limiting" apparatuur ook een nut heeft...

En dat dit artikel voor mij een hoog Rian-gehalte heeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Prlh9ukkjqBgWyom_kbxK-BquGg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/w3gqaoH2tozkFQ7WXZvBC7lv.png?f=user_large

Om niet in herhaling te vallen, quote ik mezelf uit een eerder topic (Umbrah in "Maakt MB of GB iets uit voor de glasvezel") even:

[...]
Daar is helemaal niks mis mee. Om het een mooi voorbeeld te geven: ga een of andere zware game eens met een trage internet verbinding downloaden over Steam, en doe het ook eens met een snelle verbinding. Monitor vooral je CPU load.

Ik denk dat hier twee dingen met elkaar te maken hebben: de hoeveelheid mbit/s die een abonnee heeft, en de hoeveelheid mbyte die een abonnee verbruikt. Beetje het verschil tussen kW en kWh.

1. Een "snel" abo is waarschijnlijker ook een grotere gebruiker; er zijn maanden waarbij ik op de 800GByte gebruik met mijn 1GBit/s lijntje.
2. Een "snel" abo verbruikt meer capaciteit van de infrastructuur.

Los van je eigen netwerk met routers, switches, en alle zaken daar omheen heeft je provider al die meuk ook. Als ze ergens intern een (ik versimpliceer, helaas nodig hier) mooie switch hebben waar ze 48 poorten op hebben voor abonnees naar dus 48 meterkasten, en die switch heeft een uplink poort met "maar" 10gbit naar het kern netwerk toe, dan zou je dus geen 48 abo's van 1gbit kunnen verkopen. Je zult dus je product moeten diversificeren; wetende dat een switch met een 40gbit uplink niet 4x (maar eerder 20x) duurder is omdat hij een sterkere CPU nodig heeft, en ook nog eens meer energie verbruikt.

De notie dat "glas is glas" een factor is vindt ik dermate een versimpeling dat we eigenlijk daar niet op in moeten gaan, en zeker niet van die "calimero" koppen als "kunstmatig vertragen" moeten roepen. Immers, een traag abo verbruikt gewoonweg minder en stelt lagere eisen aan de infrastructuur.

Sterker nog, wat denk je wat al die routing/peering afspraken tussen datacenters kost? AMSIX wil ook betaald worden, ik herinner me nog de frustratie toen vml. T-Mobile die kosten probeerde te drukken:

nieuws: T-Mobile Thuis-gebruikers klagen over hoge latency na routering via D...

Claimen dat "glas is licht en bandbreedte is geen probleem" gaat de versimpeling van infrastructuur ver voorbij, volledig optische chips bestaan niet en zelfs dan zal je moeten routeren (of wou je alles als broadcast doen? geen optronica die het cumulatieve internet kan interpreteren als je dat wilt... dat is alleen voor amsix al petabits).

Bestudeer het OSI model eens...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGOQf6kGpFTRFj2JalX3_Y7V5lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bp2dKaOh8OUjogLG8R70oOer.jpg?f=fotoalbum_large

En bedenk datn eens wáár opereert een switch op, waar opereert een router op, en waarom opereert hij op die laag?
Het artikel gaat voorbij aan:

- Peering
- Edge Computing (Netflix server bij je ISP)
- Ster topologie
- De afwezigheid van volwassen vol-optische chips waardoor zelfs optische netwerk switches intern een backplane hebben met eindige capaciteit
- Dat zelfs multi mode fiber (met meer frequenties licht door elkaar heen) grenzen heeft en "afstand" moet hebben, immers, licht is niet heel anders dan EM/radio
- Dat detectie/zend aparatuur ook maximale/minimale zend/lees grenzen heeft: ook optische signalen ervaren demping
- Dat je niet alleen een snelheid koopt, maar ook een garantie daarop: als mijn ISP een 48 poort 1gbit switch neerzet met een 10gbit upload en ik koop 1 van die 10gbit in, wil ik niet dat die andere 47 aansluitingen in mijn stukje gaan roeren, die verdelen de overige 9gbit maar onderling.

Ik denk dat Nu.nl misschien er goed aan doet om te rectificeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Umbrah op 20-06-2024 15:50 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:24

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

krakendmodem schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:24:
behoorlijk biased artikel waardoor wij als samenleving alleen maar verder naar de kloten gaan.
Tja... nu.nl is een bedrijf wat het moet hebben van reclame-inkomsten. Hun artikelen hebben maar één doel, en dat is klikken genereren....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:10
Question Mark schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:50:
[...]

Tja... nu.nl is een bedrijf wat het moet hebben van reclame-inkomsten. Hun artikelen hebben maar één doel, en dat is klikken genereren....
Waarschijnlijk krijgen ze nog betaald ook voor het verkondigen van de mening van de "specialisten".

Overigens best gek dat die van Freedom internet dit beweert... ze doen het zelf ook. Op mijn adres kan ik 50, 100, 200, 500 en 1000Mbit krijgen met steeds een paar euro meer. Prijs varieert van veel te duur voor 50Mbit tot heel veel te duur voor 1Gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Umbrah schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:49:
Okay, vooropgesteld, de 'experts' even opgezocht, en een heeft een achtergrond in natuurkunde en heeft natuurlijk tot op zekere hoogte gelijk. Hij snapt echter niet dat "rate limiting" apparatuur ook een nut heeft...

En dat dit artikel voor mij een hoog Rian-gehalte heeft:

[Afbeelding]

Om niet in herhaling te vallen, quote ik mezelf uit een eerder topic (Umbrah in "Maakt MB of GB iets uit voor de glasvezel") even:

[...]

Het artikel gaat voorbij aan:

- Peering
- Edge Computing (Netflix server bij je ISP)
- Ster topologie
- De afwezigheid van volwassen vol-optische chips waardoor zelfs optische netwerk switches intern een backplane hebben met eindige capaciteit
- Dat zelfs multi mode fiber (met meer frequenties licht door elkaar heen) grenzen heeft en "afstand" moet hebben, immers, licht is niet heel anders dan EM/radio
- Dat detectie/zend aparatuur ook maximale/minimale zend/lees grenzen heeft: ook optische signalen ervaren demping
- Dat je niet alleen een snelheid koopt, maar ook een garantie daarop: als mijn ISP een 48 poort 1gbit switch neerzet met een 10gbit upload en ik koop 1 van die 10gbit in, wil ik niet dat die andere 47 aansluitingen in mijn stukje gaan roeren, die verdelen de overige 9gbit maar onderling.

Ik denk dat Nu.nl misschien er goed aan doet om te rectificeren.
Maar... de vraag is... gebruiken klanten op een 100Mb abbo significant minder data dan klanten op een 1Gb abbo?

Er gaat hier per dag 20Gb over de lijn. Met name streaming video (NLZiet, Netflix enzo). Over mijn 100Mb lijn. Streamen gaat niet sneller als je een snellere verbinding hebt.

Er zijn vast tweakers die hoger zitten ivm downloaden van Ubuntu iso's maar die zullen aan de bovenste kant van de range zitten.

Ik vraag me echt af of een gemiddelde particuliere 1Gb aansluiting nou echt veel meer gebruikt qua data dan een 100Mb verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlitzerNL
_JGC_ schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:58:
[...]

Waarschijnlijk krijgen ze nog betaald ook voor het verkondigen van de mening van de "specialisten".

Overigens best gek dat die van Freedom internet dit beweert... ze doen het zelf ook. Op mijn adres kan ik 50, 100, 200, 500 en 1000Mbit krijgen met steeds een paar euro meer. Prijs varieert van veel te duur voor 50Mbit tot heel veel te duur voor 1Gbit.
antwoord van freedom:

Wij zouden dat met alle plezier doen maar op bv het KPN netwerk moeten wij betalen aan KPN voor verschillende snelheden. Op andere netwerken bieden we inderdaad 1 snelheid aan: 1 Gb/s. Maar dat is dus afhankelijk van waar je woont en van wie de glasvezel in de grond is. We hebben hier een duidelijk artikel over:

https://www.freedom.nl/ni...ezelnetwerken-hoe-zit-dat

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
P_Tingen schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:48:
[...]

Vergelijking klopt niet. Ten eerste benut niemand zijn verbinding 100% van de tijd, dus stellen dat 5 mensen met een 200mbit verbinding net zoveel data verbruiken als iemand met een 1000mb is te kort door de bocht. Ik denk dat die 5 een hogere belasting vormen omdat de werkelijke belasting van de verbinding minder afhangt van de snelheid. Met andere woorden: of je nou een 200 of een 1000mb verbinding hebt, de meeste mensen gebruiken ongeveer evenveel data (en hebben dus een veel te duur abonnement)

Daarbij heb je voor 5 klanten natuurlijk wel 5 keer zoveel overhead als voor 1 klant. Die 5 zullen vaker de helpdesk bellen dan die ene, er moeten wel 5 facturen elke maand uit en het absolute aantal wanbetalers zal ook hoger liggen in de 200mb groep, dus extra kosten
Ik zeg nergens dat het gaat om werkelijke benutting? Het gaat om de totale infra, totale capaciteit. 5x50 is meer dan 3x zoveel dan 1x70... daar krijg je niet 3x zoveel overhead voor terug.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• krakendmodem
Nogmaals, en mijn eigen mening.

Dit artikel is puur geschreven om ISP's in een kwaad daglicht te zetten. Wat is nu het verschil t.o.v. DSL en Coaxinternet? Ook daar worden verschillende snelheden verkocht, van 20 tot 1200Mbit. Ook daar kan de techniek meestal een fors snellere verbinding leveren dan de 50mb die ik nodig heb. Maar nu er glasvezel is maken we er ineens een probleem van?

Sorry, maar zoals ik het lees is dit artikel behoorlijk partijdig geschreven hoe wij allemaal massaal voor de gek worden gehouden. Men vat het totaal verkeerd op en gaat zich nog meer afzetten van de samenleving en we worden nog bozer met elkaar.

En wat is er uiteindelijk anders dan 20 jaar geleden sinds de opkomst van breedband internet? Helemaal niets.

Had dan de term "Mensen met een breedbandaansluiting worden dus eigenlijk voor de gek gehouden." gebruikt ipv "mensen met een glasvezelaansluiting".
Tim schrijft over de impact van technologie op de maatschappij en is gespecialiseerd in telecom,
Die impact heeft hij gemaakt, in negatieve zin. Iedereen over de zeik omdat kapitalisme kut is.

[ Voor 19% gewijzigd door krakendmodem op 20-06-2024 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-05 19:04
Het is toch van de zotte dat providers hier met zn alle mee wegkomen en dat wij hier de hoofdprijs voor betalen?
Waarom? Men koopt een bepaalde dienst en die wordt geleverd. Consumenten worden niet opgelicht.

Het is een dienst, niet een product. Een product kun je in de meeste gevallen wel voor de volle 100% benutten. Als jij zelf een kabel tot aan een IXP/ISP neerlegt, dan kun je wél gewoon de max gebruiken. Maar dan kun je ook gelijk een flink hoger bedrag betalen om dat voor elkaar te krijgen. Een kabel leggen is niet goedkoop. ;)

Voor een dienst die je aangaat kun je overeenkomen om de technische capaciteiten niet ten volle te benutten. En zo dus kosten te besparen. En die 'speciale apparatuur om de verbinding te knijpen' kost niet veel geld, anders had men er geen gebruik van gemaakt en wel iets anders verzonnen.

Overigens vind ik het maar raar dat ze klagen over 'iedereen moet aan de 1 Gbit/s internet'. Men biedt al 8 Gbit/s aan. En waarom niet gelijk 1Tbit/s of hoger? Dan gebruik je je glasvezel nóg beter.
Dan zit je alsnog met de snelheid van een trapauto te rijden op een vierbaans snelweg, terwijl je in een F1 auto zit.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1147
BlitzerNL in "Glasvezel prijzen, artikel nu.nl"We worden voor de gek gehouden, het wordt toegegeven maar ach... iedereen betaald dus ja...
Daar lijkt het inderdaad op. Verder draagt zoiets ook niet bij aan het draagvlak om glasvezelinternet te gebruiken. Ruim ruim een kwart van de Nederlanders die nu nog geen glasvezel hebben vinden volgens dit bericht de huidige tarieven al te hoog en wanneer KPN de telefoonlijn uit gaat zetten, zijn huishoudens, volgens dit artikel, tot wel 30 procent duurder uit voor een tegen onnodig hoge kosten afgeknepen verbinding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krakendmodem
Wim1147 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:45:
[...]

Daar lijkt het inderdaad op. Verder draagt zoiets ook niet bij aan het draagvlak om glasvezelinternet te gebruiken. Ruim ruim een kwart van de Nederlanders die nu nog geen glasvezel hebben vinden volgens dit bericht de huidige tarieven al te hoog en wanneer KPN de telefoonlijn uit gaat zetten, zijn huishoudens, volgens dit artikel, tot wel 30 procent duurder uit voor een tegen onnodig hoge kosten afgeknepen verbinding.
Wat is het verschil tussen een afgeknepen verbinding met DSL of Kabel t.o.v. van glasvezel?

De providers doen namelijk precies hetzelfde op die netwerken. Ziggo kan ook veel meer uit z’n coax halen, maar verkoopt je ook gewoon 100Mb, net zoals op glas.

Het hele artikel slaat dus compleet nergens op, deze praktijken zijn al 20 jaar gaande.

[ Voor 13% gewijzigd door krakendmodem op 20-06-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als dit artikel het doel heeft om mensen nog meer de kast op te jagen en mensen nog bozer te laten worden op de grote bedrijven (*knip*), dan is dat bij deze goed gelukt.

Vreet jezelf niet zo op, dit doet men al sinds het internet is uitgevonden. Bij DSL en kabelinternet wordt dit net zo goed toegepast.

En vervolgens staat er onder dit artikel een link naar een ander artikel hoe je goedkoper kan internetten door je snelheid omlaag te zetten: https://www.nu.nl/tech/62...gelijk-geld-besparen.html

Precies dit, maar weer mensen boos maken zodat ze bij nu.nl wat meer kliks krijgen :/

En willen we dan bijvoorbeeld de echte kosten (plus een marge) betalen? Dat betekend dat je ook kosten per GB erbij gaat krijgen. Die zullen niet heel hoog zijn, maar ze zullen wel erbij komen. Naast dat je ook een "capaciteitstarief" (eg wat je nu al hebt) zal houden. Misschien ook dynamische kosten? Want als jij midden in de nacht een 1gbps verstookt dan heeft de backplane zat capaciteit, maar doe je dat op drukste moment dan komen capaciteitsproblemen, dus moet er meer geinvesteerd worden. Dus extra kosten bovenop je basis rekening afhankelijk van hoeveel data je verstookt op welk moment?

[ Voor 1% gewijzigd door rens-br op 25-06-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
BlitzerNL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:45:
[...]

Ja en betaal je dus eigenlijk voor 1gb maar krijg je het niet. :9
Nee, dan betaal je voor 100mbit.
Als je meer gaat betalen word je lijn verder open gezet en kun je 200/400/500/1000mbit halen.

Tuurlijk worden die snelheden geknepen.
Er word gewoon gerekend met wat er gemiddeld verbruikt/afgenomen word en daar word de backbone op ingericht.
Zou wat zijn als alles 1:1 zou moeten zijn, dan had je in ieder datacenter flink wat meer switch/route capaciteit nodig.

Zonde als dat niet volledig gebruikt gaat worden, dan kun je beter verschillende abonnementen aanbieden.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:33
Wat zeg je me nu, er zijn dus gewoon bedrijven in deze wereld die prijspsychologie toepassen? Het moet niet veel gekker worden.

Wist je ook dat het voor autofabrikanten het meest uitgeklede basismodel vaak duurder is om te maken dan de hardloper met de 'standaard' opties die 8 vd 10 mensen toch wel kiezen. (ze proberen dit nu te tackelen door opties wel in te bouwen maar uit te schakelen, maar dat accepteren mensen niet terwijl het onder aan de streep zorgt voor goedkopere auto's).

En zo is het in iedere branche, ik vind dit niet vreemd en niet perse onwenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Question Mark schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:50:
[...]

Het is dezelfde hut als die hier de boel draaiende houdt. Maar ze willen nog wel eens een lijntje uitgooien naar Tweakers voor wat tech content. Maar in dit artikel op nu.nl mist de tag advertorial.

En TS en vele anderen trappen er in. Als we alles puur kostprijs + winstmarge zouden moeten betalen koopt alsvoorbeeld niemand meer bananen meer. Want die zijn echt niet max €1,50 per kilo zoals ze in de super liggen.

Bedrijf moet onder de streep winst maken, niet per verkochte artikel/dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

krakendmodem schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:12:
[...]

Wat is het verschil tussen een afgeknepen verbinding met DSL of Kabel t.o.v. van glasvezel?

De providers doen namelijk precies hetzelfde op die netwerken. Ziggo kan ook veel meer uit z’n coax halen, maar verkoopt je ook gewoon 100Mb, net zoals op glas.

Het hele artikel slaat dus compleet nergens op, deze praktijken zijn al 20 jaar gaande.
Het lijkt bijna alsof Ziggo deze man betaald heeft om glas in kwaad daglicht te stellen, meneer benoemt ook totaal niet dat bijna ELKE provider op ELKE techniek, dit als standaard doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:12

Aganim

I have a cunning plan..

_JGC_ schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:58:
[...]

Zoals @BlitzerNL ook aangeeft: Freedom is beperkt in hoeverre ze zelf tarieven kunnen bepalen, ze moeten uiteindelijk ook gewoon inkopen bij KPN Wholesale (voor KPN verbindingen uiteraard).

Ze zouden natuurlijk alleen 1GBit kunnen leveren tegen het hoogste tarief, zonder prijsdifferentiatie. Maar is dat een verbetering? Momenteel zit ik nog op 200MBit VDSL, dat is snel genoeg voor me. Straks op glasvezel gaat 1GB me 18 euro per maand meer gaan kosten, 200MBit 8 euro. Dan steek ik die 10 euro toch liever in mijn eigen zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1147
krakendmodem schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:12:
[...]Wat is het verschil tussen een afgeknepen verbinding met DSL of Kabel t.o.v. van glasvezel?
Het verschil zit vooral in de kosten per maand voor de eindgebruiker. Die zijn bij DSL doorgaans een stuk lager. Het vervangen en uitschakelen van DSL voor en door b.v. glasvezel verhoogt enkel de tarieven voor de gebruiker. Het mogelijk tegen onnodige kosten afknijpen van een lijn is zowel bij DSL als bij glasvezel (en dat is niet anders bij internet via 4G, kabel of satelliet) afkeurenswaardig. In het geval van DSL is het iets minder afkeurenswaardig vanwege de doorgaans lagere tarieven voor de eindgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 20:37
Eric H schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:22:
Dat is Tweak, jonaz en diverse andere partijen doen of hebben gedaan. Kennelijk willen mensen meer betalen voor keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:10
BlitzerNL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:04:
[...]

antwoord van freedom:

Wij zouden dat met alle plezier doen maar op bv het KPN netwerk moeten wij betalen aan KPN voor verschillende snelheden. Op andere netwerken bieden we inderdaad 1 snelheid aan: 1 Gb/s. Maar dat is dus afhankelijk van waar je woont en van wie de glasvezel in de grond is. We hebben hier een duidelijk artikel over:

https://www.freedom.nl/ni...ezelnetwerken-hoe-zit-dat

Met vriendelijke groet,
Als het dan allemaal zo goedkoop is legt Freedom toch zelf naar elke POP een backbone neer met voldoende capaciteit en plaatsen ze zelf switches in de POP. Dan moeten ze iedereen wel 100GBit aanbieden want dat kan makkelijke over die glasvezel (hun analogie met de brede weg).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:54
Slecht artikel, bijna desinformatie.

"Wij Nederlanders betalen de overheid voor snelwegen waar wij 250-300km/u kunnen rijden maar mogen maar 100"
"De overheid knijpt ons in onze snelheid op de snelweg"

Volgende week bij nu.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Wim1147 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:29:
[...]

Het verschil zit vooral in de kosten per maand voor de eindgebruiker. Die zijn bij DSL doorgaans een stuk lager. Het vervangen en uitschakelen van DSL voor en door b.v. glasvezel verhoogt enkel de tarieven voor de gebruiker. Het mogelijk tegen onnodige kosten afknijpen van een lijn is zowel bij DSL als bij glasvezel (en dat is niet anders bij internet via 4G, kabel of satelliet) afkeurenswaardig. In het geval van DSL is het iets minder afkeurenswaardig vanwege de doorgaans lagere tarieven voor de eindgebruiker.
Het ging mij dan niet zozeer om de kosten, maar meer om de techniek. Nu wordt glasvezel in het verdomhoekje gezet, terwijl deze praktijken op alle netwerken wordt toegepast. Maar dat wordt niet vermeld bij het artikel op nu.nl, nu wordt er geschetst dat dit alleen op glasvezel wordt toegepast, wat gewoon dikke flauwekul is.

Dit is niks nieuws. Bij auto's doen we het ook en ligt er niemand wakker van. Ook al kan dezelfde 1.5 motor van die auto 200PK leveren, als ik voldoende heb aan 150PK ga ik niet meer betalen voor 200.

Zo kan ik nog genoeg situaties opnoemen waarbij we 'genaaid' worden.

[ Voor 1% gewijzigd door krakendmodem op 21-06-2024 13:04 . Reden: VOC stukje laat ik toch maar weg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeTweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-04 15:13
Kalentum schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:00:
[...]

Maar... de vraag is... gebruiken klanten op een 100Mb abbo significant minder data dan klanten op een 1Gb abbo?
.
Daar is een simpel antwoord op...nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Kalentum schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:00:
[...]

Ik vraag me echt af of een gemiddelde particuliere 1Gb aansluiting nou echt veel meer gebruikt qua data dan een 100Mb verbinding.
Nee natuurlijk niet, maar er zijn ook mensen die nu een 8Gbit lijn nemen omdat het kan. En als die een 100Gbit konden nemen zouden ze het ook doen. Is hetzelfde als met mobiele abonnementen waar je bij bijv. BEN voor een euro per maand geen 200 maar 300Mbit krijgt, en dan heb je vervolgens een databundel van 18GB (per maand)....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Pejdref schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:06:
...
En zo is het in iedere branche, ik vind dit niet vreemd en niet perse onwenselijk.
De dagelijkse varianten zijn nog het leukst: bij de supermarkt heb je pijnboompitten op verschillende afdelingen liggen. Volgens mij 2x duurder, volume en verpakkingstype ongeveer gelijk.

Volgens mij zijn er al een jaar of 25 bepaalde rijstevla toetjes: kleine 200gr verpakking is voordeliger per gram dan de 500gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Aganim schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:39:
[...]

Zoals @BlitzerNL ook aangeeft: Freedom is beperkt in hoeverre ze zelf tarieven kunnen bepalen, ze moeten uiteindelijk ook gewoon inkopen bij KPN Wholesale (voor KPN verbindingen uiteraard).

Ze zouden natuurlijk alleen 1GBit kunnen leveren tegen het hoogste tarief, zonder prijsdifferentiatie. Maar is dat een verbetering? Momenteel zit ik nog op 200MBit VDSL, dat is snel genoeg voor me. Straks op glasvezel gaat 1GB me 18 euro per maand meer gaan kosten, 200MBit 8 euro. Dan steek ik die 10 euro toch liever in mijn eigen zak.
In geval van Delta en KPN snap ik waarom er verschil in prijzen zit. Je zit met 32 of 64 aansluitingen op een PON splitter en ontvangt dus ook gewoon de data van je buren. Upload gaat met TDMA en wordt door de passieve splitter samengevoegd naar het 10Gbit glaspoortje in de switch. Iedereen standaard 1Gbit geven en dan met 64 aansluitingen op een 10Gbit poort gaat uiteindelijk knellen.

In geval van KPN ligt de overboeking vast omdat ze anders opnieuw moeten graven, in geval van Delta kunnen ze hier in de POP nog mee spelen omdat elke huisaansluiting ook daadwerkelijk naar de POP gelegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-04 22:04

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Wel balen zeg, mijn auto rijd ook 220 kilometer per uur, maar ik mag het hier niet gebruiken bla bla.

De apparatuur die gebruikt wordt om het netwerk te ontsluiten naar internet, de gemiddelde Juniper mx204 en mx304 heeft de mogelijkheid al in zich om de boel te shapen. Dus heel veel extra kost het niet, aangezien ze toch een internet router nodig hebben.

Maar op het moment dat een internet 1:1 overboeking moeten hebben ipv de bijna standaard 1:40 of 1:10 voor veeleisende bedrijven gaat gegarandeerd iedereen zijn prijzen omhoog. De aanluitingen van glasvezel richting huis zijn inderdaad allemaal minimaal 1gb. Gewoonweg omdat de optics en de switches zo zijn.

Het systeem zit een beetje als volgt.

1000 verbindingen in een woonwijk zijn 1 gb naar een POP (point of presence ) vanaf een pop lopen 2 verbindingen naar een datacenter die zijn misschien 10gb , soms 100gbit .

Maar de apparatuur van de providers en de peeringen die ze hebben moeten ze dan ook gaan upgraden om aan de vraag te kunnen voldoen.

En mijn ervaring is dat die snelheid helemaal niet gebruikt wordt. Beetje als een M5 rijden in Nederland. Lekker 100 knorren op de a2.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchITMaster op 21-06-2024 17:57 ]

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
FreeTweak schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:05:
[...]

Daar is een simpel antwoord op...nee
Dat is een simpel antwoord inderdaad. Maar is ie ook correct? Heb je er een bron voor? Als je iemand met een 100mbps abbo een gratis upgrade naar 1gbps geeft, dan geloof ik wel dat data verbruik weinig zal veranderen. Maar lijkt mij ook niet heel vergezocht dat mensen die extra betalen voor meer snelheid, gemiddeld meer data verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Sissors schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:27:
[...]

Dat is een simpel antwoord inderdaad. Maar is ie ook correct? Heb je er een bron voor? Als je iemand met een 100mbps abbo een gratis upgrade naar 1gbps geeft, dan geloof ik wel dat data verbruik weinig zal veranderen. Maar lijkt mij ook niet heel vergezocht dat mensen die extra betalen voor meer snelheid, gemiddeld meer data verbruiken.
Ik als 'bewust 100Mbit gebruiker' schat in dat de meerbetalers niet veel meer verbruiken.

Natuurlijk zijn er de hardcore downloaders/multi-streamers die daarom meer betalen, maar ik denk dat dat type gebruiker zeldzaam is. Daar tegenover staan waarschijnlijk 10 of zelfs 20 gezinnetjes, die heilig geloven dat je niet onder 'medium' (500Mbps) kan.

De marketing is daar helemaal op ingespeeld. Kijk maar eens naar die reclames waar gezinsleden dan door de woonkamer vliegen als ze hun laptop oppakken 8)7 Of die leuke tabelletjes "100 Mbit: af en toe emailen of browsen"

Ik denk zelfs dat als je 5 gezinsleden de meest voor de hand liggende internetzaken laat gebruiken (socials, youtube,games,netflix) dat 99% van de consumenten zal zeggen: Ja die moeten echt flink snel internet hebben. Terwijl in de praktijk zo'n situatie misschien 25-50Mbit kost. Vooral in de avond natuurlijk, maar dan nog met meer dan genoeg spreiding.

Misschien geeft dit een indicatie: AMSIX doet een korte piek van 11Tbps tussen 21:00 en 23:00, als je dat over 10 miljoen aansluitingen verdeeld is dat 1,1Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:04

Oekol

waka waka hey hey

iMars schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:33:

Het punt uit het artikel is dat deze 'goedkopere abonnementen' juist duurder worden omdat ze aparte software hier voor ontwikkeld / aangeschaft hebben zodat ze überhaupt kunnen downsizen.

Dan blijft de vraag over wat als alles dezelfde snelheid zou zijn, wat had 't dan gekost?

Aanname: want door dat de goedkopere duurder worden door die software kunnen ze de hoogste snelheid ook voor meer geld in de markt zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Oekol op 22-06-2024 07:40 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jongetje
jnr24 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 01:46:
[...]
Of die leuke tabelletjes "100 Mbit: af en toe emailen of browsen"
Die tabelletjes passen zich elk jaar aan, aan de pakketten. Even terug naar 2008 op de Ziggo website:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MADpNfB1ryeWsKru0WVU8vP01jg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xUvB9Va47zWpdeKpNIusTfs1.jpg?f=user_large
Volgens Ziggo kun je met een 12Mbps abonnement prima streamen, downloaden en online gamen 8). Als ik dat nu kies wordt mij Elite met 1Gbps geadviseerd.

[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 22-06-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
@jongetje mooi!

https://fd.nl/bedrijfslev...-top-met-internetsnelheid

Nederland heeft gemiddeld 143Mbps aansluitingen. VS, Canada en Spanje zitten rond de 135, Belgie 100, Duitsland 80. Frankrijk en Taiwan zijn de enige snellere landen met 152 en 153Mbps.

Het interessante is dat al deze landen in 2019 nog flink onder de 50Mbps zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcthans
Zolang ze niet komen klagen dat ik met mijn 2.5GB glasvezel elke maand 30/40 TB binnen haal, mogen ze van mij best de rest wat knijpen :P

Ik kom af en toe bij vrienden over de vloer, die dan in plaats van 52 euro, "maar" 47 euro per maand betalen voor 100mbit fiber. Daar kan ik met mijn hoofd echt niet bij ;) En maar klagen over de grote van een update van een spelletje als we net willen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:35:
[...]

Die tabelletjes passen zich elk jaar aan, aan de pakketten. Even terug naar 2008 op de Ziggo website:
[Afbeelding]
Volgens Ziggo kun je met een 12Mbps abonnement prima streamen, downloaden en online gamen 8). Als ik dat nu kies wordt mij Elite met 1Gbps geadviseerd.
Nu is het natuurlijk allemaal marketing, maar tijden veranderen ook. Tot een jaar of vijf geleden had familie 2mbps ADSL. Dat was al ronduit irritant bij gewoon internetten.

En 1gbps is overdreven voor streamen en gamen. Maar op 12mbps wil je dat ook niet doen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-05 18:20
In het hele verhaal wordt er aan iets belangrijks voor providers volledig voorbij gegaan, namelijk capaciteits planning over het gehele netwerk, niet enkel de last mile glasvezel.

Voorbeeld met de release van een nieuwe call of duty word er in 1 keer door heel veel klanten capaciteit gevraagd om de vele gigabytes die het spel groot is te downloaden.
En dan maakt het wel degelijk uit of je 100.000 klanten een Gigabit verbinding heb verkocht of een verbinding van 100mbit.
Als je klanten een Gigabit verbinding heb verkocht heb je 100.000Gb door voor capaciteit nodig op je core netwerk en connecties vanaf de glasvezel pops met voldoende snelheid naar het core netwerk.
In het geval dat je 100.000 klanten een verbinding heb verkocht van 100 mbit is dat capaciteits behoefte een factor 10 kleiner, dat scheelt serieus in de kosten.

Aanvullend met GPON en XGS-PON zit de bandbreedte management ingebakken, dus geen extra kosten.
Tevens zijn deze technieken ook nog kosten besparend omdat je een vezel met meerdere gebruikers/klanten kan delen en het stroom verbruikt is lager, tevens in het geval van kpn heb je een factor 32 minder poorten nodig in de pop omdat je de vezel deelt met maximaal 32 mensen.

Kort samengevat, slecht artikel, geeft een onjuist en onvolledig beeld van de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:29:
Het lijkt me wel logisch. Datakosten zijn de kosten inderdaad niet, maar ze proberen gewoon klanten binnen te trekken met goedkopere abonnementen waar ze minder winst op maken en dan kunnen die klanten later upgraden of als het bedrijf ooit doorverkocht wordt hebben ze meer klanten.

Buiten datakosten hebben de providers de capaciteit niet dat iedereen 1Gbps gaat verstoken op hetzelfde moment, dus die abonnementjes zijn ook wel handig :p Het glas kan het wel aan, maar wat ligt er achter het glas? En de routers en switches etc.
Dan zou je op iets van qos uitkomen...

Klanten die meer betalen krijgen een voorrang.. Maarja ook dat is extra apparatuur / werk voor isp

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:08
De marketing opleiding die ik dertig jaar geleden volgde leerde me dat prijzen voor producten en diensten niet door de kosten bepaald worden maar door wat men bereid is te betalen. De rol van marketeers is daarom het zo aantrekkelijk mogelijk te maken zodat men bereid is een hogere prijs te betalen. Door de hogere snelheid als een premium te positioneren en de consument (door beïnvloeding) te conditioneren alsof die hogere snelheid iets is wat men echt nodig heeft, is men bereid daar meer voor te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ArnoldSmit schreef op maandag 24 juni 2024 @ 03:57:
...

Kort samengevat, slecht artikel, geeft een onjuist en onvolledig beeld van de realiteit.
Idd. :(
Zoals, helaas, zo vaak gebeurt bij 'journalistieke' artikelen die pogen een technisch verhaal in popi termen te verwoorden en om click-bait te genereren... :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
Op een ONT kun je honderden klanten aansluiten.

De minimale poortsnelheid richting de klant is inderdaad 1Gbps, maar daar zitten dan ook niet de kosten. Vanuit de ONT verder het netwerk op gaat, afhankelijk van de provider, met slechts 10,20, 40 en heeeeeel soms met 100Gbit. De scenario's die ik ken betreft het overgrote deel echter 20Gbit (2x10Gbit).

Honderden klanten 1Gbps geven terwijl je uplink slechts 10Gbps of 20Gbps is gaat natuurlijk niet werken.

Vandaar meer differentiatie in snelheden (en abbo kosten).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:43
[...]

[Afbeelding]
Grotendeels klopt dit hoor, maar wat betreft streaming is kwaliteit nu natuurlijk wel hoger en daarmee ook de brandbreedte. Maar je kan tegenwoordig idd prima met het laagste abonnement streamen en gamen :+ .

On topic; Zeer populair geschreven artikel, het scoort natuurlijk makkelijk maar slaat nergens op. Op een PON zitten 32/64 aansluitingen die op een 10Gbps poort zit aangesloten, als we iedereen standaard 1Gbps gaan zetten moeten de providers veel investeren in het netwerk, en dan kan je het zelfde riedeltje zeggen met 2/5/8/10Gbps zodra je geupgrade hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-05 15:01
Dit is dikke onzin. Op de kabel (coax) upload de provider ook een bepaalde profile naar je modem toe als je van abbo wisselt, m.a.w. die wordt ook geknepen op basis van abbo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Sissors schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:27:
[...]

Ik gebruik nu exact hetzelfde aan data op 1gbit als toen ik 300mbit had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sauron28
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-05 16:22
99ruud99 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:22:
Ehm, dit is toch logisch?

ga je dan ook klagen dat je geen unlimited mobiel abbo hebt?
en dat in een fles cola maar 1.5l zit? want je kan ook 2L flessen maken...
Die vergelijking klopt natuurlijk niet.
Eigenlijk gebeurd er het volgende:
Je koopt een 1L fles cola. Bij de kassa krijg je de optie om de fles met volledige inhoud te kopen, of ze gieten er 900ml uit zodat je voor minder geld toch je cola hebt...
Wat mij betreft is het best vreemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
sauron28 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:07:
[...]

Die vergelijking klopt natuurlijk niet.
Eigenlijk gebeurd er het volgende:
Je koopt een 1L fles cola. Bij de kassa krijg je de optie om de fles met volledige inhoud te kopen, of ze gieten er 900ml uit zodat je voor minder geld toch je cola hebt...
Wat mij betreft is het best vreemd.
Maar jij koopt geen fles cola.

Jij koopt een lopende stroom aan cola, en jij koopt 500ml/h terwijl er uit de spuitknop wel 1000 ml/h kan komen... echter is de buizencapaciteit achter de spuitknop beperkt in doorstroom, die kan maar 2000 ml/h aan...

Dus op 1000 zou je maar 2 personen (2 spuitknoppen) de maximale heoveelheid cola kunnen geven....echter als je de spuitknop limiteerd, dan zou je 4 personen 500 kunnen geven...of 40 personen 50.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
SirMemeAlot schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:30:
[...]

Grotendeels klopt dit hoor, maar wat betreft streaming is kwaliteit nu natuurlijk wel hoger en daarmee ook de brandbreedte. Maar je kan tegenwoordig idd prima met het laagste abonnement streamen en gamen :+ .

On topic; Zeer populair geschreven artikel, het scoort natuurlijk makkelijk maar slaat nergens op. Op een PON zitten 32/64 aansluitingen die op een 10Gbps poort zit aangesloten, als we iedereen standaard 1Gbps gaan zetten moeten de providers veel investeren in het netwerk, en dan kan je het zelfde riedeltje zeggen met 2/5/8/10Gbps zodra je geupgrade hebt.
Klanten weten niet hoe het werkt, begrijpelijk, moet je ook niet willen weten want het voegt letterlijk niks toe. Maar ze mogen hun artikel wel wat beter schrijven, want dit is gewoon paniek zaaien en bijna een 'haat' zaaien richting de provider.

Daarnaast, wie heeft er 1Gb nodig thuis? Vrij weinig mensen die die lijn goed benutten, wellicht alleen als ze een update downloaden van bijvoorbeeld een spel of hun computer, maar of dat nu 10 minuten of 20 minuten duurt, wat doet dat er toe?

Het is mooi dat we door de marketingmachine geloven dat we op zijn minst 1Gb nodig hebben.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htn02
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-05 20:30
een de klok wel hebben horen luiden, maar geen idee waar de klepel hangt artikel zeg.

dat de last mile minimaal 1gbit link is, betekend niet dat de complete backbone er ook op ingericht is die 1gbit te verwerken.

Volgens mij hadden ze dit kunnen voorkomen door even 5 minuten met de IT afdeling te overleggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
SgtElPotato schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:42:
[...]

Klanten weten niet hoe het werkt, begrijpelijk, moet je ook niet willen weten want het voegt letterlijk niks toe. Maar ze mogen hun artikel wel wat beter schrijven, want dit is gewoon paniek zaaien en bijna een 'haat' zaaien richting de provider.

Daarnaast, wie heeft er 1Gb nodig thuis? Vrij weinig mensen die die lijn goed benutten, wellicht alleen als ze een update downloaden van bijvoorbeeld een spel of hun computer, maar of dat nu 10 minuten of 20 minuten duurt, wat doet dat er toe?

Het is mooi dat we door de marketingmachine geloven dat we op zijn minst 1Gb nodig hebben.
En zelfs als mijn update uitkomt van Warzone (ik heb 1Gb/s download) dan haal ik vaak maar 100Mbit omdat de lijn van de verzender vol zit :o.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rambann
  • Laatst online: 06-05 13:04
Ik vind vooral hoe providers de snelheden aanprijzen bijzonder (belachelijk). Maken ze een "tool" waar je doorheen moet. Als je meer aanvinkt als internet browsen, moet je al minimaal 250Mbps afsluiten (bij wijze van). Gamen is minimaal 1Gbps.

Onwetende mensen worden zo gedreven naar dure abbonementen met (te) hoge snelheden. Vaak genoeg dergelijke gesprekken gehad.

Probleem is denk ik dat hoge snelheden moeilijk te verkopen zijn als we allemaal realistisch naar ons gebruik kijken.

Een "gemiddeld" huishouden zou naar mijn idee het prima afkunnen met 100Mbps (50Mbps kan ook gewoon nog voor wat browsen en streaming).
Enige punt is dat downloaden de lijn kan dichttrekken. Dit gebeurd bij lage snelheden, maar ook bij hoge snelheden (als de backbone het aankan). En dit is nu zo, maar was 20 jaar terug met DSL ook al zo.

En ik denk dat de grootste groep gebruikers thuis alleen maar gebruik maakt van de Wifi (van de profider).
Ik ben groot voorstander van zo veel mogelijk op UTP, maar dat kost geld en tijd.

Ik heb zelf nog nooit een abbo gehad van hoger dan 100Mbps, omdat ik het niet nodig heb.
Ondertussen werken mijn vrouw en ik meerdere dagen vanuit huis. Streamen we met meerdere steamingsdiensten tegelijk. Gamen gaat prima en dan download en upload (backup offsite) ik ook genoeg voor mijn gevoel. En met mijn plex server heb ik geen problemen om 2 a 3 streams buiten huis aan te zetten.
Ik gebruik dan echter geen hardware meer van de provider en heb voor de smartphones en laptops een eigen beheerde en mesh wifi netwerk (zal een groot deel van problemen bij veel mensen wegnemen).

Met alles wat ik doe, zie ik mij nog lang niet als grootverbruiker. Hooguit iets meer als gemiddeld.
Alleen met grote game updates, is het jammer dat het met 10MB gaat ipv 100MB. Maar om dan 15 tot 20 euro per maand extra te gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Er stond ook dat de meeste mensen met sneller internet niet meer downloaden. Oftewel voor de meeste mensen maakt het helemaal niet uit, ze hebben hooguit meer onbenutte capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
De enige reden dat ik 1Gbit heb is omdat het nagenoeg hetzelfde kost als alle andere snelheden het eerste jaar. Destijds overgestapt toen ik 8 maanden voor 25 euro kon krijgen, ongeacht de snelheid. Verschil tussen 400Mbit en 1Gbit is 5 euro per maand na 8 maand. Voor 2 tientjes op jaarbasis is de keuze dan snel gemaakt (zeker omdat ik van Ziggo af kwam zonder kortingen).

Of ik het gebruik? Nou nee, want mijn wifi apparatuur doet 650Mbit. De apparaten die met kabel aan het netwerk hangen gebruiken samen echt niet die resterende 350Mbit.

Meestal haalt de andere kant van de lijn de 1Gbit ook gewoon niet, is de laptop te traag, of moet Windows na het downloaden nog even met Defender over de download heen. Dan boeit het niet of dat servicepack van 1GB binnenkwam met 40MB/s of met 60MB/s, die 8 seconden snelheidswinst op een éénmalig proces boeit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Had het artikel ook gelezen na een cynische opmerking van een kennis over dat artikel. En ja, verbazing alom.

Maar goed, NU.nl neem ik al een tijd niet meer serieus met hun journalistieke onvermogen om een degelijk bericht te schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
[...]

[Afbeelding]
Na 2013 kwam Netflix beschikbaar in Nederland.
Nog niet te spreken over dat de games tegenwoordig vooral digitaal worden uitgegevens en verspreid naar de gebruikers.

Zo ver terug gaan zegt niet zo heel veel over de situatie nu.
Wel kan je veilig stellen, dat er weinig groei zit in de bandbreete vraag na de komst van streaming diensten met name.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:52:
[...]

Ik gebruik nu exact hetzelfde aan data op 1gbit als toen ik 300mbit had.
Je bevestigd nu dus precies wat ik schreef? Maar wat niet de originele stelling onderbouwd (even los dat het N=1 is, en ik het betwijfel, simpelweg omdat we allemaal in de loop der tijden meer data zijn gaan verbruiken).

Mijn onderbuik is iig dat toch vaker zware gebruikers en/of gezinnen een abbo met hogere snelheid pakken. En die verbruiken meer (gezinnen simpelweg omdat het meer mensen zijn).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:28

jurroen

Security en privacy geek

Ik vind dat artikel van Nu.nl echt enorme sensatiezoekende bagger. Er is behoorlijk wat mis mee...

Incorrect

Het artikel gaat helemaal voorbij aan het feit dat het netwerk en de apparatuur helemaal niet is berekend op de mogelijkheid om morgen iedereen 1Gbit te geven. Zaken als overbooking etc. Als we daar wel naar toe zouden gaan is het ofwel onstabiel ófeel vraagt het gigantische investeringen.

Maar goed, laten we dat even buiten beschouwing laten en het tot in het extreme doortrekken, zoals jet artikel ook doet: dan is 1Gbit/s ook afknijpen. De line speed, van de vezels zelf, ligt vele, vele malen hoger :+

Sensatie en misinformatie

Zoals vele anderen in dit topic al hebben aangegeven, van 1Gbit kun je niet sneller Netflixen dan met 100Mbit. Je Spotify stream wordt er niet beter door. Online gamen ook niet - wellicht trek je een nieuw spel of grote update sneller binnen. Maar het doet niets qua peering.

Voor heel veel mensen is 100Mbit, misschien 250Mbit voldoende. Daar zijn zéker uitzonderingen op (waaronder ondergetekende), maar is het echt zo gek dat je dan ook wat meer betaald?

Dit artikel geeft een verkeerd beeld aan "Henk en Ingrid". Die zijn wellicht boos, want ze worden geknepen - terwijl dat een heel verwrongen beeld van de werkelijkheid is.

Ja, providers werken er actief aan mee, door die dienstselectors/keuzewizards. Je hebt geen 1Gbit nodig met een gezin van twee ouders die weinig met computers doen en twee jonge kinderen.

Beter had het artikel daarover kunnen gaan. Feitelijke informatie geven en de grote massa nog eens laten overwegen of ze dat supersnelle abonnement wel nodig hebben.

Just my $0.02

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asset185
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:33

Begrijp ik nu goed dat jij van mening bent dat we allemaal braaf en lief de diepe zakjes van de CEO's en groot aandeelhouders moeten blijven vullen, zonder het leveren van kritiek?

Volgens mij zijn juist de grote bedrijven schuldig aan het langzaam kapot maken van de maatschappij.

[ Voor 2% gewijzigd door rens-br op 25-06-2024 12:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

asset185 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:57:
[...]

Volgens mij zijn juist de grote bedrijven schuldig aan het langzaam kapot maken van de maatschappij.
Nee joh, dat zien wij helemaal verkeerd! O-)

Wij, de simpele consument begrijpen gewoon niet wat goed voor ons is!
Gewoon braaf in het gareel en betalen zult gij. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asset185
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:33
ehtweak schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:11:
[...]

Nee joh, dat zien wij helemaal verkeerd! O-)

Wij, de simpele consument begrijpen gewoon niet wat goed voor ons is!
Gewoon braaf in het gareel en betalen zult gij. :+
Ik vind het bijna bizar om te lezen hoe men tegenwoordig alles maar slikt en vooral geen vragen meer durft te stellen bij onderwerpen zoals dit.

Dat was 10 jaar geleden nog wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
[...]

Begrijp ik nu goed dat jij van mening bent dat we allemaal braaf en lief de diepe zakjes van de CEO's en groot aandeelhouders moeten blijven vullen, zonder het leveren van kritiek?

Het is makkelijk om de 'grote boze bedrijven' de schuld te geven van alles, maar onder de streep betalen wij als consument braaf alles. Voor de een is het duur, voor de ander is het een prima prijs / kwaliteit verhouding. De helft van de mensen kan ook makkelijk met de fiets of het OV naar het werk gaan, maar ondertussen pakken ze toch de auto, blijven ze toch benzine / diesel tanken en 'vullen' ze de zakken.

Het blijft een spel van vraag en aanbod. Maar helaas kijken we daar niet meer naar en betalen we vrolijk alles omdat we alles nodig denken te hebben. Als ik iets te duur vind en het er niet voor over heb ga ik of op zoek naar een alternatief of koop ik het niet. Klagen is makkelijk, doen we allemaal maar als we het alleen bij klagen laten zal er niks veranderen, dan moet je je koopgedrag aanpassen en dat vinden mensen tegenwoordig maar al te lastig.

Zucht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SirMemeAlot
asset185 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:16:
[...]

Ik vind het bijna bizar om te lezen hoe men tegenwoordig alles maar slikt en vooral geen vragen meer durft te stellen bij onderwerpen zoals dit.

Dat was 10 jaar geleden nog wel anders.
Wel heel erg hoog ‘het is allemaal de schuld van de Rabobank’ gehalte. Heb je hier ook onderbouwing voor? Je hebt al een abonnement op internet only voor 30 euro. Dat lijkt me niet heel gek, dat men allemaal denkt 1Gbit verbinding nodig te hebben en daarom meer betalen is wel een probleem van de maatschappij zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
[...]

*knip* Een TR is hier meer op zijn plaats

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 25-06-2024 12:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:31

Umbrah

The Incredible MapMan

Ondertussen blijft nu.nl glasvezel artikelen posten, en weer te linken aan nu een repost vanuit Tweakers:

https://www.nu.nl/tweaker...-glasvezelabonnement.html

Grappig detail: in 'gerelateerd' zit ook het "big business probeert Henk en Ingrid te naaien"-artikel gekoppeld, en de redactie heeft niet de moeite genomen om een andere cover foto te posten.

Ik heb net mijn klacht bij nu.nl nog maar eens 'herinnert', vanuit de raad voor journalistiek moet je een publicatie een maand de tijd geven om op je klacht te reageren.

Ondertussen heb ik nu wel het gevoel (want ik merkte dat collega's/familieleden het ook gelezen hadden) dat een stuk van mijn vakgebied (als GIS-specialist heb je nogal eens met de infra sector te maken...) nu als fraudeurs gezien wordt. Het is nog geen hetze, maar deze stijl journalistiek draagt wel bij aan een afbreuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
De discussie dat 'grote boze bedrijven de oorzaak en oorsprong is van alle ellende op deze wereld hoort hier niet thuis. Dus graag weer ontopic verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
[...]

Nee, wat ik probeerde aan te geven is dat dit niet iets nieuws is, maar het artikel van nu.nl het wel zo brengt, dat we bedonderd worden met de uitrol van glasvezel (wat gewoon niet zo is, want op andere netwerken zien we hetzelfde). Met als resultaat dat iedereen weer over de zeik is.

Het is gewoon een click-bait/sensatie artikel, niets meer, niet minder. 0 diepgang, de journalist had ook doorkunnen vragen hoe het dan wel beter kan. En op z'n minst het verhaal neutraal te brengen, niet hoe wij massaal voor de gek gehouden worden, want dan valt het verkeerd en hebben wij dit soort discussies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McBurger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:10
ik begrijp het probleem waarschijnlijk niet. Er worden abbonementen aangeboden die goedkoper zijn maar niet de snelheid bieden van een duurder abbonement, en daar worden kosten mee gemaakt.
Maar als dat dus niet meer mag gaat het dus betekenen dat er alleen nog maar de duurdere abbonementen zijn. En of wij als consument daar nu blij van moeten worden....
Pagina: 1 2 Laatste