Nieuwbouwwoning - Balans D - CO2 slaapkamer te hoog

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-10 13:28
In onze onlangs opgeleverde woning (geen projectbouw) hebben wij een Stiebel Eltron LWZ 8 CS Premium.

Omdat we (2 pers) wat slecht sliepen (hoofdpijn) heb ik een CO2 sensor (Aeros) aangeschaft. Co2 waardes bleken 's nachts op te lopen tot tegen de 2000 PPM. Ongezond niveau met noodzaak tot ventileren.

Op moment dat de deur van onze slaapkamer openstaat, danwel een raam, blijven de CO2 waardes binnen acceptabele waardes (600-800 PPM).

De installateur is langsgeweest om de filters te reinigen en heeft eea afgesteld aan de ventielen in het huis, maar dit heeft niet tot zichtbare verbetering geleid. We hebben tevens onze slaapkamerdeur en badkamerdeuren iets laten inkorten om een ruimere kier onder de deur te hebben, tevens zonder significant effect.

Mijn conclusie is nu dat het systeem mogelijk ondergedimensioneerd is. De installateur wijst dit af en geeft aan dat het systeem aan de 'vereiste waardes voor afzuiging' voldoet (zijn ze komen testen met een apparaat op de ventielen). Er zijn geen wettelijke vereisten voor CO2 niveaus geven ze aan.

Nu is mijn vraag: we vinden het onredelijk dat we in onze nieuwbouwwoning, waarbij we voor balansventilatie zijn gegaan met het oog op een duurzaam gezond leefklimaat (en dit ook de belofte was), altijd met de slaapkamerdeur open moeten slapen om de CO2 waarde op een acceptabel niveau te houden. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Daaropvolgend, in hoeverre heb ik een punt als ik de installateur verantwoordelijk wil maken om dit op te lossen? Mijns inziens is de belofte niet nagekomen. Ik ben niet onderlegd genoeg op dit onderwerp om het te berekenen, maar mijn vermoeden is dat met een extra afzuigventiel in nabije ruimte (badkamer) danwel toevoerventiel in de slaapkamer, er geen probleem was geweest (maw ruimer gedimensioneerd - hoe exact is niet mijn expertise).

thoughts? vergelijkbare ervaringen? Dank voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door Orfu op 18-06-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-10 14:59
Maar is die CO2 meter wel betrouwbaar?
Er is hier een forum over CO2 meters waar misschien wat info voor jou in staat: CO2-meters voor in huis

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

franssie

Save the albatross

Is die balansventialtie CO2 aan te sturen? Met interne of externe sensor?

CO2, het is vreemd spul. Ik heb sinds een jaar of twee ook een meter (Awair) en ik kan er geen pijl op trekken hoe het zich gedraagd. Ook met open raam (met hor) haal ik soms de 2000.
Wel hebben we ook een luchtfilter dat de lucht wat rondgooit (IKEA ding met carbonfilter) maar dat scheelt ook niet alles.

edit: @Yaksa ik heb meerdere CO2 meters en die lopen redelijk synchroon, maar altijd goed om te controleren door TS, al zijn die dingen niet gratis.

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 18-06-2024 21:16 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
franssie schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:15:
edit: @Yaksa ik heb meerdere CO2 meters en die lopen redelijk synchroon, maar altijd goed om te controleren door TS, al zijn die dingen niet gratis.
Nou ja, ik vraag het omdat er best veel zogenaamde CO2 meters op de markt zijn die niet daadwerkelijk het CO2 gehalte meten maar andere (fijn)stoffen en daar, middels een algoritme of zoiets, het CO2 gehalte uit afleiden. Plus dat ze regelmatig 'geijkt' moeten worden. Bij sommige meters hoef je maar een scheet te laten of een eitje te bakken en het 'CO2 gehalte' schiet omhoog.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:30:
[...]

Nou ja, ik vraag het omdat er best veel zogenaamde CO2 meters op de markt zijn die niet daadwerkelijk het CO2 gehalte meten maar andere (fijn)stoffen en daar, middels een algoritme of zoiets, het CO2 gehalte uit afleiden. Plus dat ze regelmatig 'geijkt' moeten worden. Bij sommige meters hoef je maar een scheet te laten of een eitje te bakken en het 'CO2 gehalte' schiet omhoog.
In het door jou aangehaalde topic staat voldoende info voor TS.
En ja, een awair meet ook fijnstof en vluchtige stoffen. Ga je een ei bakken of iets schilderen, dan schiet die inderdaad naar recordhoogtes, ik denk dat die metingen kloppen. En dat is prima, na een uurtje moet dat weggeventileerd zijn, en dat zie je dan ook.

Maar meten is weten voor TS, dus het gaat om de hoge waardes. Een CO2 meter loopt uiteindelijk terug naar het standaardniveau van 400 zonder calibratie als het goed is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:42
Orfu schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:09:
In onze onlangs opgeleverde woning (geen projectbouw) hebben wij een Stiebel Eltron LWZ 8 CS Premium.

Omdat we (2 pers) wat slecht sliepen (hoofdpijn) heb ik een CO2 sensor (Aeros) aangeschaft. Co2 waardes bleken 's nachts op te lopen tot tegen de 2000 PPM. Ongezond niveau met noodzaak tot ventileren.

Op moment dat de deur van onze slaapkamer openstaat, danwel een raam, blijven de CO2 waardes binnen acceptabele waardes (600-800 PPM).

De installateur is langsgeweest om de filters te reinigen en heeft eea afgesteld aan de ventielen in het huis, maar dit heeft niet tot zichtbare verbetering geleid. We hebben tevens onze slaapkamerdeur en badkamerdeuren iets laten inkorten om een ruimere kier onder de deur te hebben, tevens zonder significant effect.

Mijn conclusie is nu dat het systeem mogelijk ondergedimensioneerd is. De installateur wijst dit af en geeft aan dat het systeem aan de 'vereiste waardes voor afzuiging' voldoet (zijn ze komen testen met een apparaat op de ventielen). Er zijn geen wettelijke vereisten voor CO2 niveaus geven ze aan.

Nu is mijn vraag: we vinden het onredelijk dat we in onze nieuwbouwwoning, waarbij we voor balansventilatie zijn gegaan met het oog op een duurzaam gezond leefklimaat (en dit ook de belofte was), altijd met de slaapkamerdeur open moeten slapen om de CO2 waarde op een acceptabel niveau te houden. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Daaropvolgend, in hoeverre heb ik een punt als ik de installateur verantwoordelijk wil maken om dit op te lossen? Mijns inziens is de belofte niet nagekomen. Ik ben niet onderlegd genoeg op dit onderwerp om het te berekenen, maar mijn vermoeden is dat met een extra afzuigventiel in nabije ruimte (badkamer) danwel toevoerventiel in de slaapkamer, er geen probleem was geweest (maw ruimer gedimensioneerd - hoe exact is niet mijn expertise).

thoughts? vergelijkbare ervaringen? Dank voor het meedenken!
En hoe zit het met de co2 in andere vertrekken? Ook daar te hoog?
En de pijpen naar buiten zitten voldoende uit elkaar en niet direct naast die van de buren?
Wat is het co2 gehalte direct bij de luchtinblaas ventielen op de slaapkamer?
Gaat het beter als je ‘s avonds de inblaas ventielen in bv de woonkamer blokkeert ( met plastic zak met elastiek ofzo?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
Dank voor reacties. Co2 meter is betrouwbaar. Is geen Ali ding maar een serieuze meter https://www.aeros-sensor.eu/ (aeros pro). Zie ook duidelijk effect van deur / raam open of dicht en stabiel niveau gedurende de dag.

Ik heb helaas maar 1 co2 meter. Krengen zijn duur. Maar aangezien bij slaapkamerdeur open co2 niveau binnen redelijke grenzen blijft (installatie op stand 1) verwacht ik geen problemen in de rest van het huis, waar oppervlaktes groter zijn, maar ook meer inblaasventielen zijn.

Wat zou de meerwaarde kunnen zijn van blokkeren andere inblaasventielen? Gemeten capaciteit van inblaasventiel in SK voldoet volgens installateur aan de norm.. maw - ik ben niet zozeer zélf op zoek naar de oplossing, maar vraag me af of het redelijk is om op dit punt een oplossing van de installateur te verwachten. (Oplevergebrek?) Ik vind het namelijk niet normaal om noodgedwongen met de deur open te moeten slapen om een gezond klimaat op de SK te hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:49
Installatie op stand 1 zeg je... wat dacht je van stand 2 eens proberen? Stand 1 is voor basis ventilatie, niet voor 2 slapende personen in een slaapkamer met ramen en deuren dicht.

Ik heb op de slaapkamer van onze jongste een Resideo R200 met ESP8266 erin gesoldeerd aan HomeAssistant gekoppeld, die module kan ook de Orcon box aansturen. Bij 5 minuten >1000ppm gaat de ventilatie automatisch naar stand 2, bij 10 minuten <1000ppm gaat de box weer op stand 1. Ik zie de hele nacht een zaagtandje in de CO2 grafiek daardoor. Laat ik de box de hele nacht op 2 staan daalt de CO2 naar 800ppm. Raam staat op kierstand, er zit een afzuigventiel in zijn slaapkamer.

[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 18-06-2024 22:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:09
In het systeem D topic (Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic) komen dit soort verhalen van ondergedimensioneerde systemen die wel aan de normen voldoen vaker voor, vooral bij nieuwbouwwoningen. Lees de TS van dat topic maar eens door. TLDR: de normen zijn onvoldoende, en helaas door lobbywerk van de sector ook al jaren niet aangepast.

Om je in detail verder te kunnen helpen hebben is de ventilatie berekening van je huis nodig. Die kan je opvragen bij de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
_JGC_ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:32:
Installatie op stand 1 zeg je... wat dacht je van stand 2 eens proberen? Stand 1 is voor basis ventilatie, niet voor 2 slapende personen in een slaapkamer met ramen en deuren dicht.

Ik heb op de slaapkamer van onze jongste een Resideo R200 met ESP8266 erin gesoldeerd aan HomeAssistant gekoppeld, die module kan ook de Orcon box aansturen. Bij 5 minuten >1000ppm gaat de ventilatie automatisch naar stand 2, bij 10 minuten <1000ppm gaat de box weer op stand 1. Ik zie de hele nacht een zaagtandje in de CO2 grafiek daardoor. Laat ik de box de hele nacht op 2 staan daalt de CO2 naar 800ppm. Raam staat op kierstand, er zit een afzuigventiel in zijn slaapkamer.
Goed punt en niet benoemd door me. Stand 3 haalt wel iets uit, maar onvoldoende (stand 2 vrijwel niets). Zie misschien 200-300ppm verschil bij stand 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Orfu schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:25:
Co2 meter is betrouwbaar. Is geen Ali ding maar een serieuze meter https://www.aeros-sensor.eu/ (aeros pro). Zie ook duidelijk effect van deur / raam open of dicht en stabiel niveau gedurende de dag.
Het feit dat de meter die jij gekocht hebt niet een keer genoemd wordt in het forum wat ik aangaf doet mij toch vermoeden dat het niet zo'n serieuze meter is? Welk type sensoren zitten er in?
Dat iets duur is wil niet automatisch zeggen dat zaken op een correcte zuivere manier gemeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orfu
Yaksa schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:15:
[...]

Het feit dat de meter die jij gekocht hebt niet een keer genoemd wordt in het forum wat ik aangaf doet mij toch vermoeden dat het niet zo'n serieuze meter is? Welk type sensoren zitten er in?
Dat iets duur is wil niet automatisch zeggen dat zaken op een correcte zuivere manier gemeten worden.
Yaksa, met alle respect en waardering voor je reactie, er is online voldoende te vinden over deze sensor her en der en ook in het topic is er iemand die deze gereviewed heeft. Ik ben op zoek naar handelingsperspectief, niet naar het mezelf moeten verdedigen tav de sensor die ik heb aangeschaft, omdat deze niet in een forum topic voorkomt.

Bedoel dit niet bot overigens hoor. Maar anders blijven we het over de sensor hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:15
De vraag of je die installateur verantwoordelijk kan stellen voor het niet halen van de door jou gewenste co2 waardes is een lastige. Heeft die installateur dit systeem bedacht of alleen in opdracht van een architect of aannemer zo geïnstalleerd?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:12

martijn v o

Certified by Enphase.

Hoeveel m3/h was het ontwerp en hoeveel is er daadwerkelijk gemeten?
Bouwbesluit geeft de minimale hoeveelheden weer.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Orfu schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 07:06:
[...]Yaksa, met alle respect en waardering voor je reactie, er is online voldoende te vinden over deze sensor her en der en ook in het topic is er iemand die deze gereviewed heeft. Ik ben op zoek naar handelingsperspectief, niet naar het mezelf moeten verdedigen tav de sensor die ik heb aangeschaft, omdat deze niet in een forum topic voorkomt.
Bedoel dit niet bot overigens hoor. Maar anders blijven we het over de sensor hebben.
Ik kan online ook genoeg vinden over sensoren die de hemel in geprezen worden, maar in werkelijkheid helemaal niet 'echt' meten wat er op de display staat.
Terwijl een hoge waarde op de display de hele reden is dat je dit topic hebt geopend.
Een (1) review zegt natuurlijk helemaal niks, onwetendheid over hetgeen gemeten kan maar zo.
Heb je ook fysieke klachten, zoals hoofdpijn, duizeligheid, kortademigheid, verhoogde hartslag, vermoeidheid en concentratieproblemen, wanneer er op jouw display een hoge waarde staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 13:54
Je zegt ruimte onder de deur maar dat is raar. Bij balans ventilatie heb je inblaas en afzuig.
Bouwbesluit (2012/2020) zegt wel iets over de ventilatie norm (1200 ppm – gebaseerd op 7 liter/seconde per persoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Yaksa hoofdpijn is letterlijk benoemd in TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
lothar schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:23:
Je zegt ruimte onder de deur maar dat is raar. Bij balans ventilatie heb je inblaas en afzuig.
Bouwbesluit (2012/2020) zegt wel iets over de ventilatie norm (1200 ppm – gebaseerd op 7 liter/seconde per persoon.
De afzuig en inblaas zitten niet in dezelfde ruimte. Dwz afzuig zit in de keuken, badkamers en toilet. Inblaas in principe in alle ruimtes. Dus in geval van de slaapkamer zou de flow naar de badkamer en keuken (gang heeft open verbinding met benedenverdieping) zijn.
franssie schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:15:
Is die balansventialtie CO2 aan te sturen? Met interne of externe sensor?

CO2, het is vreemd spul. Ik heb sinds een jaar of twee ook een meter (Awair) en ik kan er geen pijl op trekken hoe het zich gedraagd. Ook met open raam (met hor) haal ik soms de 2000.
Wel hebben we ook een luchtfilter dat de lucht wat rondgooit (IKEA ding met carbonfilter) maar dat scheelt ook niet alles.

Helaas niet CO2 aan te sturen en ook geen mogelijkheid toe.

[ Voor 37% gewijzigd door Orfu op 19-06-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:42
@Orfu ook niet ergens een fysieke schakelaar met stand 1-2-3?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
franssie schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:35:
@Yaksa hoofdpijn is letterlijk benoemd in TS
Ja, duh, dat las ik ook. Vandaar dat ik ook de andere symptomen noemde. Hoofdpijn heeft iedereen wel 's, dat is niet onmiddellijk een maatstaf voor een te hoog CO2 gehalte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32

de Peer

under peer review

Wat ik heb gedaan is het uitblaasventiel wat beter richten op het bed. Ik heb het ventiel dus voor 2/3 deel afgesloten en die 1/3 op het bed gericht. Hierdoor heb je volgens mij de beste luchtverversing. Je blaast verse lucht richting de bron van de CO2 en de lucht maakt een mooie route door je slaapkamer voordat het weer onder de deur verdwijnt.
Doe ik dit niet, dan gaat een groter deel van de verse lucht direct onder de deur door, zonder dat het zich vermengd heeft met de rest van de lucht in de slaapkamer.

Tegelijkertijd moet je kritisch kijken naar je opstelling. Waar meet jij die CO2? Op het nachtkastje zal de CO2 altijd hoog zijn als dat de richting is waarin jij uitademt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:41
Zelfs bij een ondergedimensioneerd systeem vind ik het absurd hoge waardes zelfs in stand 3.

Ik zou haast denken dat er bij de aanleg van het ventilatiesysteem iets serieus niet goed is gedaan, kanaal niet goed aangesloten ofzo?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
No Hands schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 07:21:
De vraag of je die installateur verantwoordelijk kan stellen voor het niet halen van de door jou gewenste co2 waardes is een lastige. Heeft die installateur dit systeem bedacht of alleen in opdracht van een architect of aannemer zo geïnstalleerd?
De ventilatieberekening is door een derde partij uitgevoerd - die heeft aangegven dat aan NEN1087 en NPR 1088 moet worden voldaan. Advies bij de berekening was om ISSO publicatie 62 aan te houden voor het ontwerp. L/s toevoersberekening voor de slaapkamer stond op 14,31. Advies was 12cm2 doorlaat onder de deuren. (min 10, max 20mm spleet onder standaard deur).

[ Voor 33% gewijzigd door Orfu op 19-06-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
BarryH schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:41:
@Orfu ook niet ergens een fysieke schakelaar met stand 1-2-3?
Kan digitaal op stand 3 zetten (online omgeving). dat dus aantal nachten geprobeerd. Heeft wel enig effect, maar zit nog steeds rond de 1800.
de Peer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:42:
Wat ik heb gedaan is het uitblaasventiel wat beter richten op het bed. Ik heb het ventiel dus voor 2/3 deel afgesloten en die 1/3 op het bed gericht. Hierdoor heb je volgens mij de beste luchtverversing. Je blaast verse lucht richting de bron van de CO2 en de lucht maakt een mooie route door je slaapkamer voordat het weer onder de deur verdwijnt.
Doe ik dit niet, dan gaat een groter deel van de verse lucht direct onder de deur door, zonder dat het zich vermengd heeft met de rest van de lucht in de slaapkamer.

Tegelijkertijd moet je kritisch kijken naar je opstelling. Waar meet jij die CO2? Op het nachtkastje zal de CO2 altijd hoog zijn als dat de richting is waarin jij uitademt.
Meting ongeveer op borsthoogte, aan wand, ergens in het midden tussen ventiel (plafond) en bed in.
Als ik de deur 's nachts dicht heb vallen we wel in slaap, maar worden we allebei een paar uur later wakker met koppijn / verhoogde hartslag. Als we dan kijken zien we dus een flinke CO2 piek. Zetten we de deur open, zie je de waardes langzaam weer normaliseren. En het is ook geen projectie, want we hadden hier een aantal weken last van (verder nooit slaapproblemen). Toen ben ik gaan meten en presto. Deur open = klachten weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32

de Peer

under peer review

Orfu schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:49:
[...]

Kan digitaal op stand 3 zetten (online omgeving). dat dus aantal nachten geprobeerd. Heeft wel enig effect, maar zit nog steeds rond de 1800.
[...]

Meting ongeveer op borsthoogte, aan wand, ergens in het midden tussen ventiel (plafond) en bed in.
Als ik de deur 's nachts dicht heb vallen we wel in slaap, maar worden we allebei een paar uur later wakker met koppijn / verhoogde hartslag. Als we dan kijken zien we dus een flinke CO2 piek. Zetten we de deur open, zie je de waardes langzaam weer normaliseren. En het is ook geen projectie, want we hadden hier een aantal weken last van (verder nooit slaapproblemen). Toen ben ik gaan meten en presto. Deur open = klachten weg.
Ik herken het heel erg. wij hadden precies hetzelfde. Voor mij staat ook vast dat het door de hoge CO2 komt in jouw geval.

Wat ik allemaal gedaan heb:
-Deurspleet groter gemaakt
-Zoals hierboven genoemd, richten van het ventiel naar het bed.
-Ventiel verder open gezet, en meer gesloten op de kamers waar we weinig verblijven.

En dit net zo lang totdat we op 1000-1100 ppm uit kwamen gedurende de nacht. Dat vond ik acceptabel genoeg. Meetpunt zit bij mij boven het bed, dus is mogelijk altijd iets verhoogd en niet representatief voor de gehele kamer.

Het liefst zou ik de boel nog iets verder automatiseren. Dus dat de kleppen op kamers waar niemand aanwezig is helemaal dicht gaan, zodat de luchtverversing zich volledig op onze slaapkamer kan richten.

Ik vind het namelijk erg zonde en inefficient dat de ventilatieunit als geheel keihard moet draaien (in het hele huis) alleen om 1 kamer iets beter te ventileren.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 19-06-2024 13:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08
Het bouwbesluit berekent het debiet voor een ruimte adhv oppervlak. Je geeft aan dat het debiet ingesteld is op 14,31 l/s, dat is ~50 m3/h op stand 3. (delen door 0.9l/s/m2 geeft dus ongeveer 16m2 oppervlak).
Dat is in de praktijk meestal te weinig voor 2 personen op een gemiddeld formaat slaapkamer.

Bovenstaand debiet wordt gehaald op stand 3. Je wilt echter op stand 2 al 25-30m3/h/persoon halen. Het bouwbesluit schiet daarin tekort. Installateurs die zich puur aan het bouwbesluit houden blijven dus deze fouten maken.
Het vervelende is dat 25-30 m3/h/persoon zich vertaalt in 75-90 m3/h op stand 3, en dat is eigenlijk een te hoog debiet om met 1 ventiel te verspreiden. In het balansventilatie topic raden we dan ook altijd aan om in de hoofdslaapkamer 2 ventielen te plaatsen.
Ik zou de installateur vriendelijk verzoeken om het systeem af te stellen op 21l/s (75m3/h) voor de slaapkamer. Dat komt neer op 50m3/h in stand 2.
De kans is groot dat je nu geluidsproblemen krijgt in stand 3, maar dan ben je als het goed is druk met douchen, koken of bezoek.
Als dat werkt voor je zou je kunnen kijken of er een mogelijkheid is voor een 2e ventiel als permanente oplossing.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:09
P5ycho schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:22:
Het bouwbesluit berekent het debiet voor een ruimte adhv oppervlak. Je geeft aan dat het debiet ingesteld is op 14,31 l/s, dat is ~50 m3/h op stand 3. (delen door 0.9l/s/m2 geeft dus ongeveer 16m2 oppervlak).
Dat is in de praktijk meestal te weinig voor 2 personen op een gemiddeld formaat slaapkamer.

Bovenstaand debiet wordt gehaald op stand 3. Je wilt echter op stand 2 al 25-30m3/h/persoon halen. Het bouwbesluit schiet daarin tekort. Installateurs die zich puur aan het bouwbesluit houden blijven dus deze fouten maken.
Het vervelende is dat 25-30 m3/h/persoon zich vertaalt in 75-90 m3/h op stand 3, en dat is eigenlijk een te hoog debiet om met 1 ventiel te verspreiden. In het balansventilatie topic raden we dan ook altijd aan om in de hoofdslaapkamer 2 ventielen te plaatsen.
Ik zou de installateur vriendelijk verzoeken om het systeem af te stellen op 21l/s (75m3/h) voor de slaapkamer. Dat komt neer op 50m3/h in stand 2.
De kans is groot dat je nu geluidsproblemen krijgt in stand 3, maar dan ben je als het goed is druk met douchen, koken of bezoek.
Als dat werkt voor je zou je kunnen kijken of er een mogelijkheid is voor een 2e ventiel als permanente oplossing.
Helemaal eens P5cho zoals gebruikelijk, maar een aantekening dat een deel hiervan nog giswerk is. Bijvoorbeeld “bovenstaand debiet wordt gehaald op stand 3” is waarschijnlijk zo, ben ik eens, maar hoeft niet zo te zijn.

Daarom nogmaals een verzoek aan TS zoals ik eerder in dit topic al deed, om de ventilatieberekening te posten (met tabellen en kaarten), pas dan kunnen we echt 100% zeggen wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08
Ik doe onderdaad wat aannames, het is aan de topicstarter om dit te bevestigen :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Pagina: 1