Is mijn vloer op zand geïsoleerd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerwbd
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-08 16:20
Dames en heren, wie weet hoe ik erachter kan komen of mijn vloer geisoleerd is?
Het gaat om het rechtergedeelte van de woning. Zoals op de bouwtekening te zien is, ligt de vloer direct in het zand, itt het linkerdeel van de woning, die wel een kruipruimte heeft.

De woning is gebouwd in 1991 dus ik vermoed dat er weinig tot geen isolatie is toegepast bij het aanleggen van de vloer (en zover ik weet nooit nageisoleerd), maar ik wil het graag zeker weten, voordat ik de vloer zelf verwijder en hem ga isoleren. Iemand een idee hoe ik dit kan controleren, zonder dat ik al ga breken? Bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerwbd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQyf7vKFwjHG9J-6yyQ5Mq0qeL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sm4UxOUfUFNiTNZAKmEfWDCf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:01

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Volgens de tekening is de vloer ongeïsoleerd. Letterlijk staat er 200mm zand, pe-folie en st (stamp) beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
In 1991 was vloerisolatie al verplicht maar alleen bij woonruimtes. Dit is een garage? Die werd toen standaard niet geïsoleerd en het staat ook niet op de tekening. Bij die andere ruimte staat PS blokken als isolatie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Boor er een gat door heen?

Waarschijnlijk kom je folie en dan gelijk zand tegen..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamerwbd
Ja dit is vermoedelijk een garage geweest. Bedankt voor jullie hulp, ik ga breken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerwbd
Nog een vraag eigenlijk voordat ik ga breken. Zie onderstaande tekeningen. De vorige eigenaar van het huis zei destijds dat de woning op een plaatfundering staat. De tekening toont echter een strook fundering. In de kruipruimte onder het huis ligt geen zand, de gehele vloer is beton. Het lijkt me dat de vorige bewoner hier dus gelijk had, of is dat te simpel gesteld? Nu lees ik in onderstaand topic dat ik ongeveer 50% van de diepte van de kruipruimte kan afgraven zodat ik ruimte kan maken voor isolatiemateriaal. Geldt dit ook voor een plaatfundering?

Tot hoe diep kan ik veilig mijn vloer uitgraven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nf9fNrI_kwMPs0FvdKbuG_-TsGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsPQEAu3weSs0AAysjiQ14Jv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUhjmc__BaBc8uqluFiQlTvd6Kc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lj2I14CQWJJmRaE2rrviURqc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:03
kamerwbd schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:19:
Nog een vraag eigenlijk voordat ik ga breken. Zie onderstaande tekeningen. De vorige eigenaar van het huis zei destijds dat de woning op een plaatfundering staat. De tekening toont echter een strook fundering. In de kruipruimte onder het huis ligt geen zand, de gehele vloer is beton.
Maar je hebt dus een kruipruimte? Bij een plaat fundering denk ik namelijk aan een plaat met vorstrand maar dan heb je geen kruipruimte.
Wellicht hebben ze gewoon beton gestort in je kruipruimte zodat die lekker droog is. In de praktijk staat de vloer dan nog steeds gewoon op de voorgeschreven stroken. Klopt de diepte van je kruipruimte met het plaatje?
Nu lees ik in onderstaand topic dat ik ongeveer 50% van de diepte van de kruipruimte kan afgraven zodat ik ruimte kan maken voor isolatiemateriaal. Geldt dit ook voor een plaatfundering?
Deze vraag snap ik niet. Wat wil je afgraven als er beton zit? Er valt weinig te graven? En je vloer is al geïsoleerd toch? Wil je extra isolatie aan de onderkant en heb je geen ruimte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
bij een plaat kan je niet graven daar zit een plaat ;) eigenlijk is het gewoon een soort vloer op het zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerwbd
Ik denk dat ik het niet goed uitleg. Het hele verhaal gaat over de rechterzijde van het huis, met het platte dak. Dat was vroeger waarschijnlijk een garage, en het heeft zover ik weet geen kruipruimte. Er is in ieder geval vanuit de kruipruimte onder de woning geen doorgang om onder de garage te komen. Ik wil de vloer van die oude garage dus uitgraven, isoleren en vloerverwarming aanleggen.

Ik zal op een later moment even de diepte van de kruipruimte opmeten. Maar zoals ik D-e-n begrijp zou een pand op een plaatfundering nooit een kruipruimte hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

In theorie kan het maar in de praktijk zal je ze nooit zien omdat ze alleen maar duurder zijn. meestal maken we de "kruipruimte" dan dieper en hebben de huizen direct ook een kelder. of brengen we grondverbetering aan en wordt het een dragende vloer (plaatfundering) en dus zonder kruipruimte.

[ Voor 31% gewijzigd door twain4me op 16-06-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Die detail tekening is niet relevant want dat gaat over je woning en niet over je garage/aanbouw(schuur of wat het ook moge zijn.

Je garage/aanbouw/schuur heeft een betonnen vloer die rechtstreeks op zand is gestort. Dat heeft dus helemaal niets nodig met wat je onder je woongedeelte vindt en is een heel andere situatie. Je lijkt die dingen door elkaar te halen.

Wil je dat isoleren van onderen dan dien je ook rekening te houden met dat je vloer voldoende steun behoud tegen inzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:20
Dit zijn bouwkundige tekeningen van een architect. Vervolgens is er een constructeur aan het werk gegaan en die heeft oa de fundering bereken. Kan best zijn dat die uiteindelijk een palenfundering heeft geadviseerd.

Vraag bij de gemeente de constructie tekeningen en -berekeningen op. Of een revisie tekening. Als het goed is en met een beetje geluk zit dit in het archief van de gemeente.

Overigens kan het heel goed, een palenfundering met kruipruimte. En ook in combinatie met een garage die niet geïsoleerd is. (Is vaak een meerwerk optie bij de nieuwbouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Bas.013 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:04:
Dit zijn bouwkundige tekeningen van een architect. Vervolgens is er een constructeur aan het werk gegaan en die heeft oa de fundering bereken. Kan best zijn dat die uiteindelijk een palenfundering heeft geadviseerd.

Vraag bij de gemeente de constructie tekeningen en -berekeningen op. Of een revisie tekening. Als het goed is en met een beetje geluk zit dit in het archief van de gemeente.

Overigens kan het heel goed, een palenfundering met kruipruimte. En ook in combinatie met een garage die niet geïsoleerd is. (Is vaak een meerwerk optie bij de nieuwbouw).
plaat , niet paal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:03
kamerwbd schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:40:
Ik denk dat ik het niet goed uitleg. Het hele verhaal gaat over de rechterzijde van het huis, met het platte dak.
Maar dat plaatje is van het linkerdeel dus dat zegt niet zoveel. Vandaar de verwarring.

Het meest waarschijnlijke lijkt me dat ze de muren van de garage ook op stroken hebben gezet en er daarna een vloer hebben tussen gestort. In dat geval zou je die (met beleid) kunnen vervangen.

Mochten ze de gehele garage op een plaat met vorstrand hebben gezet, dus ook de buitenmuren, dan gaat dat natuurlijk niet.

Dat zou je aan de binnenkant kunnen zien doordat er een naad zit tussen vloer en muur en aan de buitenkant kun je plaatselijk een stukje grond weggraven om te zien wat je aantreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:20
Oeps, te snel gelezen 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
D-e-n schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:24:
[...]

Maar dat plaatje is van het linkerdeel dus dat zegt niet zoveel. Vandaar de verwarring.

Het meest waarschijnlijke lijkt me dat ze de muren van de garage ook op stroken hebben gezet en er daarna een vloer hebben tussen gestort. In dat geval zou je die (met beleid) kunnen vervangen.

Mochten ze de gehele garage op een plaat met vorstrand hebben gezet, dus ook de buitenmuren, dan gaat dat natuurlijk niet.

Dat zou je aan de binnenkant kunnen zien doordat er een naad zit tussen vloer en muur en aan de buitenkant kun je plaatselijk een stukje grond weggraven om te zien wat je aantreft.
Bij het rechterdeel op de afbeelding, met het platte dak zie je dezelfde fundering als het linkerds, de woning.
Alleen ligt er een betonplaat tussen de muren op maaiveld hoogte. Met direct daaronder zand.
Dus zou je idd een vloer verwachten die tussen de muren gestort is en dus uit te breken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-10 15:13
Nu is de vraag natuurlijk is de buitenmuur van de garage enkelsteens of juist voorzien van een extra isolatie of voorzet muur? Dan kan je ook bepalen of de vloer er gemakkelijk uit te breken is.

Zelfde geldt natuurlijk ook voor het dak. Wat is daarmee gebeurd aan isolatie in of op het dak? Of is het alleen afgetimmerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
kamerwbd schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:39:
Dames en heren, wie weet hoe ik erachter kan komen of mijn vloer geisoleerd is?
Het gaat om het rechtergedeelte van de woning. Zoals op de bouwtekening te zien is, ligt de vloer direct in het zand, itt het linkerdeel van de woning, die wel een kruipruimte heeft.

De woning is gebouwd in 1991 dus ik vermoed dat er weinig tot geen isolatie is toegepast bij het aanleggen van de vloer (en zover ik weet nooit nageisoleerd), maar ik wil het graag zeker weten, voordat ik de vloer zelf verwijder en hem ga isoleren. Iemand een idee hoe ik dit kan controleren, zonder dat ik al ga breken? Bedankt voor jullie hulp!
Volgens de tekening is er geen isolatie. Dat was zeer ongebruikelijk voor zulke ruimten in die tijd.

Sla/Boor een gat in de vloer als je de tekening niet gelooft, andere werkbare methoden zijn er niet.

Maar dit was je allemaal al verteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
In de garage is een betonvloer op zand, deze kan je er uit slopen en dan wat afgraven, isolatie plaatsen en een nieuwe betonvloer storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerwbd
Iedereen wederom bedankt voor alle hulp. Het logisch dat er een betonvloer in het zand ligt. Maar de vraag over de fundering heb ik hier gesteld ivm instortingsgevaar van de muren.

Wanneer ik de vloer uitbreek moet ik daarna een deel afgraven om ruimte te maken voor de isolatie. In het onderstaand topic zegt @ollie1965 dat je grofweg voor 50% van de hoogte van de fundering mag uitgraven, wil je geen gevaar lopen dat je muur verschuift/instort. Ik ga er nog een constructeur bijhalen maar wil dit zelf graag ook begrijpen.

Vloer op zand, welke opbouw kiezen?

Er komt bij mij nu de vraag op: Dat grofweg 50% van funderingdiepte uitgraven, geldt dat ook bij plaatfundering?

De reden dat ik dit vraag: De vorige eigenaar was bouwvakker en heeft het huis zelf gebouwd. Hij heeft me verteld dat het huis op een plaatfundering staat. Probleem is: Hij heeft veel verteld en vanalles bleek niet waar te zijn. Dus ja, heb ik nu een plaatfundering of was dat ook weer gel*l? De tekeningen wijzen op een strokenfundering.
Ik heb geen verstand van funderingen, ik kan alleen beschrijven wat ik zie in mijn kruipruimte en op de tekeningen. Overigens heb ik bij de gemeente extra tekeningen opgevraagd. Zie hieronder.

Dus samenvattend:
-Wie kan met me meedenken over de funderingen en welke invloed heeft dit op de diepte die ik kan uitgraven van de vloer in de garage?
-Kan iemand op basis van de tekeningen de conclusie trekken wat voor fundering ik onder de woning heb?
-En is die fundering ook toegepast onder de garage? (Als er al een plaatfundering is onder de hoofdwoning, is het dan logisch dat de garage daar niet op staat, maar juist weer op stroken??)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPh0mP55LfkU2TD2OiVSUkt6EFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6OS4HMA3pGijvNZZ52x2fAY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3CpZsoKfM_TGNsLAFuRN4x6AW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7cIxoaR24JS0JgvjhdwTsxx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10 16:06

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Veel termen veel verwarring enz. enz. enz.

Komt erop neer dat er waarschijnlijk op staal gefundeerd is. En NEE staal is geen Ferro maar een vaste stabiele zandlaag (ook wel wit/geelzand genoemd) welke voldoende draagkracht heeft (bij een bepaalde breedte van de fundering) om de bovenstaande last niet te laten wegzakken.

De tekening geeft weer hoe men dit gedaan heeft, tot diepte X onder mailveld afgegraven (a.d.h.v. van een sonderingsrapport en constructieberekening), vervolgens een ringplaat gestort van X breed en X hoog met X bewapening erin. Alles berekend door de constructeur met de waarden van de sondering en de last die erop gaat komen. Vervolgens heeft met er een (half) steens muur op gemetseld (veel goedkoper dan een hoge betonnen fundering).

Maar wat let je om naast je woning een sleuf te graven (bij de woning en de voormalige garage), en te zien op welke diepte de plaat zit, hoe dik hij is en wat de halve breedte is (zie tekening van steens en half steense muur).
Vervolgens weet je de hoogte van de (half)steense opbouw en weet je of je voldoende ruimte hebt om met EPS, PIR of iets van die strekking te isoleren.

De 50% is dus een vuistregel van mijn eerdere constructeur bij stabiele grond.
Stel dat bovenzijde van de ringfundering nu 100cm is, dan zou je 50cm kunnen afgraven.
Voor een betonvloer en vloerverwarming heb je iets van een pakket van 15cm nodig, 10cm beton met hierin staalmatten en 5 cm smeervloer met vloerverwarming. Blijft er nog 35cm over om te isoleren, bij gebruik van EPS heb je dan een Rd van iets van 8,5 en bij PIR nog veel hoger. Volgens mij meer dan genoeg ruimte om een goed geïsoleerde vloer te hebben.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:48
kamerwbd schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:33:
Iedereen wederom bedankt voor alle hulp. Het logisch dat er een betonvloer in het zand ligt. Maar de vraag over de fundering heb ik hier gesteld ivm instortingsgevaar van de muren.

Wanneer ik de vloer uitbreek moet ik daarna een deel afgraven om ruimte te maken voor de isolatie. In het onderstaand topic zegt @ollie1965 dat je grofweg voor 50% van de hoogte van de fundering mag uitgraven, wil je geen gevaar lopen dat je muur verschuift/instort. Ik ga er nog een constructeur bijhalen maar wil dit zelf graag ook begrijpen.

Vloer op zand, welke opbouw kiezen?

Er komt bij mij nu de vraag op: Dat grofweg 50% van funderingdiepte uitgraven, geldt dat ook bij plaatfundering?

De reden dat ik dit vraag: De vorige eigenaar was bouwvakker en heeft het huis zelf gebouwd. Hij heeft me verteld dat het huis op een plaatfundering staat. Probleem is: Hij heeft veel verteld en vanalles bleek niet waar te zijn. Dus ja, heb ik nu een plaatfundering of was dat ook weer gel*l? De tekeningen wijzen op een strokenfundering.
Ik heb geen verstand van funderingen, ik kan alleen beschrijven wat ik zie in mijn kruipruimte en op de tekeningen. Overigens heb ik bij de gemeente extra tekeningen opgevraagd. Zie hieronder.

Dus samenvattend:
-Wie kan met me meedenken over de funderingen en welke invloed heeft dit op de diepte die ik kan uitgraven van de vloer in de garage?
-Kan iemand op basis van de tekeningen de conclusie trekken wat voor fundering ik onder de woning heb?
-En is die fundering ook toegepast onder de garage? (Als er al een plaatfundering is onder de hoofdwoning, is het dan logisch dat de garage daar niet op staat, maar juist weer op stroken??)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In 95% van de gevallen is een aangebouwde garage vanuit de nieuwbouw, hetzelfde gefundeerd als de rest van de woning. Dat is ook het makkelijkste voor de constructeur om te berekenen.

Maar om het zeker te weten, zou ik een gat graven aan de buitenkant van de schuur. Stuit je op een betonnen voet onder de muur, is het een fundering op staal bijvoorbeeld.

Je kan dan evt ook van buiten naar binnen boren onder het vloerpeil (bijv 30cm) en met een camera door het gat kijken of je er kruipruimte onder zit.

Edit: ik snap ook de verwarring door de bijgevoegde tekeningen. Doorsnede a-a en b-b duiden op plaatfundering, doorsnede c op fundering-op-staal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
kamerwbd schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:33:

Dus samenvattend:
Je enige antwoord met zekerheid is een constructeur. De rest zijn allemaal internetverhalen die geen verantwoording dragen.
Daarnaast wat @ollie1965 zegt.

Pagina: 1