Tot hoe diep kan ik veilig mijn vloer uitgraven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPLK
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-04 15:39
Hallo!

Ik wil graag de vloer van mijn nieuwe huis (gebouwd in 1973) uitbreken, afgraven en opnieuw opbouwen. Het gaat om een vloer op zand, bestaande uit 20mm tempex en 70mm stampbeton. In de bouwtekeningen heb ik het volgende plaatje gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYEH3UK8Gb4sOn7azDfUCOufG3U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AGWe7CoIEsQGYYeC3d4k1WSE.png?f=user_large

Hieruit meen ik op te maken dat er een strokenfundering ligt waarvan de bovenkant op ongeveer 30 tot 40 cm onder de oppervlakte ligt (in werkelijkheid is er vrijwel geen verschil tussen maaiveld en peil). Nu is mijn vraag: Tot hoe diep kan ik veilig afgraven?

Het liefst zou ik mijn nieuwe vloer ongeveer als volgt opbouwen: aangestampt zand, folie, 18cm xps, folie, 10cm beton met vloerverwarming, 2cm tegels. Hiermee zou ik dus ongeveer tot op de bovenkant van de funderingsstrook uitkomen. Kan ik dat zonder probleem doen?

En dan nog een tweede vraagje: Waar kan ik het beste mijn leidingen (riool, water, elektriciteit, netwerk) laten?

Beste antwoord (via EPLK op 22-08-2023 11:33)

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-08 21:54

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Meestal kan dat wel, maar dit is van afstand lastig te zeggen. Durf je t aan op basis van een forum advies? Dit is typisch iets wat je gewoon ff zeker wil weten en wil checken met een constructeur.

Leidingen; doorgaans in je dekvloer. Aangezien je die niet hebt, zou ik koud water en riool onder je beton/isolatie doen (wel vast zetten aan je te storten vloer).

Overige in het beton; maar daar zijn de meningen over verdeeld; een deel is geen fan van het combineren van leidingwerk in je constructieve vloer.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• deWit
  • Laatst online: 12-08 21:54

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Meestal kan dat wel, maar dit is van afstand lastig te zeggen. Durf je t aan op basis van een forum advies? Dit is typisch iets wat je gewoon ff zeker wil weten en wil checken met een constructeur.

Leidingen; doorgaans in je dekvloer. Aangezien je die niet hebt, zou ik koud water en riool onder je beton/isolatie doen (wel vast zetten aan je te storten vloer).

Overige in het beton; maar daar zijn de meningen over verdeeld; een deel is geen fan van het combineren van leidingwerk in je constructieve vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Neem een bouwkundige in de arm zodat je een goede constructieopbouw krijgt. 10 cm beton is erg weinig. Je hebt sowieso onder en bovenwapening nodig die beide in ieder geval 3 cm dekking moeten hebben. Dan houd je nog 4 cm tussen de wapeningsnetten over. Niet heel veel. Vloerverwarming in je constructievloer is geen goed idee; je hebt een zandcementdekvloer nodig van minimaal 5 cm.

Riool kan onder de constructievloer maar je moet je realiseren dat je daar nooit meer bij kan. Water kan in de zandcementdekvloer maar veel ruimte heb je daar niet als je ook vloerverwarming wil (je kan een zcd nemen van 7 cm of meer). Electra en netwerk zou ik via het plafond laten lopen en in de muur infrezen.

Zoals @deWit aangeeft: wil je dat gaan doen op basis van een forum advies? Ik niet ;) Bovengenoemde adviezen zijn bedoeld om je voorbereid het gesprek met de bouwkundige te laten voeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 09:15
EPLK schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 01:13:
Het liefst zou ik mijn nieuwe vloer ongeveer als volgt opbouwen: aangestampt zand, folie, 18cm xps, folie, 10cm beton met vloerverwarming, 2cm tegels. Hiermee zou ik dus ongeveer tot op de bovenkant van de funderingsstrook uitkomen. Kan ik dat zonder probleem doen?
Geen idee hoe dat zit bij dit soort fundering. Bij oude gemetselde funderingen kun je vrij ver gaan. Je mist wel nog een afwerkvloer in je verhaal. Je constructievloer is meestal niet direct geschikt om rechtstreeks op te tegelen. Tevens zou ik kiezen om de vloerverwarming in de afwerkvloer te maken. Je kunt je constructievloer wel als buffer gebruiken door geen isolatie tussen constructie- en afwerkvloer te plaatsen (dat heb ik hier ook).
EPLK schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 01:13:
En dan nog een tweede vraagje: Waar kan ik het beste mijn leidingen (riool, water, elektriciteit, netwerk) laten?
- Riool in het zand
- Water (geisoleerd) in het zand of in je afwerkvloer
- Elektriciteit/netwerk via plafond of afwerkvloer
I.i.g. niets in je constructievloer, daar is deze niet voor bedoeld (even naast dat het misschien wel kan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:46
Vloerverwarming in de constructievloer kan, rechtstreeks tegelen op beton ook, maar heeft wel 2 nadelen:
- je betonvloer krijg je nooit zo mooi vlak als een zandcementdekvloer, geeft uitdaging bij tegelen
- je vloerverwarming is onderdeel van de constructie, langzamer opwarmen, meer buffer, maar ook niet te herstellen bij een defect

Ik heb het hier in de berging gedaan, 45m buis in het beton meegestort. Mocht het kapot gaan kan er een radiator in. Vloerverwarming was goedkoper dan een radiator in mijn geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-08 21:41
_Piwi_ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:55:
[...]

Geen idee hoe dat zit bij dit soort fundering. Bij oude gemetselde funderingen kun je vrij ver gaan. Je mist wel nog een afwerkvloer in je verhaal. Je constructievloer is meestal niet direct geschikt om rechtstreeks op te tegelen. Tevens zou ik kiezen om de vloerverwarming in de afwerkvloer te maken. Je kunt je constructievloer wel als buffer gebruiken door geen isolatie tussen constructie- en afwerkvloer te plaatsen (dat heb ik hier ook).

[...]

- Riool in het zand
- Water (geisoleerd) in het zand of in je afwerkvloer
- Elektriciteit/netwerk via plafond of afwerkvloer
I.i.g. niets in je constructievloer, daar is deze niet voor bedoeld (even naast dat het misschien wel kan).
In de bouw gaat alle elektra/ventilatie/water via de constructieve betonvloer. Je wil dat namelijk allemaal niet in je dekvloer hebben.

Opbouw als je het mij vraagt:

- minimaal 50mm cementdekvloer (bij voorkeur 70mm bij vloerverwarming), slangen vloerverwarming in dekvloer.
- constructieve betonvloer van 150mm (hier dus op je bovenwapening al je leidingwerk maken).
- 180mm EPS lijkt me wat veel. Ga voor 120/150mm XPS (heeft een wat hogere isolatiewaarde).
- stabiel zandbed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:42
Doorgaans moet je constructieve vloer 12cm dik zijn. Ligt ook een beetje aan de overspanning.
Ik heb dit ook zo in de hal gedaan. Omdat ik niet dieper kon en er een ongelijke tegelvloer op is gekomen.

Maar bij de andere ruimten heb ik toch gebruik gemaakt van een dekvloer oa voor de vloerverwarming en een aantal elektrabuizen. 1 ruimte eerst 12cm beton, 12cm pir daarop zwevende dekvloer met vloerverwarming in noppen. andere traditioneel: eerst 12cm isolatie dan 12cm beton en dan 7cm dekvloer met vloerverwarming op netten.

Je zou deze vloer prima uit kunnen graven tot aan de bovenkant strokenfundering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Laatst online: 09:37

DexterDee

I doubt, therefore I might be

PIR is wat duurder dan XPS, maar isoleert veel beter. Ik heb zelf Resol platen gebruikt. Die isoleren het beste, beter nog dan PIR. Maar dit is wel een enorm dure optie.

Zoals hierboven gezegd, 18cm isolatie is heel veel. Met 12cm PIR haal je al een Rd van 5,45 wat ruim binnen de BENG norm valt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:54
DexterDee schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:51:
PIR is wat duurder dan XPS, maar isoleert veel beter. Ik heb zelf Resol platen gebruikt. Die isoleren het beste, beter nog dan PIR. Maar dit is wel een enorm dure optie.

Zoals hierboven gezegd, 18cm isolatie is heel veel. Met 12cm PIR haal je al een Rd van 5,45 wat ruim binnen de BENG norm valt.
Isoleren doe je maar 1 keer en wil je gelijk zo goed mogelijk doen. dat het BENG norm is zegt niet zoveel. Dat is ook maar een bare minimum.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

No Hands schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:59:
Isoleren doe je maar 1 keer en wil je gelijk zo goed mogelijk doen. dat het BENG norm is zegt niet zoveel. Dat is ook maar een bare minimum.
Je wilt het zo goed doen als nuttig en haalbaar qua budget. En met 12cm PIR zit je ongeveer 50% boven de BENG norm. Het verschil met 18 cm isolatie ga je nooit meer terugverdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:46
Kijk naar B-keus PIR, dat is over het algemeen een stuk goedkoper dan XPS. Ik heb in mijn berging destijds blokken van 60x60x16 gelegd. Op één of andere manier blijven die kleine plaatjes altijd liggen bij de partijhandelaren, meeste projecten gaan toch voor de grote platen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Attixx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-08 03:02
DexterDee schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:51:

Resol wil je liever niet in je vloer, omdat het niet goed tegen vocht kan, als je opstijgend vocht hebt of een lek is je resol een stuk minder isolerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EPLK
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-04 15:39
Hartelijk dank voor alle reacties! Ik had op een paar plekken de optie gezien om constructie en afwerkvloer in één te doen, maar 10cm is dan zo te zien wel te weinig inderdaad. Ik zal toch maar eens wat constructeurs gaan mailen voor de zekerheid, maar dan weet ik nu in ieder geval beter wat ik allemaal moet vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Attixx schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:35:
Resol wil je liever niet in je vloer, omdat het niet goed tegen vocht kan, als je opstijgend vocht hebt of een lek is je resol een stuk minder isolerend.
Het klopt dat Resol niet goed tegen vocht kan, maar je sluit de isolatie waterdicht op zodat eventueel optrekkend vocht niet kan binnendringen. Kingspan Kooltherm K3 is speciaal gemaakt voor vloerisolatie. Ik zou het voor een spouwmuur inderdaad niet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
_Piwi_ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:55:
[...]Je kunt je constructievloer wel als buffer gebruiken door geen isolatie tussen constructie- en afwerkvloer te plaatsen (dat heb ik hier ook)....
En dat wil ik dan weer ten stelligste afraden. Stop de constructieve betonvloer onderaan, leg er isolatie op, tacker er de vloerverwarming op en leg dan zandcement of anhydriet.
Je hebt met 5cm zandcement al enorm veel buffer, als je er nog 10cm beton bij gooit zit je met een enorm traag reagerende vloerverwarming waardoor je flinke over- en ondershoot krijgt in temperatuur (winterzon komt plots binnen, het wordt snel warmer terwijl de vloer nog volop opgestookt wordt, je zit nog uren te zweten)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:42
naftebakje schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:08:
[...]
En dat wil ik dan weer ten stelligste afraden. Stop de constructieve betonvloer onderaan, leg er isolatie op, tacker er de vloerverwarming op en leg dan zandcement of anhydriet.
Je hebt met 5cm zandcement al enorm veel buffer, als je er nog 10cm beton bij gooit zit je met een enorm traag reagerende vloerverwarming waardoor je flinke over- en ondershoot krijgt in temperatuur (winterzon komt plots binnen, het wordt snel warmer terwijl de vloer nog volop opgestookt wordt, je zit nog uren te zweten)
Ik heb beide systemen toegepast naar gelang ruimtegebruik. Werkkamer waar 3 dagen in de week word gewerkt met veel daglichtinstraling; eerst beton dan isolatie met viega noppen systeem.

Woonkamer wordt altijd in geleefd dus moet altijd comfortabel zijn en wordt dus de hele winter warm gehouden; eerst isolatie dan beton met vv in de dekvloer.

en dat zweten wordt voorkomen door de vloerverwarming op 25 a 30 graden te zetten wordt het nooit te warm in de winter. tevens zit ik bij heldere weersvoospelling de thermostaat laag.

[ Voor 8% gewijzigd door BlueSS50 op 23-08-2023 07:30 ]

Pagina: 1