Tot hoe diep kan ik veilig mijn vloer uitgraven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EPLK
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-04-2025
Hallo!

Ik wil graag de vloer van mijn nieuwe huis (gebouwd in 1973) uitbreken, afgraven en opnieuw opbouwen. Het gaat om een vloer op zand, bestaande uit 20mm tempex en 70mm stampbeton. In de bouwtekeningen heb ik het volgende plaatje gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYEH3UK8Gb4sOn7azDfUCOufG3U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AGWe7CoIEsQGYYeC3d4k1WSE.png?f=user_large

Hieruit meen ik op te maken dat er een strokenfundering ligt waarvan de bovenkant op ongeveer 30 tot 40 cm onder de oppervlakte ligt (in werkelijkheid is er vrijwel geen verschil tussen maaiveld en peil). Nu is mijn vraag: Tot hoe diep kan ik veilig afgraven?

Het liefst zou ik mijn nieuwe vloer ongeveer als volgt opbouwen: aangestampt zand, folie, 18cm xps, folie, 10cm beton met vloerverwarming, 2cm tegels. Hiermee zou ik dus ongeveer tot op de bovenkant van de funderingsstrook uitkomen. Kan ik dat zonder probleem doen?

En dan nog een tweede vraagje: Waar kan ik het beste mijn leidingen (riool, water, elektriciteit, netwerk) laten?

Beste antwoord (via EPLK op 22-08-2023 11:33)

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:17

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Meestal kan dat wel, maar dit is van afstand lastig te zeggen. Durf je t aan op basis van een forum advies? Dit is typisch iets wat je gewoon ff zeker wil weten en wil checken met een constructeur.

Leidingen; doorgaans in je dekvloer. Aangezien je die niet hebt, zou ik koud water en riool onder je beton/isolatie doen (wel vast zetten aan je te storten vloer).

Overige in het beton; maar daar zijn de meningen over verdeeld; een deel is geen fan van het combineren van leidingwerk in je constructieve vloer.

Alle reacties

Pagina: 1