Vloer op zand, welke opbouw kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ben bezig om mijn woning (bouwjaar 1907) te verduurzamen. Momenteel ligt daar een betonnen vloer (waarschijnlijk niet gewapend) in die direct op het zand ligt. Ivm de hoogte daarvan is het geen optie om deze van bovenaf te isoleren dus wil ik het direct goed doen door deze er uit te breken en een nieuwe vloer er in te maken.

Aangezien ik niet weet hoe diep de fundering (op staal) precies zit wil ik het liefst zo weinig mogelijk zand afgraven. Een schuimbeton vloer valt dan al af aangezien ik dan voor een acceptabele Rc waarde al 40cm moet gaan graven.

Daarom denk ik nu aan een vloer op zand met de volgende opbouw. OPTIE 1:
- Zand
- Isolatiemateriaal
- Beton
- Dekvloer met vloerverwarming

Echter zie ik op internet ook berichten van mensen die het beton en isolatiemateriaal omdraaien. OPTIE 2:
- Zand
- Beton
- Isolatiemateriaal
- Dekvloer met vloerverwarming

Ik blijf met enkele vragen zitten mbt de vloer:
1. Wat zijn de voor en nadelen van optie 1 en 2? Heeft het alleen met de opwarmsnelheid van de vloer te maken? Of zijn er ook nog constructieve voor en nadelen?
2. Wat is de minimale dikte van beton die noodzakelijk is? Ik zie mensen tot 20cm toepassen maar ook 10cm.
3. Is PIR drukvat genoeg of is dit afhankelijk van de dikte van het beton? Of alleen geschikt bij optie 2? PIR heeft natuurlijk een hoge isolatiewaarde per cm.
4. Volgens bouwbesluit moet de vloer een Rd waarde hebben van minimaal 3,5. Ik zie mensen gaan tot een Rd waarde van 6. Wat is zinnig? Hoe meer hoe beter of zit hier een max aan?

Andere tips zijn natuurlijk welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:15

MLLL

Palm Treo 650

Ik zou voor 20cm tempex gaan en een betonvloer van 15cm dik.
Dikker hoeft de vloer niet want die is niet vrijdragend , ligt immer op tempex met zandbed eronder.

Andere optie is een balken broodjesvloer, dat zijn betonnen liggers met tempex er tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Een superhoge RC voor een vloer is leuk en aardig maar daar win je niet zoveel mee, als het om het dak gaat is het een ander verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door MLLL op 06-08-2020 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:21
Volgens mij is optie 2 geen echte optie, isolatie tussen beton en dekvloer kan (zogenaamde zwevende dekvloer), maar dat is vaak maar isolatie van enkele mm om contact geluid te vermijden, en iets sneller te stoken.het dikke pakket isolatie zit dan nog onder het beton.

In het algemeen gebruik je voor onder het beton drukvast eps (aka piepschuim/tempex). Pir is veel duurder dan graven...

ik ga er van uit dat je vloerverwarming wil, dan moet je grofweg rekenen op zon 3 cm “afwerkvloer”, 7 cm, dekvloer+ 15 cm beton + 20 eps Is 45 cm diepte bereiken vanaf huidige bovenkant vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:21

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Afgezien van de leeftijd van de woning ziet dit eruit als een project wat ik al eens gedaan heb.
Foto's hier.
Maak een proefgat langs de buitengevel en kijk wat voor fundering het is (metsel waarschijnlijk), en welke vorm (muur/trapezium). Bij een goede fundering kunt je 50% uitgraven van de fundering hoogte zonder dat de druk van het zand aan de buitenzijde te hoog word (stabiele grond situatie).

En dan maar beginnen met EPS, leidingstraat, ringleiding voor stereo/video, betonvloer, vloerverwarming enz. enz.

Succes en veel plezier van het op sokken kunnen lopen in de winter ;)

Vragen? Ik hoor ze wel

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 21:49
Interessant topic ga het eens volgen. Op hoeveel kosten denk je dat je uit komt per m2?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-06 20:38

mark-k

AKA markkNL

MLLL schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:24:
Een superhoge RC voor een vloer is leuk en aardig maar daar win je niet zoveel mee, als het om het dak gaat is het een ander verhaal.
Zodra je vloerverwarming aanlegt is die zeker relevant. Het hele verhaal 'warmte stijgt op' is onzin, warme lucht stijgt op. Je vloerverwarming werkt met geleiding dus als je een matige isolatie hebt liggen ga je daar het meeste verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 09:59
brokenp schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:54:
Volgens mij is optie 2 geen echte optie, isolatie tussen beton en dekvloer kan (zogenaamde zwevende dekvloer), maar dat is vaak maar isolatie van enkele mm om contact geluid te vermijden, en iets sneller te stoken.het dikke pakket isolatie zit dan nog onder het beton.

In het algemeen gebruik je voor onder het beton drukvast eps (aka piepschuim/tempex). Pir is veel duurder dan graven...

ik ga er van uit dat je vloerverwarming wil, dan moet je grofweg rekenen op zon 3 cm “afwerkvloer”, 7 cm, dekvloer+ 15 cm beton + 20 eps Is 45 cm diepte bereiken vanaf huidige bovenkant vloer.
Ik heb toevallig voor optie 2 gekozen. Het enige verschil is dat ik niet voor een "dekvloer" gekozen heb maar voor 2x beton (wij hebben betonnen afwerkvloer als "eindvloer")

Opbouw is als volgt:

Zand
Isolatie 10CM pir
Beton (15cm)
Isolatie 15CM pir
eindvloer (10cm) met vloerverwarming

Voornamelijk als reden we op die manier toch 25cm isolatie in de vloer hebben en de vloer snel opwarmt ten opzichte van optie 1

Bij ons gaat het om een totale oppervlakte van 70m2. Als je dan nog eens 10m3 extra beton moet warm stoken dan ben je wel even bezig. Het idee van vloerverwarming is natuurlijk dat het over een langere periode warmte afgeeft, maar onze verwarming staat sowieso weinig aan, dus als ie dan aangaat moet ie ook wat sneller warmte afgeven.

Ik heb overigens voor PIR gekozen omdat het een hogere waarde haalt per CM. Daarnaast zou ik met EPS nog dieper moeten graven om tot die waarde te komen. Was het mij niet waard

Qua dikte van je vloer zou ik niet dunner gaan dan 10cm, maar IANB (I aint no builder :+) en is meer een gevoelskwestie. Een constructeur kan je exact vertellen wat je nodig hebt

[ Voor 5% gewijzigd door YaaD op 07-08-2020 08:23 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:12

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

In België is het ongeveer 12cm beton, 10cm gespoten pur (of 8cm harde pir platen) daar uw vloerverwarming op. Daar over de zandcement van minstens 6cm.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

mark-k schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:21:
[...]

Zodra je vloerverwarming aanlegt is die zeker relevant. Het hele verhaal 'warmte stijgt op' is onzin, warme lucht stijgt op. Je vloerverwarming werkt met geleiding dus als je een matige isolatie hebt liggen ga je daar het meeste verliezen.
Ik heb het over 'superhoge' RC . Een RC van 6 voor de vloer is overdreven 4,5 is hoog genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:00
Hier eenzelfde project gedaan (woning 1910). Ik ben niet zo extreem gegaan in isolatiewaardes, mede omdat je inderdaad niet teveel moet gaan uitgraven en niet overal voldoende ruimte kan maken. Vooral je dak is belangrijk.

Bij mij het volgende gedaan voor vloer:
- Uitgraven, ca. een 10-20 cm dieper dan de origineel dekvloer (we hadden geen gelijke vloeren, sommige vloeren lagen hoger/lager dan andere ruimtes)
- Beetje zand
- 10 cm EPS (als ik het nog eens zou moeten doen zou ik voor B-keus PIR gaan)
- 10-15 cm Beton
- 6 cm afwerkvloer met vloerverwarming

Belangrijker is het geheel. Hoe ga je de muren en dak doen? Als dat niet goed is dan heeft je vloer weinig nut om (extreem) goed te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Kleine tip:
rondom (buiten) uitgraven zoals ollie 1965 al aangaf en als fundering (je had het over staal??) toch gemetseld is, voor werkzaamheden binnen beton tegen bestaande fundering aanzetten, met bewapening.
Heb ik gedaan met ons huis uit 1907 om schade van lekkende riolering op te vangen.

Edit:
fundering tot ~30 cm onder peil, daar grind met drainage buis op riool bovenop.
Scheelt ook enorm met vochtopname muren

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 511810 op 07-08-2020 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:51
een tijdje geleden wel een nieuwe aanbouw geplaatst, daar heb ik het volgende gedaan.

- laagje zand
- EPS 10cm
- betonvloer 15cm
- EPS 10 + isolerende reflectiefolie
- Cementdekvloer 7 cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
_Piwi_ schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:55:
Hier eenzelfde project gedaan (woning 1910). Ik ben niet zo extreem gegaan in isolatiewaardes, mede omdat je inderdaad niet teveel moet gaan uitgraven en niet overal voldoende ruimte kan maken. Vooral je dak is belangrijk.

- Uitgraven, ca. een 10-20 cm dieper dan de origineel dekvloer (we hadden geen gelijke vloeren, sommige vloeren lagen hoger/lager dan andere ruimtes)
- Beetje zand
- 10-15 cm Beton

Belangrijker is het geheel. Hoe ga je de muren en dak doen? Als dat niet goed is dan heeft je vloer weinig nut om (extreem) goed te isoleren.
Zoiets zou ik ook doen,

20cm EPS
15 cm betonvloer
5-7cm afwerkvloer(anhydriet geeft warmte beter door dan zand-cement dekvloer) met vloerverwarming (dikte beetje afhankelijk van of er nog andere leidingen over de betonvloer komen te lopen.)

zorg wel dat je etonvloer 100% los ligt van je bestaande constructie, deze moet kunne uitzetten en krimpen en zakken zonder de rest van de constructie te belasten.
Dit kan je makkelijk doen door 20mm dik EPS tegen de bestaande constructie te plaatsen voordat je de beton stort. Bij de afwerkvloer gebruik je een dunnere kantisolatie van 5mm
https://www.bouwmaat.nl/p...04tgh5EAQYBiABEgJYCfD_BwE

[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 07-08-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:51
Wat is de reden dat zoveel mensen geen isolatie aanbrengen tussen de betonvloer & afwerkvloer?
m.i. wil je de betonvloer toch ook zo min mogelijk opwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:16:
Kleine tip:
rondom (buiten) uitgraven zoals ollie 1965 al aangaf en als fundering (je had het over staal??) toch gemetseld is, voor werkzaamheden binnen beton tegen bestaande fundering aanzetten, met bewapening.
Heb ik gedaan met ons huis uit 1907 om schade van lekkende riolering op te vangen.

Edit:
Goede tip, maar is niet per definitie noodzakelijk en kun je altijd achteraf nog doen mocht je last krijgen van optrekkend vocht. Riolering moet per definitie niet lekken natuurlijk, dan heb je een ander probleem.

Fundering op staal = Fundering direct op het zand. Zijn woning heeft 100% zeker een gemetseld fundament, net zoals alle woningen uit die periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
SjorsC schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:35:
Wat is de reden dat zoveel mensen geen isolatie aanbrengen tussen de betonvloer & afwerkvloer?
Zolang je alleen opwarmt wat er binnen je thermische schil zit, maakt het qua energieverbruik niks uit en 1 isolatielaag is makkelijker dan 2.

Als je een ruimte hebt die je snel wilt verwarmen is een dunne laag handig, maar de begane grond vloer van een woning kan je imo het beste gewoon altijd dezelfde temperatuur geven als je vloerverwarming gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 07-08-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Ernemmer schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:31:
[...]

Dit kan je makkelijk doen door 20mm dik EPS tegen de bestaande constructie te plaatsen voordat je de beton stort.
Dat is moeilijk. Hier was het niet mogelijk, beton koud tegen fundering gestort. Oude woningen worden onder maaiveld trapsgewijs opgemetseld zoals in de afbeelding te zien:
Afbeeldingslocatie: https://berkela.home.xs4all.nl/skelet/afbeeldingen/2008extra03.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
_Piwi_ schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:49:
[...]

Dat is moeilijk. Hier was het niet mogelijk, beton koud tegen fundering gestort. Oude woningen worden onder maaiveld trapsgewijs opgemetseld zoals in de afbeelding te zien:
[Afbeelding]
Ik bedoel bij het gele streepje en dan heb je ook meteen een kleine koudebrugonderbreking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6CNaUIo-YpL22-HxXfqvrHS7d4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JXUrarFCveie69obLQkUwBAy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 07-08-2020 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:15

_Arthur

blub

SjorsC schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:35:
Je wilt die betonvloer juist gebruiken als warmteopslagmassa voor je trage vloerverwarming.

Ja, dan duurt het langer voordat de gewenste temperatuur bereikt is. Maar eenmaal dat die temperatuur bereikt is, blijft die ook veel beter op de gewenste temperatuur.

Ergo: je hebt dan veel minder fluctueringen in temperatuur in de ruimtes met vloerverwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door _Arthur op 07-08-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_Piwi_ schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:43:
[...]

Goede tip, maar is niet per definitie noodzakelijk en kun je altijd achteraf nog doen mocht je last krijgen van optrekkend vocht. Riolering moet per definitie niet lekken natuurlijk, dan heb je een ander probleem.

Fundering op staal = Fundering direct op het zand. Zijn woning heeft 100% zeker een gemetseld fundament, net zoals alle woningen uit die periode.
Ah dat bedoelt men met staal...
Ik dacht dit eerst doen als je tot laagste punt fundering zou moeten graven voor het hele pakket, om de hierboven beschreven risiko's op verschuiven en druk op zand te voorkomen. Dat is het leuke van zo'n trapezium fundering, dat 'zet' zich perfect in de beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Ernemmer schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:50:
[...]

Ik bedoel bij het gele streepje en dan heb je ook meteen een kleine koudebrugonderbreking.

[Afbeelding]
In dat geval prima mogelijk, maar het ligt er maar net aan hoe hoog je zit. Bij ons was de houten vloer al eens vervangen (i.v.m. overstroming in begin 90'er jaren) en gewoon beton gestort zonder ergens naar te kijken (en dat werd vaak gedaan). Als je dan gaat graven zit je meteen al onder maaiveld waarbij je het fundament blootlegt. Wil niet zeggen dat dit bij TS ook zo is, maar het is niet altijd mogelijk :)

TS, succes met je verbouwing! Maak er wat moois van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
brokenp schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:54:

Bedoel je met de afwerkvloer bijv tegels? Dat wordt bij ons verlijmd PVC dus een hele lage opbouwhoogte.
ollie1965 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:58:
Afgezien van de leeftijd van de woning ziet dit eruit als een project wat ik al eens gedaan heb.
Foto's hier.
Maak een proefgat langs de buitengevel en kijk wat voor fundering het is (metsel waarschijnlijk), en welke vorm (muur/trapezium). Bij een goede fundering kunt je 50% uitgraven van de fundering hoogte zonder dat de druk van het zand aan de buitenzijde te hoog word (stabiele grond situatie).

En dan maar beginnen met EPS, leidingstraat, ringleiding voor stereo/video, betonvloer, vloerverwarming enz. enz.

Succes en veel plezier van het op sokken kunnen lopen in de winter ;)

Vragen? Ik hoor ze wel
Leuk om de foto's van je project te zien, lijkt inderdaad heel erg op wat ik ga doen. Fundering is gemetseld heb ik me door een buurman laten vertellen. Waarschijnlijk gemetseld met kalk ipv specie, dus durf niks te zeggen over de kwaliteit daarvan. Ik zie dat je onder je trap een staander gemetseld hebt. Krijg je daardoor geen koudebrug?
ppatrick schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 00:06:
Interessant topic ga het eens volgen. Op hoeveel kosten denk je dat je uit komt per m2?
Heb geen exacte kosten berekend. Een grove berekening van alleen de materiaalkosten kwam ik bij voor schuimbeton, vloer op zand en balken broodjes ongeveer op dezelfde materiaalkosten. Bij schuimbeton moet ik alleen veel dieper graven en bij balken broodjes ga ik de fundering extra belasten wat ik liever niet wil.
YaaD schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:21:
[...]

Ik heb toevallig voor optie 2 gekozen. Het enige verschil is dat ik niet voor een "dekvloer" gekozen heb maar voor 2x beton (wij hebben betonnen afwerkvloer als "eindvloer")

Opbouw is als volgt:

Zand
Isolatie 10CM pir
Beton (15cm)
Isolatie 15CM pir
eindvloer (10cm) met vloerverwarming

Voornamelijk als reden we op die manier toch 25cm isolatie in de vloer hebben en de vloer snel opwarmt ten opzichte van optie 1

Bij ons gaat het om een totale oppervlakte van 70m2. Als je dan nog eens 10m3 extra beton moet warm stoken dan ben je wel even bezig. Het idee van vloerverwarming is natuurlijk dat het over een langere periode warmte afgeeft, maar onze verwarming staat sowieso weinig aan, dus als ie dan aangaat moet ie ook wat sneller warmte afgeven.

Ik heb overigens voor PIR gekozen omdat het een hogere waarde haalt per CM. Daarnaast zou ik met EPS nog dieper moeten graven om tot die waarde te komen. Was het mij niet waard

Qua dikte van je vloer zou ik niet dunner gaan dan 10cm, maar IANB (I aint no builder :+) en is meer een gevoelskwestie. Een constructeur kan je exact vertellen wat je nodig hebt
toon volledige bericht
Wow, met 25 cm PIR heb je dus een R waarde van boven de 11, is dat niet wat overdreven? Of heb je ook zulke extreme waarden voor je muren en dak?
_Piwi_ schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:55:

- Beetje zand
- 10-15 cm Beton

Heb nu 16cm B-keus PIR voor op het dak van de uitbouw (Rc waarde van iets boven de 7) en voor de muren moet ik nog uitzoeken. Zit er nu over te denken om die 16cm PIR onder de vloer te stoppen en voor het dak van de uitbouw een combi te kiezen van PIR op de balken en Rockwool tussen de balken. Aangezien m'n dak anders vrij hoog wordt (of m'n plafond vrij laag).
_Piwi_ schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:25:
[...]

In dat geval prima mogelijk, maar het ligt er maar net aan hoe hoog je zit. Bij ons was de houten vloer al eens vervangen (i.v.m. overstroming in begin 90'er jaren) en gewoon beton gestort zonder ergens naar te kijken (en dat werd vaak gedaan). Als je dan gaat graven zit je meteen al onder maaiveld waarbij je het fundament blootlegt. Wil niet zeggen dat dit bij TS ook zo is, maar het is niet altijd mogelijk :)

TS, succes met je verbouwing! Maak er wat moois van!
Precies zoals het bij ons ook gedaan is. Houten vloer er uit en gewoon een flinke laag beton er in. Hoe dik die exact is moet ik nog bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

@KappuhH Ja dat is een koudebrug. Gelukkig niet een hele grote, maar soms moet je een (ex) schoonvader gelukkig houden die na 40 jaren metselen tijdens zijn pensioen nog dingen voor je doet. Soms is dat niet helemaal wat je wilt.
Volgend huis (op zoek naar grond), wordt 100% mijn gedachten, 90% (?) mijn ontwerp, 75% (?) mijn werk/uitvoering. "Passief Premium" is de gedachte.

Ik neem aan, gezien de leeftijd van de woning, dat de buitenschil ook geïsoleerd gaat worden met een voorzetwand?

Tip: zoals gezegd, hoe dikker de vloer hoe stabieler de temperatuur. Voordeel in de zomer, als je de vloerpomp laat lopen, dan kun je die dikke vloer gebruiken om je huis een beetje koel te houden.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
ollie1965 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 23:06:
@KappuhH Ja dat is een koudebrug. Gelukkig niet een hele grote, maar soms moet je een (ex) schoonvader gelukkig houden die na 40 jaren metselen tijdens zijn pensioen nog dingen voor je doet. Soms is dat niet helemaal wat je wilt.
Volgend huis (op zoek naar grond), wordt 100% mijn gedachten, 90% (?) mijn ontwerp, 75% (?) mijn werk/uitvoering. "Passief Premium" is de gedachte.

Ik neem aan, gezien de leeftijd van de woning, dat de buitenschil ook geïsoleerd gaat worden met een voorzetwand?

Tip: zoals gezegd, hoe dikker de vloer hoe stabieler de temperatuur. Voordeel in de zomer, als je de vloerpomp laat lopen, dan kun je die dikke vloer gebruiken om je huis een beetje koel te houden.
De vloer gaat er bijna in. Het wordt 11cm PIR (2x afschotplaten van gemiddeld 55mm, spotgoedkoop) met daar bovenop 12cm beton en 8cm zandcement afwerkvloer. Twijfel alleen nog of ik tussen de beton en afwerkvloer een dun laagje isolatie moet doen. Met isolatie is een snellere vloer, zonder isolatie een grotere buffer. @ollie1965 jij zegt dus zonder isolatie zodat de temperatuur stabieler is? Wat is qua energiezuinigheid het beste?

Inderdaad voorzetwanden. Rc waarde komt als het goed is net boven de 5 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

@KappuhH
Bij mij is ie stabieler om 2 redenen (achtergrond, 24/7/365 op 20 graden).
Winter: dikke massa dus geen schommelingen
Voorjaar: vloer koel wel iets af maar dagelijkse zon instraling blijft de kamer op temperatuur.
Zomer: vloer warmt niet snel op omdat ik de vloerpomp laat draaien en de warmte die in de vloer komt (zoninstraling) verdeel ik over de rest van de BG.

Dat is mijn theorie en die werkt totdat het langdurig warm is (weken). Maar in de volle zomer werkt er een ander goed koelingsmiddel. Zonnedoek voor de ramen, geen zon binnen bijna geen opwarming.

Wat is het beste qua energiezuinigheid? Dat is een makkie!
Isoleren, isoleren, isoleren, had ik al isoleren gezegd? :+

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
ollie1965 schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:03:

Wat is het beste qua energiezuinigheid? Dat is een makkie!
Isoleren, isoleren, isoleren, had ik al isoleren gezegd? :+
Ik bedoel dan beton + zandcement direct op elkaar versus en dun isolatielaagje tussen de beton en zandcement. Kan me namelijk ook voorstellen dat dat minder zuinig is omdat de vloer in sneller afkoelt en dan soms harder moet verwarmen om de kamer op temperatuur te houden. De andere kant is dat hij dus wel een dikkere laag niet opwarmen/op temperatuur moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Een goede regeling moet dat echt wel bij kunnen benen (tenzij je verwarmingssysteem te weinig piek vermogen heeft)

Dit , hierom en hierom

• Menno oo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12-10-2023
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:16:
Kleine tip:

Edit:
Wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen idee wat hier niet duidelijk is?
Aangegeven hoe wij indertijd onze gemetselde fundering versterkt hebben
Pagina: 1