Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 10:44
Ik ben mij aan het inlezen over WTW ventilatie systemen.

Je leest er positieve (besparingsmogelijkheden), maar ook negatieve (slechte luchtkwaliteit, met name hoge CO2 ppm in de lucht, moeilijk deze naar beneden te krijgen).

Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn van de mensen hier met een ventilatiesysteem met WTW.

Ben er je positief over? Blij mee of juist spijt van?
Misschien aan te vullen met het merk/type/model ventiliatie systeem dat je in huis hebt, in combinatie met aantal m2 woonoppervlak.

Ik hoor graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Er zijn twee redelijk uitgebreide topics over dit onderwerp:

Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning

De negatieve zaken die je benoemt herken ik niet (ik heb nog geen wtw maar overweeg het ook).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:03
Zoals altijd heb je mensen die ergens blij mee zijn en mensen die het waardeloos vinden. Bij WTW systemen is het van groot belang dat ze juist berekend worden en ook zo geïnstalleerd. In seriematige nieuwbouw zien we dat het daar nog wel eens flink mis gaat met slechte luchtkwaliteit als gevolg. Als die eenmaal slecht is dan is het ook lastig om die weer goed te krijgen.
Een goed ontworpen en geplaatst systeem werkt zoals het hoort, goed.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10 19:02
Slechte lucht kwaliteit? de lucht die wordt ingeblazen wordt gefilterd is dus juist schoner dan de buitenlucht, CO2 level wordt bij mij door extern meetinstrument geregeld (Sense-air) vaak rond de 500 ppm in de slaapkamer.. einde van de nacht.. en 430 is pure buitenlucht..

Neem wel een WTW met dubbele motor ipv één motor met dubbele waaier, die regelt een stuk beter bij valse lucht (raam of deur open)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/