9.3 Wij betalen de kosten voor reparatie en onderhoud, met de benodigde smeeroliën, vetten en het uitvoeren van het onderhoud.
9.4 Als de systemen in de auto aangeven dat onderhoud nodig is, kunt u naar de Mercedes-Benz dealer in Nederland gaan voor
onderhoud.
9.8 U mag nooit zelf reparaties en onderhoud uitvoeren.
11. Welke kosten betaalt u altijd zelf?
U betaalt altijd zelf de kosten voor brandstof (tenzij een brandstofpas deel uitmaakt van deze overeenkomst), het eigen risico van de
verzekering, het schoonmaken van de auto, verkeersboetes, tol- en parkeergelden en de reparaties van losse onderdelen. Denk hierbij aan:
updates voor de navigatie, MercedesMe abonnement, ski-boxen, kinderzitjes, draagbare apparatuur en dergelijke accessoires.
Bij het "wat betaalt" u altijd zelf zijn ze heel expliciet.
Ze zeggen niet: U betaalt alles zelf behalve x y en z
Ze zeggen: U betaal alleen a b c
De adblue lijkt een niet gedefinierd iets te zijn maar het is zeker geen " brandstof (tenzij een brandstofpas deel uitmaakt van deze overeenkomst), het eigen risico van de
verzekering, het schoonmaken van de auto, verkeersboetes, tol- en parkeergelden en de reparaties van losse onderdelen"
Het woordje altijd maakt het allen lastig want dat implicieert dat er dus ook iets kan zijn wat je niet altijd moet betalen
Een stap verder, kun je het zien als onderhoud?
Ik denk van wel, het is alleen geen smeerolie en ook geen vet dus vanuit de algemene voorwaarden lijkt dat excluded bij onderhoud. Maar dan zou remolie ook excluded zijn (?).
Vanuit de algemene voorwaarden denk ik iig dat je hier niet voor zou moeten betalen.
Dan heb je nog het 2e stuk. Als je al, een aantal keer, hebt betaald. Is het dan nog mogelijk om de kosten later te betwisten?
Beste is om dit juridisch uit te laten zoeken:
- Valt adblue onder artikel 11 of 9?
- Is het mogelijk achteraf deze kosten te betwisten (ook al heb je er iets eerder van gezegd maar wel betaald)
Kijk ik bij andere (private) leasecontracten dan zie ik dat adblue expliciet is opgenomen als kosten voor de berijder als aparte categorie naast brandstof. Klinkt voor mij toch als een juridische gap die ze nu bij jou proberen neer te leggen.
[
Voor 9% gewijzigd door
laurens0619 op 14-06-2024 09:18
]