Geschil met private lease aanbieder (adblue)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
laurens0619 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:13:
Het probleem zit hem in het woordje "altijd".
Daarmee is die niet sluitend, er kunnen dus kosten zijn die hierbuiten vallen.

De kosten bij onderhoud zijn nog complexer

[...]

De vloeistof adblue valt hier dus buiten maar hoe zit het dan bij remvloeistof of koelvloeistof?

Samenvatting is denk ik dat het gewoon niet gedefinieerd is.
Wat louwman doet, het onder brandstof scharen, is denk ik een kans voor je en is makkelijker te winnen dan het niet gedefinieerde
Altijd lees ik vooral in de context van de voorgaande artikelen, waar gronden worden gegeven waardoor onderhoud óók voor rekening van de klant kunnen komen. Er kunnen niet ineens onbenoemde kosten uit een (consumenten)overeenkomst voortvloeien. Onduidelijkheden worden uitgelegd in het voordeel van degene die de overeenkomst niet heeft opgesteld.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abz87
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:59
laurens0619 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:13:
Het probleem zit hem in het woordje "altijd".
Daarmee is die niet sluitend, er kunnen dus kosten zijn die hierbuiten vallen.

De kosten bij onderhoud zijn nog complexer

[...]

De vloeistof adblue valt hier dus buiten maar hoe zit het dan bij remvloeistof of koelvloeistof?

Samenvatting is denk ik dat het gewoon niet gedefinieerd is.
Wat louwman doet, het onder brandstof scharen, is denk ik een kans voor je en is makkelijker te winnen dan het niet gedefinieerde
Adblue werd wel altijd gratis bijgevuld tijdens grote beurten. In dat opzicht zou het dan onder onderhoud vullen. Als adblue ook brandstof zou zijn dan hadden ze ook diesel mogen bijvullen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:26
No, AdBlue is not a fuel. It is a diesel exhaust fluid (DEF) specifically designed to reduce emissions from diesel engines through a chemical reaction in the exhaust system. Aldus GPT.

Anyway, het is volgens mij niet duidelijk. Dat blijkt wel aan alle reacties. Als je de energie hebt kun je het best verder escaleren in de boom lijkt mij.

Alleen vraag ik mij sterk af wanneer het een juridische kwestie wordt of de rechter daarin meegaat. Voldoende momenten om hier een punt van te hebben gemaakt. Vermoed dat je daar nat op zult gaan.
Mijn ervaring met rechtsbijstand is, is dat je zaken zsm aanmelden. Achteraf klagen heeft vrijwel geen nut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:38

Blokker_1999

Full steam ahead

Maar even iets anders. Jij rekent 60 euro, maar dat is niet correct natuurlijk. Als ik die screenshot op de eerste pagina bekijk dan rekent men voor AdBlue zelf slechts 15,5 Euro excl. BTW. Al de rest zijn servicekosten, en jij bent diegene die gevraagd heeft om de service. Dus stellen dat je over 4 jaar tijd 600 Euro betaald hebt voor iets dat gratis moet zijn klopt daarbij niet. We spreken dan uiteindelijk over nog ongeveer een derde van dat bedrag.

Dat een premium merk een diagnose uitvoert telkens zij een wagen binnen krijgen lijkt mij ook niet vreemd. Zij willen een wagen terug afleveren aan de klant zonder problemen. Als men dat niet doet en jij krijgt een dag na de bijvulling een storing dan ga je ook ontevreden zijn over die garage omdat je denkt dat ze het hadden kunnen verhelpen voordat je de wagen had teruggekregen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
Blokker_1999 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:37:
(...)
Dat een premium merk een diagnose uitvoert telkens zij een wagen binnen krijgen lijkt mij ook niet vreemd. Zij willen een wagen terug afleveren aan de klant zonder problemen. Als men dat niet doet en jij krijgt een dag na de bijvulling een storing dan ga je ook ontevreden zijn over die garage omdat je denkt dat ze het hadden kunnen verhelpen voordat je de wagen had teruggekregen.
Mwa, als er geen enkele aanleiding is (als er storingen zijn waar je wat mee moet, verschijnen die in je display), mag je dat van mij doen als "service". Maar even spontaan kosten maken zou ik niet op prijs stellen. Zou gek worden, als ze ook meteen even uren rekenen om je bandenspanning te controleren, de olie te peilen en de accu te testen. En zo'n garage kan ook weten dat de leasemaatschappij dergelijke ongevraagde zaken niet gaat vergoeden en ze dus de berijder op kosten jagen.

Maar goed, het gaat inderdaad maar om 1/3 van het geheel waar TS over had kunnen reclameren, als hij op tijd was geweest...

[ Voor 6% gewijzigd door Wild Chocolate op 14-06-2024 12:51 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wild Chocolate schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:19:
[...]

Altijd lees ik vooral in de context van de voorgaande artikelen, waar gronden worden gegeven waardoor onderhoud óók voor rekening van de klant kunnen komen. Er kunnen niet ineens onbenoemde kosten uit een (consumenten)overeenkomst voortvloeien. Onduidelijkheden worden uitgelegd in het voordeel van degene die de overeenkomst niet heeft opgesteld.
Ja zo lees ik hem impliciet ook.

Expliciet valt er alleen over te twisten maar als je de overeenkomst expliciet gaat lezen dan rammelt het aan alle kanten (Zoals mn koelvloeistof voorbeeld).

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abz87
Blokker_1999 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:37:
Maar even iets anders. Jij rekent 60 euro, maar dat is niet correct natuurlijk. Als ik die screenshot op de eerste pagina bekijk dan rekent men voor AdBlue zelf slechts 15,5 Euro excl. BTW. Al de rest zijn servicekosten, en jij bent diegene die gevraagd heeft om de service. Dus stellen dat je over 4 jaar tijd 600 Euro betaald hebt voor iets dat gratis moet zijn klopt daarbij niet. We spreken dan uiteindelijk over nog ongeveer een derde van dat bedrag.

Wellicht dat ik het over het hoofd zie maar waar zie jij 15,50 euro?

Los daarvan valt alle onderhoud onder het lease contract...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Abz87 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:23:
[...]

Adblue werd wel altijd gratis bijgevuld tijdens grote beurten. In dat opzicht zou het dan onder onderhoud vullen. Als adblue ook brandstof zou zijn dan hadden ze ook diesel mogen bijvullen :P
Olie werd bij mijn leaseauto ook kosteloos bijgevuld tijdens grote beurten (rekening leasemaatschappij) terwijl ik het tussentijds moest betalen met mn tankpas (rekening tankpas/bedrijf?).

Ik denk dat het, vanwege voor zakelijke lease de kleine bedragen,gewoon nooit goed gespecifieerd is geweest.

Maar jij hebt een mooi haakje.
Als ze hadden gezegd "het is niet gespecifideerd" dan was het een lastige discussie.
Nu zeggen ze, het is brandstof, en dat is makkelijker te weerleggen.

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 14-06-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:25
Abz87 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:08:
[...]
Wellicht dat ik het over het hoofd zie maar waar zie jij 15,50 euro?
Ik denk dat ie die 50 min de kosten er onder doet, maar het moet toch echt die 50,20 ex BTW zijn. De kosten eronder komen er bij.
Los daarvan valt alle onderhoud onder het lease contract...
Mits noodzakelijk onderhoud en mits het niet in de laatste 6 maanden is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ffs, AdBlue is een additief in je brandstof en wordt mee verbrand op het moment dat de motor loopt. Dan mag het in zichzelf geen brandstof zijn als zodanig, maar wordt het wel zo gebruikt. Hoe dan ook is het een verbruiks vloeistof en die moet je zelf fixen.

Daarbij heb je dit al die jaren geaccepteerd volgens mij, dus dan moet je niet achteraf komen klagen van ik wist het niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:05
Wat ik niet helemaal opmaak uit het verhaal is of jij toestemming hebt gegeven om de vloeistoffen bij te vullen? Wanneer iets onder het minimum zit/niet meer werkt begrijp ik dat het verplicht is om de werking te testen met tijdens onderhoud/keuring?

Zolang er voldoende inzit waardoor de werking in orde is dan zie ik niet in waarom die gevuld moet worden tijdens zo’n onderhoud tenzij het “service” is van de dealer. Werd je diesel ook bijgevuld en in rekening gebracht?

Uiteraard is vier jaar lang accepteren, een jaar sudderen en dan pas grotere actie ondernemen niet echt aan te bevelen. Lijkt het mij hier verstandig om jezelf te rade te gaan hoe de situatie is gelopen en als er onrecht in het spel is het niet voor je eigen geld te doen, maar voor het beschermen van toekomstige klanten. Alle extra’s zijn dan bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abz87
MrXzombie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:30:
Wat ik niet helemaal opmaak uit het verhaal is of jij toestemming hebt gegeven om de vloeistoffen bij te vullen? Wanneer iets onder het minimum zit/niet meer werkt begrijp ik dat het verplicht is om de werking te testen met tijdens onderhoud/keuring?

Zolang er voldoende inzit waardoor de werking in orde is dan zie ik niet in waarom die gevuld moet worden tijdens zo’n onderhoud tenzij het “service” is van de dealer. Werd je diesel ook bijgevuld en in rekening gebracht?

Uiteraard is vier jaar lang accepteren, een jaar sudderen en dan pas grotere actie ondernemen niet echt aan te bevelen. Lijkt het mij hier verstandig om jezelf te rade te gaan hoe de situatie is gelopen en als er onrecht in het spel is het niet voor je eigen geld te doen, maar voor het beschermen van toekomstige klanten. Alle extra’s zijn dan bonus.
Ik ging alleen naar de dealer wanneer het nodig was (grote/kleine beurt, lampje brandt e.d.). Diesel werd uiteraard niet bijgevuld tijdens de beurten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:46

Osxy

Holy crap on a cracker

Abz87 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:42:
[...]

Ik ging alleen naar de dealer wanneer het nodig was (grote/kleine beurt, lampje brandt e.d.). Diesel werd uiteraard niet bijgevuld tijdens de beurten.
Wat ik mis is waarom je nu pas hiermee naar je lease-aanbieder gaat. Heb je de rekening nu pas gekregen voor de hele loopduur?
Want deze discussie was veel simpeler geweest als die direct na de eerste rekening had plaats gevonden.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 15:25
[...]

En daarbij hebben ze zelf ongevraagd het initiatief genomen om AdBlue bij te vullen en daar kosten voor te rekenen? Dan heb je namelijk wel een sterk punt (los van dat je wat laat bent daarmee), JUIST als je er vanuit mag gaan dat de klant AdBlue normaal gesproken zelf tankt en betaalt.

Het is me namelijk na 5 pagina's (niet alles gelezen zeg ik er eerlijk bij) nog steeds niet duidelijk waarom en in welke situatie de dealer de AdBlue bijvulde en in rekening bracht. Je schrijft namelijk ook ergens dat ze het bij onderhoudsbeurten juist wel gratis deden geloof ik? Wanneer rekenden ze dan wel kosten voor AdBlue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abz87
Lapa schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:47:
[...]

En daarbij hebben ze zelf ongevraagd het initiatief genomen om AdBlue bij te vullen en daar kosten voor te rekenen? Dan heb je namelijk wel een sterk punt (los van dat je wat laat bent daarmee), JUIST als je er vanuit mag gaan dat de klant AdBlue normaal gesproken zelf tankt en betaalt.

Het is me namelijk na 5 pagina's (niet alles gelezen zeg ik er eerlijk bij) nog steeds niet duidelijk waarom en in welke situatie de dealer de AdBlue bijvulde en in rekening bracht. Je schrijft namelijk ook ergens dat ze het bij onderhoudsbeurten juist wel gratis deden geloof ik? Wanneer rekenden ze dan wel kosten voor AdBlue?
wellicht dat het niet duidelijk van mij kant is geweest; ik zal beknopt alles neerzetten.

- Tijdens de kleine en grote beurten worden er geen kosten gerekend voor het bijvullen van Adblue;
- Gegeven argumenten voor de kosten:
1: Vanuit de dealer wordt er gezegd adblue = brandstof dus eigen kosten,
2: Vanuit klantenservice wordt gezegd vergoeding adblue alleen tijdens periodieke onderhoud.

Ik ging zelf naar de dealer alleen als het nodig was (storing, problemen, adblue bijvullen etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Ok, dus jij reed zelf op jouw eigen initiatief naar de dealer specifiek om AdBlue te laten bijvullen? En alleen dan rekenden ze daar kosten voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abz87
Lapa schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:01:
Ok, dus jij reed zelf op jouw eigen initiatief naar de dealer specifiek om AdBlue te laten bijvullen? En alleen dan rekenden ze daar kosten voor?
Ik heb inderdaad eerst een afspraak gemaakt met de dealer, aangegeven dat mijn adblue lampje brandt en deze bijgevuld moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Okee. Wel heel raar dat ze dan niet even zeggen "dat kunt u gewoon zelf bijvullen bij het tankstation hoor" en lekker een relatief gepeperde rekening opstellen met nog allerlei andere ongevraagde service. Dan had je tenminste op het juiste moment de discussie kunnen hebben als je het er niet mee eens bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abz87
Lapa schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:06:
Okee. Wel heel raar dat ze dan niet even zeggen "dat kunt u gewoon zelf bijvullen bij het tankstation hoor" en lekker een relatief gepeperde rekening opstellen met nog allerlei andere ongevraagde service. Dan had je tenminste op het juiste moment de discussie kunnen hebben als je het er niet mee eens bent.
I know, I know, I know. Dat is nu allemaal achteraf helaas, wel een leermoment.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
The Eagle schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:22:
Ffs, AdBlue is een additief in je brandstof en wordt mee verbrand op het moment dat de motor loopt.
Dit is een wijds verbreid misverstand, AdBlue wordt in het uitlaatsysteem voor de katalysator geïnjecteerd en vermengt zich met de uitlaatgassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Abz87 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:11:
[...]

I know, I know, I know. Dat is nu allemaal achteraf helaas, wel een leermoment.
Wist je niet dat het zelf kon voor een paar euro?
Of meer gevalletje goedkoop duurkoop in het kader van "het zit in de lease dus dan ga ik het zelf niet betalen".

Dat laatste zou mij namelijk ook kunnen overkomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abz87
laurens0619 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:34:
[...]

Wist je niet dat het zelf kon voor een paar euro?
Of meer gevalletje goedkoop duurkoop in het kader van "het zit in de lease dus dan ga ik het zelf niet betalen".

Dat laatste zou mij namelijk ook kunnen overkomen :P
Naja als je een flink maandbedrag betaalt en wordt overal geadverteerd met "alles in het pakket behalve brandstof en boetes," dan ga ik niet dubbel betalen :p wederom leermomentje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:04
Ik denk dat je gelijk hebt en dat het onder onderhoud moet vallen (hoewel ik als ex-diesel rijder) het meer een verbrandingsverhaal vind.

https://www.toyota-peterm...wagens/onderhoud-service/
In dit artikel staat dat als je een onderhoud service abonnement neemt, ze ook de koelvloeistof, motorolie EN AdBlue als onderhoud zien.
Dus kan mag jij uiteraard ook aannemen dat het onder onderhoud valt. Nu vind ik sowieso niet eerlijk dat Mercedes dit soort bedragen vraagt voor wat AdBlue wetende dat het buiten 1 euro per L kost.
Mercedes vraagt even ruim 3 euro? Misschien dat je hierop kan inspelen.

Ze hebben trouwens in hun voorwaarden niks specifieks benoemd zoals koelvloeistof of motorolie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Abz87 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:40:
[...]

Naja als je een flink maandbedrag betaalt en wordt overal geadverteerd met "alles in het pakket behalve brandstof en boetes," dan ga ik niet dubbel betalen :p wederom leermomentje
Ja dat bedoelde ik ook.
Als ik dik zou betalen iedere maand dan zou ik van zon leasemaatschappij ook wel proberten te krijgen waar je recht op hebt. Ik snap het volledig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abz87
kx22 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:41:
Ik denk dat je gelijk hebt en dat het onder onderhoud moet vallen (hoewel ik als ex-diesel rijder) het meer een verbrandingsverhaal vind.

https://www.toyota-peterm...wagens/onderhoud-service/
In dit artikel staat dat als je een onderhoud service abonnement neemt, ze ook de koelvloeistof, motorolie EN AdBlue als onderhoud zien.
Dus kan mag jij uiteraard ook aannemen dat het onder onderhoud valt. Nu vind ik sowieso niet eerlijk dat Mercedes dit soort bedragen vraagt voor wat AdBlue wetende dat het buiten 1 euro per L kost.
Mercedes vraagt even ruim 3 euro? Misschien dat je hierop kan inspelen.

Ze hebben trouwens in hun voorwaarden niks specifieks benoemd zoals koelvloeistof of motorolie?
Om de zoveel maanden kreeg ik een melding in mijn auto voor een servicebeurt A/B (kleine en grote beurt). Hierin werden alle vloeistoffen mee genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:05
[...]

Dit vermoeden had ik al een beetje, ben bang dat je hier ook niks gaat bereiken bij een geschillencommissie aangezien jij opdracht geeft tot en het jaren heeft geduurd.

Netjes zal zijn als de dealer/leasepartij zegt in de toekomst duidelijker advies te geven om dit soort situaties te voorkomen al zijn ze bij wet ,denk ik, nergens toe verplicht.

Adblue is een door gebruik afhankelijke vloeistof evenals ruitenwisservloeistof en brandstof en zal dan ook voor eigen rekening zijn. Olie bijvullen word vaak nog apart in de voorwaarden opgenomen.

De regels zullen het wellicht niet helemaal duidelijk maken maar nog meer regels maakt het uiteindelijk ook niet duidelijker.. Het is sjit en zonde geld maargoed je hebt een paar jaar een dikke auto gereden en dat kost nou eenmaal geld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:27

charlie7

pr0

Abz87 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:40:
[...]

double, nvm

[ Voor 12% gewijzigd door charlie7 op 14-06-2024 15:27 ]

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 16 Pro / AW Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
charlie7 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:04:
[...]

Hier zeg je toch precies wat iedereen denkt. Je doet moeilijk om het moeilijk doen.
dat het een principe kwestie is heeft de TS allang gezegd hoor :)
Abz87 in "Geschil met private lease aanbieder (adblue)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:27

charlie7

pr0

laurens0619 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:20:
[...]

dat het een principe kwestie is heeft de TS allang gezegd hoor :)
Abz87 in "Geschil met private lease aanbieder (adblue)"
Daar had ik over heen gelezen...

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 16 Pro / AW Ultra

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
Op zich een hele relaxte manier van leven toch, al die jaren nooit er 2x bij nagedacht, niets gegoogled, wtf is dat AdBlue steeds, en die blauwe dop naast je gebruikelijke tankdop deed ook geen belletje rinkelen, heerlijk :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abz87
Divak schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:34:
Op zich een hele relaxte manier van leven toch, al die jaren nooit er 2x bij nagedacht, niets gegoogled, wtf is dat AdBlue steeds, en die blauwe dop naast je gebruikelijke tankdop deed ook geen belletje rinkelen, heerlijk :D
+1, het verdraaien van de feiten laten we even weg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Abz87
Misschien is het idee het topic vragen te verplaatsen naar shopping forum? Daar lopen daadwerkelijk juridisch onderbouwde mensen rond.
Mobiliteit is eigk niet relevant, gaat gaat om
Contracten en voorwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abz87
laurens0619 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:03:
@Abz87
Misschien is het idee het topic vragen te verplaatsen naar shopping forum? Daar lopen daadwerkelijk juridisch onderbouwde mensen rond.
Mobiliteit is eigk niet relevant, gaat gaat om
Contracten en voorwaarden
Goed idee, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:22:
Ffs, AdBlue is een additief in je brandstof en wordt mee verbrand op het moment dat de motor loopt. Dan mag het in zichzelf geen brandstof zijn als zodanig, maar wordt het wel zo gebruikt. Hoe dan ook is het een verbruiks vloeistof en die moet je zelf fixen.

Daarbij heb je dit al die jaren geaccepteerd volgens mij, dus dan moet je niet achteraf komen klagen van ik wist het niet.
AdBlue wordt in het uitlaattraject ingespoten waar het in een speciale katalysator reageert met stikstofoxide, met als resultaat N2 en water. Zie bijvoorbeeld Wikipedia. In zoverre “verbrand” het wel, het reageert immers met een andere stof tot iets nieuws.
Wat jij waarschijnlijk bedoelt is het DPF vloeistof dat Peugeot gebruikt, dat mengt wel met diesel maar is bedoelt om de verbrandingstemperatuur van roet te verlagen zodat het roetfilerregeneratieproces een lagere temperatuur nodig heeft wat gunstig is voor het verbruik. Dat spul zit meestal in een zak onder de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:44

Bever!

3

In mijn beleving is tussentijds bijvullen van olie,ruitenwisservloeistof en adblue voor eigen rekening, rijd al 15 jaar lease en altijd zo geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

MrXzombie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:58:
[...]
Dit vermoeden had ik al een beetje, ben bang dat je hier ook niks gaat bereiken bij een geschillencommissie aangezien jij opdracht geeft tot en het jaren heeft geduurd.
Ik lees het als buiten het normale onderhoud opdracht geven tot.. Dat lijkt mij voor eigen rekening. Op persoonlijke note vind ik het vooral een discussie om niets. Adblue tanken doe je zelf.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1 2 Laatste