Cat6a connector. Welke?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-01 15:22
Mijn vraag
Ik ga binnenkort een nieuw netwerk aanleggen in ons nieuwe huis. Ik heb een koperen cat6a u/utp kabel op rol met stugge kern. Nu ben ik opzoek naar de connectors, maar er zijn er vooral veel RJ45's op de markt voor cat5a en cat6. Daar heb ik er thuis nog een paar van liggen van de laatste keer. Ik probeer te zoeken of die ook geschikt zijn voor mijn kabel; cat6a maar daar kom ik niet uit. Kan iemand mij duidelijkheid geven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:18

lier

MikroTik nerd

Duidelijkheid kan je in ieder geval vinden in de topics die hierover bestaan:

Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Kabel met vaste kern monteer je af op patchpanelen, wandcontactdozen of keystones.
JelmerKampen schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:33:
Klopt ze gaan naar een WCD maar in de meterkast moet ik ze in de router/switch kunnen doen met een RJ45 toch?
Lees nog even mijn laatste zin hierboven.

[ Voor 53% gewijzigd door lier op 11-06-2024 11:36 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Klopt ze gaan naar een WCD maar in de meterkast moet ik ze in de router/switch kunnen doen met een RJ45 toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
In de meterkast monteer je ze af op een patchpaneel of patchbox. Die laatste kan je krijgen in 8 of 12-voudig. Vanaf daar met een patchkabel naar je switch of router.

Mag je ook op CAT6 materiaal afmonteren, verschil ga je niet merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Cat6A is overbodig en onnodig dik, stuur terug en koop Cat 6 U/UTP.

Als je besluit het toch te houden wees dan heel zorgvuldig met de aarding van de afscherming, dat moet op een centrale plek(bij voorkeur op het patchpaneel) anders loop je de kans op aardlussen.
Zorg er ook voor dat die afscherming nergens een muur raakt want dat is ook aarde.

En Rj45's aanknijpen moet je gewoon nooit aan beginnen en al helemaal niet als je als stugge aders hebt.
Monteer af op wcd en patchpanel en sluit aan met kant en klaar gekochte patchkabels.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

JelmerKampen schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:33:
Daar gebruik je een patchpanel voor.
Nooit utp stekkers op een stugge kern knijpen.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:58:
Cat6A is overbodig en onnodig dik, stuur terug en koop Cat 6 U/UTP.

Als je besluit het toch te houden wees dan heel zorgvuldig met de aarding van de afscherming, dat moet op een centrale plek(bij voorkeur op het patchpaneel) anders loop je de kans op aardlussen.
Zorg er ook voor dat die afscherming nergens een muur raakt want dat is ook aarde.

En Rj45's aanknijpen moet je gewoon nooit aan beginnen en al helemaal niet als je als stugge aders hebt.
Monteer af op wcd en patchpanel en sluit aan met kant en klaar gekochte patchkabels.
Uit de topicstart: "koperen cat6a u/utp kabel op rol met stugge kern"

Dat spul zal AWG23 zijn ipv AWG24, verder is het niet veel anders dan reguliere CAT6. U/UTP is zonder shield, dus dat hoeft niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als het U/Utp is, dan is het geen Cat 6a.
Cat 6a heeft minimaal een shielding foil

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
Oke, dan ga ik me daar eens in verdiepen. Dank jullie allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:09:
Belden verkoopt wel degelijk CAT6A U/UTP:
https://www.belden.com/pr...r-Cable/PoE-Cable/1683ENH

Ik zie overigens wel degelijk een folie in dat plaatje, maar volgens datasheet is die niet van aluminium. Doel van die folie is om de warmte van een PoE kabel beter te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ze kunnen het wel zo noemen maar daarom voldoet het nog niet aan de cat 6a specs zoals de norm dat voorschrijft.
En je weet helemaal niet welke kabel TS heeft dat schrijft hij namelijk niet.

Maar als er geen geleidende folie omzit hoeft hij zich ook niet druk te maken om de de aarding van die folie en daar ging het tenslotte om.

En niet geleidende folie doet natuurlijk helemaal niets voor de warmte afvoer, dat isoleert de warmte dan alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:13
Ben(V) schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:09:
Tegenwoordig Bestaat Cat6A ook in U/UTP en voldoen aan de norm voor Cat6A.

Kijk maar eens bij bekende merken als panduit, Commscope, Excel-networking, Leviton. Elk gerenommeerd merk heeft deze tegenwoordig in hun assortiment.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Pagina: 1