Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:30
Ik zag niet meteen een topic voor geld verdienen met dividenden, en al zeker niet specifiek voor België. Bij deze wil ik wat ervaringen verzamelen, deel ik een tijdlijn voor 2024 en een tabel met de interessantere en minder interessante aandelen. Ik ben geen expert over de materie, maar ik heb al het een en ander gelezen. Als ik ergens de mist in ga, laat het dan zeker weten :)

Wat theorie:
In België bedraagt de roerende voorheffing (belasting op dividenden) 30%, maar de eerste 800 euro aan dividenden worden niet belast. Enfin, je betaalt ze eerst maar moet het bedrag van de betaalde roerende voorheffing invullen in vak 1437 van je belastingsbrief, en dan krijg je langs die weg maximaal 30% van 800 euro (= 240 euro) terug. Let op1: dit geldt niet voor dividenden op ETF's. Let op 2: als je getrouwd bent en je aandelen zijn wettelijk gezien in de gemeenschap van goederen, dan moet je de betaalde roerende voorheffing ook spreiden over beide parners, en kan je dus 2 maal 240 euro terugkrijgen. Met een bedrag van 10000 euro en een goed gekozen aandeel kan je 800 euro dividenden ontvangen, dat vult dan net je korf van belastingsvrije roerende voorheffing en ontvang je dus jaarlijks 8% rendement op je geld. Ruim beter dan je spaarboekje, toch?

Op buitenlandse aandelen is ook bij de respectievelijke landen aandelen een belasting (bronheffing) die betaald moeten worden. Het is moeilijke materie ivm dubbele belasting die je dan eventueel kan recupereren, ik waag me niet aan een verdere uitleg en hou mij enkel bezig met de Belgische aandelen.

Het dividenden seizoen loopt vooral in de eerste helft van het jaar, al zijn er ook dividenden die halfjaarlijks, per kwartaal of 3 keer per jaar uitbetalen. Het verdelen van de dividenden gebeurd op de Ex-dividend-dag, dus enkel als je de avond VOOR deze dag eigenaar bent, ontvang je het dividend enkele weken na de Ex-dividend dag. Deze site verzamelt de Ex-dividend data voor de Belgische aandelen: https://www.dividendnieuws.be/p/ex-dividend.html
Dit bracht mij op een idee: als je maar 1 avond eigenaar moet zijn, dan kan je zelfs met een kleiner bedrag per jaar op meerdere aandelen de dividenden binnen halen om je 800 euro roerende voorheffing te vullen voor maximale belastingsoptimalisatie :) Het nadeel is dat er TOB beurstaks en een makelaarsloon betaald moet worden per transactie. De tabel verderop houd hiermee rekening om in te schatten of het rendabel is.

Edit: dit idee is praktisch niet zo geweldig omdat de koers zakt met de exacte waarde van de uitgekeerde dividend. Mijn eerste idee blijft wel nog een optie: met een investering van 10000 euro kan je 800 euro per jaar krijgen -> zie rekenvoorbeeldje verderop dit topic. Ook een overzichtje van de betere dividend betalers in 2024 voor België vind je verderop dit topic.

Alle info hieronder is dan eigenlijk ook minder van toepassing.

Ik gebruik Bolero (een tak van KBC bank) als makelaar om aandelen aan te schaffen, maar er zijn nog andere mogelijkheden zoals Keytrade bank (afdeling Trading) en Saxo. Makelaarstarieven zijn afhankelijk van hoeveel geld je transactie inhoud en welke makelaar je gebruikt.

Bij Bolero is het makelaarsloon 7,5 euro tot 2500 euro, 15 euro per transactie per schijf van 10000 euro met een max van 50 euro en pas na 70d euro wordt het nog eens duurder. Dit bedrag moet zowel bij aankoop als verkoop betaald worden, dus de sweet spot is zo dicht mogelijk bij de maxima van de schijf per 10000 euro te zitten om zo veel mogelijk aandelen te kopen met een beperkt makelaarsloon. In mijn tabel ga ik dus ook uit van een bedrag van 10000 euro waar 2 maal 15 euro makelaarsloon op betaald moet worden.

De TOB beurstaks is vaak 0,35%, ook 2 keer te betalen en ook nog voordat het makelaarsloon eraf gaat. Bij enkele aandelen is het echter een lager tarief van 0,12% en voor zo ver ik las op internet is dit afhankelijk van de interpretatie van de wet volgens makelaar. Onderstaande tabel is dus opnieuw geldig voor Bolero en geen garanties voor andere makelaars :)

Nog een laatste belangrijk advies: omdat er nog beleggers zijn die dit systeem toepassen, stijgt de prijs in de laatste dagen vaak nog door de grotere vraag, en op de Ex-dividenddag zakt de koers meteen door het grotere aanbod van beleggers die het aandeel meteen terug verkopen. Hou er dus rekening mee door enkel de relatief hoge dividendaandelen mee te nemen, ofwel enkele dagen geduld te hebben tot de koers zich wat hersteld. Maar resultaten uit het verleden geven geen garanties over de toekomst!

Dan rest mij nog de tabel. Hij is nog under construction getuige het gat tussen 25 april en 28 mei. De koers voor de Ex dividenddagen in het verleden, is de koers op de Ex dividenddag. Voor die in de toekomst heb ik de huidige koers van zondag 9 juni ingevuld. De meest rechtse kolom is de belangrijkste: dit is het bedrag na alle belastingen en makelaarsloon. Als je maar tot 800 euro dividenden gaat, dan kan je de voorlaatste kolom bekijken na het terugkrijgen van de roerende voorheffing via de personen belastingen.

Begin volgend jaar zal ik de tabel vernieuwen voor het nieuwe seizoen, maar ik hoop het concept alvast wat bekender te maken onder de tweakers en misschien ervaring van anderen over makelaars of aandelen te horen?

Ex-Divided datumAandeelPeriodiciteitKoersDividendAantal aandelen voor 10000 euroMakelaarsloon Bolero% TOB BeurstaksEuro Dividenden min kosten (voor aankoop + verkoop)Euro Dividenden na 30% roerende voorheffing
15 janSolvayHalfjaarlijks25,301,62395150,35%539347
6 febAscencioJaarlijks45,754,15218150,12%850579
29 febPayton PlanarJaarlijks8,90,481123150,35%439277
15 aprWereldhave BelgiumJaarlijks454,10222150,12%856583
24 aprProximusHalfjaarlijks6,960,71436150,35%905603
28 meiJensen-GroupJaarlijks40,40,75247150,35%8529
28 meiTexafJaarlijks36,21,62276150,35%347213
29 meiSyensqoJaarlijks91,681,62109150,35%7623
30 meiElia GroupJaarlijks92,31,99108150,35%11550
30 meiRecticelJaarlijks14,140,31707150,35%11953
30 meiAckermans & Van HaarenJaarlijks164,33,460150,35%10443
31 meiCare Property InvestJaarlijks13,901719150,12%665449
3 junSolvayHalfjaarlijks1142,4687150,35%11450
3 junSpadelJaarlijks1722,258150,35%27-10
4 junKBC AncoraJaarlijks42,24,09236150,35%865575
5 junAgeasHalfjaarlijks43,961,75227150,35%297178
5 junTessenderlo GroupJaarlijks24,550,75407150,35%205113
11 junD’IeterenJaarlijks201,43,7549150,35%8429
12 junCampineJaarlijks783128150,35%284168
12 junMikoJaarlijks611,87163150,35%205113
13 junMoury ConstructJaarlijks6101116150,35%7724
14 junSipefJaarlijks57,22174150,35%248143
25 junTItan Cement30,850,85324150,35%17592
25 junViohalcoJaarlijks6,20,121612150,35%9335
25 junCenergy HoldingsJaarlijks9,240,081082150,35%-13-39
28 junAzelis GroupJaarlijks19,250,22519150,35%14-20
28 junEconocomJaarlijks2,3750,114210150,35%363224
1 julGimvJaarlijks46,62,6214150,35%456289
1 julWhat’s Cooking GroupJaarlijks82,44121150,35%384239
17 julFloridienneJaarlijks6702,514150,35%-60-71

[ Voor 5% gewijzigd door Malantur op 23-07-2024 12:48 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:29

Lordy79

Vastberaden

Een leuk idee maar zoals je zelf al aangeeft zit het dividend dat je ontvangt in de koers van een aandeel en gaat dat er af vanaf de ex-dividend dag. Dát is de reden dat de koers omlaag gaat op het moment dat het dividend is 'verdeeld' en niet omdat er meer handel in zit.

Stel je hebt aandeel X en de koers is 10 euro en het geeft elk kwartaal 0.13 dividenduitkering op de laatste dag van elk kwartaal.
Dan zal de koers in theorie op 1 januari 10 euro zijn, op 8 januari 10,01, op 15 januari 10,02, etcetera.
Op 31 maart 10.13 en plof, op 1 april weer precies 10 euro.

Uiteraard werkt het niet zo omdat de koers door meer dingen wordt beïnvloed dan alleen het opgebouwde dividend.

Neemt natuurlijk niet weg dat het in België fiscaal slim is om bij een portefeuille van ongeveer 20.000 euro te mikken op 800 euro dividend per jaar en niet (alleen) aandelen te bezitten die groeipotentieel hebben maar geen of nauwelijks dividend uitkeren.

Om kosten te besparen is het wellicht verstandig om niet te veel te switchen en als een aandeel elk kwartaal 2pct dividend geeft is dat ook niet nodig.

Maar zoals je zegt... resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst en als je het dividendaandeel Shell uit Nederland bekijkt kan de koers daar wel enorm op en neer gaan door de jaren heen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:30

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je denkt dat je een hack of free lunch gevonden hebt, die is er niet.

De koersval op ex-dividenddag gebeurt niet omdat veel mensen op de sell button rammen, maar omdat (vroeger) een coupon van een aandeel afgeknipt werd. Het aandeel noteert zonder de afgeknipte coupon en is uiteraard minder waard.

Je kan de ex-dividend traden. Als er een bearish sentiment over het aandeel hangt, dan kan de koersval veelvouden van het dividend zijn. In een groot deel van 2020 kon je Shell aandelen verkopen om het later steeds goedkoper en goedkoper terug te kopen.

Als je derivaten gebruikt, dan heb je geen last van de beurstaks. Want het zijn contracten en geen aandelen.

Dividend wordt gebruikt voor income strategy. Je wilt elke kwartaal, half jaar,... dat er geld uitgekeerd wordt ipv vele jaren op de groei of herstel wachten.

Income strategy is niet alleen voor bejaarden. Er zijn traders die met de winsten een berg dividendaandelen gekocht hebben om hun gezin van een stabiele inkomen te voorzien. Ontkoppeling van de trading resultaten en de waan van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexus1980
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-05 21:14
Voor inkomsten 2024 is het belastingsvrije dividend verhoogd naar 833 € ofwel 250 € per belastingsplichtige. terugvorderen doe je via belastingaangifte in het kader van de roerende inkomsten (vak VII-code 1437 - 2437).

Dus in het voorbeeld dat je 20.000 euro aan dividendaandelen koopt (als je getrouwd bent) en je hebt een bruto rendement van 5% kan je (mits wat geduld) een netto rendement hebben en 2x250 € terugvorderen met je personenbelasting.

Weinig personen in België weten dit.

Trouwens met de staatsbon dat extreem veel succes heeft gehad in België in 2023 ben ik benieuwd hoeveel personen het gaan vergeten op hun belastingsaangifte volgend jaar de 15% roerende voorheffing terug te vorderen... ik vermoed dat dit 1/2 zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Nexus1980 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:38:
Voor inkomsten 2024 is het belastingsvrije dividend verhoogd naar 833 € ofwel 250 € per belastingsplichtige. terugvorderen doe je via belastingaangifte in het kader van de roerende inkomsten (vak VII-code 1437 - 2437).

Dus in het voorbeeld dat je 20.000 euro aan dividendaandelen koopt (als je getrouwd bent) en je hebt een bruto rendement van 5% kan je (mits wat geduld) een netto rendement hebben en 2x250 € terugvorderen met je personenbelasting.

Weinig personen in België weten dit.

Trouwens met de staatsbon dat extreem veel succes heeft gehad in België in 2023 ben ik benieuwd hoeveel personen het gaan vergeten op hun belastingsaangifte volgend jaar de 15% roerende voorheffing terug te vorderen... ik vermoed dat dit 1/2 zal zijn.
Bestaat er in belgie niet zoiets als een vooringevulde aangifte? dat zoveel mensen dat vergeten?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:39

Qwerty-273

Meukposter

De zin of onzin van dividenden is al eerder uitgelegd in het topic (en anders kan je ook in de andere twee belegtopics terecht Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11 en Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1 voor een uitgebreidere discussies).

David van de Duitstalige blog Jung in Rente houdt een overzicht bij van de ex-dividenddagen van aandelen uit de wereld. Dat doet hij op zijn eigen blog, en op zijn zusterblog Alle Dividenden wellicht ter inspiratie als dividenden je ding zijn.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
YakuzA schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:51:
[...]

Bestaat er in belgie niet zoiets als een vooringevulde aangifte? dat zoveel mensen dat vergeten?
Het bestaat wel, maar dit is enkel gebaseerd op bewijsstukken die de overheid binnen krijgt. In mijn belastingaangifte vorig jaar zaten mijn dividenden automatisch in, maar dit jaar ondanks dezelfde broker was dit niet het geval. Ik kreeg dan wel de melding dat er vorig jaar 3 vakken meer ingevuld waren dan nu het geval is en dan moet je het manueel nakijken, maar als het je eerste keer is kan er geen vergelijking gemaakt worden en moet je zelf wakker blijven om je geld te krijgen.
Qwerty-273 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:00:
De zin of onzin van dividenden is al eerder uitgelegd in het topic (en anders kan je ook in de andere twee belegtopics terecht Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11 en Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1 voor een uitgebreidere discussies).

David van de Duitstalige blog Jung in Rente houdt een overzicht bij van de ex-dividenddagen van aandelen uit de wereld. Dat doet hij op zijn eigen blog, en op zijn zusterblog Alle Dividenden wellicht ter inspiratie als dividenden je ding zijn.
Bedankt voor je links, maar ik wou dit topic specifiek voor België houden. Een aantal jaar geleden had ik wat Duitse aandelen van BASF, waar je dan weer 25% Duitse belasting op betaald en op de overschot 30% Belgische belastingen dus blijft er maar 52,5% over van het origineel uitgekeerde dividend. Je kan het soms terugvorderen en er zijn mogelijk afspraken tussen bepaalde landen, maar als leek lijkt het mij simpeler om het gewoon op binnenlandse aandelen te houden, en specifiek tot de belastingvrije korf van 833 euro opgevuld is zodat je 100% van het dividend kan bijschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
Malantur schreef op maandag 10 juni 2024 @ 01:06:
Met een bedrag van 10000 euro en een goed gekozen aandeel kan je 800 euro dividenden ontvangen, dat vult dan net je korf van belastingsvrije roerende voorheffing en ontvang je dus jaarlijks 8% rendement op je geld. Ruim beter dan je spaarboekje, toch?
Dit was dus mijn eerste idee. Bijvoorbeeld QRF: de koers schommelt al een paar maanden rond de 10,5 euro. De laatste jaren werd telkens 0,8 euro dividend per aandeel uitbetaald.
Je koopt dus 1000 aandelen voor 10500 euro. Hierop krijg je dan 800 euro dividend waarvan 560 euro rechtstreeks en 240 euro via de belastingen terug te vorderen (feitelijk mag je nu mikken op 250 euro zoals @Nexus1980 aanhaalt).
Tabel voor QRF (al 5 jaar op een rij 0,8 euro):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUFQYGs0aRNO4iMN1sfHItckvLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ojbxn0vsVCTtzoTj6trNDOhv.jpg?f=fotoalbum_large

Wat de koers de komende jaren doet maakt eigenlijk niet uit, zo lang ze maar 0,8 euro per aandeel per jaar uitbetalen verdien je een kleine 8% op je spaargeld, wat uiteraard veel beter is dan een spaarrekening en op ~13 jaar heb je je inleg terug (zo lang het bedrijf niet failliet gaat en dus de 0,8 euro dividend blijft uitbetalen).

Tegelijk heb je bijvoorbeeld het pensioensparen in België: je mag nu 1020 euro sparen en daar krijg je ook 30% van je inleg voor terug via je belastingen (netto na de teruggave van je belastingen heb je dus 714 euro betaald).

Als je die 2 naast elkaar legt heb je dus 10500 euro geïnvesteerd, daar krijg je eerst 800 euro inkomsten uit en je investeert er 714 in je pensioensparen -> je houd dus 86 euro over. Wordt je hier rijk van? Nee uiteraard niet, zeker niet omdat het niet verder schaalt dan die 10500 euro per persoon, want hogere bedragen moet je wel 30% roerende voorheffing op betalen. Maar het is een passief inkomen met relatief weinig risico waar je enkel het dividenden-nieuws en je belastingaangifte voor in het oog moet houden. Het enige wat ik eventueel nog zou optimaliseren om dit op lange termijn toe te passen, is wat spreiden over verschillende bedrijven die procentueel veel dividend uitbetalen om het risico te spreiden mocht er toch wat variatie zitten in het uitgekeerde bedrag van de dividenden.

Dan had ik nog mijn tweede idee:
Malantur schreef op maandag 10 juni 2024 @ 01:06:
Dit bracht mij op een idee: als je maar 1 avond eigenaar moet zijn, dan kan je zelfs met een kleiner bedrag per jaar op meerdere aandelen de dividenden binnen halen om je 800 euro roerende voorheffing te vullen voor maximale belastingsoptimalisatie :) Het nadeel is dat er TOB beurstaks en een makelaarsloon betaald moet worden per transactie. De tabel verderop houd hiermee rekening om in te schatten of het rendabel is.
Das de koers zakte had ik nog wel rekening mee gehouden, maar dat die zakt met exact de waarde van de dividend wist ik niet. In het voorbeeld van QRF dat 24 mei zijn ex-dividend-datum had, zie je wel een dip van 45 cent, maar niet van 80 cent. Zelfs het Slot van 23 mei (10,8 euro) tegenover Laag van 24 mei (10,2 euro) is maar 60 cent verschil. Je ziet ook een abnormaal volume van 5 keer zo hoog als gemiddeld de dag voor de ex-dividend-datum, dus toch wel een aantal mensen die er nog in springen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EZfSdl-lGFcSZzUIPGyFO87934=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WivBec8ncYELZVaDn88rECfV.jpg?f=fotoalbum_large
In ieder geval heb ik na QRF nog op een ander aandeel toegepast, en daar ging de koers wel naar beneden met het dividendbedrag en zakte nog dieper, dus doe je inderdaad verlies aan de sprong. Het tweede idee van te wisselen om de dividenden op te pikken lijkt dus in de praktijk minder goed uit te pakken dan gehoopt, dus dat ga ik schrappen.

Het eerste idee van 10000 euro aandelen bijhouden voor de dividenden blijft mijn inziens wel een optie om een passief inkomen te krijgen, en haalt qua rendement relatief een beter resultaat dan bijvoorbeeld in de Antwerpse rand een garagebox kopen voor 20000 euro en verhuren voor 100 euro per maand (=6% rendement per jaar).

Veel mensen grijpen naar ETF's om passief te beleggen en inderdaad bijvoorbeeld VWCE haalt +70% op 5 jaar tijd ofwel +14% per jaar tegenover 8% van een goed dividendaandeel. Dit brengt dus netto zeker meer op, maar het ETF geld passeert niet door je handen tot je het verkoopt aan de dan geldende koers. Mijn vrouw heeft bijvoorbeeld een laag inkomen, en dan kan je van 800 euro per persoon per jaar wel wat vakantie en uitzonderlijke uitgaves doen. Je kan ETF's wel verkopen, maar dan mis je weer rendement op je verkochte bedrag, wat je toch wil vermeiden. Dus om te beweren dat ETF's een goede keuze zijn en dividenden een slechte keuze voor iedereen zou ik zo snel niet doen. Ieder staat vrij om te beleggen naar zijn kapitaal, cashflow en beleggershorizon :) Wellicht zal ik de komende jaren een mix blijven houden van beide systemen voor wat spreiding van rendement, risico en cashflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Misschien nog een lijstje ter inspiratie. Mijn voorbeeld ging uit van QRF waar je met 10500 euro exact 1000 aandelen koopt en 800 euro dividenden krijgt, een rendement van 7,8%. Maar er zijn er ook betere zoals Cofinimmo waar je 135 aandelen moet kopen voor momenteel ~8127 euro en je zo bij een gelijk blijvend dividend van 6,2 euro je korf van 833 euro roerende voorheffing kan vullen (9,75% rendement).

Bij Ascencio is het 4,15 euro dividend dus 201 aandelen te kopen voor momenteel ~9266 euro.
Bij Roularta is het 1 euro dividend dus 833 aandelen voor momenteel ~8996 euro.
Bij Ageas is het halfjaarlijks 1,75 euro dus 238 aandelen voor ~10367 euro.
Bij Retail Estates is het 5 euro dividend dus 167 aandelen voor ~10804 euro.
Bij Van de Velde is het 2,4 euro dividend dus 347 aandelen voor ~10548 euro.
Bij QRF is het 0,8 euro dividend dus 1042 aandelen voor ~10774 euro.

Cofinimmo betaalde vorig jaar 6,20 euro (gelijk dit jaar).
Ascencio betaalde vorig jaar 3,95 euro en 4,15 euro dit jaar.
Roularta betaalt al een aantal jaar 1 euro (gelijk dit jaar).
Met de huidige koers en geschiedenis lijken dus Cofinimmo / Ascencio / Roularta de beste 3 aandelen te zijn om over te spreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexus1980
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-05 21:14
Malantur schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:47:
Misschien nog een lijstje ter inspiratie. Mijn voorbeeld ging uit van QRF waar je met 10500 euro exact 1000 aandelen koopt en 800 euro dividenden krijgt, een rendement van 7,8%. Maar er zijn er ook betere zoals Cofinimmo waar je 135 aandelen moet kopen voor momenteel ~8127 euro en je zo bij een gelijk blijvend dividend van 6,2 euro je korf van 833 euro roerende voorheffing kan vullen (9,75% rendement).

Bij Ascencio is het 4,15 euro dividend dus 201 aandelen te kopen voor momenteel ~9266 euro.
Bij Roularta is het 1 euro dividend dus 833 aandelen voor momenteel ~8996 euro.
Bij Ageas is het halfjaarlijks 1,75 euro dus 238 aandelen voor ~10367 euro.
Bij Retail Estates is het 5 euro dividend dus 167 aandelen voor ~10804 euro.
Bij Van de Velde is het 2,4 euro dividend dus 347 aandelen voor ~10548 euro.
Bij QRF is het 0,8 euro dividend dus 1042 aandelen voor ~10774 euro.

Cofinimmo betaalde vorig jaar 6,20 euro (gelijk dit jaar).
Ascencio betaalde vorig jaar 3,95 euro en 4,15 euro dit jaar.
Roularta betaalt al een aantal jaar 1 euro (gelijk dit jaar).
Met de huidige koers en geschiedenis lijken dus Cofinimmo / Ascencio / Roularta de beste 3 aandelen te zijn om over te spreiden.
Thnks mooie lijst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Malantur schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:47:
Misschien nog een lijstje ter inspiratie. Mijn voorbeeld ging uit van QRF waar je met 10500 euro exact 1000 aandelen koopt en 800 euro dividenden krijgt, een rendement van 7,8%.
Leuk verhaal.
Maar dit is geen rendement. Op het moment dat er 800eu dividend uit komt, gaat de koers met +/-800 naar beneden, waardoor je nog exact dezelfde 10500eu hebt met 0% rendement ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik ben waarschijnlijk een leek, maar heeft eea geen raakvlak(ken) met Financiële onafhankelijkheid - Deel 5? :)

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 24-07-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
YakuzA schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:30:
[...]

Leuk verhaal.
Maar dit is geen rendement. Op het moment dat er 800eu dividend uit komt, gaat de koers met +/-800 naar beneden, waardoor je nog exact dezelfde 10500eu hebt met 0% rendement ;)
Het topic is nog kort maar het is ondertussen al een paar keer vermeld ;) Tja op dag 1 wel, maar denk je dan dat een bedrijf na 20 jaar 5% dividend uit te delen nog 0 euro waard is?
Sinds 2016 betaald Confinnimo ongeveer 6 euro dividenden uit, en van 2016 tot 2022 is de koers elk jaar blijven stijgen ondanks dat de koers op de ex-dividend dag 6 keer 6 euro gezakt is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Op8oezS_K9ZbaCxlBn8G3vAe3rk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/REBNzl5Yv4cBSZs7QZ8irpzK.png?f=fotoalbum_large
Ik zeg alleen maar dat de Belgische regering een belastingsvoordeel voorziet omdat aandelen bezitten ook een manier is om de lokale bedrijven te ondersteunen. Het is niet zonder risico, getuige de dip sinds 2022 in het voorbeeld van Confinnimo, maar zo lang ze 6 euro per jaar blijven uitbetalen en je hebt er 60 euro per aandeel ingestoken, dan heb je na 10 jaar gewoon je geld terug en is whatever de restwaarde van je aandelen is je winst. Misschien is 60 euro een koopje en herstelt de koers terug naar 120 euro over 10 jaar, maar misschien uiteraard ook niet.

Ander argument is zoals ik al zei wat cashflow genereren. De meeste mensen zullen beleggen in ETF's zien als pensioenspaarpot waar je geen geld wil uitnemen, maar je hoor ook gewoon genoeg mensen die hun pensioen niet halen. Zit je daar op je berg geld dat je niet meer kan uitgeven :) De overheid voorziet het belastingsvoordeel tot 833 euro inkomsten per jaar en dat zie ik als een mooi extraatje dat ik elk jaar ontvang en kan uitgeven. Zoals ik eerder al zei helpt dit mij om bijvoorbeeld de komende 35 jaar mijn 1020 euro pensioensparen te sparen. Gewoon met een eenmalige investering van 9000 euro waar ik verder niet al te veel naar moet omkijken, in plaats van de komende 35 jaar elk jaar zelf 1020 euro op te hoesten. Ik val in herhaling maar op die 1020 euro heb je ook weer 30% belastingsvoordeel en zo zet dit eenmalige 9000 euro dus wel het een en ander te weeg. Mijn vrouw werkt halftijds in de zorgsector en 833 euro is bijna een maandloon voor haar. Met het dividend kan ze dan ook weer sparen voor een vakantie of iets dergelijks.

Maar eerlijk mensen als je niet in beleggen in dividendaandelen gelooft hoef je ook niet in dit topic te reageren hoor ;) Ik wou alleen maar wat informatie bundelen voor zij dit het willen horen. De zin en de onzin van dividenden is blijkbaar al genoeg aan bod gekomen in de grote beleggingstopics dus het hoeft er hier ook niet nog over te gaan.
CH4OS schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:36:
Ik ben waarschijnlijk een leek, maar heeft eea geen raakvlak(ken) met Financiële onafhankelijkheid - Deel 5? :)
Ja mogelijk wel, maar ik wou wat specifieke Belgische regelgeving delen en het idee verspreiden aan diegene die het willen horen. In een groot topic geraakt deze specifieke informatie nogal snel ondergesneeuwd, zeker als je het woord België niet vermeld in elke post. Vandaar dat ik een eigen topic geopend heb en de titel de lading dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Malantur schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:54:
Ja mogelijk wel, maar ik wou wat specifieke Belgische regelgeving delen en het idee verspreiden aan diegene die het willen horen. In een groot topic geraakt deze specifieke informatie nogal snel ondergesneeuwd, zeker als je het woord België niet vermeld in elke post. Vandaar dat ik een eigen topic geopend heb en de titel de lading dekt.
Oh, het is mij zeker niet te doen om te zorgen dat dit topic verdwijnt of zo, maar ik dacht dat het topic dat ik linkte wellicht raakvlakken heeft waar ander info uit vandaan gehaald kan worden. :)
Pagina: 1