Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsV1976
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09-06-2024
Hoi,

Ik ben een zeer beginnende belegger en wil met mijn BV wat staatsobligaties kopen, omdat de zakelijke spaarrentes erg laag zijn.

Nu zie ik staatsobligaties van bijvoorbeeld een jaar looptijd (NEDERL.25%15JUL25) met een rendement van ongeveer 3%, dat klinkt mij logisch in de oren.

Echter zie ik ook staatsobligaties met een looptijd van nog een maand (15-07-2024) en een coupon van 2%, die aangeboden worden tussen de 99,8% en 101,5%. Bijv. de Nl0010733424 - NEDERLAND 2% 15JUL14-24.

Dit lijkt er volgens mij op dat als je deze koopt voor bijvoorbeeld 100%, je direct de einduitkering krijgt van 100% en de eindcoupon van 2%. Dit zou een erg hoog rendement zijn? Hoe kan dat? of zie ik iets verkeerd?

Ik hoor graag van jullie :-)?

[ Voor 9% gewijzigd door FritsV1976 op 08-06-2024 13:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:22
die obligaties hebben een (jaar)rente van zeg 2%. Als de looptijd nog 3 maanden is dan heb je recht op 0,25x2%=0,5% rente. Het verschil met de nominale 2% zit in de koers verwerkt, deze zal dan ongeveer 101,5% zijn. Dus 1,5% rente voor de verkoper.

er vanuit gaande dat 2% een gangbare marktrente is. anders wordt de koers ook aangepast aan het verschil tussen markrente en couponrente

[ Voor 22% gewijzigd door peter-rm op 08-06-2024 14:00 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 16:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

FritsV1976 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:52:

Echter zie ik ook staatsobligaties met een looptijd van nog een maand (15-07-2024) en een coupon van 2%, die aangeboden worden tussen de 99,8% en 101,5%. Bijv. de Nl0010733424 - NEDERLAND 2% 15JUL14-24.
dat betreft een 10-jaars staatlening die uitgegeven is in maart 2014 en een uitbetaald datum heeft van juli 2024
https://live.euronext.com...4-XAMS/market-information

COUPON INFORMATION
Interest Rate 2.0%
Interest rate frequency Annual

INSTRUMENT INFORMATION
Issue Price 100.3
Total number 17,415,132,000
Denomination 1
Issue Date 28/03/2014
Repayment date 15/07/2024
Repayment type In fine

als je die nu koopt, krijg je volgende maand het oorspronkelijke leenbedrag terug, daarom doet het ook een koers die net iets daaronder ligt (vermoedelijk rond de normale transactiekosten)

[ Voor 9% gewijzigd door RM-rf op 08-06-2024 14:01 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:38

Herman

FP ProMod
Obligaties hebben een bepaalde datum waarop de rente uitbetaald wordt. De rente die gedurende het jaar oploopt, koop je mee (meegekochte rente).

Daarnaast hebben obligaties een waarde die boven of onder de nominale waarde ligt. Dat heeft te maken met de (markt)rente die sindsdien gedaald, resp. gestegen is.

Verder is er online veel info te vinden over de waarde van obligaties. Ik zou eens wat gaan google' en en jezelf in te lezen. Te beginnen met de Wikipedia-pagina:
- Wikipedia: Staatsobligatie

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsV1976
Dank voor deze snelle antwoorden!

Ik heb echter twee vragen/opmerkingen: De couponrente wordt jaarlijks uitbetaald, dus dit jaar aan het einde van de looptijd. Dat betekent dat er over één maand 2% wordt uitbetaald over de nominale waarde.

Daarnaast komt de waarde onder 100% erbij, of de waarde boven 100% eraf.

Dus ik denk nog steeds dat als je nu koopt voor 100% (nominale waarde) er volgende maand 100+2% wordt uitgekeerd.Klopt dat?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:00
Hoi,

Ik ben een zeer beginnende belegger
Dan heb je de hoek waar je het nu over hebt in alle eerlijkheid weinig tot niks te zoeken. Kijk uit, pas op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsV1976
PLAE schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:06:
[...]

Dan heb je de hoek waar je het nu over hebt in alle eerlijkheid weinig tot niks te zoeken. Kijk uit, pas op :)
Met kortlopende staatsobligaties en geld dat ik kan missen lijkt me het risico wel mee te vallen, en ik ben inderdaad mezelf nog in de materie aan het verdiepen en aan het leren.

Hoop dat iemand nog mijn laatste vraag kan beantwoorden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:15
Waarom staatsobligaties en geen ETF’s of fondsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Orangelights23 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:30:
Waarom staatsobligaties en geen ETF’s of fondsen?
ETF’s en fondsen komen niet echt overeen met wat TS vraagt, namelijk een (veilig) alternatief voor sparen op korte termijn.

Maar voor een BV zou iets als een geldmarktfonds ook een alternatief zijn idd.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 08-06-2024 14:34 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:38

Herman

FP ProMod
FritsV1976 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:16:
[...]

Met kortlopende staatsobligaties en geld dat ik kan missen lijkt me het risico wel mee te vallen, en ik ben inderdaad mezelf nog in de materie aan het verdiepen en aan het leren.

Hoop dat iemand nog mijn laatste vraag kan beantwoorden :-)
Vergis je niet, ook met staatsobligaties kun je behoorlijke koersverliezen behalen.

Als je risico-aversie hebt, zou ik eerder deposito-sparen kiezen. Zeker met het DGS is dit praktisch net zo zeker als staatsobligaties, maar dan veiliger.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsV1976
Bedankt! Ik wilde het niet moeilijker maken dan het is. Een deel van het vermogen is liquide, een deel spaar ( maar zakelijke deposito een te lage rente) en een deel trackers/fondsen/aandelen.

Ik wil het deposito spaar deel zodra dat afloopt vervangen door een kort lopende staatsobligatie, dan is er weinig koersrisico want ik kan de termijn gewoon uitzitten indien nodig.

Mijn vraag ging echter of het klopt dat de zeer kort lopende obligatie (Nl0010733424 - NEDERLAND 2% 15JUL14-24) volgende maand 100%(nominaal)+2% uitkeert op 15 juli?

En zo ja, dan begrijp ik niet dat iemand deze obligaties verkoopt voor 99,8%? Ik zou eerder 101,5% verwachten?

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:18
FritsV1976 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:05:
Dank voor deze snelle antwoorden!

Ik heb echter twee vragen/opmerkingen: De couponrente wordt jaarlijks uitbetaald, dus dit jaar aan het einde van de looptijd. Dat betekent dat er over één maand 2% wordt uitbetaald over de nominale waarde.

Daarnaast komt de waarde onder 100% erbij, of de waarde boven 100% eraf.

Dus ik denk nog steeds dat als je nu koopt voor 100% (nominale waarde) er volgende maand 100+2% wordt uitgekeerd.Klopt dat?
volgens mij krijg je aan het eind van de looptijd alleen het nominale bedrag. De rente is al uitgekeerd aan het begin van het laatste jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsV1976
Dit is dus de kern van de vraag inderdaad.

Ik lees dat bij Nederlandse staatsobligaties de rente achteraf jaarlijks wordt betaald en bij de laatste termijn wordt zowel de inleg als de laatste rente betaald.

Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:34
FritsV1976 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:06:
Dit is dus de kern van de vraag inderdaad.

Ik lees dat bij Nederlandse staatsobligaties de rente achteraf jaarlijks wordt betaald en bij de laatste termijn wordt zowel de inleg als de laatste rente betaald.

Iemand?
Rente wordt achteraf jaarlijks betaald.

Maar als je de obligatie nu koopt moet je ook de tot nu toe opgebouwde rente betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:34
Als je doel is om je geld te beleggen in kortlopende staatsobligaties is het een stuk praktischer om het in een ETF te stoppen die dat voor je doet, dan zelf aan de slag met allerlei individuele obligaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:15
YakuzA schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:33:
[...]

ETF’s en fondsen komen niet echt overeen met wat TS vraagt, namelijk een (veilig) alternatief voor sparen op korte termijn.

Maar voor een BV zou iets als een geldmarktfonds ook een alternatief zijn idd.
Snap ik helemaal, en voor de korte termijn zijn aandelen en daarmee fondsen niet geschikt. Ik vraag me wel af of het waard is zoveel moeite te doen voor iets wat slechts 2-3% rendement oplevert. Er zijn meerdere banken met een deposito van een half jaar voor 3,5-4%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Albert_x
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Vorig jaar heeft iemand zoiets gedaan, zie Beter dan sparen: kortlopende staatsobligaties
met het eindresultaat in mijosa2 in "Beter dan sparen: kortlopende staatsobligaties"
Daar zie je duidelijk hoe de opgebouwde rente wordt meegekocht en de coupon later wordt uitbetaald.

Zelf zit ik te kijken naar NL DTC 27SEP2024 met 0% coupon. Dat levert ruim 3 % rente op jaarbasis, zonder dat ik geld heen en weer hoef te boek tussen verschillende banken (broker naar thuisbank naar buitenlandse bank en terug). Broker geeft 0% rente, thuisbank ongeveer 1,35%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:12
Het is heel simpel, de waarde van een staatsobligatie wordt bepaald aan de hand van de par value, couponbetaling en de verdisconteringsfactor (actuele rente). De actuele rente is hoger dan de 2% die nu wordt gegeven. De staatsobligatie met een coupon rente van 2% moet dus met korting verkocht worden, om een rendement van de actuele rente te evenaren. Je komt hierdoor uit op een yield van iets meer dan 2%.

De vraag is inderdaad of het interessant is om staatsobligaties met zulke YTM's te kopen, aangezien spaarrentes tegenwoordig al meer rendement geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:15
Het is al een paar keer genoemd, je koopt de opgebouwde rente vanaf de laatste betaling mee.

Dus als de coupon 2% is en de obligatie loopt nog 1 maand, dan betaal je nu dus de huidige koers + 11/12 x 20 euro (2%) opgebouwde rente per obligatie van 1000 nominale waarde (+ transactiekosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsV1976
BEDANKT, HET ANTWOORD OP MIJN VRAAG IS DUS:

Ik betaal de huidige koers + 11/12 van de 2% rente + kosten.

Het antwoord op mijn vraag is dus dat je de opgelopen rente bij aankoop moet betalen en dat je dus niet de hele 2% als rendement mag rekenen, ook al wordt de hele 2% uitgekeerd aan het einde van de looptijd.

Normaal gesproken bij lang lopende obligaties telt dit niet zo zwaar mee, maar bij kortlopende obligaties is dit een belangrijke factor en maakt de rendementen weer logisch.

Bedankt allemaal!

[ Voor 56% gewijzigd door FritsV1976 op 09-06-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsV1976
Hoi,

Ik ben een zeer beginnende belegger en wil met mijn BV wat staatsobligaties kopen, omdat de zakelijke spaarrentes erg laag zijn.

Nu zie ik staatsobligaties van bijvoorbeeld een jaar looptijd (NEDERL.25%15JUL25) met een rendement van ongeveer 3%, dat klinkt mij logisch in de oren.

Dit lijkt er volgens mij op dat als je deze koopt voor bijvoorbeeld 100%, je direct de einduitkering krijgt van 100% en de eindcoupon van 2%. Dit zou een erg hoog rendement zijn? Hoe kan dat? of zie ik iets verkeerd?

HET ANTWOORD IS:

Ik betaal dus de huidige koers + 11/12 van de 2% rente + kosten.

Het antwoord op mijn vraag is dus dat je de opgelopen rente bij aankoop moet betalen en dat je dus niet de hele 2% als rendement mag rekenen, ook al wordt de hele 2% uitgekeerd aan het einde van de looptijd.

Normaal gesproken bij lang lopende obligaties telt dit niet zo zwaar mee, maar bij kortlopende obligaties is dit een belangrijke factor en maakt de rendementen weer logisch.

Bedankt allemaal!

Ik hoor graag van jullie :-)?
Pagina: 1