Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:44:
Met grote interesse en enthousiasme solliciteer ik naar de functie van Teammanager xx bij de gemeente xxxx. Deze rol spreekt mij bijzonder aan vanwege mijn passie voor het coördineren van complexe processen en mijn ervaring met het ondersteunen van teams en het verbeteren van administratieve procedures binnen een gemeentelijke context.
Wat versta je onder het coördineren van complexe processen? Mij zegt het niets. Implementeren, begeleiden, ontwikkelen, aanscherpen, herzien? All of the above?
In mijn huidige functie als xxx bij xxx binnen de gemeente xx heb ik de afgelopen tien jaar gewerkt met verschillende xxx. Deze rol heeft mij waardevolle ervaring gegeven in het beheren van complexe caseloads, het coördineren van integrale oplossingen en het samenwerken met diverse stakeholders zoals zorginstellingen, maatschappelijke organisaties en gemeentelijke diensten. Mijn focus ligt hierbij altijd op het creëren van een inclusieve en veilige omgeving waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt.
Wat heeft die ervaring je geleerd, welke bagage neem je mee, wat heb ik er als inhurend manager aan? Waarom is die ervaring waardevol? Ben je er goed in? Of alleen ervaren in? Het is een vrij holle frase. Die laatste zin over de werkomgeving past naar mijn idee niet bij de rest van de alinea.
Gedurende mijn tijd bij de xxx heb ik ook verschillende coördinerende en management ondersteunende taken uitgevoerd. Deze verantwoordelijkheden hebben mij in staat gesteld om essentiële managementvaardigheden te ontwikkelen, zoals strategische planning, teamcoördinatie en het ondersteunen van het management bij besluitvormingsprocessen. Deze ervaring heeft mij goed voorbereid om als manager te kunnen werken en met succes teams te leiden en te coachen.
Hier zeg je eigenlijk meerdere keren iets tegenstrijdigs. Je hebt coördinerende en management ondersteunende taken uitgevoerd, en dat heeft je in staat gesteld om essentiële managementvaardigheden te ontwikkelen. Het een is voor mij geen logisch gevolg van het ander. Daarnaast, strategisch plannen valt wat mij betreft niet onder die coördinerende en ondersteunende taken. Dat zit wel een paar niveaus hoger.
Dan is er weer een stuk oorzaak en gevolg die mij niet logisch in de oren klinken. Je hebt wat eenvoudige managementtaken uitgevoerd, waarop baseer je dat je met succes teams kunt leiden en coachen? Heb je aantoonbare resultaten? Welke dan? Of heb je de overtuiging toe te zijn aan die stap? Dat is namelijk heel iets anders.
Een van mijn belangrijkste bijdragen is het ontwikkelen en implementeren van xxxx. Dit gestructureerde xx, inclusief xxx en xxx, heeft de integratie en productiviteit van xxx aanzienlijk verbeterd. Deze ervaring sluit naadloos aan bij de functie van Teammanager xxx, waar coaching en teamontwikkeling centraal staan.
Wat is aanzienlijk? Meer, sneller, beiden, minder FTE?
Ik ben tevens een vast aanspreekpunt voor mijn directe collega's en neem ik veel management gerelateerde taken op mij zoals het afhandelen van P&O zaken en coaching gesprekken voeren met directe collega's.
En wat levert dat dan op? Het is allemaal heel weinig concreet. En daarmee verdwijnt de aannemelijkheid ook aan de horizon.
Daarnaast heb ik in aanloop naar xxxxx, dat start in xx, alvast verschillende opleiding en cursussen gevolgd bij Nyenrode, de Baak en Schouten en Nelissen. Deze kennis heeft mij waardevolle kennis en vaardigheden opgeleverd die direct toepasbaar zijn in mijn dagelijkse werkzaamheden en die mij voorbereiden op toekomstige uitdagingen in een leidinggevende rol. Deze kennis maakt mij tevens uitstekend geschikt voor de functie van Teammanager xx.
Kennis heeft je kennis opgeleverd. Dat is een fout die bij mij echt punten kost. Daarnaast, waarom maakt die kennis jou uitstekend geschikt? Concreter, concreter, concreter.
Ik ben vastberaden om bij te dragen aan de verdere professionalisering en vereenvoudiging van het xxx in xxx. Mijn ervaring met strategische sturing, het aanjagen van veranderprocessen en het opbouwen van sterke samenwerkingsverbanden zal van grote waarde zijn in deze rol. Daarnaast ben ik een toegankelijke en benaderbare leider die investeert in de ontwikkeling en het vakmanschap van medewerkers.
Ik krijg vanuit deze brief het idee dat je geen ervaring hebt in strategische sturing, maar dat wel heel graag wil. Of dat je niet precies op waarde weet te schatten wat strategische sturing is. Ik krijg ook de indruk dat je geen leider bent, maar er wel graag een wil zijn.
De mogelijkheid om direct bij te dragen aan het verbeteren van het xxxproces en daarmee de dienstverlening aan zowel interne als externe stakeholders motiveert mij enorm. Ik ben ervan overtuigd dat mijn ervaring en vaardigheden een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het succes van het xxteam en de gemeente xxx als geheel.
Graag licht ik mijn motivatie en ervaring verder toe in een persoonlijk gesprek en bespreek ik hoe ik kan bijdragen aan het realiseren van de ambities voor het xx binnen de gemeente.
Met hartelijke groet,
Heel eerlijk, ik zou je niet uitnodigen. Het is bijzonder weinig concreet, ik zie vooral heel veel ambitie maar weinig concrete kennis en ervaring. Dat betekent niet dat die er niet is, maar het komt in ieder geval niet naar voren in je brief. Tegelijkertijd vrees ik dat je binnen het Rijk na 750 sollicitaties geen steek verder meer gaat komen. Als je op elke mogelijke kans solliciteert, krabben mensen zich wel een paar keer achter de oren als het gaat om de oprechtheid van je motivatie en de langdurigheid van je nieuwe dienstverband.
Ik heb ook geen idee gekregen wie je als persoon bent, er zit geen persoonlijke noot in. Geen referentie naar sport, hobby, vrijetijdsbesteding. Heel plastisch.