Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:50
Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:45:
Ik kom met bronnen zoals de officiële Nederlandse taalorganisatie en jij komt aan met een knipplakwerk uit ''carrieretijger?''. Ik kan je dan toch niet serieus nemen?
Mijn paar centjes:

- je opent een topic waarin je om hulp vraagt
- mensen proberen te helpen, maar zoals dat via internet gaat, komt dat gemakkelijk (soms bedoeld, veelal onbedoeld) wat bot over.

Als je een management-functie zou hebben, is dat aan de orde van de dag. Sterker nog, wat hogerop zal dat regelmatig expres gedaan worden om je een kant op te sturen/reactie uit te lokken.

De kunst is om niet letterlijk in te gaan op wat er gezegd wordt, maar na te denken wat er achter zit. En of daar misschien iets in zit.

Een reactie als bovenstaande getuigt niet van de in dit topic door jou geclaimde kwaliteiten. Je schiet in de verdediging, bent redelijk (verbaal) aggressief ('kan je niet serieus nemen", nou dan ben je wel uitgepraat toch?), en hebt je denk ik niet afgevraagd hoe dit je dichter bij het doel van je eigen topic krijgt.

De wereld ligt niet per se aan de voeten van degene die het hardst technisch gelijk heeft. Ook al is het de beste categorie van gelijk hebben! (Zeg ik als techneut.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:15
Ik denk dat dit idd een gevalletje extreme frustratie is waar er ook niet echt meer naar adviezen wordt geluisterd.
Wat wil je bereiken? Horen dat de wereld niet eerlijk is? Of tips waarmee je verder komt?
Ik zou echt met een psycholoog gaan praten, want op dit moment ben je te gefixeerd.

De tips zijn denk ik verder grotendeels al gegeven. Ga kijken wat er schort aan je brieven / profiel (met een andere coach dus).
Probeer via je netwerk ergens binnen te komen. Doe vrijwilligerswerk. Neem minder taken over zonder er credits voor te krijgen. Stel projecten voor waar je mee verantwoordelijk kan krijgen. Etc

Continu hetzelfde proberen te doen gaat niks veranderen. Dat is iig een skill doe je nog niet erg hebt ontwikkeld.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:42:
[...]

Bullshit bingo maar je hebt geen onderbouwing van waarom je dat vindt? Ok. Dus je kan niet beoordelen of het valt binnen de sollicitaties bla bla (daar ben je wel objectief) maar je vindt (op basis van niks?) wel dat het ''bullshit bingo'' is (dan ben je opeens op basis van niks niet objectief meer). Dit is dus de reden waarom ik niet hogerop kom. Mensen zoals jij zitten op beoordelende functies voor het aannemen van mensen en dan gaat het dus fout.
Toch nog op deze iets oudere reactie.

In plaats van direct uit te halen (meestal geen goede eigenschap voor teammanager) kun je zien dat deze persoon in andere woorden zegt dat ik (en meer mensen zoals @The Eagle , @Rukapul, ) ook hebben gezegd, mensen die verder zijn in hun carrière. Te veel technisch opsommingen in je brief, te veel vaktermen zonder directe inhoud = bullshitbingo.

je zoomt in, terwijl je moet uitzoomen.

Maar ik zou niet meer reageren als ik jou was, maar deze draad een aantal keren goed doorlezen. En laat hem ook een goede vriend(in) lezen die je ook durft te spiegelen. Wat kun je leren van al deze reacties.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:

Afbeeldingslocatie: https://zinziz.nl/wp-content/uploads/2021/07/cirkel-van-invloed.jpg

Jij in het midden. Je manager er omheen, die baan wel of niet krijgen er buiten. Je manager heeft wel directe invloed op die baan in de buitenste cirkel, jij niet.
Als je directe invloed wilt hebben op een laag om je heen, moet je zorgen dat je weet wat daar gevraagd wordt, nodig is en daarop inspelen.
Dus niet aannemen dat je weet wat er daar nodig is, maar vragen "he, ik heb interesses en ambities, hoe zou ik jou (in die indirecte cirkel) kunnen helpen door iets van je over te nemen ofzo?"
Als je dan iets krijgt, heb je je eigen cirkel een stukje groter gemaakt en ineens indirecte, in plaats van geen invloed op die buitenste cirkel.

Dat is hoe het werkt. Eerst vragen aan de indirecte invloed buiten je, dan acteren. Niet aan iemand die nergens zeggenschap over heeft (dus een loopbaancoach oid).

"Hoi manager, ik heb xyz gedaan, blij mee?" is meestal een 50/50 kans van slagen. In jouw geval een 90% van averechts effect, eerder: "daar heb je dr weer, zou willen dat ze er mee stopte", en een afwijzing.

Iets als "Hoi manager, ik realiseer me dat ik best hard trek aan taken die niet eens officieel de mijne zijn, maar hoe zou ik jou nou echt kunnen helpen?" Is een heel ander gesprek :)
En in een reguliere situatie zal een manager dan komen met "leuk dat je dat vraagt, je kunt XYZ wel doen", of "mja, sorry, nu eigenlijk niks maar ik snap je vraag wel".
Helaas is jouw manager een hork, en heeft je gedrag vermoedelijk al meer stuk gemaakt dan je zo goed zou kunnen maken. Je sollicitaties keer kop keer geven namelijk ook aan dat je krampachtig probeert weg te komen, of op zijn plek te komen. Dus die kans krijg je echt niet meer. Hooguit elders.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:09

Theo

moederbord

@Nynke2 Ik heb het halve topic doorgelezen, en je komt bij mij over als iemand die echt desperate op zoek is om een managementfunctie te bekleden en heilig overtuigd bent dit te kunnen. Het inlevend vermogen is echter vrij ver te zoeken (alles draait om ikke, ikke, ikke; ik heb dit, ik kan dit, ik wil zus en ik vind zo). Management draait om vooruitkijken, om ageren en visie. Jij hebt het enkel over het uitvoeren van een taakje/kunstje. En daarin kun je best uitblinken, maar management draait om veel meer dan dat. En juist dat 'veel meer dan dat' zit er niet in.
De manier van communicatie mist wat je bij een manager verwacht, het mist de diepgang en is erg oppervlakkig en duid niet op het intellect dat nodig is om een managementfunctie te bekleden.

In je eigen bubbel/hoofd kan het plaatje mogelijk werken, maar je hebt nu ruim 100 man in je organisatie zitten die managementervaring hebben, en alle 100 hebben aangegeven dat jij dat niet hebt.

Het klinkt daarom heel erg hard, maar accepteer dat het niet in je zit. Wat je wil en wat je kunt zijn niet altijd aan elkaar gelijk, en wat je wil is ook niet altijd mogelijk, ook niet na training/cursus.

Voor nu is dat je de managementfuncties uit je hoofd moet zetten.

Wil je echter wel hiermee doorgaan dan moet je je strategie veranderen. Praat met een aantal recruiters en detacheerders die tijdelijk management leveren. Zoek een andere coach die ervaring heeft met MT functies en ga eens solliciteren buiten je comfort zone. Ga solliciteren in het bedrijfsleven en probeer bij een voor jou onbekende bedrijfstak te solliciteren. De banen liggen zowat voor het oprapen. Mocht je dan na 15 brieven nog steeds geen nieuwe baan gevonden hebben dan ligt het (wederom) aan jou, en niet aan de rest van de wereld...

Het klinkt misschien enorm hard, maar probeer te begrijpen dat 'willen' en 'kunnen' niet altijd aan elkaar verbonden hoeven te zijn...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En aanvullend: de cirkel in het midden ben jij. Daar heb je zelf directe invloed op. Die kun je veranderen, zodat ie past op de cirkel van indirecte invloed. Dat is je blijkbaar nog niet gelukt, en zolang je zelf van mening blijft dat het niet aan jou ligt gaat dat helaas voor jou ook niet gebeuren. Als ze om je heen alleen vierkantjes willen en jij blijft er bij dat rondjes ook meer dan voldoende zijn, dan heb je nooit de aansluiting. Dat past niet. Dus moet je zorgen dat je weet hoe je meer vierkant wordt, en niet anderen proberen te overtuigen van het nut van een rondje ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-07 23:39
Allereerst kan ik me voorstellen dat je behoorlijk geraakt bent door de reacties hier. Wat waarschijnlijk ook niet helpt is dat er inmiddels een "main character" sfeertje is ontstaan, waardoor het gesprek meer als een strijd leest dan als constructief.

Ik reageer vooral omdat ik wat elementen uit je verhaal herken. Niet alles, maar wel een of twee cruciale elementen waar ik zelf hard aan heb moeten werken om daar op een andere manier mee om te gaan.

Toevallig dacht ik vanochtend nog aan een uitspraak die een fijne manager van me ooit deed: je kunt nog zo vaak gelijk hebben, als mensen het niet van je aannemen, heeft het geen zin om het eindeloos te herhalen.

Van wat ik zo tussen de regels door lees, ben je behoorlijk analytisch ingesteld. Je wil proberen te achterhalen _waarom_ het niet lukt om je doel te bereiken, omdat horizontaal iedereen je lijkt te steunen, maar boven je niemand. Ik herken dat. Heb dat ook in eerdere organisaties meegemaakt. Mijn probleem was dat ik lastig was, op mensen hun tenen ging staan, het politieke spelletje niet meespeelde.

Iemand riep het eerder in dit topic al: managers houden hun kaarten vaak tegen de borst, zeker als ze je niet mogen. De kans dat je dat "waarom" gaat achterhalen, is heel klein. De kans dat je binnen deze organisatie een plek gaat vinden die je aanspreekt, nog kleiner.

Het meeste rust ga je krijgen als je dit specifieke doel laat rusten en je zinnen op iets anders gaat zetten. Iets wat je energie terug geeft, ipv alleen maar energie kost. En daarna kan het zinvol zijn om met een andere coach in zee te gaan. Misschien een talentenscan oid te laten doen, om jezelf op een andere manier te leren kennen.

[ Voor 13% gewijzigd door ducoquelicot op 07-06-2024 21:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-07 19:59
ducoquelicot schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:33:
Mijn probleem was dat ik lastig was, op mensen hun tenen ging staan, het politieke spelletje niet meespeelde.
Dit is ook zeker waar. Bij een eerdere baan van mij hadden we een teamleider, TOP!
Iedereen was van mening dat hij een volgende stap als manager zou gaan maken.
Iedere keer afgewezen en is vrij vlot vertrokken.
Politieke organisatie, hij zei gewoon waar het op stond en daar kan men weleens zenuwachtig van worden, of last van krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:33
Cyberpope schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:21:
[...]

Dit is al een stuk waardevoller dan die hele brief. Elke recruiter en coach kan je dat vertellen. Dit mist de brief. Hier gaan mensen op aan, niet op de technische opsommingen in je brief. Hier zie ik stukken van jou als persoon, niet in die brief.

Wel zoals de @The Eagle aangeeft bewijs voor deze dingen verwerken in je CV. Eigenlijk moet dit alles spreken uit je CV en moet de brief vooral gericht zijn op waarom specifiek die functie en waarom specifiek bij die gemeente. Dat willen mensen lezen.

Maar nogmaals. Zoek een betere coach.
Tot nu toe vond ik dit de meest constructieve reactie tot nu toe. Waarbij ik ook aan dit topic moest denken:
Kan geen baan vinden na studie

Kijk eens in hoeverre je hier net als die tweaker je CV en/of nog meer brieven kan delen.

Om verder te gaan op de feedback van @Cyberpope. Beschrijf vooral niet wat je allemaal kan. Dat hoort in je CV. Precies wat inderdaad ook @The Eagle schreef. In je brief:
- Beschrijf je hoe die vaardigheden hebt omgezet in concrete resultaten.
- Waarom jij daar een belangrijk aandeel in had.
- Hoe je die kwaliteiten verder kan ontwikkelen in deze functie (<-- daar benoem je tegelijk je leerpunten)
- En welke resultaten de nieuwe werkgever van je kan verwachten.

Wat betreft dat laatste. Kijk goed naar die vacature. Die begint meestal met een verhaal over de organisatie en welke rol je daarin moet gaan vervullen. Dat is belangrijke input. Wat ga jij dan bijdragen aan dat doel? Doe suggesties, denk daarbij out-of-the-box. Doe aanbevelingen. Zet de vacaturehouder aan het denken. Je moet prikkelen, de lezer nieuwsgierig naar jou maken. Dat doe je tot nu toe niet.

Als je dus dat stukje waar @Cyberpope aan refereert erbij pakt, dan horen daar tenminste nog wat resultaten aan toegevoegd te worden. Waarbij ik met twee voorbeelden een woord aanzet en vervolgens schuingedrukt een stukje type waarmee je dat zou kunnen aanvullen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Members only:

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 07-06-2024 23:00 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07 00:09
"The definition of insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results." - niet Albert Einstein

Na 250 vruchtloze sollicitaties moet je denk ik vooral het roer eens omgooien. Je moet het idee dat je een hele goede sollicitatiebrief hebt laten varen, want als het echt een goede brief was werd je veel vaker uitgenodigd. Gooi het eens over een hele andere boeg bij het schrijven een brief en mocht het tot een gesprek komen, presenteer jezelf dan eens op een andere manier. Hoe en wat, dat mag je zelf invullen. Maar durf het vooral eens anders te doen, want kennelijk werkt het op jouw huidige manier gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
indien je tegenover me aan een tafel zou belanden, in directe vraagstelling:
*waarom wil je na tien jaar iets anders, en waarom zit je nu tegenover me?
*behalve vraagbaak op de running business, waar heb je nu recent echt een verschil gemaakt?
*op een schaal van 1 tot 10, hoeveel lef heb je.
*ben je goed in succesvol falen?

mijn advies(?gevaarlijk internet advies over een forumpje, gaat vast goed ;) ) : geniet van je gouden kooi, kap met hard werken en doe 't minimale. ga je overuren opmaken (inschattende: jij loopt de vakanties van anderen dicht) en stop een half jaar met je druk maken, en own deze nieuwe stijl van omgaan met je werk. zodra je daar bent, solliciteer dan nog eens.

kleine sidenote: ik zoek zelf mensen die niet verzanden in subsets van regeltjes van het spel (hoezo intern eerst doorgroeien, challenge that statement!)

edit: alles met positieve bedoeling, ik kan je niet veranderen, maar hoop een prikkel om slimmer/anders met 't schaakbord om te gaan mee te geven.

[ Voor 9% gewijzigd door dyrc op 07-06-2024 22:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:44:

Met grote interesse en enthousiasme solliciteer ik naar de functie van Teammanager xx bij de gemeente xxxx. Deze rol spreekt mij bijzonder aan vanwege mijn passie voor het coördineren van complexe processen en mijn ervaring met het ondersteunen van teams en het verbeteren van administratieve procedures binnen een gemeentelijke context.
Wat versta je onder het coördineren van complexe processen? Mij zegt het niets. Implementeren, begeleiden, ontwikkelen, aanscherpen, herzien? All of the above?
In mijn huidige functie als xxx bij xxx binnen de gemeente xx heb ik de afgelopen tien jaar gewerkt met verschillende xxx. Deze rol heeft mij waardevolle ervaring gegeven in het beheren van complexe caseloads, het coördineren van integrale oplossingen en het samenwerken met diverse stakeholders zoals zorginstellingen, maatschappelijke organisaties en gemeentelijke diensten. Mijn focus ligt hierbij altijd op het creëren van een inclusieve en veilige omgeving waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt.
Wat heeft die ervaring je geleerd, welke bagage neem je mee, wat heb ik er als inhurend manager aan? Waarom is die ervaring waardevol? Ben je er goed in? Of alleen ervaren in? Het is een vrij holle frase. Die laatste zin over de werkomgeving past naar mijn idee niet bij de rest van de alinea.
Gedurende mijn tijd bij de xxx heb ik ook verschillende coördinerende en management ondersteunende taken uitgevoerd. Deze verantwoordelijkheden hebben mij in staat gesteld om essentiële managementvaardigheden te ontwikkelen, zoals strategische planning, teamcoördinatie en het ondersteunen van het management bij besluitvormingsprocessen. Deze ervaring heeft mij goed voorbereid om als manager te kunnen werken en met succes teams te leiden en te coachen.
Hier zeg je eigenlijk meerdere keren iets tegenstrijdigs. Je hebt coördinerende en management ondersteunende taken uitgevoerd, en dat heeft je in staat gesteld om essentiële managementvaardigheden te ontwikkelen. Het een is voor mij geen logisch gevolg van het ander. Daarnaast, strategisch plannen valt wat mij betreft niet onder die coördinerende en ondersteunende taken. Dat zit wel een paar niveaus hoger.

Dan is er weer een stuk oorzaak en gevolg die mij niet logisch in de oren klinken. Je hebt wat eenvoudige managementtaken uitgevoerd, waarop baseer je dat je met succes teams kunt leiden en coachen? Heb je aantoonbare resultaten? Welke dan? Of heb je de overtuiging toe te zijn aan die stap? Dat is namelijk heel iets anders.
Een van mijn belangrijkste bijdragen is het ontwikkelen en implementeren van xxxx. Dit gestructureerde xx, inclusief xxx en xxx, heeft de integratie en productiviteit van xxx aanzienlijk verbeterd. Deze ervaring sluit naadloos aan bij de functie van Teammanager xxx, waar coaching en teamontwikkeling centraal staan.
Wat is aanzienlijk? Meer, sneller, beiden, minder FTE?
Ik ben tevens een vast aanspreekpunt voor mijn directe collega's en neem ik veel management gerelateerde taken op mij zoals het afhandelen van P&O zaken en coaching gesprekken voeren met directe collega's.
En wat levert dat dan op? Het is allemaal heel weinig concreet. En daarmee verdwijnt de aannemelijkheid ook aan de horizon.
Daarnaast heb ik in aanloop naar xxxxx, dat start in xx, alvast verschillende opleiding en cursussen gevolgd bij Nyenrode, de Baak en Schouten en Nelissen. Deze kennis heeft mij waardevolle kennis en vaardigheden opgeleverd die direct toepasbaar zijn in mijn dagelijkse werkzaamheden en die mij voorbereiden op toekomstige uitdagingen in een leidinggevende rol. Deze kennis maakt mij tevens uitstekend geschikt voor de functie van Teammanager xx.
Kennis heeft je kennis opgeleverd. Dat is een fout die bij mij echt punten kost. Daarnaast, waarom maakt die kennis jou uitstekend geschikt? Concreter, concreter, concreter.
Ik ben vastberaden om bij te dragen aan de verdere professionalisering en vereenvoudiging van het xxx in xxx. Mijn ervaring met strategische sturing, het aanjagen van veranderprocessen en het opbouwen van sterke samenwerkingsverbanden zal van grote waarde zijn in deze rol. Daarnaast ben ik een toegankelijke en benaderbare leider die investeert in de ontwikkeling en het vakmanschap van medewerkers.
Ik krijg vanuit deze brief het idee dat je geen ervaring hebt in strategische sturing, maar dat wel heel graag wil. Of dat je niet precies op waarde weet te schatten wat strategische sturing is. Ik krijg ook de indruk dat je geen leider bent, maar er wel graag een wil zijn.
De mogelijkheid om direct bij te dragen aan het verbeteren van het xxxproces en daarmee de dienstverlening aan zowel interne als externe stakeholders motiveert mij enorm. Ik ben ervan overtuigd dat mijn ervaring en vaardigheden een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het succes van het xxteam en de gemeente xxx als geheel.

Graag licht ik mijn motivatie en ervaring verder toe in een persoonlijk gesprek en bespreek ik hoe ik kan bijdragen aan het realiseren van de ambities voor het xx binnen de gemeente.
Met hartelijke groet,
Heel eerlijk, ik zou je niet uitnodigen. Het is bijzonder weinig concreet, ik zie vooral heel veel ambitie maar weinig concrete kennis en ervaring. Dat betekent niet dat die er niet is, maar het komt in ieder geval niet naar voren in je brief. Tegelijkertijd vrees ik dat je binnen het Rijk na 750 sollicitaties geen steek verder meer gaat komen. Als je op elke mogelijke kans solliciteert, krabben mensen zich wel een paar keer achter de oren als het gaat om de oprechtheid van je motivatie en de langdurigheid van je nieuwe dienstverband.

Ik heb ook geen idee gekregen wie je als persoon bent, er zit geen persoonlijke noot in. Geen referentie naar sport, hobby, vrijetijdsbesteding. Heel plastisch.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:44
Als je iets wil verkopen, of het nu een product, een dienst of jezelf is, leg je niet de focus op wat *jij* goed vindt aan wat je verkoopt, maar op het inspelen op de behoefte van de ander.
Je hebt het over aantallen 'netwerkgesprekken', maar netwerken is een proces, waarin kennis, informatie, ervaringen, whatever deelt en niet alleen haalt.
Daarbij lijkt uit je verhaal ook wel te spreken dat je organisatiesensitiviteit niet op een niveau is zoals dat juist binnen overheidsorganisaties nodig is. Want je schrijft, samengevat, dat je al al het werk van je manager doet, maar je kunt er niet de vinger op leggen waarom je in die organisatie niet in aanmerking komt voor die rol.
Zou het misschien zo kunnen zijn dat je denkt dat je een verkeerd beeld hebt van die taken of daar waar jij denkt dat je taken uitvoert dat ervaren wordt als bemoeien met waar je je juist niet moet bemoeien?
De uitweg uit deze situatie lijkt mij overigens het inschakelen van een loopbaancoach, iemand die jou een spiegel voor kan houden en je kan helpen een volgende stap te zetten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:42

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:44:
[...]

Dit is bijvoorbeeld een van mijn brieven (ik heb de brief eerst doorgenomen met mijn loopbaanadviseur en coach alvorens ik de brief had versuurd):

Betreft: Sollicitatie voor de functie Teammanager xx

Geachte heer/mevrouw,

Met grote interesse en enthousiasme solliciteer ik naar de functie van Teammanager xx bij de gemeente xxxx. Deze rol spreekt mij bijzonder aan vanwege mijn passie voor het coördineren van complexe processen en mijn ervaring met het ondersteunen van teams en het verbeteren van administratieve procedures binnen een gemeentelijke context.

In mijn huidige functie als xxx bij xxx binnen de gemeente xx heb ik de afgelopen tien jaar gewerkt met verschillende xxx. Deze rol heeft mij waardevolle ervaring gegeven in het beheren van complexe caseloads, het coördineren van integrale oplossingen en het samenwerken met diverse stakeholders zoals zorginstellingen, maatschappelijke organisaties en gemeentelijke diensten. Mijn focus ligt hierbij altijd op het creëren van een inclusieve en veilige omgeving waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt.

Gedurende mijn tijd bij de xxx heb ik ook verschillende coördinerende en management ondersteunende taken uitgevoerd. Deze verantwoordelijkheden hebben mij in staat gesteld om essentiële managementvaardigheden te ontwikkelen, zoals strategische planning, teamcoördinatie en het ondersteunen van het management bij besluitvormingsprocessen. Deze ervaring heeft mij goed voorbereid om als manager te kunnen werken en met succes teams te leiden en te coachen.

Een van mijn belangrijkste bijdragen is het ontwikkelen en implementeren van xxxx. Dit gestructureerde xx, inclusief xxx en xxx, heeft de integratie en productiviteit van xxx aanzienlijk verbeterd. Deze ervaring sluit naadloos aan bij de functie van Teammanager xxx, waar coaching en teamontwikkeling centraal staan.
Ik ben tevens een vast aanspreekpunt voor mijn directe collega's en neem ik veel management gerelateerde taken op mij zoals het afhandelen van P&O zaken en coaching gesprekken voeren met directe collega's.

Daarnaast heb ik in aanloop naar xxxxx, dat start in xx, alvast verschillende opleiding en cursussen gevolgd bij Nyenrode, de Baak en Schouten en Nelissen. Deze kennis heeft mij waardevolle kennis en vaardigheden opgeleverd die direct toepasbaar zijn in mijn dagelijkse werkzaamheden en die mij voorbereiden op toekomstige uitdagingen in een leidinggevende rol. Deze kennis maakt mij tevens uitstekend geschikt voor de functie van Teammanager xx.

Ik ben vastberaden om bij te dragen aan de verdere professionalisering en vereenvoudiging van het xxx in xxx. Mijn ervaring met strategische sturing, het aanjagen van veranderprocessen en het opbouwen van sterke samenwerkingsverbanden zal van grote waarde zijn in deze rol. Daarnaast ben ik een toegankelijke en benaderbare leider die investeert in de ontwikkeling en het vakmanschap van medewerkers.

De mogelijkheid om direct bij te dragen aan het verbeteren van het xxxproces en daarmee de dienstverlening aan zowel interne als externe stakeholders motiveert mij enorm. Ik ben ervan overtuigd dat mijn ervaring en vaardigheden een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het succes van het xxteam en de gemeente xxx als geheel.

Graag licht ik mijn motivatie en ervaring verder toe in een persoonlijk gesprek en bespreek ik hoe ik kan bijdragen aan het realiseren van de ambities voor het xx binnen de gemeente.
Met hartelijke groet,
Veel te langdradig, een brief moet kort en krachtig zijn en dit is een onsamenhangend verhaal. In je cv kunnen ze lezen wat je allemaal gedaan hebt, de brief is meer waarom je de functie leuk vindt en de link maken naar je werkervaring.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:09:
Hij belde mij met de mededeling ''omdat je een vaste aanstelling hebt moet ik je bellen om je af te wijzen anders had ik je niet eens gebeld'' ''mijn wenkbrauwen schoten omhoog toen ik zag dat je in jouw rol durfde te solliciteren op deze rol''. Dus ik vroeg netjes om uitleg. ''Nou, ik zou als ik jou was op je eigen niveau kijken of je kan netwerken en op je eigen afdeling kijken of je kan doorgroeien want dit is niet de manier''.
Dit blijft mij intrigeren.

Waarom is een leidinggevende verbaasd dat je vanaf 'jouw rol' solliciteerde. Ook moet je 'op je eigen niveau' eerst stappen zetten. Dat zegt een manager echt niet zomaar!

Ik heb bij een gemeente 1x iets soortgelijks gezien. We hadden een vacature op de helpdesk. Er kwam een reactie van iemand die 'het leuk vond om met computers te werken', zonder enige serieuze opleiding of ervaring. Die werd ook direct afgewezen.
Er werd op de afdeling ook een beetje lacherig over gedaan omdat de sollicitant geen flauw benul had van de werkzaamheden. Kwam blijkbaar vaker voor dat er intern werd gesolliciteerd door kansloze kandidaten, was een gemeente dingetje.

Hebben we hier misschien last van het dunning-krugereffect?

Er wordt in dit topic heel hard meegedacht, maar dat gaat er wel vanuit dat @Nynke2 de capaciteiten (enigszins) heeft.
Voor een manager (Schaal 13) is MBO waarschijnlijk een must, HBO denkniveau ook al. Met een VMBO papiertje kom je er dan gewoon niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 12:42

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:39:
[...]

In de Nederlandse grammatica is er geen regel die voorschrijft dat zinnen niet met "ik" mogen beginnen. Het gebruik van "ik" aan het begin van een zin is volledig correct en wordt vaak toegepast in zowel formele als informele contexten. Hier zijn enkele voorbeelden uit de praktijk:

Ik ga naar school.
Ik vind dit een goed idee.
Ik heb gisteren een boek gelezen.

Deze zinnen zijn allemaal grammaticaal correct en volgen de standaard regels van de Nederlandse taal.

Stijlkwesties en Variatie
Hoewel het grammaticaal correct is, kan het herhaaldelijk beginnen van zinnen met "ik" soms als eentonig of zelfgericht worden gezien. Dit is echter een kwestie van stijl en niet van grammatica. Het is goed om variatie aan te brengen in je zinsstructuur om je taalgebruik interessanter en dynamischer te maken. Hier zijn enkele alternatieve manieren om dezelfde ideeën te uiten zonder met "ik" te beginnen:

Morgen ga ik naar school.
Dit lijkt me een goed idee.
Gisteren heb ik een boek gelezen
.
Autoritaire Bronnen
Laten we kijken naar enkele betrouwbare bronnen die bevestigen dat het beginnen van een zin met "ik" grammaticaal correct is:

Taalunie (de officiële Nederlandse taalorganisatie): De Taalunie biedt richtlijnen voor correct Nederlands en behandelt het gebruik van "ik" aan het begin van zinnen als volkomen normaal en acceptabel.

Nederlandse Grammatica Boeken: In veel gezaghebbende grammatica boeken wordt het gebruik van persoonlijke voornaamwoorden aan het begin van zinnen beschreven en goedgekeurd.

Conclusie
Het idee dat je volgens de grammatica geen zinnen met "ik" mag beginnen, is een misvatting. Het is volledig grammaticaal correct en wordt veelvuldig gebruikt in zowel geschreven als gesproken Nederlands. Terwijl het stilistisch variatie kan toevoegen om niet elke zin met "ik" te beginnen, is het absoluut niet fout om dit te doen.
Het is grammaticaal ook correct, daar gaat het niet om. Het punt dat men hier wil maken is dat het niet netjes is in sollicitatie brieven.

Enerzijds is die koppigheid van je een goede eigenschap , maar volgens mij sla jij er een beetje in door. Zeker als manager moet je m.i. open staan voor dergelijke kritiek/feedback, en wat dat betreft val je hier een beetje door de mand ;).

Iets meer luisteren, minder zenden d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 07-06-2024 23:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Met verbazing zag ik 5 pagina's terwijl de eerst post vrij jong was.

Ik denk dat iedereen wel een droom of doel heeft, de uitvoering of kans op succes is, zoals het overkomt op een buitenstaander, tja, niet zo goed. Bijvoorbeeld willen afvallen en na 3 maanden ben je pas 9 keer bij de sportschool geweest. Soms zie je dat zelf in, soms ook niet.

Het is wel duidelijk dat je heel iets anders moet proberen.

Ik heb het idee dat je heel erg 'veel' bent. Honderden keren solliciteren en al die cursussen zijn te bewonderen, maar laten ook een vorm van perfectionisme zien. Jij wil die managerrol bij dat type organisatie. Als je met netwerken en informele babbels er ook zo bovenop zit dan ben je misschien wel de schrik van elke collega. "Oh die weer, over manager worden..."

Hoe doe je dat netwerken dan? Is dat altijd op je werk op borrels en bij de lunch? Kom je wel eens buiten je werk ergens zoals een sportclub?

De brief vind ik ook erg veel, best zwaar met grote woorden en enorme taken. Terwijl iedereen die een paar jaar tussen hbo/wo kantoorlieden heeft gezeten echt wel weet dat het geen 150% hersendkrakend ploeteren is.

Ik zou eens heel informeel, bijna vriendschappelijk via-via met iemand gaan praten die zelf ook leidinggevenden onder zich heeft. Bijvoorbeeld de leidinggevende of ouders van vrienden of familie. Niet direct voor een baan maar gewoon als referentie of oefening.

Die coaches, adviseurs en cursussen zijn héél goed in hun eigen diensten verkopen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:30
[...]

Ik kom met bronnen zoals de officiële Nederlandse taalorganisatie en jij komt aan met een knipplakwerk uit ''carrieretijger?''. Ik kan je dan toch niet serieus nemen?
Wat heeft de grammatica ermee te maken? Je wordt keer op keer afgewezen op basis van wat je stuurt in je sollicitatiebrief. Je krijg feedback op basis van wat mensen waarderen om te zien in sollicitatiebrieven (actieve schrijfvormen die wegblijven van een ik-opsomming) en je reactie is een relaas om je gelijk te halen.

Ga ik even weg van het hele grammatica verhaal. Als manager is het belangrijk dat je juist feedback en advies van mensen op waarde schat, afweegt, en kijkt hoe je dat kan gebruiken voor het behalen van je doelstellingen. Maar uit elke reactie die je post in dit topic komt vooral naar voren dat je het vermogen niet hebt om met feedback om te gaan.

Dat maakt je gewoon volledig ongeschikt als manager. Enerzijds omdat je als manager fijngevoelig moet zijn in de politieke structuren waar je jezelf in begeeft. Anderzijds omdat dictatoriaal mensen afserveren die onder jouw verantwoordelijkheid werken, de beste manier is om elke vorm van motivatie en betrokkenheid direct de nek om te draaien en in de kiem te smoren. Op basis van wat wij hier van je zien, denk ik dat een teamlid in een team waar jij manager bent gewoon te maken krijgt met een onveilige situatie. Dat gaat gewoon leiden tot een vertrek van de beste mensen in jouw team.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
[...]

In de Nederlandse grammatica is er geen regel die voorschrijft dat zinnen niet met "ik" mogen beginnen. Het gebruik van "ik" aan het begin van een zin is volledig correct en wordt vaak toegepast in zowel formele als informele contexten. Hier zijn enkele voorbeelden uit de praktijk:

Ik ga naar school.
Ik vind dit een goed idee.
Ik heb gisteren een boek gelezen.

Deze zinnen zijn allemaal grammaticaal correct en volgen de standaard regels van de Nederlandse taal.

Stijlkwesties en Variatie
Hoewel het grammaticaal correct is, kan het herhaaldelijk beginnen van zinnen met "ik" soms als eentonig of zelfgericht worden gezien. Dit is echter een kwestie van stijl en niet van grammatica. Het is goed om variatie aan te brengen in je zinsstructuur om je taalgebruik interessanter en dynamischer te maken. Hier zijn enkele alternatieve manieren om dezelfde ideeën te uiten zonder met "ik" te beginnen:

Morgen ga ik naar school.
Dit lijkt me een goed idee.
Gisteren heb ik een boek gelezen
.
Autoritaire Bronnen
Laten we kijken naar enkele betrouwbare bronnen die bevestigen dat het beginnen van een zin met "ik" grammaticaal correct is:

Taalunie (de officiële Nederlandse taalorganisatie): De Taalunie biedt richtlijnen voor correct Nederlands en behandelt het gebruik van "ik" aan het begin van zinnen als volkomen normaal en acceptabel.

Nederlandse Grammatica Boeken: In veel gezaghebbende grammatica boeken wordt het gebruik van persoonlijke voornaamwoorden aan het begin van zinnen beschreven en goedgekeurd.

Conclusie
Het idee dat je volgens de grammatica geen zinnen met "ik" mag beginnen, is een misvatting. Het is volledig grammaticaal correct en wordt veelvuldig gebruikt in zowel geschreven als gesproken Nederlands. Terwijl het stilistisch variatie kan toevoegen om niet elke zin met "ik" te beginnen, is het absoluut niet fout om dit te doen.
Heel eerlijk, na het lezen van ruim de helft van dit topic en nu dit bericht te zien van jou aan nagenoeg het einde.

Dan vind ik jou eigenlijk een heel naar persoon. :| de manier hoe dit ook is geschreven en hoe je jezelf verdedigt en een ander direct van jouw mening tracht te overtuigen. Ik hoop dat je dit soort toon, niet aanslaat in de telefonische gesprekken, want bij mij ben je na twee van dit soort zinnen wel echt af zeg maar. Dan kan ik namelijk ook indenken, doe eerst maar wat ervaring op.. managen draait niet alleen om het doen van taken met grote verantwoordelijkheden en het sturen van teams.

Managen draait ook om communicatie en als je daar al niet de juiste slag weet te slaan, dan ben je inderdaad niet geschikt. Want niemand heeft iets aan een betweter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

TheGhostInc schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 23:02:
Voor een manager (Schaal 13) is MBO waarschijnlijk een must, HBO denkniveau ook al. Met een VMBO papiertje kom je er dan gewoon niet.
13 MBO? Moah, maar daar maar HBO van hoor.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:52
[...]

Je komt met een copy-paste uit ChatGPT waarin wel bronnen staan genoemd maar niet gelinkt, wat het heel lastig maakt voor ons om die bronnen te lezen.
Als buitenstaander lijkt het alsof je op deze manier anderen probeert uit te leggen waarom zij ongelijk hebben, in plaats van het gesprek aan te gaan.

Bij deze ook nog een taal-technische reactie, met dank aan ChatGPT. En zelfs ChatGPT geeft je (ongevraagd) adviezen waar je mijns inziens wat aan hebt:
In het Nederlands wordt het over het algemeen afgeraden om te vaak zinnen met 'ik' te beginnen in een sollicitatiebrief. Hoewel het niet strikt incorrect is, kan het overmatig gebruik ervan als egocentrisch of weinig aantrekkelijk overkomen. Het is beter om de focus te leggen op wat je kunt bijdragen aan het bedrijf of op andere manieren variatie in de zinsopbouw te creëren. Autoritaire bronnen zoals sollicitatie-experts en taaladviseurs benadrukken het belang van een gebalanceerde en professionele toon in een sollicitatiebrief.

Waarom vermijden?
  • Egocentrisch Overkomen: Veelvuldig gebruik van 'ik' kan de indruk wekken dat je vooral met jezelf bezig bent in plaats van met wat je voor het bedrijf kunt betekenen.
  • Monotoon en Oninteressant: Een brief waarin veel zinnen met 'ik' beginnen, kan saai en repetitief worden, wat de aandacht van de lezer niet vasthoudt.
  • Focus op Bedrijfswaarde: Door de nadruk te leggen op hoe jouw vaardigheden en ervaringen relevant zijn voor de functie en het bedrijf, kom je sterker over.
Voorbeelden van Alternatieve Zinnen
In plaats van: "Ik heb vijf jaar ervaring in marketing."
- Alternatief: "Met vijf jaar ervaring in marketing heb ik geleerd hoe ik effectieve campagnes kan ontwikkelen."

In plaats van: "Ik ben zeer gemotiveerd en gedreven."
- Alternatief: "Motivatie en gedrevenheid kenmerken mijn werkwijze, wat blijkt uit mijn succesvolle projecten."

In plaats van: "Ik wil graag bij uw bedrijf werken omdat ik uw waarden bewonder."
- "De waarden van uw bedrijf spreken mij zeer aan en ik ben ervan overtuigd dat mijn achtergrond en visie hier goed op aansluiten."

Wat zeggen autoritaire bronnen?
Intermediair stelt dat een sollicitatiebrief aantrekkelijk en interessant moet zijn door niet telkens hetzelfde zinsbegin te gebruiken. Monsterboard adviseert dat sollicitanten moeten benadrukken hoe zij waarde kunnen toevoegen aan het bedrijf. Taaladvies.net suggereert dat variatie in zinsopbouw belangrijk is om een tekst levendig en boeiend te houden.

Conclusie
Hoewel het gebruik van 'ik' niet per definitie fout is, kan het vermijden van te veel zinnen die met 'ik' beginnen, je sollicitatiebrief krachtiger en professioneler maken. Focus op wat je kunt bijdragen aan het bedrijf en variëer in je zinsopbouw om de lezer te boeien en een positieve indruk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
TheGhostInc schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 23:02:
[...]

Ik hoop altijd dat organisaties na 10 jaar werkervaring het betreffende papiertje niet meer tegen het licht houden, maar direct op die manier of indirect (brieven met dure woorden, in de praktijk valt er echter wel eens wat om) kan dat zeker een punt zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06:42
Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:22:
[...]

Ik ben absoluut niet vol van mezelf. Als dat zo is overgekomen mijn oprechte excuses! Ik heb mijn sterke punten en kwaliteiten aangegeven omdat er werd gevraagd waarom ik wel geschikt zou zijn voor de rol. Ik vond het daarom niet relevant om mijn verbeterpunten te benoemen (die ik zeker ook heb). Mijn verbeterpunten zijn dat ik toch wel onzeker ben (dat is ook de reden waarom ik deze topic heb gestart omdat ik écht die stap hogerop wil zetten maar onzeker ben (geworden?) omdat het maar niet lukt en ik niet inzie waar het aan kan liggen). Daarnaast heb ik vaak de neiging om mezelf weg te cijferen om een bepaalde doel te behalen (in dit geval is dat heel veel taken op mij nemen zonder daar waardering voor te krijgen of erop vooruit te gaan). Ik ben daarnaast zeer assertief en gemotiveerd wat drammerig kan overkomen.
Wat ik nu ga zeggen ga je niet leuk vinden, maar ik ben (na het lezen van het topic) bang dat wat je hier schrijft precies is hoe jij na die 250 sollicitaties binnen je eigen organisatie (wat echt een beláchelijk aantal is) bekend staat: drammerig.

Zoals anderen hebben aangegeven: stop daar dus per direct mee.

Verder komt het op mij over alsof je voor jezelf één doel hebt gezet in het leven waarvoor alles moet wijken: “manager” worden.

Laat het los. Echt.

Als je op deze manier doorgaat wordt je geen leuker mens, niet in de laatste plaats voor jezelf maar zeker ook voor je omgeving (zakelijk en privé)

Ik hoop dat je voor jezelf een nieuw doel kunt vinden, en dan niet 1 maar meerdere, zakelijk en ook privé. Verbreed je blik, kijk eens goed naar wat er tijdens de gesprekken met de loopbaancoach aan zaken is besproken (waar word je blij van behalve ‘manager zijn’?) en ga op onderzoek uit naar nieuw dingen in deze (of een andere functie) waarin je wel verder kunt komen (dingen leren, nieuwe zaken, niet ‘managen’)

En wie weet, ooit, ineens, ben je het alsnog. Of niet, maar je geluk zou je niet moeten laten afhangen van alleen dat ene dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
TS heeft goede doorzettingsvermogen zie ik! Blijft maar doorgaan tot ze weten van hem komen ze niet af. Erg mooi! Zet gewoon door. Ze zeggen de aanhouder wint.

Ik ging 10 jaar geleden bij een organisatie werken. Na de sollicitatiegesprek bleef ik maar bellen en bellen met vragen of er nieuws was, en ik vertelde dat ik graag wilde en een kans wou. Na iers van 1 maand zat ik daar te werken achter mijn bureau en de leidinggevende kwam persoonlijk langs en zei tegen mij, gefeliciteerd u was erg gedreven en nu bent u hier begonnen.

Ik werk nu 6 jaar vast en bij mij op werk werd er gevraagd of ik interesse zou hebben als assistent teamleider (Senior) mij niet gezien op die functie. Ik wil geen hoofdpijn en je bent verantwoordelijk voor alle medewerkers en taken en problemen op te lossen. Als Senior krijg je bij ons meer per uur uitbetaald dan als ik een gewone medewerker.

Succes en sterkte aan TS!

[ Voor 31% gewijzigd door Van der Berg op 08-06-2024 02:02 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 09:26
Doorzettingsvermogen is zeker mooi, maar niet zonder reflectie en zelfreflectie. “Waarom lukt het mij niet om een uitnodiging te krijgen na 20 sollicitatiebrieven” zou een normale vraag moeten zijn. Een keer een afwijzing kan pech zijn. Tien keer een afwijzing een teken dat er iets mankeert aan je brieven. Als je 250 brieven hebt verstuurd, en je je niet afvraagt waarom, dan mankeert er iets aan je.

Nu hoef je als leidinggevende niet perfect te zijn, dat bestaat sowieso niet. Je moet tenminste in staat zijn om goed personeel te werven. Een van de eigenschappen die je daarvoor nodig hebt is het beoordelen van een persoon op basis van een sollicitatiebrief. Laten we een gezond sollicitatiegesprek nog even achterwege. Jou brieven kunnen daarin blijkbaar niet overtuigen. Je brief moet vanaf de eerste zin zelfverzekerdheid uitstralen. Dat is wat anders dan zeer gemotiveerd en het heel graag willen. Die motivatie kan namelijk ook een hele andere (ongezonde) oorzaak hebben. Bijvoorbeeld onzekerheid verbloemen… Voor dat stukje kun je alleen bij jezelf te rade gaan. Eventueel met professionele hulp. 1000 netwerk gesprekken gaan dit namelijk niet oplossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:07
Volgens mij is alles waar TS wat aan heeft wel gezegd... Daar heb ik niets meer aan toe te voegen. Alleen ik ben compleet flabbergasted waarom een gemeente in een paar jaar 250 vacatures heeft open staan voor management functies? Is iedereen bij een gemeente tegenwoordig manager? Of is het verloop zo hoog dat elke manager er na een maand mee stopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Mania-92 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 06:09:
Volgens mij is alles waar TS wat aan heeft wel gezegd... Daar heb ik niets meer aan toe te voegen. Alleen ik ben compleet flabbergasted waarom een gemeente in een paar jaar 250 vacatures heeft open staan voor management functies? Is iedereen bij een gemeente tegenwoordig manager? Of is het verloop zo hoog dat elke manager er na een maand mee stopt?
De gemeente Amsterdam heeft volgens mij bijna 18k personen in dienst. Dat is een grote club. Daar kunnen best wel wat vacatures zijn in een jaar of 3 tijd. (als je uitgaat van team van 50 man, heb je al 350 leidinggevenden in die 18k zitten. En 50 man zijn grote teams als je uitgaat van HBO/WO)

Maar verloop binnen gemeenten is ook wel hoog. Sociaal domein iets minder (zijn altijd trouw, ook naar verzorgen en verpleging en hoe dat die uitgeknepen worden en toch blijven) maar bedrijfsvoering en ruimte zeker. Kunnen snel buiten gemeente meer verdienen.

En wellicht is TS ons advies aan het opvolgen en is goed over zichzelf aan het nadenken.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyberpope op 08-06-2024 07:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:30:
Ik heb al een coach en een loopbaanadviseur. Die geven ook steeds aan hoe geweldig ik ben als persoon en dat ze echt wel zien dat ik wil en dat ik het echt kan.
Goh, een coach die betaald wordt zegt dat je het echt wel kan. Je verwacht het niet 8)7

Ik vind het vooral raar dat zo'n coach niet zegt: 250 keer in 3 jaar solliciteren binnen je eigen bedrijf is niet slim. Da's bijna 2 brieven per week. Daar moeten ze bij HR toch ook wat van vinden?
Komt de boodschap niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:03:
Ik zit de vergaderingen voor, ik voer de P&O taken van de afdeling uit, ik leid de projecten, ik begeleid en coach de mensen, ik zit weekstarts en MD vergaderingen voor, ik ben de schakel tussen afdeling en beleid en ik ben degene die mensen verbind en motiveert. Waarom ben ik niet geschikt? Ik voer het werk al uit?
Dit klinkt niet als een senior manager, tenminste, bij ons doen die wat anders.

edit: ah, teammanager moet het worden.
Naja, dan willen ze je gewoon niet maar zijn te laf om dat een keer duidelijk te zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door matthijst op 08-06-2024 07:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-07 13:56
Tja, na 250 brieven binnen de organisatie... Als er iemand ook maar iets aan potentie in had gezien, dan was er in die tijd vast iets te regelen geweest om op basis van interim/interne detachering te laten bewijzen dat je de capaciteiten ook echt hebt. En dan bedoel ik niet op interim-basis naar een probleemafdeling die compleet op de schop moet, maar gewoon waarneming tijdens een zwangerschapsverlof of zo.

Ik zie hier vooral iemand die al 10 jaar in zijn functie hangt. En daardoor alle processen op de afdeling wel kent, en een welkome vraagbaak is voor collega's omdat ze op de meeste vragen wel direct een inhoudelijk antwoord heeft. Maar dat is geen management. Die zitten op de strategie, niet op de inhoud. Voor de inhoud hebben ze hun afdeling. Dan kun je nog zo veel papiertjes hebben, als je niet overschakelt van inhoud naar strategie, dan zie ik als manager maar twee scenario's: Of je gaat lopen micro-managen, of je wordt die manager die alles zelf in z'n eentje loopt te doen terwijl de afdeling lekker achterover leunt. Beide opties lopen uiteindelijk fout.

Verder... Iemand bellen voor een netwerkgesprek ??? Is dat normaal tegenwoordig ??? Als het mij zou overkomen, dan zou ik me denk ik echt 10 minuten kapot lachen. Als je een gesprekje met me aan wilt knopen, dan kun je me aanspreken in de gang, bij de koffieautomaat of in de pauze van een vergadering, of op de personeelsborrel. Maar als iemand me zou bellen of ik een half uur vrij wil maken om een monoloog over zijn of haar ambities aan wil horen... Nee bedankt...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:40
En waarom stop je vanaf maandag niet gewoon met de taken die je extra oppakt? Blijkbaar wordt het niet gewaardeerd en is het niet nodig.

Ergens anders is het gras ook groen, niet per se groener maar wel groen.

Dus doe je zelf een lol, doe je werk en niet meer dan dat. Binnen de organisatie gunt blijkbaar niemand jou die functie dus dan kan je om je heen gaan schoppen en slaan en je uit de naad werken maar blijkbaar doe je iets wat wij niet weten waardoor je niet aangenomen wordt.

Is dat erg? Nee
Maar doe wel iets met die informatie en dat is niet nog meer solliciteren binnen dezelfde organisatie.

[ Voor 38% gewijzigd door kevi-n1 op 08-06-2024 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-07 22:38
RagingPenguin schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:36:
[...]

Om het maar in wat concreters om te zetten: dat is nog flink meer dan 1 sollicitatie per twee werkdagen...

Ik snap niet hoe je dat kan doen zonder flink in te leveren op kwaliteit. En staan er überhaupt wel zo veel vacatures open die relevant voor de TS zijn :?
Het solliciteren lijkt al een baan op zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
[...]

Begin niet te veel zinnen met 'ik'
Dit is echt brief schrijven 101; verzin zoveel mogelijk manieren om die vervelende 'ik' weg te krijgen uit het begin van je zinnen. Deze tip is zelfs zo alom bekend dat bij veel lezers elke keer dat een zin begint met 'ik' een mini-alarmbelletje af gaat. 8)7

Wil je eigenlijk wel weten waarom je 500x bent afgewezen? Of hoop je hiet na 6 pagina's nog steeds iemand te vinden zie gaat zeggen: je hebt gelijkt, je bent helemaal geweldig?
Je lijkt alle reacties af te doen als niet van toepassing.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:54
@Nynke2 Ik begrijp zo enorm je gevoel hier. Heb ook bij een grote organisatie gezeten, manager gesproken over ontwikkeltraject. Trainingen willen plannen wat er elke keer niet van komt want hij druk hier en dan weer daarmee. En een half jaar later bleek er gewoon een vacature te zijn voor, je raad het al, precies die functie. En was ook al meteen een kandidaat op geplaatst van een andere afdeling met exact dezelfde ervaring en opleidingen. MAAR weet je dat die persoon deed? Af en toe even langs lopen bij die managers. Kletspraatje houden over het bedrijf en de leuke afdeling van die manager, kopje koffie drinken, even aanhoren etc. En dan terloops nog even zijn projecten en ambities noemen. Ik ondertussen was druk bezig met mijn werk, proberen wat opleidingen te doen en alle problemen op de afdeling op te lossen.

Uiteindelijk na veel gesprekken met verschillende managers (die wisselden ook elke 1 a 2 jaar) via HR bij een of andere enorm dure coach beland (betaald door het bedrijf) na 3 gesprekken was ik daar ook klaar mee, nieuwe baan gezocht en ontslag genomen. Ja, iets minder gaan verdienen in eerste instantie maar met een schone lei mezelf bewezen en grote stappen gemaakt.

Ik denk dat je brief compacter moet en in je CV gewoon aangeven dat je teamcoördinator bent, daar is niets aan gelogen. Daarnaast is er meer dan de overheid...

Maar als je alsnog verder wilt bij je gemeente, dan moet je nu een traject in via HR. Daar eerst goed op de kaart komen anders blijft elke sollicitatie een frustratie.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Iemand die zo graag manager wil worden wil je eigenlijk nooit als manager hebben.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10-2024
Iedereen is gek op jou omdat jij alles voor ze doet. Een leidinggevende geeft leiding, een leidinggevende neemt niet het werk uit handen.

Ook krijg ik een beetje kriebels van opmerkingen als “ik doe dit perfect” en “ik doe dat perfect”. Als jij je zo ook profileert op de werkvloer richting je meerderen dan kan dat ook gevolgen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-07 10:04

SPT

Ik vind de brief toch echt vrij net, en zie er geen enkel probleem in dat sommige zinnen met ik beginnen. Ook (juist) goed om concrete dingen te benoemen, dat hoeft echt niet alleen in een cv. Ik zie juist veel brieven van zelfbenoemde duizendpoten van teamspelers met oog voor innovatie. Moet altijd mijn best doen om die niet meteen af te wijzen en door dergelijke standaard-teksten heen te prikken. Een mogelijkheid is dat je te veel als iemand die bij de werkvloer past wordt gezien: daar goed ligt, maar niet als management-materiaal wordt gezien. Je cv klopt wel, maar de gunfactor is er niet. Ook niet bij externe sollicitaties, die overigens veel lastiger zijn.

Zomaar solliciteren is ook niet hoe het doorgaans gaat. Dat is mijn eigen ervaring, maar ik zie het bij anderen ook. Ik heb zelf maar vijf keer in mijn leven ongevraagd gesolliciteerd, dat leidde één keer tot een afwijzing na gesprek en één keer tot de mededeling dat ik wel een van de voorkeurskandidaten was, toen ik zelf afbelde omdat ik een ander aanbod had geaccepteerd. Ik zit nu in mijn vierde baan. Hoe het meestal gaat, is dat ik op de een of andere manier laat doorschemeren dat het me een leuke organisatie lijkt om te werken, of dat ik toen en toen ‘ook nog heb overwogen om op een bepaalde functie te solliciteren’. Dat leidde in één geval bijna ter plekke tot een aanbod en in het andere geval jaren later. De echte sollicitatieprocedure is dan meer een formaliteit, tenzij er een andere topkandidaat is.

Ik zou voor nu stoppen met proberen, en me richten op de lange termijn. Mocht je een keer een externe functie zien die uitzonderlijk goed bij je past, bel dan gewoon op. En hou het dan bescheiden. Geef dan bijvoorbeeld aan dat je niet echt op zoek bent naar een andere baan, maar deze vacature toevallig tegen kwam. Aangezien je in je huidige functie veel managementtaken op je neem heb je er wel eens over gedacht om daar in door te groeien. Vandaar dat je belt: kan hij/zij wat meer over de functie vertellen? Wat is het soort kandidaat waar ze naar op zoek zijn? Als het gesprek positief verloopt dan kan je solliciteren met verwijzing naar het eerdere gesprek. Maar dan nog zou ik er niet te veel van verwachten, want voor managementfuncties wordt je normaliter gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 08:52

Yucon

*broem*

Er is al veel over gezegd, en ik denk dat veel mensen hier toch ook wel iets van herkenning bij de frustratie van TS zullen hebben. Jaren geleden zat ik zelf in een iets andere maar deels ook wel vergelijkbare situatie. Sindsdien is er veel gebeurd. Terugkijkend denk ik dat dingen uiteindelijk vanzelf op een onverwachte manier goed zijn gekomen terwijl ik dat toen compleet voor onmogelijk gehouden had.

Daarnaast blijkt soms dat het niet per se in het managementidee zelf zit. Wat ik eigenlijk bleek te willen was meer autonomie en beslissingsbevoegdheid.

In m'n hoofd had ik de uitweg uit het toenmalige hier en nu al via die route bepaald terwijl er veel meer wegen bleken te zijn. Wat ik tegenwoordig merk is dat als je actief de ruimte pakt die je impliciet gegeven wordt de situatie een heel eind vooruit gaat. In zekere zin doet TS dat ook. Alleen wordt dat niet gewaardeerd. Blijven zitten gaat het dan niet worden. Schuin omhoog ook niet. Dus dan opzij en omhoog, of <tromgeroffel> eens zien of er met die nieuwe manager niet ineens onverwacht ruimte te pakken blijkt te zijn op een manier waar je wel erkenning en waardering voor krijgt.

Dat laatste zou best kunnen. Een deel van de oorzaak van je huidige frustratie is je huidige manager. En laat dat nu net degene zijn die vertrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

jongetje schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:10:
Ik denk dat je brief compacter moet en in je CV gewoon aangeven dat je teamcoördinator bent, daar is niets aan gelogen. Daarnaast is er meer dan de overheid...
Bij de overheid zou ik daar toch mee oppassen. Eventueel kun je in het bedrijfsleven nog wel een voorschotje nemen op het de facto uitvoeren van een rol aangezien functies en rollen daar wel eens wat minder strak zijn, maar volgens mij is men daar bij de overheid toch wat minder ruimdenkend in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

SPT schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:13:
Ik vind de brief toch echt vrij net, en zie er geen enkel probleem in dat sommige zinnen met ik beginnen. daar goed ligt, maar niet als management-materiaal wordt gezien. Je cv klopt wel, maar de gunfactor is er niet. Ook niet bij externe sollicitaties, die overigens veel lastiger zijn.
Dit is een belangrijk punt, en dat was ik alweer bijna vergeten. Het is logisch dat je wat betreft gespreksonderwerpen en aandachtspunten veel in het hier en nu praat. Waar in de omgang echter op gelet zal worden is of je het over uitvoerende- of managersonderwerpen hebt en op basis daarvan ontstaat een beeld van je. Als je dan trots vertelt hoe je ervoor zorgt dat van alle uitgaande papieren de paperclips steeds dezelfde kant uit wijzen.. tja. Ik zeg niet dat je dit doet maar het is wel belangrijk je van dit effect bewust te zijn in een dergelijke situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:28
Yucon schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:17:
[...]

Bij de overheid zou ik daar toch mee oppassen. Eventueel kun je in het bedrijfsleven nog wel een voorschotje nemen op het de facto uitvoeren van een rol aangezien functies en rollen daar wel eens wat minder strak zijn, maar volgens mij is men daar bij de overheid toch wat minder ruimdenkend in.
Nou, ik ben het totaal oneens met wat @jongetje zegt. Je bent helemaal geen teamcoördinator of -manager alleen omdat je zelf vindt dat je dat bent. Als ze echt zoveel taken van de manager uit handen had genomen en had gefunctioneerd als teammanager, had ze allang die formele stap gezet omdat ze blijkbaar wel op zoek geweest zijn maar haar nooit hebben overwogen als kandidaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
Goedemiddag,

Ik ben momenteel werkzaam binnen een van de grotere gemeentes. Ik zit momenteel al ruim 10 jaar in een uitvoerende functie. Ik wil graag doorgroeien tot een leidinggevende functie omdat dat precies past bij mijn kwaliteiten en competenties. Ik ben al ruim 3 jaar bezig met interne (en ook externe) sollicitaties voor management functies. Ik heb tientallen netwerkgesprekken gevoerd, honderden sollicitaties verstuurd en op mijn eigen afdeling heb ik momenteel ook een coördinerende functie waar ik ook weer uitgegroeid ben omdat ik op ''papier'' nog steeds dezelfde functie heb terwijl ik coördinerende taken verricht en ook veel management taken van mijn eigen manager op mij neem om zo te ''leren''. Wat ik ook doe, wat ik ook probeer mijn eigen afdelingshoofd wilt mij binnen onze eigen stroming niet aannemen als teammanager. Hij geeft aan dat hij niet wil dat iemand die vanuit de uitvoering ineens manager wordt van hetzelfde team. De grap is alleen dat iedereen eerder naar mij toestapt dan de ''echte'' manager. Ik neem zoveel taken weg dat iedereen op de afdeling mij ziet als manager ipv de echte manager. Ik solliciteer daarom intern op andere diensten binnen de gemeente. Echter krijg ik vanuit hen weer mee dat ik intern eerst op mijn eigen afdeling moet doorgroeien naar een leidinggevende functie alvorens ik kan doorgroeien buiten mijn eigen afdeling. Mijn coördinerende en managementervaring neemt niemand serieus omdat het niet op papier vastgesteld is. Het is een beetje kip en ei verhaal. Ik heb geen ervaring daarom wilt niemand mij en niemand wilt mij ook die kans geven. Ik heb naast mijn taken ook verschillende cursussen uit eigen zak behaald bij o.a. Nyenrode, de Baak en Schouten & Nelissen maar ondanks deze cursussen en opleidingen krijg ik steeds te horen ''ga maar eerst even ervaring opdoen binnen je eigen team'' ''groei maar eerst door binnen je eigen team'' terwijl mijn eigen afdelingshoofd zegt ''ga maar buiten het team kijken of ze je willen aannemen''.

Nu is het zo dat mijn huidige teammanager (waarvan ik veel taken uit handen neem al langere tijd) per augustus zal stoppen. De afdelingshoofd heeft een mail verstuurd naar onze afdeling met de mededeling dat hij opzoek zal gaan naar 2 nieuwe teammanagers. Op de afdeling zijn zeker al 15 mensen naar mij toegestapt (rechtstreekse collega's ook van de uitvoering) met de mededeling of de vraag of ik asjeblieft kan solliciteren omdat ik de taken al uitvoer en omdat ze mij zeer graag zouden willen als teammanager. Ik heb via via gehoord dat de afdelingshoofd echter 2 zeer ervaren teammanagers zoekt. Ondertussen ben ik volop aan het solliciteren en krijg ik de ene afwijzing naar de andere. Ik ben zojuist ook gebeld door een directeur binnen de gemeente die mij op een hele denigerende en gemene manier heeft afgewezen. Hij belde mij met de mededeling ''omdat je een vaste aanstelling hebt moet ik je bellen om je af te wijzen anders had ik je niet eens gebeld'' ''mijn wenkbrauwen schoten omhoog toen ik zag dat je in jouw rol durfde te solliciteren op deze rol''. Dus ik vroeg netjes om uitleg. ''Nou, ik zou als ik jou was op je eigen niveau kijken of je kan netwerken en op je eigen afdeling kijken of je kan doorgroeien want dit is niet de manier''. Vervolgens vroeg ik of ik of hij eventueel open zou staan voor een netwerkgesprek omdat hij directeur is waarop hij antwoordde ''nou dat ga ik dus echt niet doen want dit is niet de manier om te netwerken'' en hij hing zo op in mijn oor. Ik heb keihard gehuild na dit gesprek omdat het echt even binnenkwam. Het voelt echt alsof ik vast zit in een gouden kooi. Ik kan niet doorgroen omdat letterlijk niemand mij wil aannemen, wat ik ook doe qua extra taken of cursussen/opleidingen/ en netwerkgesprekken.

Ik heb nu voor aanstaande week een gesprek met mijn afdelingshoofd ingepland om toch nogmaals in gesprek te gaan om aan te geven dat ik de teammanager positie wil. Ik beschik over alle kwaliteiten en competenties en ik doe het werk al eigenlijk. Hoe kan ik het beste in gesprek gaan met haar en hoe kan ik haar hierin overtuigen? Wat zouden jullie mij kunnen adviseren want ik loop vast en ik weet dat het gek klinkt maar het feit dat ik niet kan doorgroeien geeft mij de afgelopen 3 jaar het gevoel alsof ik vast zit en ik ervaar daardoor heel veel stress. Ik kan het niet goed uitleggen maar ik merk aan mezelf dat het mij heel veel doet dat ik steeds weer wordt afgewezen en nergens een kans krijg aangeboden
Als ik je verhaal zo lees dan is het duidelijk dat men (ik bedoel het niet om te kwetsen) het niet met jou ziet zitten binnen je huidige organisatie. Simpelweg; ze zullen jou nooit een kans geven.

Om uit het kip-ei probleem te komen (heb ik vroeger ook toegepast met succes); ga ergens anders solliciteren op je huidige rol en ervaring. Probeer tijdens de sollicitaties vooral te letten op doorgroei mogelijkheden en kies daar een werkgever op uit. Vervolgens moet je jezelf twee jaar de tijd geven om je functie zo goed mogelijk eigen te maken. Na de twee jaar, probeer je één jaar om in een hogere functie te komen. Lukt het; succes. En als het niet lukt; rinse and repeat het bovenstaande proces.

Kernzaken; je wordt aangenomen op je ervaring en wat je (aantoonbaar) kunt. Je krijgt promotie op het vertrouwen dat men heeft opgebouwd in jou als persoon om meer te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
jnr24 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 00:09:
Ik hoop altijd dat organisaties na 10 jaar werkervaring het betreffende papiertje niet meer tegen het licht houden
Overheden zijn ook niet helemaal 'normaal', vroeger kon je een ambtenaar eigenlijk niet ontslaan. En het gaat over gemeenschapsgeld. Corruptie ligt op de loer, je neefje een sappige baan geven terwijl hij niks kan.

Dus overheden kunnen soms erg strikt zijn, zeker als er meerdere kandidaten zijn en procedures kunnen aardig strikt worden om geen schijn van voorkeur te geven. Een gesprek van 45 minuten wordt bij 46 minuten afgekapt, want anders heeft iemand extra tijd.
De andere kant is dat overheden vaak potjes hebben om opleidingen & cursussen te doen. Studiekosten vergoedingen zijn vaak prima. Als je geen HBO diploma hebt en dat is wel nodig, dan kun je die altijd gaan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:21
kevi-n1 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 07:42:
En waarom stop je vanaf maandag niet gewoon met de taken die je extra oppakt? Blijkbaar wordt het niet gewaardeerd en is het niet nodig.

Ergens anders is het gras ook groen, niet per se groener maar wel groen.

Dus doe je zelf een lol, doe je werk en niet meer dan dat. Binnen de organisatie gunt blijkbaar niemand jou die functie dus dan kan je om je heen gaan schoppen en slaan en je uit de naad werken maar blijkbaar doe je iets wat wij niet weten waardoor je niet aangenomen wordt.

Is dat erg? Nee
Maar doe wel iets met die informatie en dat is niet nog meer solliciteren binnen dezelfde organisatie.
Dit ja. Ik heb zelf ook een tijdje extra taken opgepakt maar puntje bij paaltje kreeg ik er niet extra voor betaald, en toen ik er na een tijdje mee stopte werd dat niet erg gewaardeerd. Ben toen ook elders gaan werken. Uiteindelijk is werk maar werk en heb ik zoveel mensen zien binnenkomen en later weer vertrekken die bijzonder weinig hebben toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
donleone83 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:22:
[...]

Nou, ik ben het totaal oneens met wat @jongetje zegt. Je bent helemaal geen teamcoördinator of -manager alleen omdat je zelf vindt dat je dat bent. Als ze echt zoveel taken van de manager uit handen had genomen en had gefunctioneerd als teammanager, had ze allang die formele stap gezet omdat ze blijkbaar wel op zoek geweest zijn maar haar nooit hebben overwogen als kandidaat.
Sterker nog, je zou gewoon naar de rechter kunnen stappen en afdwingen dat je iets bent als je de taken ook daadwerkelijk uitvoert.

Maar wat we lezen is vooral wat senioriteit. Als je lang ergens werkt weet je hoe dingen werken, krijg je een stukje vertrouwen vanuit collega's en vang je soms taken op die blijven liggen.
Ik denk niet dat @Nynke2 bij de budget overleggen aanwezig is of rapporteert oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

donleone83 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:22:
[...]

Om iets recht te zetten: ik zeg ook zeker niet dat je moet liegen. Maar mocht een functie niet als functie bestaan en jij inhoudelijk wel die rol vervult (een teamlead is feitelijk ook gewoon een meewerkend voorman, en dat is lang niet altijd formeel geregeld) is er wel een mouw aan te passen. Die situatie zul je alleen niet snel bij de overheid tegenkomen omdat het functiehuis daar strakker in elkaar zit. En je dan jezelf dus veel meer een functie toebedeelt die je niet hebt, en dat is aan de verkeerde kant van de rode lijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
SPT schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:13:
Ik vind de brief toch echt vrij net, en zie er geen enkel probleem in dat sommige zinnen met ik beginnen. Ook (juist) goed om concrete dingen te benoemen, dat hoeft echt niet alleen in een cv. Ik zie juist veel brieven van zelfbenoemde duizendpoten van teamspelers met oog voor innovatie. Moet altijd mijn best doen om die niet meteen af te wijzen en door dergelijke standaard-teksten heen te prikken. Een mogelijkheid is dat je te veel als iemand die bij de werkvloer past wordt gezien: daar goed ligt, maar niet als management-materiaal wordt gezien. Je cv klopt wel, maar de gunfactor is er niet. Ook niet bij externe sollicitaties, die overigens veel lastiger zijn.
Hoewel ik het eens ben met andere posters dat er wat aan te merken is op die brief, lijkt het mij iig zeker niet zo'n slechte brief dat 99% (!!!) van de externe plaatsen waar ze solliciteert haar op basis daarvan nog geen eens uitnodigen voor een gesprek. Daardoor kan eigenlijk de CV ook niet kloppen. Er moet iets meespelen waarom ze bij 495 van de 500 externe sollicitaties niet op gesprek hoefde te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Sissors schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:39:
[...]

Hoewel ik het eens ben met andere posters dat er wat aan te merken is op die brief, lijkt het mij iig zeker niet zo'n slechte brief dat 99% (!!!) van de externe plaatsen waar ze solliciteert haar op basis daarvan nog geen eens uitnodigen voor een gesprek. Daardoor kan eigenlijk de CV ook niet kloppen. Er moet iets meespelen waarom ze bij 495 van de 500 externe sollicitaties niet op gesprek hoefde te komen.
Je hebt gelijk, maar de sollicitaties lijken zelfs irritatie op te roepen omdat mensen haar zeggen niet te solliciteren omdat het hen onnodig werk kost. Dat is toch wel heel bijzonder. Dus als HR zie je duizenden sollicitaties per jaar en dan ga je iemand vertellen niet te solliciteren. Dat kan ik me voorstellen als er meer dan tientallen van dezelfde persoon komen. Dan wordt het echt vervelend.
Wat ik niet begrijp is dat er dan "afgebeld moet worden" je zou zeggen dat de eerste schifting met een 'quick reply' of zelfs automatische aktie gaat die amper een seconde kost.

Al met al een héél bijzonder verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:39:
Daardoor kan eigenlijk de CV ook niet kloppen.
Ik denk gewoon nul kwalificaties.

Iemand van de plantsoenendienst wordt ook geen manager, terwijl z'n collega's allemaal zullen zeggen dat hij dat ook zou kunnen.

Zeker rondom de buurt coaches, maatschappelijk werkers en vergelijkbare banen is de manager zelden iemand uit 'de lijn'. In dat soort banen heb je ook geen budget verantwoordelijkheid en leer je dat ook niet.
Als je zoiets zou willen zul je moeten switchen van baan.

Om het voorbeeld van de plantsoenendienst te pakken. Na een paar jaar schoffelen & blaadjes blowen kom je op een veegwagen, daarna haal je je rijbewijs en komt op de vuilniswagen. Je bemoeit je met de planning en wordt assistent planner met opleiding erbij. Dan weet je alles van planningen, plan je de plantsoenendienst en roept iemand je naam als de manager weggaat. Met een HBO opleiding in de avonduren wordt je uiteindelijk 'de baas'.
Er is niemand die zegt. 'zoo, jij schoffelt lekker, word jij maar de baas'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:25
Poeh, wat een verhaal.

Als je intern 250x solliciteert zonder succes en extern 500x solliciteert zonder succes, ja, dan zou ik toch eens een andere loopbaancoach zoeken (met alle respect, maar 'coaches' zijn mijn inziens geregeld echt volstrekt incapabel, wees er kritisch op).

Om het heel cru te zeggen, zelfs volledig ongeschikte kandidaten hebben een hogere kans om op gesprek te komen...iets klopt er niet.

De interne irritaties zijn ook wel bijzonder. Of je zit echt in een enorme toxic omgeving (wat zeker niet uitgesloten is), of het zit toch ergens anders, wellicht in de richting van een irreëel beeld van je eigen kunnen en taken. Ik kan me niet voorstellen dat ze zo reageren wanneer het niet inherent duidelijk is dat iemand totaal niet geschikt is voor de functie waarnaar ze solliciteren.

Je motivatie lijkt trouwens gewoon ontbrekend, het waarom mist...waarom solliciteer je voor deze functie? Ja, de functie ligt je en past perfect...dat zegt iedereen:) - nu de waarheid. Dit is eigenlijk een hele moeilijke vraag om te beantwoorden, dus ga daar gewoon eens voor zitten. Graaf diep, wat wil je en waarom! wil je dat? En dan niet "omdat ik nu x doe kan ik net zo goed in positie y ook x doen", dat verkoopt niet. Op zoek naar meer uitdaging, ... etc..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Wat mij in je brief nog opviel: je noemt daar dat je management ondersteunende taken uitvoert.

Dat roept bij mij, en wellicht bij anderen die deze brief onder ogen krijgen, een beeld op van managementassistent/secretaresse. Agenda van de manager beheren, ziekmeldingen verwerken, urenregistratie, roosters maken, vergaderingen inplannen... allemaal belangrijk werk maar als je zo'n beeld oproept in je brief dan snap ik wel dat je voor managementposities niet wordt uitgenodigd.

Verder denk ik niet dat solliciteren bij je huidige werkgever nog zin heeft. De interne recruiters zien al jarenlang elke week meerdere brieven van je voorbij komen en het zou me verbazen als er daar inmiddels niet een pooltje loopt over hoe vaak je deze week weer zult schrijven, of over wanneer het kwartje bij je valt en je stopt met schrijven.

Als je 250 keer bent afgewezen, en je blijft hetzelfde doen, dan is de kans dat sollicitatie nummer 251 wel succes heeft nul. En datzelfde geldt natuurlijk voor je externe sollicitaties. Ik snap dat je zelf niet ziet wat er mis is met je brief, en je beide coaches (!!) zien het ook niet, maar de cijfers liegen niet. Van al je, letterlijk honderden (!!) sollicitaties leidt letterlijk 99% tot een directe afwijzing. Ook al snap je niet waarom dat is, je zult toch moeten snappen dat hoe je het nu aanpakt kennelijk gewoon niet werkt.

Het is niet zo dat de economie compleet in puin ligt, en het kan zijn dat je huidige manager een klootzak is maar al die recruiters, al die mensen die jouw brieven hebben ontvangen zijn echt niet allemaal klootzakken. Er is geen externe verklaring voor al die afwijzingen. De verklaring voor al die afwijzingen kan echt alleen maar in jouzelf zitten, in je brief, in je cv, in de banen waarop je solliciteert. Daar gaat iets mis, en op dezelfde manier door blijven gaan zal niets veranderen.

Dus. Ga eens bij jezelf te rade: ben ik echt wel managementmateriaal? Waarom wil je eigenlijk manager worden? De enige motivatie die je geeft is dat je nu al alle kutklusjes van je manager doet en dat je je huidige baan zat bent. Dat zijn goede redenen om je huidige baan te verlaten, maar niet per se om dan maar manager te worden. Je geeft aan dat je graag mensen coacht, motiveert: er bestaan banen die precies dat doen zonder manager te zijn.

Zoek een goede loopbaancoach, ik weet dat er bij grote gemeenten ruimschoots mogelijkheden zijn om dat via je werk te regelen en anders zoek je er zelf een. Tip: een coach die zegt dat je alles al goed doet, daar heb je niks aan. Een goede coach daagt je uit en zet je aan het denken, een goede coach maakt je een beetje boos.

[ Voor 68% gewijzigd door migchiell op 08-06-2024 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49
Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:06:
[...]

Ik ben heel goed in netwerken,
Nee. Je kunt bijna niet vol managementtalent zitten, goed in netwerken zijn én vrouw zijn zonder inmiddels een managementbaan te hebben. *knip* dit voegt niets toe. Tenzij je om een andere reden een slecht imago hebt. Dat kan in theorie door die sollicitaties komen. Je schiet met hagel. Dat staat slecht.

In mijn ogen zul je iets verkeerd voor de bril hebben of niet eerlijk zijn tegen jezelf. Eerlijk is eerlijk, ik ken wel een volhouder die vanuit een uitvoerende functie komt, allerlei extra’s deed en pas na een jaar of 5 proberen wist door te groeien naar een managementrol. Het was in dat geval vooral wachten op iemand die het wél in haar ziet in combinatie met zeer beperkte concurrentie. En ze doet het, nu ze de kans heeft gekregen, super.

In jouw geval zal er twijfel zijn bij de mensen die nu de knoop door moeten hangen, of ben je bij voorbaat op basis van imago kansloos en kun je beter elders een frisse start maken, of wachten op een wisseling van de wacht bij hoger management. Maar de kans dat je extern ineens wel leiddingevende wordt is minimaal. Waarschijnlijk moet je daar ook eerst uitvoerende meters maken en worden opgemerkt als talent.

*knip* ook dit voegt niets toe. Als je dat vermoeden al hebt, rapporteer het topic dan gewoon :)

[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 08-06-2024 15:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
eric.1 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:52:
Poeh, wat een verhaal.

Als je intern 250x solliciteert zonder succes en extern 500x solliciteert zonder succes, ja, dan zou ik toch eens een andere loopbaancoach zoeken (met alle respect, maar 'coaches' zijn mijn inziens geregeld echt volstrekt incapabel, wees er kritisch op).
Misschien beter een plaat bewerker?

Niemand bij de gemeente, die al een leidinggevende rol heeft, zou zinnig 250x kunnen solliciteren in 3 jaar tijd. Laat staan als je die rol nog niet hebt.

Ik heb ook een jongen gezien, nul kwalificaties, en die kwam op een dag binnen (werkte in het magazijn) met onder z'n arm alle websites, tutorials en andere dingen die hij kon bedenken die hij thuis had gedaan. Zijn droom was UX-er worden en (met veel zweet, bloed & tranen) haalde dat, net.
Maar hij wist dat hij enorm veel moest leren, dat hij voor een kans vroeg en dat 'nee' ook zou kunnen en hij gaf regelmatig aan dankbaar te zijn voor de gekregen kans. O ja, en z'n koppigheid die hem de baan gaf, was meteen z'n grootste valkuil ;)
Die jongen heeft geen 750 sollicitaties gedaan met een brief waarin hij zei alles al te kunnen.

Elke organisatie heeft wel een recruiter rondlopen, die kun je zo bellen:
https://werkenbij.amsterdam.nl/contact
https://www.werkenvoorrotterdam.nl/contact

En die kunnen je zo vertellen of het zinvol is om überhaupt te reageren.
'We zoeken HBO/WO denkniveau', 'Dit is geen instap functie' of 'Hiervoor moet je echt in dit vakgebied ervaring hebben'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49
Nog ff feedback op de brief voor wat het waard is.

Dit is bijvoorbeeld een van mijn brieven (ik heb de brief eerst doorgenomen met mijn loopbaanadviseur en coach alvorens ik de brief had versuurd):

Betreft: Sollicitatie voor de functie Teammanager xx

Geachte heer/mevrouw,

In mijn huidige functie als xxx bij xxx binnen de gemeente xx heb ik de afgelopen tien jaar 10 jaar, red flag. Zit daar geen enkele verandering in van functie? gewerkt met verschillende xxx. Deze rol heeft mij waardevolle ervaring gegeven in het beheren van complexe caseloads, het coördineren van integrale oplossingen en het vreselijke zin met onnodig dure termen samenwerken met diverse stakeholders zoals zorginstellingen, maatschappelijke organisaties en gemeentelijke diensten. Mijn focus ligt hierbij altijd op het creëren van een inclusieve en veilige omgeving waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt. Dit gaat meer over teamvorming toch dan over werken met stakeholders? Past beter bij wat jij wilt creëren in je team als je straks bent wat je wilt worden, schrijf dat dan ook zo

Gedurende mijn tijd bij de xxx heb ik ook verschillende coördinerende en management ondersteunende taken uitgevoerd. maak dit concreter, wat heb je gedaan? ik zie dat je dit verderop in de brief wel uitlegt, dan is dit overbodig Deze verantwoordelijkheden hebben mij in staat gesteld om essentiële managementvaardigheden te ontwikkelen, zoals strategische planning, teamcoördinatie en het ondersteunen van het management bij besluitvormingsprocessen. Deze ervaring heeft mij goed voorbereid om als manager manager zou ik niet als term gebruiken te kunnen werken werken ook niet...het stukje hierna een team leiden is sterker en met succes teams te leiden en te coachen. meerdere teams? Of een team? Je schrijft alsof het sowieso goed gaat komen terwijl het natuurlijk best spannend is als je voor het eerste echt die verantwoordelijkheid krijgt, ik mis kwetsbaarheid in je brief, wat ga jij nog leren?

Een van mijn belangrijkste bijdragen is het ontwikkelen en implementeren van xxxx. Dit gestructureerde xx, inclusief xxx en xxx, heeft de integratie en productiviteit van xxx aanzienlijk verbeterd. totaal onmeetbaar, waar bleek dat uit? Deze ervaring sluit naadloos aan bij de functie van Teammanager xxx, waar coaching en teamontwikkeling centraal staan.
Ik ben tevens een vast aanspreekpunt wat betekent vast aanspreekpunt? Is dat je rol of ZIEN mensen jou als aanspreekpunt, op basis van dit topic denk ik dat laatste ook en is dat een kwaliteit en zou ik dat dan beter naar voren brengen in je brief voor mijn directe collega's hoe bedoel je voor je directe collega's, zijn dat managers? als je dit voor managers doet geef dat dan aan en neem ik veel management gerelateerde taken op mij zoals het afhandelen van P&O zaken P&O zaken verkoopt niet lijkt mij, beperk het tot coaching en coaching gesprekken voeren met directe collega's.

Daarnaast heb ik in aanloop naar xxxxx, dat start in xx, alvast verschillende opleiding en cursussen gevolgd bij Nyenrode, de Baak en Schouten en Nelissen. je hoeft de instellingen niet uit te schrijven. Dit zien ze op je cv, je kunt je beperken tot ' opleidingen oid' Deze kennis heeft mij waardevolle kennis en vaardigheden ik weet niet of je vaardigheden uit een cursus haalt, het helpt je vast wel om een goede start te maken als je de kans krijgt. Eigenlijk wil jij je kennis in de praktijk gaan brengen opgeleverd die direct toepasbaar zijn in mijn dagelijkse werkzaamheden en die mij voorbereiden op toekomstige uitdagingen in een leidinggevende rol. Deze kennis maakt mij tevens uitstekend geschikt voor de functie van Teammanager xx.

Ik ben vastberaden om bij te dragen aan de verdere professionalisering en vereenvoudiging van het xxx in xxx. Mijn ervaring met strategische sturing, het aanjagen van veranderprocessen en het opbouwen van sterke samenwerkingsverbanden zal van grote waarde zijn in deze rol. Daarnaast ben ik een toegankelijke en benaderbare leider die investeert in de ontwikkeling en het vakmanschap van medewerkers. hoe dan?. Ik mis aan het einde van je brief echt een stukje kwetsbaarheid. Wat wil jij precies leren in deze rol? Je hebt 0 formele meters gemaakt in een dergelijke rol dus durf je ook kwetsbaar op te stellen. Je hebt nu proberen aan te geven wat jij gaat brengen maar het is ook prima als het jou iets brengt!

De mogelijkheid om direct bij te dragen aan het verbeteren van het xxxproces en daarmee de dienstverlening aan zowel interne als externe stakeholders motiveert mij enorm. bla bla, je wilt gewoon invloed en verantwoordelijkheid neem ik aan? Zeg dat dan ook Ik ben ervan overtuigd dat mijn ervaring en vaardigheden ik denk dat je ervaring je eerder kan helpen om succesvol invulling te kunnen geven aan deze rol. Ik zou het daartoe beperken als je nogmaals hoog van de toren wilt blazen een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het succes van het xxteam en de gemeente xxx als geheel.

Graag licht ik mijn motivatie en ervaring verder toe in een persoonlijk gesprek en bespreek ik hoe ik kan bijdragen aan het realiseren van de ambities voor het xx binnen de gemeente. dit weten we nu wel, schrappen
Met hartelijke groet, gewoon vriendelijke

Welke stappen heb jij de afgelopen 10 jaar gezet, wie ben jij? Waarom wil je dit echt? Dat mis ik.
Staan de 10 jaar als 1 blok op je cv? Dan is dat vaak al een afwijzing denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:34
Ts geeft ook aan in een "gouden" kooi mvt salaris te zitten. Simpele vraag.. wat is je leeftijd (+/-) en welke schaal/salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-07 22:49
downtime schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:33:
[...]

Wat een onzinnige opmerking. Denk je dat dit bij bedrijven alleen maar in de avonduren gebeurt? Dat overheden heel bijzonder zijn omdat het tijdens kantoortijd gebeurt?

Ik heb nog nooit bij de overheid gewerkt maar in elk bedrijf waar ik werkte zou dit onder werktijd gebeuren.
Binnen hetzelfde bedrijf door willen groeien en daarvoor werktijd gebruiken is wat mij betreft ook niks mis mee.

Maar als het gaat om honderden pogingen in een paar jaar tijd, dan neig ik toch ook naar dat ze haar tijd misschien beter op een andere manier kan besteden...

Sowieso weet ik niet of ik er respect voor heb dat Nynke het zo lang en zo vaak volhoudt, of dat het op het obsessieve af is. Waarschijnlijk een combinatie ervan :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dat lijkt me voornamelijk de organisatie te verwijten en dat die niet het goede gesprek met haar zijn aangegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Laatst online: 11:35
Scheurbuik schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:29:
Ts geeft ook aan in een "gouden" kooi mvt salaris te zitten. Simpele vraag.. wat is je leeftijd (+/-) en welke schaal/salaris.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. In welke leeftijdsgroep zit je @Nynke2 ?

Mijn advies zou zijn om buiten de (semi) overheid te gaan kijken. Vermoedelijk moet je dan inleveren qua arbeidsvoorwaarden maar je hebt dan volgens mij wel meer kans.

Maar eerlijk gezegd.. 500 sollicitaties in drie jaar tijd ? Denk dat je met alle respect de oorzaak bij jezelf moet zoeken. Hoe gaan de gesprekken? Zijn die dynamisch of lepel je de inhoud van je brief op ?

[ Voor 14% gewijzigd door nextware op 08-06-2024 14:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-07 21:17
Ik vind dit vreemd.
Ik werk zelf ook bij een grotere gemeente (top 10)
en merk dat door de krapte op de arbeidsmarkt ervaring bijna geen issue meer is bij het intern doorschuiven. Er is simpelweg een gierend tekort aan mensen.
Ik ben zelf in een kleine 4 jaar tijd van schaal 8 naar schaal 12 gegaan met 3 keer solliciteren. Bij mijn laatste sollicitatie (op de schaal 12 functie) ben ik erachter gekomen dat ik zelfs de enige was die gereageerd had (op een organisatie van een kleine 2000 man).
Dat dat probleem bij jouw gemeente niet speelt lijkt me bijzonder sterk, dus dan moet er wat aan de hand zijn.
Wat voor managementfunctie gaat het om?
Je gaat echt niet van een uitvoerende functie (schaal 8/9) in een keer naar een managementfunctie in schaal 12 of 13. Dan speelt ervaring wel een rol.
Precies voor mensen als jij hebben ze bij ons in het sociaal domein teamleidersfuncties in schaal 11 gecreëerd. Een soort talentenpools van waaruit mensen met leidinggevende ambities kunnen doorgroeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06:40
PLAE schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:25:
[...]

Nee. Je kunt bijna niet vol managementtalent zitten, goed in netwerken zijn én vrouw zijn zonder inmiddels een managementbaan te hebben. *knip*. Tenzij je om een andere reden een slecht imago hebt. Dat kan in theorie door die sollicitaties komen. Je schiet met hagel. Dat staat slecht.

In mijn ogen zul je iets verkeerd voor de bril hebben of niet eerlijk zijn tegen jezelf. Eerlijk is eerlijk, ik ken wel een volhouder die vanuit een uitvoerende functie komt, allerlei extra’s deed en pas na een jaar of 5 proberen wist door te groeien naar een managementrol. Het was in dat geval vooral wachten op iemand die het wél in haar ziet in combinatie met zeer beperkte concurrentie. En ze doet het, nu ze de kans heeft gekregen, super.

In jouw geval zal er twijfel zijn bij de mensen die nu de knoop door moeten hangen, of ben je bij voorbaat op basis van imago kansloos en kun je beter elders een frisse start maken, of wachten op een wisseling van de wacht bij hoger management. Maar de kans dat je extern ineens wel leiddingevende wordt is minimaal. Waarschijnlijk moet je daar ook eerst uitvoerende meters maken en worden opgemerkt als talent.

*knip*
Altijd fijn als iemand mijn gedachten beter kan verwoorden als ikzelf. :)

Als jouw enkele wereld je kent. Je al die extra dingen doet. Je honderden keren gesolliciteerd hebt en afgewezen bent. … dan gaat er iets structureel mis en volgens mij kan alleen een extern iemand, die jij alles eerlijk vertelt en die hier met jou face to face induikt, je hier mee helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 08-06-2024 15:30 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 12:25

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Op Tweakers zijn een aantal mogelijkheden:
1. Je reageert ontopic, probeert de TS te helpen
2. Je ziet iets dat niet past, dan kun je het rapporterem
3. Je kunt het topic negeren

Wat geen optie is, is semigrappige opmerkingen plaatsen, allerlei aannames te doen of een soort metadiscussie te starten. Dat gebeurde wel, daarom heb ik een aantal reacties verwijderd. Graag ontopic reageren dus! Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zou na alle reacties van gisteren eigenlijk graag eerst een reactie van @Nynke2 hier willen zien. En dan het liefst een korte, niet eentje waarbij allerlei dingen terzijde worden geschoven of verdedigd. Eerder onderzoekend :)

En fwiw: ik zie net dat die brief kennelijk samen met de loopbaancoach opgesteld of doorgenomen is. Dat zegt heel veel over de kennis en kunde van die loopbaancoach. Ik zou er heel hard van wegrennen of wegblijven eerlijk gezegd :)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• aaaaaaaaaabc
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-06 19:48
Hier misschien een perspectief van iemand uit het bedrijfsleven, die ruim 10+ jaar formele managementervaring heeft. Begonnen als teammanager, doorgegroeid naar hogere managementrollen (waaronder directeur en executive functies) op vrij jonge leeftijd en vrij snel doorgegroeid naar steeds een niveautje "hoger". Inmiddels heb ik zelf ook diverse (beginnende en ervaren) managers mogen aannemen, dus heb wel een aardig beeld bij een manager.

Wat mij opvalt is dat ik het gevoel heb dat je niet levelt met de lagen erboven (en mogelijk ook niet eronder). Kan de directie vertrouwen hebben in een perfecte executie van de strategie, zonder teveel uitleg en sturing te moeten geven? Spreek jij hun taal en begrijp je hun zorgen. Iets zegt mij, doordat je na al die tijd nog geen kruiwagen hebt gevonden, dat je hun "taal" niet spreekt. De taal leren doe je door je in te leven in wat hun zorgen en uitdagingen zijn, de (bedrijfs)politiek te snappen enz. Als ze de indruk hebben dat je dat niet kan levellen en/of onvoldoende politieke (bedrijfspolitiek doel ik op, niet de "echte" politiek) hebt of te weinig organisatiesensitiviteit, dan is het kansloos. Dat is ook het gevoel wat ik uit je post opmaak. Een manager zonder organisatorische sensitiviteit, die niet weet hoe die met politiek moet omgaan, zou voor mij direct een reden zijn om iemand niet aan te nemen, omdat die mij alleen maar werkt bezorgt i.p.v. minder. Hoe fijn die ook voor het team is... In je brieven en posts maak ik niet op dat jij ze het gerust stelt op dat vlak.

Ik krijg eigenlijk helemaal niet gevoel dat je goed kan netwerken. Je vraagt letterlijk om netwerkgesprekken en ik krijg de indruk dat je daarin jezelf aan het verkopen bent en dat je veel minder gericht op de andere aspecten van netwerken, zoals hoe kan ik iemand helpen (niet door taken perse uit handen te nemen). Ik krijg sterk de indruk dat netwerken bij jou inhoudt dat je vooral naar boven toe bezig bent. Zelf heb ik een zeer uitgebreid netwerk, maar de keren dat ik überhaupt het woord netwerkgesprek heb laten vallen is welgeteld nul. Netwerkgesprekken gaan om het creëren van een klik, een goed gevoel bij je gesprekspartners. Het is geen haal- of brengservice. Edit: aanvullend, de beste netwerken heb ik zelf overgehouden aan hele leuke borrels, niet aan geforceerde gesprekken.

Verder valt me op dat je aangeeft de cursussen uit eigen zak te hebben betaald. Dat zou een red flag moeten zijn. Je hebt binnen grotere organisaties en overheden echt wel budget als onderdeel van je ontwikkelplan dat je cursussen en opleidingen te doen. Dat zou al een red flag moeten zijn. Vraag je huidige leidinggevende om een ontwikkelplan. Dwing het hooguit indirect af, maar wees gepast erin. Verder voegen de opleidingen waarschijnlijk beperkt wat toe aan je competenties, want vaak zijn die cursussen (vooral die van Neyenrode) gericht op de wat leiderschap is, hoe het werkt enz. Maar dat zegt helemaal niets over of je het kan....

Verder mis ik ook wat je doet aan je like-ability. Een manager moet een gepaste mate van likeability hebben en op basis van je posts haal ik dat er niet uit. Ja, je directe collega's lijken je te mogen, die zijn misschien ook gewend aan je/kunnen je begrijpen. Buiten je directe team krijg je redelijke horkerige opmerkingen die je beschrijft. Als je dat soort reacties krijgt, dan betekent dat mensen ook onvoldoende sympathie naar je toe voelen. Daar kun je ook nog aan werken.

Het allerbelangrijkste mis ik echter in je hele verhaal. Waarom wil je manager worden en waaruit blijkt dat je het kan. Dat kan ik niet uit je posts opmaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:33
@Nynke2 Misschien ook goed om te realiseren dat ook op tweakers genoeg professionals zitten die werken in de sectoren waar jij zoekt. In de functie die jij zoekt of zelf vacatures open hebben staan in die functies. Daarmee wil ik zeggen dat netwerken ook op een platform als tweakers gebeurd.

Mijn derde baan heb ik via het netwerken gevonden, maar de start van de route die uiteindelijk tot die baan leidde begon hier op tweakers. Je hier uiten kan een enorme kans zijn voor degene die je het voordeel van de twijfel willen geven. Juist omdat die potentiële werkgevers je wat langer kunnen observeren. Misschien je zelfs tips geven en kijken hoe je die oppakt. Maar het kan ook een enorm afbreukrisico vormen wanneer potentiële werkgevers hier op je afknappen. Dan wordt de pool waaruit je kan vissen steeds kleiner.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:21

Fiber

Beaches are for storming.

Over dat netwerken, ik las ooit in een interview met een geslaagde manager/zakenman: Op het werk praten we over golf, op de golfbaan en in de club praten we over werk en zaken en sluiten we deals...

Nou wil dat niet per se zeggen dat je moet leren golfen, maar soms is het wel handig als je wat gedeelde interesses hebt met de mensen waar je mee werkt of mee wil werken.

En over die voorbeeldbrief, je begint al verkeerd met:
Geachte heer/mevrouw,
Dat moet altijd een aanhef zijn met de naam van de geadresseerde, dus bijvoorbeeld: "Geachte heer Jansen,"...

Als je de naam niet weet dan ga je die eerst uitvinden, beste manier is gewoon even bellen.

En maximaal één kantje A4 met niet te kleine letters. Mijnheer Jansen heeft vast nog meer te doen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-07 21:55
Het was nooit genoeg wat ik deed, ben veel bekritiseerd . Bij vertrek zegt hij doodleuk: Goh mijn beste allround medewerkster gaat weg, jammer. Ik had hem wel een schop willen geven. Bij volgende was ik een vervelend aanhangsel nergens goed voor. Weer heb ik gewoon alle voorkomende werkzaamheden uit gevoerd, ook diegene waar ik volgens hem niet geschikt voor was. Reorganisatie en naar hoofdkantoor. Aldaar ontslagronde en herplaatsing. Ik dacht dit is het, ik vlieg eruit. Bij de hoge heren aan tafel krijg ik een brief aangereikt. Wie schets mijn verbazing dat ik niet alleen een functie kreeg, maar ook nog eens hoger in rang en dikke salaris verhoging. Bleek dat de hoogste baas van de regio mij wel had opgemerkt. Hij vertelde dat ze mij niet kwijt wilden. Dat was nog eens een opsteker. Als ik er weer aan denk lach ik nog. Mijn andere collega's vielen bijna van hun stoel van verbazing en konden het niet geloven.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-07 22:49
Ieny schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:06:
Het was nooit genoeg wat ik deed, ben veel bekritiseerd . Bij vertrek zegt hij doodleuk: Goh mijn beste allround medewerkster gaat weg, jammer. Ik had hem wel een schop willen geven. Bij volgende was ik een vervelend aanhangsel nergens goed voor. Weer heb ik gewoon alle voorkomende werkzaamheden uit gevoerd, ook diegene waar ik volgens hem niet geschikt voor was. Reorganisatie en naar hoofdkantoor. Aldaar ontslagronde en herplaatsing. Ik dacht dit is het, ik vlieg eruit. Bij de hoge heren aan tafel krijg ik een brief aangereikt. Wie schets mijn verbazing dat ik niet alleen een functie kreeg, maar ook nog eens hoger in rang en dikke salaris verhoging. Bleek dat de hoogste baas van de regio mij wel had opgemerkt. Hij vertelde dat ze mij niet kwijt wilden. Dat was nog eens een opsteker. Als ik er weer aan denk lach ik nog. Mijn andere collega's vielen bijna van hun stoel van verbazing en konden het niet geloven.
Klinkt als een goed verhaal voor jou, maar wat heeft TS hier precies aan? :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-07 00:04
Wat een vervelende thread;

Je had na 25 sollicitaties al onraad kunnen ruiken, gemeentes kampen met tekorten. Door doodleuk het 10-voudige te doen komt het over alsof je met hagel schiet i.p.v. een functie echt wil. HR zal je naam wel kennen in negatieve zin.

Daarnaast, je lijkt niet open te staan voor feedback. Mijn inziens wil je te graag, en heb je daarom ook een coach e.d. ingeschakeld. Die coach is duidelijk zijn tarief niet waard. Als manager zijnde krijg je feedback van onder en boven, dus dan moet je er goed mee om kunnen gaan.

Intern zullen je kansen voorlopig verkeken zijn. Ik snap niet waarom je niet gewoon een goed betalende rustige baan neemt. Waarom per se manager?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Heb geen idee wat gebruikelijk is voor ambtenaren maar ik werk voor internationale commerciële bedrijven en daar houden ze van kort en bondig, eigenlijk hoe korter hoe beter mijn brieven zijn bijna hi ik heb intresse zie mijn cv en die CV is precies 2 pagina's max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:44
Hahn schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:12:
[...]

Klinkt als een goed verhaal voor jou, maar wat heeft TS hier precies aan? :)
Als TS hier nog zou lezen, zou ze er inspiratie uit kunnen putten. Maar ik vermoed dat TS gezien de hoeveelheid tegengas allang heeft besloten dat GoT vol zit met aanhangers van het gezegde "wie voor een dubbeltje geboren is wordt nooit een kwartje" en daarom hier niet meer terugkomt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
StevenK schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:01:
[...]

Als TS hier nog zou lezen, zou ze er inspiratie uit kunnen putten. Maar ik vermoed dat TS gezien de hoeveelheid tegengas allang heeft besloten dat GoT vol zit met aanhangers van het gezegde "wie voor een dubbeltje geboren is wordt nooit een kwartje" en daarom hier niet meer terugkomt.
Tsja, als de definitie van ‘kwartje’ gelijk is aan een managementpositie bij een zekere gemeente, dan ben ik bang dat ze op korte termijn gelijk heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Anoniem: 361276 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 02:52:
Heb geen idee wat gebruikelijk is voor ambtenaren maar ik werk voor internationale commerciële bedrijven en daar houden ze van kort en bondig, eigenlijk hoe korter hoe beter mijn brieven zijn bijna hi ik heb intresse zie mijn cv en die CV is precies 2 pagina's max.
Zover zijn we in de regel bij de Overheid nog niet, maar ook daar zit niemand te wachten op brieven die nodeloos lang zijn.

Als je je nieuwe leidinggevende in ongeveer één A4'tje niet uit kunt leggen waarom je iets wil, dan heeft die persoon daar in de volgende jaren ook last van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Brunniepoo schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:56:
[...]

Zover zijn we in de regel bij de Overheid nog niet, maar ook daar zit niemand te wachten op brieven die nodeloos lang zijn.
Ik vind dat ook niet per se wenselijk hoor. Ik wil ook gevoel krijgen waar iemand op aanslaat in de vacaturetekst, of de tekst goed is gelezen en de taalvaardigheid van de sollicitant. Dat zijn toch dingen die je in eerste instantie kan opmaken uit een sollicitatiebrief.

Daarnaast nemen we (middelgrote gemeente) ook mensen aan die niet het perfecte cv hebben maar wel een goede brief schrijven en gemotiveerd zijn om zich te ontwikkelen.

Iemand met een goede (beknopte, max 1 A4'tje) brief heeft bij mij/ons altijd een streepje voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 09:26
Puntje bij paaltje zoekt men mensen met zelfvertrouwen in een leidinggevende rol. Of dat gezond zelfvertrouwen is (authentiek persoon) of ongezond (narcistisch persoon) maakt niet zoveel uit. Je hebt het of je hebt het niet. Vanuit dat zelfvertrouwen ben je niet bang om te fouten te maken noch ongemakkelijk om complimenten aan te nemen, zonder onzeker te worden of naast je schoenen te gaan lopen. Je kunt er mee omgaan.

Onzekerheid straal je net zo goed uit, en mensen met zelfvertrouwen voelen dat feilloos aan. Als het na 250 keer nog niet is gelukt zit het vrijwel zeker in die hoek. En kun je het beste eerst aan jezelf gaan werken, waarschijnlijk met de hulp van een professional. Je kunt die onzekerheid zeker overwinnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geniusboxen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-07 20:06
Interessant om dit topic te lezen.

Ik ben ook benieuwd naar de zienswijze en aansturing van de eventuele partner.

Zelf proef ik dat ze ook erkenning mist in haar eigen rol waar ze meer doet dan nodig is.
Dat is teleurstellend en jammer. Maar ja, thats life.
Toch hoeft een goede meewerkende voorvrouw niet perse een geschikte manager te zijn.

Denk dat de TS mooie en fijne kwaliteiten heeft en het zou mooi zijn als ze dit kan inzetten naar haar en werkgevers tevredenheid.

Zelf zou ik de gegeven (ogenschijnlijke) goede adviezen in dit topic meer uitdiepen door door te vragen en mij open te stellen voor de zienswijze van een ander.

EHSD-VM2D + PUHZ-SW50-VKA + PAR-WT50-A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:00
Scheurbuik schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:29:
Misschien is het zo simpel als vooral dit? Dat TS (helaas geen reactie meer, maar dat kan ik me ook wel voorstellen) gewoon een dusdanig hoog salaris heeft (door anciënniteit) dat elke werkgever/afdeling zoiets heeft van pfoee.....voor dat geld neem ik wel iemand anders.

Iedereen heeft het over leiderschapskwaliteiten en het team voorop en nooit ik. Sorry maar in alle grote multinationals waar ik heb gewerkt zijn de echte leiders op één hand te tellen. 9/10 toch gewoon omhoog gewerkt, meestal bij een reorganisatie zodat ze taak X + Y doen voor de prijs van X. En management blij is want lagere kosten. Nu heb ik geen ervaring met gemeenten ed maar kan me voorstellen dat die toch ook met budgetten werken?

Dus TS, komt het nooit tot de vraag van een salarisindicatie? Intern zullen ze dit wel weten denk ik? Neemt verder niet weg dat 200+ interne niet succesvolle sollicitaties nu niet bepaald positief te noemen is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Ach TS kan altijd nog voor zichzelf beginnen dan ben je gelijk manager! Nadeel je kan geen gemeente starten dus ambtenaar blijven is dan lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 07:43
Goedemiddag,

Ik ben momenteel werkzaam binnen een van de grotere gemeentes. Ik zit momenteel al ruim 10 jaar in een uitvoerende functie. Ik wil graag doorgroeien tot een leidinggevende functie omdat dat precies past bij mijn kwaliteiten en competenties. Ik ben al ruim 3 jaar bezig met interne (en ook externe) sollicitaties voor management functies. Ik heb tientallen netwerkgesprekken gevoerd, honderden sollicitaties verstuurd en op mijn eigen afdeling heb ik momenteel ook een coördinerende functie waar ik ook weer uitgegroeid ben omdat ik op ''papier'' nog steeds dezelfde functie heb terwijl ik coördinerende taken verricht en ook veel management taken van mijn eigen manager op mij neem om zo te ''leren''. Wat ik ook doe, wat ik ook probeer mijn eigen afdelingshoofd wilt mij binnen onze eigen stroming niet aannemen als teammanager. Hij geeft aan dat hij niet wil dat iemand die vanuit de uitvoering ineens manager wordt van hetzelfde team. De grap is alleen dat iedereen eerder naar mij toestapt dan de ''echte'' manager. Ik neem zoveel taken weg dat iedereen op de afdeling mij ziet als manager ipv de echte manager. Ik solliciteer daarom intern op andere diensten binnen de gemeente. Echter krijg ik vanuit hen weer mee dat ik intern eerst op mijn eigen afdeling moet doorgroeien naar een leidinggevende functie alvorens ik kan doorgroeien buiten mijn eigen afdeling. Mijn coördinerende en managementervaring neemt niemand serieus omdat het niet op papier vastgesteld is. Het is een beetje kip en ei verhaal. Ik heb geen ervaring daarom wilt niemand mij en niemand wilt mij ook die kans geven. Ik heb naast mijn taken ook verschillende cursussen uit eigen zak behaald bij o.a. Nyenrode, de Baak en Schouten & Nelissen maar ondanks deze cursussen en opleidingen krijg ik steeds te horen ''ga maar eerst even ervaring opdoen binnen je eigen team'' ''groei maar eerst door binnen je eigen team'' terwijl mijn eigen afdelingshoofd zegt ''ga maar buiten het team kijken of ze je willen aannemen''.

Nu is het zo dat mijn huidige teammanager (waarvan ik veel taken uit handen neem al langere tijd) per augustus zal stoppen. De afdelingshoofd heeft een mail verstuurd naar onze afdeling met de mededeling dat hij opzoek zal gaan naar 2 nieuwe teammanagers. Op de afdeling zijn zeker al 15 mensen naar mij toegestapt (rechtstreekse collega's ook van de uitvoering) met de mededeling of de vraag of ik asjeblieft kan solliciteren omdat ik de taken al uitvoer en omdat ze mij zeer graag zouden willen als teammanager. Ik heb via via gehoord dat de afdelingshoofd echter 2 zeer ervaren teammanagers zoekt. Ondertussen ben ik volop aan het solliciteren en krijg ik de ene afwijzing naar de andere. Ik ben zojuist ook gebeld door een directeur binnen de gemeente die mij op een hele denigerende en gemene manier heeft afgewezen. Hij belde mij met de mededeling ''omdat je een vaste aanstelling hebt moet ik je bellen om je af te wijzen anders had ik je niet eens gebeld'' ''mijn wenkbrauwen schoten omhoog toen ik zag dat je in jouw rol durfde te solliciteren op deze rol''. Dus ik vroeg netjes om uitleg. ''Nou, ik zou als ik jou was op je eigen niveau kijken of je kan netwerken en op je eigen afdeling kijken of je kan doorgroeien want dit is niet de manier''. Vervolgens vroeg ik of ik of hij eventueel open zou staan voor een netwerkgesprek omdat hij directeur is waarop hij antwoordde ''nou dat ga ik dus echt niet doen want dit is niet de manier om te netwerken'' en hij hing zo op in mijn oor. Ik heb keihard gehuild na dit gesprek omdat het echt even binnenkwam. Het voelt echt alsof ik vast zit in een gouden kooi. Ik kan niet doorgroen omdat letterlijk niemand mij wil aannemen, wat ik ook doe qua extra taken of cursussen/opleidingen/ en netwerkgesprekken.

Ik heb nu voor aanstaande week een gesprek met mijn afdelingshoofd ingepland om toch nogmaals in gesprek te gaan om aan te geven dat ik de teammanager positie wil. Ik beschik over alle kwaliteiten en competenties en ik doe het werk al eigenlijk. Hoe kan ik het beste in gesprek gaan met haar en hoe kan ik haar hierin overtuigen? Wat zouden jullie mij kunnen adviseren want ik loop vast en ik weet dat het gek klinkt maar het feit dat ik niet kan doorgroeien geeft mij de afgelopen 3 jaar het gevoel alsof ik vast zit en ik ervaar daardoor heel veel stress. Ik kan het niet goed uitleggen maar ik merk aan mezelf dat het mij heel veel doet dat ik steeds weer wordt afgewezen en nergens een kans krijg aangeboden
Tip : minder IK (zie laatste alinea). Probeer je manager te laten zien dat je de perfecte kandidaat bent. Ga haar niet zomaar zitten overtuigen omdat jezelf denkt dat je het gouden lot bent. Je zit nu haar te overtuigen (roos van leary en boven- vs onderstroom model) door zwaar in de "bovenstroom" te communiceren, dit gaat niet werken. Gezien een aantal spelfouten (no pun intended) gok ik ook dat er wat emotie aanwezig is, probeer dit niet te doen.

Blijf je ontevreden solliciteer dan gewoon ergens anders in de functie die je ambieert.

Always bet on Huub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Anoniem: 361276 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:34:
Ach TS kan altijd nog voor zichzelf beginnen dan ben je gelijk manager! Nadeel je kan geen gemeente starten dus ambtenaar blijven is dan lastig.
Maar gemeentes zat die wel ZZP'ers of gedetacheerden etc. inhuren. Ik ken zelfs mensen die ontslag namen als gemeenteambtenaar en zich daarna weer voor diezelfde functie lieten inhuren. Tegen een fiks hoger uurloon natuurlijk. Maar dan wordt er wel van je verwacht dat je het werk wat een ambtenaar in vijf dagen doet zelf in drie dagen doet ongeveer. Maar dat is voor de TS geen probleem want die doet al heel veel extra's naast de huidige functie dus heeft duidelijk tijd teveel. En je kan als inhuurkracht natuurlijk heel veel onzinvergaderingen skippen en alleen sec je werk doen waar je voor ingehuurd bent en niks meer of minder.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Undeviginti schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:27:
[...]

Ik snap niet waarom je niet gewoon een goed betalende rustige baan neemt. Waarom per se manager?
De grap is dat de TS die rustige, fijne, makkelijke, goedbetaalde baan al heeft maar daar kennelijk niet tevreden mee is. Ik zou het bijna een 'luxe-probleem' noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:07
Paar dingen die ik eruit pik en vanuit mijn ervaring gelden - ook ervaring met gemeenten;
- 'Omhoog' solliciteren is lastig en bij overheid lastiger. Waarom lijkt het erop dat je geen commerciële partijen overweegt?
- Motivatie brieven is lastig, in jou geval vind ik 'less is more' een goed advies. Omschrijf kort je motivatie en wek interesse, in plaats van een lap tekst met al je argumenten over competenties die je kunt verzinnen.
- Objectief gezien zit je nu 10 jaar op 1 functie en bent niet doorgegroeid, dat is een red flag voor mij normaal gesproken. Ken je eigen red flags en tackle ze ergens in je CV of motivatie.
- Doorgroeien kan niet in je huidige omgeving, maar je durft ook geen zijstap te maken naar iets waar ze dat wel willen? Dat kun je in een sollicitatie gesprek al duidelijk krijgen.
- Wie teveel waarde hecht aan een vast contract zal altijd lastig ambities kunnen verwezenlijken, dat vergt wat durf. Vraag jezelf eens af hoe bont je het moet maken om niet door je proefperiode heen te komen en hoe veel je vaste contract waard is bij een reorganisatie? Het is vooral schijnveiligheid als je de worst case scenario's echt goed uitzoekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1760466

*knip* dat bepaalt ze zelf wel, daar hoeft niet om gevraagd te worden

[ Voor 77% gewijzigd door ZieMaar! op 10-06-2024 09:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-07 17:32

JAN-B

525 Wp op mijn dak

De grap is alleen dat iedereen eerder naar mij toestapt dan de ''echte'' manager. Ik neem zoveel taken weg dat iedereen op de afdeling mij ziet als manager ipv de echte manager.
Wat vindt die "echte manager" hier dan van :? (vraag ik mij af)
het personeel stapt eerder naar Nynke dan naar de echte;
en waarom doe je zoveel taken van de echte manager, dat is toch jouw werk niet ?
die man denkt lekker: fijn dat ze mijn werk doet, hoef ik het niet te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
JAN-B schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:16:
[...]

Wat vindt die "echte manager" hier dan van :? (vraag ik mij af)
het personeel stapt eerder naar Nynke dan naar de echte;
en waarom doe je zoveel taken van de echte manager, dat is toch jouw werk niet ?
die man denkt lekker: fijn dat ze mijn werk doet, hoef ik het niet te doen :P
Binnen wat grotere teams vind ik het niet heel vreemd dat de meer senior medewerkers wat uitvoerende management taken doen en ook de meer junior medewerkers persoonlijk coachen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

RagingPenguin schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:57:
[...]

Binnen wat grotere teams vind ik het niet heel vreemd dat de meer senior medewerkers wat uitvoerende management taken doen en ook de meer junior medewerkers persoonlijk coachen.
Ik vind het coachen van juniors totaal geen managementtaak.
Ik heb het eerder gevraagd aan @Nynke2 , maar wat voor managementtaken doe je precies? Want dat is mij nog niet duidelijk anders dan dat je vind dat het managementtaken zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door True op 10-06-2024 12:14 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
True schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:14:
[...]

Ik vind het coachen van juniors totaal geen managementtaak.
Ik heb het eerder gevraagd aan @Nynke2 , maar wat voor managementtaken doe je precies? Want dat is mij nog niet duidelijk anders dan dat je vind dat het managementtaken zijn.
Daarom staat er ook een 'en' tussen en niet een 'zoals' :P

Maar goed, het laatste wat je zegt is inderdaad wel relevant. Managementtaken kan van alles zijn, en een teammanager doet vaak ook gewoon een hele hoop licht administratief werk wat eigenlijk vrij weinig voorstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:11
Eerlijk toegegeven, ik heb het topic schuin doorgelopen.

No offense, maar puur om je te helpen:
In aansluiting met de anderen, je brief is niet goed, te lang, te veel detail en een verkeerd perspectief. Ik triggerede wel op "management ondersteunende taken", als objectieve lezer zou ik denken... zijn dat nou management taken of secretariele taken?, maar goed dat is maar een voorbeeld van taalgebruik. Zet het perspectief van de functie/organisatie voorop niet jezelf, maar geef antwoord op de vraag waarom juist jij geschikt bent voor die specifieke functie in plaats van jezelf van de eerste tot de laatste zin op de borst te kloppen (bij wijze van spreken).

Ik zou aanraden om bij de volgende sollicitaties eerst contact op te nemen met de contactpersoon in de vacature advertentie (en zeker als je de persoon al kent). Uit dat gesprek vooral op te maken wat voor iemand ze zoeken en dan te besluiten of je wel of niet wilt solliciteren. Nu lijk je te schieten met hagel in de hoop je iets te raken. (overigens zou ik die coach ook een schop geven).
In je specifieke brief (ja voor elke sollicitatie specifiek) maak je de verbinding tussen jouw motivatie en wat belangrijk is voor de functie. Daarbij kun je leunen op specifieke voorbeelden uit je dagelijkse praktijk. Een sollicitatie(brief) kost tijd en is geen "wizard" waar je een nieuwe naam en adres invoert.

Verder zou ik het andersom benaderen, waarom wil je dit? Wil je groeien in salaris? Ben je op zoek naar verandering in je werk en lijkt dit je leuk? Waar wil je over 5-10 jaar staan? etc.

Stel je uiteindelijke doel centraal en kijk hoe je daar kunt komen ("Begin with the end in mind" - Stephen Covey). Als dat een zijstap is (evt met een teruggang in salaris) kan dat ook een route zijn.

In gemeenteland zijn echt heel veel vacatures op allerlei niveau, zeker bij de kleinere/middelgrote gemeentes is er een schreeuwend capaciteitstekort. In een kleinere gemeente krijg je vanzelf een bredere ervaring omdat er gewoon minder mensen zijn en taken daardoor over minder mensen wordt verdeeld.
Anyway veel succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
*knip* Dit soort opmerkingen mag je achterwege laten. TS is zelf in staat om te besluiten wel of niet te reageren.

[ Voor 111% gewijzigd door Zr40 op 10-06-2024 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:29
*knip* Ook voor jou geldt dat TS zelf in staat is om te besluiten te reageren.

[ Voor 75% gewijzigd door Zr40 op 18-06-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:En daarmee gaat het topic op slot. TS kan indien gewenst het topic laten heropenen.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.