Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 29-08-2024
Goedemiddag,

Ik ben momenteel werkzaam binnen een van de grotere gemeentes. Ik zit momenteel al ruim 10 jaar in een uitvoerende functie. Ik wil graag doorgroeien tot een leidinggevende functie omdat dat precies past bij mijn kwaliteiten en competenties. Ik ben al ruim 3 jaar bezig met interne (en ook externe) sollicitaties voor management functies. Ik heb tientallen netwerkgesprekken gevoerd, honderden sollicitaties verstuurd en op mijn eigen afdeling heb ik momenteel ook een coördinerende functie waar ik ook weer uitgegroeid ben omdat ik op ''papier'' nog steeds dezelfde functie heb terwijl ik coördinerende taken verricht en ook veel management taken van mijn eigen manager op mij neem om zo te ''leren''. Wat ik ook doe, wat ik ook probeer mijn eigen afdelingshoofd wilt mij binnen onze eigen stroming niet aannemen als teammanager. Hij geeft aan dat hij niet wil dat iemand die vanuit de uitvoering ineens manager wordt van hetzelfde team. De grap is alleen dat iedereen eerder naar mij toestapt dan de ''echte'' manager. Ik neem zoveel taken weg dat iedereen op de afdeling mij ziet als manager ipv de echte manager. Ik solliciteer daarom intern op andere diensten binnen de gemeente. Echter krijg ik vanuit hen weer mee dat ik intern eerst op mijn eigen afdeling moet doorgroeien naar een leidinggevende functie alvorens ik kan doorgroeien buiten mijn eigen afdeling. Mijn coördinerende en managementervaring neemt niemand serieus omdat het niet op papier vastgesteld is. Het is een beetje kip en ei verhaal. Ik heb geen ervaring daarom wilt niemand mij en niemand wilt mij ook die kans geven. Ik heb naast mijn taken ook verschillende cursussen uit eigen zak behaald bij o.a. Nyenrode, de Baak en Schouten & Nelissen maar ondanks deze cursussen en opleidingen krijg ik steeds te horen ''ga maar eerst even ervaring opdoen binnen je eigen team'' ''groei maar eerst door binnen je eigen team'' terwijl mijn eigen afdelingshoofd zegt ''ga maar buiten het team kijken of ze je willen aannemen''.

Nu is het zo dat mijn huidige teammanager (waarvan ik veel taken uit handen neem al langere tijd) per augustus zal stoppen. De afdelingshoofd heeft een mail verstuurd naar onze afdeling met de mededeling dat hij opzoek zal gaan naar 2 nieuwe teammanagers. Op de afdeling zijn zeker al 15 mensen naar mij toegestapt (rechtstreekse collega's ook van de uitvoering) met de mededeling of de vraag of ik asjeblieft kan solliciteren omdat ik de taken al uitvoer en omdat ze mij zeer graag zouden willen als teammanager. Ik heb via via gehoord dat de afdelingshoofd echter 2 zeer ervaren teammanagers zoekt. Ondertussen ben ik volop aan het solliciteren en krijg ik de ene afwijzing naar de andere. Ik ben zojuist ook gebeld door een directeur binnen de gemeente die mij op een hele denigerende en gemene manier heeft afgewezen. Hij belde mij met de mededeling ''omdat je een vaste aanstelling hebt moet ik je bellen om je af te wijzen anders had ik je niet eens gebeld'' ''mijn wenkbrauwen schoten omhoog toen ik zag dat je in jouw rol durfde te solliciteren op deze rol''. Dus ik vroeg netjes om uitleg. ''Nou, ik zou als ik jou was op je eigen niveau kijken of je kan netwerken en op je eigen afdeling kijken of je kan doorgroeien want dit is niet de manier''. Vervolgens vroeg ik of ik of hij eventueel open zou staan voor een netwerkgesprek omdat hij directeur is waarop hij antwoordde ''nou dat ga ik dus echt niet doen want dit is niet de manier om te netwerken'' en hij hing zo op in mijn oor. Ik heb keihard gehuild na dit gesprek omdat het echt even binnenkwam. Het voelt echt alsof ik vast zit in een gouden kooi. Ik kan niet doorgroen omdat letterlijk niemand mij wil aannemen, wat ik ook doe qua extra taken of cursussen/opleidingen/ en netwerkgesprekken.

Ik heb nu voor aanstaande week een gesprek met mijn afdelingshoofd ingepland om toch nogmaals in gesprek te gaan om aan te geven dat ik de teammanager positie wil. Ik beschik over alle kwaliteiten en competenties en ik doe het werk al eigenlijk. Hoe kan ik het beste in gesprek gaan met haar en hoe kan ik haar hierin overtuigen? Wat zouden jullie mij kunnen adviseren want ik loop vast en ik weet dat het gek klinkt maar het feit dat ik niet kan doorgroeien geeft mij de afgelopen 3 jaar het gevoel alsof ik vast zit en ik ervaar daardoor heel veel stress. Ik kan het niet goed uitleggen maar ik merk aan mezelf dat het mij heel veel doet dat ik steeds weer wordt afgewezen en nergens een kans krijg aangeboden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:43
Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:09:
. Ik beschik over alle kwaliteiten en competenties en ik doe het werk al eigenlijk. Hoe kan ik het beste in gesprek gaan met haar en hoe kan ik haar hierin overtuigen? Wat zouden jullie mij kunnen adviseren want ik loop vast en ik weet dat het gek klinkt maar het feit dat ik niet kan doorgroeien geeft mij de afgelopen 3 jaar het gevoel alsof ik vast zit en ik ervaar daardoor heel veel stress.
Wat staat er in de laatste paar beoordelingsgesprekken die je hebt gevoerd hierover? Blijkt daar ook uit dat je de juiste competenties bezit? Heb je al een persoonlijk ontwikkelingsplan opgesteld met je leidinggevende?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:46
Hoeveel van die honderden sollicitaties daarvan waren binnen je eigen gemeentelijke organisatie. Hoewel het onterecht voelt kan ik me voorstellen dat men je na x pogingen ook moeilijk meer serieus neemt.
Verplaats je eens in een hiring manager die mogelijk kan zien dat een bepaalde kandidaat al 100+ keer is afgewezen door collega’s op vergelijkbare posities. Hoeveel tijd en moeite stop je daar dan in?

Zijn je beoordelingen goed? Staan je leidinggevende kwaliteiten daarin genoemd?

Hoe graag wil je in het publieke domein blijven werken? En sta je open voor een baan met leidinggevende aspecten voor een veel kleinere gemeente?

[ Voor 6% gewijzigd door Homer-Simpson op 07-06-2024 18:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Honderden sollicitaties :?
Wat is je conversieratio?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
President schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:13:
[...]

Wat staat er in de laatste paar beoordelingsgesprekken die je hebt gevoerd hierover? Blijkt daar ook uit dat je de juiste competenties bezit? Heb je al een persoonlijk ontwikkelingsplan opgesteld met je leidinggevende?
In mijn beoordelingsgesprekken die ik voerde met mijn huidige teammanager staat dat ik zeer sterk ben en alle taken en extra taken boven verwachting uitvoer. Er staan ook actiepunten als netwerken en solliciteren op management functies. Mijn huidige teammanager kan eigenlijk niet echt feedback of een effectieve ontwikkelingsplan opstellen met mij omdat ik veel van zijn taken uit handen neem. Hij is meer dan tevreden met mij omdat ik ''gratis en voor niets'' heel veel van zijn taken uit handen neem. Ik heb ook al een TMA op laten stellen waarin ook naar voren komt dat ik over sterke management skills beschik en een echte leider ben. Het loopt helaas stuk bij het stukje dat ik geen ervaring op papier heb en niemand wilt mij die kans geven waardoor ik steeds afwijzingen krijg met ''je hebt nog geen ervaring''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
Homer-Simpson schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:13:
Hoeveel van die honderden sollicitaties daarvan waren binnen je eigen gemeentelijke organisatie. Hoewel het onterecht voelt kan ik me voorstellen dat men je na x pogingen ook moeilijk meer serieus neemt.
Verplaats je eens in een hiring manager die mogelijk kan zien dat een bepaalde kandidaat al 100+ keer is afgewezen door collega’s op vergelijkbare posities. Hoeveel tijd en moeite stop je daar dan in?

Zijn je beoordelingen goed? Staan je leidinggevende kwaliteiten daarin genoemd?

Hoe graag wil je in het publieke domein blijven werken? En sta je open voor een baan met leidinggevende aspecten voor een veel kleinere gemeente?
In de afgelopen 3 jaar heb ik op ongeveer op 250 interne ''management'' gerichte vacatures gereageerd. Ik solliciteer zo vaak dat ik inmiddels nagenoeg de meeste namen van afdelingshoofden, directeuren, HR medewerkers wel weet. Sommige bellen mij ook op met ''ik moet je helaas weer afwijzen''. Ik stuur ook random mails naar afdelingshoofden en directeuren of managers met de vraag of ze openstaan voor een netwerkgesprek. Ik voer dan ook best vaak gesprekken maar het gesprek wordt altijd afgesloten met ''ga maar even in gesprek met je eigen afdelingshoofd want je hebt nog geen ervaring''.

Daarnaast heb ik tegelijkertijd buiten de gemeente in de afgelopen 3 jaar zeker 500+ sollicitaties de deur uitgegooid op management functies binnen overheden, decentrale gemeentes, het Rijk en waterschappen etc. Niemand wil mij aannemen. Het is sowieso een hele grote stap voor mij om mijn vaste aanstelling op te geven maar los daarvan heb ik die keuze niet eens want extern krijg ik de afwijzing ''wij willen je niet aannemen omdat je geen ervaring hebt en we adviseren je om binnen je eigen omgeving door te groeien omdat je daar al een vaste aanstelling hebt en het een grote gemeente is''...

Ik denk serieus dat als je kijkt naar overheden gemeentes etc dat de meeste instanties mijn naam inmiddels al kennen en denken ''heb je haar weer..''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
St@m schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:16:
Honderden sollicitaties :?
Wat is je conversieratio?
In de afgelopen 3 jaar heb ik op ongeveer op 250 interne ''management'' gerichte vacatures gereageerd. Ik solliciteer zo vaak dat ik inmiddels nagenoeg de meeste namen van afdelingshoofden, directeuren, HR medewerkers wel weet. Sommige bellen mij ook op met ''ik moet je helaas weer afwijzen''. Ik stuur ook random mails naar afdelingshoofden en directeuren of managers met de vraag of ze openstaan voor een netwerkgesprek. Ik voer dan ook best vaak gesprekken maar het gesprek wordt altijd afgesloten met ''ga maar even in gesprek met je eigen afdelingshoofd want je hebt nog geen ervaring''.

Daarnaast heb ik tegelijkertijd buiten de gemeente in de afgelopen 3 jaar zeker 500+ sollicitaties de deur uitgegooid op management functies binnen overheden, decentrale gemeentes, het Rijk en waterschappen etc. Niemand wil mij aannemen. Het is sowieso een hele grote stap voor mij om mijn vaste aanstelling op te geven maar los daarvan heb ik die keuze niet eens want extern krijg ik de afwijzing ''wij willen je niet aannemen omdat je geen ervaring hebt en we adviseren je om binnen je eigen omgeving door te groeien omdat je daar al een vaste aanstelling hebt en het een grote gemeente is''...

Ik denk serieus dat als je kijkt naar overheden gemeentes etc dat de meeste instanties mijn naam inmiddels al kennen en denken ''heb je haar weer..''

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Hoe vaak komt je op gesprek dan als je binnen 3 jaar op 500+ functies hebt gesolliciteerd?

Wellicht moet je aan je brieven en cv gaan werken. Je hebt toch gewoon dikke ervaring als interim manager?

[ Voor 37% gewijzigd door St@m op 07-06-2024 18:27 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
St@m schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:25:
Hoe vaak komt je op gesprek dan als je binnen 3 jaar op 500+ functies hebt gesolliciteerd?
Intern heb ik denk ik ongeveer 15 fysieke gesprekken en voor de rest telefonische afwijzingen gehad. Ik krijg nu ook meestal te horen dat ik beter niet kan solliciteren omdat het ze tijd kost om mijn brief te lezen en mij weer op te bellen om af te wijzen.

Extern heb ik ongeveer 5 gesprekken gevoerd waarna ze na het gesprek zeiden dat ze mij te licht vinden en ik geen ervaring heb.

Ik word dus ook niet vaak uitgenodigd ofzo. Ik voer wel vaak netwerkgesprekken, wekelijks zeker 2/3 maar daar komt ook meestal niet veel uit.

Acties:
  • +63 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Sorry? 250x gesolliciteerd binnen je eigen organisatie? En elke keer afgewezen? Dan heeft het geen enkele nut meer om intern te solliciteren. Dat is dan wel helder. Je hebt een bepaalde naam nu, terecht of onterecht en bent bij voorbaat kansloos gok ik zo.

Zoek een goede coach die je hierbij kan helpen. (externe functie is de enige optie gok ik zo)

[ Voor 14% gewijzigd door Cyberpope op 07-06-2024 18:29 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
Cyberpope schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:28:
Sorry? 250x gesolliciteerd binnen je eigen organisatie? En elke keer afgewezen? Dan heeft het geen enkele nut meer om intern te solliciteren. Dat is dan wel helder. Je hebt een bepaalde naam nu, terecht of onterecht en bent bij voorbaat kansloos gok ik zo.
Maar wat zou ik dan wel moeten doen om door te groeien? Betekent dit dan voor mij dat ik de rest van mijn leven op dezelfde functie moet blijven zitten omdat niemand mij wil aannemen of een kans wil geven?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:27:
[...]

Intern heb ik denk ik ongeveer 15 fysieke gesprekken en voor de rest telefonische afwijzingen gehad. Ik krijg nu ook meestal te horen dat ik beter niet kan solliciteren omdat het ze tijd kost om mijn brief te lezen en mij weer op te bellen om af te wijzen.

Extern heb ik ongeveer 5 gesprekken gevoerd waarna ze na het gesprek zeiden dat ze mij te licht vinden en ik geen ervaring heb.

Ik word dus ook niet vaak uitgenodigd ofzo. Ik voer wel vaak netwerkgesprekken, wekelijks zeker 2/3 maar daar komt ook meestal niet veel uit.
Ja.. 500+ sollicitaties en 5 gesprekken.. daar zit je probleem wel. Ga eens met een professional kijken naar je brief en cv.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:29:
Maar wat zou ik dan wel moeten doen om door te groeien? Betekent dit dan voor mij dat ik de rest van mijn leven op dezelfde functie moet blijven zitten omdat niemand mij wil aannemen of een kans wil geven?
Nee, dat betekent dat je voor groei verder dan je huidige organisatie moet kijken.
Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:27:
Je zult eerst horizontaal moeten migreren qua functieniveau en dan gaan groeien. Geef aan dat je ambities hebt, maar je zult jezelf moeten bewijzen.

Voor de toekomst: als je bepaald extra werk of boven-niveau werk doet zonder de beloning, dan dat werk niet meer doen en ook aangeven waarom.

[ Voor 40% gewijzigd door gambieter op 07-06-2024 18:32 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:42
Allemachtig. Ik vind het oprecht knap hoe vaak jij wilt solliciteren. Meer dan 500 keer in drie jaar is absurd veel. Je hebt je carrière hiermee wel schade toegebracht. Overal ben je bekend en kennelijk niet in positieve zin. Stop absoluut met solliciteren, dit kan niet echt niet.

Mijn advies: ga solliciteren op iets van gelijkwaardig niveau bij een andere organisatie. Zorg ervoor dat je daar in positieve zin opvalt en hou je daar een jaar of drie bezig met die functie. Ga dan eens rustig binnen die organisatie je interesse voor een hogere functie aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
St@m schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:29:
[...]

Ja.. 500+ sollicitaties en 5 gesprekken.. daar zit je probleem wel. Ga eens met een professional kijken naar je brief en cv.
Ik heb al een coach en een loopbaanadviseur. Die geven ook steeds aan hoe geweldig ik ben als persoon en dat ze echt wel zien dat ik wil en dat ik het echt kan. Mijn brieven en CV zijn ook allemaal perfect. De opleidingen en cursussen die ik heb gevolgd zijn ook zeer aansluitend. Het enige wat ik niet heb is ervaring maar die kan ik ook nergens krijgen omdat niemand mij wil aannemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
gambieter schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:30:
[...]

Nee, dat betekent dat je voor groei verder dan je huidige organisatie moet kijken.
Het is sowieso een hele grote stap voor mij om mijn vaste aanstelling op te geven maar los daarvan heb ik die keuze niet eens want extern krijg ik de afwijzing ''wij willen je niet aannemen omdat je geen ervaring hebt en we adviseren je om binnen je eigen omgeving door te groeien omdat je daar al een vaste aanstelling hebt en het een grote gemeente is''... Dus buiten mijn eigen organisatie om willen mensen mij ook niet aannemen omdat ze vinden dat ik intern kan doorgroeien terwijl het intern ook onmogelijk is.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:30:
[...]

Ik heb al een coach en een loopbaanadviseur. Die geven ook steeds aan hoe geweldig ik ben als persoon en dat ze echt wel zien dat ik wil en dat ik het echt kan. Mijn brieven en CV zijn ook allemaal perfect. De opleidingen en cursussen die ik heb gevolgd zijn ook zeer aansluitend. Het enige wat ik niet heb is ervaring maar die kan ik ook nergens krijgen omdat niemand mij wil aannemen
Gelul. Je hebt gewoon ervaring, wellicht kun je dat niet verkopen. En als je brieven en cv zo perfect waren heb je echt geen conversieratio van 100:1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:31:
Het is sowieso een hele grote stap voor mij om mijn vaste aanstelling op te geven maar los daarvan heb ik die keuze niet eens want extern krijg ik de afwijzing ''wij willen je niet aannemen omdat je geen ervaring hebt en we adviseren je om binnen je eigen omgeving door te groeien omdat je daar al een vaste aanstelling hebt en het een grote gemeente is''... Dus buiten mijn eigen organisatie om willen mensen mij ook niet aannemen omdat ze vinden dat ik intern kan doorgroeien terwijl het intern ook onmogelijk is.
Zie de toevoeging. Je zult eerst horizontaal moeten migreren, dwz elders opnieuw beginnen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:29:
[...]

Nee, zeker niet. Maar binnen je organisatie heb je nu een naam, waardoor er niet meer inhoudelijk wordt gekeken. Terecht of onterecht.

Blijkbaar is je interne presentatie dusdanig dat je daar ook niet de kansen creëert die je nodig hebt.

Vandaar advies om een professioneel coach te gaan zoeken die dit met je oppakt.

En of je willen versus kunnen in balans is, kan in niet beoordelen van een afstand. Maar ik kom ook wel eens interne sollicitaties tegen waarbij ik denk "WTF". Maar dan vraag ik me wel af welke boodschap deze persoon intern gehad heeft. Een gesprek ga ik zelf altijd aan. Ook al is het om de boodschap over te brengen dat mensen zich wellicht in andere richting moeten ontwikkelen. Niet elke stap hoeft richten leidinggeven te zijn. Soms kun je ook ver ontwikkelingen in de inhoud.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
TwingyTwingy schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:30:
Allemachtig. Ik vind het oprecht knap hoe vaak jij wilt solliciteren. Meer dan 500 keer in drie jaar is absurd veel. Je hebt je carrière hiermee wel schade toegebracht. Overal ben je bekend en kennelijk niet in positieve zin. Stop absoluut met solliciteren, dit kan niet echt niet.

Mijn advies: ga solliciteren op iets van gelijkwaardig niveau bij een andere organisatie. Zorg ervoor dat je daar in positieve zin opvalt en hou je daar een jaar of drie bezig met die functie. Ga dan eens rustig binnen die organisatie je interesse voor een hogere functie aangeven.
Ik ben momenteel erg hoog ingeschaald omdat ik al ruim 10 jaar binnen de huidige organisatie werkzaam ben. Als ik op soortgelijke functies buiten kijk, dan zeggen ze dat mijn salaris absurd hoog is voor het werk wat ik uitvoer en dat ze dat niet kunnen evenaren. Daarnaast voer ik nu coördinerende en managementtaken uit. Als ik dus op mijn eigen functie buiten ga kijken dan moet ik stappen terug doen en qua salaris ook omlaag gaan en dat kan ik momenteel niet aan omdat ik een hypotheek en verantwoordelijkheden heb. Ik heb helaas niet de luxe momenteel om qua salaris omlaag te gaan om zo ergens anders binnen te komen. Daarnaast is het maar de vraag dat als ik ergens anders binnenkom, ik wel of niet kan doorgroeien en is het ook maar de vraag of ik wel of niet een vaste aanstelling krijg terwijl ik die nu al heb

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een andere loopbaanadviseur proberen? Want laten we wel wezen, als je van de externe sollicitaties 1% van je sollicaties uberhaupt op gesprek mag komen, en 0 van de 500 wordt aangenomen, dan is of je CV slecht, of je presentatie van jezelf slecht, of je solliciteert op functies die echt heel ver boven je huidige functie zitten. Dat je compleet random afwijzingen krijgt voor functies waar je prima zou passen hoor ik vaak genoeg, dus dat kan gewoon gebeuren. Maar 750 keer is wel heel veel.

Overigens waarom solliciteer je alleen binnen de (semi-)overheid? (Waarbij voor je een paar honderd sollicitaties in het bedrijfsleven de deur uit doet, je eerst wil weten wat er nu mis is gegaan bij de vorige 750 sollicitaties).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
TwingyTwingy schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:30:
Allemachtig. Ik vind het oprecht knap hoe vaak jij wilt solliciteren. Meer dan 500 keer in drie jaar is absurd veel.
Om het maar in wat concreters om te zetten: dat is nog flink meer dan 1 sollicitatie per twee werkdagen...

Ik snap niet hoe je dat kan doen zonder flink in te leveren op kwaliteit. En staan er überhaupt wel zo veel vacatures open die relevant voor de TS zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
St@m schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:32:
[...]

Gelul. Je hebt gewoon ervaring, wellicht kun je dat niet verkopen. En als je brieven en cv zo perfect waren heb je echt geen conversieratio van 100:1
Met perfect bedoel ik dat ik alle mogelijke stappen al heb gezet om op eigen houtje toch wel ervaring te verzamelen (dus extra opleidingen cursussen volgen van duizenden euro's bij o.a. Nyenrode en de Baak etc) en extra master etc etc. Daarnaast heb ik jaren ervaring in de uitvoering en heb ik coördinerende en management taken op mij genomen. Wat er steeds aan de orde is is dat ze mijn cv en brief doornemen en aangeven dat de brief en cv ''perfect'' is maar dat ze toch het stukje ''echte'' ervaring missen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:35:
[...]

Ik ben momenteel erg hoog ingeschaald omdat ik al ruim 10 jaar binnen de huidige organisatie werkzaam ben. Als ik op soortgelijke functies buiten kijk, dan zeggen ze dat mijn salaris absurd hoog is voor het werk wat ik uitvoer en dat ze dat niet kunnen evenaren. Daarnaast voer ik nu coördinerende en managementtaken uit. Als ik dus op mijn eigen functie buiten ga kijken dan moet ik stappen terug doen en qua salaris ook omlaag gaan en dat kan ik momenteel niet aan omdat ik een hypotheek en verantwoordelijkheden heb. Ik heb helaas niet de luxe momenteel om qua salaris omlaag te gaan om zo ergens anders binnen te komen. Daarnaast is het maar de vraag dat als ik ergens anders binnenkom, ik wel of niet kan doorgroeien en is het ook maar de vraag of ik wel of niet een vaste aanstelling krijg terwijl ik die nu al heb
Dan kun je wellicht ook vaststellen dat er momenteel geen verbetering inzit. Je kunt ook 3-5 jaar niet solliciteren binnen je eigen toko en gewoon lekker aan het werk gaan. Over een aantal jaar zijn er op diverse afdelingen weer allerlei mensen vertrokken en komt er vanzelf weer een aantrekkelijk speelveld voor je.

Maar echt, stop met solliciteren nu. Dat had iedere loopbaanadviseur allang moeten adviseren. Je brengt ernstige schade aan je geloofwaardigheid toe.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:30:
[...]

Met alle respect. Je brief en CV zijn niet perfect als je niet in 50% van je sollicitaties op gesprek mag komen. Echt niet.

Vinden van leidinggevenden (vooral binnen gemeenteland) is echt zoeken. Beetje fatsoenlijk CV nodigen we uit. Ook mensen met niet te veel ervaring, maar wel potentie. Geld zowel binnen sociaal domein, maar ook zeker in ruimtelijk domein.

En ja, gooi dat vaste contract het raam uit. Werk genoeg, dus gokken is het devies.

Je komt nu echt over als de klassiek ambtenaar die zekerheid zoekt en nee, die willen we meestal niet.
Welke regio zit je? En indien gewenst wil ik echt wel een keer naar je CV kijken (via DM).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:46
@Nynke2 Als je zoveel beren op de weg ziet met het goede advies wat je hier krijgt en de eventuele aandachtspunten wegwuift omdat eea “perfect” is dan raad ik je aan om afscheid te nemen van je ambities.

Als je toch nog wat wilt doen met de adviezen die je krijgt: ga eens met de hiring manager (afdelingshoofd) op jouw afdeling praten (noem het geen netwerkgesprek, dat is nergens voor nodig). Geef bij hem/haar aan wat je ambities en kwaliteiten zijn en dat je hebt laten zien dat je al ervaring hebt in de functie van je huidige teamleider. Daarmee ben je mogelijk de meest risicoloze optie. Denk mee over hoe je invulling zou kunnen geven aan het zoeken naar en inwerken van jouw opvolger op je huidige functie.

Daarmee ben je pas echt van meerwaarde.

Dit advies geef ik je omdat je aangeeft dat je van horen zeggen hebt dat je manager iemand met meer ervaring zoekt zonder dat jullie hierover direct contact hebben gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:37:
[...]

Met perfect bedoel ik dat ik alle mogelijke stappen al heb gezet om op eigen houtje toch wel ervaring te verzamelen (dus extra opleidingen cursussen volgen van duizenden euro's bij o.a. Nyenrode en de Baak etc) en extra master etc etc. Daarnaast heb ik jaren ervaring in de uitvoering en heb ik coördinerende en management taken op mij genomen. Wat er steeds aan de orde is is dat ze mijn cv en brief doornemen en aangeven dat de brief en cv ''perfect'' is maar dat ze toch het stukje ''echte'' ervaring missen.
Ik kan me dit echt niet voorstellen.. Elke gemeente weet dat ervaring een redelijk onmogelijke eis is. Leidinggevende ervaring is al lastig, laat staan leidinggevende ervaring binnen een gemeente.

Je doet iets verkeerd. Welke sector zit je (ruimtelijk, sociaal, bedriijfsvoering).

Enne zeg deze coaches maar op. Dat is wel helder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:37:
[...]

Ik denk dat je genoeg tips hebt gehad :) als je toch van mening bent dat je sollicitaties perfect zijn.. tja..

Als ik nu 10 sollicitaties eruit doe waarin ik aangeef dat ik 3 jaar werkervaring heb als leidinggevende, een extra master heb (dus je hebt er al meer dan 1) en dan nog een paar ondersteunende cursussen bij toonaangevende instanties erbij zet, dan weet ik bijna zeker dat ik voor 6/7 gesprekken wordt uitgenodigd.

Maar goed, een serieuze sollicitatie kost me zo een halve dag. Dus hoe je er 750 perfecte in 3 jaar doet is me een raadsel.

[ Voor 22% gewijzigd door St@m op 07-06-2024 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Oke, deze even gemist.

Tja, dan zit je in een gouden kooi. Aan jou de keuze of je erin wil blijven (met je hypotheek en/of vaste aanstelling) of eruit wil gaan. Gok dat dit stukje vooral uit je brieven en CV ademt en dan ben je kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
Homer-Simpson schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:39:
@Nynke2 Als je zoveel beren op de weg ziet met het goede advies wat je hier krijgt en de eventuele aandachtspunten wegwuift omdat eea “perfect” is dan raad ik je aan om afscheid te nemen van je ambities.

Als je toch nog wat wilt doen met de adviezen die je krijgt: ga eens met de hiring manager (afdelingshoofd) op jouw afdeling praten (noem het geen netwerkgesprek, dat is nergens voor nodig). Geef bij hem/haar aan wat je ambities en kwaliteiten zijn en dat je hebt laten zien dat je al ervaring hebt in de functie van je huidige teamleider. Daarmee ben je mogelijk de meest risicoloze optie. Denk mee over hoe je invulling zou kunnen geven aan het zoeken naar en inwerken van jouw opvolger op je huidige functie.

Daarmee ben je pas echt van meerwaarde.

Dit advies geef ik je omdat je aangeeft dat je van horen zeggen hebt dat je manager iemand met meer ervaring zoekt zonder dat jullie hierover direct contact hebben gehad.
Dit heb ik al gedaan. Ze geven allebei (en ook de afdelingshoofd zelf) aan dat ze niet willen dat iemand van de uitvoering binnen hetzelfde team of teams doorgroeit naar een teammanager functie omdat ze bang zijn dat mensen mij dan niet serieus gaan nemen terwijl ik op de vloer al wordt aangekeken als teammanager. Een andere senior collega is ook met de afdelingshoofd in gesprek gegaan en hij heeft tegen haar gezegd dat hij met man en macht nu opzoek is naar vervanging waarop mijn collega heeft gezegd ''en Nynke dan? zij doet het werk al, is resultaat gericht en laat echt kwaliteit zien'' waarop de afdelingshoofd heeft gezegd ''ik moet daar nog even over nadenken''. Ik ben toen daarna op hem afgestapt met de vraag of ik een koffiemoment kan inplannen waarop hij op een niet echt warme manier ''prima'' op zei. Ik heb aanstaande week een gesprek met hem maar ik voel al aan dat hij waarschijnlijk gaat zeggen dat het toch niks gaat worden. Ik wil me desalniettemin wel goed voorbereiden en toch niet gedemotiveerd raken, vandaar dat ik alle tips heel hard kan gebruiken want ik weet oprecht niet hoe ik deze man kan overtuigen omdat het lijkt alsof hij blind is en niet ziet dat ik al voor 50% teammanager ben

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:31:
Dus buiten mijn eigen organisatie om willen mensen mij ook niet aannemen omdat ze vinden dat ik intern kan doorgroeien terwijl het intern ook onmogelijk is.
Geheimpje.. Dit is nooit, maar dan ook nooit een reden om iemand af te wijzen. Geen enkele manager die ik ken (in overheidsland of daarbuiten) wil een talent laten lopen omdat ze "interne beter kunnen doorgroeien waar ze nu zitten". Wel als het risico is dat mensen heel snel vertrekken omdat ik hun ambitie niveau niet kan matchen. Maar zelfs dan ben ik blij met ze als ik inschat dat ik ze 3 jaar vast kan houden als het echte high-potentials zijn. Heb ik er 3 jaar plezier van.

Maar een goede laten gaan omdat ze "intern kunnen doorgroeien....." _O- _O- _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-07 20:50

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik ben momenteel erg hoog ingeschaald omdat ik al ruim 10 jaar binnen de huidige organisatie werkzaam ben.
Je bent niet erg hoog ingeschaald omdat je ergens ruim 10 jaar zit natuurlijk. Zijn er mensen in je omgeving die je goed kent en jou ook goed kennen om eens mee te sparren waar de pijn kan zitten? Bijv. over salaris, wat is in jouw beleving 'erg hoog'? Schaal 12? En is zoiets echt te reden om af te wijzen of vooral de stok om mee te slaan?

Ik wil best geloven dat je afdelingshoofd een botte lul is die jou niet wil zien doorgroeien om wat voor reden dan ook. Maar met deze hoeveelheden sollicitaties en afwijzingen heb je ergens ook een blinde vlek die je moet gaan ontdekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:47:
[...]

Dit heb ik al gedaan. Ze geven allebei (en ook de afdelingshoofd zelf) aan dat ze niet willen dat iemand van de uitvoering binnen hetzelfde team of teams doorgroeit naar een teammanager functie omdat ze bang zijn dat mensen mij dan niet serieus gaan nemen terwijl ik op de vloer al wordt aangekeken als teammanager. Een andere senior collega is ook met de afdelingshoofd in gesprek gegaan en hij heeft tegen haar gezegd dat hij met man en macht nu opzoek is naar vervanging waarop mijn collega heeft gezegd ''en Nynke dan? zij doet het werk al, is resultaat gericht en laat echt kwaliteit zien'' waarop de afdelingshoofd heeft gezegd ''ik moet daar nog even over nadenken''. Ik ben toen daarna op hem afgestapt met de vraag of ik een koffiemoment kan inplannen waarop hij op een niet echt warme manier ''prima'' op zei. Ik heb aanstaande week een gesprek met hem maar ik voel al aan dat hij waarschijnlijk gaat zeggen dat het toch niks gaat worden. Ik wil me desalniettemin wel goed voorbereiden en toch niet gedemotiveerd raken, vandaar dat ik alle tips heel hard kan gebruiken want ik weet oprecht niet hoe ik deze man kan overtuigen omdat het lijkt alsof hij blind is en niet ziet dat ik al voor 50% teammanager ben
Ik zou op deze manier niet het gesprek aangaan, je bent kansloos voor de functie. Klaar. Dat moet je als uitgangspunt nemen. Zodat de manager niet het gesprek in hoeft te gaan met de gedacht "hoe krijg ik Nynke nu eindelijk tussen de oren dat ze kansloos is". Dan krijg je een ander gesprek met hopelijk meer zicht op wat je blinde vlek is.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyberpope op 07-06-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
Cyberpope schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:50:
[...]

Geheimpje.. Dit is nooit, maar dan ook nooit een reden om iemand af te wijzen. Geen enkele manager die ik ken (in overheidsland of daarbuiten) wil een talent laten lopen omdat ze "interne beter kunnen doorgroeien waar ze nu zitten". Wel als het risico is dat mensen heel snel vertrekken omdat ik hun ambitie niveau niet kan matchen. Maar zelfs dan ben ik blij met ze als ik inschat dat ik ze 3 jaar vast kan houden als het echte high-potentials zijn. Heb ik er 3 jaar plezier van.

Maar een goede laten gaan omdat ze "intern kunnen doorgroeien....." _O- _O- _O-
Ik zit in sector sociaal binnen de gemeente. Ik doe echt mijn best en ik sta uiteraard open voor feedback/tips, heel graag zelfs! Ik weet dat je soms zelf je eigen verbeterpunten moeilijk kan inzien en dat is de reden waarom ik een coach en een loopbaanadviseur heb. Die geven mij ook niet echt tips of feedback waarvan ik denk oke daar kan ik echt wat mee. Ze geven aan dat mijn brief en cv perfect is en dat mijn houding etc ook prima is. Het probleem is, ik lees competenties in de vacatures en daarop schrijf ik mijn brief en licht ik toe dat ik het echt wel kan maar ze geloven mij dan niet om wat voor reden dan ook?

In dezelfde vacatures staan altijd bijvoorbeeld:

Wij verwachten:
Minimaal een hbo werk- en denkniveau;

Ten minste 3 jaar werkervaring binnen een sociale omgeving;

Ten minste 3 jaar werkervaring in een verantwoordelijke functie van vergelijkbare complexiteit;

Tenminste 3 jaar werkervaring in een managementrol en ervaring met verandermanagement.

Hierop reageer ik dan. Als afwijsreden krijg ik terug ''je hebt geen ervaring''. Ik zeg dan jawel, want ik ben coördinator en ik neem taken weg van mijn huidige manager. Ik krijg dan terug ''ja maar niet officieel. Je bent geen officiële manager dus je voldoet niet aan de eisen''. Extern geven ze dezelfde afwijsreden met als extra punt; ''ga intern maar doorsolliciteren want dat is het beste voor jou. Intern doorgroeien''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
Cyberpope schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:52:
[...]

Ik zou op deze manier niet het gesprek aangaan, je bent kansloos voor de functie. Klaar. Dat moet je als uitgangspunt nemen. Zodat de manager niet het gesprek in hoeft te gaan met de gedacht "hoe krijg ik Nynke nu eindelijk tussen de oren dat ze kansloos is". Dan krijg je een ander gesprek met hopelijk meer zicht op wat je blinde vlek is.
Hoezo ben ik kansloos voor een functie die ik al uitvoer? Ik zit de vergaderingen voor, ik voer de P&O taken van de afdeling uit, ik leid de projecten, ik begeleid en coach de mensen, ik zit weekstarts en MD vergaderingen voor, ik ben de schakel tussen afdeling en beleid en ik ben degene die mensen verbind en motiveert. Waarom ben ik niet geschikt? Ik voer het werk al uit? Weetje wat ik heel erg vind.. afgelopen week kwam een van de collega's naar mij toe met ''mag ik jou een knuffel geven? jij bent één van de redenen waarom ik geen burnout heb omdat je altijd zo lief en zo hulpvol bent op de afdeling, bij jou kan ik echt mijn ei kwijt''. Waarom ziet mijn afdelingshoofd en de directie niet in dat ik perfect ben voor deze rol (die ik al uitvoer!!)

Waarom zou je opzoek gaan naar een andere manager als er al iemand is die de taken uitvoert waarvan de hele afdeling ook tevereden over is? Wat mis ik hier?

[ Voor 4% gewijzigd door Nynke2 op 07-06-2024 19:04 ]

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 18:50
De optie die niet vergeten moet worden is 'totaal ongeschikt'. Goed in werk zijn, zelfs daar bovenuit stijgen betekent nog niet dat iemand geschikt is of geschikt geacht wordt als leidinggevende of manager.

Als ik de lappen tekst hier lees word ik al bijna allergisch van de blinde ambitie, de stoomwals methode en het beperkte zelfreflecterende vermogen.

Het zou me niet verbazen als de naam van topicstarter besmet is. Normaal niet zo'n probleem omdat tijd alles slijt maar na honderden pogingen is het geïnstitutionaliseerd in de organisatie.

Dat topicstarter na al die tijd geen kruiwagen heeft gevonden om verder te komen is ook een teken.

Solliciteer eens extern zonder dat verkrampte. Talent kan overal terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
St@m schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:41:
[...]

Ik denk dat je genoeg tips hebt gehad :) als je toch van mening bent dat je sollicitaties perfect zijn.. tja..

Als ik nu 10 sollicitaties eruit doe waarin ik aangeef dat ik 3 jaar werkervaring heb als leidinggevende, een extra master heb (dus je hebt er al meer dan 1) en dan nog een paar ondersteunende cursussen bij toonaangevende instanties erbij zet, dan weet ik bijna zeker dat ik voor 6/7 gesprekken wordt uitgenodigd.

Maar goed, een serieuze sollicitatie kost me zo een halve dag. Dus hoe je er 750 perfecte in 3 jaar doet is me een raadsel.
Ik heb precies het tegenovergestelde. Mijn brieven zijn echt heel sterk, ik heb ook achtergrond in beleid dus ik kan mezelf schriftelijk heel goed uitdrukken. Ik neem ook echt de tijd om punten uit een brief te halen en deze te benoemen. Ik benoem ook competenties die ik beschik en maak daarin een brug naar de vacature/wat er gevraagd wordt in de vacature. Ik neem dus echt wel mijn tijd ervoor. Functies die op elkaar lijken of ongeveer hetzelfde vragen -> hier gebruik ik meestal dezelfde brieven voor en dan verander ik de tekst een beetje. Ik krijg vaak ook als feedback terug dat mijn brief heel goed is maar dat ik stukloop op het stukje ervaring. Ik heb eigenlijk nog nooit meegekregen dat mijn brief slecht is of dat ze daarop feedback hebben gegeven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:03:
Hoezo ben ik kansloos voor een functie die ik al uitvoer? Ik zit de vergaderingen voor, ik voer de P&O taken van de afdeling uit, ik leid de projecten, ik begeleid en coach de mensen, ik zit weekstarts en MD vergaderingen voor, ik ben de schakel tussen afdeling en beleid en ik ben degene die mensen verbind en motiveert. Waarom ben ik niet geschikt? Ik voer het werk al uit? Weetje wat ik heel erg vind.. afgelopen week kwam een van de collega's naar mij toe met ''mag ik jou een knuffel geven? jij bent één van de redenen waarom ik geen burnout heb omdat je altijd zo lief en zo hulpvol bent op de afdeling, bij jou kan ik echt mijn ei kwijt''. Waarom ziet mijn afdelingshoofd en de directie niet in dat ik perfect ben voor deze rol (die ik al uitvoer!!)

Waarom zou je opzoek gaan naar een andere manager als er al iemand is die de taken uitvoert waarvan de hele afdeling ook tevereden over is? Wat mis ik hier?
Omdat je het nu doet zonder dat je er erkenning voor afdwingt. Perfect toch voor de leidinggevenden?

Je zult toch echt moeten leren van je af te bijten als je meer wilt. Nu doe je alles zonder dat men er "moeite" voor hoeft te doen, waarom zouden ze je laten promoveren?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:08:
[...]

Ik heb precies het tegenovergestelde. Mijn brieven zijn echt heel sterk, ik heb ook achtergrond in beleid dus ik kan mezelf schriftelijk heel goed uitdrukken. Ik neem ook echt de tijd om punten uit een brief te halen en deze te benoemen. Ik benoem ook competenties die ik beschik en maak daarin een brug naar de vacature/wat er gevraagd wordt in de vacature. Ik neem dus echt wel mijn tijd ervoor. Functies die op elkaar lijken of ongeveer hetzelfde vragen -> hier gebruik ik meestal dezelfde brieven voor en dan verander ik de tekst een beetje. Ik krijg vaak ook als feedback terug dat mijn brief heel goed is maar dat ik stukloop op het stukje ervaring. Ik heb eigenlijk nog nooit meegekregen dat mijn brief slecht is of dat ze daarop feedback hebben gegeven.
Post maar eens een brief dan. Ik ben erg benieuwd welke perfecte brieven jij schrijft dat je van de 500+ keer maar 5x wordt uitgenodigd.
Betreft: Sollicitatie voor de functie van leidinggevende

Beste [Naam van de HR-medewerker],

Met grote interesse las ik de vacature voor een leidinggevende functie binnen [Bedrijfsnaam], een kans die perfect aansluit bij mijn ervaring en ambitie. Met ruim drie jaar ervaring in leidinggevende taken, aangevuld met diverse masters en cursussen, ben ik ervan overtuigd dat ik een waardevolle bijdrage kan leveren aan uw team.

In mijn huidige functie voer ik dagelijks uitvoerende werkzaamheden uit, waarbij ik daarnaast verantwoordelijk ben voor het coachen en begeleiden van collega's. Het voorzitten van vergaderingen, uitvoeren van P&O-taken en het leiden van projecten behoren eveneens tot mijn takenpakket. Deze veelzijdige rol heeft mij geleerd om effectief te multitasken en strategisch te denken, terwijl ik tegelijkertijd oog houd voor de persoonlijke ontwikkeling van mijn teamleden.

Mijn academische achtergrond, bestaande uit meerdere masters, biedt een stevige theoretische basis die ik continu heb uitgebreid met praktische kennis. De cursussen die ik heb gevolgd bij gerenommeerde instellingen als Nyenrode en De Baak hebben mij verder geholpen om mijn leiderschapsvaardigheden te verfijnen en up-to-date te houden met de nieuwste inzichten en technieken in het vakgebied.

Wat mij bijzonder aantrekt in deze functie bij [Bedrijfsnaam] is de mogelijkheid om mijn coachende en strategische kwaliteiten in te zetten binnen een dynamische en vooruitstrevende organisatie. Ik ben ervan overtuigd dat mijn proactieve houding, gecombineerd met mijn analytische vaardigheden en empathisch vermogen, uitstekend passen bij de cultuur en de doelen van uw bedrijf.

Ik zie ernaar uit om in een persoonlijk gesprek mijn motivatie verder toe te lichten en te bespreken hoe ik kan bijdragen aan het succes van [Bedrijfsnaam]. Bij voorbaat dank voor uw tijd en overweging.
Random ChatGPT briefje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je probeert verticaal te solliciteren op posities, terwijl je niet aantoonbaar de ervaring hebt om daar op te passen.
Overheids land is daarin vrij rigide (en heel dom imho, maar dat terzijde). Dus dit lukt je niet, maar dat had je al gevonden. Daarbij ben je door je ervaring en de schaal waar je nu in zit gewoon relatief duur voor een andere afdeling om aan te nemen. Een ander met aantoonbare ervaring en geen garantieschaal aan de broek is vermoedelijk goedkoper. Dus dubbel nee. Helaas.

Ergo: horizontaal solliciteren ergens buiten een gemeente, bij voorkeur bij een bedrijf wat je kwaliteiten wel op prijs stelt. Laten zien wat je kunt, ambities kenbaar maken en als je het goed doet en echt kunt, komt het vanzelf :)
Of binnen de gemeente op een afdeling waar je wel kunt doorgroeien (lees: geen lul van een leidinggevende hebt). Salaris laten varen, desnoods een stapje terug.
Die dip maak je later wel weer goed als je vanuit een andere functie wel door kunt groeien.

Nu volgende stukje lezen als goed bedoelde feedback cq een spiegel voorhouden, en niet om je af te fakkelen aub :)

En je zegt het zelf al: iedere HR manager binnen die gemeente kent je. Dus daar liggen geen kansen.
Ik zou de HR binnen de gemeente alleen wel eens om een gesprek vragen hoe een dergelijke groei wel nodig is. Want dat heb je kennelijk nog niet gedaan, anders startte je dit topic niet ;)

Dat gezegd hebbend: iedereen komt naar je toe zeg je. Als eens gevraagd waarom? Of is je eigen aanname dat je zo goed, slim en managerial bent? Wat onderbouwt dat precies dan? Of heb je dat zelf zo beredeneerd? :)
In dat laatste geval: dergelijk gedrag laten zien, icm je acties van telkens solliciteren zou voor mij ook een rode vlag zijn. Je DENKT dat je de capaciteiten hebt, maar eigenlijk laat je duidelijk zien dat het tegendeel waar is door je sollicitatie activiteiten en alles wat er bij hoort. Wat jij doet dat iedereen naar je toe komt is een stukje enablement van hun slechte gedrag. Je manager mag misschien een hork zijn, je moet niet zijn taken voor hem doen lijkt me.

En al eens bedacht: waarom precies komen ze naar jou dan? Omdat jij geen hork bent? Omdat je het altijd wel fixt (en dus hun vuile werk opknapt)? Of zijn zij zo dom en jij zo slim? En is het dan een slimme zet om al die management taken op je te nemen, of juist eigenlijk een hele domme?
Een goede manager snapt ook hoe de hazen lopen en is organisatie sensitief. Daar lijkt nog wat te missen bij je. Bovendien: een gemeente is heel politiek. Hoef ik je niet uit te leggen denk ik, maar is iets wat je heel snel kunt onderschatten :)

Last: ik zou als ik jou was extern solliciteren op een vergelijkbare functie in het bedrijfsleven. Dan er maar op achteruit, je kwaliteiten aantonen en dan omhoog. Als je echt de capaciteiten hebt zoals je ze zegt te hebben, is dat het slimste wat je kunt doen. Je vecht nu tegen ambtelijke molens, politiek en incompetente managers tegelijkertijd. Dat leg je af. Die organisatie verandert niet want voert beleid uit.
Gemeentes hebben er een zware dobber aan mensen binnen te trekken en te houden. Bij jou lukte het tot nu toe, maar ik hoop dat dit je wakker schud :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:57:
Hierop reageer ik dan. Als afwijsreden krijg ik terug ''je hebt geen ervaring''. Ik zeg dan jawel, want ik ben coördinator en ik neem taken weg van mijn huidige manager. Ik krijg dan terug ''ja maar niet officieel. Je bent geen officiële manager dus je voldoet niet aan de eisen''. Extern geven ze dezelfde afwijsreden met als extra punt; ''ga intern maar doorsolliciteren want dat is het beste voor jou. Intern doorgroeien''.
1) Ja, de eisen die je noemt zijn standaard. Die vragen wij ook. Maar de afgelopen jaren niemand kunnen vinden die er aan voldeed. 3x iemand aangenomen die uit de uitvoering kwam. Zelf kwam ik 5 jaar geleden ook van buiten de gemeente (wel management ervaring op MT-niveau).

2) Als je die reactie "geen ervaring" als krijgt op je brief en/of CV , is je brief niet goed. Klaar. Simpel.
Krijg je dat na een gesprek, is het een smoes, want dat hadden ze dan al in je CV kunnen zien. Liegen mag niet op CV, iets mooier voorstellen wel.

Nogmaals, als manager in sociaal domein wil ik eventueel wel een blik op je CV en brief werpen en feedback geven. Let wel zonder formele ervaring, moet je wel kijken naar managementfuncties in schaal 11 of 12. Hoger is denk ik een te grote sprong.

HIJ WIL JOU NIET!!!!!!! Klaar! punt! Wellicht heeft hij als reden dat je ooit een keer de verkeerde sokken aan hebt gehad of <vul maar iets in>. Maakt niet uit. Zelfs ik lees aan jouw posts dat hij jou niet wil. En dan is het klaar. Dan ben je kansloos. Die boodschap niet kunnen snappen, maakt je per definitie ongeschikt voor een managementfunctie en helemaal in een politiek organistatie (hoe is je organisatie en politieke sensitiviteit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

The Eagle schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:11:
Last: ik zou als ik jou was extern solliciteren op een vergelijkbare functie in het bedrijfsleven.
Dat is natuurlijk wel een beetje lastig als je uit sociale domein komt... Ruimte en bedrijfsvoering is redelijk simpel, maar de inhoudelijk kennis uit sociale domein is wat lastiger te vertalen naar bedrijfsleven.

De rest van je verhaal onderschrijf ik volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
Rukapul schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:07:
De optie die niet vergeten moet worden is 'totaal ongeschikt'. Goed in werk zijn, zelfs daar bovenuit stijgen betekent nog niet dat iemand geschikt is of geschikt geacht wordt als leidinggevende of manager.

Als ik de lappen tekst hier lees word ik al bijna allergisch van de blinde ambitie, de stoomwals methode en het beperkte zelfreflecterende vermogen.

Het zou me niet verbazen als de naam van topicstarter besmet is. Normaal niet zo'n probleem omdat tijd alles slijt maar na honderden pogingen is het geïnstitutionaliseerd in de organisatie.

Dat topicstarter na al die tijd geen kruiwagen heeft gevonden om verder te komen is ook een teken.

Solliciteer eens extern zonder dat verkrampte. Talent kan overal terecht.
Hoe kan ik ongeschikt zijn als ik de taken van een teammanager al uitvoer? Als ik ongeschikt zou zijn, waarom zouden ze mij dan zoveel taken geven?

Een aantal jaar geleden solliciteerde ik ook maar toen had ik alleen mijn ''normale'' functie en mijn behaalde diploma's. Ik kreeg toen als tip mee om aanvullende opleidingen en cursussen te volgen bij oa Nyenrode, de Baak etc. Ik kreeg als tip mee om eerst een coördinator te worden en taken van mijn manager over te nemen om zo ervaring op te doen etc etc.. Ik heb dit allemaal gedaan om vervolgens niet geschikt te zijn? Dus als ik je goed begrijp moet ik eigenlijk stoppen met alles, geen ambitie meer hebben, niet meer willen doorgroeien (op papier) en genoegen nemen met wat ik nu heb want doorgroeien is onmogelijk voor mij omdat ik geen ervaring heb? Wat ik me afvraag he, de mensen die wél teammanager, afdelingshoofd en directeur etc zijn, zijn die ook geboren als teammanager, afdelingshoofd en directeur? Je moet toch ergens starten om ervaring op te doen of ben ik nou gek? en hoe kan je niet geschikt zijn voor een functie die je al aan het uitvoeren bent??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Cyberpope schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:14:
[...]

Dat is natuurlijk wel een beetje lastig als je uit sociale domein komt... Ruimte en bedrijfsvoering is redelijk simpel, maar de inhoudelijk kennis uit sociale domein is wat lastiger te vertalen naar bedrijfsleven.

De rest van je verhaal onderschrijf ik volledig.
Gelukkig hoef je als leidinggevende niet enorm veel inhoudelijke kennis te hebben, en als je de capaciteiten hebt om meerdere masters af te ronden, moet up-to-speed komen met bepaalde materie ook niet heel lastig zijn.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:14:
[...]

Hoe kan ik ongeschikt zijn als ik de taken van een teammanager al uitvoer? Als ik ongeschikt zou zijn, waarom zouden ze mij dan zoveel taken geven?

Een aantal jaar geleden solliciteerde ik ook maar toen had ik alleen mijn ''normale'' functie en mijn behaalde diploma's. Ik kreeg toen als tip mee om aanvullende opleidingen en cursussen te volgen bij oa Nyenrode, de Baak etc. Ik kreeg als tip mee om eerst een coördinator te worden en taken van mijn manager over te nemen om zo ervaring op te doen etc etc.. Ik heb dit allemaal gedaan om vervolgens niet geschikt te zijn? Dus als ik je goed begrijp moet ik eigenlijk stoppen met alles, geen ambitie meer hebben, niet meer willen doorgroeien (op papier) en genoegen nemen met wat ik nu heb want doorgroeien is onmogelijk voor mij omdat ik geen ervaring heb? Wat ik me afvraag he, de mensen die wél teammanager, afdelingshoofd en directeur etc zijn, zijn die ook geboren als teammanager, afdelingshoofd en directeur? Je moet toch ergens starten om ervaring op te doen of ben ik nou gek? en hoe kan je niet geschikt zijn voor een functie die je al aan het uitvoeren bent??
Kom nu eens uit je slachtofferrol. (Ter info: dit is allergie 1 bij managers....)

En ja, als je binnen de club wil blijven waar je nu werkt, zou ik de komende 10 jaar alle hoop laten varen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyberpope op 07-06-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

St@m schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:15:
[...]

Gelukkig hoef je als leidinggevende niet enorm veel inhoudelijke kennis te hebben, en als je de capaciteiten hebt om meerdere masters af te ronden, moet up-to-speed komen met bepaalde materie ook niet heel lastig zijn.
Maar ze heeft dus geen ervaring als leidinggevende die ze mee kan nemen..... Slechts de inhoudelijke kennis van het sociaal domein. Dan kun je wel overstappen naar semi-overheid (genoeg mogelijkheden), maar puur bedrijfsleven is wat lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Cyberpope schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:19:
[...]

Maar ze heeft dus geen ervaring als leidinggevende die ze mee kan nemen..... Slechts de inhoudelijke kennis van het sociaal domein. Dan kun je wel overstappen naar semi-overheid (genoeg mogelijkheden), maar puur bedrijfsleven is wat lastig.
Dat is niet waar, ze heeft (minimaal) 3 jaar ervaring op leidinggevend gebied. In ieder geval, dat is wat ze constant aangeeft. En nu is het een kwestie van jezelf verkopen. Aan jou verkopen is het niet gelukt merk ik al ;)

Ik denk dat de ChatGPT brief al een hele nette eerste opzet is om zelf verder uit te breiden. Cv lekker pimpen, even kijken wat hip is tegenwoordig (kleuren van het bedrijf waar je solliciteert is altijd goed). Je eigen functie wat aandikken, wellicht maak je er nog een aparte manager a.i. rol van. Of afdelingscoördinator ofzo... Moet in ieder geval genoeg zijn om vaker op gesprek te komen.
En als je dat dan handig aanpakt en geen totaalidioot bent moet je toch binnen redelijke tijd ergens leiding kunnen geven aan een teampje.

[ Voor 32% gewijzigd door St@m op 07-06-2024 19:27 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Omdat leiding geven meer is dan de dagelijkse beslommeringen. Hoe vervelend het ook is om te moeten horen, je zult niet verder komen waar je nu zit, en je zit inderdaad wel in een slachtofferrol.

Waarom wil je verder omhoog, is dat wel duidelijk voor je? Ik zit ook in een hierarchische organisatie, heb een middle management functie en heb besloten niet verder omhoog te willen gaan. Het is het me niet waard. Gebrek aan ambitie is niet altijd slecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
[...]

Het gaat er niet om wat jij vind, het gaat erom wat de huidige teammanagers en afdelingsmanager vinden. En die mening die kennen we, niet geschikt.

M.a.w. ze zien je niet als een van hun en/of niet als iemand met de juiste kwaliteiten.

Het gaat er niet om of je de taakjes goed kunt afwerken, het gaat erom dat je het team beter kunt maken, op de juiste manier met collega managers kunt samenwerken, etc.

En als ik zo je berichtjes lees zie ik in ieder geval niet iemand die luistert en enige zelfreflectie heeft. En ik moet m’n best doen om niet te denken dat je gewoon een beetje een raar/naar persoon bent.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 07-06-2024 19:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

Al eens bedacht dat iemand je de verkeerde tips heeft gegeven en je daar nu volledig blind op vaart? :)

Kan je vertellen hoe dit in het bedrijfsleven meestal gaat: je gaat met je leidinggevende zitten, maakt je wensen kenbaar, overlegt wat er voor nodig is en hoe daar te komen. Of krijgt te horen dat de kans heel klein is. En niet dat je maar op eigen kosten dure trainingen moet gaan doen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

gambieter schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:21:
Waarom wil je verder omhoog, is dat wel duidelijk voor je? Ik zit ook in een hierarchische organisatie, heb een middle management functie en heb besloten niet verder omhoog te willen gaan. Het is het me niet waard. Gebrek aan ambitie is niet altijd slecht.
Die herken ik. Inhoudelijk wil ik een stap maken. In de mogelijkheden van ontwikkelen van medewerkers wil ik een stap maken (vind het begeleiden/coachen van leidinggevenden erg leuk).

Maar al het (bedrijfs)politieke gekonkel en bokito-gedrag maakt dat ik beetje afhaak. In mijn eigen organisatie is mijn bestemming bereikt, maar wat nu? Alle verwachting is stapje omhoog (als ik gesprekken aanga met o.a. bureau's) maar als ik eerlijk ben, heb ik daar niet zo zin in. Te hoog eikel gehalte in die lagen.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyberpope op 07-06-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Cyberpope schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:25:
Maar al het (bedrijfs)politieke gekonkel en bokito-gedrag maakt dat ik beetje afhaak. In mijn eigen organisatie is mijn bestemming bereikt, maar wat nu.
In mijn geval: vervroegd pensioen :+

Ik heb geen zin meer om elders weer opnieuw te beginnen en mis ook de energie. Ik heb genoeg te doen, mijn wetenschappelijk onderzoek is mijn drijfveer en het onderwijs en management betalen het salaris en de pensioenpremie.

Voor de TS: wat denk je te bereiken met een hogere functie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:11
[...]
de mensen die wél teammanager, afdelingshoofd en directeur etc zijn, zijn die ook geboren als teammanager, afdelingshoofd en directeur? Je moet toch ergens starten om ervaring op te doen of ben ik nou gek?
*knip* dit soort algemeenheden zonder onderbouwing helpen niet

[ Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 08-06-2024 15:24 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

[...]
Hoezo ben ik kansloos voor een functie die ik al uitvoer? Ik zit de vergaderingen voor, ik voer de P&O taken van de afdeling uit, ik leid de projecten, ik begeleid en coach de mensen, ik zit weekstarts en MD vergaderingen voor, ik ben de schakel tussen afdeling en beleid en ik ben degene die mensen verbind en motiveert. Waarom ben ik niet geschikt? Ik voer het werk al uit?
Nee je voert niet “het” werk uit.
Je voert het corvee uit. En nog met rugdekking van je huidige manager ook, want hij is en blijft verantwoordelijk.
Wat doet jouw manager de rest van de week? Hij zit te borrelen met de directeur, en zet de grote lijnen uit, terwijl jij de klusjes uitvoert zonder credit en Calimero kraait.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Rukapul
[...]

Dat je deze vragen moet stellen (of als verweer in stelling brengt) geeft het antwoord al.

Je lijkt niet te zien wat een manager (ook) doet. Je noemt allerlei taken maar niet een waarom je ook goed leiding geeft. Je herkent niet dat een manager niet per se open kaart speelt of (geheel) eerlijk is. Je organisatie awareness lijkt laag.

Heel concreet: men wil je niet, men wil dat gedram niet, men geeft tips die wel in de juiste richting zitten maar met nul geloof of intentie. En dat alles herken je niet.

Manager zijn gaat niet (alleen) om wat je aan taken uitvoert (zal goed zitten) of hoe schriftelijk vaardig je bent (waarschijnlijk over the top).

Manager zijn is ook (zelf)leiderschap in je hebben, en weten wat je wanneer moet doen en zeggen. Hier zien we veel anti-signalen.

Daarom de tip om eens meer ontspannen voor een teamleider rol te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

chaoscontrol schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:35:
[...]

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat ze er niet zijn gekomen door hun kunnen. Dat staat niemand in de weg om het goed te leren als ze daar eenmaal zitten.
Dus ze zijn er gekomen omdat er mensen zijn die hun competenties herkende voordat ze volledig ontwikkeld en zichtbaar waren? Dan zijn we het eens.

Je doet net of iedereen in een managementplek die verdiend heeft door zich in te slijmen, om te kopen, chanteren, omhoog neuken of andere wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
Cyberpope schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:11:
[...]

1) Ja, de eisen die je noemt zijn standaard. Die vragen wij ook. Maar de afgelopen jaren niemand kunnen vinden die er aan voldeed. 3x iemand aangenomen die uit de uitvoering kwam. Zelf kwam ik 5 jaar geleden ook van buiten de gemeente (wel management ervaring op MT-niveau).

2) Als je die reactie "geen ervaring" als krijgt op je brief en/of CV , is je brief niet goed. Klaar. Simpel.
Krijg je dat na een gesprek, is het een smoes, want dat hadden ze dan al in je CV kunnen zien. Liegen mag niet op CV, iets mooier voorstellen wel.

Nogmaals, als manager in sociaal domein wil ik eventueel wel een blik op je CV en brief werpen en feedback geven. Let wel zonder formele ervaring, moet je wel kijken naar managementfuncties in schaal 11 of 12. Hoger is denk ik een te grote sprong.

[...]

HIJ WIL JOU NIET!!!!!!! Klaar! punt! Wellicht heeft hij als reden dat je ooit een keer de verkeerde sokken aan hebt gehad of <vul maar iets in>. Maakt niet uit. Zelfs ik lees aan jouw posts dat hij jou niet wil. En dan is het klaar. Dan ben je kansloos. Die boodschap niet kunnen snappen, maakt je per definitie ongeschikt voor een managementfunctie en helemaal in een politiek organistatie (hoe is je organisatie en politieke sensitiviteit?)
Dit is bijvoorbeeld een van mijn brieven (ik heb de brief eerst doorgenomen met mijn loopbaanadviseur en coach alvorens ik de brief had versuurd):

Betreft: Sollicitatie voor de functie Teammanager xx

Geachte heer/mevrouw,

Met grote interesse en enthousiasme solliciteer ik naar de functie van Teammanager xx bij de gemeente xxxx. Deze rol spreekt mij bijzonder aan vanwege mijn passie voor het coördineren van complexe processen en mijn ervaring met het ondersteunen van teams en het verbeteren van administratieve procedures binnen een gemeentelijke context.

In mijn huidige functie als xxx bij xxx binnen de gemeente xx heb ik de afgelopen tien jaar gewerkt met verschillende xxx. Deze rol heeft mij waardevolle ervaring gegeven in het beheren van complexe caseloads, het coördineren van integrale oplossingen en het samenwerken met diverse stakeholders zoals zorginstellingen, maatschappelijke organisaties en gemeentelijke diensten. Mijn focus ligt hierbij altijd op het creëren van een inclusieve en veilige omgeving waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt.

Gedurende mijn tijd bij de xxx heb ik ook verschillende coördinerende en management ondersteunende taken uitgevoerd. Deze verantwoordelijkheden hebben mij in staat gesteld om essentiële managementvaardigheden te ontwikkelen, zoals strategische planning, teamcoördinatie en het ondersteunen van het management bij besluitvormingsprocessen. Deze ervaring heeft mij goed voorbereid om als manager te kunnen werken en met succes teams te leiden en te coachen.

Een van mijn belangrijkste bijdragen is het ontwikkelen en implementeren van xxxx. Dit gestructureerde xx, inclusief xxx en xxx, heeft de integratie en productiviteit van xxx aanzienlijk verbeterd. Deze ervaring sluit naadloos aan bij de functie van Teammanager xxx, waar coaching en teamontwikkeling centraal staan.
Ik ben tevens een vast aanspreekpunt voor mijn directe collega's en neem ik veel management gerelateerde taken op mij zoals het afhandelen van P&O zaken en coaching gesprekken voeren met directe collega's.

Daarnaast heb ik in aanloop naar xxxxx, dat start in xx, alvast verschillende opleiding en cursussen gevolgd bij Nyenrode, de Baak en Schouten en Nelissen. Deze kennis heeft mij waardevolle kennis en vaardigheden opgeleverd die direct toepasbaar zijn in mijn dagelijkse werkzaamheden en die mij voorbereiden op toekomstige uitdagingen in een leidinggevende rol. Deze kennis maakt mij tevens uitstekend geschikt voor de functie van Teammanager xx.

Ik ben vastberaden om bij te dragen aan de verdere professionalisering en vereenvoudiging van het xxx in xxx. Mijn ervaring met strategische sturing, het aanjagen van veranderprocessen en het opbouwen van sterke samenwerkingsverbanden zal van grote waarde zijn in deze rol. Daarnaast ben ik een toegankelijke en benaderbare leider die investeert in de ontwikkeling en het vakmanschap van medewerkers.

De mogelijkheid om direct bij te dragen aan het verbeteren van het xxxproces en daarmee de dienstverlening aan zowel interne als externe stakeholders motiveert mij enorm. Ik ben ervan overtuigd dat mijn ervaring en vaardigheden een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het succes van het xxteam en de gemeente xxx als geheel.

Graag licht ik mijn motivatie en ervaring verder toe in een persoonlijk gesprek en bespreek ik hoe ik kan bijdragen aan het realiseren van de ambities voor het xx binnen de gemeente.
Met hartelijke groet,

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:17
@Nynke2 Bijna alles is hier al gezegd. Waar ik op blijf hangen is dat je er op blijft hameren dat je al die management taken uitvoert en het al bent. En volgens mij zit je blinde vlek precies daar. Op de werkvloer ben je wellicht steengoed en kan je die verbindende factor zijn en vergaderingen voorzitten, maar zolang je niet een of meerdere niveaus hoger mee schaakt op de borden waar je managers en de managers daar boven aan het schaken zijn, ben je geen manager. Manager zijn is ook de politiek snappen. Ook impopulaire beslissingen kunnen nemen. Ook moeilijke gesprekken met mensen voeren in plaats van altijd lief en meegaand en begripvol zijn. En boven alles: een organisatiesensitiviteit en zelfreflecterend vermogen hebben. Het feit dat je binnen dezelfde organisatie op ongeveer alle functies hebt gesolliciteerd waar ook maar het woord “manager” in voor komt geeft voor mij dus juist aan dat het daar mis gaat. En als mensen echt zouden vinden dat je dat allemaal perfect deed, zou je die kans al lang gehad hebben of in positieve zin opgevallen moeten zijn bij een ander team of onderdeel in je eigen organisatie. Of zou op zijn minst je naam rondgezongen moeten hebben: “Nieuwe manager nodig? Bel Nynke2 even. Die staat te popelen en lijkt ontzettend geschikt.”
Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:44:
[...]
Dit is bijvoorbeeld een van mijn brieven (ik heb de brief eerst doorgenomen met mijn loopbaanadviseur en coach alvorens ik de brief had versuurd):
Er staan nog een aantal zaken in die kunnen herleiden naar jou. Even aanpassen nog.

Verder: prima brief. Tikkie saai maar prima voldoende om uitgenodigd te moeten worden voor een gesprek. Dat betekent voor mij dus dat je naam besmet is (kan ook niet anders na zoveel sollicitaties) en je binnen je huidige gemeente geen kans meer maakt.

[ Voor 19% gewijzigd door donleone83 op 07-06-2024 19:48 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Het mooiste geheim dat er bestaat: een genie zijn en de enige zijn die het weet.
― Mark Twain

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Als je coach zegt dat dit een perfecte brief is, andere coach zoeken. Dit is geen goede brief. Te lang, te veel opsomming en waarom wil je dit nu wordt niet duidelijk (overigens is een brief lastig te beoordelen zonder de vacature te kennen). Welke management vaardig heb je? Afgezien van het gooien met termen.

Een brief met deze inhoud zou ik doorspelen aan een college die een procesmanager zoekt, maar afwijzen als teammanager. (eerste reactie, ook erg afhankelijk van andere reacties).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

"Als ik op soortgelijke functies buiten kijk, dan zeggen ze dat mijn salaris absurd hoog is voor het werk wat ik uitvoer en dat ze dat niet kunnen evenaren"
Waarom geef je überhaupt aan wat je verdient? Je moet je kaarten tegen je borst houden.

Mijn ervaring met het rijk (niet per se gemeentes) is dat je niet daadwerkelijk managementtaken kunt uitvoeren, daarvoor zul je echt gemandateerd of plaatsvervangend moeten zijn. Je zult wellicht teamlead zaken doen, dat geloof ik direct. Kun je wellicht die managementtaken duiden in dit topic?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Rukapul
[...]

Geachte heer/mevrouw,

Met grote interesse en enthousiasme solliciteer ik naar de functie van Teammanager xx bij de gemeente xxxx. Deze rol spreekt mij bijzonder aan vanwege mijn passie voor het coördineren van complexe processen en mijn ervaring met het ondersteunen van teams en het verbeteren van administratieve procedures binnen een gemeentelijke context.

In mijn huidige functie als xxx bij xxx binnen de gemeente xx heb ik de afgelopen tien jaar gewerkt met verschillende complexe doelgroepen. Deze rol heeft mij waardevolle ervaring gegeven in het beheren van complexe caseloads, het coördineren van integrale oplossingen en het samenwerken met diverse stakeholders zoals zorginstellingen, maatschappelijke organisaties en gemeentelijke diensten. Mijn focus ligt hierbij altijd op het creëren van een inclusieve en veilige omgeving waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt.

Gedurende mijn tijd bij de xxx heb ik ook verschillende coördinerende en management ondersteunende taken uitgevoerd. Deze verantwoordelijkheden hebben mij in staat gesteld om essentiële managementvaardigheden te ontwikkelen, zoals strategische planning, teamcoördinatie en het ondersteunen van het management bij besluitvormingsprocessen. Deze ervaring heeft mij goed voorbereid om als manager te kunnen werken en met succes teams te leiden en te coachen.

Een van mijn belangrijkste bijdragen is het ontwikkelen en implementeren van een inwerkprogramma voor nieuwe collega's. Dit gestructureerde onboardingproces, inclusief mentorschap en regelmatige coaching sessies, heeft de integratie en productiviteit van nieuwe medewerkers aanzienlijk verbeterd. Deze ervaring sluit naadloos aan bij de functie van Teammanager xxx, waar coaching en teamontwikkeling centraal staan.
Ik ben tevens een vast aanspreekpunt voor mijn directe collega's en neem ik veel management gerelateerde taken op mij zoals het afhandelen van P&O zaken en coaching gesprekken voeren met directe collega's.

Daarnaast heb ik in aanloop naar het xxx traject, dat start in xx, alvast verschillende opleiding en cursussen gevolgd bij Nyenrode, de Baak en Schouten en Nelissen. Deze kennis heeft mij waardevolle kennis en vaardigheden opgeleverd die direct toepasbaar zijn in mijn dagelijkse werkzaamheden en die mij voorbereiden op toekomstige uitdagingen in een leidinggevende rol. Deze kennis maakt mij tevens uitstekend geschikt voor de functie van Teammanager xx.

Ik ben vastberaden om bij te dragen aan de verdere professionalisering en vereenvoudiging van het xxxlandschap in xxx. Mijn ervaring met strategische sturing, het aanjagen van veranderprocessen en het opbouwen van sterke samenwerkingsverbanden zal van grote waarde zijn in deze rol. Daarnaast ben ik een toegankelijke en benaderbare leider die investeert in de ontwikkeling en het vakmanschap van medewerkers.

De mogelijkheid om direct bij te dragen aan het verbeteren van het xxxproces en daarmee de dienstverlening aan zowel interne als externe stakeholders motiveert mij enorm. Ik ben ervan overtuigd dat mijn ervaring en vaardigheden een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het succes van het xxteam en de gemeente xxx als geheel.

Graag licht ik mijn motivatie en ervaring verder toe in een persoonlijk gesprek en bespreek ik hoe ik kan bijdragen aan het realiseren van de ambities voor het xxeproces binnen de gemeente.
Met hartelijke groet,
En niemand gaf aan dat dit over the top is?

Het doet mij denken aan cover letters van jonge net afgestudeerde kandidaten uit zuidoost Azië met de mooiste aanbevelingsbrieven.

Een sollicitatie is geen schriftelijke legpuzzel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:54
Ik vrees dat de beste optie is om buiten je huidige organisatie te zoeken naar een functie van teamleider
Doe dat een jaar of 2 en je hebt een ingang en ambitieus genoeg vanzelf door naar management.

Optie 2 is het probleem bij je manager neerleggen.
Groeiplan afspreken en hem laten lobbyen voor teamleidersfunctie

[ Voor 23% gewijzigd door D-dark op 07-06-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
Rukapul schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:54:
[...]

En niemand gaf aan dat dit over the top is?

Het doet mij denken aan cover letters van jonge net afgestudeerde kandidaten uit zuidoost Azië met de mooiste aanbevelingsbrieven.

Een sollicitatie is geen schriftelijke legpuzzel!
Hoe zou ik de brief dan wel moeten opstellen? Als ik dingen weglaat dan is de brief weer te simpel. Als ik dit zelf van iemand anders zou lezen zou ik in ieder geval geïnteresseerd zijn in de persoon en wel op gesprek uitnodigen omdat er wel inhoud lijkt te zijn. Als de brief simpeler is dan komt het toch te simpel en makkelijk over? Als ik met een ''over the top'' brief al niet gekozen word dan al helemaal niet met een simpele brief denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
Cyberpope schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:52:
[...]

Als je coach zegt dat dit een perfecte brief is, andere coach zoeken. Dit is geen goede brief. Te lang, te veel opsomming en waarom wil je dit nu wordt niet duidelijk (overigens is een brief lastig te beoordelen zonder de vacature te kennen). Welke management vaardig heb je? Afgezien van het gooien met termen.

Een brief met deze inhoud zou ik doorspelen aan een college die een procesmanager zoekt, maar afwijzen als teammanager. (eerste reactie, ook erg afhankelijk van andere reacties).
Maar snap je nu wat ik bedoel? Jij geeft nu bijv. aan dat je wel potentie ziet op basis van mijn brief want je zou mij wel aanraden op een procesmanager functie. Ik zie dit echter niet terug bij andere mensen. Niemand heeft tot nu toe gezegd dat ze mij willen aannemen of willen aanraden voor een andere functie terwijl mijn brieven steeds in dit soort setting worden opgesteld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Iedereen gaat schieten, dus op deze manier op een brief reageren is lastig. Maar b.v. dit stukje.

Belangrijkste wat we tegenwoordig zoeken in managers tegenwoordig is motiveren, ontwikkelen van personeel, behouden daarvan en zorgen dat ze resultaten bereiken (zij bereiken die, jij niet). Of te wel leiderschap (persoonlijk en richting team) En daar lees ik niets van terug. Regelen, coördineren en verbeteren van processen zijn geen teammanager taken. Dat zijn zaken voor kwaliteitsmedewerkers, procesmanagers, applicatiebeheerders, etc. Dus waarom wil je teammanager worden? Waar ze je "grote interesse en enthousiasme?" Want deze taken doe je al (zie de rest van je brief), ,dus blijf lekker zitten waar je zit (die reacties snap ik nu als je ik brief lees).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:58:
[...]

Maar snap je nu wat ik bedoel? Jij geeft nu bijv. aan dat je wel potentie ziet op basis van mijn brief want je zou mij wel aanraden op een procesmanager functie. Ik zie dit echter niet terug bij andere mensen. Niemand heeft tot nu toe gezegd dat ze mij willen aannemen of willen aanraden voor een andere functie terwijl mijn brieven steeds in dit soort setting worden opgesteld
Nee je leest niet goed. Ik zou het doorzetten naar een collega als die een procesmanager zoekt omdat ik denk dat dat een functie is die beter bij je zou passen. Procesmanager is overigens bij ons een uitvoerende functie.
Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:56:
[...]

Hoe zou ik de brief dan wel moeten opstellen? Als ik dingen weglaat dan is de brief weer te simpel. Als ik dit zelf van iemand anders zou lezen zou ik in ieder geval geïnteresseerd zijn in de persoon en wel op gesprek uitnodigen omdat er wel inhoud lijkt te zijn. Als de brief simpeler is dan komt het toch te simpel en makkelijk over? Als ik met een ''over the top'' brief al niet gekozen word dan al helemaal niet met een simpele brief denk ik
Nee, zo werkt het niet. En dat zou een goede coach je ook vertellen.

Brief max 1A4 en 3 max 4 alinea's. Geen herhaling wat ik ook uit je CV kan halen. Kort en bondig formuleren is een kwaliteit die erg gewild is.
Kom ook al bedrijven tegen die zelfs CV op Max 1 A4 willen. Vind ik dom gelul, maar kan wel door te verwijzen naar je linkedin profiel. 8 pagina's CV, zit ik ook niet op te wachten.

[ Voor 40% gewijzigd door Cyberpope op 07-06-2024 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
donleone83 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:45:
Op de werkvloer ben je wellicht steengoed
Nope, zeker weten van niet, want dan was ze al lang doorgegroeid. Ze mist de kwaliteiten die nodig zijn.

@Nynke2 ik heb nog geen puntje kritiek gezien op jezelf. Waar ben je slecht in? Wat is je zwakke plek?
Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:09:
maar ondanks deze cursussen en opleidingen krijg ik steeds te horen ''ga maar eerst even ervaring opdoen binnen je eigen team'' ''groei maar eerst door binnen je eigen team'' terwijl mijn eigen afdelingshoofd zegt ''ga maar buiten het team kijken of ze je willen aannemen''.
[...]

Hij belde mij met de mededeling ''omdat je een vaste aanstelling hebt moet ik je bellen om je af te wijzen anders had ik je niet eens gebeld'' ''mijn wenkbrauwen schoten omhoog toen ik zag dat je in jouw rol durfde te solliciteren op deze rol''. Dus ik vroeg netjes om uitleg. ''Nou, ik zou als ik jou was op je eigen niveau kijken of je kan netwerken en op je eigen afdeling kijken of je kan doorgroeien want dit is niet de manier''.
Dit is een raar verhaal.
Het klinkt alsof je een zware 'senior' bent in je team en daardoor logisch zou door kunnen groeien, maar iedereen die 'boven' je staat heeft het over groeien in je huidige functie of een stap opzij zetten om daar eerst verder te groeien.

Het klinkt bijna alsof je een 'hele lichte' rol hebt.

Kun je (eventueel in mo-tags) je huidige functienaam geven (of lees ik er ergens overheen)?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rukapul
Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:56:
[...]

Jawel.

Je bent zeer ervaren in X. Je bent op zoek naar een teamleiderfunctie om in een leidingevende rol te groeien. De functie bij Y spreekt je erg aan. Dat past ook want bij Z vervulde je al veel van de werkzaamheden informeel als rechterhand van de teamleider/manager. Op de afdeling herkent men je als drijvende kracht. Als voorbereiding heb je de afgelopen jaren opleidingen gevolgd bij A, B en C. Graag breng je het nu in de praktijk bij Y.

Schrijven is de kunst van het weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
Cyberpope schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:00:
[...]

Iedereen gaat schieten, dus op deze manier op een brief reageren is lastig. Maar b.v. dit stukje.

Belangrijkste wat we tegenwoordig zoeken in managers tegenwoordig is motiveren, ontwikkelen van personeel, behouden daarvan en zorgen dat ze resultaten bereiken (zij bereiken die, jij niet). Of te wel leiderschap (persoonlijk en richting team) En daar lees ik niets van terug. Regelen, coördineren en verbeteren van processen zijn geen teammanager taken. Dat zijn zaken voor kwaliteitsmedewerkers, procesmanagers, applicatiebeheerders, etc. Dus waarom wil je teammanager worden? Waar ze je "grote interesse en enthousiasme?" Want deze taken doe je al (zie de rest van je brief), ,dus blijf lekker zitten waar je zit (die reacties snap ik nu als je ik brief lees).
Ik ben heel goed in netwerken, onderhandelen, lobbyen en een echte mensenmens. Ik ben echt een sfeermaker en ik kan heel goed individueel maar ook in groepsniveau mensen motiveren en koppelen aan elkaar zodat ze samenwerken met elkaar (waardoor ik minder hoef te doen en alleen faciliteer). Ik zou daarom een rol als procesmanager of kwaliteitsmanager niet leuk vinden omdat dat (grotendeels) gericht is op processen. Ik vind het leuk om samen te werken naar een doel maar vooral te delegeren op een leuke manier. Op een manier dat de mensen om mij heen (zonder dat ze dat zelf door hebben) intrinsiek gemotiveerd worden (door mij) en de taken zelf uitvoeren (waarbij ik ze faciliteer) zodat we gezamenlijk tot een doel komen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Anoniem: 1760466

Ik zou sowieso per direct stoppen met al die extra managertaken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BiBi
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-06 16:23
Brief veel te lang. Helft is ervaring en dat hoort in je CV. Motivatie ontbreekt. En op welke vacature is dit een reactie. Anders kun je niet zeggen of de brief goed is. En informeer jezelf bij de contactpersoon in de vacature tekst. Bedennk dat niemand je tegenhoudt om niet te solliciteren. Dat ze je wel/niet moeten uiten ze met enthousiasme.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

Geachte heer/mevrouw,

In mijn huidige functie als xxx bij xxx binnen de gemeente xx heb ik de afgelopen tien jaar gewerkt met verschillende complexe doelgroepen. Deze rol heeft mij waardevolle ervaring gegeven in het beheren van complexe caseloads, het coördineren van integrale oplossingen en het samenwerken met diverse stakeholders zoals zorginstellingen, maatschappelijke organisaties en gemeentelijke diensten. Mijn focus ligt hierbij altijd op het creëren van een inclusieve en veilige omgeving waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt.

Een van mijn belangrijkste bijdragen is het ontwikkelen en implementeren van een inwerkprogramma voor nieuwe collega's. Dit gestructureerde onboardingproces, inclusief mentorschap en regelmatige coaching sessies, heeft de integratie en productiviteit van nieuwe medewerkers aanzienlijk verbeterd. Deze ervaring sluit naadloos aan bij de functie van Teammanager xxx, waar coaching en teamontwikkeling centraal staan.

Daarnaast heb ik in aanloop naar het xxx traject, dat start in xx, alvast verschillende opleiding en cursussen gevolgd bij Nyenrode, de Baak en Schouten en Nelissen. Deze kennis heeft mij waardevolle kennis en vaardigheden opgeleverd die direct toepasbaar zijn in mijn dagelijkse werkzaamheden en die mij voorbereiden op toekomstige uitdagingen in een leidinggevende rol. Deze kennis maakt mij tevens uitstekend geschikt voor de functie van Teammanager xx.

Ik ben vastberaden om bij te dragen aan de verdere professionalisering en vereenvoudiging van het xxxlandschap in xxx. Mijn ervaring met strategische sturing, het aanjagen van veranderprocessen en het opbouwen van sterke samenwerkingsverbanden zal van grote waarde zijn in deze rol. Daarnaast ben ik een toegankelijke en benaderbare leider die investeert in de ontwikkeling en het vakmanschap van medewerkers.

Graag licht ik mijn motivatie en ervaring verder toe in een persoonlijk gesprek en bespreek ik hoe ik kan bijdragen aan het realiseren van de ambities voor het xxeproces binnen de gemeente.
Met hartelijke groet,
Na de eerste alinea stopte ik al met lezen. Al je ervaring staat in je cv, niet in je brief. Die cursussen hoef je niet individueel te noemen. Gewoon kennis en vaardigheden aangevuld met diverse direct toe te passen trainingen. Ik lees een keer of 3 het zelfde in je brief terug. Dit is twee kantjes a4, dat kan prima in een paar regels.

En ik lees idd alleen maar voorbereiding en coördinatie, geen enkele management verantwoordelijkheid.

Je cv is wie je bent, wat je gedaan hebt en doet en reflecteert je waarde voor een organisatie of positie. Je cv is de kers op de taart. Dit is een epistel met herhaling waarin je krampachtig probeert aan te geven waarom je geschikt probeert over te komen. Nofi, maar dat is hoe ik het lees :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:06:
[...]

Ik ben heel goed in netwerken, onderhandelen, lobbyen en een echte mensenmens. Ik ben echt een sfeermaker en ik kan heel goed individueel maar ook in groepsniveau mensen motiveren en koppelen aan elkaar zodat ze samenwerken met elkaar (waardoor ik minder hoef te doen en alleen faciliteer). Ik zou daarom een rol als procesmanager of kwaliteitsmanager niet leuk vinden omdat dat (grotendeels) gericht is op processen. Ik vind het leuk om samen te werken naar een doel maar vooral te delegeren op een leuke manier. Op een manier dat de mensen om mij heen (zonder dat ze dat zelf door hebben) intrinsiek gemotiveerd worden (door mij) en de taken zelf uitvoeren (waarbij ik ze faciliteer) zodat we gezamenlijk tot een doel komen.
Says who? Al je collega's, managers, andere afdelingen? Krijg je dat constant als positieve feedback terug? Of je eigen hoofd die de aanname doet dat dat keiharde proberen wat je doet, de juiste manier is om hogerop te komen? (Hint: dat is het blijkbaar niet ;) ).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:35
Je bent zo goed dat je zowel een loopbaanadviseur als een coach hebt en tegelijkertijd al 10 jaar bent vastgeroest.

Denk dat je eerst iemand nodig hebt die een spiegel voor je houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
gambieter schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:28:
[...]

In mijn geval: vervroegd pensioen :+

Ik heb geen zin meer om elders weer opnieuw te beginnen en mis ook de energie. Ik heb genoeg te doen, mijn wetenschappelijk onderzoek is mijn drijfveer en het onderwijs en management betalen het salaris en de pensioenpremie.

Voor de TS: wat denk je te bereiken met een hogere functie?
Mijn kracht zit in het motiveren en faciliteren van andere mensen. Ik heb veel cursussen en opleidingen gedaan met betrekking tot leidinggeven en ik haal daar echt mijn kracht uit. In mijn huidige functie is er (buiten management om) geen andere functie waarbij je hogerop gaat. De eerst volgende stap hogerop is management. Ik doe mijn huidige werk al 10 jaar waardoor er geen uitdaging meer inzit. Ik kan niks meer bijleren en het werk wordt ook eentonig omdat ik het al zolang doe.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik zit nu naar een aflevering van The Big Bang Theory te kijken, sorry dat ik het zeg naar je lijkt in al je reacties en manier van reageren erg op Sheldon Cooper, vol van je zelf zijn, geen mindere kanten van je zelf herkennen, je vind je zelf helemaal top. Als je die serie niet kent zou ik echt eens kijken misschien opent het je ogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Dit is al een stuk waardevoller dan die hele brief. Elke recruiter en coach kan je dat vertellen. Dit mist de brief. Hier gaan mensen op aan, niet op de technische opsommingen in je brief. Hier zie ik stukken van jou als persoon, niet in die brief.

Wel zoals de @The Eagle aangeeft bewijs voor deze dingen verwerken in je CV. Eigenlijk moet dit alles spreken uit je CV en moet de brief vooral gericht zijn op waarom specifiek die functie en waarom specifiek bij die gemeente. Dat willen mensen lezen.

Maar nogmaals. Zoek een betere coach.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 07-06-2024 20:24 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:54
xminator schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:13:
Je bent zo goed dat je zowel een loopbaanadviseur als een coach hebt en tegelijkertijd al 10 jaar bent vastgeroest.

Denk dat je eerst iemand nodig hebt die een spiegel voor je houdt.
Die spiegel is tweakers aan voorhouden maar ze ziet zichzelf niet door een bord voor haar hoofd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nynke2
ramrodwillem schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:19:
Ik zit nu naar een aflevering van The Big Bang Theory te kijken, sorry dat ik het zeg naar je lijkt in al je reacties en manier van reageren erg op Sheldon Cooper, vol van je zelf zijn, geen mindere kanten van je zelf herkennen, je vind je zelf helemaal top. Als je die serie niet kent zou ik echt eens kijken misschien opent het je ogen.
Ik ben absoluut niet vol van mezelf. Als dat zo is overgekomen mijn oprechte excuses! Ik heb mijn sterke punten en kwaliteiten aangegeven omdat er werd gevraagd waarom ik wel geschikt zou zijn voor de rol. Ik vond het daarom niet relevant om mijn verbeterpunten te benoemen (die ik zeker ook heb). Mijn verbeterpunten zijn dat ik toch wel onzeker ben (dat is ook de reden waarom ik deze topic heb gestart omdat ik écht die stap hogerop wil zetten maar onzeker ben (geworden?) omdat het maar niet lukt en ik niet inzie waar het aan kan liggen). Daarnaast heb ik vaak de neiging om mezelf weg te cijferen om een bepaalde doel te behalen (in dit geval is dat heel veel taken op mij nemen zonder daar waardering voor te krijgen of erop vooruit te gaan). Ik ben daarnaast zeer assertief en gemotiveerd wat drammerig kan overkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

d-vine schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:21:
[...]

Die spiegel is tweakers aan voorhouden maar ze ziet zichzelf niet door een bord voor haar hoofd
Gun het even de tijd om de kwartjes te laten vallen zeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:24
[...]

Even wat zaken vet gemaakt, valt je iets op :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
ybos schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:26:
[...]

Hij vraagt toch aan mij wat mijn taken zijn en wat IK doe? Moet ik dan zo antwoorden? ''Wij voeren ... taken uit op de afdeling en wij doen gezamenlijk ...''. Dan heeft die beste man toch nog steeds geen antwoord op zijn vraag omdat hij vraagt wat IK specifiek IK doe?

:Hoe antwoord jij als iemand aan jou vraagt wat JIJ kan? Reageer je dan ook in algemene zin of verwoord je het anders? Ik ben daar nu heel erg benieuwd naar?

Dus als ik nu aan jou vraag; ybos kan JIJ iets vertellen over welke taken JIJ uitvoert, wat antwoord je dan?

[ Voor 15% gewijzigd door Nynke2 op 07-06-2024 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:25
Oef wat herkenbaar. Niet over mezelf sprekend, maar iemand die ik heel goed ken. Heeft tientallen sollicitatiebrieven gestuurd, netwerkt met iedereen, kent iedereen, en iedereen geeft aan dat ze ‘het’ vooral moet doen. Deze persoon heeft relatief wel meer uitnodigingen ontvangen. Maar altijd volgt een afwijzing. Dan gaat het niet per se om leidinggevende functies, maar veel breder. Ook banen in instellingen binnen de sociale sector.

Ik ken deze persoon door en door. Iemand die zo graag wil helpen dat ze zichzelf wegcijfert op de momenten dat het er om gaat. Dat is op zich geen probleem als je weet dat je zo in elkaar zit en daarmee kunt omgaan. Dat is deze persoon niet het geval, eerder het tegenovergestelde; er wordt nog harder gewerkt om ‘die schuld’ in te lossen. Grenzen worden niet bewaakt en mensen gaan de persoon ‘gebruiken’. Zonder dat deze persoon het door heeft, en juist denkt dat ze hard werkt! Harder werken en beter je best doen helpen in dat geval helemaal niks kan ik je vertellen. Tijd om aan jezelf te werken.

Het willen helpen van mensen is een goede eigenschap, maar je moet echt beter leren om je grenzen te bewaken. Dit lijkt me eerder het werk van een specialist. Iemand die diep genoeg kan graven om de oorzaak van deze valkuil te achterhalen, en op te lossen.

Dan is het nog steeds de vraag of je geboren bent voor een leidinggevende rol. Ik ben zelf een vredestichter en loop van nature ook weg voor conflict. Inmiddels kan ik me beter handhaven na veel therapie, maar een geboren leider zal ik nooit worden en wil ik ook nooit worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ybos schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:26:
[...]

Ja, dat ze zichzelf verkoopt. Zoals bij een sollicitatie ook moet doen.
Dat zegt niets over haar in de omgang.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ybos
Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:29:
[...]

Hij vraagt toch aan mij wat mijn taken zijn en wat IK doe? Moet ik dan zo antwoorden? ''Wij voeren ... taken uit op de afdeling en wij doen gezamenlijk ...''. Dan heeft die beste man toch nog steeds geen antwoord op zijn vraag omdat hij vraagt wat IK specifiek IK doe?

:Hoe antwoord jij als iemand aan jou vraagt wat JIJ kan? Reageer je dan ook in algemene zin of verwoord je het anders? Ik ben daar nu heel erg benieuwd naar?

Dus als ik nu aan jou vraag; ybos kan JIJ iets vertellen over welke taken JIJ uitvoert, wat antwoord je dan?
Een van de weinige zaken die ik me herinner van (volgens mij) de middelbare school en schrijven: voorkom dat je de zin begint met ik.
(ipv: Ik herinner me als een van de weinige dingen... )

Daarnaast kreeg ik bij het lezen van de brief als eerste gedachte "bullshit bingo", maar het beoordelen van sollicitaties valt niet binnen mijn takenpakket dus die gedachte kan nergens op slaan.

[ Voor 10% gewijzigd door ybos op 07-06-2024 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nynke2
ybos schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:36:
[...]

Een van de weinige zaken die ik me herinner van (volgens mij) de middelbare school en schrijven: voorkom dat je de zin begint met ik.

Daarnaast kreeg ik bij het lezen van de brief als eerste gedachte "bullshit bingo", maar het beoordelen van sollicitaties valt niet binnen mijn takenpakket dus die gedachte kan nergens op slaan.
In de Nederlandse grammatica is er geen regel die voorschrijft dat zinnen niet met "ik" mogen beginnen. Het gebruik van "ik" aan het begin van een zin is volledig correct en wordt vaak toegepast in zowel formele als informele contexten. Hier zijn enkele voorbeelden uit de praktijk:

Ik ga naar school.
Ik vind dit een goed idee.
Ik heb gisteren een boek gelezen.

Deze zinnen zijn allemaal grammaticaal correct en volgen de standaard regels van de Nederlandse taal.

Stijlkwesties en Variatie
Hoewel het grammaticaal correct is, kan het herhaaldelijk beginnen van zinnen met "ik" soms als eentonig of zelfgericht worden gezien. Dit is echter een kwestie van stijl en niet van grammatica. Het is goed om variatie aan te brengen in je zinsstructuur om je taalgebruik interessanter en dynamischer te maken. Hier zijn enkele alternatieve manieren om dezelfde ideeën te uiten zonder met "ik" te beginnen:

Morgen ga ik naar school.
Dit lijkt me een goed idee.
Gisteren heb ik een boek gelezen
.
Autoritaire Bronnen
Laten we kijken naar enkele betrouwbare bronnen die bevestigen dat het beginnen van een zin met "ik" grammaticaal correct is:

Taalunie (de officiële Nederlandse taalorganisatie): De Taalunie biedt richtlijnen voor correct Nederlands en behandelt het gebruik van "ik" aan het begin van zinnen als volkomen normaal en acceptabel.

Nederlandse Grammatica Boeken: In veel gezaghebbende grammatica boeken wordt het gebruik van persoonlijke voornaamwoorden aan het begin van zinnen beschreven en goedgekeurd.

Conclusie
Het idee dat je volgens de grammatica geen zinnen met "ik" mag beginnen, is een misvatting. Het is volledig grammaticaal correct en wordt veelvuldig gebruikt in zowel geschreven als gesproken Nederlands. Terwijl het stilistisch variatie kan toevoegen om niet elke zin met "ik" te beginnen, is het absoluut niet fout om dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
ybos schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:36:
[...]

Bullshit bingo maar je hebt geen onderbouwing van waarom je dat vindt? Ok. Dus je kan niet beoordelen of het valt binnen de sollicitaties bla bla (daar ben je wel objectief) maar je vindt (op basis van niks?) wel dat het ''bullshit bingo'' is (dan ben je opeens op basis van niks niet objectief meer). Dit is dus de reden waarom ik niet hogerop kom. Mensen zoals jij zitten op beoordelende functies voor het aannemen van mensen en dan gaat het dus fout.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• ybos
Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:39:
[...]

In de Nederlandse grammatica is er geen regel die voorschrijft dat zinnen niet met "ik" mogen beginnen. Het gebruik van "ik" aan het begin van een zin is volledig correct en wordt vaak toegepast in zowel formele als informele contexten. Hier zijn enkele voorbeelden uit de praktijk:

Ik ga naar school.

Deze zinnen zijn allemaal grammaticaal correct en volgen de standaard regels van de Nederlandse taal.

Hoewel het grammaticaal correct is, kan het herhaaldelijk beginnen van zinnen met "ik" soms als eentonig of zelfgericht worden gezien. Dit is echter een kwestie van stijl en niet van grammatica. Het is goed om variatie aan te brengen in je zinsstructuur om je taalgebruik interessanter en dynamischer te maken. Hier zijn enkele alternatieve manieren om dezelfde ideeën te uiten zonder met "ik" te beginnen:

.
Autoritaire Bronnen
Laten we kijken naar enkele betrouwbare bronnen die bevestigen dat het beginnen van een zin met "ik" grammaticaal correct is:

Taalunie (de officiële Nederlandse taalorganisatie): De Taalunie biedt richtlijnen voor correct Nederlands en behandelt het gebruik van "ik" aan het begin van zinnen als volkomen normaal en acceptabel.

Nederlandse Grammatica Boeken: In veel gezaghebbende grammatica boeken wordt het gebruik van persoonlijke voornaamwoorden aan het begin van zinnen beschreven en goedgekeurd.

Conclusie
Het idee dat je volgens de grammatica geen zinnen met "ik" mag beginnen, is een misvatting. Het is volledig grammaticaal correct en wordt veelvuldig gebruikt in zowel geschreven als gesproken Nederlands. Terwijl het stilistisch variatie kan toevoegen om niet elke zin met "ik" te beginnen, is het absoluut niet fout om dit te doen.
Sow, gevoelig snaartje geraakt :?

letterlijk gezocht op "sollicitatiebrief en ik"

Volgens mij staat hieronder letterlijk jouw brief samengevat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8AoCVCuRsES7Wnqn1hL9QxS7CQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0YJm72JKz388C2QjkIA4RbvZ.png?f=fotoalbum_large

https://www.carrieretijge...-cv/fouten/ik-perspectief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nynke2
Citroentjuh schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:42:
Vage topic start, vervolgens allemaal reacties van TS die niets aanneemt van adviezen of ook maar een centimeter zelfreflectie toont… profiel vandaag geregistreerd…. Ik ben weg.
Waar staat dat ik geen adviezen aanneem? Ik neem zeker wel adviezen aan maar niet allemaal. Als je het hebt over adviezen waarin staat dat ik geen ambitie moet hebben en dat het niet voor mij is geschreven; inderdaad! die adviezen neem ik niet aan omdat ik dit graag wil en graag wil nadenken over mogelijkheden om wél te komen waar ik wil komen. Ik toon ook zeker zelfreflectie als je goed doorleest.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Conclusie
Je hebt 100% gelijk. En toch is het lelijk als er te veel zinnen met ik beginnen.

En deze reactie een voorbeeld is van hoe je normaal interactie aangaat, heb je daar ook nog iets te halen.
Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:44:
[...]

Waar staat dat ik geen adviezen aanneem? Ik neem zeker wel adviezen aan maar niet allemaal. Als je het hebt over adviezen waarin staat dat ik geen ambitie moet hebben en dat het niet voor mij is geschreven; inderdaad! die adviezen neem ik niet aan omdat ik dit graag wil en graag wil nadenken over mogelijkheden om wél te komen waar ik wil komen. Ik toon ook zeker zelfreflectie als je goed doorleest.
Advies moet je altijd dankbaar aannemen, welke advies dan ook. Of je er iets mee doet is een ander ding.
Wijs advies af en je wijst de persoon af. Giftige combinatie.

Je ziet hier echter ook veel mensen hier op je reageren. En zelfs afhaken. Daar zit een les.
Blijkbaar kom je zo over op mensen die je niet of zeer beperkt kennen.

[ Voor 40% gewijzigd door Cyberpope op 07-06-2024 20:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1760466

Maar wat is je huidige functie precies?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Conclusie: ik lees alleen maar dingen waarin je vol bent van je eigen gelijk, en de rest zit fout. Dat ze jou niet aannemen, dat je bepaalde kwaliteiten hebt, etc etc.
En toch wordt je keer op keer afgewezen.

Als je ergens naar wijst met je vinger, wijzen er 4 vingers naar jezelf. Dus echt: kijk eens in de spiegel. Neem wat er hier allemaal geschreven wordt ter harte als waardevolle feedback en als spiegel, en neem dat eens aan als waarheid.
En werk dan van daar uit.

Je hebt twee problemen: 1 is geen invloed, en twee is een ontzettend grote blinde vlek in je eigen doen en laten. Die twee versterken elkaar nu.

Een interne loopbaancoach gaat dat niet oplossen, zeker niet bij een gemeente. Wat jij nodig hebt is een goede coach die persoonlijkheid vooruit helpt. Die je laat inzien wat de oorzaak en het gevolg is van je gedrag op werk en van je manier van werken, die je helpt uit die slachtoffer rol te kruipen en het heft in eigen hand helpt nemen.

Zon traject kost je ca 2500 euro, net zoveel als die overpriced figuren van S&N of De Baak vragen voor hun trainingen, alleen heeft een goede coach blijvende impact op jou als persoon, zowel prive als in je werk.

En dit is iets dat je loopbaan coach of andere interne mentor bij een gemeente je nooit zal adviseren - is voor henzelf namelijk gevoelsmatig een zwaktebod omdat ze aangeven dat een ander hun werk beter zou kunnen ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Enne: bedenk je ook: als je alles kennelijk zo goed weet, waarom werkt het dan niet?

#einde spiegel

Slaap er maar eens een nachtje over :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:33
je reactie op de "ik" feedback in je brieven, een die overigens een coach je had kunnen geven de afgelopen 10 jaar is een trigger. Stel je je in sollicitatie gesprekken ook zo op, want dan snap ik de afwijzingen wel. Als je op deze manier met kritische vragen/opmerkingen of pittigere feedback omgaat ga je in de interne organisatie NOOIT naar een management functie. <punt>

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Ik ga naar school.

.
Autoritaire Bronnen

Conclusie
Uit interesse, heb je dit ergens vandaan gekopieerd of heb je dit zelf geschreven? In het laatste geval doe je wel heel erg veel moeite om het met iemand oneens te zijn die je een redelijk normaal taaladvies geeft. Als je in de echte wereld ook zo reageert op mensen dan kan dat best wel vreemd overkomen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:25
Een goede loopbaancoach zou je door moeten verwijzen als deze merkt dat het probleem dieper ligt. Bijvoorbeeld naar een psycholoog. Dat betekent niet dat je vol met trauma’s zit, maar misschien wel verkeerde gewoonten hebt aangeleerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Fornoo op 07-06-2024 20:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:29
Je zal niet de eerste collega zijn die jarenlang een teamleiders/managementfunctie ambieert en daarna erachter komt dat het helemaal niet zo leuk is al gedacht, maar eigenlijk een hoop zooi met zich meebrengt. Daarom oprecht de vraag: waarom wil je zo graag die functie (300+ sollicitaties waard)? Waar krijg je naast werk nog meer voldoening van? Wat als je deze functie wèl krijgt? Ga je over 2 jaar weer op een andere functie reageren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nynke2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:45:
[...]

Ik kom met bronnen zoals de officiële Nederlandse taalorganisatie en jij komt aan met een knipplakwerk uit ''carrieretijger?''. Ik kan je dan toch niet serieus nemen?
Ja want de gemiddelde recuiter en/of manager die besluit over jou aanname, leest eerder de carrieretijger dan een formeel taalboek.

Jij moet je aan de wereld aanpassen, niet andersom. Ik haat sommige trends in sollicitatieland. Vind ze oppervlakkig en dommig (zoals CV voor MT-functie op 1 A4) maar niet volgens is niet aangenomen worden. Zo simpel is het. Blijven staan op jou gelijk, blijf je staan waar je nu staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:01

Fiber

Beaches are for storming.

Als je ook maar een beetje wat kan en een beetje actief bent op LinkedIn met een goed ingevuld profiel en eventueel zo nu en dan een leuk berichtje dan hoef je toch helemaal niet te solliciteren? Dan wordt je als het goed is helemaal gek gebeld door recruiters etc. die jou maar wat graag ergens willen plaatsen en wellicht ook wel door HR managers die dringend op zoek zijn naar iemand met jouw profiel... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.