Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaddyBear
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 30-01 19:44
Ik ben net klaar met studeren en ik ben opzoek naar een baan. Mijn afgeronde studie was: Media Vormgever (MBO niveau 4) en DTP Allround (MBO niveau 3). Ik ben al 3 maanden aan het solliciteren maar ik kom niet verder!

Ik solliciteer via Indeed, nationale vacaturebank en Monsterboard. Mijn vaardigheden zijn ook heel erg breed, ik kan animeren, ontwerpen, websites maken met wordpress, video's editen en illustreren. Als een vacature 1 van de genoemde vaardigheid erin heeft staan solliciteer ik direct. Dus je kan wel zeggen dat ik niet picky ben over een baan.

Het afwachten van een reactie duurt ook vrij lang, ik kan bellen maar vaak nemen werknemers niet op of is de telefoonnummer niet meer beschikbaar. Daarom mail ik dan op de vraag of ze misschien naar mijn sollicitatie hebben gekeken. Daarop krijg ik nooit een antwoord op. Na 2 weken krijg ik een standaard mail dat ze met andere kandidaten verder gaan. (Sommige bedrijven laten dan ook hun vacature erop staan)

Ik ben gelukkig 1 keer uitgenodigd voor een gesprek, jammer genoeg was ik afgewezen voor een 2de gesprek.

Persoonlijk snap ik niet waarom ik niet word aangenomen. Docenten vertelde mij vaak dat ik makkelijk een baan kan vinden met mijn vaardigheden en dat de opleiding te makkelijk was voor mij in hun ogen. Nadat ik klaar was met mijn 2de stage bood mijn stageplaats een baan aan. Ik had dit afgewezen omdat het een 0 uren contract was met een uurloon van 9,70 wat ik best wel laag vond voor iemand die net afgestudeerd was (ik ben 23 dus dat was de minimumloon). Mijn begeleider vertelde me dat ik de beste stagiair was die hij ooit had en daarom mij een baan aanbood. Nu dat ik niks kan vinden voel ik me heel erg dom dat ik het had afgewezen.

Enige advies is welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Kan best zijn dat werkgevers door Corona nog even de kat uit de boom kijken, dit is een bijzondere tijd en waarschijnlijk ook bijzondere keuzes bij de werkgevers.
Hoe solliciteer je gewoon CV en motivatie, als je een creatief beroep hebt is het slim om er misschien een portfolio bij te doen.
Verder geen spijt hebben van dingen die je niet gedaan hebt zoals die oude stage, Zelfde geld had je nu een leuke baan voor 12 euro per uur en was je dolblij dat je er niet op in was gegaan.

Als je echt spijt hebt kan je natuurlijk nog een telefoontje plegen naar dat bedrijf/persoon en zeggen dat je er een tijdje over na hebt gedacht en toch liever terug komt. Desnoods verzin je een verhaal van een vaag bedrijf waar je via via terecht kwam en waar de sfeer verrot was maar dat je zo discreet bent dat je geen namen wil noemen.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaddyBear
Honesty schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:30:
Kan best zijn dat werkgevers door Corona nog even de kat uit de boom kijken, dit is een bijzondere tijd en waarschijnlijk ook bijzondere keuzes bij de werkgevers.
Hoe solliciteer je gewoon CV en motivatie, als je een creatief beroep hebt is het slim om er misschien een portfolio bij te doen.
Verder geen spijt hebben van dingen die je niet gedaan hebt zoals die oude stage, Zelfde geld had je nu een leuke baan voor 12 euro per uur en was je dolblij dat je er niet op in was gegaan.

Als je echt spijt hebt kan je natuurlijk nog een telefoontje plegen naar dat bedrijf/persoon en zeggen dat je er een tijdje over na hebt gedacht en toch liever terug komt. Desnoods verzin je een verhaal van een vaag bedrijf waar je via via terecht kwam en waar de sfeer verrot was maar dat je zo discreet bent dat je geen namen wil noemen.
Heel erg bedankt voor jouw reactie, Ik stuur inderdaad een CV met een motivatiebrief. Mijn CV is heel erg creatief opgebouwd en ik heb speciaal wordpress geleerd om mijn eigen site te maken als portfolio. Ik weet alleen niet of ik een link hier mag posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het valt niet mee om in deze economische tijd een baan te vinden, maar solliciteren is ook een vaardigheid die je moet leren. Misschien kun je je CV en begeleidende brief voorleggen aan iemand anders om te zien of daar verbeterpunten zitten. Ik wil er graag naar kijken, maar denk dat er andere Tweakers zijn die daar beter in zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
DaddyBear schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:32:
[...]

Heel erg bedankt voor jouw reactie, Ik stuur inderdaad een CV met een motivatiebrief. Mijn CV is heel erg creatief opgebouwd en ik heb speciaal wordpress geleerd om mijn eigen site te maken als portfolio. Ik weet alleen niet of ik een link hier mag posten.
Tenzij er verboden zaken op je portfolio staan, mag je 'm gewoon delen hier :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaddyBear
Hahn schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:40:
[...]

Tenzij er verboden zaken op je portfolio staan, mag je 'm gewoon delen hier :)
Oke dan deel ik het wel hier haha: https://vanarkeldesign.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021

Desnoods verzin je een verhaal van een vaag bedrijf waar je via via terecht kwam en waar de sfeer verrot was maar dat je zo discreet bent dat je geen namen wil noemen.
Jij doet je nickname eer aan :P

Ik heb eens als tip gekregen dat je juist eerst moet bellen, voordat je de sollicitatie gaat sturen. Je kan dan in je begeleidend schrijven verwijzen naar dat gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Ik zou voor een passende baan direct na het MBO niet een site maken in het Engels als je in Nederland solliciteert. Of communiceerde je op je stageplekken vooral in het Engels met internationale collega's?

Verder ben ik niet geheel bekend met deze bedrijfstak, maar ik stel mij zo voor dat van jou in een baan vooral 'productie' verwacht wordt, niet zo zeer de creativiteit die je nu uitstraalt. Zorg dat de sollicitatie weergeeft wat de (potentiële) werkgever horen wil.

En misschien een opmerking die je vaker gehoord hebt... zie je geen heil in een HBO-opleiding? Ik stel me zo voor dat je daarnaast dan goed kunt free-lancen en je portfolio uitbouwen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 11-09-2020 18:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Lastig. Je site en werk zien er prima uit (ik heb ook een grafische achtergrond). Niet teveel aan jezelf twijfelen. Ik zou proberen of je via je netwerk ergens aan de slag kunt. Wellicht nog eens contact opnemen met je leraren, misschien kunnen die ergens een goed woordje voor je doen of hebben zij tips.

Verder zou je vrijwilligerswerk kunnen doen, dan blijf je in ieder geval bezig en blijf je aan je portfolio bouwen.

Laatste tip, je zou van je werk wat artikeltjes/blogs kunnen schrijven over hoe je tot het eindresultaat bent gekomen. Zoiets delen op social media geeft weer wat exposure en geeft je passie weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaddyBear
Anoniem: 567735 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:03:
Ik zou voor een passende baan direct na het MBO niet een site maken in het Engels als je in Nederland solliciteert. Of communiceerde je op je stageplekken vooral in het Engels met internationale collega's?

Verder ben ik niet geheel bekend met deze bedrijfstak, maar ik stel mij zo voor dat van jou in een baan vooral 'productie' verwacht wordt, niet zo zeer de creativiteit die je nu uitstraalt. Zorg dat de sollicitatie weergeeft wat de (potentiële) werkgever horen wil.

En misschien een opmerking die je vaker gehoord hebt... zie je geen heil in een HBO-opleiding?
De reden waarom ik het in het engels heb gemaakt is omdat er ook vaak engelse bedrijven er tussen zitten in mijn arbeidsmarkt. Een HBO opleiding lijkt mij momenteel niks, ik ben 23 en ik wil ook niet te oud zijn voor een baan wanneer ik klaar ben met studeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Een aantal opties..

• Doorstuderen, betere aansluiting op de arbeidsmarkt als je een studie kiest die dat ook daadwerkelijk heeft en je komt hoogstwaarschijnlijk opnieuw met de arbeidsmarkt in jouw branche post covid in aanraking.
• Doorstuderen en een portfolio opbouwen als freelancer.
• Freelancen, portfolio opbouwen en een parttime baan ernaast voor onderhoud.
• Baan in andere branche en door solliciteren in je huidige branche.

Jouw situatie is niet zodanig uniek, meerdere mensen hebben na de opleiding een "fuck yeah, ik ben nu klaar" moment... om dan de "Ooh fuck nooh" in te gaan vanwege de ene na de andere afwijzing.

Afwijzingen horen erbij, het is inderdaad ontmoedigend om dan ook nog eens niks te horen... Je hebt alleen een optie als je wil slagen en dat is door naar de volgende actie.

En zie de tips van @Tom inderdaad. Waarde en onderscheid, laat zien hoe competent je bent... dat is wat jouw doet uitsteken tov de rest.

[ Voor 36% gewijzigd door Tatsu op 11-09-2020 18:12 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Welke regio zoek jij?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaddyBear
Zuid-holland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:27
DaddyBear schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:07:
[...]

De reden waarom ik het in het engels heb gemaakt is omdat er ook vaak engelse bedrijven er tussen zitten in mijn arbeidsmarkt. Een HBO opleiding lijkt mij momenteel niks, ik ben 23 en ik wil ook niet te oud zijn voor een baan wanneer ik klaar ben met studeren.
Advies: te oud voor een baan ben je niet snel hoor :+ Te oud om een studie te volgen wel (vrouw/huis/kinderen). Met een HBO diploma sta je wel sterker in de markt.

Als het financieel uit kan kun je natuurlijk ook denken aan het uitbreiden van je portfolio en voor jezelf beginnen als je dat aandurft.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:16
Interessant topic, hopelijk kan ik je wat helpen.

Ik heb zelf een eigen bedrijf in (3D) Motion Graphic Design en VFX. (Zie profiel / avatar)
Mocht je die richting op willen gaan dan kan ik je vast vertellen dat je vermoedelijk op de verkeerde plekken kijkt. Op Indeed, Nationale Vacaturebank en Monsterboard staan nauwelijks tot geen vacatures in dit vakgebied, en je zult het vermoedelijk moeten hebben van Linkedin, Facebook (specifieke groepen) en simpelweg een shitload aan website's van studio's bezoeken.

Je kunt me overigens wel een PM sturen als je een aantal tips wilt qua Facebook groepen.

Dan los van de vacatures een tweede: Portfolio in dit wereldje is echt alles, en concurentie kan moordend zijn. Het is echt zaak om te blijven innoveren, jezelf nieuwe dingen aan te leren, en je te vergelijken met de rest van de markt. Ter voorbeeld. 2D animaties en infographics, die markt is zowat verzadigd, en enkel high-end artiesten en studio's verdienen daar leuk geld mee. Of juist massa low-budget ' fabrieken ', maar goed, of je daar wilt werken is een tweede.

Focus je in deze tijd op portfolio, neem eventueel een baantje voor een jaar voor een matig loon om jezelf te ontwikkelen en kijk ondertussen verder. Freelance is ook een goede optie, maar ook daarvoor heb je portfolio nodig.

Sowieso zit je niet in het makkelijkste schuitje gezien de covid-crisis en de invloed die dat heeft op de creatieve sector.

Als laatste optie: Verder studeren, en dan een kunstacademie als de HKU, etc. Die keuze heb ik zelf 10 jaar terug genomen, en dat heeft veel voor me gedaan.

Mocht je vragen hebben, let me know! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:48

XallaX

Meow

Heb je al een Linkedin profiel? Snap dat je nog niet zal verzuipen in de relaties of misschien nog geen profiel hebt maar je kan daar in ieder geval wat gegevens kwijt en misschien zijn er medewerkers van je stagebedrijf die je als connectie kunt toevoegen. (of wat mede Tweakers die je willen toevoegen)

Ik zie wat sites langskomen waar vacatures op worden aangeboden. Daar heb ik zelf de ervaring mee dat je daar niet veel wijzer van wordt. Er zijn veel bedrijven die een standaard advertentie daar plaatsen (ook als ze niemand zoeken) om te kijken wat er langskomt of om net die ene persoon eruit te halen die interessant kan zijn. (wel een andere branche trouwens)

Heb zelf in het verleden ook wel gebruik gemaakt van detacheerders maar hou dat beperkt tot 2-3 bureau's en maak de afspraak dat je CV niet zonder jou toestemming mag worden gedeeld met bedrijven. Dan weet je waar je CV terecht komt (en komt je CV niet 2x bij hetzelfde bedrijf binnen) en wordt je niet gebruikt in de wekelijkse 'deze mensen zijn beschikbaar' mails van een detacheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:47
Inverted_World schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:15:
Interessant topic, hopelijk kan ik je wat helpen.

Ik heb zelf een eigen bedrijf in (3D) Motion Graphic Design en VFX. (Zie profiel / avatar)
Mocht je die richting op willen gaan dan kan ik je vast vertellen dat je vermoedelijk op de verkeerde plekken kijkt. Op Indeed, Nationale Vacaturebank en Monsterboard staan nauwelijks tot geen vacatures in dit vakgebied, en je zult het vermoedelijk moeten hebben van Linkedin, Facebook (specifieke groepen) en simpelweg een shitload aan website's van studio's bezoeken.

Je kunt me overigens wel een PM sturen als je een aantal tips wilt qua Facebook groepen.

Dan los van de vacatures een tweede: Portfolio in dit wereldje is echt alles, en concurentie kan moordend zijn. Het is echt zaak om te blijven innoveren, jezelf nieuwe dingen aan te leren, en je te vergelijken met de rest van de markt. Ter voorbeeld. 2D animaties en infographics, die markt is zowat verzadigd, en enkel high-end artiesten en studio's verdienen daar leuk geld mee. Of juist massa low-budget ' fabrieken ', maar goed, of je daar wilt werken is een tweede.

Focus je in deze tijd op portfolio, neem eventueel een baantje voor een jaar voor een matig loon om jezelf te ontwikkelen en kijk ondertussen verder. Freelance is ook een goede optie, maar ook daarvoor heb je portfolio nodig.

Sowieso zit je niet in het makkelijkste schuitje gezien de covid-crisis en de invloed die dat heeft op de creatieve sector.

Als laatste optie: Verder studeren, en dan een kunstacademie als de HKU, etc. Die keuze heb ik zelf 10 jaar terug genomen, en dat heeft veel voor me gedaan.

Mocht je vragen hebben, let me know! :)
toon volledige bericht
Wat vindt jij als professional van het huidige portfolio van Ts?

Ik ben geen expert maar heb wel affiniteit, en vind het er eigenlijk wel mooi uit zien voor een afstudeerder/starter. Ik overweeg een lijntje uit te gooien voor TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:39
Opties:
- blijven proberen
- doorstuderen
- stagebedrijf benaderen of ze werk op oproepbasis hebben (dat boden ze immers aan) terwijl je doorzoekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:37
s0ulmaster schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:15:
Te oud om een studie te volgen wel (vrouw/huis/kinderen). Met een HBO diploma sta je wel sterker in de markt.
Ben ik het niet mee eens. Eerder dit jaar gestart met een deeltijd studie, terwijl ik een vrouw, huis en kinderen heb. Kwestie van tijd vrijmaken, goede afspraken maken en energie krijgen van het studeren.

Ik zou dan ook zeker aanraden om verder te studeren. Desnoods zoek je een baan in een ander vakgebied om je kosten te kunnen betalen, terwijl je eventueel deeltijd studeert. Met motivatie en discipline lukt dat gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik zie dat je site in het Engels is. Benader je ook internationaal georiënteerde bedrijven?

Ik heb wel eens gehoord dat veel bedrijven het als zonde zien om je CV in het Engels op te sturen als het bedrijf overduidelijk Nederlands is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:47
Jeroenneman schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:48:
[...]

Ik zie dat je site in het Engels is. Benader je ook internationaal georiënteerde bedrijven?

Ik heb wel eens gehoord dat veel bedrijven het als zonde zien om je CV in het Engels op te sturen als het bedrijf overduidelijk Nederlands is.
Dat ligt er denk ik net aan wie je tegenover je hebt en wat voor functie het is, en wat het doel van het medium is. Als iemand mij als NL bedrijf een Nederlandse brief en CV stuurt, maar refereert aan een Engelstalig portfolio, dan heb ik daar geen moeite mee, zeker in deze sector.

Het leert mij in ieder geval:

- Dat een sollicitant de NL taal beheerst
- Dat een sollicitant de EN taal beheerst
- Dat ik zijn werk kan beoordelen

Verder wel goede tip van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-04 08:34
[...]

Ik ben pas op mijn 23e gaan studeren. Wel met wat financiële steun van ouders (woonde al op mezelf). Het is wel een aanrader, afhankelijk wat je er zelf mee doet verder uiteraard.

Then again, ik ben minder thuis in design en dergelijke creatieve vakken, of het daar echt van evenveel waarde is weet ik niet.

Als je een studie overweegt, zou ik me niet laten afschrikken door je leeftijd. Echter, zit niet stil. Bouw dat portfolio uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Orangelights23 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:41:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Eerder dit jaar gestart met een deeltijd studie, terwijl ik een vrouw, huis en kinderen heb. Kwestie van tijd vrijmaken, goede afspraken maken en energie krijgen van het studeren.

Ik zou dan ook zeker aanraden om verder te studeren. Desnoods zoek je een baan in een ander vakgebied om je kosten te kunnen betalen, terwijl je eventueel deeltijd studeert. Met motivatie en discipline lukt dat gemakkelijk.
Dat ia ook niet wat ik zeg. Ii geef alleen aan dat de motivatie en mogelijkheden om te studeren alleen maar minder worden voor de meeste mensen.

Daarom sluit ik me aan. Vooral verder studeren als je daar profijt van hebt/behoefte aan hebt. <30 is verre van oud!

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 217290

toevallig recent iemand aangenomen in mijn bedrijf die een soort gelijke achtergrond heeft als jou.

Als ik persoonlijk jouw portfolio bekijk dan zie ik vooral een redelijk matig Engels, geen lekkere flow en veel drukke designs. Je zit in een markt waarin het aantal concurrenten moordend is. Op de vacature bij ons had ik meer dan 150 reacties in 2 weken tijd. Portfolio is daarin vooral doorslag gevend geweest bij de meeste kandidaten maar ook de algemene indruk van CV en taal beheersing.

Als je overigens de tijd wilt nemen om verder te leren zou ik je adviseren te kijken naar echt web design dus niet alleen op basis van wordpress want dan kan bijna iedereen op de hoek van de straat. Maar echt html / css webdesign en mogelijk aangevuld met php etc. Daarin is veel minder aanbod van mensen dan dat er is voor DTP/grafisch vormgeving.

Ook kan je eens kijken naar 3D tekenen maar dan op basis van 3D print dit is erg hard opkomend maar er zijn nog weinig echte tekenaars in die branche. De meeste zijn of echt grafisch ingesteld en niet technisch. Of juist veel te technisch. Voor 3D print tekenen moet je beide kanten goed beheersen wat niet makkelijk is en daardoor ook weer een kleiner aanbod van personeel in die doelgroep terwijl daar de vraag wel groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik werk bij een multinational (totaal andere branche) waar in veel projecten Engels de voertaal is en jouw Engels is boven gemiddeld. Daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Inhoudelijk vind ik de teksten op je website weinig overtuigend. Ook is niet helemaal duidelijk wat jouw bijdrage aan de projecten is geweest. Als je ooit de kar heb getrokken benoem dat. Ik raak ook niet echt geïnspireerd door je website.

Ik denk dat je meer in je mars hebt dan je laat zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 11-09-2020 23:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:27
Je maakt nogal wat taalfouten in je reacties op dit forum. Maak je die ook in je sollicitatiebrief en cv?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
mark_vs schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 00:12:
Je maakt nogal wat taalfouten in je reacties op dit forum. Maak je die ook in je sollicitatiebrief en cv?
:? 'Nogal wat taalfouten'..? Ik heb z'n laatste 10 posts doorgelezen, en meer dan een paar fouten kom ik niet tegen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Een eerlijke mening van een willekeurig forum lid met oprechte intentie om je verder te helpen :)

Ik heb je site bekeken op mijn mobiel.

Ik vind de online portfolio ook niet overtuigend. Het Engels leest niet lekker. Het logo vind ik er vrij amateuristisch uitzien. De W en M zo tot elkaar gepositioneerd is echt al honderden keren zo gedaan. Dat deel met die bewegende achtergrond vind ik te druk. Het is je niet duidelijk wat je wil vertellen met die verschillende grafische elementen. Als zo'n bewegende achtergrond een vaardigheid moet tonen laat het dan als filmpje of animatie zien i.p.v als gimmick zoals het nu op me overkomt. Als je een online portfolio hebt, dan moet het overtuigen. De halve wereld doet iets met WordPress dus je moet echt proberen onderscheid te maken. Geen indruk is nog altijd beter dan een slechte ;)

Die Samsung poster zou ik graag op groot formaat willen zien, maar dat kan niet. Op een opleiding van 4 jaar vind ik drie voorbeelden ook wat karig. Heb je niet meer posters of zou je niet in je vrije tijd ongevraagde wat campagne posters kunnen maken voor grote bedrijven. Of voor niet bestaande bedrijven in verschillende bedrijfstakken om je creatieve veelzijdigheid te tonen. Desnoods maak je voor die paar bedrijven waar je heel graag wil werken een op maat poster om je sollicitatie kracht bij te zetten.

Ook zou ik in een online C.V. alle benodigde informatie willen kunnen vinden zoals ook op een papieren C.V. zodat ik eigenlijk de papieren C.V. niet ook nog hoef te openen.

Maar wat weet ik er nu van nu er al grafisch vormgevers hebben aangeven dit al een mooie basis te vinden :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inverted_World
KnoxNL schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:37:
[...]

Wat vindt jij als professional van het huidige portfolio van Ts?

Ik ben geen expert maar heb wel affiniteit, en vind het er eigenlijk wel mooi uit zien voor een afstudeerder/starter. Ik overweeg een lijntje uit te gooien voor TS.
Ik deel de mening van @CurlyMo aardig, meer portfolio materiaal is essentieel en de kritiek, daar kan ik me aardig in vinden. Als ik lees dat iemand tig 'skills' heeft, zoals grafisch-ontwerp, webdesign, animatie én illustratie, dan vraag ik me af waar hij het beste in is en welke kant hij op wilt. Want nu klinkt het als een manusje van alles. Al die zaken zijn vakgebieden opzich. En binnen die vakgebieden heb je tig specialisaties. Erg knap als iemand het allemaal kan.

Mijn werk binnen een animatie is bijvoorbeeld creative direction, 3d scenes opzetten en compositing. Maar dan heb je nog modellers, riggers, animatoren, vfx- en simulatie specialisten, etc. (deze lijst kan erg lang worden). Dat is dan binnen 3D. Nou snap ik dat TS zich zo te zien focust op 2D, maar ook daarin heb je subcatergorieen en doorgaans een hele pipeline.

In die zin dus wel de tip om de focus op één ding te leggen, want daar heeft een bedrijf ook echt wat aan. Nu is al het werk op beginners-nivea en als je van alles blijft doen wordt je nergens echt goed in.

Verder als bedrijfseigenaar wil ik dat wanneer ik iemand zou aannemen ik diegene niet veel meer hoef te leren dan onze workflow en pipeline. Software kennis, kwaliteit etc, dat verwacht ik allemaal.
De enige manier hoe ik dat kan zien is een goed portfolio. Van de solicitaties en stage-aanvragen die wij binnen krijgen zal ik heel eerlijk toegeven, dat ik door de brief skip en direct een website bekijk. In die zin heb ik binnen een minuut besloten of diegene bij ons zou passen. Diegene moet zich simpelweg goed kunnen terug verdienen, en geen geld kosten.

Hoe hard dat ook klinkt, er zitten nou eenmaal grote verschillen tussen portfolio's, en op die manier kom ik eigenlijk terug op dat wat ik als eerste zei qua opties:

1. Jezelf proberen naar binnen te werken met een heel simpele baan, dan maar voor een laag loon. (Bijvoorbeeld je oud-stage adres). Je bent jong, kun je best doen voor een jaartje, portfolio opbouwen, snel leren werken, en vanuit daar zoeken naar de volgende uitdaging.
2. Durven freelancen. Zeer risicovol in huidige covid-crisis juist vanwege de grote concurentie. Beetje viceuze circel, want hiermee goed verdienen vereist portfolio, maar je kunt er ook snel portfolio mee opbouwen, maar daarvoor heb je dat dus wel al nodig. Helaas betekend dat in het begin vaak voor een habbekrats werken.
3. Verder studeren. Laat ik voorop stellen dat 23 niet te oud is op een vervolgstudie te beginnen. Ik zat in mijn eerste jaar met mensen tegen de 30 aan. Oprecht lijkt me gezien de huidige crisis dit dus niet een heel slechte optie. Je bouwt portfolio op, leert veel meer. (MBO vs HBO op creatief vlak is voor mijn gevoel echt een wereld van verschil) Dus in die zin zou ik daar naar geneigd zijn.

In alle gevallen komt het dus neer op; meer portfolio, jezelf ontwikkelen, en zeer kritisch zijn naar jezelf.
Hopelijk vat TS dit allemaal goed bedoelt op trouwens. Het is gewoon niet een heel gemakkelijk wereldje. Maar wel een hele leuke, waar echt veel te bereiken valt met de juiste inzet, skills en talent. :)

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-05 16:52
Ik heb jaren geleden dezelfde studies als jij gedaan, eerst allround DTP en daarna mediavormgever. Wat zou je willen en in welke regio?

Ik ben zelf werkzaam als frontender in de regio Utrecht en merk dat zeker nu met deze corona tijd het voor bedrijven lastiger is om contracten te sluiten. Echter begint ligt bij ons de vraag naar dit soort werk nog steeds hoog en begint het langzaam aan weer aan te trekken dat we ook weer mensen aannemen.

Wel is het van groot belang dat je kan laten zien wat je kunt. Heb je een deugdelijk portfolio?

• DaddyBear
Chorro schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:03:
Ik heb jaren geleden dezelfde studies als jij gedaan, eerst allround DTP en daarna mediavormgever. Wat zou je willen en in welke regio?

Ik ben zelf werkzaam als frontender in de regio Utrecht en merk dat zeker nu met deze corona tijd het voor bedrijven lastiger is om contracten te sluiten. Echter begint ligt bij ons de vraag naar dit soort werk nog steeds hoog en begint het langzaam aan weer aan te trekken dat we ook weer mensen aannemen.

Wel is het van groot belang dat je kan laten zien wat je kunt. Heb je een deugdelijk portfolio?
Ik woon in de regio rotterdam maar ik kom vaak in utrecht. Ik heb een website portfolio: vanarkeldesign.com dit ga ik nog aanpassen op de feedback van andere!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Ik heb de site nu ook op mijn desktop bekeken en dan krijg ik opeens veel meer posters te zien. Ik moet zeggen dat ik die er best mooi uit vind zien. Toen ik alleen de mobiele versie van je site zag was ik een stuk negatiever dan nu. Nu zie ik de potentie inderdaad wel, maar ook dat je jezelf via die site nog niet goed genoeg weet te verkopen. Als de eerste selectie op de mobiel wordt gedaan, dan kom je denk ik al niet verder.

Die foto van jezelf die ik nu zie i.c.m. met die Chinese(?) tekens en het logo komen me heel puberaal over. Dat soort dingen deed ik met alle respect ook op de middelbare school. Dat straalt totaal geen professionaliteit uit en doet afbreuk aan de rest van je portfolio.

Een review van je intro tekst.
Hello! My name is Steve van Arkel and I’m a graphic designer with a lot of passion for my job! As a graphic designer I always seek to take the design to the next level, I want to make something unique and stand out.
Hello! I'm Steve van Arkel and I'm a passionate graphic designer. I always strive to take design to the next level. To make something unique, something that stands out.
That's why I seek out inspiration from others.
Vind ik conflicteren met uniek zijn.
This makes my designs diverse so that I won't repeat the same design over and over again. I come up with unique concepts for my projects.
Had je al gezegd toen je het had over unieke dingen te maken. Ik vind dit ook vanzelfsprekend.
So what are my skills actually? I constantly try to learn new things, so that my work doesn't become stale.
Denglish. Je noemt niet direct je vaardigheden, maar je begint met een karaktereigenschap. Ook nuttig, maar niet als ik vaardigheden verwacht. Dat laatste schreef je al eerder.
I can make flyers, posters, magazines, animations, and websites
In het Engels staat er óók een komma voor je laatste opsommingsitem.
Do you want me to illustate something?
Looking for a nice illustration?
Sure, i can do that too!
You came to the right person
Just name something and if i don't have the knowledge for it, I will learn it because I want to be the best.
Puberaal verwoord. Ik zou dit onderdeel van een karaktereigenschappen lijst maken, zoals je "I constantly try to learn thing", wat je ook zo kan verwoorden: "I'm eager to learn new skills".
So... to keep this a bit short
Deed je al niet... :p een verkapte TLDR wat ik niet op een C.V. vind thuishoren.
Graphic Design is my passion
Dit zou moeten blijken uit je verhaal. Als het nog niet duidelijk was, dan ben je bij deze zin al verloren ;)

Solliciteren komt best nauw. Zolang je geen niche markt bekleed zijn er genoeg anderen die de baan graag willen hebben. Ik zou ook beginnen met een Nederlandse tekst en die coherent maken.

PS. mijn browser wordt enorm traag zolang ik je site open heb staan.

[ Voor 62% gewijzigd door CurlyMo op 12-09-2020 14:25 ]

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik zou ook die aziatische tekens weglaten. Daarmee profileer je jezelf toch in een specifieke (manga) hoek terwijl je een brede portfolio hebt.. Ik zou ook wat andere kleren aan doen op je profielfoto. Ik kan me voorstellen dat je een bepaalde individualiteit wil uitstralen maar dat kan ook door bijvoorbeeld nette kleren te dragen en bijvoorbeeld de schoenen wel zo te halen. Straal je toch een stukje professionaliteit uit maar wel met een 'creatieve twist'.

En inderdaad je mobile site iets aanpassen. Ik kan bijvoorbeeld op mijn telefoon niet zien dat je meerdere posters en flyers enzo hebt gemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Dwarlorf op 12-09-2020 14:14 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaddyBear
CurlyMo schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:52:
Ik heb de site nu ook op mijn desktop bekeken en dan krijg ik opeens veel meer posters te zien. Ik moet zeggen dat ik die er best mooi uit vind zien. Toen ik alleen de mobiele versie van je site zag was ik een stuk negatiever dan nu. Nu zie ik de potentie inderdaad wel, maar ook dat je jezelf via die site nog niet goed genoeg weet te verkopen. Als de eerste selectie op de mobiel wordt gedaan, dan kom je denk ik al niet verder.

Die foto van jezelf die ik nu zie i.c.m. met die Chinese(?) tekens en het logo komen me heel
puberaal over. Dat soort dingen deed ik met alle respect ook op de middelbare school. Dat straalt totaal geen professionaliteit uit en doet afbreuk aan de rest van je portfolio.

Een review van je intro tekst.

[...]

Hello! I'm Steve van Arkel and I'm a passionate graphic designer. I always strive to take design to the next level. To make something unique, something that stands out.

[...]

Vind ik conflicteren met uniek zijn.

[...]

Had je al gezegd toen je het had over unieke dingen te maken. Ik vind dit ook vanzelfsprekend.

[...]

Denglish. Je noemt niet direct je vaardigheden, maar je begint met een karaktereigenschap. Ook nuttig, maar niet als ik vaardigheden verwacht. Dat laatste schreef je al eerder.

[...]

[...]

Looking for a nice illustration?

[...]

You came to the right person

[...]

Puberaal verwoord. Ik zou dit onderdeel van een karaktereigenschappen lijst maken, zoals je "I constantly try to learn thing", wat je ook zo kan verwoorden: "I'm eager to learn new skills".

[...]

Deed je al niet... :p een verkapte TLDR wat ik niet op een C.V. vind thuishoren.

[...]

Dit zou moeten blijken uit je verhaal. Als het nog niet duidelijk was, dan ben je bij deze zin al verloren ;)

Solliciteren komt best nauw. Zolang je geen niche markt bekleed zijn er genoeg anderen die de baan graag willen hebben. Ik zou ook beginnen met een Nederlandse tekst en die coherent maken.

PS. mijn browser wordt enorm traag zolang ik je site open heb staan.
toon volledige bericht
Bedankt voor de feedback. Ik heb inderdaad de website gemaakt voor desktop en niet echt voor mobiel. Dat ben ik momenteel aan het leren.

Tekst moet ook beter inderdaad, ik niet echt goed met het beschrijven van een aantal dingen hieraan moet ik werken.

Ik zal je alleen een beetje backstory geven over de chinese tekens. Mijn huisstijl is heel erg gericht over mijn achtergrond en mijn persoonlijke leven, dit deed ik om iets unieks uit te stralen. Ik heb namelijk een aziatische achtergrond ookal is mijn achternaam 'van arkel'. Heel veel mensen waarmee ik sprak vonden het een heel uniek idee en daarom zou ik het graag willen behouden. Misschien moet ik het in mijn beschrijving omschrijven waarom ik voor dit heb gekozen. (En ja ik weet wat de tekens betekenen haha). Dan is de link ook duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DaddyBear schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:25:
Ik ben net klaar met studeren en ik ben opzoek naar een baan. Mijn afgeronde studie was: Media Vormgever (MBO niveau 4) en DTP Allround (MBO niveau 3). Ik ben al 3 maanden aan het solliciteren maar ik kom niet verder!

Ik solliciteer via Indeed, nationale vacaturebank en Monsterboard. Mijn vaardigheden zijn ook heel erg breed, ik kan animeren, ontwerpen, websites maken met wordpress, video's editen en illustreren. Als een vacature 1 van de genoemde vaardigheid erin heeft staan solliciteer ik direct. Dus je kan wel zeggen dat ik niet picky ben over een baan.

Het afwachten van een reactie duurt ook vrij lang, ik kan bellen maar vaak nemen werknemers niet op of is de telefoonnummer niet meer beschikbaar. Daarom mail ik dan op de vraag of ze misschien naar mijn sollicitatie hebben gekeken. Daarop krijg ik nooit een antwoord op. Na 2 weken krijg ik een standaard mail dat ze met andere kandidaten verder gaan. (Sommige bedrijven laten dan ook hun vacature erop staan)

Ik ben gelukkig 1 keer uitgenodigd voor een gesprek, jammer genoeg was ik afgewezen voor een 2de gesprek.

Persoonlijk snap ik niet waarom ik niet word aangenomen. Docenten vertelde mij vaak dat ik makkelijk een baan kan vinden met mijn vaardigheden en dat de opleiding te makkelijk was voor mij in hun ogen. Nadat ik klaar was met mijn 2de stage bood mijn stageplaats een baan aan. Ik had dit afgewezen omdat het een 0 uren contract was met een uurloon van 9,70 wat ik best wel laag vond voor iemand die net afgestudeerd was (ik ben 23 dus dat was de minimumloon). Mijn begeleider vertelde me dat ik de beste stagiair was die hij ooit had en daarom mij een baan aanbood. Nu dat ik niks kan vinden voel ik me heel erg dom dat ik het had afgewezen.

Enige advies is welkom!
toon volledige bericht
Ik had die baan wel aangenomen, dan heb je in elk geval alvast een inkomen. Je had dan naast deze baan verder kunnen zoeken. Dit kun je nu nog, als je werk vind wat niet gelijk met je opleiding te maken heeft.
Je vind niet snel/gelijk werk wat bij je opleiding past, zo heb ik ook ervaren, en meerderen in mijn netwerk.
Verder moet je jezelf niet dom vinden, het is een leermoment.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
DaddyBear schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:44:
[...]

Bedankt voor de feedback. Ik heb inderdaad de website gemaakt voor desktop en niet echt voor mobiel. Dat ben ik momenteel aan het leren.
Doordat de site er op de mobiel anders uit ziet dan op een desktop, wek je de suggestie dat dat bewust is. Nu werkt die suggestie in je nadeel.
Tekst moet ook beter inderdaad, ik niet echt goed met het beschrijven van een aantal dingen hieraan moet ik werken.
Begin dan met Nederlands.
Ik zal je alleen een beetje backstory achtergrond geven over de cChinese tekens. Mijn huisstijl is heel erg gericht over op mijn achtergrond en mijn persoonlijke leven,. Dit deed ik om iets unieks uit te stralen. Ik heb namelijk een aAziatische achtergrond ookal ook al is mijn achternaam 'van aArkel'. Heel veel mensen waarmee ik sprak vonden het een heel uniek idee goed idee, omdat het bij mijn achtergrond past en. dDaarom zou ik het graag willen behouden. Misschien moet ik het in mijn beschrijving inleiding beter omschrijven waarom ik voor dit heb hiervoor gekozen heb. (En ja ik weet wat de tekens betekenen haha). Dan is de link ook duidelijk.
Ik heb het een en ander aan taal aangepast om inzichtelijk te maken dat het echt een stuk beter kan.

Ik vind dat je je Aziatische herkomst te clichématig toepast. Voor iemand die unieke dingen zegt te maken komt het me dus niet uniek over. Je bent volgens mij creatief genoeg om die Aziatische link anderszins te verwerken.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Niet mijn vakgebied, maar ik vind het een strakke website!

Ik zou ook je portfolio verbeteren:
"SAMSUNG POSTER
This was a group assignment given by the school.
Well kind of since I made the poster on my own.
We had to research how Samsung made posters
and they really have a thing for galaxies. I took
a phone mock up and used the background of
the poster on the phone to give an extra effect
to the poster itself.

I’m happy how it turned out since it really looks
like a Samsung poster. This assigment took me
4 hours."
Part of the group assignment was designing a poster, the design of the poster was my responsibility.
Zoiets klinkt al 10x beter.
assigment > assignment

Persoonlijk zou ik ook even iets over de (?) Koreaanse tekens noemen, voordat iedereen denkt dat je een weeb bent komt dit voort uit je roots(?), ten minste mijn aanname toen ik goed naar Header.png keek dit viel mijn nl. niet gelijk op.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
DaddyBear schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:44:
[...]
...Ik zal je alleen een beetje backstory geven over de chinese tekens. Mijn huisstijl is heel erg gericht over mijn achtergrond en mijn persoonlijke leven, dit deed ik om iets unieks uit te stralen. Ik heb namelijk een aziatische achtergrond ookal is mijn achternaam 'van arkel'. Heel veel mensen waarmee ik sprak vonden het een heel uniek idee en daarom zou ik het graag willen behouden. Misschien moet ik het in mijn beschrijving omschrijven waarom ik voor dit heb gekozen. (En ja ik weet wat de tekens betekenen haha). Dan is de link ook duidelijk.
Zit een toekomstige werkgever op dat verhaal te wachten? Wat is de toegevoegde waarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Het is hier boven al genoemd, maar ik zou me veel meer op LinkedIn begeven als ik jouw was (heb even je LI profiel bekeken). Wil je dit goed doen dan kost dit tijd, maak post over wat je heb gemaakt, reageer op posts van andere (en niet alleen met een duimpje, maar met interessante replies op posts).

Ga nu niet in 1 keer 20 posts maken op LI, dat werkt niet, maar ga de komende weken om de paar dagen iets posten uit je portfolio en plaats in de eerste reply onder je eigen post een link naar je website (niet in de post zelf, dat vind LI niet zo leuk en dan worden je posts minder aan mensen laten zien). Post ook 's ochtends vroeg 's avonds rond etenstijd.

Wellicht extra interessante contacten zoeken op LI en stuur contact verzoeken met een verhaal erbij waarom je contact wil met iemand.

Dus bouw je netwerk uit en laat zien wat je kunt.

Anoniem: 567735

CurlyMo schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:52:
Het gebruik van de Oxford Comma is m.i. facultatief, tenzij de Styleguide die je gebruikt dat voorschrijft.

Voor Europese non-native speakers is vaak de EU Style Guide handig om te gebruiken bij het opstellen van Engelstalige teksten. Misschien is het handig dat @DaddyBear die er nog eens bijpakt bij het redigeren van zijn teksten.
Een HBO opleiding lijkt mij momenteel niks, ik ben 23 en ik wil ook niet te oud zijn voor een baan wanneer ik klaar ben met studeren.
Dat eerste moet je zelf weten, dat tweede slaat nergens op, zeker niet met die feedback van je docenten. Laat maar zien wat je kunt!

(ik was zelf pas na 12 jaar hoger onderwijs tevreden over wat ik bereikt had, het heeft veel geld gekost, maar ik heb het maximale er uit gehaald, heb ondertussen veel ervaring opgedaan en kan me nu met af en toe een cursus prima relevant houden - die titel had ik later nooit meer gehaald - wat ík ben blij dat ik van mijn 18 tot mijn 30ste steeds heb volgehouden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ab E
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-05 23:54
Met alleen sollicitatiebrieven ga je het niet redden. Achterover geleund in je stoel brieven versturen: dat doen duizenden. Dat straalt geen initiatief uit, dat is gemakkelijk. En evenzo gemakkelijk worden die brieven bij selectie aan de kant gelegd.
Ooit gehoord van netwerken? Bij (relevante) bedrijven langsgaan, je gezicht laten zien en gewoon vragen wat zij zoal doen, hoe de markt er uit ziet, welke spelers er op de markt zijn, enz. Doel van zo'n netwerkgesprek is niet om te vragen of ze werk voor je hebben, maar alleen om kennis op te doen en daarnaast te vragen 1) of ze je willen tippen als er mogelijk een vacature is, 2) of ze je namen (ingangen) kunnen geven bij andere (relevante) bedrijven en/of bij andere managers in het bedrijf.
Laat je CV (kort en to the point, gericht op wat je zoekt) en zeg erbij dat ze dat naar believen mogen verspreiden.
Vooraf: goed CV (liefst met klein fotootje) maken, elevator-pitch opstellen en instuderen, goed nadenken wat voor functie je wilt, welke zaken jou motiveren, wat jou sterke én zwakke kanten zijn. Vraag of je over 4 weken nog even kort terug mag bellen (en doe dat ook!).
Schrijf geen brieven meer (verloren tijd), maak minimaal 1-2 afspraken per dag. Houd een goede database bij waar je wanneer geweest bent, met wie je gesproken hebt, waarover, en evt interesses/partner/hobbies/hond/kat evt van je gesprekspartner.
Onthoudt dat netwerken/solliciteren een dagtaak is. Netwerken is net werken! Als je het UWV meeneemt in je netwerkactiviteiten is dat voor hen gelijk aan solliciteren.
Succes,
Ab
(heeft gedurende zijn loopbaan als interim-HR manager vaak aan beide zijden van de tafel gezeten )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 22:00

OverloadOfRed

Bla, blabla

Als ik ook even wat unsolicited feedback mag geven op je site. Doe ermee wat je wil, wat menings-dingetjes en wat dingen die ik aan zou pakken:

- Contrast tussen groen en wit is imo niet fijn. Paars en groen idem, maar minder opvallend dan de groen-wit combi.
- Ik zou als werkgever meer willen zien van de projecten. Als ik er op klik zou ik een grote versie willen zien.
- Hoe lang je met een design bezig bent (die van Samsung bijv) is niet echt relevant en kan een verkeerd beeld scheppen.
- Je contactformulier heeft wat eigenaardigheidjes:
- - Titel: Interested are you? Lijkt op iets wat Yoda zou zeggen.
- - Follow Us: Meervoud is niet nodig.

Verder wil ik je succes wensen met de zoektocht

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Windows95
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-05 14:35
Ik zou je site en info niet delen hier, of tussen een members only tag zetten. Als je nu weer solliciteerd, en ze gaan je googlen, komen ze hier uit. Dit verzwakt je positie heel erg want ze weten, hij is blij met iedere aanbieding (dus bieden ze je een lager salaris).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Windows95 schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:45:
Ik zou je site en info niet delen hier, of tussen een members only tag zetten. Als je nu weer solliciteerd, en ze gaan je googlen, komen ze hier uit. Dit verzwakt je positie heel erg want ze weten, hij is blij met iedere aanbieding (dus bieden ze je een lager salaris).
Dat is toch prima? Als ik de ervaringsdeskundigen moet geloven solliciteert hij in een markt met meer vraag dan aanbod, als je dan niet beter bent dan de rest kan je jezelf aantrekkelijk maken door de prijs omlaag te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:29
Ik werk voor de Belgische spoorinfrastructuurbeheerder, overheid dus. Wij zijn al jaren aan het aanwerven en dit valt me op : in moeilijke economische tijden krijgen wij ook universitairen binnen, als het economisch top draait, krijgen we "de bodem van het vat".
Die universitairen komen meestal binnen met het gedacht van "dan zijn we toch al aan het werk". Er zijn er die terug vertrekken als het economisch beter gaat, er zijn er die blijven. Na de laatste crisis zijn er ook enkele Nederlanders blijven "plakken".
De coronacrisis zorgt nu toch voor enige onrust op de arbeidsmarkt, en als ik hier lees dat voor eenzelfde profiel 150 kandidaten opduiken, dan zit je wel met stevige concurrentie.
Dus als je echt het arbeidsleven in wil, kijk eens verder dan je eigen studie. De overheid, of toch in België, zoekt voor bepaalde jobs gewoon een bepaald niveau van studie en niet echt een specifieke studierichting.
Ik zie bijvoorbeeld dat ProRail ook aanwerft op verschillende locaties om hun seinhuizen te bemannen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 11:08
Design is niet mijn achtergrond, dat laat ik aan de anderen hier over. Maar betreffende dit stukje:
Het afwachten van een reactie duurt ook vrij lang, ik kan bellen maar vaak nemen werknemers niet op of is de telefoonnummer niet meer beschikbaar. Daarom mail ik dan op de vraag of ze misschien naar mijn sollicitatie hebben gekeken.
Probeer eens te bellen en/of mailen voor je solliciteert, bedenk wat vragen waardoor je er beter achterkomt wat hun willen. Klink hierbij enthousiast maar houd het ook professioneel (die balans vinden kost wat ervaring, makkelijker gezegd dan gedaan). Mogelijk doet je naam dan een belletje rinkelen als ze je sollicitatie langs zien komen en dan heb je meestal al een streepje voor, ook in je motivatiebrief vermelden als je een positieve indruk had van het contact.

Verder good luck! Als leek vind ik je site er prima uit zien idd, alleen het Engels kan iets beter. Het is technisch vrij correct met enkel een paar kleine foutjes, maar leest gewoon niet zo soepel naar mijn gevoel.

Edit: Ook ben je met 23 echt nog niet te oud om een opleiding te beginnen hoor. Integendeel, als je met iets meer leeftijd een opleiding begint kan je veel beter kiezen wat je ligt en focussen tijdens je studie op waar je in verder wilt! Als het financieel geen probleem is zou ik het zeker doen. Je hebt nu de les geleerd hoe belangrijk portfolio is, dus hier kan je ook al beter over nadenken tijdens je studie: 'Hoe gebruik ik deze opdracht voor mijn portfolio'. Naast de studie ook wat freelance of vrijwilligerswerk doen om je portfolio verder uit te bouwen. Als je dat doet zijn het qua baan vinden echt geen verloren jaren, je komt er juist sterker uit: opleiding en portfolio! Met de aankomende 2de kamer verkiezingen zullen een hoop partijen weer naar vrijwillige designers zoeken, dat staat altijd leuk op je CV lijkt mij ;)

[ Voor 28% gewijzigd door svenk91 op 16-09-2020 05:49 ]

• handigeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-10-2022
DaddyBear schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:32:
[...]

Het zou misschien kunnen zijn dat je creatieve CV ook voor wat problemen kan zorgen. Veel recruiters maken tegenwoordig gebruik van tools die CV's analyseren, als jouw CV zo is opgezet dat die tool het niet kan analyseren dan zak je gelijk naar de bodem.

Als je het upload in een online tool wanneer je solliciteert, dan zou ik er persoonlijk vanuit gaan dat het geanalyseerd kan worden, en dat in zo'n geval simpel misschien beter is.

• Windows95
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-05 14:35
jadjong schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:18:
[...]

Dat is toch prima? Als ik de ervaringsdeskundigen moet geloven solliciteert hij in een markt met meer vraag dan aanbod, als je dan niet beter bent dan de rest kan je jezelf aantrekkelijk maken door de prijs omlaag te brengen.
Als het bedrijf waar hij solliciteerd zoiets heeft van, goede kandidaat moeten we niet laten schieten anders gaat hij ergens anders aan de slag. We bieden hem 200euro per maand boven markt conform. Vervolgens lezen ze dit topic en denken, hij is blij met ieder aanbod, we bieden hem 200euro per maand onder markt conform.

• CurlyMo
  • Nu online
Ik moest aan dit topic denken toen ik de Volkskrant las afgelopen weekend. Sigrid Kaag laat zien hoe je stijlvol en casual tegelijk kunt zijn (met daarbij de eigen twist):
Afbeeldingslocatie: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2020/volkskrant-magazine-van-12-september~v396653/media/ec7dff951e4233adcf66b2bd0c8949db.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 16-09-2020 13:12 ]

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-05 12:26
CurlyMo schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:05:
.... De W en M zo tot elkaar gepositioneerd is echt al honderden keren zo gedaan. ...
Ik vermoed dat het een V en een A door elkaar heen zijn. Verder, prima commentaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik vind de voorbeelden op je site er goed uit zien, maar tekstueel zou ik flink gaan schrappen.

Veel tekst komt nogal "middelbare school" over.

This was my biggest project as an animator. I didn’t have a lot of experience with animating but I had to try it! As an intern at GBE (Givingbrandsenergy) I made this animation together with another Intern (who made the illustrations). This animation is about arthrosis and is made for a big hospital in Rotterdam named Erasmus MC.

Ehm? Deze tekst valt voor mij het filmpje totaal af. Het filmpje ziet er goed uit, en moet zeker de aandacht trekken. Maar vervolgens bestempel je jezelf als stagiair, heeft een mede-stagiair de illustraties gemaakt, en is het "voor een groot ziekenhuis in Rotterdam, genaamd het Erasmus".

Ik zou het professioneel vinden als er simpelweg staat: Made for Erasmus MC, jaartal, animation of a short instruction video.
Ik zou niet willen lezen dat je weinig ervaring hebt, en dat je het gewoon hebt geprobeerd.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 19:19
s0ulmaster schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:15:
[...]

Advies: te oud voor een baan ben je niet snel hoor :+ Te oud om een studie te volgen wel (vrouw/huis/kinderen). Met een HBO diploma sta je wel sterker in de markt.
Ben ik het absoluut niet mee eens. Ik ben 35 (met vrouw+baan) en ben in januari begonnen bij de Open Universiteit.
Ja, het is absoluut anders dan fysiek naar de uni gaan (ook dat heb ik gedaan, al is dat op dit moment natuurlijk ook maar de vraag), maar als je het wil kan het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

OverSoft schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:42:
[...]

Ben ik het absoluut niet mee eens. Ik ben 35 (met vrouw+baan) en ben in januari begonnen bij de Open Universiteit.
Ja, het is absoluut anders dan fysiek naar de uni gaan (ook dat heb ik gedaan, al is dat op dit moment natuurlijk ook maar de vraag), maar als je het wil kan het.
Eens, ben zelf vorig jaar ook begonnen met psychologie aan de Open Uni. Het gaat er naar mijn mening eerder om met welke intentie en doel je gaat studeren. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• CurlyMo
  • Nu online
KoningsGap schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:21:
[...]

Ik vermoed dat het een V en een A door elkaar heen zijn. Verder, prima commentaar.
Daar ga ja als ontwerper al :) Ik had dat niet door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik solliciteer via Indeed, nationale vacaturebank en Monsterboard.
Naar mijn idee heb je hier het 'probleem' te pakken. Daar zou ik mij primair op focussen.

Solliciteren via zulk soort bedrijven komt op mij altijd wat vrijblijvend / makkelijk over. Ik zou juist meer zoeken naar vacatures, krantjes kijken, Facebook afspeuren, LinkedIn afspeuren, netwerken, etc. Gelijk even bellen of de vacature nog open staat, praatje maken, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 221563

Ik heb dik 10 jaar geleden dezelfde opleiding afgerond. De enige tip die ik je kan geven is, specialiseer je. Nu ben je heel breed opgeleid (dat is de opleiding dan ook) waardoor je van alles een beetje weet. Maar je kennis voor een werkgever is daardoor nagenoeg nul, je blinkt nog nergens in uit. Ga vol voor video editing, of DTP of net wat je leuk vind en laat de rest vallen. Alles bijhouden op hoog niveau is gewoon niet te doen. Liever sterk op een van die punten dan matig op alle.

Als brede starter kun je ook kijken naar kleine bedrijven met weinig tot geen personeel maar wel met doorgroei mogelijkheden. Die hebben meer aan je dan een bedrijf waar veel personeel zit die ieder zijn eigen specialisatie heeft.

My two cents.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Desnoods verzin je een verhaal van een vaag bedrijf waar je via via terecht kwam en waar de sfeer verrot was maar dat je zo discreet bent dat je geen namen wil noemen.
Niet doen! Ze kijken naar je CV, zien daar dat bedrijf niet terug onder werkervaring en je hebt de eerste moeilijke vragen met bijbehorende leugens van je gesprek al te pakken.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:43
Anoniem: 221563 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:44:
[...]

Ik heb dik 10 jaar geleden dezelfde opleiding afgerond. De enige tip die ik je kan geven is, specialiseer je. Nu ben je heel breed opgeleid (dat is de opleiding dan ook) waardoor je van alles een beetje weet. Maar je kennis voor een werkgever is daardoor nagenoeg nul, je blinkt nog nergens in uit. Ga vol voor video editing, of DTP of net wat je leuk vind en laat de rest vallen. Alles bijhouden op hoog niveau is gewoon niet te doen. Liever sterk op een van die punten dan matig op alle.

Als brede starter kun je ook kijken naar kleine bedrijven met weinig tot geen personeel maar wel met doorgroei mogelijkheden. Die hebben meer aan je dan een bedrijf waar veel personeel zit die ieder zijn eigen specialisatie heeft.

My two cents.
Daarop inhakend: op je website staat:
I strive to be more than a jack of all trades in graphic design
Maar je vertelt er niet bij wat je dan wel wil zijn.
having other people around to bounce ideas off of
loopt ook niet helemaal lekker.

no animals were harmed during the production of this message

• CurlyMo
  • Nu online
Caeruleus schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:09:
[...]

Daarop inhakend: op je website staat:
Met die teksten gaat het inderdaad (nadat ze zijn aangepast na afgelopen weekend) nog steeds niet goed.

@DaddyBear Opnieuw de tip om het gewoon bij het Nederlands houden.

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:02
misschien is het voor jezelf handig om mensen te laten zien wat je kan.
Solliciteer met een website. bouw zelf iets via transip of welke site dan ook en laat daar via een portofolio zien wat je maakt/gemaakt hebt en wat je kan.

Dit is vaak heel interensant.
Plaats ook veel verschillene manieren waarom een bedrijf je kan bereiken 06 mail post etc.

als je dit een beetje leuk aankleed en hierop veel updates zet zien mensen dit snel en weten ze wat er in huis wordt gehaald.

Vergeet vooral niet om een "goed" domein te halen. bijvoorbeeld je achternaam of iets wat aanspreekt om op te klikken.
en geen .tr domein bijvoorbeeld. mensen zijn vaak bang om op onbekende en schimmige links te klikken.

EDIT___

Ik zie dat je al een site hebt my bad...
Heel veel succes!

misschien een internship aannemen ergens?

[ Voor 7% gewijzigd door maubaan op 16-09-2020 15:18 ]

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
OverSoft schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:42:
[...]

Ik heb mezelf als eerder verklaard. Niks is onmogelelijk en er zijn genoeg mensen die naast hun baan/vrouw/kinderen studeren, maar ik geageerde op de TS "straks ben ik te oud"

Daarop reageerde ik dat je eerder te oud bent om (weer) te gaan studeren, dan om een baan te vinden.

Nergens in mijn antwoord zeg ik dat het niet kan.

Dat is alsof iemand zegt " maar ik ben 55 en studeer nog steeds en woon nog bij mijn ouders! Dus gewoon eeuwig doorstuderen!!!"

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Je hebt al flink wat reacties gehad, vooral over je website. Zelf heb ik marketing gestudeerd (HBO) en al wat werkervaring naast mijn studie. Voor mij werkt LinkedIn best goed, ik wordt aardig wat benaderd door recruiters en was bijna (helaas net niet) aangenomen bij een groot tech bedrijf dat iedereen wel kent.

Zelf heb ik een erg uitgebreid profiel op linkedIn (gewoon alles invullen, de moeite nemen om een goede bio te schrijven etc.), een paar cursussen gedaan, functie 'zoekt werk' aangezet en heb ik een professionele profielfoto (overhemd, neutrale achtergrond). Wel heb ik er voor gekozen om een overhemd met bloemenpatroon aan te doen op de foto, zodat het er wat creatiever uitziet dan een wit 'saai' overhemd.

Wat ik bij jou zie is dat je net iets 'te' creatief bent. Bij veel functies kijkt er eerst iemand van HR naar je sollicitatie, en die zijn doorgaans wat minder van het super creatieve dan iemand uit de grafische tak. Probeer je website iets neutraler te maken, zodat ze kunnen zien dat je dat ook kan.

Daarnaast je teksten, die kunnen iets aantrekkelijker. Probeer ze te schrijven volgens het AIDA model of een soortgelijk model (google als je dit niet kent), zeker je eerste alinea's van de website. Laat ze controleren door iemand die goed kan schrijven (iemand met een marketing of communicatie achtergrond?).

Dus: Linkedin, neutralere website, sales teksten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik lees eerst dit topic, en zie vervolgens een vacature voorbij komen. Is https://www.linkedin.com/company/itcampus/ niet iets voor je?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• TheBoneJarmer
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-01 10:39
Hackus schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:02:
[...]

Ik had die baan wel aangenomen, dan heb je in elk geval alvast een inkomen. Je had dan naast deze baan verder kunnen zoeken. Dit kun je nu nog, als je werk vind wat niet gelijk met je opleiding te maken heeft.
Je vind niet snel/gelijk werk wat bij je opleiding past, zo heb ik ook ervaren, en meerderen in mijn netwerk.
Verder moet je jezelf niet dom vinden, het is een leermoment.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het eigenlijk zelfs een beetje dom dat je die baan afgewezen hebt. Zoals je zelf ook al merkt is het heel moeilijk om iets te vinden. En zelfs als je naar jouw mening te weinig betaald wordt dan doe je tenminste wel werkervaring op. Een baan is immers een baan. En dat is ook zeker iets waar werkgevers naar kijken, soms zelfs meer als naar diploma's. Ik ken verder niks van de grafische wereld waar je je in bevind dus ik kan ook niet beoordelen in hoeverre die baan jouw relevante werkervaring geeft. Maar die baan zou je wel algemene werkervaring geven, iets dat ook heel belangrijk is ongeacht welke job je uitoefent omdat je daarmee eigenlijk gewoon het bedrijfsleven leert kennen.

Ik heb je site ook bekeken (op mijn desktop) en ik vind het er op zich ook goed uitzien. Maar ik ben het ook eens met de feedback die @CurlyMo en @Inverted_World geeft. Kortom, je bent zeker goed onderweg maar er is nog werk aan de winkel. Success!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:01
Nadat ik klaar was met mijn 2de stage bood mijn stageplaats een baan aan. Ik had dit afgewezen omdat het een 0 uren contract was met een uurloon van 9,70 wat ik best wel laag vond voor iemand die net afgestudeerd was (ik ben 23 dus dat was de minimumloon). Mijn begeleider vertelde me dat ik de beste stagiair was die hij ooit had en daarom mij een baan aanbood. Nu dat ik niks kan vinden voel ik me heel erg dom dat ik het had afgewezen.

Enige advies is welkom!
Waarom bel je niet dat je nu afgestudeerd bent en dat je graag bij hun komt werken.

Zelfs met een 0 uren contract. In het ergste geval solliciteer je vrolijk door en heb je ondertussen een jaar werk ervaring erbij op je cv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-05 15:03
Het is gewoon een studie en vakgebied waar heel veel aanbod en weinig vraag naar is. Bijvoorbeeld, tijdens mijn opleiding; twee klassen Elektrotechniek, twee klassen Werktuigbouwkunde, en vier klassen Media Vormgeving per leerjaar. Kans op een baan bij de eerste twee zo goed als 100%, behoorlijke schaarste, en mediavormgeving? Als je heel goed bent/talent hebt kun je voor jezelf beginnen, maar een baan is bijna niet te vinden. Toch vier klassen per leerjaar die achter de Mac zitten te fotoshoppen. Ik ben achteraf blij dat ik daar uiteindelijk niet voor gekozen heb, maar voor techniek. Maar ik heb de keuze wel uitgesteld (school was heel eerlijk over het perspectief), anders had ik ook zoiets, of journalistiek, gedaan, vanwege een gebrek aan een echt idee/richting qua opleiding, en 'moeten' beslissen omdat de middelbare is afgerond. Maar dat zijn toch geen 'vakken' waar je iets mee kunt, jammer genoeg. Tenzij je uitblinkt, maar dat kan bij iedere opleiding/vakgebied, en bij de meeste is het gelukkig geen vereiste om een baan te kunnen krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door KleineJoop op 16-09-2020 19:27 ]

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-05 16:59
Je site is min of meer zo je visite kaartje, een grote eerste indruk. Ik zie deze, en vind hem zeer druk met zeer extreme kleurkeuzes. Ik haak eigenlijk al af. Ik zou dat overzicht met projecten centraal zetten met een auto scroller. Of zet hier je CV op, met dat als focal point.

Je contactformulier kun je dan laten as is. Hij looped niet echt lekker overigens.

Als vormgever is je portfolio je sterkste verkoopargument, en met je huidige stijl trek je niet echt je standaard bedrijven aan. Net als in je werk straks moet je je product kunnen aanpassen aan je publiek. Doe dat hier ook, en werk in de tussentijd aan meer om je portfolio uit te breiden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:09
Inverted_World schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:57:
[...]

Verder als bedrijfseigenaar wil ik dat wanneer ik iemand zou aannemen ik diegene niet veel meer hoef te leren dan onze workflow en pipeline. Software kennis, kwaliteit etc, dat verwacht ik allemaal.
De enige manier hoe ik dat kan zien is een goed portfolio. Van de solicitaties en stage-aanvragen die wij binnen krijgen zal ik heel eerlijk toegeven, dat ik door de brief skip en direct een website bekijk. In die zin heb ik binnen een minuut besloten of diegene bij ons zou passen. Diegene moet zich simpelweg goed kunnen terug verdienen, en geen geld kosten.
Ik pak dit er even uit, want het valt mij steeds meer op dat de eisen van bedrijven aan starters steeds verder opgeschroefd worden zonder dat de nadelen ervan onderkend worden. Ik ga het een beetje proberen uit te leggen wat ik bedoel en misschien slaag ik daar maar ten dele in, maar ik probeer het toch even.

Nu ben ik geen expert in hoe het in de grafische wereld gaat, maar ik zie steeds meer dat er van starters, net afgestudeerden wordt verwacht, dat ze een zo hoog mogelijke opleiding hebben op het gevraagde terrein. En het liefst jong in de 20 zijn.

In de breedte alles al een keer gezien hebben , maar ook een specialisme hebben. We ze weinig tot niets meer hoeven te leren en ze ook nog een indrukwekkend portfolio (of stageplekken , vul maar in wat van toepassing is) hebben gedaan naast de studie.

En moet na een maandje of korter gelijk volle bak omzet targets omver kunnen blazen. Mensen moeten wel de tijd krijgen om zich binnen een bedrijf of vakgebied te ontwikkelen. Echt een start te maken en niet in het diepe gegooid te worden vanaf dag 1. Dat kan op zich wel maar het vangnet eromheen moet goed geregeld zijn. Collega's die zich er omheen begeven en bijsturen waar nodig.

Hoge druk kan werken om het beste in mensen naar boven te krijgen. Maar is slechts voor sommigen weggelegd. Het is een soort vereiste geworden om maar gelijk alles te kunnen. Ik ben wellicht te oud maar ik heb in mijn eerste baan veel geleerd juist omdat het niet met een razend tempo ging. Nu willen veel bedrijven vooral een junior die ze als senior kunnen verkopen voor een groot deel en bij de starter worden de duimschroeven vanaf dag 1 aangedraaid. Want ja er moet wel verdiend worden. Dat komt op mij steeds meer over als , de belangrijkste stakeholders moeten zoveel mogelijk aan ieder individu overhouden.

Voldoe je na een korte periode niet , dan voor jou 10 anderen.

Als er iets meer geïnvesteerd zou worden in starters zou dat denk ik ten goede komen. Veel bedrijven zien zichzelf blijkbaar vooral als een vehikel waar mensen veel in moeten investeren terwijl er juist in mensen moet worden geïnvesteerd. Velen komen namelijk wat langzamer op stoom. Maar als ze op stoom zijn blijken ze erg waardevol te worden. Komt nog eens bij de onzekere contracten waardoor je 3 jaar minimaal in onzekerheid zit en je toekomst , een huis kopen of zelfs huren enorm van die ene baan afhankelijk is.

Concurrentie snap ik prima en het leven in snelle tijden zal ook best zo zijn. Maar als wat meer bedrijven zich richten op lange termijn ontwikkeling van de mensen in het bedrijf dan zou dan denk ik een stuk beter zijn. Meer het leermeester leerling principe.

[ Voor 0% gewijzigd door CornermanNL op 16-09-2020 19:55 . Reden: tikfout ]

• Inverted_World
CornermanNL schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:54:
[...]

Ik pak dit er even uit, want het valt mij steeds meer op dat de eisen van bedrijven aan starters steeds verder opgeschroefd worden zonder dat de nadelen ervan onderkend worden. Ik ga het een beetje proberen uit te leggen wat ik bedoel en misschien slaag ik daar maar ten dele in, maar ik probeer het toch even.

Nu ben ik geen expert in hoe het in de grafische wereld gaat, maar ik zie steeds meer dat er van starters, net afgestudeerden wordt verwacht, dat ze een zo hoog mogelijke opleiding hebben op het gevraagde terrein. En het liefst jong in de 20 zijn.

In de breedte alles al een keer gezien hebben , maar ook een specialisme hebben. We ze weinig tot niets meer hoeven te leren en ze ook nog een indrukwekkend portfolio (of stageplekken , vul maar in wat van toepassing is) hebben gedaan naast de studie.
Tja,je geeft het al aan, je bent geen expert in de grafische wereld. En die grafische wereld is in Nederland niet zo ontzettend groot. Er zijn hier nauwelijks studio's met 50+ werknemers. Je kunt je ongetwijfeld voorstellen dat je dan niet op de gok van 'investeren in mensen' , die mensen daadwerkelijk gaat aannemen voor een leuk salaris. 5K per maand kwijt raken in de hoop dat het zich terug verdient? Nee dankje. Hard, maar waar.

Het is simpelweg echt een hard wereldje, waarin talent en doorzettingsvermogen ook een grote rol in speelt. Ik zie afstudeerprojecten voorbij komen die soms visueel sterker zijn dan werk van mensen die al 10+ jaar in het veld zitten. Zo kan het dan ook weer.

Wat ik al zei, de minder-verdienende baan die TS kreeg aangeboden was een mooi punt om ervaring vanuit op te doen. Je kunt als beginner ook niet veel verwachten natuurlijk.
En moet na een maandje of korter gelijk volle bak omzet targets omver kunnen blazen. Mensen moeten wel de tijd krijgen om zich binnen een bedrijf of vakgebied te ontwikkelen. Echt een start te maken en niet in het diepe gegooid te worden vanaf dag 1. Dat kan op zich wel maar het vangnet eromheen moet goed geregeld zijn. Collega's die zich er omheen begeven en bijsturen waar nodig.

Hoge druk kan werken om het beste in mensen naar boven te krijgen. Maar is slechts voor sommigen weggelegd. Het is een soort vereiste geworden om maar gelijk alles te kunnen. Ik ben wellicht te oud maar ik heb in mijn eerste baan veel geleerd juist omdat het niet met een razend tempo ging. Nu willen veel bedrijven vooral een junior die ze als senior kunnen verkopen voor een groot deel en bij de starter worden de duimschroeven vanaf dag 1 aangedraaid. Want ja er moet wel verdiend worden. Dat komt op mij steeds meer over als , de belangrijkste stakeholders moeten zoveel mogelijk aan ieder individu overhouden.

Voldoe je na een korte periode niet , dan voor jou 10 anderen.

Als er iets meer geïnvesteerd zou worden in starters zou dat denk ik ten goede komen. Veel bedrijven zien zichzelf blijkbaar vooral als een vehikel waar mensen veel in moeten investeren terwijl er juist in mensen moet worden geïnvesteerd. Velen komen namelijk wat langzamer op stoom. Maar als ze op stoom zijn blijken ze erg waardevol te worden. Komt nog eens bij de onzekere contracten waardoor je 3 jaar minimaal in onzekerheid zit en je toekomst , een huis kopen of zelfs huren enorm van die ene baan afhankelijk is.

Concurrentie snap ik prima en het leven in snelle tijden zal ook best zo zijn. Maar als wat meer bedrijven zich richten op lange termijn ontwikkeling van de mensen in het bedrijf dan zou dan denk ik een stuk beter zijn. Meer het leermeester leerling principe.
toon volledige bericht
Uit het bovenstaande trek ik vooral dat je spreekt vanuit grotere bedrijven, of in ieder geval een heel andere sector. Ik kan hier eigenlijk simpelweg niet over mee praten. Maar maak het financieele rekensommetje zelf maar. Als je met 5-10 mensen bent, dan ga je niet die random de volgende aannemen 'omdat het zich misschien later terug verdient', dan kies je simpelweg de persoon die direct het beste bij je past. En dat kan prima iemand zijn die net zijn studie heeft afgerond, maar een iets verfijnder portfolio heeft. Vandaar ook de alternatieve tip (los van ingaan op het aanbod van TS' zn stage bedrijf), om eventueel door te studeren.

Overigens ben ik zelf door dit soort situaties ook redelijk skeptisch over de hoeveelheid mensen die voor een kunstacademie-studie worden toegelaten.(Laat staan de MBO varianten) Het is een hard wereldje, en veel mensen hebben geen realistisch beeld van wat daarna exact te willen doen. Ter voorbeeld, van mijn klasgenoten van de kunstacademie doet een zeer klein percentage nu daadwerkelijk commercieel werk in het vakgebied.

Hoe dan ook; uiteindelijk is het helemaal geen kwestie van extreme verwachtingen. TS had tenslotte al het aanbod van een baan. Je begint bij een bank ook niet direct als manager. Gewoon een kestie van portfolio, het gaan nog niet eens om de jaren werk-ervaring.

• CurlyMo
  • Nu online
Het eerste deel van je nieuwe introductie loopt op zich best lekker :+ Totdat je over "My last name" begint. Laten we die alinea even perfectioneren zodat het deel dat ik heb geschreven een mooie complete alinea wordt :p

Het echte doel is echter om je te laten zien hoe matig je Engels is, en waarom het toch écht beter is het bij het Nederlands te houden. Geen enkel bedrijf gericht op de internationale doelgroep gaat je met je huidige Engels aannemen.
Hello! I’m Steve van Arkel and I’m a passionate graphic designer. I always strive to take design to the next level. To make something unique, something that stands out. My last name might be very dutch sounding ‘van Arkel’ but I have Asian roots, this is why I use Asian characters as a pattern to make it more personal.
Despite what my tradtional Dutch surname implies, i have Asian roots / my roots lie in Asia. Therefor, i love to incorporate (traditional) Asian elements in my designs.
Het helpt ook om je Engels in Google Translate te gooien. Als daar weer brak Nederlands uit komt, dan ligt dat in jouw geval niet aan Google Translate maar aan je Engels ;)
Hello! I’m Steve van Arkel and I’m a passionate graphic designer. I always strive to take design to the next level. To make something unique, something that stands out.
=
Hallo! Ik ben Steve van Arkel en ik ben een gepassioneerd grafisch ontwerper. Ik streef er altijd naar om design naar een hoger niveau te tillen. Om iets unieks te maken, iets dat opvalt.
Perfect
My last name might be very dutch sounding ‘van Arkel’ but I have Asian roots, this is why I use Asian characters as a pattern to make it more personal.
=
Mijn achternaam mag dan heel Nederlands klinkende ‘van Arkel’ zijn, maar ik heb Aziatische roots, daarom gebruik ik Aziatische karakters als patroon om het persoonlijker te maken.
Meh
Despite what my tradtional Dutch surname implies, i have Asian roots / my roots lie in Asia. Therefor, i love to incorporate (traditional) Asian elements in my designs.
=
Ondanks wat mijn traditionele Nederlandse achternaam impliceert, heb ik Aziatische roots / liggen mijn roots in Azië. Daarom verwerk ik graag (traditionele) Aziatische elementen in mijn ontwerpen.
Perfect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:09
@Inverted_World Ik snap je punt ook wel en ik kom inderdaad uit een andere sector, software ontwikkeling en projectmanagement. Daar is krapte en heb je als starter meer kansen. En vaker meer solide omgevingen.

Maar ook daar zie ik een soort race to the bottom op het gebied van personeel. Men moet 'alles' kunnen , of zoveel mogelijk. Snel inzetbaar zijn en ook nog eens tegen lage kosten en weinig zekerheden voor de werknemers. 3 kortlopende contracten alvorens je in aanmerking komt voor vast en ga zo maar door.

Het is een algemene trend op de arbeidsmarkt. Er moet heel veel aan vaardigheden gewerkt worden, naast een studie of alvorens je een baan krijgt. Trial opdrachten voor ZZP'ers is ook een beruchte.

Eigenlijk allemaal gratis werk. Waar en wanneer neemt een bedrijf risico ? Ondernemen is risico toch ? En mensen zijn voor een groot deel je kapitaal. Ik zie heel veel matige bedrijven eisen stellen alsof ze het meest begeerde bedrijf zijn om voor te werken. Er is nul investering in blijven leren en begeleiding van medewerkers in zijn algemeen en starters in het bijzonder. Alles wordt verpakt in een mooi marketingverhaal waarbij die focus op dat doorzettingsvermogen , eigen initiatief en vrijheid worden gepromoot als het wonder dat je heel snel heel ver brengt. In de praktijk is het dan gewoon omzet targets en zie maar hoe je er aan gaat voldoen.

De omloopsnelheden van personeel kosten denk ik meer dan betere selectie en een lange termijn relatie opbouwen, en dan gaat het niet alleen om de vaardigheden en het aaneenrijgen van diploma's. Maar om de persoon en persoonlijkheid. De beste teams zijn vaak opgebouwd uit mensen die goed met elkaar kunnen samenwerken maar die afzonderlijk op het eerste gezicht en bij start niet bijzonder zijn op het gebied van opleiding , buitenschoolse activiteiten enzovoorts. Maar zet je ze bij elkaar en het wordt wat.

Die focus mis vaak in personeelsbeleid. Er wordt gezocht naar mijns inziens het verkeerde als je begrijpt wat ik bedoel.

Dat je je afvraagt of sommige opleidingen nog wel voldoen snap volkomen. Er is een disbalans tussen de hoeveelheid banen en de opleidingen. Er is veel wat geschrapt kan worden of waar de toelatingseisen veel strenger moeten.

Je tips zijn natuurlijk prima, in zijn algemeenheid kun je stellen dat doorleren altijd zin heeft. En een baan aannemen wordt je natuurlijk nooit slechter van. Ik constateerde alleen iets wat mij opviel en opvalt in zijn algemeenheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Ik ben werkgever en zou iemand als jij wilt zijn best kunnen gebruiken. Maar als ik iemand aanneem zoek ik iemand die goede dingen kan maken met ons stylesheet. dus met de kleuren die we gebruiken, de fonts, de stijl. Daarna kunnen we wel een praten over je eigen ontwerpen. Graag zelfs.

Maar geloof me, "To make something unique, something that stands out" is iets wat je vraagt aan een designer die zijn sporen heeft verdient. Ik snap best dat je enthousiast bent maar geen werkgever zit te wachten op iemand die binnenkomt en meteen zijn stempel wil zetten.

Dan komt een pagina die duidelijk zijn sporen heeft in Wired in de jaren 2010. Dan heb je me want de vormgevers daar in die tijd waren absoluut kickass. Maar voor de gemiddelde werkgever is dit een hele vreemde sectie. Wat wil je aantonen? Dat je een punk fan bent? Niet echt een pro (persoonlijk ben ik een enorme fan van Sid overigens.

Dus ik lees de teksten en zie een hele hoop grammatica en stijlfouten. Dat betekend dat we je dus altijd zullen moeten controleren op dit soort fundamentele zaken. Ik verwacht van mijn vormgevers dat zie niet alleen weten welk font past maar ook wanneer je een comma nodig hebt. Als was het alleen maar omdat het met de comma hier en daar er lang niet zo strak uitziet.

En dan kom ik op je contactpagina die bewegende (jerky) onscherpe groen characters op een paarse achtergrond laat zien en dan denk ik al heel snel, die wil ik niet.

Ik zou je niet uitnodigen omdat:
  • ik je site niet snap
  • ik je site blij vlagen geweldig lelijk vind (persoonlijk mening maar het is mijn bedrijf)
  • Maar absoluut niet omdat je Engels gewoon niet goed genoeg is. Ik wil niet dat iemand je de hele tijd moet corrigeren en dat jij daarna de vormgeving weer moet aanpassen aan de veranderde tekst.
Ik zie dit bij meer dan de helft van de mensen die solliciteren. Tegenwoordig laten we ze een korte tekst schrijven en dan weet ik als snel wie er gewoon teveel fouten maakt. De meeste vormgeving die jij laat zien draait om tekst. Dan moet die tekst foutloos zijn.

Amazon had in 2001 een spelfout op de pagina waar mensen hun creditcard moesten invullen. In de drie uur totdat ze het doorhadden was de 'close rate' (mensen die de betaling volbrachten) 34% lager. Mensen die zelf niet erg goed kunnen zpellen sien wel war andrere menzen vouten makken.

Wil je met plezier helpen.

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 13:48

Nullifiel

╞═══════╡

@DaddyBear Met mijn goede bedoelingen:

Misschien is het een idee om je gehele portfolio niet in deze stijl te gieten, maar je huisstijl rustig en zakelijk te houden en in diverse secties diverse stijlen uiteen te zetten, zodat je duidelijker laat zien wat je in je mars hebt?

De huisstijl van je portfolio spreekt me persoonlijk totaal niet aan en vind ik erg jeugdig overkomen. Je casual foto werkt ook niet in het voordeel. Het lijkt me echter wel degelijk een stijl wat in een iets aantrekkelijkere vorm werk kan opleveren. Maar als overall indruk kan het mensen doen afknappen.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

• Adipose
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
Site ziet er netjes uit, maar ik vind de bewegende achtergronden afleiden van de tekst. Eigenlijk is dit zelfs zo dat ik de tekst hierdoor amper zie staan. Ook vind ik het in komen springen van zowat elk element een beetje to much worden. Een recruiter wil de site snel kunnen bekijken en lezen, door het inspringen van elk element kun je niet snel door scrollen naar hetgeen een bedrijf mogelijk belangrijk vindt.

Wat me verder opviel was dat in het groene vlak de afbeeldingen zeer traag laden. Ik was aan het doorklikken en had echt het idee van 'heeft hij hier überhaupt iets geplaatst?' Ook mist er wat je precies aan zo'n project gedaan hebt.

Wat me ook meteen in het oog sprong was die gigantische foto van je. Misschien is dit hoe je ben en ik bedoel het dan ook zeker niet negatief, maar het komt erg zoutzakkerig en onzeker over. Een zakelijkere foto waar je zelfverzekerd staat, alsof je er mag zijn, zal een recruiter denk ik meer aanspreken.

Ook vond ik zelf dat de elementen nogal groot zijn, zeg maar iemand met een leesbril kan deze op jouw site afhouden. Zou dat ook allemaal wat kleiner maken

Verder viel me op dat je hightlite schrijft, dat moet highlight zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Adipose op 16-09-2020 22:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
TheBoneJarmer schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:40:
[...]

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het eigenlijk zelfs een beetje dom dat je die baan afgewezen hebt.
Kom kom, je bent jong, je wordt tijdens je eindopdracht en wat al niet meer geprezen, je denkt dat je dus meer kunt bereiken. Alleen nu je daadwerkelijk op je marktwaarde wordt gewogen blijkt dat tegen te vallen. Ik snap dat wel :)

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-04 06:54
Anoniem: 310408 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:01:

Tegenwoordig laten we ze een korte tekst schrijven en dan weet ik als snel wie er gewoon teveel fouten maakt. De meeste vormgeving die jij laat zien draait om tekst. Dan moet die tekst foutloos zijn.
:+

Ik zie er nog meer, maar deze zat me het meeste dwars ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Gethijsem op 17-09-2020 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adipose
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
@DaddyBear Je nieuwe site ziet er wat mij betreft al beter uit, maar de teksten zijn nog steeds zo groot dat een blinde ze zonder moeite kan lezen. Wat me ook opvalt is dat je menu buttons rood zijn, dit valt dus compleet weg bij het rode vlak. Ook staat het menu voor de teksten, waardoor dit moeilijker leest. Ditzelfde probleem geldt enigszins voor je logo.

Overigens herken ik jouw probleem met het niet kunnen vinden van een baan in deze sector ook. Ik ben zelf afgestudeerd in 2017 en heb nooit een baan kunnen vinden in deze wereld. Ik verwacht dat ze meer zoeken naar Hbo-niveau en dat maakt het voor Mbo'ers lastig. Ik had uiteindelijk een cursus gedaan op HBO niveau, maar heb daarna nooit meer gezocht naar werk in design. Ik hoop dat dit bij jou beter mag verlopen.

[ Voor 36% gewijzigd door Adipose op 21-09-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Adipose schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:38:
@DaddyBear Je nieuwe site ziet er wat mij betreft al beter uit,
Eens, maar het Engels :N
[...] how do you want it to look like [...]
While my main focus was always graphic design itself, illustration was my second.
Illustaror
Het is in ieder geval wel een stuk minder tekst dus ook minder kans om fouten te maken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PythonIsFun
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-04-2021
Ik zou persoonlijk niet meer proberen om in de grafische sector aan de slag te gaan, ze nemen alleen nog maar schoolverlaters aan omdat die geen reet kosten. En als ze worden aangenomen krijgen ze een tijdelijk contract, vaste bestaan haast niet meer. Tip: ga leren programmeren, heb ik ook gedaan. Dan heb je zo werk en het is ook creatief, alleen op een andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:37
PythonIsFun schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:29:
Ik zou persoonlijk niet meer proberen om in de grafische sector aan de slag te gaan, ze nemen alleen nog maar schoolverlaters aan omdat die geen reet kosten. En als ze worden aangenomen krijgen ze een tijdelijk contract, vaste bestaan haast niet meer. Tip: ga leren programmeren, heb ik ook gedaan. Dan heb je zo werk en het is ook creatief, alleen op een andere manier.
Waarom reageren op zo’n oud topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PythonIsFun
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-04-2021
Waarom reageren op een oud topic? Omdat ik denk dat het exemplarisch is voor heel veel schoolverlaters die een grafische opleiding hebben gedaan. Er worden nog ieder jaar honderden mensen opgeleid voor een (bijna) kansloze sector. Dat is zonde van het geld, tijd en moeite. Daarom.
Pagina: 1