• Tombee
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-02 20:19
Het is een oud topic dus ik splits af van Vreemde pieken in elektriciteit.

Zelfde probleem hier. Ik ben al een tijdje op zoek naar sluipverbruikers ivm hoog stroomverbruik (3.5 kWh per dag als er niemand thuis is). Ik heb bijna alle apparaten hier in huis doorgemeten, maar nog niks kunnen vinden.

Op de P1 meter en op de slimme meter zie ik elke ~20s een piek van 500-1000 Watt. Als ik 1 groep aanheb met verbruik (maakt niet uit welke) en alle andere uit dan blijf ik pieken zien. De hoogte van de piek hangt wel af van het verbruik op dat moment lijkt het.

De slimme meter is een Kaifa SMR5.5.
Ik heb geen zonnepanelen.

Iemand inmiddels nieuwe inzichten te delen?

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 07-06-2024 13:21 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Tombee Dat is een DSMR5 meter. Met zijn P1 berichten kan je per seconde per fase zien wat hij denkt dat er gebeurt. Dat helpt je misschien verder.
Een stroomtang kan dan een second opinion opleveren :)
Als je een defect vermoed, kan je de netbeheerder inschakelen. Net als in dit topic geldt: hoe meer concrete gegevens (grafieken, logging, foto's) je kan aanleveren, hoe meer ze je serieus zullen nemen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-11 07:33
Misschien geen antwoord op je vraag en ik heb het andere topic niet doorgelezen, maarrr:

3.5 kWh per dag, is dus zo'n 150 Wh. Dat valt toch eigenlijk wel mee...?

Ikzelf zit op zo'n 4.4 - 4.5 kWh per dag als er niemand thuis is. Nu heb ik op sommige apparaten slimme stekkers:

Per dag:

- Diepvries 700 Wh
- TV, mediabox, PS5 etc: 530 Wh
- Koelkast 2x : 600 Wh
- WP Standby : 200 Wh
- CV ketel, MV box, Keukenapp: 300 Wh

Dat is dus al 2.3 kWh per dag.

En dan in de meterkast de modem / router, switch., Odroid voor HA, Deurbel ontvanger etc etc.
Verder in het huis nog 2 tv's in standby. Een paar google nest en ga zo maar door.

LG Therma V HM091MR.U44

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:35

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Ik zit per dag zo rond de 1.8 of 1.9 kWh. Lijkt mij ook vrij normaal voor de apparaten die ik hier heb staan.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:38
3.5Kwh is niet vreselijk hoog.

Hoe ziet het verbruik er uit?
Bijvoorbeeld: Heb je iedere 20s een piek van 500W en daarna weer terug naar 0?, Dat zou betekenen dat de meter niet gevoelig genoeg is.
Meest makkelijke oplossing is het verbruik over een langere periode te pakken (bijv: per 10 minuten).

Heb je al gekeken naar dimmers en andere ingebouwde electra?

Zelf heb ik met een paar domme schakelaars mijn sluipverbruik flink kunnen terugdringen.
Vooral printer en tv (meubel) was een hele verbetering

• Tombee
Het verbruik schommelt overdag rond de 200 watt en piekt dan regelmatig naar 500 a 1000 watt.

Ik heb 8 groepen en een kookgroep.
Met alleen groep 7 aan (o.a. router) is het verbruik 40-50 watt met regelmatog pieken tot 300 a 400 Watt.
Met alleen groep 8 aan (o.a. 2 koelkasten) is het verbruik 150 watt met pieken van 500+ Watt
Op de overige groepen is het verbruik verwaarloosbaar en zie ik wat kleine plekjes maar dat kan ook ruis zijn.

CV, koelkasten, printer/scherm/laptop, magnetron, oven, speakers, TV, Quooker, router, heb ik allemaal al doorgemeten en daar zie ik niks raars. Ook alle apparaten uitgezet en dan nog steeds zie ik pieken.

Typisch patroon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOImU5bgzS3XZv7GUy_Z-tMx-j8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PK5cMk3LRsdq2IOuOol2fjh8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Tombee op 07-06-2024 15:49 ]

• Tombee
Proton_ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:11:
@Tombee Dat is een DSMR5 meter. Met zijn P1 berichten kan je per seconde per fase zien wat hij denkt dat er gebeurt. Dat helpt je misschien verder.
Een stroomtang kan dan een second opinion opleveren :)
Als je een defect vermoed, kan je de netbeheerder inschakelen. Net als in dit topic geldt: hoe meer concrete gegevens (grafieken, logging, foto's) je kan aanleveren, hoe meer ze je serieus zullen nemen.
"Aanwezige fase L1" staat er op de meter
Of bedoel je iets anders?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Oh. Dan heb je denk ik maar 1 fase, dat helpt niet veel dan :)
Maar heb je wel een grafiek van een langere periode (5min ofzo) met een datapunt per seconde, waar het gedrag op te zien is?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Tombee
Net toegevoegd aan de eerdere post. Volgens mij is dat 1 minuut.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:59

hamsteg

Species 5618

Heel makkelijk uit te voeren, als je weggaat. Per keer dat je weggaat een of meerdere groepen uitzetten (niet de koelkast/diepvries). Dan kun je vrij snel, gericht zoeken (uitgaande dat je weet wat je groepen doen).

... gecensureerd ...

• Tombee
De groep met het meeste verbruik is de groep waar de koelkasten op zitten.
De groep met de router hou ik ook liever aan ivm cameras, hue lampen, tado verwarming, robotstofzuiger etc.

Maar de pieken zie ik dus bij iedere groep afzonderlijk, dat is het gekke.

En afgezien van de koelkasten (beide rond de 30 watt gemiddeld) heb ik geen grootverbruiker gevonden.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-11 16:55
Ik denk dat het de Quooker is, die heeft regelmatig grote pieken om het water op temperatuur te krijgen.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:27
Dat zou je ook precies op het moment van een piek moeten meten natuurlijk. Die kans is klein.
De Quooker kan dit zeker veroorzaken. Of een boiler. Het kan natuurlijk ook een uitleesfout zijn.
Zie je dit gedrag ook terug als je een tijdje kijkt op het afgenomen vermogen op de display van de slimme meter?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Tombee
Als de Quooker uit staat (schakelaar van de groep) dan zijn de pieken er ook.
Een boiler heb ik niet. Als de CV uit staat (stekker uit het stopcontact) dan zijn de pieken er ook.

Het gedrag zie ik ook op de meter zelf.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:59

hamsteg

Species 5618

Okay, even 30 minuten alles uit? Dat kan een diepvries en koelkast wel aan. Kijken of de meter eventueel fouten maakt?

... gecensureerd ...

• Tombee
Als ik alle groepen uitzet is het verbruik 0.00 zonder pieken.

Snap je mijn frustratie? 😅

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-11 19:03
Tombee schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:38:
Als ik alle groepen uitzet is het verbruik 0.00 zonder pieken.

Snap je mijn frustratie? 😅
Dat is een prima beginpunt, toch? Dan kan je vanaf daar beginnen met 1 groep aanzetten. Als dat de boosdoener niet is, doe je nog een groep aan. Et cetera.

edit:
Ik zie nu pas dat je dat in een eerdere post al gedaan hebt. Dus je weet in welke groepen het zit. Dan is het een kwestie van de producten in die groepen zelf uitsluiten.

[ Voor 20% gewijzigd door Hahn op 07-06-2024 16:40 ]

The devil is in the details.

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:57
Met een verlengsnoer kan je apparaten als koelkasten en vriezers ook tijdelijk even op een andere groep zetten, als je wil zien wat het doet als je die betreffende groep wil uitzetten.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-11 17:13
Vrijstaande woning? huurwoning? of appartement met berging in de kelder? oud of vrijwel nieuw?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Tombee
Ik weet in welke groep het zit.

Namelijk groep #7 EN #8.
Ik heb voor zover ik weet alle apparaten uitgezet maar pieken blijven zolang 1 van de schakelaars in de meterkast aan staat.

Het is een jaren 50 tussenwoning, koop, en de meter is een paar maanden geleden vervangen omdat de gasmeter stuk was.

[ Voor 3% gewijzigd door Tombee op 07-06-2024 18:50 ]

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-11 10:42
Dan is de beste oplossing een logger aanschaffen zoals bv de energysocket.
Dan vriezer, koelkast, quoocker verbruik loggen en kijken welke wat verbruikt

• Tombee
Dat heb ik dus al gedaan en ik vind nergens een hoog verbruik. Koelkasten doen allebei gemiddeld 30 Watt (meer dan ik had verwacht maar komt overeen met opgave van fabrikant). Quooker doet niks raars. Koffiezetapparaat ook niet. Router niet. Etc.
Alleen de inbouwmagnetron kan ik niet bij het stopcontact.

Ik heb geen idee wat ik nog meer kan doen/meten.

Edit: dimmers werd hier nog ergens genoemd. Die ga ik nog even meten.

[ Voor 9% gewijzigd door Tombee op 07-06-2024 19:42 ]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:35
Groep uit draden eraf en groep aan, dan nog steeds? Denk het niet.
Langdurig uitzetten, totdat iemand in huis piept dat er iets het niet doet, waar je niet aan gedacht hebt?

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-11 23:42
Bepalen welke apparaten er achter groep 7 en 8 zit? Kwestie van een lamp inpluggen op stopcontact of even snel met een spanningszoeker. En welke lampen er nog aan gaan/kunnen.

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Indd even groep 7 uitzetten, rondje huis met een stekker apparaat, en alle lampen even aan en uit drukken om de boel in kaart te brengen. En dat aankruisen op een plattegrond van je huis.

Herhaal met groep 8.

Daarna is het een kwestie van uitsluiten. Dus een voor een het apparaat verhuizen van groep 7/8 naar groep 6 en kijken wat het effect is met het liefst een energie meter er tussen :)

Kost tijd /pijn / moeite maar dan weet je het wel zeker. Routers/cameras als het op een stopcontact zit daar even een energie meter tussen plempen.

Kan nooit kwaad om je verbruik zo veel mogelijk te splitsen.

Ook zou je kunnen kijken naar kwh meters per groep als je de ruimte hebt in je meterkast om het alleen voor die 2 groepen bij te houden. En als je thuis bent allicht hoor je iets aanslaan :)
Pagina: 1