Thuisnetwerk opzetten met ip camera's, advies nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florf
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-05 20:17
Ik heb wat problemen gehad met insluipers (die op de 1 of andere manier geen cash hebben gestolen, maar wel bewijs dat er iemand in mijn huis is geweest) wat me wat paranoide heeft gemaakt. Dus ik ga camera's installeren. En wil ook mijn netwerk beter beveiligd hebben.

Nu ben ik uitgekomen op Ubiquiti omdat die makkelijk lijken om op te zetten en het is een Amerikaans bedrijf plus geen cloud kosten (wil zelf mijn eigen opnames bezitten en vertrouw Chinese bedrijven niet). Heb hier ook de optie om het zelf op de cloud te zetten wat me wel bevalt.

Ik heb nu alleen een Ziggo box zonder router oid. Ik heb mij net vandaag aangemeld voor KPN 1Gbit glasvezel.

Wat ik nu sterk overweeg zijn G5 Bullet camera's plus een Cloudkey+ van Ubiquiti. Makkelijk op te zetten en wil niet met kleine bedrijfjes in zee gaan.

Maar wat heb ik verder nodig? Een switch, gateway en wifi?

Zat te denken aan een:
-Switch Lite 8 PoE / EU Version
-Gateway Lite / EU Version
-U6+ (voor WIFI)

Allemaal Ubiquiti zodat ik het allemaal van 1 merk heb (lijkt me makkelijker met opzetten enzo?). Of is dat niet aan te raden?

Is voor een thuisnetwerk met hooguit een paar mensen tegelijkertijd op het netwerk. Wifi moet wel een bereik hebben van 20-30 meter. Prijs maakt niet zoveel uit als ik er redelijk goede kwaliteit + gebruiksgemak + veiligheid voor terug krijg (mijn tijd is ook geld waard).

Oh en ik ben vrijwel een complete noob op het gebied van netwerken (maar heb wel wat ervaring met programmeren).

[ Voor 4% gewijzigd door florf op 06-06-2024 16:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florf
Thanks! Ik zal daar ook ff rondkijken. Maar ben er nog niet helemaal over uit om alles ubiquiti te doen voor wifi gateway en switch (of wat voor en nadelen zijn om meerdere merken te combineren met opzetten etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

florf schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:44:
[...]

Thanks! Ik zal daar ook ff rondkijken. Maar ben er nog niet helemaal over uit om alles ubiquiti te doen voor wifi gateway en switch (of wat voor en nadelen zijn om meerdere merken te combineren met opzetten etc).
Heb hier alles van Ubiquiti, (Router, Switch, AccesPoints en Camera's) en werkt al jaren naar behoren dus kan het zeker aanbevelen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
eerlijk is eerlijk maar als je niet weet wat je aan het doen bent, (bedoel daar verder niks lulligs mee)
dan zou ik eigenlijk ver blijven van spul zoals ubiquiti, precies om wat @Greatsword hierboven zegt, voor je het weet zit je hele huis vol met die troep en dan is het vooral heel duur en voegt het voor (normale mensen) weinig toe ten opzichte van het standaard spul zoals bijvoorbeeld de fritzboxjes die je vaker tegenkomt bij kpn klanten.

wat voor camera's je precies wilt hangt voor een deel ook af van je precieze wensen.
ga je voor Power over Ethernet zodat je maar één kabel per camera hoeft te trekken of wil je buitenkamera's met accu en zonnecellen zodat je juist geen kabels nodig hebt. daarin zit al een wereld van verschil wat betreft je aanpak.

ook zijn er nog tal van opties op het gebied van opslag. wil je een hardware NVR of een software nvr of je wil dat zo'n systeem aan een cloud (en zoja welke) gekoppeld wordt.

synology heeft daarvoor een wat prijzige optie (omdat je daar nog per camera moet betalen - maar tegelijk werkt dat systeem vooral heel goed voor minder ervaren gebruikers. aan de andere kant van het spectrum heb je bijvoorbeeld host-'t-zelf oplossigen als frigate die als plugin in home-assitant ook in staat is tot persoonsherkenning, het zenden van berichten en eventueel andere automations (tot aan waarschuwingsgeluiden en lichtflitsen aan toe).

de hierboven genoemde systemen hebben dan als voordeel dat je niet merk-afhankelijk bent in de keuze van je camera's alle netwerk camera's met onvf-ondersteuning zullen zullen ondersteund zijn.

als we dan naar aanbevelingen kijken dan raad ik in ieder geval aan:

- om waar mogelijk met PoE aan de slag te gaan en om de gebruikte kabels netjes en zo onzichtbaar mogelijk weg te werken eventueel nog met een gewapende mantel indien je ze buiten gebruikt.
- om dat netwerk fysiek te scheiden van de rest van je netwek.
- om in geval van wifi camera's een apart netwerk te maken
- om niet méér uit te geven dan nodig maar zeker ook niet minder 4k bewaking is overbodig maar in sommige gevallen kan 1440p wél meerwaarde bieden 1080/50 is in ieder geval wel een minimale vereiste.
- camera's die in meerdere resoluties en refreshrates tegelijk kunnen uitzenden hebben altijd de voorkeur omdat je bewakingssoftware dan op een lagere stream kan werken zodat deze minder geheugen vreet.

[ Voor 19% gewijzigd door i-chat op 06-06-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florf
@i-chat Dank voor de uitgebreide reactie!

Dus een router is weinig meerwaarde met betrekking tot beveiliging. Standaard ISP router goed en veilig genoeg? Ben echt een noob op dat gebied en zit me nu een beetje in te lezen.

Denk dat ik Voor PoE ga aangezien WiFi wat te makkelijk te jammen is. PoE lijkt me wat robuster dan, maar wil wel optie hebben om in de tuin 1 of 2 WiFi cams te hangen.

Twijfel zit tussen Reolink en Ubiquiti. Reden dat ik leun naar Ubiquiti is dat camera's er mooier uit zien (oog wil ook wat) en de software schijnt meer functionaliteit te hebben.

Wat zou ik precies nodig hebben als ik een apart netwerk opzet voor mijn camera systeem?

Zit nu te overwegen om alleen:

-TP-Link TL-SG1005P (switch)
-Cloudkey+
-G5 Bullet cams

Enige nadeel is dat ik extra hardware moet kopen van Ubiquiti als ik toch een paar wifi cams erbij zou willen? Of zouden die gewoon kunnen connecten met de standaard KPN router/modem?

[ Voor 3% gewijzigd door florf op 06-06-2024 22:15 ]

Pagina: 1