Tl 5 vervangen door led

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdrjop
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-11-2024
Sinds enkele dagen werkt de badkamerlamp plots niet meer. We horen nu ook een hoge zoemtoon wanneer we de schakelaar inschakelen (ook wanneer de tl lamp er niet inzit)

Ik heb de lamp eens uit elkaar gehaald en zie hetvolgende
- philips tl5 lamp
- philips eb-s 121 tl lh (wat een vsa lijkt te zijn online)

Omda het gezoem ook aanwezig is wanneer de tl lamp er niet in zit en we dit gezoem nooit eerder hoorde, gok ik dat het probleem bij de eb-s zit

Nu vraag ik me af of het niet gewoon beter is dit ombouw naar led

Ik zie online dat je tl 5 lampen kan kopen in LED. Ik vraag me nu echter af of die vsa nodig is bij het gebruiken van een led lamp.

Kan iemand me vertellen of ik de vsa nog nodig heb wanneer ik voor een led tl ga? Of zal er hier toch sws ergens een transfo moeten zitten en is het dus niet zo eenvoudig om een bestaande lamp om te bouwen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8ycnnZY2mfAGlBUCl-2GbV5Uog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQYTStVjWvacN3AbnskBC9GA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBcR1jStvrK797adNlRXoDASGRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/593izKELCf86JQcny3bcdUIo.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:57
Veel lef tl balken gebruiken dezelfde spanning als hun gewone tegenhanger. Dit helpt dus niet tegen de zoemtoon.

Dan zou je de voeding moeten vervangen, maar dat is niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:53
@Vdrjop Vaak kunnen de TL-LED lampen direct werken op 230V, dat staat dan in de specificaties. Een (E)VSA is meestal niet nodig :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:05
Tadaaaaaaa!

TL5 lamp vervangen voor LED

Deze persoon heeft een T5 gekocht die op netspanning werkt. Dat kan jij dus ook doen en dan de spanning rechtstreeks op 1 van de lamphouders zetten.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:58
2x dezelfde vraag in 2 dagen.. Buurman en Buurman? :+

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:22
natural colour schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:55:
2x dezelfde vraag in 2 dagen.. Buurman en Buurman? :+
Ik dacht al man en vrouw of de partners van elkaar?! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:52

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Ja dat kan. Ik heb hier ook een T5 TL vervangen voor LED :) Je moet alleen de transformator of voorschakelapparaat er tussen uit halen en rechtsstreek 220v op de tl lamphouder zetten. Vaak is dat maar aan 1 kant nodig.

Afbeeldingslocatie: https://www.circuitsonline.net/forum/file/35250/forum-post

Ps. kijk even welke led tl je hebt en hoe deze aangesloten zou moeten worden. Sommige verwachten de fase aan de ene kant en de nul aan de andere kant. Dit is vaak terug te vinden in de specificaties van die lamp.

[ Voor 43% gewijzigd door mydogisgone op 03-06-2024 16:26 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdrjop
mydogisgone schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:19:
Ja dat kan. Ik heb hier ook een T5 TL vervangen voor LED :) Je moet alleen de transformator of voorschakelapparaat er tussen uit halen en rechtsstreek 220v op de tl lamphouder zetten. Vaak is dat maar aan 1 kant nodig.

[Afbeelding]

Ps. kijk even welke led tl je hebt en hoe deze aangesloten zou moeten worden. Sommige verwachten de fase aan de ene kant en de nul aan de andere kant. Dit is vaak terug te vinden in de specificaties van die lamp.
Bedankt voor de antwoorden
En excuses voor de dubbele vraag.

Heb ondertussen dezelfde lamp aangeschaft maar krijg deze jammer genoeg niet geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36Zio3lP0Y7tMgRyyB2dewmJtLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9f6wsA6qjyNV03wqJQvIYRmk.jpg?f=fotoalbum_large

De lamp lijkt aan te geven dat de lamp slechts aan 1 kant aangesloten dient te worden. Maar telkens ik probeer, springt de differentiaalschakelaar.
Ook wanneer ik beide kanten aansluit, krijg ik hetzelfde resultaat

Wat doe ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xErRsG4k3Phox7xG3a1-cgZHK6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISTpcofS8UGsxymkEMtHSBlp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOPjtfLFNGKcmloK7b8EeLUF4qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1PzG9AxX0OC14fFb2oNjHx5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:43
Puur voor de zekerheid
Je hebt wel de + en de - van 1 kant aangesloten en niet gemixed met + aan 1 kant en de - aan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdrjop
D-dark schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:44:
Puur voor de zekerheid
Je hebt wel de + en de - van 1 kant aangesloten en niet gemixed met + aan 1 kant en de - aan de andere.
Yes zowel plus als min van dezelfde kant aangesloten
Andere kant hingen de aansluitingen gewoon los.
En ook eens geprobeerd dat beide kanten + en - aangesloten waren
Maar in beide gevallen sprong de verliesstroomschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Vdrjop schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:00:
[...]

Bedankt voor de antwoorden
En excuses voor de dubbele vraag.

Heb ondertussen dezelfde lamp aangeschaft maar krijg deze jammer genoeg niet geïnstalleerd.

[Afbeelding]

De lamp lijkt aan te geven dat de lamp slechts aan 1 kant aangesloten dient te worden. Maar telkens ik probeer, springt de differentiaalschakelaar.
Ook wanneer ik beide kanten aansluit, krijg ik hetzelfde resultaat

Wat doe ik verkeerd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je de andere kant losgemaakt? En uiteraard afgedopt met een lasklem
Want idd je moet deze aan 1 kant aansluiten en dan de fase op de L (bruine draad) en de Nul op de N (blauwe draad) op de juiste polen zetten van de lamp houder.

Wil je anders eens een foto van het geheel maken? Zodat ik kan zien hoe de draden lopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vdrjop
mydogisgone schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:40:
[...]

Heb je de andere kant losgemaakt? En uiteraard afgedopt met een lasklem
Want idd je moet deze aan 1 kant aansluiten en dan de fase op de L (bruine draad) en de Nul op de N (blauwe draad) op de juiste polen zetten van de lamp houder.

Wil je anders eens een foto van het geheel maken? Zodat ik kan zien hoe de draden lopen?
Diepe schaamte hier! Bij het lezen van je reactie begon ik me ineens af te vragen of ik de andere zeide mes lasklem afgedopt had. Wat blijkt? Was ik vergeten.
Opnieuw gedaan en nu werkt het! Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Vdrjop schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:01:
[...]

Diepe schaamte hier! Bij het lezen van je reactie begon ik me ineens af te vragen of ik de andere zeide mes lasklem afgedopt had. Wat blijkt? Was ik vergeten.
Opnieuw gedaan en nu werkt het! Bedankt voor de hulp!
Top! Fijn dat het gelukt is! :)

Pagina: 1