TL5 lamp vervangen voor LED

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:13
Hi,

In mijn badkamer heb ik achter de spiegel 2x een lamp van Philips TL5 HE 21W/830 en deze gaan regelmatig defect. Mijn idee was om deze lampen te vervangen voor een LED variant.

Uiteindelijk heb ik twee stuks van https://www.lampdirect.nl...od_lampdirect_nl_products deze gekocht maar ze werken geen van beiden.

Doe ik iets fout? Waar kan dit aan liggen? Ik heb beide lampen in beide armaturen geprobeerd maar helaas zonder resultaat.

Alle hulp is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De nieuwe lampen moeten direct op 230V aangesloten worden. Heb je dat gedaan, of ze gewoon in de bestaande TL-armaturen geklikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
TMDC schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:23:
De nieuwe lampen moeten direct op 230V aangesloten worden. Heb je dat gedaan, of ze gewoon in de bestaande TL-armaturen geklikt?
Ze zitten direct in het bestaande armatuur geklikt, ik kan nergens vinden dat ik het armatuur ook aan moet passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Aalard99 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:29:
[...]

Ze zitten direct in het bestaande armatuur geklikt, ik kan nergens vinden dat ik het armatuur ook aan moet passen?
Wat staat er in de installatiehandleiding?

Het zijn lampen bedoeld voor commerciële/zakelijke toepassingen, dus het kan zijn dat ze "anders" zijn dan consumentenlampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:15
Mains = direct op netspanning aansluiten.

Je zal dus het voorschakelapparaat er tussenuit moeten halen.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
Dit is de handleiding die op hun website staat : YouTube: T5 TL Buis vervangen door een LED Buis | Lampdirect.nl

Voor de rest geen handleiding van de lamp zelf gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
wodkabuikje schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:44:

Ok, dank. Dan ga ik van het weekend maar eens kijken of dit gaat lukken :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99

Nog een vraagje, had ik eigenlijk een andere LED moeten bestellen? Er zijn ook LED TL lampen waar bv HF bij staat? Wat betekend dat?

Of moet je altijd je armatuur aanpassen als je de bestaande T5 TL lampen wilt vervangen voor LED?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er zijn wel TL-vervangers die met het voorschakelapparaat kunnen werken. Maar meest efficiente is direct op de AC.

Moet je alleen even kijken wat deze buis verwacht qua aansluiten. Meeste verwachten volgens mij de L en N nu op een van de twee voetjes en is het andere voetje nog puur mechanisch. Heeft de buis markering zoals hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
Septillion schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:46:
Er zijn wel TL-vervangers die met het voorschakelapparaat kunnen werken. Maar meest efficiente is direct op de AC.

Moet je alleen even kijken wat deze buis verwacht qua aansluiten. Meeste verwachten volgens mij de L en N nu op een van de twee voetjes en is het andere voetje nog puur mechanisch. Heeft de buis markering zoals hier?
Ja klopt, die markering zit er inderdaad op. Armatuur is vrij gesloten en kan de bedrading niet zomaar aanpassen, waarschijnlijk vanwege dat het bedoeld is voor een badkamer.

Ik ga onderzoeken of ik de armaturen van de spiegel kan vervangen. Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Er bestaan inderdaad ook T5 HF buizen. Maar deze werken lang niet altijd zomaar op ieder voorschakelapparaat. Er zijn comptabiliteit lijsten en daarop kan je zien of het wel of niet zal werken. Daarbij heeft een HF buis het voorschakelapparaat nodig. Gaat deze kapot dan dien je weer een nieuw voorschakelapparaat te kopen.

Het "makkelijkste" is dus de buis die je nu hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:09
Kan me vergissen, maar volgens mij kun je 'dummy starters' hiervoor gebruiken.

(Of was dit alleen in de beginfase van de LED-TL ? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MEN-O schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:05:

Volgens mij moet dat zo @Aalard99 lukken, die dummy starters liggen wel bij een beetje ijzerzaakin de schappen.

Ik heb voor op zolder goedkoop oude TL armaturen gekocht en daar led buizen in gedrukt en moest ook de starters vervangen. Bij mijn TL buizen zaten die meegeleverd in de doos. :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Inderdaad, heeft bij mij ook een tijdje gedraaid met dummy starters. Volgens de link die je stuurt, zijn die bij jou ook meegeleverd met de buizen zelf.
Zie ook deze: YouTube: T8 TL Buis met starter vervangen door LED Buis (conventioneel VSA) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
MEN-O schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:05:

Starters zitten alleen bij de oude dikkere T8 buizen. Maar ook niet altijd meer bij de modernere eVSA's.
T5 heeft nooit armaturen met een starter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
wodkabuikje schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:41:
[...]
Starters zitten alleen bij de oude dikkere T8 buizen. Maar ook niet altijd meer bij de modernere eVSA's.
T5 heeft nooit armaturen met een starter.
8 Watt T5 armaturen willen nog wel eens een starter hebben, mijn buitenlampje had er een, het VSA er tussen uit gehaald met een Wago en een dummy starter gebruikt.

Bij HF bakken kan het hele voorschakelapparaat ertussen uit tenzij het volgepurde Philips ellende is.
De LED TL's van Philips zijn best goed. Alleen sommige oude armaturen zijn irritant.

[ Voor 7% gewijzigd door bouwfraude op 02-06-2024 21:49 ]

Pagina: 1