Foto's
Huis - hier komen geen panelen op.:strip_exif()/f/image/QqmAqST6MDTbOH83tqYaJb66.jpg?f=fotoalbum_large)
Schuur - hier komen 8 panelen op.
:strip_exif()/f/image/jXN6yb1sADNMjCjZtBXe1jMd.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
8 Panelen op een rij. Op golfplaten dak van de schuur in de achtertuin. Dak staat strak op zuid.Schaduw
Zomers: niet tot weinig.In de winter: zal door de lage stand van de zon zal soms het huis van de buren en soms ons huis, op verschillende delen van de dag op verschillende delen van de opstelling, schaduw werpen.
Daarom denk ik aan optimizers.
Jaarverbruik
Onbekend, net huis aangeschaft. Vorige bewoner heeft er al 2 jaar niet meer in geleefd.102 jaar oud. Gaat volledig gemoderniseerd worden. 2 onder 1 kap. nu nog gas verwarmd, maar grote mogelijkheid dat dat volledige elektrische warmtepomp wordt.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1*40 A.Ik wil naar 3*25.
De ambitie om elektrisch te koken, elektrisch te rijden, een volledig elektrische warmtepomp aan te schaffen, het huis naar deze eeuw te moderniseren, en een paar panelen te hebben motiveert mij om naar 3 fasen te gaan.
Ondanks dat dit niet vereist is voor deze -huidige- opstelling.
Budget en doel
Budget, niet erg belangrijk. Natuurlijk is onzinnig uitgeven niet het idee, laten we maar gewoon optimaliseren?Ik wil door mijn kleine mogelijke oppervlak opbrengst maximaliseren, vooral in de winter omdat salderen er af gaat.
Dat maakt mijns inziens zomers opbrengen minder belangrijk dan wat dat was vergeleken met de winter opbrengst, hoe klein dat dan ook is.
Er komen geen panelen op het dak van het huis, wat je ook zegt. Daarvoor is het uiterlijk van het huis te klassiek voor.
Wie gaat het project uitvoeren
IkBijhouden van data
-Reeds verkregen offertes
Geen, eigen aanschaf.Voorlopige plan:
8*490WP DENIM N-type TOPCON =3920WP
1*fase hybride omvormer (want ik wil id toekomst wel een accu)
8* s500 optimizer
kabels en montage materiaal.
Regio
TwenteMIJN VRAAG:
Hoe zou je dit setje anders doen?
Ik heb geen verstand van optimizers en omvormers. Is mijn keuze logisch en efficiënt?
1 fase vs 3 fase. Ik heb te weinig panelen en volt om 3 fase te gaan? ook is 3 fase aanzienlijk duurder.
Is 1 fase hier dan ook het verstandige besluit?