Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-04 11:05
Foto's
Huis - hier komen geen panelen op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKMtrXZosTsSq3Zfdf7v9iweGl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqmAqST6MDTbOH83tqYaJb66.jpg?f=fotoalbum_large
Schuur - hier komen 8 panelen op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aDCQiDXZ0a-n_MUzqEZc_O10bU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXN6yb1sADNMjCjZtBXe1jMd.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
8 Panelen op een rij. Op golfplaten dak van de schuur in de achtertuin. Dak staat strak op zuid.
Schaduw
Zomers: niet tot weinig.
In de winter: zal door de lage stand van de zon zal soms het huis van de buren en soms ons huis, op verschillende delen van de dag op verschillende delen van de opstelling, schaduw werpen.
Daarom denk ik aan optimizers.
Jaarverbruik
Onbekend, net huis aangeschaft. Vorige bewoner heeft er al 2 jaar niet meer in geleefd.
102 jaar oud. Gaat volledig gemoderniseerd worden. 2 onder 1 kap. nu nog gas verwarmd, maar grote mogelijkheid dat dat volledige elektrische warmtepomp wordt.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1*40 A.
Ik wil naar 3*25.
De ambitie om elektrisch te koken, elektrisch te rijden, een volledig elektrische warmtepomp aan te schaffen, het huis naar deze eeuw te moderniseren, en een paar panelen te hebben motiveert mij om naar 3 fasen te gaan.
Ondanks dat dit niet vereist is voor deze -huidige- opstelling.
Budget en doel
Budget, niet erg belangrijk. Natuurlijk is onzinnig uitgeven niet het idee, laten we maar gewoon optimaliseren?
Ik wil door mijn kleine mogelijke oppervlak opbrengst maximaliseren, vooral in de winter omdat salderen er af gaat.
Dat maakt mijns inziens zomers opbrengen minder belangrijk dan wat dat was vergeleken met de winter opbrengst, hoe klein dat dan ook is.
Er komen geen panelen op het dak van het huis, wat je ook zegt. Daarvoor is het uiterlijk van het huis te klassiek voor.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik
Bijhouden van data
-
Reeds verkregen offertes
Geen, eigen aanschaf.
Voorlopige plan:
8*490WP DENIM N-type TOPCON =3920WP
1*fase hybride omvormer (want ik wil id toekomst wel een accu)
8* s500 optimizer

kabels en montage materiaal.
Regio
Twente

MIJN VRAAG:
Hoe zou je dit setje anders doen?
Ik heb geen verstand van optimizers en omvormers. Is mijn keuze logisch en efficiënt?
1 fase vs 3 fase. Ik heb te weinig panelen en volt om 3 fase te gaan? ook is 3 fase aanzienlijk duurder.
Is 1 fase hier dan ook het verstandige besluit?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De optimizers zijn rond de 70 euro incl.
8 van die dingen kosten dan in totaal 560 euro. Daar zit serieus geld in.

Dan zou ik liever nog een paar panelen aan de andere kant van het dakje plaatsen voor extra opbrengst en met 2 strings gaan werken. ( De gekozen omvormer voldoet hier al aan)

[ Voor 7% gewijzigd door DaWizza op 22-05-2024 17:47 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Optimizers maken van schaduw geen zon.
Zeker niet die je in de TS hebt staan. Solaredge optimizers doen niks op een growatt omvormer.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:34
Ik zou gewoon simpele 1 fase string omvormer pakken.

Makkelijk dak, geen gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
DaWizza schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:46:
De optimizers zijn rond de 70 euro incl.
8 van die dingen kosten dan in totaal 560 euro. Daar zit serieus geld in.

Dan zou ik liever nog een paar panelen aan de andere kant van het dakje plaatsen voor extra opbrengst en met 2 strings gaan werken. ( De gekozen omvormer voldoet hier al aan)
De andere kant is de noordkant. daar zie ik niet veel in.
Je hebt wel gelijk, 560 is idd serieus geld.
Ik heb wel de gedachte in de maximale opbrengst in de winter liggen, vandaar dat ik het overweeg.

[ Voor 13% gewijzigd door Mipje op 23-05-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
AUijtdehaag schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:00:
Optimizers maken van schaduw geen zon.
Zeker niet die je in de TS hebt staan. Solaredge optimizers doen niks op een growatt omvormer.
Zou je me dit willen uitleggen? moet ik merk bij merk houden? wat is de incompitibliteit?

Daarnaast, verkreupel ik niet mijn helle stellage als elke ovhtend en avond een deel van de opstelling in schaduw valt? het leek mij wel van toegevoegde waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
99ruud99 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:14:
Ik zou gewoon simpele 1 fase string omvormer pakken.

Makkelijk dak, geen gedoe.
dankje voor je antwoord, jij zou ook zonder optimizers doen dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mipje schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:47:
[...]

Zou je me dit willen uitleggen? moet ik merk bij merk houden? wat is de incompitibliteit?

Daarnaast, verkreupel ik niet mijn helle stellage als elke ovhtend en avond een deel van de opstelling in schaduw valt? het leek mij wel van toegevoegde waarde?
Ik raad je aan het zonnepaneel topic eerst eens door te nemen.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12

Solaredge is een stringsysteem die enkel werkt met solaredge optimizers.
Die optimizers kan je nergens anders voor inzetten dan enkel alleen met solaredge omvormers.

Waarom neem je niet zo een set?
https://webshop.cedel.nl/...elen-3000-Watt-Full-Black

Die hoymiles micro omvormers heb je ook in 3-fase als je dat liever wilt.
Hoymiles topic vind je hier:
Het Hoymiles topic

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
AUijtdehaag schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:20:
[...]

Ik raad je aan het zonnepaneel topic eerst eens door te nemen.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12

Solaredge is een stringsysteem die enkel werkt met solaredge optimizers.
Die optimizers kan je nergens anders voor inzetten dan enkel alleen met solaredge omvormers.

Waarom neem je niet zo een set?
https://webshop.cedel.nl/...elen-3000-Watt-Full-Black

Die hoymiles micro omvormers heb je ook in 3-fase als je dat liever wilt.
Hoymiles topic vind je hier:
Het Hoymiles topic
yup, ik ga hem doorlezen. dankje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:34

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ook paneeltjes op een schuur met schaduw. Ik heb daar voor APS micro omvormers gekozen (terwijl ik normaliter liever voor string kies). Die APS dingen heb je voor 2 of 4 panelen dus met twee van die omvormertjes kan je al klaar zijn en dan heeft elk paneel zijn eigen MPPT. Als er (deels) scahduw op 1 paneel valt, doet dat paneel mogelijk nog steeds weinig maar de anderen hebben er geen last van.

De gemiddelde daily energie verschilt dan ook nog best tussen de panelen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/08FDJYz.png

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:54
Wat is de dakhelling? Ik heb panelen op noord liggen met een helling van +/- 20 graden. Deze doen in de winter weinig, maar in de productiemaanden (april-september) doen die het super. 15% minder dan de panelen op 20 graden helling aan de zuidkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJlt3KjnRS9pclnP7cIsXQ0DZrI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mhQMwWYzjw1xLHdAHB1Egl0a.webp?f=user_large

Verder zou ik ook gewoon een eenvoudige string omvormer nemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Opperhoof op 24-05-2024 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:09

SambalBij

We're all MAD here

Mooi huis! Snap dat je dat inderdaad niet gaat aanpassen en panelen op leggen.

Maar hoe gehecht ben je aan het uiterlijk van die schuur? Als je daar het dak zou vervangen/aanpassen van het huidige zadeldak naar een lessenaarsdak op het zuiden, dan kun je ineens 16 panelen kwijt :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
Wuursj schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:46:
Hier ook paneeltjes op een schuur met schaduw. Ik heb daar voor APS micro omvormers gekozen (terwijl ik normaliter liever voor string kies). Die APS dingen heb je voor 2 of 4 panelen dus met twee van die omvormertjes kan je al klaar zijn en dan heeft elk paneel zijn eigen MPPT. Als er (deels) scahduw op 1 paneel valt, doet dat paneel mogelijk nog steeds weinig maar de anderen hebben er geen last van.

De gemiddelde daily energie verschilt dan ook nog best tussen de panelen:
[Afbeelding]
Nou ik was dus een beetje gaan lezen in de link die "AUijtdehaag" aan rade, en daar kwam ik dus ook de micro omvormers tegen, best wel interessant! Dat zou hem misschien nog wel eens kunnen worden!

Ik moet me er nog wel iets meer in verdiepen hoe het precies werkt. Kijken of ze op mijn paneelkeuze passen en of 2 of 4 beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
Opperhoof schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:51:
Wat is de dakhelling? Ik heb panelen op noord liggen met een helling van +/- 20 graden. Deze doen in de winter weinig, maar in de productiemaanden (april-september) doen die het super. 15% minder dan de panelen op 20 graden helling aan de zuidkant.

[Afbeelding]

Verder zou ik ook gewoon een eenvoudige string omvormer nemen.
Helling weet ik eerlijk gezegd nog niet, ik vroeg mij af wat het verschil zou zijn tussen een ideale hellingshoek per seizoen. Kan me voorstellen door een hellingshoek hoger naar richting de 90* wat extra opbrengst kan opleveren in de winter.
Maar goed de panelen staan strak op zuid en ten tijde van de installatie wil ik kijken of ik de panelen onder een ideale hoek kan aanleggen.
De panelen liggen strak op zuid (miss 1 of 2 graden afwijking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
SambalBij schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:59:
Mooi huis! Snap dat je dat inderdaad niet gaat aanpassen en panelen op leggen.

Maar hoe gehecht ben je aan het uiterlijk van die schuur? Als je daar het dak zou vervangen/aanpassen van het huidige zadeldak naar een lessenaarsdak op het zuiden, dan kun je ineens 16 panelen kwijt :)
Dankje, ik ben er erg trots op!

Het uiterlijk van de schuur, schuurt me een beetje, dus daar mag genoeg op aangepast worden.
Het huidige plan is om de 7.8m schuur id toekomst uit te breiden zodat hij 8.8m wordt, het dak mag dan ook zeker anders. Maar ja dat gaat pas over 2 jaar gebeuren...

@lessenaarsdak, nieuw woordje geleerd. Ik had al het idee om zoiets te gaan doen, maar weer over 2 jaar dan. Het geeft dan niet genoeg ruimte voor 2*8 panelen helaas. zal echt niet passen. Deze panelen die ik uitgekozen had waren al ~2m lang.

Dus aanpassingen aan de schuur gaan zeker gebeuren. maar de panelen moeten op korte termijn komen, om nog gebruik te kunnen maken van de laatste paar jaar salderen. (een kleeeiinnn beetje terug verdienen)
Pagina: 1