Advies nieuwe soldeerbout / station

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:21
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een nieuwe soldeer bout / station. Ik had de Lidl Parkside soldeerstation

https://www.lidl.nl/p/par...soldeerstation/p100371601

Echter was deze na 5x gebruiken in 5 maanden tijd defect. Geld teruggekregen dus nu op zoek naar een andere.

Wat ik ermee ga doen

Oprecht bijzonder weinig. Ik vervang de batterijen van mijn Gameboy spellen en ik wil (als ik toch een soldeerbout heb) mijn bovenste scherm van mijn Nintendo DSi vervangen. Hiervoor moet ik de speaker los en weer op solderen.

Verder verwacht ik niet dat het veel meer gaat worden. Zal dus misschien paar keer per jaar gebruikt worden.
Maar. Hij moet dan wel werken :+ Die van de Lidl deed zijn ding prima, maar als dat stuk is na paar keer gebruik koop ik liever iets fatsoenlijkers die gewoon blijft werken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Lidl soldeer station
https://www.lidl.nl/p/par...soldeerstation/p100371601

Soldeertin 60/40
Desoldeerlint

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

In eerste instantie spreekt deze mij wel aan:

https://www.eleshop.nl/atetool-at-689-soldeerstation.html

Ziet er iets fatsoenlijkers uit.
Echter ben ik totaal onbekend met de merken van soldeerstations dus geen idee of dit een fatsoenlijk merk is die gewoon een tijd mee kan gaan.

Kwam ook deze set tegen:

https://www.amazon.nl/dp/...d_dp_YJH4YH4XWG6K6X2B0ZHA

Maar ziet er weer wat minder uit.
Zal vast prima zijn werk doen maar ben dan weer bang dat het na paar keer gebruiken toch niet werkt.

Zal na de soldeerbout ook dit setje tweezers bestellen. Heb nu niets fatsoenlijks:

https://www.amazon.nl/Ain...prefix=%2Caps%2C81&sr=8-5

Eigenlijk zoek ik dus bevestiging of de ATETOOL AT-689 geschikt zal zijn voor mijn sporadische gebruik. In combinatie met lange levensduur.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:20

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

In dat segment kun je je geen buil vallen aan elke bout uit de bouwmarkt/electronica zaak. M.i. allemaal inwisselbaar.

Ik heb zelf een TS100. Kost wat meer, maar is heet in seconden, gaat vanzelf uit en is op te bergen in je pennenbakje :) Met een soldeer station is dat ook nog wel een overweging.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien buiten je budget maar Velleman heeft een Weller kopie/gebaseerde soldeer station
https://www.soldeerbout-s...tation-5410329215347.html

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Denk dat 50eu wel de max is. Moet iets prima voor te vinden zijn toch. Opwarmtijd van seconden interesseert me niet zo moet ik zeggen.
Ben de 5min van de lidl gewend. Plug ik in en dan pak ik de rest van mijn spullen.

Iemand ook nog advies voor een stevige derde hand? Heb nu zo’n gammel dingetje van de hornbach. Als ik wat druk zet met pincet om de batterij eruit te wippen kukkelt die bijna om

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zo'n cheapo set zal het vast een paar keer doen dus op zich is dat wel een optie.

Anders zou ik naar iets als een Pinecil v2 kijken. Is wel net wat duurder (zeker met de super fijne siliconen kabel) maar het grote voordeel is dat het opgeborgen ook gewoon heel compact is en nog eens een keer mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goz3rr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-06 12:41
Ik kan de Pinecil ook aanraden. Je kan hem ipv bij Eleshop ook rechtstreeks bij de fabrikant bestellen, komen nog wel inklaringskosten overheen maar alsnog goedkoper, alleen niet op voorraad op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Op dit moment neig ik eigenlijk naar de atetool at 689. Valt niet onder de allercheapste hoop ik.

Zo’n cheape van 18eu zou idd paar keer werken net als de lidl parkside. Maar daar wil ik juist vanaf.
Bij de pinecil moet ik ook nog kabel en lader kopen en moet hem ook ergens stallen tijdens solderen. Dan komt er weer van alles bij en wordt het weer wat teveel voor die paar keer per jaar dat ik soldeer.

Neig sowieso naar een daarom naar een station.
Heeft iemand ervaring met dat merk? Zou vergelijkbaar moeten zijn met aoyue dacht ik gelezen te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ach, ik heb een Pencil in mijn laptoptas en als ik hem gebruik kan dat prima zonder standaard ofzo.

En je hebt geen laptopvoeding met USB C PD?

Ow, en de beste derde hand? Geen derde hand, maar Blu Tack :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-06 13:42
Ik heb een siliconenmat waar ik op soldeer en leg mijn pinecil v2, welke ik met mijn telefoonlader gebruik, gewoon neer. Werkt voor mij prima. en anders is een houdertje ook niet meer dan 3 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:55
Ik heb een paar jaar geleden een soldeer station gekocht wat op een elektronicasite werd aanbevolen als goedkoop alternatief. Soldeert erg fijn, temperatuurregeling werkt ook goed. Ik zal vanavond even kijken welk merk het ook alweer is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Heb inderdaad geen usb-c lader van 65W. Hoogste wat ik heb is 20W van mijn iPad.

Blu Tack wel interessant. Bedankt voor de tip!

Blijf lastig vinden om de knoop door te hakken haha. Zoveel te koop voor max 50. Neig nog steeds naar de AT-689. Reviews zijn goed, plug&play. Alleen los een punt kopen maar dat kan er nog wel uit 😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:12

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik heb recent de Yihua 948DQIII besteld en ontvangen (via AliExpress). Dit merk heeft een redelijk goede reputatie, en het is een 200W soldeerstation/bout mét afzuiging. Wordt heel snel warm en zelfs dikke kabels en stekkers zijn geen probleem (wat bij m'n vorige 65W bout wél een uitdaging was!). Ik kan 'm aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Icephase schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:43:
Ik heb recent de Yihua 948DQIII besteld en ontvangen (via AliExpress). Dit merk heeft een redelijk goede reputatie, en het is een 200W soldeerstation/bout mét afzuiging. Wordt heel snel warm en zelfs dikke kabels en stekkers zijn geen probleem (wat bij m'n vorige 65W bout wél een uitdaging was!). Ik kan 'm aanraden!
Kijkend naar de prijs valt dat veel te ver buiten het budget van zo'n 50 euro......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 22:06
Mogelijk Iets buiten je budget, maar dit is een zeer degelijk soldeerstation van een goed (Japans) merk: https://www.eleshop.nl/hakko-fx-888d.html

Ik maak er zelf nu al flink wat jaren gebruik van. Snel warm, compact, en makkelijk instelbaar.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:12

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

memphis schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:22:
[...]

Kijkend naar de prijs valt dat veel te ver buiten het budget van zo'n 50 euro......
Ik had hem voor nog geen € 60 thuis, da's nog geen tientje meer. Even wat promo's afwachten misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Icephase schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:14:
[...]

Ik had hem voor nog geen € 60 thuis, da's nog geen tientje meer. Even wat promo's afwachten misschien.
Ik kom een apparaat van bijna 250euro tegen :p

De hakko zie ik ook veel terug. Maar echt te duur voor mij voor die paar keer per jaar dat ik soldeer.

Aangezien er veel duurdere apparaten worden aangeraden steeds. Is die AT van 45 euro nou echt zo meuk dat het niet een tiental keer per jaar werkt voor een aantal jaartjes? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-06 22:10
Aschtra schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:38:
[...]

Ik kom een apparaat van bijna 250euro tegen :p

De hakko zie ik ook veel terug. Maar echt te duur voor mij voor die paar keer per jaar dat ik soldeer.

Aangezien er veel duurdere apparaten worden aangeraden steeds. Is die AT van 45 euro nou echt zo meuk dat het niet een tiental keer per jaar werkt voor een aantal jaartjes? :(
Voor hobbymatig gebruik zal hij best prima te gebruiken zijn, onderdelen zijn vooral lekker goedkoop.
Het is een clone van de hakko fx888d in een ander jasje.

Kleine tip: Gewoon een tweede handvat/houder aanschaffen als je vaker tips gaat wisselen. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door wally1987 op 21-05-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-06 14:38
[...]

Ik gebruik mijn soldeerbout in ieder geval wekelijks. Voor mij zijn dingen als de kwaliteit van het apparaat, goede beschikbaarheid van vervangende onderdelen, uitwisselbare punten voor mijn soldeerbout, enz. allemaal heel belangrijk. Voor dat soort gebruik, kom je eigenlijk altijd uit bij de bekende (en dus dure) merken, zoals Weller en Hakko.

Buiten deze grote merken om is er een ontelbaar aantal andere soldeerbouten en -stations te vinden, in alle prijsklassen. Uiteindelijk is een soldeerbout maar een metalen buisje, met een soldeertip eraan en een verwarmingselement erin. Natuurlijk wordt daarin veel meuk gemaakt en verkocht en afgekeken van de grote jongens. Dus zonder een bekend merk te kiezen, zal je vaak een gok nemen. Ook merken die meerdere stations aanbieden, zoals Velleman, maken veelal stations die zijn afgekeken van de grote merken.

Ik heb ooit een Velleman VTSSC40N gekocht, op zich redelijk tevreden mee, maar hij heeft ook zichzelf een keertje doorgebrand omdat (vermoedelijk) de temperatuursensor een verkeerde/ongeldige temperatuur terug gaf aan het apparaat, en blijkbaar het toestel continu blijft verwarmen bij een ongeldige temperatuur. Dat zijn wel de typische foutjes die je ziet bij Chinese kopieermeuk (ook al doet de prijs niet denken dat het om een goedkope kopie gaat!). De soldeerpunten waren ook niet van de beste kwaliteit, en vervangende onderdelen zijn lastig te vinden.

Wat ik hiermee wil schetsen, is dat de prijs nauwelijks een goede indicator is voor de kwaliteit van het apparaat. Ja, de grote merken, die de toestellen maken van zo'n kwaliteit die je kleinkinderen die nog dagelijks kunnen gebruiken later, die vind je alleen bij merken als Weller en Hakko. Dat merk je aan alles: De behuizing van het station is van een degelijker plastic gemaakt, het snoer naar de soldeerbout is van siliconen (heel flexibel) en is langer dan bij de goedkope toestellen, slijtdelen zijn gewoon goed te vinden en te vervangen, en ga zo maar door. Het is heerlijk om met zulk spul te werken en als je er dagelijks (of iig wekelijks) ermee werkt, dan is het de investering in zo'n stukje trots vakmanschap meer dan waard. Maar jij behoort niet tot die categorie, en eigenlijk zit alles daaronder in de categorie "Kopen en hopen".

Ondanks mijn gebash op namaakzooi, heeft het wel vaak een voordeel: vervangingsdelen van de grote merken waarvan afgekeken is, kan je vaak ook wel gebruiken op de namaakzooi. Dus een namaak-toestel van Velleman die is afgekeken van een Weller of een Hakko heeft wel als voordeel dat als je een keer een andere soldeerpunt nodig hebt, je waarschijnlijk een Weller- of Hakko-soldeerpunt kan kopen en probleemloos op jouw bout kan schroeven. Dus ik denk dat je daar uiteindelijk de meest verstandige keuze mee maakt.

Als ik je een kleine aanbeveling kan doen: https://www.soldeerbout-shop.nl/13-soldeerstations#/ Kijk hier eens tussen.

Edit: Ik was nog even vergeten de Pinecil V2 te vermelden, ook al is deze wel elders in het topic al terug te vinden. Dit is inderdaad een heel fijn apparaatje, zeker om mee te nemen. Werkt met USB-PD dus kan je je laptopadapter voor gebruiken (mits je laptop een USB-C oplader heeft). Je hebt echter zelf al aangegeven niet te beschikken over een USB-PD oplader van 65W, en dus dat dat geen optie voor je is. Daarom had ik deze even achterwege gelaten.

[ Voor 6% gewijzigd door naarden 4ever op 22-05-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:55
naarden 4ever schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:22:
[...]

Ik gebruik mijn soldeerbout in ieder geval wekelijks. Voor mij zijn dingen als de kwaliteit van het apparaat, goede beschikbaarheid van vervangende onderdelen, uitwisselbare punten voor mijn soldeerbout, enz. allemaal heel belangrijk. Voor dat soort gebruik, kom je eigenlijk altijd uit bij de bekende (en dus dure) merken, zoals Weller en Hakko.

Buiten deze grote merken om is er een ontelbaar aantal andere soldeerbouten en -stations te vinden, in alle prijsklassen. Uiteindelijk is een soldeerbout maar een metalen buisje, met een soldeertip eraan en een verwarmingselement erin. Natuurlijk wordt daarin veel meuk gemaakt en verkocht en afgekeken van de grote jongens. Dus zonder een bekend merk te kiezen, zal je vaak een gok nemen. Ook merken die meerdere stations aanbieden, zoals Velleman, maken veelal stations die zijn afgekeken van de grote merken.

Ik heb ooit een Velleman VTSSC40N gekocht, op zich redelijk tevreden mee, maar hij heeft ook zichzelf een keertje doorgebrand omdat (vermoedelijk) de temperatuursensor een verkeerde/ongeldige temperatuur terug gaf aan het apparaat, en blijkbaar het toestel continu blijft verwarmen bij een ongeldige temperatuur. Dat zijn wel de typische foutjes die je ziet bij Chinese kopieermeuk (ook al doet de prijs niet denken dat het om een goedkope kopie gaat!). De soldeerpunten waren ook niet van de beste kwaliteit, en vervangende onderdelen zijn lastig te vinden.

Wat ik hiermee wil schetsen, is dat de prijs nauwelijks een goede indicator is voor de kwaliteit van het apparaat. Ja, de grote merken, die de toestellen maken van zo'n kwaliteit die je kleinkinderen die nog dagelijks kunnen gebruiken later, die vind je alleen bij merken als Weller en Hakko. Dat merk je aan alles: De behuizing van het station is van een degelijker plastic gemaakt, het snoer naar de soldeerbout is van siliconen (heel flexibel) en is langer dan bij de goedkope toestellen, slijtdelen zijn gewoon goed te vinden en te vervangen, en ga zo maar door. Het is heerlijk om met zulk spul te werken en als je er dagelijks (of iig wekelijks) ermee werkt, dan is het de investering in zo'n stukje trots vakmanschap meer dan waard. Maar jij behoort niet tot die categorie, en eigenlijk zit alles daaronder in de categorie "Kopen en hopen".

Ondanks mijn gebash op namaakzooi, heeft het wel vaak een voordeel: vervangingsdelen van de grote merken waarvan afgekeken is, kan je vaak ook wel gebruiken op de namaakzooi. Dus een namaak-toestel van Velleman die is afgekeken van een Weller of een Hakko heeft wel als voordeel dat als je een keer een andere soldeerpunt nodig hebt, je waarschijnlijk een Weller- of Hakko-soldeerpunt kan kopen en probleemloos op jouw bout kan schroeven. Dus ik denk dat je daar uiteindelijk de meest verstandige keuze mee maakt.

Als ik je een kleine aanbeveling kan doen: https://www.soldeerbout-shop.nl/13-soldeerstations#/ Kijk hier eens tussen.
Zoiets zou ik een paar jaar geleden ook schrijven maar ik gebruikt nu 80% van de tijd een Pinecil V2 en de enkele keer dat ik echt hitte nodig heb, pak ik de weller er even bij.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als je geen USB PD adapter hebt wordt het iets lastiger. Ook al zou het op een 20W ook al een eind moeten komen. Een 12V barrel jack wordt overigens ook ondersteund.

Op zich is het gelinkte station dan ook wel okay. Dat is in feite ook een soort Hakko clone (in ieder geval de tip). Nadeel is dat het wat bulky is en zo te zien de kabel er vast aan zit. Maar zal ongetwijfeld zijn werk doen en qua tips kan je dus gewoon Hakko tips pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:00
Tinytronics heeft voor 25 euro een compleet setje.

Deze kit met daarin een budget soldeerstation en tal van accessoires is een goede basis om te beginnen met solderen.

Specificaties ZD-99 soldeerbout:

Spanning: 230VAC
Vermogen soldeerbout: 48W
Temperatuur instelbaar met een bereik van 150-480°C (alleen grof instelbaar)
Elektronische temperatuurregeling
Schakelaar met lampje die aangeeft dat het soldeerstation aanstaat
Compact soldeerstation met handige houder voor de soldeerbout
Afmetingen: 115 x 145 x 90mm

Inhoud verpakking:

1x ZD-99 Soldering station
1x Derde hand met vergrootglas
1x Desoldeerpomp (tinzuiger)
1x Loodvrij soldeertin 10g
1x Borsteltje
1x Krabbertje
3x Soldeerpunt (verschillende diktes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:37

DaWaN

'r you wicked ??

[...]
Het is een beetje een gok of de bout en het snoer goed zijn.
De Ayoue stations die jaren geleden populair waren gaan na veel gebruik vaak de snoeren van stuk. Bij dat station wat je denkt te kopen is dan meteen het hele station onbruikbaar.
Bovendien zijn de snoeren vaak stug wat minder prettig werkt en de punten zijn ook niet altijd fantastisch.

Bij de Hakko koop je kwaliteit wat fijn werkt en jaren meegaat.

De Pinecil / TS100 / TS080 is wat mij betreft ook een goede keus, mits je een goede soepele siliconen rubberen kabel er bij koopt.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Rob vd Hoeven schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:11:
Tinytronics heeft voor 25 euro een compleet setje.

Deze kit met daarin een budget soldeerstation en tal van accessoires is een goede basis om te beginnen met solderen.

Specificaties ZD-99 soldeerbout:

Spanning: 230VAC
Vermogen soldeerbout: 48W
Temperatuur instelbaar met een bereik van 150-480°C (alleen grof instelbaar)
Elektronische temperatuurregeling
Schakelaar met lampje die aangeeft dat het soldeerstation aanstaat
Compact soldeerstation met handige houder voor de soldeerbout
Afmetingen: 115 x 145 x 90mm

Inhoud verpakking:

1x ZD-99 Soldering station
1x Derde hand met vergrootglas
1x Desoldeerpomp (tinzuiger)
1x Loodvrij soldeertin 10g
1x Borsteltje
1x Krabbertje
3x Soldeerpunt (verschillende diktes)
Dat ding is echt overal te vinden onder vele merknamen, allemaal voor een ongeveer dezelfde prijs.
Deze is dan nog eens een stuk goedkoper https://www.soldeerbout-s...tation-5410329442477.html

[ Voor 6% gewijzigd door memphis op 22-05-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:00
memphis schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:44:
[...]

Dat ding is echt overal te vinden onder vele merknamen, allemaal voor een ongeveer dezelfde prijs.
Deze is dan nog eens een stuk goedkoper https://www.soldeerbout-s...tation-5410329442477.html
Als je alleen het soldeerstation koopt (zonder de extra's) dan is de prijs bij Tinytronics maar 17,5 euro. Dat is 3 euro minder dan het identieke station onder de Velleman merknaam. De beoordelingen van dit soldeerstation (zie beoordelingen bij link) zijn best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Ik hoor eigenlijk teveel gemengde verhalen over Weller. Het is inderdaad een bekend merk in het bedrijfsleven en scholen, maar dat zou vooral zijn omdat het overal gebruikt wordt door de volumeprijzen die zij bieden.
Kwalitatief zou Weller niet tot de betere behoren.

De Hakko vindt ik dan wel weer interessant en zou ik waarschijnlijk overwegen als ik een 'echte' koop :)

Desalniettemin zit ik inderdaad in de categorie "kopen en hopen" :p

Had nog even gekeken naar mijn laptop lader van werk. Die is USB-C (geen idee of het PD is) maar die is weer 110W.

Die ZD-99 (of veller variant is maar net hoe je hem noemt) heeft een vriend van mij toevallig. Die was er wel tevreden over. Inderdaad zonder die kit kost die 18eu en zit je in dezelfde prijsklasse als de Lidl soldeerstation of diverse stations op Amazon.

Zou niet zo moeilijk moeten zijn zou je denken. Maar zoveel keus. Denk dat ik er maar een koop en dan zien we wel. Neem aan dat er iets van garantie op zit als weer met 5x gebruik defect gaat.

Bedankt voor de reacties allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-06 21:50
heb zelf de ts100 voor veel gebruik maar ook voor nood een draadloze van de action gekocht voor paar euro's Werkt prima en batterij gaat lang mee. Is nu 3 jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
KevinSetz schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:34:
heb zelf de ts100 voor veel gebruik maar ook voor nood een draadloze van de action gekocht voor paar euro's Werkt prima en batterij gaat lang mee. Is nu 3 jaar oud
Die probeerde ik ook te halen maar kon hem niet meer vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-06 21:50
Ah balen :/ Deze hebben ze nog wel: https://shop.action.com/n...od-product_variants_nl-nl

Ferm is best prima merk voor z'n geld. Heb ook een accu boor die gewoon echt zwaar heeft bij mij op bedrijf (heb thuis DeWalt) maar goed.. Valt me niks tegen al moet je niet teveel gaan verwachten.

Zeker als je maar paar keer per jaar soldeert,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Aschtra schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:29:
Ik hoor eigenlijk teveel gemengde verhalen over Weller. Het is inderdaad een bekend merk in het bedrijfsleven en scholen, maar dat zou vooral zijn omdat het overal gebruikt wordt door de volumeprijzen die zij bieden.
Kwalitatief zou Weller niet tot de betere behoren.
Ik denk eerder dat er andere redenen zijn waarom Weller minder geliefd is.

De meeste systemen hebben passive punten, dat betekent dat soms de hitteoverdracht als ook de opwarming niet zo snel is. Maar ja, wel punten voor een paar euro tegen wat ik hier met JBC op mijn werk zie zo'n 35 euro voor een punt omdat die actief is (warmte element en temperatuursensor in de punt).
We hebben een aantal desoldeerstations van Weller, als je daar netjes mee om gaat is er niets aan de hand. Op de productievloer waar geen echte techneuten zitten wordt er ruw mee omgegaan en amper schoongemaakt dus punten rotten vast, breken af, raken verstopt, brokkelen randjes van de reservoirbuisjes af wat lek veroorzaakt etc.

Mijn WECP20 heeft het 35 jaar volgehouden en kent nu ergens een breuk in de kabel, dat was de reden om die voor een nieuwe WE1010 te vervangen. Ja, ik ben er heel blij mee en ja, Weller had het technisch beter kunnen maken zoals een betere poer indicatie en een verlicht display. Maar ja, het is dan ook een budget station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Ik denk dat die weer retour gaat :+

Zeer slecht af te lezen. Dit gebeurde nadat ik hem had aangezet, temperatuur had ingesteld en de bout had opgepakt. Nadat ik hem had opgepakt flipte het scherm hem.

[ Voor 50% gewijzigd door Aschtra op 23-05-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:55
Wild Chocolate schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:55:
Ik heb een paar jaar geleden een soldeer station gekocht wat op een elektronicasite werd aanbevolen als goedkoop alternatief. Soldeert erg fijn, temperatuurregeling werkt ook goed. Ik zal vanavond even kijken welk merk het ook alweer is.
Zag dit topic voorbij komen en bedacht me dat ik nog wat beloofd had :X

Ik heb het Aoyue Int936 soldeerstation.

Werd eerder op Tweakers aanbevolen:
Aankoopadvies soldeerstation voor hobbyist
Daarnaast op o.a. circuitsonline. Mijn eigen ervaring is dat de bout mooi zijn temperatuur regelt. Niet heel veel vermogen, maar voor fijner elektronicawerk is het een heel fijn station.

Ik heb hem destijds bij Eleshop besteld, maar ik zie dat ze nu alleen nog rechtstreeks van Aoyue zelf uit China geleverd worden:
https://www.aoyue3d.com/en/category/?bid=33&Sort_id=120
https://www.aoyue3d.com/en/pro/default.asp?id=35

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
MatthijsBoog schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:30:
Ik heb een siliconenmat waar ik op soldeer en leg mijn pinecil v2, welke ik met mijn telefoonlader gebruik, gewoon neer. Werkt voor mij prima. en anders is een houdertje ook niet meer dan 3 euro.
Je hebt óf een mega overbemeten telefoonlader (vertel daar eens wat meer over), óf je soldeert ragfijne draadjes. Ik vraag me af of je werkelijk met die combinatie gesoldeerd hebt, want je hebt toch gauw minimaal 20W nodig. "De PINECIL trekt maximaal 65W via USB-C of 88W via de DC-plug".

Overigens: ik soldeer met een bout aan 220V snoer. Dat is iets handzamer dan eentje met zo'n stationklont, en spaart een hoop opbergruimte. En je hebt geen gebrek aan power :) Je hebt ze tegenwoordig die mooi regelbaar zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Bruin Poeper op 25-05-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-06 13:42
Ik heb een 4-poorts 100w lader hier op mijn bureau liggen, daar gaat mijn telefoon, horloge, batterijladers, speakertje en wat dan ook aan. 65 watt telefoon laders zijn ook niet geheel ongewoon meer bij bepaalde merken trouwens.

De pinecil kan overigens met epr (28v usb-c pd) nog meer dan 88watt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:26
Ik heb mezelf een paar terug op deze getrakteerd ondanks dat ik het niet heel veel gebruik. Actieve punten is wat modernere techniek en werkt erg fijn. https://www.eleshop.nl/jbc-bt-2bqa-soldeerstation.html. Mijn gedachte ermee was dat ik hier nog tientallen jaren nette werkstukjes in elkaar kan zetten

Ik zou prima met wat goedkopers afkunnen, maar ik zou niet op vermogen willen inleveren. Die paar keer dat je een groter onderdeel of een groot groundoppervlak of een dikke kabel wil solderen kom je anders al gauw tekort. Voordat ik deze had heb ik regelmatig met 2 veel te slechte soldeerbouten moeten werken om maar genoeg warmte in mn werkstuk te krijgen

[ Voor 10% gewijzigd door SalexSun op 25-05-2024 19:44 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Vandaag een nieuwe AT-689A gekregen van Eleshop. Erg netjes afgehandeld.
Kleine test mee gedaan en het scherm werkt vooralsnog in ieder geval.

Bedankt voor alle reacties. Hoop dat die blijft werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playmaster
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 22:45
Ik ben ook aan het rondkijken ben je nog steeds tevreden over het apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Playmaster schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:14:
Ik ben ook aan het rondkijken ben je nog steeds tevreden over het apparaat?
Sinds 25 mei niet gebruikt :)
Heb hem net even aangezet en het scherm werkt iig nog en hij wordt warm.

[ Voor 3% gewijzigd door Aschtra op 01-08-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playmaster
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 22:45
Ah ok. Hij gaat dus niet kapot in de kast :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oden
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 10:30
ik gebruik https://www.eleshop.nl/ao...in-een-station-p-521.html meer dan 5 jaar en ik ben helemaal tevreden over algemene kwaliteit en hoe solderbout Temp behouden. Plus thermo fan heeft niet super erege Temp afwijkingen tijden de uitblas dan de andere Chineze merken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Voor de mensen die de Velleman VTSSC50N op het oog hebben...

Reparatie Velleman VTSSC50N soldeerstation.

Pagina: 1