Aankoopadvies soldeerstation voor hobbyist

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Na uitgebreid de zoekresultaten doorgenomen te hebben, heb ik geconstateerd dat ik geen antwoord op mijn vraag heb kunnen vinden.

TL:DR
Ik zoek een nieuw soldeerstation (of soortgelijk iets) waarmee ik mijn huidige 15/25W soldeerbout kan vervangen. Ik soldeer direct op de PCB's van ouderwetse apparatuur, en zou (eventueel later) het station graag uitbreiden met iets dat desolderen gemakkelijk maakt.

Solderen doe ik uit de hobby en daarvoor gebruik ik informatie vanaf het internet. Ik ga niet doen alsof ik verstand van elektrotechniek heb, want dan zou ik ronduit liegen.

Situatie
Ik soldeer uitsluitend oude apparatuur, met name oude spelcomputers (Nintendo, Super Nintendo, Nintendo64, GameBoy (incl. Color, Advance), SEGA MegaDrive, GameGear, etc.). De werkzaamheden bestaan uit het vervangen van condensatoren tot het implementeren van 'mods' (veelal nieuwe printplaatjes met extra functionaliteiten, welke verbonden worden door direct op de oorspronkelijk PCB te solderen of via nieuwe draden). Hierbij moet ik soms IC verwijderen of pootjes liften, redelijk secuur werk.

Tot dusver heb ik altijd een 15 (of 25) Watt soldeerbout met een fijne punt gebruikt. Dat werkt prima, maar ik wil wel eens een upgrade. Echter soldeer ik puur voor de hobby, en wil ik graag onder de €100 blijven voor het basisstation.

Input
Veel informatie op dit forum gaat over een hoger segment soldeerstations (of ik ben gewoon naïef, kan ook). Op Conrad kom ik enkel de ToolCraft serie tegen, waarbij zelfs nog staat aangegeven dat er een desoldeerbout op kan, maar ik krijg het totaalplaatje niet duidelijk. Nergens in de winkel kan ik vervolgens een desoldeerbout vinden die ik er op zou kunnen aansluiten.

Eisen
  • Dient de kleine chips e.d. niet door te branden (betekend dit 50W max. vermogen?)
  • Het liefst onder de €100.
  • Bij voorkeur uit te breiden met een desoldeerbout (pomp is volgens mij te duur).

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bij eleshop kun je een hoop modellen vinden, zeker onder de 100€.
Voor het sporadisch desolderen kan zo'n verwarmde tinzuiger vaak ook prima volstaan. Kost niet veel ook en is net effe makkelijker dan een losse bout en losse zuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
_ferry_ schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:34:
Bij eleshop kun je een hoop modellen vinden, zeker onder de 100€.
Voor het sporadisch desolderen kan zo'n verwarmde tinzuiger vaak ook prima volstaan. Kost niet veel ook en is net effe makkelijker dan een losse bout en losse zuiger.
Top, ik heb daar wel het e.e.a. kunnen samenstellen waarbij ik het vermoeden heb dat ik prima uit de voeten kan en wat ook nog wel als upgrade gezien kan worden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-04 10:38

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik heb zelf een erg goede ervaring met: http://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeerstation-p-61.html

Niet duur (of naja goedkoop) en hij werkt echt super!

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:41
Seroczynski schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:27:
  • Dient de kleine chips e.d. niet door te branden (betekend dit 50W max. vermogen?)
Het vermogen maakt hiervoor niet uit, zolang je een temperatuurgeregelde soldeerbout neemt. Meer vermogen is dan fijner omdat je dan sneller opgewarmd bent en makkelijker dingen (de)soldeert op plekken waar de warmte makkelijk wegvloeit: bijvoorbeeld bij massavlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Deze heb ik jaren gebruikt om arcade en flipperkasten te repareren, altijd prima mee kunnen werken
https://www.amazon.de/Digitale-Lötstation-Lötkolben-regelbar-Entlötpumpe/dp/B00N7KWIZ0/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 21:04
Springuin schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:58:
[...]

Meer vermogen is dan fijner omdat je dan sneller opgewarmd bent en makkelijker dingen (de)soldeert op plekken waar de warmte makkelijk wegvloeit: bijvoorbeeld bij massavlakken.
Om die reden zou ik ook een station met meer vermogen aanraden, past ook binnen je budget.
Wat betreft ergonomie heb ik voorkeur voor een draaiknop zoals de Aoyue 3210 maar dat is persoonlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 25-09-2017 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:11

SA007

Moderator Tweaking
Wat je in ieder geval wil is een regelbaar soldeerstation.

Hoeveel vermogen hangt dan af wat je maximaal wil solderen, soldeerstations zijn altijd prima regelbaar in temperatuur (wat je nodig hebt om electronica niet te slopen).
30-50w is prima voor smd/klein trough hole spul, 50-80 als je ook groter spul wil (to220, of grote weerstanden), wil je de echt zware dingen doen (koelblokken, d-pak transistors, etc) wil je boven de 100W.

Met een 100W geregelde bout kan je nog steeds het kleine spul doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:53
Ik heb deze gekocht https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.UFx8b0

Chinese kloon van Aoyue voor zo ver ik begreep. Goedkoop, doet t perfect en er zijn omdat t een kloon is veel accessoires voor te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.oomah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-03 08:30
Mattie112 schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:14:
Ik heb zelf een erg goede ervaring met: http://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeerstation-p-61.html

Dit is wel grappig. Ik was aan het googlen naar een soldeerbout en in een topic hier op tweakers werd in 2006 al deze aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:46

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb laatst deze er bij gekocht in de aanbieding omdat ik er soms 2 nodig heb (heet een punt wisselen is wat lastig): https://www.conrad.nl/nl/...150-tot-450-c-588415.html
Verliest wat snel zijn warmte bij grotere oppervlaktes en de temp. indicatie is wat grof maar verder eigenlijk een prima dingetje. Snoer had wel wat langer of minder stug gemogen maar heb hem zelf al snel vervangen door een siliconen snoer.

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 26-09-2017 15:18 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online

Deze heb ik doorgegeven op mijn verlanglijstje, samen met een verwarmde tinzuiger en wat accessoires :) Ben benieuwd. Sowieso prettig dat ik straks fatsoenlijk de bout kan neerleggen, heb nu echt een gebogen ijzertje :P

Iedereen bedankt voor zijn input. Ik keek eerder niet verder dan twee á drie webwinkels die allemaal het duurdere spul verkochten. Nu heb ik veel meer resources, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28

Cyphax

Moderator LNX

Ik heb deze ook (ook besteld bij eleshop) en ik raad 'm ook aan. Voor die 35 euro is het een prima werkend en compleet station.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:43
Cyphax schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:24:
[...]

Ik heb deze ook (ook besteld bij eleshop) en ik raad 'm ook aan. Voor die 35 euro is het een prima werkend en compleet station.
ik heb deze ook, voor het repareren van electronica (versterkers, tv', etc...)... Je merkt dat voor het "los"solderen van componenten met grote metalen vlakken, het station wat vermogen te kort komt om vlot te kunnen werken. Tot nu toe heb ik me er echter uitstekend mee kunnen redden.. Voor de prijs een topper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-04 17:15

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Cyphax schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:24:
[...]

Ik heb hem ook, werk vaak aan oude Atari's e.d. en die zijn best lastig the de-solderen, maar met deze gaat dat prima. Had er wel meteen een andere wat grotere punt in gedaan zodat ik een wat groter oppervlak had omdat die oude soldeer plekken soms best groot zijn :)

Atari 4 ff'r 😊

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:32
De TS100. Oké, technisch gezien geen station, maar enkel een bout die voor 6 tientjes uit het Verre Oosten komt. Punten/cartridges zijn voor minder dan een tientje te krijgen.

De bout zelf heeft geen voeding, enkel een 12-24V DC input. Maximaal 60 watt (afhankelijk van de voeding), accelerometer voor auto on/off/sleep, customizable firmware, enzovoorts. Ideaal ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:35
Raling schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:29:
De TS100. Oké, technisch gezien geen station, maar enkel een bout die voor 6 tientjes uit het Verre Oosten komt. Punten/cartridges zijn voor minder dan een tientje te krijgen.

De bout zelf heeft geen voeding, enkel een 12-24V DC input. Maximaal 60 watt (afhankelijk van de voeding), accelerometer voor auto on/off/sleep, customizable firmware, enzovoorts. Ideaal ding.
Zojuist eentje besteld via banggood.com en leek mij gezien de vele positieve reviews een prima betaalbare optie! _/-\o_

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.20 | PV 4720WP Zuid | PIB Marstek Venus E 5.12 kWh V151.212.0.0 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 21:04
Die TS100 kende ik nog niet. Ziet er interessant uit, behalve dat het hete deel zo lang is. Ik zou hem beter vinden als je met de vingers wat korter op het werk kan zitten en je er JBC tips in kan stoppen.
Pagina: 1