Is de Evolar geluidsreductie -5,3 dB(A) een hard gegeven?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyFlow
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-04 13:54
Is de door Evolar opgegeven geluidsreductie van -5,3 dB(A) een ‘hard’ gegeven?

Situatie.
De buren hebben tussen onze vrijstaande huizen een airco buiten-unit laten monteren.
Omdat er grote twijfels zijn over het geluid is in opdracht van de gemeentelijke afdeling handhaving een meeting uitgevoerd waarbij een geluidniveau van 47dB(A) is vastgesteld, dus 7dB(A) geluidoverschrijding op de wettelijke norm van 40dB(A).
Zie de foto’s met gegevens van de situatie op: www.alosery.nl/Airco_De-Schepel-Dronten.pdf

Nu wordt airco omkasting voorgesteld van www.evolarshop.com/airco-omkastingen waarbij een ‘significante’ reductie van -5,3 dB(A)’ aangegeven met verwijzing naar een meetrapport, zie: www.evolarshop.com/amfile...oad/file/41/product/1172/

Omdat de buiten-unit niet vergelijkbaar is gemonteerd dan dat in het meetrapport is aangeeft, mijn vragen:
- Kun je van deze -5,3 dB(A) reductie uitgaan?
- Is het meetrapport dat door Evolar is gemaakt wel betrouwbaar? Evolar verstrekt niet op aanvraag het originele meetrapport dat door Peutz is opgesteld! Dit alles in vergelijk tot het meetrapport van de omkasting van REDUCD B.V., zie https://cdn.shopify.com/s...2-RA-001.pdf?v=1669381103

Een antwoord van een professional wordt zeer gewaardeerd.
^Ruben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyFlow
Aanvulling:
In het meetrapport dat van de gemeentelijke afdeling handhaving is ontvangen staat:
“De metingen zijn gebaseerd op de Bijlage VIII, behorende bij artikel 3.11, tweede lid, van de regeling Bouwbesluit 2012. In bijlage 1 is deze bijlage opgenomen. Voor de beoordeling van de geluiddrukniveaus geldt een meet- en rekennauwkeurigheid van ± 2 dB.”

In de ‘Rekentool’ van Rijksoverheid, [ https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking ] wordt rekening gehouden met ramen en deuren.
Dit lees ik niet in het ontvangen meetrapport en weet ook niet of de meeting hierop gebaseerd is, c.q. rekening mee wordt gehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21:13
Hoi Ruben,

Ik ben zelf voor mijn werk wel eens bij Peutz geweest voor geluidmetingen, dus ik kan wel wat uitleg bieden.

Je ziet in het rapport van Evolar dat ze een ruisbron gebruiken en dan meten wat er over blijft van die ruisbron nadat de omkasting om de bron heen is gezet.

De 5.3 dB reductie in geluid is behaald met een ruisbron. Deze bron heeft een heel vlak karakter als je kijkt naar het spectrum van het geluid. Je ziet dat de behuizing vooral dempt in de hogere frequenties vanaf 630Hz.

In mijn ervaring is het gebied vanaf 630Hz sowieso al een frequentie vanaf waar buitenunits al wat minder luid zijn. Wanneer een daadwerkelijke buitenunit als geluidsbron wordt gebruikt zal er waarschijnlijk een stuk minder demping gemeten worden.

De compressor van een warmtepomp of airco maakt bijvoorbeeld vooral geluid tussen de 50Hz en 250Hz.

Wanneer het ventilatorgeluid van de airco in jouw geval dominant is zou je het meeste hebben aan deze behuizing omdat ventilatorgeluid hoogfrequent is, maar ik betwijfel of dit in de buurt komt van de genoemde 5.3 dB.

Ik weet niet of jij toegang hebt tot de data die gemeten is bij de geluidmeting in deze situatie? In deze data zou je kunnen zien in welke frequentie het geluid in deze situatie het dominantst is, als het luidste geluid boven de 630Hz ligt, dan zou deze behuizing de situatie kunnen verbeteren. Indien het dominantste geluid laagfrequent is, dan gaat de behuizing niets helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyFlow
Hi Freek,
Dank voor je snelle reactie, deze ga ik nog een keer 'rustig nalezen' 8)
Zie het meetrapport op: www.alosery.nl/231221_meetrapport.pdf
Zie je reactie graag tegemoet.
^Ruben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
Hi Ruben,

Als je kijkt naar bijlage 4 van het document, dan zie je het karakter van het geluid in jouw situatie. Dit is in dit geval weergegeven in octaafbanden. Je ziet dat bij de metingen het luidste geluid rond de 1kHz ligt frequentieband ligt.

De dempingswaarden van de Evolar behuizing staan in tertsbanden weergegeven.

Tertsbanden zijn nauwkeuriger dan octaafbanden, dus ik kan helaas nu niet het een van het andere af trekken om een snelle berekening voor je uit te voeren van het verwachte geluid na installatie van de behuizing.

Ik heb even een aanname gemaakt van de demping van de behuizing aan de hand van de data van de situatie en de behuizing. In het rood de aangenomen dempingswaarden aan de hand van de data. Als je er van uit gaat dat er pas demping plaatsvindt boven de 630Hz tertsband, dan kan je zien dat zelfs in het meest gunstigste geval waarbij de demping boven de 630Hz echt fenomenaal is, dat je dan nog steeds een situatie hebt waarbij het geluidsdrukniveau op de erfgrens 3dBA te hoog is, dus 2 maal te luid. Situatieberekening 1 tot en met 4 zijn progressief optimistischer en ik denk dat de daadwerkelijke waarde straks tussen 1 en 2 ligt. Als de dempingswaarden van Evolar ook beschikbaar waren in octaafgetallen kan er echt aan gerekend worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubS_5S7k4_xowuDQxOUC5DBhCaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kctvbPeqidTgEJGbKhVAU0Us.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
En als je het vergelijkt met de andere bekende oplossingen? (Reducd, Medford?)

Zowel product als 'meetrapport' van evolar komen niet overtuigend over. Geluidsreductie is vaak niet simpel of goedkoop en dat is deze omkasting in alles.

Wellicht ook goed als topicstarter ook zijn ervaren overlast karakteriseert. De piek in het rapport op 1000Hz hoeft niet overeen te komen met de ervaring ('brom', 'ruis', 'piep', 'bonk').

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 17-05-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
Met de Reducd behuizing zou de situatie net aan moeten voldoen aan de eisen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skLU2LzvM8m2UtG1VZLpTLRiWP8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dzMKsuQPPM8izNbOpmBi6txz.png?f=user_large

Het lastige in dit geval is wel dat de unit aan de muur hangt en je in het Peutz rapport ziet dat de omkasting op de vloer staat. Ik denk niet dat de Reducd behuizing ook aan de onderkant beplating en geluidsdempende materialen heeft. Het geluid kan dat de omkasting bypassen. Je moet het een beetje zien als geluid in een doosje, het is pas stil als je de deksel dicht doet.

De eis voor geluid op de erfgrens is overigens overdag 45dBA en 's nachts 40dBA, misschien dat er een afspraak gemaakt kan worden dat de unit alleen overdag draait, wanneer je er geen of minder last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyFlow
Hi Freek,
Dank voor je tijd en aandacht op mijn vraag.
Nu ben ik wel een beetje technisch, maar dit gaat buiten mijn bereik.
V.w.b. Hz, is het nu zo dat genoemde Evolar reductie van -5,3 dB(A) een niet vergelijkbare waarde is t.o.v. de meetresultaten van de buiten-unit i.v.m. het verschil tussen de gebruikte ruisbron met 630Hz en de buiten-unit met 50Hz tot 250Hz?

Als je een inschatting zou kunt maken van de Evolar reductie, waar kom jij dan op uit?

Een ander gegeven is de rekentool van de Overheid vs. de methodiek die bij de buiten-unit geluidsmeting is gebruikt.
In de rekentool wordt niet alleen met de erfgrens, maar ook met ramen en deuren rekening gehouden .
Voor zover ik lees wordt dat niet in de gebruikte meet methodiek beschreven.
Ik weet niet of jij daarvan op de hoogte bent?
^Ruben :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyFlow
Ik zie net dat onze post elkaar kruizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
MyFlow schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:07:
Een ander gegeven is de rekentool van de Overheid vs. de methodiek die bij de geluidtest is gebruikt.
In de rekentool wordt niet alleen met de erfgrens, maar ook met ramen en deuren rekening gehouden .
Voor zover ik lees wordt dat niet in de gebruikte meet methodiek beschreven.
Ik weet niet of jij daarvan op de hoogte bent?
@MacD007 volgens mij wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MyFlow schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:05:
Nu wordt airco omkasting voorgesteld van www.evolarshop.com/airco-omkastingen waarbij een ‘significante’ reductie van -5,3 dB(A)’ aangegeven met verwijzing naar een meetrapport, zie: www.evolarshop.com/amfile...oad/file/41/product/1172/
Wie heeft dit voorgesteld?

De meeting heeft 47dB uitgewezen, waardoor de geluidsdruk dus met 7dB omlaag moet. Wie raadt er dan een oplossing aan die de geluidsdruk dan met maximaal 5,3dB doet afnemen? Dat is dan toch niet voldoende?

Ik stel het misschien erg simpel, maar dit lijkt mij wat het is. Het is aan je buren om ervoor te zorgen dat het geluid niet boven een bepaalde grens komt. Hoe is aan hun...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:19
TheRealFreek schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:00:
Met de Reducd behuizing zou de situatie net aan moeten voldoen aan de eisen.

[Afbeelding]

Het lastige in dit geval is wel dat de unit aan de muur hangt en je in het Peutz rapport ziet dat de omkasting op de vloer staat. Ik denk niet dat de Reducd behuizing ook aan de onderkant beplating en geluidsdempende materialen heeft. Het geluid kan dat de omkasting bypassen. Je moet het een beetje zien als geluid in een doosje, het is pas stil als je de deksel dicht doet.

De eis voor geluid op de erfgrens is overigens overdag 45dBA en 's nachts 40dBA, misschien dat er een afspraak gemaakt kan worden dat de unit alleen overdag draait, wanneer je er geen of minder last van hebt.
nee, dit soort behuizingen zijn dus niet bedoeld om tegen een muur te plaatsen, daar heb je met je opmerking helemaal gelijk.

als je de meerkosten van dergelijk kasten meerekend moet je zelf afvragen of je niet beter dat geld in een iets stillere warmtepomp kunt gaan investeren. Kijk dan bv naar de monobloks van vaillant, die zijn behoorlijk stil en hebben mn meerdere opties voor de stille modus, dat kan in bepaalde situaties namelijk heel handig zijn en ook het verschil tussen go en no-go uitmaken. Mn de 40 dB eis is heel lastig voor een helemoel wamtepompen/airco's.

hier heeft dus ook de verkopende partij geslapen, want zij hadden kunnen weten dat een dergelijke (62 dB) hoge waarde voor problemen zou kunnen zorgen, zeker gezien de gekozen locatie.
Helaas is echter hier de buurman volledig zelf voor verantwoordelijk (in de huidige BBL/ Bouwbesluit 2012 is dat op dit moment nog zo vermeld, in de tokomst gaat dit echter veranderen).

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 17-05-2024 17:43 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MyFlow schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:05:
Is de door Evolar opgegeven geluidsreductie van -5,3 dB(A) een ‘hard’ gegeven?

Situatie.
De buren hebben tussen onze vrijstaande huizen een airco buiten-unit laten monteren.
Omdat er grote twijfels zijn over het geluid is in opdracht van de gemeentelijke afdeling handhaving een meeting uitgevoerd waarbij een geluidniveau van 47dB(A) is vastgesteld, dus 7dB(A) geluidoverschrijding op de wettelijke norm van 40dB(A).
Zie de foto’s met gegevens van de situatie op: www.alosery.nl/Airco_De-Schepel-Dronten.pdf

Omdat de buiten-unit niet vergelijkbaar is gemonteerd dan dat in het meetrapport is aangeeft, mijn vragen:
- Kun je van deze -5,3 dB(A) reductie uitgaan?
- Is het meetrapport dat door Evolar is gemaakt wel betrouwbaar? Evolar verstrekt niet op aanvraag het originele meetrapport dat door Peutz is opgesteld! Dit alles in vergelijk tot het meetrapport van de omkasting van REDUCD B.V., zie https://cdn.shopify.com/s...2-RA-001.pdf?v=1669381103

Een antwoord van een professional wordt zeer gewaardeerd.
^Ruben
ik stuur je wel even een pm, mogelijk dat ik je hierbij kan helpen, echter bepaalde zaken doe ik liever niet hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MyFlow schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:37:
Aanvulling:
In het meetrapport dat van de gemeentelijke afdeling handhaving is ontvangen staat:
“De metingen zijn gebaseerd op de Bijlage VIII, behorende bij artikel 3.11, tweede lid, van de regeling Bouwbesluit 2012. In bijlage 1 is deze bijlage opgenomen. Voor de beoordeling van de geluiddrukniveaus geldt een meet- en rekennauwkeurigheid van ± 2 dB.”

In de ‘Rekentool’ van Rijksoverheid, [ https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking ] wordt rekening gehouden met ramen en deuren.
Dit lees ik niet in het ontvangen meetrapport en weet ook niet of de meeting hierop gebaseerd is, c.q. rekening mee wordt gehouden.
Nee, een meting wordt in eerste instantie uitgevoerd op de erfgrens op 1,5m hoogte.
enkel als deze meting zou voldoen wordt er gekeken of er eventueel (sterk afhankelijk van de situatie) een deur/raam zit waar wel een te verwachten overschrijding te verwachten is. Zou dit het geval zijn dan zal ook daar worden gemeten.
het voordeel is dat bij een meting deze dus aangepast kan worden aan de situatie.
bij de berekening heb je dat dus niet, maar ook daar hoef je dus niet altijd ramen/deuren mee te nemen, ook hier moet je kijken of dat (mn door de hoogte van de geluidsbron) een mogelijk probleem kan worden, dan kun je deze gegevens als extra meetpunt aangeven. Staat ook zo in de handleiding vermeld.
Juist bij deze tool is het vooraf goed doorlezen en ook begrijpen van de handleiding essentieel en doe je dat niet kunt je heel snel fouten maken waardoor dus ook de uitkomst niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MyFlow schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:18:
Hi Freek,
Dank voor je snelle reactie, deze ga ik nog een keer 'rustig nalezen' 8)
Zie het meetrapport op: www.alosery.nl/231221_meetrapport.pdf
Zie je reactie graag tegemoet.
^Ruben
Hoi, ik heb wel wat kanttekeningen op dat rapport.
1) omdat de genoemde Daikin Airco zowel voor koelen als verwarmen gebruikt kan worden zal men hier uit moeten gaan van de worst-case situatie, omdat niet uit te sluiten is dat deze (eventueel later) in de verwarmingsstand gebruikt zou kunnen worden.
Effectief is dus de overschrijding hier 7 dB en niet de genoemde 5 dB.
2) een tonale berekening is eigenlijk nog uitgevoerd met een norm die enkele dagen later niet meer toegestaan zou zijn ( DIS47315/150257, April 2004 ), beter was het geweest om hier de nieuwe norm hiervoor te gebruiken (NEN-ISO 1996-2:2017, Annex J, table J.1). echter omdat het rapport opgesteld is op 23-12-2023 mag formeel de oude norm nog gebruikt worden.

de in de bijlage genoemde C/FTXM-N - Wandmodel Perfera geluidswaarden zijn bedoeld voor de binnenunit en hebben in deze context geen enkele waarde.

De voor de buitenunit gestelde geluidsvermogenniveau van 62 dB is hierbij maatgevend, gezien dit model zowel kan verwarmen als ook kan koelen (combi toestel) dient hier de meest hooge waarde genomen te worden, een aftrek van 2 dB is hierbij dus onjuist.

ik verwacht overigens gezien de hoogte van de buitenunit en locatie dat ook een overschrijding bij de raampartij (dakraam) aanwezig zal zijn.

Wat is nu de reactie van de gemeente cq de gemeentelijke afdeling handhaving, hebben zij nu een verbod op het inbedrijf nemen cq het verplicht uitzetten van de installatie opgelegd ? of welke andere mogelijke eisen hebben hun aangegeven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyFlow
Dank voor al jullie reacties.

Als reactie ontving ik van de gemeente/handhaving op het aangeven dat na verwachting de voorgestelde Evolar omkasting geen voldoende geluid reductie zal bewerkstellig met een aantal suggesties die wel voldoende geluidreductie kan bewerkstellen [verplaatsen op de grond en achter de schutting, en/of een REDUCD omkasting met ca. 14 dB(A) geluidsreductie]:
" Zoals u zult begrijpen kunnen wij de eigenaar van de unit niet verplichten om een van de door u
voorgestelde maatregelen te treffen. De eigenaar heeft zich bereid getoond om een omkasting te plaatsen om te voldoen aan de wettelijke norm en daarmee is het handhavingsproces tot een einde gekomen."

Ik laat de case nu verder over aan mijn juridische ondersteuning - wordt vervolgt.

Wel nog een vraag aan MacD007:
Wat is het verschil tussen de 2 genoemde normen met mogelijke voor en nadelen voor deze case?
2) een totale berekening is eigenlijk nog uitgevoerd met een norm die enkele dagen later niet meer toegestaan zou zijn ( DIS47315/150257, April 2004 ), beter was het geweest om hier de nieuwe norm hiervoor te gebruiken (NEN-ISO 1996-2:2017, Annex J, table J.1). echter omdat het rapport opgesteld is op 23-12-2023 mag formeel de oude norm nog gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyFlow
Hoeveel dB geluid van een warmtepomp buitenunit mag de 40dB(A) overschrijden?
1, 2, 3, 4 of 5 dB(A)?

Bij voorkeur een verwijzing naar wetgeving/norm.

^Ruben

[ Voor 18% gewijzigd door MyFlow op 04-06-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:54
In welke context? Bedoel je op de erfgrens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyFlow
Ja, volgens mij worden alle metingen op de erfgrens verricht [toch?]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:45
MyFlow schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:37:
1, 2, 3, 4 of 5 dB(A)?

Wat dacht je van zelf even zoeken, in plaats van anderen te verzoeken verwijzingen bij te voegen? ;)

Als ik zoek op 'warmtepomp geluid grens' dan kom ik direct een link tegen van de Rijksoverheid. Spoiler: de grens is 40 dB, en het hele idee van een grens is dat je die niet mag overschrijden.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:02
Bouwbesluit zegt ten hoogste 40 dB(A) op de erfgrens.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:48
1, 2, 3, 4 of 5 dB(A)?

^Ruben
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
1, 2, 3, 4 of 5 dB(A)?

^Ruben
Antwoord: 0 db. Je mag max 40 db op de erfgrens hebben. Niet meer, wel minder :)

Kijk even bij de gemeente en/of rijksoverheid hiervoor. Hier is vast veel over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyFlow
Thxs, ik heb op vele zoektermen gezocht maar deze, "warmtepomp geluid grens" niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:54
MyFlow schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:41:
Ja, volgens mij worden alle metingen op de erfgrens verricht [toch?]
Er is een norm voor geluid op de erfgrens. Inmiddels is je vraag volgens mij al beantwoord maar hoe duidelijker jij je vraag stelt hoe duidelijker je een antwoord kunt krijgen.

In beginsel mag je warmtepomp dus wel meer herrie maken, als het op de erfgrens maar niet meer is dan de grenswaarde. Dus de vraag zoals jij hem letterlijk stelt kunnen we niet eens beantwoorden zonder een hele sloot aan aanvullende gegevens. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyFlow
Dank Homer-Simpson voor je reactie maar ik heb 'geleerd' om eerst simpel een vraag te stellen en op vragen op te schalen.
Soms krijg je ook een simpel antwoordt dat voldoet ;)

Case:
Buren hebben een buitenunit laten installeren op ca. 2,5 meter van onze erfgrens op ca. 3 meter hoog tegenover ons slaapkamerraam.
Een geluidsonderzoek heeft volgens de norm in eind 2023 47 dB(A) gemeten.
De buren stellen voor om een geluidsreducerend omkasting te laten aanbrengen met een reductie van -5,3 dB(A)
Zie de onderstaande links.

Mocht je [ook andere] nog een aanvulling/info willen geven, dan is deze zeker welkom, ik ben een ‘leek’ op dit onderdeel.

https://www.alosery.nl/Airco_De-Schepel-Dronten.pdf

www.alosery.nl/231221_meetrapport.pdf

https://www.evolarshop.co...oad/file/41/product/1172/

[ Voor 3% gewijzigd door MyFlow op 04-06-2024 21:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
MyFlow schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:10:
Dank Homer-Simpson voor je reactie maar ik heb 'geleerd' om eerst simpel een vraag te stellen en op vragen op te schalen.
Jammer dat je dat geleerd hebt, want bij simpele vragen met geen context/achtergrond ga je heel veel vragen van ons krijgen, waardoor je het alleen maar langer en moeilijker maakt dan nodig is.

Tip voor volgende keer: geef zoveel mogelijk informatie (waarom stel je de vraag, wat heb je al gezocht, etc), zodat we het niet uit je hoeven te trekken.
Case:
Buren hebben een buitenunit laten installeren op ca. 2,5 meter van onze erfgrens op ca. 3 meter hoog tegenover ons slaapkamerraam.
Een geluidsonderzoek heeft volgens de norm in eind 2023 47 dB(A) gemeten.
De buren stellen voor om een geluidsreducerend omkasting te laten aanbrengen met een reductie van -5,3 dB(A)
Zie de onderstaande links.

Mocht je [ook andere] nog een aanvulling/info willen geven, dan is deze zeker welkom, ik ben een ‘leek’ op dit onderdeel.

https://www.alosery.nl/Airco_De-Schepel-Dronten.pdf

www.alosery.nl/231221_meetrapport.pdf

https://www.evolarshop.co...oad/file/41/product/1172/
Als ik je postgeschiedenis goed interpreteer, ben je hier al bijna een jaar mee bezig? En wat is nu precies je vraag/probleem (waar dit al je 3e topic over is)?

Ik neem aan dat die 47 dB gemeten is op jouw erfgrens? Dat is te hoog. Als die kast voor -5,3 dB zou zorgen, dan is dat in theorie niet genoeg. Maar wie weet helpt het genoeg in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyFlow
Klopt, nu de vraag: tot hoever is wettelijk toelaatbaar. 41, 42, etc. dB(A)?

Daarbij komt het testrapport van de Evolar Airco Omkasting Medium met een geluidreductie van -5,3 dB(A) niet overeen met de locatie/situatie [op de grond vs. 3 meter hoog hangend] van de buitenunit van de buren evenals de toegepaste geluidsbron bij de test [Hz].

Daarbij komt het testrapport van de Evolar Airco Omkasting Medium met een geluidreductie van -5,3 dB(A) komt niet overeen met de huidige situatie [op de grond vs. 3 meter hoog hangend] van de buitenunit van de [buurman] evenals de toegepaste geluidsbron bij de test [Hz].
In vergelijk/voorbeeld: De gegevens van het testrapport komen overeen met de opgegeven kilometer actieradius van een elektrische auto, die onder een vastgestelde norm wordt getest, om een vergelijk zichtbaar te maken tussen elektrische auto’s, maar zoals bekend, door gedrag/gebruik en omstandigheden worden deze gegevens nooit in de praktijk bereikt/gehaald.

Dus is mijn stelling is dat de gegevens in een Evolar testrapport niet één-op-één overgenomen/berekend kan worden op een [bestaande] situatie?

[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 05-06-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
MyFlow schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:29:
Die vraag is allang beantwoord: de grens is 40 dB, dus wat toelaatbaar is, is 40 dB. Niet 41, niet 42. 40 dB.
Daarbij komt het testrapport van de Evolar Airco Omkasting Medium met een geluidreductie van -5,3 dB(A) niet overeen met de locatie/situatie [op de grond vs. 3 meter hoog hangend] van de buitenunit van de buren evenals de toegepaste geluidsbron bij de test [Hz].

Daarbij komt het testrapport van de Evolar Airco Omkasting Medium met een geluidreductie van -5,3 dB(A) komt niet overeen met de huidige situatie [op de grond vs. 3 meter hoog hangend] van de buitenunit van de [buurman] evenals de toegepaste geluidsbron bij de test [Hz].
In vergelijk/voorbeeld: De gegevens van het testrapport komen overeen met de opgegeven kilometer actieradius van een elektrische auto, die onder een vastgestelde norm wordt getest, om een vergelijk zichtbaar te maken tussen elektrische auto’s, maar zoals bekend, door gedrag/gebruik en omstandigheden worden deze gegevens nooit in de praktijk bereikt/gehaald.

Dus is mijn stelling is dat de gegevens in een Evolar testrapport niet één-op-één overgenomen/berekend kan worden op een [bestaande] situatie?
Je kan er hele studies van maken, maar alles valt en staat bij wat het in de praktijk uiteindelijk doet.

Momenteel wordt er 47 dB gemeten. Jouw buren willen dat onder de 40 dB krijgen, zoals het hun betaamt. Als zij een oplossing willen gebruiken daarvoor die -5,3 dB zou moeten opleveren, dan geef jij aan dat dat prima is, maar dat dat in theorie niet genoeg zal zijn, dus dat het op eigen risico is, en als het niet genoeg is, dat ze meer maatregelen zullen moeten treffen.

Zorgt het in de praktijk wel voor reductie tot 40 dB, dan hebben zij geluk en ben je klaar.

Komt het in de praktijk toch neer op 41,7 dB (of hoger) aan resterend geluid, dan zeg je: "Helaas, zoals voorspeld: dit is niet genoeg. We waren akkoord dat als dit niet genoeg was, jullie extra maatregelen zouden treffen. Wat is het plan?"

[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 05-06-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24

Daarbij komt het testrapport van de Evolar Airco Omkasting Medium met een geluidreductie van -5,3 dB(A) komt niet overeen met de huidige situatie [op de grond vs. 3 meter hoog hangend] van de buitenunit van de heer Lassche evenals de toegepaste geluidsbron bij de test [Hz].

Het is toch simpel?
(Laten) Meten is weten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Aannames en invullen gezien we toch alles uit TS moeten trekken ..

Maar ik denk dat de buren van TS gezegd hebben: als we deze omkasting zouden plaatsen, zou je er dan mee akkoord gaan? Het antwoord moet zijn, indien het dan gemeten geluidsniveau op 40dB zit is dat akkoord.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MyFlow schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:10:
Op tweakers plaatsen we een volledige TS, juist om 1001 vragen en verkeerde aannamens te voorkomen. Om iemand te helpen heb je info en context nodig. Het is ook de bedoeling om je eigen inzet aan te tonen bv door te vermelden wat je zelf al hebt gevonden. Je topic voldoed dus niet aan de regels, regels welke niet vrijblijvend zijn, dus dat jij iets anders hebt geleerd is niet relevant. ;) graag per omgaande de TS aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 23:43

paQ

45 dB overdag, 40dB tussen 19:00-07:00

Als die 47 overdag is gemeten moet (in theorie) de omkasting volstaan.
(Mits de omkasting ook aan de onderzijde....? )

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 05-06-2024 11:16 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
paQ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:10:
[...]

45 dB overdag, 40dB tussen 19:00-07:00

Als die 47 overdag is gemeten moet (in theorie) de omkasting volstaan.
Als die 47 overdag is gemeten, moet de omkasting volstaan... overdag.

Of werkt geluid anders tussen 19:00 en 07:00?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 23:43

paQ

Hahn schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:11:
[...]

Als die 47 overdag is gemeten, moet de omkasting volstaan... overdag.

Of werkt geluid anders tussen 19:00 en 07:00?
yep, net als milieu-eisen :+
Want na 19:00 mag je op de meeste plekken ook gewoon meer stikstof neerplempen.

42 max overdag, moet echt wel <40 zijn in stille modus dan

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 04-06-2024 22:13 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyFlow
Dank voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

topicmerge, want zelfde geval => geeft meteen wat context.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1