Is de Evolar geluidsreductie -5,3 dB(A) een hard gegeven?

Pagina: 1
Acties:

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 07:26
Hi Ruben,

Als je kijkt naar bijlage 4 van het document, dan zie je het karakter van het geluid in jouw situatie. Dit is in dit geval weergegeven in octaafbanden. Je ziet dat bij de metingen het luidste geluid rond de 1kHz ligt frequentieband ligt.

De dempingswaarden van de Evolar behuizing staan in tertsbanden weergegeven.

Tertsbanden zijn nauwkeuriger dan octaafbanden, dus ik kan helaas nu niet het een van het andere af trekken om een snelle berekening voor je uit te voeren van het verwachte geluid na installatie van de behuizing.

Ik heb even een aanname gemaakt van de demping van de behuizing aan de hand van de data van de situatie en de behuizing. In het rood de aangenomen dempingswaarden aan de hand van de data. Als je er van uit gaat dat er pas demping plaatsvindt boven de 630Hz tertsband, dan kan je zien dat zelfs in het meest gunstigste geval waarbij de demping boven de 630Hz echt fenomenaal is, dat je dan nog steeds een situatie hebt waarbij het geluidsdrukniveau op de erfgrens 3dBA te hoog is, dus 2 maal te luid. Situatieberekening 1 tot en met 4 zijn progressief optimistischer en ik denk dat de daadwerkelijke waarde straks tussen 1 en 2 ligt. Als de dempingswaarden van Evolar ook beschikbaar waren in octaafgetallen kan er echt aan gerekend worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubS_5S7k4_xowuDQxOUC5DBhCaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kctvbPeqidTgEJGbKhVAU0Us.png?f=fotoalbum_large

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 07:26
Met de Reducd behuizing zou de situatie net aan moeten voldoen aan de eisen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skLU2LzvM8m2UtG1VZLpTLRiWP8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dzMKsuQPPM8izNbOpmBi6txz.png?f=user_large

Het lastige in dit geval is wel dat de unit aan de muur hangt en je in het Peutz rapport ziet dat de omkasting op de vloer staat. Ik denk niet dat de Reducd behuizing ook aan de onderkant beplating en geluidsdempende materialen heeft. Het geluid kan dat de omkasting bypassen. Je moet het een beetje zien als geluid in een doosje, het is pas stil als je de deksel dicht doet.

De eis voor geluid op de erfgrens is overigens overdag 45dBA en 's nachts 40dBA, misschien dat er een afspraak gemaakt kan worden dat de unit alleen overdag draait, wanneer je er geen of minder last van hebt.
Pagina: 1