Ik wil ook graag mijn ervaring delen.
Eerst in 2021 een intake laten doen bij Visus in Den Bosch. Er werd aangegeven dat ik in aanmerking zou komen voor de techniek waarbij ze een flapje maken in het oog en daar onder laseren (IntraLASIK). Wel werd er gezegd dat ik een wat dunner hoornvlies had, maar dit zou geen probleem zijn.
Hier zag ik trouwens alleen een optometrist en geen oogarts.
Toch voelde het niet goed, het gesprek wat ik daar had, Ik ben verder gaan zoeken en kwam uit bij FYEO in Breda. Mede omdat zij op de website benoemde dat je bij een dunner hoornvlies dus niet in aanmerking komt voor de IntraLASIK.. Het tegenovergestelde van wat Visus mij vertelde.
Daarom liet ik de intake doen en ook daar zeiden ze dat ik een dunner hoornvlies had. Ik gaf aan wat er bij Visus werd voorgesteld en de oogarts zei dat hij dat nooit bij mij zou doen.
Samen kwamen we tot de TransPRK methode.
Overigens was het een heel fijn gesprek bij FYEO. De oogarts was goed voorbereid, gebruikte tekeningen om dingen te laten zien en beantwoordde mijn vragen.
De behandeling verliep soepel en ook het herstel ging goed. Maar na enkele maanden werd ik 's nachts wakker met onthoudbare pijn in mijn ogen. Alsof er een mes in werd gestoken. Licht was dan ook niet meer te verdragen.
Meermaals terug gegaan naar FYEO en ik bleek last te hebben van recidiverende hoornvlieserosies.
Omdat het maar niet beterde met allerlei verschillende druppels, gels en zalfjes werd besloten tot een nieuwe behandeling aan mijn linkeroog. Een oppervlakte behandeling waarbij een dun laagje hoornvlies wordt weg gelaserd zodat het opnieuw aan kan groeien en hopelijk beter hersteld.
De behandeling was ondanks de verdoving behoorlijk gevoelig. Sowieso zijn mijn ogen enorm gevoelig geworden na het laseren. Een haar of vuiltje in het oog is eigenlijk niet te verdragen.
Het heeft wel iets geholpen, de pijnen zijn minder intens, maar de nachten waren nog steeds dramatisch. Niet durven te gaan slapen en 's ochtends wakker worden en alleen maar angst hebben om je ogen open te doen.
Via mijn huisarts ben ik toen verwezen naar het ziekenhuis, naar de oogarts, omdat er bij FYEO werd gezegd dat ik maar gewoon veel moest druppelen. Maar de nachten braken mij zo op.
Overigens ben ik de tussenliggende periode altijd goed en netjes geholpen bij FYEO en hebben ze altijd meegedacht.
Maar ik kon het niet accepteren dat ik maar gewoon veel moest druppelen. De pijn en het ongemak waren echt te erg.
Helaas, nu ruim 3 jaar verder, nog steeds veel last. Inmiddels draag ik in de nacht bandagelenzen zodat mijn hoornvlies beschermd is tegen wondjes omdat mijn ogen in de nachten extreem droog worden. Overdag is het onder controle, maar 's nachts niet.
Ik durf niet meer te slapen zonder de lenzen. Een tijd geleden nog eens geprobeerd, maar iedere 30-45 minuten werd ik wakker en ik ben midden in de nacht uit bed gegaan om mijn lenzen weer in te doen.
De oogarts zegt dat er nog een kans is dat het gaat beteren, maar ik heb er zelf een hard hoofd in.
Mijn zicht werd de laatste keren gemeten op 150%, dus ver boven gemiddeld, maar sinds 3 dagen zie ik wazig met één oog. Wie weet is dat maar tijdelijk, maar na het weekend ga ik wel het ziekenhuis bellen om na te gaan of ik er iets mee moet.
Ik ben inmiddels dus ook op het punt beland dat ik spijt heb van de behandeling.
Geen dag gaat er voorbij zonder dat ik zorg moet hebben over mijn ogen.