Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vonv
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 07-07-2024
Al een poosje ben ik op zoek naar mensen die NIET tevreden zijn met hun ooglaserbehandeling.
Overal lees ik fantastische verhalen van mensen die na enkele dagen weer goed zien en kunnen werken. En na een maand 100% zicht hebben, nooit spijt van gehad.
Ik heb me hiervoor laten leiden...
Oogafwijking: Rechts -3.50 en -0.75 cilinder. Links -3.25 en -1.00 cilinder.
Een maand geleden Relex Smile behandeling gehad en de dag erna zei ik al: Er is iets met mijn linkeroog. Het kan niet normaal zijn dat ik na 1 dag al zó scherp zie...
In de dagen erna werd het alleen maar scherper tot het punt dat ik scheel keek ervan.
Inmiddels ben ik over dat scherpe zicht heen en is alles aan mijn linkeroog wazig.
Het is nu exact 1 maand na behandeling en ik ben werkelijk gehandicapt.
Kan geen diepte inschatten, geen snelheden inschatten, geen details zien, autorijden en werken zijn een enorme uitdaging en ik zie de hele dag door 2 verschillende beelden door elkaar (1 scherp, 1 onscherp)
Sinds gisteren weet ik dat mijn ogen "doorgeschoten" of overgecorrigeerd zijn. Rechts is +0.25 geworden en links +0.75 mét een cilinder (die eruit gelaserd zou zijn).
Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik aan mijn ogen heb laten prutsen. Ik ben 3500 euro lichter en over een paar maanden kan ik alsnog aan een bril, waarmee het zicht nooit meer zo wordt als dat het was vóórdat ik liet laseren.
Ik zoek eigenlijk mensen die OOK niet gelukkig zijn met hun keuze.
Want mensen die WEL gelukkig zijn, zijn er in overvloed

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-06 18:54

Koekfabriek

King Billy on the wall

Geen persoonlijke ervaring, ik heb geen bril o.i.d. nodig.
Maar een vriendin van ons heeft ook enorme spijt van het laten laseren van haar ogen. De resultaten zijn goed qua zicht maar zij heeft enorm last van droge ogen, zo erg dat ze er 's nachts wakker van wordt en dan moet druppelen om verder te kunnen slapen. Schijnbaar komt dit meer voor maar is de waarschuwing zeer summier en voor veel zaken is het natuurlijk gewoon business om ogen te laseren.

Sterkte ermee in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vonv
Achjee, ja, dat kan inderdaad ook nog een bijkomstigheid zijn. Levenslang droge ogen. Die moet ik nog afwachten voor de toekomst, maar kan me voorstellen dat het ontzettend vervelend is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Voordeel is dat je ogen vanzelf weer richting 0 gaan naar mate je ouder wordt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:22
Wat balen zeg! Sterkte. Kunnen ze niet nogmaals laseren om het 'bij te werken'?

En ik zou je echt afraden om auto te rijden als je niet scherp kan zien, voor je eigen veiligheid maar ook die van anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Er is een groot ervaringen topic over: Het grote ooglaseren en lensimplantaten-topic

Ik heb daar onlangs mijn eigen ervaring uit 2019 ook gedeeld: stin00 in "Het grote ooglaseren en lensimplantaten-topic"

Kort samengevat is bij mijn Relex Smile behandeling ook wat mis gegaan. De laser heeft mogelijk niet correct het middelpunt van m'n oog gelasered waardoor het licht op een andere manier binnenkomt. Dat geeft bij weinig (omgevings)licht wat dubbel zicht en halos/starbursts. Ik merk er overdag gelukkig weinig van, maar als ik laat op de avond TV kijk met donkere scenes zie ik bijv. de ondertiteling deels dubbel. Super kut.

Hier dus ook mixed feelings. Ik heb geen contactlenzen meer nodig en heb gelukkig ook geen last van droge ogen. Maar ik heb wel wat moeite met weinig omgevingslicht of bijvoorbeeld werken op een PC waar alles in dark mode staat ingesteld.

De kliniek roept steevast 'pech gehad, kunnen we eigenlijk niets aan doen. Je let er nu heel erg op maar je leert er wel mee leven'. Dat is nogal lastig als je zicht één van je belangrijkste zintuigen is :+

Edit: ik was overigens op papier een relatief 'eenvoudige' patient. Ik had alleen een -2,25 en -2,50 afwijking. Geen cilinder, geen andere oogafwijkingen of andere gekke dingen.

[ Voor 19% gewijzigd door stin00 op 16-05-2024 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
Ikzelf, een vriend en mijn vriendin hebben onze ogen laten laseren.

Bij mijn vriendin is het echter niet helemaal goed gegaan. Ze kwam van -4 en zit nu op -1 en -0,75 na laseren. Ze ziet soms wel scherp maar heel erg afhankelijk van het moment van de dag, soms in de ochtend nog wel even goed maar de tweede helft van de dag al een stuk minder. Ze heeft veel last van droge ogen en na druppelen is het weer even ietsje beter en daarna vervalt het weer. Scherp zien terwijl iets beweegt lijkt een heel stuk moeilijker dan wanneer iets stil staat. Ze moet wachten tot 3 maanden na de behandeling en daarna moeten er 3 dezelfde metingen komen voordat ze een tweede poging mag doen.

Al heel vaak naar de kliniek geweest, soms met een beetje wazig verhaal naar huis gestuurd en toch maar wachten tot de 3 maanden voorbij zijn. Voor haar is het echt een teleurstelling geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonv
@Bartske Om op mijn werk te komen zal ik helaas wel moeten rijden.
Gelukkig is mijn rechteroog wel relatief goed en dat is mijn dominante oog, dus die neemt een groot deel van het zicht over.

Er is al wel gesproken over een hersteloperatie, maar die gaat gepaard met nóg meer risico's zoals levenslang droge ogen, levenslang zenuwpijn in je hoornvlies, ernstige verstoring van nachtzicht enzovoorts.. dus ik ben daar op dit moment nog geen voorstander van.
Sowieso, als ik het al zou willen, kan dat pas over een half jaar

[ Voor 46% gewijzigd door Vonv op 16-05-2024 16:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:35
Nederlands Oogheelkundig Gezelschap

https://www.oogheelkunde.org/

Rechtsboven op de website is er een kopje 'patiënten'. Als er een vorm van lotgenotencontact is, dan is dat platform een goede plek om te beginnen met zoeken.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Helaas ben je één van de heel veel mensen waarbij het gewoon niet goed is gegaan. Op YT zijn er wel meer kanalen, recent WhistlinDiesel en Taran Van Hemert (voorheen van Linus Tech Tips).

Wat ik erg kwalijk vind is dat deze mensen meteen aangevallen worden door anderen waarbij het goed is gegaan alsof ze aan het liegen zijn, maar er is inmiddels meer dan voldoende bewijs om te zeggen dat het erg riskant is en bij lang niet iedereen het gewenste effect heeft. Sommige mensen zien veel minder of hebben last van constante migraine, sommige mensen zien bijv. enorme sterren in het donker, en bij sommige mensen is het effect na een paar weken tijd al volledig verdwenen.

Al met al gewoon niet het geld/risico waard, en helaas is het tot zover wel duidelijk dat je geen oplossing of schadevergoeding hoeft te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonv
@Mantus Ja, bij mij dus net zoiets. Alleen bij mij in de plus gegaan... sowieso wachten tot je op 3 maanden zit. Maarja, ik zal wel een te grote pessimist zijn, lijkt mij dat zo'n reststerkte niet opeens verdwijnt in een paar weken..
Zou die vriendin waar je het over hebt wel een herbehandeling overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonv
@5pë©ïàál_Tèkén die site is meer voor mensen met aangeboren oogproblemen... dit is iets wat je, kort door de bocht, jezelf aangedaan hebt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:18

Ardana

Moderator General Chat

Mens

SmurfLink schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:09:
Voordeel is dat je ogen vanzelf weer richting 0 gaan naar mate je ouder wordt.
Niet waar. Ik had - (plus cilinder), ik heb nu + én - (plus cilinder). Ook heeft het niks met de vraag van TS te maken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vonv
@stin00 Dat is ook gewoon superkut.
Ik merk het ook zodra het schemerig wordt, gelijk minder zicht, mistig, halo's en kringen. Maar omdat ik "pas" op 1 maand zit (voelt al als een eeuwigheid) hoop ik dat dat nog minder wordt of weggaat.
Ik ga de topic straks even door-akkeren! Kan er niet in omdat ik nog geen 100 posts gemaakt heb dit jaar haha

[ Voor 10% gewijzigd door Vonv op 16-05-2024 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:22
Vonv schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:17:
@Bartske Om op mijn werk te komen zal ik helaas wel moeten rijden.
Gelukkig is mijn rechteroog wel relatief goed en dat is mijn dominante oog, dus die neemt een groot deel van het zicht over.

Er is al wel gesproken over een hersteloperatie, maar die gaat gepaard met nóg meer risico's zoals levenslang droge ogen, levenslang zenuwpijn in je hoornvlies, ernstige verstoring van nachtzicht enzovoorts.. dus ik ben daar op dit moment nog geen voorstander van.
Sowieso, als ik het al zou willen, kan dat pas over een half jaar
Dat lijkt me dan wel iets om met je werk te bespreken, ik neem aan dat zij ook willen meedenken en jou niet met slecht zicht de weg op sturen.

Ik heb zelf in 2018 een Smile operatie ondergaan, gelukkig wel goed gegaan, maar had vantevoren de wetenschappelijke literatuur er op nageslagen en daar niet gevonden dat het echt vaak misging, met deze verhalen lijkt het toch wel een stuk vaker mis te gaan helaas... Wel benieuwd of er ook dan nu meer literatuur over te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Vonv schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:24:
@5pë©ïàál_Tèkén die site is meer voor mensen met aangeboren oogproblemen... dit is iets wat je, kort door de bocht, jezelf aangedaan hebt
Als iets aangeboren is kun je er per definitie weinig zelf aan doen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vonv schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:27:
@stin00 Dat is ook gewoon superkut.
Ik merk het ook zodra het schemerig wordt, gelijk minder zicht, mistig, halo's en kringen. Maar omdat ik "pas" op 1 maand zit (voelt al als een eeuwigheid) hoop ik dat dat nog minder wordt of weggaat.
Ik ga de topic straks even door-akkeren! Kan er niet in omdat ik nog geen 100 posts gemaakt heb dit jaar haha
Mijn ervaring van een jaar of 15 terug met Lasek was bagger.

Ik had -2 cilinder en dat was net irritant genoeg om een bril te moeten dragen.

De praatjes geven aan: beter zicht na 2mins.
Wat kreeg ik te horen: je hebt hypersensitief epitheel. Conclusie: 2 dagen mn ogen dicht gehouden omdat ik ze niet open kreeg.
Ik ben als een blinde achter iemand aangelopen met mijn hand op zijn schouder om ergens te kunnen komen.

Na de 2 dagen kon ik ze met alle kracht iets openen, dan stonden ze beide weg te branden en stroomden de tranen. (de selfie heb ik nog, demonenogen waren het)

Na de weken die volgden, zag ik:
-Halo's
-Mist
-Verticale strepen bij lichtbronnen
-Niet scherp

Het heeft uiteindelijk een jaar geduurt voordat alle kwaaltjes weg waren. Het is wel goedgekomen.
Het hele laseren op zich heb ik wel een trauma aan overgehouden, ik zou het niet nog een keer doen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:29

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb er ooit 1 moment over nagedacht (toen een collega het had laten doen) maar ik heb (uit mijn hoofd) "maar" -0.75 en -1.. Ik kan dus ook prima computeren en een boek lezen zonder bril. Ik heb mijn bril vooral nodig bij autorijden, TV kijken (afhankelijk van wat ik kijk) en bijv concerten.. Maar op mijn werk, in het vliegtuig. 's avonds op de bank, etc zet ik hem vaak gewoon af..

Toen vond ik het vooral te duur maar nu ik dit allemaal lees zit er dus ook wel wat risico aan vast..

Sterkte TS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

stin00 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:14:
Er is een groot ervaringen topic over: Het grote ooglaseren en lensimplantaten-topic

Ik heb daar onlangs mijn eigen ervaring uit 2019 ook gedeeld: stin00 in "Het grote ooglaseren en lensimplantaten-topic"

Kort samengevat is bij mijn Relex Smile behandeling ook wat mis gegaan. De laser heeft mogelijk niet correct het middelpunt van m'n oog gelasered waardoor het licht op een andere manier binnenkomt. Dat geeft bij weinig (omgevings)licht wat dubbel zicht en halos/starbursts. Ik merk er overdag gelukkig weinig van, maar als ik laat op de avond TV kijk met donkere scenes zie ik bijv. de ondertiteling deels dubbel. Super kut.

Hier dus ook mixed feelings. Ik heb geen contactlenzen meer nodig en heb gelukkig ook geen last van droge ogen. Maar ik heb wel wat moeite met weinig omgevingslicht of bijvoorbeeld werken op een PC waar alles in dark mode staat ingesteld.

De kliniek roept steevast 'pech gehad, kunnen we eigenlijk niets aan doen. Je let er nu heel erg op maar je leert er wel mee leven'. Dat is nogal lastig als je zicht één van je belangrijkste zintuigen is :+

Edit: ik was overigens op papier een relatief 'eenvoudige' patient. Ik had alleen een -2,25 en -2,50 afwijking. Geen cilinder, geen andere oogafwijkingen of andere gekke dingen.
Ik heb zo een 15 jaar geleden LASIK behandeling uit laten voeren en ik heb helaas precies hetzelfde als jij. Ondertiteling voor mijn rechter oog is deels dubbel en ik heb -0.25.

Hoe vermoeider ik ben, hoe slechter ik zie. Verder Halo’s, droge ogen maar ik kom van -6 en -6.75. Ik heb er geen spijt van omdat mijn kwaliteit van leven er aanzienlijk op vooruit is gegaan maar irritant is het wel.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonv
Bartske schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:39:
[...]

Omdat dit zicht wel een half jaar kan duren (in het gunstigste geval dat het over gaat) zit mijn werkgever er niet op te wachten dat ik zo lang thuis blijf. Ik heb de eerste 2 weken me ziek kunnen melden hierom, maarja, toen wilde ze toch wel graag dat ik weer kwam werken. Want ja, heel internet staat vol met succesverhalen, dus het is voor iemand die het niet mee heeft gemaakt moeilijk te begrijpen hoe ingrijpend dit nu is.

Als je wetenschappelijke literatuur zoekt, moet je in het engels zoeken. Via nederlandse zoektermen kom je er weinig over tegen.
Wat je ook zoekt over ooglaseren, de eerste 15 pagina's van Google staan vol met links naar ooglaserklinieken.

Dat lijkt me dan wel iets om met je werk te bespreken, ik neem aan dat zij ook willen meedenken en jou niet met slecht zicht de weg op sturen.

Ik heb zelf in 2018 een Smile operatie ondergaan, gelukkig wel goed gegaan, maar had vantevoren de wetenschappelijke literatuur er op nageslagen en daar niet gevonden dat het echt vaak misging, met deze verhalen lijkt het toch wel een stuk vaker mis te gaan helaas... Wel benieuwd of er ook dan nu meer literatuur over te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
OMD schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:09:
[...]
Ik heb zo een 15 jaar geleden LASIK behandeling uit laten voeren en ik heb helaas precies hetzelfde als jij. Ondertiteling voor mijn rechter oog is deels dubbel en ik heb -0.25.

Hoe vermoeider ik ben, hoe slechter ik zie. Verder Halo’s, droge ogen maar ik kom van -6 en -6.75. Ik heb er geen spijt van omdat mijn kwaliteit van leven er aanzienlijk op vooruit is gegaan maar irritant is het wel.
Dank voor het delen van je ervaring :) Bij grotere vermoeidheid merk ik ook dat het erger wordt. M'n oog kan het dan minder goed corrigeren, plus het oog is minder ver open bij vermoeidheid.. er komt dan nog minder licht binnen en dat verhoogt de klacht aanzienlijk.

Het is irritant inderdaad, al is het wel fijn om elke dag zonder contactlenzen/bril door het leven te gaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonv
@DaWizza wel fijn dat je dus blijkbaar na dat half jaar dat voor je herstel staat, tóch nog verbetering hebt gehad!
Maar wat een ervaring! Dat moet heel angstig geweest zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:34

Thompson

Beeromaniac

Echt een slechte ervaring kan ik het niet noemen. Zo'n 15 jaar geleden laten laseren. Ik had beide ogen iets van -5,5 met een beetje cilinder dacht ik. Alles ging super, perfect zicht en klachten snel over behalve 1; in situaties waarin het wisselde van donker naar licht (licht aan/uit zetten bijvoorbeeld) hadden mijn ogen duidelijk langer nodig om te wennen dan daarvoor. Dit heeft echt meer dan een half jaar geduurd voordat dat bijtrok. Het kan dus wel zo zijn dat bepaalde delen van het herstel lang duren.

Inmiddels zit ik helaas wel weer op -0.5 ofzo, maar dat is denk ik gewoon pech en door het ouder worden?

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vonv
@Thompson
Dat je ogen na een aantal jaar weer achteruit gaan is een vrij bekend gegeven. Hoort helaas bij het ouder worden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:11
Ik heb het ooit wel eens overwogen, met -5 en -3,75. Mijn opticien, tevens optometrist gaf aan dat de kans dat je precies op 0 uitkwam vrij minimaal was en je (op termijn toch) weer aan een bril of lenzen zou moeten. En er altijd complicaties konden optreden

Niet de moeite waard, gezien de risico's, de kosten en het uiteindelijke resultaat. Dan maar wat beroerder zien zonder lenzen, maar verder gezonde ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonv
@Trichoglossus
Opzich ben ik dat met je eens hoor. Ik heb alleen de laatste jaren wat ongelukjes gehad met mijn brillen en het was telkens een strijd om een montuur te vinden wat leuk stond.
En daarna altijd nog 25x terug om 'm bij te laten stellen.
Ik was daar zo moe van dat laseren me een goede oplossing leek.
De risico's zijn zeer klein en iedereen is laaiend enthousiast.
Wat kon er mis gaan?
Blijk ik bij die 1 a 2% (zoals ze zelf zeggen) te horen waarbij het overgecorrigeerd is en je zicht nog belabberder is dan ie ooit was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-06 09:54
Mijn moeder heeft het een jaar of 5 geleden ondergaan. Ze is wel tevreden, maar ze is van -11(!) naar -2 of -3 gegaan. Voordeel is dat ze ‘s ochtends zonder bril naar de badkamer kan lopen, maar verder heeft ze gewoon nog lenzen of een bril nodig.

Voor mij ook één van de redenen om het niet te doen. De kans dat je echt zonder lenzen of bril verder kan is niet 100% en dan schiet je er eigenlijk weinig mee op. Daarbij heb ik een flinke cilinder in beide ogen, wat het volgens mij (niet goed uitgezocht) niet simpeler maakt.

@Vonv, hopelijk verbetert het nog de komende maanden! Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonv
@Smobbo dank je wel!

Hoe hoger je beginwaarde, hoe groter de kans op restwaarde. Dus vanaf -11 is het niet raar, maar -2 of -3 is idd te heftig om zonder bril of lenzen door het leven te gaan.
Cilinder kan tot -4 of -5 gecorrigeerd worden.
Mits ze dat ook doen.
Ik zit dus nog steeds met een cilinder
*slaat handpalm tegen voorhoofd*
Maar met huidige kennis zou ik je laseren absoluut niet adviseren.
Ik zou met liefde mijn oude bril van vorige maand terug willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-06 19:20

XallaX

Meow

@Vonv Biedt de kliniek waar je geweest bent geen garantie op afwijkingen? Dat mis ik eigenlijk in jou verhaal ... van Bergman en FYEO weet ik dat ze garanties geven op een behandeling. Een afwijking kan namelijk door (deels) opnieuw te laseren op te lossen zijn. Of dit mogelijk is hangt wel af van diverse zaken en welke behandeling gedaan is.

Daarnaast misschien wat voorbarig maar als in jouw geval, als opnieuw laseren (corrigeren) niet mogelijk is. Je kunt de natuurlijke lenzen in je ogen laten vervangen door een implantaat lens of 'vaste' lenzen laten plaatsen op je ooglens. Ik pak als voorbeeld voor informatie FYEO maar mijn positieve ervaring daar is 19+ jaar oud ... https://fyeo.nl/lensimplantatie/

----

Mijn bijwerkingen na het laseren:

Binnen een halfjaar opgelost/verdwenen:
- Gevoel van 'zand' in mijn ogen, veel druppelen, niet scherp zien.
- Hier en daar wat strepen in mijn zicht.

Blijvend:
- Halo's in het donker rond lantaarnpalen/lichtbronnen niet zeer storend, wel heel erg wennen in het begin.
- Meer licht in mijn ogen waardoor een zonnebril bij een beetje zon al noodzakelijk is.

Ben sinds kort in het bezit van een beeldscherm/leesbril maar we zijn ruim 19 jaar verder en mijn 'normale' zicht is nog steeds perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derp12345
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-06 22:28
Shit, nare verhalen! Ik overweeg mijn ogen te gaan laseren, en heb in juli een intake bij Visus. De reden dat ik het wil doen, ondanks mijn ogen niet heel slecht zijn(-2.25 cilinder), is dat ik er eigenlijk alleen maar positieve verhalen over hoor. Ik heb een bril nooit echt mijn look gevonden, en daarnaast wordt ie de hele dag door vies, niet fijn met sporten etc.. Lenzen werken door mijn cilinder niet echt heel fijn (zicht is niet zo scherp als met bril), en ik vind het maar een gepriegel. Zodoende leek laseren mij een goed alternatief, vandaar dat ik een vrijblijvende intake heb aangevraagd. Ik zit nog nergens aan vast, maar hierdoor ga ik wel twijfelen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
derp12345 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:19:
Shit, nare verhalen! Ik overweeg mijn ogen te gaan laseren, en heb in juli een intake bij Visus. De reden dat ik het wil doen, ondanks mijn ogen niet heel slecht zijn(-2.25 cilinder), is dat ik er eigenlijk alleen maar positieve verhalen over hoor. Ik heb een bril nooit echt mijn look gevonden, en daarnaast wordt ie de hele dag door vies, niet fijn met sporten etc.. Lenzen werken door mijn cilinder niet echt heel fijn (zicht is niet zo scherp als met bril), en ik vind het maar een gepriegel. Zodoende leek laseren mij een goed alternatief, vandaar dat ik een vrijblijvende intake heb aangevraagd. Ik zit nog nergens aan vast, maar hierdoor ga ik wel twijfelen :/
Mijn ene oog is -5, met -0,75 cilinder. Maar ik heb nooit problemen met mijn lenzen en zicht. Misschien omdat het een relatief lage cilinderafwijking is.

Je gaat een redelijk dure ooglaserbehandeling doen, zonder garantie op een goed resultaat.

Bovendien is de kans aanzienlijk dat je alsnog (weer) aan een bril komt, al dan niet in de loop van de jaren.

Het zal vaak goed gaan, maar als het fout gaat dan ben je ook wel aardig aan de beurt als ik zo de verhalen links en rechts lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonv
@derp12345
Zoals ik er nu in sta, zou ik het je niet adviseren.
Bij de kliniek vertellen ze je wel over de risico's maar die zijn allemaal maar 1 of 2 %. Allemaal leuk, maar ik heb links nu maar 30% zicht ofzo... dat vertellen ze niet. Achteraf bezien is dit het me niet waard geweest ondanks dat ik al 15 jaar van mijn bril af wil omdat ik het niet vind staan en niet praktisch vind.
Ik zou nu liever mijn bril terug hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonv
@XallaX jawel, ze bieden wel garantie, maar een 2e keer laseren brengt nog meer risico's met zich mee als de 1e keer. En de eerste keer vind ik al niet zo fijn..

Voorzetlenzen heb ik over nagedacht, maar ben net 3500 euro lichter aan laseren. Die lenzen kosten ook weer 5000 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
derp12345 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:19:
Vreemd, harde lenzen zijn juist beter te corrigeren dan een bril op ogen met cilinders. Je kan daar op de nanometer corrigeren.

Misschien een andere opticien proberen? Of heb je het over zachte lenzen? Die zijn inderdaad niet nauwkeurig.

Harde lenzen hebben zich altijd al bewezen als beste optie, zowel voor herstel / stabiel houden van het hoornvlies (cornea) als de conditie van je ogen in de zin van vochtdoorlaatbaarheid :)

Een juiste opticien doet wel wonderen. Na mijn verhuizing ben ik ook bij 3 verschillende geweest alvorens ik een vond die mijn kritische kijk (ha) op de wereld kon waarderen. Mogelijk dat de juiste kennis ook niet helpt.
Vonv schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 00:06:
@XallaX jawel, ze bieden wel garantie, maar een 2e keer laseren brengt nog meer risico's met zich mee als de 1e keer. En de eerste keer vind ik al niet zo fijn..

Voorzetlenzen heb ik over nagedacht, maar ben net 3500 euro lichter aan laseren. Die lenzen kosten ook weer 5000 euro
Als eerste, echt k*t. Ik krijg er enorm gevoel van machteloosheid van je schrijven.

Misschien hoor je bij de 1% van de 1% die weer hersteld, maar misschien heb ik eroverheen gelezen, waarom kun je niet met RGP lenzen de astigmatisme negatief corrigeren?

De kans op overcorrectie is bij een SMILE procedure hoger dan bij een LASIK procedure. Bij LASIK is er weer meer kans op corneal ectasia (cone-shaped eyes bijv.) al dit wel weer te corrigeren is met harde lenzen. :+

Droge ogen en nachtzicht problemen komen ook veel voor bij de SMILE procedure. Maar de kans op infecties is weer veel lager dan LASIK.

De herstel tijd van SMILE is eigenlijk maar 2 tot 3 dagen. Voldoende druppelen wel en ALTIJD een zonnebril voor eerste 3 maanden.

Als iemand mij echt tot een behandeling zou pushen, zou ik LASIK nemen. De kans op infecties is hoger, maar de kans op, wat de meeste klinieken 'kleine side-effects' noemen, is zoveel groter bij SMILE.

Een na-behandeling is echter wel beter te doen, nu ze de resultaten hebben van de eerste behandeling. Je hoornvlies vorm is simpelweg meer aangetast dan nodig was.

[ Voor 36% gewijzigd door graceful op 17-05-2024 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-06 17:35
Ik heb het uiteindelijk niet laten doen, en een van de redenen was dat ik de info verstrekking van een partij erg gebrekkig vond.

Zowel bij fyeo en bij bergman een vooronderzoek laten doen. En bij Fyeo was men alleen maar positief, ik zou een hele goede kandidaat zijn, enz. Maar niet echt goede info over risico's en een eventuele reststerkte/leesbril. Er werd veel om mijn vragen heen gepraat met een "alles komt goed toon".

Ik ben zelf erg impulsief dus ik heb mijzelf echt moeten tegenhouden om niet meteen een afspraak te maken.

Bij bergman trof ik een kritischere persoon bij de intake. En toen viel mijn mond wel een beetje open wat er bij Fyeo allemaal niet verteld was. Laat de waarheid in het midden liggen. Dan nog vind ik dat er te weinig over risico's is verteld en te veel is geprobeerd mij binnen te halen.

Het advies van Fyeo was een relax smile.

Bij bergman constateerde men het volgende. Mijn ogen liggen diep in mijn oogkassen. Hierdoor lukte de vooronderzoeken op de apparaten soms niet. Hier had Fyeo ook last van. Maar bergman melde dat de manier waarop mijn ogen in mijn kassen liggen ook voor het relax smile apparaat problemen zou kunnen gaan geven. Daarnaast knipper ik heel veel, ook by Fyeo en de reguliere opticien last van. Bij de een niks over gehoord, bij de ander was men daar wel kritisch op voor tijdens de procedure.

Maar vervolgens de simpele zaken waar men bij de concurrent niet over wilde praten.

Kans op bril na procedure, vrijwel 100% binnen 2 jaar. De uitleg was heel simpel, als ik nu al 20 jaar lang elke 2 jaar een bril koop, en elke keer vind ik het zicht met mijn nieuwe bril een groot verschil. Dan is dat de manier waarop mijn ogen verouderen en hoe ik het ervaar. Qua waarde zal het na twee jaar wel meevallen, maar het gaat er om hoe ik het ervaar. De kans dat ik na de procedure binnen twee jaar weer aan een bril wil is heel erg groot.

En ik had ook vrijwel zeker een leesbril nodig na de procedure. Ook hier was de uitleg simpel. Met laseren zetten we permanent een bril in je ogen. Dus alles waar je nu je veraf bril voor af moet zetten voor te kunnen lezen, daar zal je straks voor aan een leesbril moeten.

Dit klonk dus niet erg aantrekkelijk om het te laten doen. Nu kan je zeggen dat dit alleen bergman hun verhaal is. Maar wat ik kwalijk blijf vinden is dat ik bij Fyeo er naar gevraagd heb. En in tegenstelling tot een goed onderbouwd antwoord werd er omheen gepraat.

Mijn eigen ervaring is dus dat sommige partijen meer bezig zijn met een behandeling verkopen dan met de klant goed informeren.

Er zullen veel behandelingen goed gaan. Maar zeker niet alles.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:04

vhal

ಠ_ಠ

Vervelende situatie, ik wens je veel sterkte. Bij mij was laseren nagenoeg niet mogelijk vanwege te dun hoornvlies en andere redenen. Het kon wel maar ideaal was het niet dus men raadde het af. Maar er is meer dan alleen laseren, zijn deze opties dan ook benoemd? Uiteindelijk heb ik zelf ICL's genomen die er nu zo'n 3 jaar in zitten.

Overigens hoor ik ook wel de slechte verhalen in mijn omgeving en dan met name de droge ogen na de behandeling en de periode hier na...

[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 17-05-2024 07:34 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonv
@graceful
Die RPG lenzen zouden misschien wel astigmatisme oplossen echter, ik ga niet goed op lenzen.
Voorheen ongeveer alle soorten geprobeerd die er zijn maar mijn ogen willen het gewoon niet.
Dus als Lasik verkeerd was gegaan had die lens voor mij niet de oplossing geweest.
Mij is verteld dat Smile de minste fouten maakt, snelste herstelperiode heeft, etc.
Achteraf denkt ik: Too good to be true. Maarja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 24-06 13:59
Als ik @Edgenumber lees dan mag ik dus van geluk spreken.. jeetje. Bij mij is alles goed gedaan, maar het kon dus helemaal anders aflopen. Achteraf dus veel groter risico dank ik dacht? Ik deed TransPRK, ik wilde ABSOLUUT niet dat een mens flapjes of sneetjes of dingetjes in/van mijn oog trok, of aan mijn oog zat, en ik had geen haast met herstellen.

Wat ik wel vaak mis bij de horror verhalen is welke behandeling er ondergaan is. Voordat ik ging laseren heb ik gekeken waar ik de minste horrorverhalen over kon vinden en dat was dacht ik juist TransPRK.. van een kant, geduld loont misschien, maar er zullen vast wel horror verhalen met TransPRK zijn.. damn, ben benieuwd wat ik had gehoord als ik dan bij Bergmans was gegaan. Ik heb bij (nu Fyeo) Vision Ooglaseren gedaan.

Uberhaupt ben ik heel huiverig met alles "snel snel snel" "zien binnen 2 dagen" terwijl andere behandelingen maanden hersteltijd hebben.. dan gaan er bij mij al (hele zachte hoor) alarmbellen af. Misschien zijn ze puur met die behandelingen gekomen om niet betere kwaliteit naar klanten te leveren, maar verkopen aan mensen die eigenlijk niet de juiste doelgroep zijn voor laseren.. niet ethisch als dat zo is, alleen maar grotere kans op ellende voor iedereen.

Wat naar en kut dat ze niet van te voren gewoon eerlijk en serieus zijn over de risico's. Ruikt naar iets wat mogelijk tot een hele slechte rechtszaak kan leiden?

[ Voor 27% gewijzigd door grasmanek94 op 17-05-2024 08:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vonv
@grasmanek94
Voordat je daadwerkelijk behandeld wordt moet je 3 pagina's vol uitsluitingen tekenen.
Je gaat akkoord met het risico op ongeveer alles. Rechtzaken zijn er in her verleden geweest maar draaien eigenlijk altijd op niks uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
@grasmanek94 van geluk spreken is misschien het ene extreme.

Maar voor mijn gevoel werd er bij de een over gedaan of dat het een pakje melk halen bij de supermarkt was. Maar het heeft toch echt wel wat meer inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Door dit topic ga ik weer enorm twijfelen. Wilde het dit jaar laten doen maar nu word ik echt bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vonv
Heel eerlijk... ik heb zeker 10 jaar getwijfeld en een jaar onderzoek gedaan. Na alle succesverhalen was ik heel overtuigd. Met de wetenschap van nu, zou ik het nooit gedaan hebben.
Boerenlater schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:34:
Door dit topic ga ik weer enorm twijfelen. Wilde het dit jaar laten doen maar nu word ik echt bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derp12345
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-06 22:28
@graceful Interessant! Ik heb eigenlijk nooit harde lenzen overwogen, omdat mijn zus (die toevallig wel succesvol haar ogen heeft laten laseren) die totaal niet prettig vond. Echter breng je me wel wat nieuwe inzichten (no pun), waardoor ik me er toch even in ga verdiepen. Thanks!

Ik heb destijds bij een opticien in het buitenland zachte lenzen van EyeQ gekregen. Dat was echt vreselijk. Het duurde echt lang voor ik goed scherp zag (en soms was het zelfs slechter dan zonder). Ik werk ook in de IT, en de tekst op mijn scherm was gewoon niet fijn leesbaar.

Heb je toevallig wat aanbevelingen op gebied van opticiens?

(Kan misschien beter via DM, wat het gaat offtopic. :) )

@Vonv Ik wil je bedanken voor het delen van je ervaring. Ik schrok een beetje toen ik dit topic voorbij zag komen, maar ik ben blij dat ik het gelezen heb. Het klinkt alsof je je onderzoek goed gedaan hebt, en vind het verschrikkelijk dat je in deze situatie bent beland.. Veel sterkte, en hopelijk wordt het wat beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Laatst online: 00:36

Kheos

FP ProMod
allemaal relatief natuurlijk.
voor elke negatieve ervaring hier heb je er 100 positieve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06
Bij iedere operatie/ingreep weet je van tevoren dat er kans is op complicaties en andere risico's. Dat moet je voor jezelf afwegen.

Ik was een aantal jaren geleden ook van plan om voor de SMILE behandeling te gaan, maar omdat ik last had van ontstoken talgkliertjes op de oogleden (Blefaritis) werd dat afgeraden. Met SMILE had je namelijk een klein open wondje, en als daar bacterieen in komen had je een groot probleem.

Ik ben daarom op aanraden van de arts voor oudere en goedkopere TransPRK gegaan. Ik had beide ogen -2.75 en minimale cilinder (0.25 ofzo). Ik ben naar ooglaseren gaan kijken omdat ik op een gegeven moment geen zachte lenzen meer kon verdragen. Ik had zulke droge ogen dat ik mijn oogleden niet meer dicht kon doen. Ik heb toen een aantal jaren een bril gedragen, maar daar is (volgens mij) de Blefaritis door ontstaan. Ik heb nu namelijk vrijwel geen last meer van de Blefaritis/

Ook ik kon de dag erna toen ik wakker werd direct scherp zien. Zelfs toen ik de kliniek uit liep (met zonnebril op).
Bij mij is het herstel prima verlopen, op een pijnlijke tweede nacht na. Toen heb ik waarschijnlijk tijdens de slaap in mijn oog gewreven, en was de tijdelijke beschermlens (zonder sterkte) verschoven. Ik werd toen in de nacht wakker met enorm stekende pijn.
Gelukkig had ik verdovende oogdruppels meegekregen, dus was het probleem snel verholpen.

De dagen erna kon ik weinig licht verdragen, dus heb ik veel binnen gezeten. Bij TransPRK wordt namelijk een laag van je hoornvlies gehaald. Dat zorgt er ook direct voor dat je gevoeliger bent voor (zon)licht.
De week daarna ben ik weer naar kantoor gegaan, en ben ik de weken erna met regelmatig druppelen goed doorgekomen.

Bij de eerstvolgende controle werd de lens verwijderd, en mijn oogscherpte getest. De uiteindelijke scherpte kwam op 125%. Het enige waar ik daarna nog last van had was een zogenaamde Lens Flare rond autolichten tijdens het rijden. Dit is na een aantal maanden steeds minder erg geworden, en ik ben heel blij dat ik destijds die keuze heb gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Saeverix op 17-05-2024 11:09 ]

Chookity-pok

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Kheos schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:53:
[...]

allemaal relatief natuurlijk.
voor elke negatieve ervaring hier heb je er 100 positieve
Is alleen zo jammer dat je op voorhand niet weet of je bijna de gelukkige 99% hoort of bij de 1% pechhebbers.

Een niet noodzakelijke medische ingreep laten doen met een 1 tot 2% kans op (zware) complicaties?

No brainer voor mij; never nooit niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Durf je een gokje van 1 tot 2% te wagen met je ogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Laatst online: 00:36

Kheos

FP ProMod
jeroenkb schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:48:
[...]

Is alleen zo jammer dat je op voorhand niet weet of je bijna de gelukkige 99% hoort of bij de 1% pechhebbers.

Een niet noodzakelijke medische ingreep laten doen met een 1 tot 2% kans op (zware) complicaties?

No brainer voor mij; never nooit niet
en da's dus persoonlijk :)
23 jaar geleden laten doen en nooit een seconde spijt van gehad. mijn moeder al zeker 30 jaar geleden en ook zij kan niet enthousiaster zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Kheos schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:50:
[...]

en da's dus persoonlijk :)
23 jaar geleden laten doen en nooit een seconde spijt van gehad. mijn moeder al zeker 30 jaar geleden en ook zij kan niet enthousiaster zijn
Logisch dat je geen spijt had want je had geen complicaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonv
@Saeverix
Gelukkig is bij jou alles goed gegaan!

Ik had tijdens het vooronderzoek ook een talgklierontsteking, heb ik zelden trouwens.
Als die weg zou zijn kon ik gewoon gelaserd worden met Smile.
Klopt ook wel. Dat ontstekinkje zat rechts en rechts is ook prima gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin3punt0
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06:49
Er is een documentaire geweest van Zembla.

Met droge ogen - uit 2016.

Die uitzending laat je weten dat je niet alleen bent met dit probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin3punt0 op 17-05-2024 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:09

mrc4nl

Procrastinatie expert

Erwin3punt0 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:31:
Er is een documentaire geweest van Zembla.

Met droge ogen - uit 2016.

Die uitzending laat je weten dat je niet alleen bent met dit probleem.
Dat is 8 jaar terug, nu wil ik het niet als "oud" bestempelen. Maar de medische wereld staat ook niet stil. er zullen vast verbeterde behandelingen beschikbaar zijn ten opzichte van toen.

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Misschien moet je nog eens jezelf afvragen hoe erg het echt is dat je nu een bril/lenzen hebt (neem ik aan), en is dat een ingreep die een relatief kleine kans op veel meer ellende waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin3punt0
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06:49
mrc4nl schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:52:
[...]

Dat is 8 jaar terug, nu wil ik het niet als "oud" bestempelen. Maar de medische wereld staat ook niet stil. er zullen vast verbeterde behandelingen beschikbaar zijn ten opzichte van toen.
Kort samengevat wordt het volgende besproken in de uitzending.

Het is een medische behandeling welke fout kan gaan.

Mensen worden niet goed ingelicht.

Ik zou de uitzending bekijken. Je bent te snel met je conclusie. Overgens roept iedereen dat het super hard gaat met de wetenschap. Maar dat valt reuze mee.

Deze techniek wordt al sinds 1990 gebruikt. En toch na al die jaren gaat het nog weleens mis.

[ Voor 21% gewijzigd door Erwin3punt0 op 17-05-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Gewoon dit proberen
<knip> Linkdrop in oud topic, met een theorie die aan kwakzalverij grenst, nee, niet gewenst.

[ Voor 67% gewijzigd door Ardana op 28-07-2024 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:40
Ik kom het draadje hier per toeval tegen. Zelf ook flink aan het twijfelen. Alleen heb ik wat meer medische bagage en een broer die optometrist is. Bijna 2 jaar geleden begon mijn netvlies los te laten. Geopereerd met een zeldzame operatie. Zit nu een soort bandje om mijn oog al die alles op de goede plek houdt. Herstel heeft wel een paar maanden geduurd, maar vind het nog altijd wonderbaarlijk wat ze kunnen hiermee. Wel is mijn sterkte van - 5.5 naar - 6.5 met 0.75 cilinder gegaan. Andere daglenzen en druppelen en ik was weer de oude. Ofja, ik miste een stukje zicht boven, maar daar wen je aan.

Dat ging een jaar goed totdat mijn ogen steeds droger werden. Kon in de avond niet eens meer tekst lezen. Druppels helpen wel, maar het moest steeds vaker. Kreeg daarna gigantische hoofdpijn en was zwaar vermoeid. Kon ook geen lenzen of fel licht meer verdragen en bril was ook geen succes. Beetje bij beetje gaat het nu een stuk beter. Kan weer halve dagen mijn lenzen in en heb minder rustmomenten nodig en de hoofdpijn heb ik alleen met flinke vermoeidheid. Maar goed, ik wil er vanaf dus vorige week een intake gehad en toevallig werkt daar ook de arts die mij had geopereerd. Ik heb drie opties
1. Staaroperatie
2. Ecl waarbij ze een lens in je oog zetten
3. Lasik

1. Staaroperatie krijg ik waarschijnlijk binnen 10 jaar sowieso
2. Hierbij maken ze een kleine snee en plaatsen ze een kunstlens die precies past. In theorie perfect, maar je oog blijft altijd groeien en wanneer die kunstlens in aanraking komt met je eigen lens is het foute boel. Moet je opnieuw onder het mes met kans op blijvende schade.
3. Dit was de voorkeur van de arts maar moest eerst mijn droge ogen oplossen. Mijn traanklieren zijn namelijk verstopt en daar zijn een aantal behandelingen voor nodig met stroomstootjes en stoommasker.

Ik heb het voordeel dat mijn broer optometrist is heb dus verschillende lenzen geprobeerd. Dat kan echt schelen! Sommige branden na 10 minuten en anderen plakken als een pleister aan het oog. Uiteindelijk heb ik nu fijne lenzen en dat zijn ook nog daglenzen.

Ik heb mijn verhaal beknopt opgeschreven, maar het moraal van mijn verhaal is eigenlijk dat laseren oid als een van de laatste opties moet zijn. Vraag naar een optometrist en zoek de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThereAlone12
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-06 15:06
Oud collega van mij had implantaat lenzen gekregen, waar in 1 een erge infectie kwam. Helaas ziet ze daar nu ca. 20% mee. Gelukkig draait het oog nog wel goed mee. Dus implantaat lenzen zijn ook niet geheel risicovrij.

Hopelijk trekt het bij jou nog bij TS.

Offtopic: bij mij ging laseren goed, maar wel enorm veel pijn gehad. Eerste week niks kunnen doen met gordijnen dicht. En eerste maand blind over straat gelopen met 2 zonnebrillen en ogen bijna dicht. Eerste halfjaar altijd met zonnebril. Ik had overigens de PRK behandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanN93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-06 15:31
Ik zit ook al een lange tijd te twijfelen over laseren, gezien de risico's van het laseren zelf + diabetes en sta er niet om bekend om 'snel te genezen' (een simpele snee heeft bij mij al 2-3x zo lang nodig om weg te gaan). Momenteel nachtlenzen (harde lenzen), maar ondanks dat de opticien zegt dat ik 135% zicht heb, merk ik wel dat mijn ogen veel 'wazig' zijn. Zeker als ik wissel tussen beeldscherm en alles daarbuiten of bijv een tunnel in rij met de auto. Dan zie ik echt niks meer voor een minuut.

Ben erg bang dat met laseren ik hetzelfde verhaal ga krijgen en dan niet meer terug kan. Nu kan ik - als ik het zat ben - gewoon geen lenzen dragen en gaan mijn ogen vanzelf terug naar -2 en -2.50....

Mijn opticien zei wel dat ik waarschijnlijk prima kan laten laseren, maar zij zelf dit nooit zou adviseren. Beetje dubbel want de opticien verkoopt brillen en lenzen natuurlijk - altijd lastig. Het genot van geen lenzen of bril te hoeven dragen is erg fijn, zeker met vakanties, duiken, sporten, etc. Maar de risico's en dit soort verhalen hier zorgen altijd voor twijfel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 15:15
Anoniem: 316512 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:05:
[...]

Misschien moet je nog eens jezelf afvragen hoe erg het echt is dat je nu een bril/lenzen hebt (neem ik aan), en is dat een ingreep die een relatief kleine kans op veel meer ellende waard is.
Brillendrager hier:
  • Ik heb ooit lenzen geprobeerd en toen ik naar buiten liep voelde ik een briesje over m'n ogen :o
  • Ik kan de wekker die naast m'n vrouw staat niet lezen als ik 's nachts kijk.
  • Onder de douche zie ik amper, ik moet soms even vragen of dit ook voor m'n haar is.
  • Ik heb een klein ventje welke nog niet goed weet dat ie niet aan m'n bril moet zitten.
  • Ding is regelmatig vies, zelfs als je m nooit aanraakt, niet handig als je programmeur bent en komma's van punten moet onderscheiden.
  • Ik ben als de dood dat ie stuk gaat, dan ben ik een week uit de roulatie. Geen auto rijden, geen Netflix/pc/mobiel. Niet naar de winkel want ik kijk super scheel zonder bril. Gewoon zitten en wachten tot je nieuwe bril klaar is.
  • M'n bril kost 500eu elke keer als t tijd is voor een nieuwe.
  • Ik kan nooit een zonnebril. Die op maat zijn wat gebogen om de curve van je hoofd te volgen zodat de zon niet vanaf boven alsnog in je ogen komt, ik word alweer misselijk als ik daar aan terug denk.
En zo kan ik nog wel meer dingen verzinnen. Per stuk allemaal niet zo relevant, maar samen is het toch wel noemenswaardig. En als je dan de mooie verhalen hoort van laseren, dus kan ik me heel goed voorstellen dat dat heel aantrekkelijk is.

Ik heb gekozen om het niet te doen, juist vanwege de slechtere verhalen, i.c.m. dat het niet perse permanent weg is en je toch weer aan een bril moet (en ik heb moeilijke ogen). Ik moet m'n schermen goed kunnen lezen, vrij letterlijk zijn mn ogen, handen en hersenen noodzakelijk voor m'n werk, dat ga ik niet riskeren. Maar ik snap de aantrekking echt wel.

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-06 19:30
Zelf heb ik ook 8 jaar geleden een laser behandeling laten uitvoeren.
m.b.t. het hebben van droge ogen, het heeft bij mij ongeveer een jaar geduurd voordat dit effect helemaal verdwenen was. hetzelfde geldt voor mij ook voor de algemene felheid van de zon.

Tegenwoordig kan ik weer prima zonder een zonnebril in de zon rondlopen, maar dat heeft wel ontzettend lang geduurd.

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annick
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-05 23:10
Ik heb recent (8 maanden geleden) mijn ogen laten laseren met de ReLEx Smile behandeling. Na het laseren kon ik al verkeersborden lezen op de terugweg naar huis! Zo bijzonder!

Ik heb de geadviseerde tijd gedruppeld en heb gelukkig geen last van droge ogen of wazig zicht.
Enige wat bij mij is gebleven zijn lichtverstrooiingen als ik kijk in autolampen of kerstverlichting als het donker is. Dus dat zijn vrij specifieke momenten.

Ik ben tot nu toe tevreden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-06 19:38
Ik wilde een tijdje geleden ook mijn ogen laten laseren. Ik zit aan het eind van het spectrum van wat nog kan, maar het zou bij mij wel kunnen. Echter ben ik zoals velen veel gaan lezen (weken lang, zelfs) , en hoe dieper je graaft, des te meer informatie komt naar boven dat het toch best wel vaak gewoon niet lukt , en het resultaat ook gewoon echt tegen kan vallen. Ze doen de behandeling veel mooier lijken dan het is. Ik ben achteraf , ondanks dat ik nu een bril draag, blij dat ik het niet gedaan heb. Ik vind het dan ook vooral heel vervelend voor jou, en ik hoop dat er geen blijvende schade is ontstaan.

Heel veel succes.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Martijn.C.V schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:25:
[...]
Brillendrager hier:
  • Ik heb ooit lenzen geprobeerd en toen ik naar buiten liep voelde ik een briesje over m'n ogen :o
  • Onder de douche zie ik amper, ik moet soms even vragen of dit ook voor m'n haar is.
  • Ik heb een klein ventje welke nog niet goed weet dat ie niet aan m'n bril moet zitten.
  • Ding is regelmatig vies, zelfs als je m nooit aanraakt, niet handig als je programmeur bent en komma's van punten moet onderscheiden.
  • Ik ben als de dood dat ie stuk gaat, dan ben ik een week uit de roulatie. Geen auto rijden, geen Netflix/pc/mobiel. Niet naar de winkel want ik kijk super scheel zonder bril. Gewoon zitten en wachten tot je nieuwe bril klaar is.
  • Ik kan nooit een zonnebril. Die op maat zijn wat gebogen om de curve van je hoofd te volgen zodat de zon niet vanaf boven alsnog in je ogen komt, ik word alweer misselijk als ik daar aan terug denk.
Je kan toch gewoon... een 2e bril aanschaffen? Of je oude bewaren?

Lenzen ben ik heel blij mee. Er zijn veel verschillende. Sommige kan ik niet verdragen, anderen heb ik bijna geen last van. Mijn primaire klachten zijn de angst 1 te verliezen buiten de deur en de moeite om ze in- en uit te doen. Af en toe zijn mijn ogen wat moe en droog, maar dan kan ik ze gewoon uitdoen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gamebuster op 29-07-2024 14:41 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 15:15
Gamebuster schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:40:
[...]

Je kan toch gewoon... een 2e bril aanschaffen? Of je oude bewaren?
Ik kan een tweede bril kopen en dan zo goedkoop mogelijk: 300eu. Die ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken.
Mn oude bewaren werkt ook niet, want elke bril zijn m'n ogen anders, een oude bril opzetten is nog desorienterender dan geen bril.

Bovendien staat er in mn reactie nog veel meer punten. Hoeveel gewicht iemand daar hangt moeten ze zelf weten, ik maakte slecht het punt dat ik me kan voorstellen dat laseren verleidelijk klinkt :)

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-06 09:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De uitdaging is hier natuurlijk: Hoe kun je een goede inschatting maken wat voor jou een acceptabel risico is? Als je een topic als dit leest krijg je een scheef beeld van het werkelijke risico, omdat reacties geen goede afspiegeling gaan zijn van het totaal aantal behandelden. Dat doet niets af aan individuele ervaringen, maar wel aan de risico-evaluatie.

Zelf heb ik mijn ogen niet kunnen laten laseren door een te dun hoornvlies, maar heb toen gekozen voor een ICL behandeling, Na een dag is je ook weer ok en na een week ben je uitgedruppeld.

Een verandering na 30 jaar een bril en lenzen.

Echter zitten ze nu wel te dicht op mijn ooglens, dus de vraag is even wat dat op lange termijn gaat doen. Potentieel hogere kans op staar, maar staar is nu ook relatief eenvoudig op te lossen met een vervangende lens.

Ik ben heel blij dat ik de behandeling heb laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Martijn.C.V schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:19:
[...]

Ik kan een tweede bril kopen en dan zo goedkoop mogelijk: 300eu.
offtopic:
https://www.polette.com/nl

Voor de meest idiote sterktes ben je iets van 180 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Hann1BaL schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:18:
De uitdaging is hier natuurlijk: Hoe kun je een goede inschatting maken wat voor jou een acceptabel risico is?
👆 dit dus.

Dit vond ik dus heel lastig na twee concurrenten bezocht te hebben waarvan de een kritisch was i.r.t. wat ik van de behandeling verwachtte. En de andere een "alles goed meneer" verhaal op hing.

Dus voor mij maar het zekere voor het onzekere, en maar niet laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slane147129
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38
Hi,

Goed dat er dit topic is om te belichten dat ooglaseren niet altijd goed gaat. Ik las op een ander engelstalige forum al dat er complicaties bij kunnen komen.

Nu vroeg ik mij het volgende af. Ik ben al jaren bijziend en thans draag ik daar een bril voor.

De laatste jaar merk ik ineens dat ik teksten dichtbij niet meer kan lezen als ik mijn bril op heb. Die moet ik dan afzetten.

Als ik mijn ogen nu laat laseren voor bijziendheid betekent het dat ik dus een leesbril moet opdoen als ik teksten voor dichtbij wil kunnen lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbo90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:12
slane147129 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:31:
Hi,

Goed dat er dit topic is om te belichten dat ooglaseren niet altijd goed gaat. Ik las op een ander engelstalige forum al dat er complicaties bij kunnen komen.

Nu vroeg ik mij het volgende af. Ik ben al jaren bijziend en thans draag ik daar een bril voor.

De laatste jaar merk ik ineens dat ik teksten dichtbij niet meer kan lezen als ik mijn bril op heb. Die moet ik dan afzetten.

Als ik mijn ogen nu laat laseren voor bijziendheid betekent het dat ik dus een leesbril moet opdoen als ik teksten voor dichtbij wil kunnen lezen?
ligt er aan wat voor sterkte je wil.. als je naar 0 oftewel emmetropie, dan wel.
je kan ook richting -1 / -2 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slane147129
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38
Bobbo90 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:42:
[...]

ligt er aan wat voor sterkte je wil.. als je naar 0 oftewel emmetropie, dan wel.
je kan ook richting -1 / -2 gaan.
Ene oog is -2,25 en het andere is -1,25....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-06 09:20

Zak

Gamebuster schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:55:
[...]

offtopic:
https://www.polette.com/nl

Voor de meest idiote sterktes ben je iets van 180 euro kwijt.
Gaat maar tot een cilinder van vier. Daar heb ik al niks aan met een cilinder van 7 en 7.75.

Mensen denken wat te makkelijk over brillen helaas.... Niet iedereen heeft het geluk om uit de grabbelbak een standaard glaasje te trekken. Mijn Opticien moet iedere paar jaar als ik kom heel Europa af bellen of iemand een special wil maken. Wordt steeds moeilijker, en duurder.

En ontopic laseren nooit. Ik heb heel mijn leven al iedere minuut die ik wakker ben een bril op. Zie het issue niet. Kans op echt oogschade is mij met 1% te groot.

[ Voor 12% gewijzigd door Zak op 02-08-2024 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Zak schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 00:54:
[...]

Gaat maar tot een cilinder van vier. Daar heb ik al niks aan met een cilinder van 7 en 7.75.
Oh joh, en ik dacht dat mijn ogen al een issue waren met -6 en cilinder -2.25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:37
slane147129 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:31:
....

Er kunnen bij elke medische handeling complicaties ontstaan, bij laseren dus ook!
Ooit ook mijn ogen laten laseren met gelukkig goede resultaten. Na een jaar of 5 zijn mijn ogen wel een beetje slechter geworden waardoor ik een bril nodig had (ongeveer -1 of zoiets) en dat was niet echt mijn bedoeling. Gelukkig zie ik zonder bril ook nog heel goed en dat was voor het laseren zeker niet het geval (ongeveer -5 met cilinder).

En toen kwam de tijd dat lezen steeds slechter ging (leeftijd). Eerst alleen een computer/leesbril en later dus een varifocus bril (daar heb je dus ook veel variatie in binnen 1 merk glas!).
Voordeel is dus wel weer omdat ik altijd een bril op heb, heb ik dus altijd een leesbril op ook en hoef ik dus niet steeds te kloten met een losse leesbril als je ergens bent.

Maw je kan je ogen wel laten corrigeren maar waarschijnlijk moet je wel een leesbril op termijn. Ik zou dan ook niet mijn ogen meer laten laseren als de leesbrilleeftijd is aangebroken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joop339
  • Laatst online: 24-06 10:28
Ik reageer eigenlijk nooit op topics, maar zou hier toch graag mijn ervaring en tip willen delen.

Ik heb een afwijking van ongeveer -3.00 aan beide ogen, zonder cilinder.
De afgelopen 15 jaar draag ik lenzen en heb er regelmatig over nagedacht om mijn ogen te laten laseren.

De voornaamste reden hiervan was dat ik toch redelijk vaak last had van mijn lenzen. Ik gebruikte maandlenzen en op sommige momenten waren deze na een week al vies of kreeg ik er om andere redenen last van. Omdat lenzen niet super goedkoop zijn, vond ik het zonde om de maandlenzen zo vroeg weg te gooien en droeg ik ze gewoon door, ondanks de pijn.

Daarnaast vergat ik ze tijdens mijn uitgaanstijd 's nachts nog wel eens uit te doen, wat resulteerde in dichtgeplakte, pijnlijke ogen in de ochtend...

Zo'n twee jaar geleden liet een vriend van mij zijn ogen laseren. Zijn ervaring was positief, wat mij ook over de streep haalde om dit te doen. Echter, na mijn tweede afspraak kwamen we tot de conclusie dat mijn ogen hier niet geschikt voor zijn (ze zijn bang dat mijn hoornvlies zal verzakken omdat deze erg dun is).

Dit was natuurlijk een ontzettende teleurstelling en de dagen daarna ben ik op zoek gegaan naar alternatieven. Ik wilde af van mijn maandlenzen in verband met hygiëne. Daglenzen leken mij dan de beste optie. Deze kan ik elke avond gewoon weggooien en 's morgens weer nieuwe in doen. Dat is een stuk hygiënischer en daarnaast hoef ik geen lenzenbakje en vloeistof meer in huis te hebben.

MAAR toen werd ik gewezen op weeklenzen van Johnson & Johnson. Ik had hier nog nooit van gehoord, maar dit heeft echt een wereld voor mij geopend. Dit zijn lenzen die je een week lang kan dragen zonder ze tussentijds uit te doen. Ik was hier erg sceptisch over, aangezien ik met mijn maandlenzen ontzettend veel last krijg van mijn ogen wanneer ik ze een nacht in houd. Ik heb mijn ogen opnieuw laten testen bij de lokale opticien en ben vervolgens begonnen met het dragen van deze weeklenzen. Na een maand dragen van deze lenzen ben ik opnieuw op controle geweest.

Voor mij zijn deze lenzen zo'n verbetering dat ik het uiteindelijk een betere optie dan laseren vind. Elke maandag doe ik een nieuw paar lenzen in. De rest van de week hoef ik dan nergens rekening mee te houden. Ik slaap met de lenzen, heb geen lenzenbakje en vloeistof meer nodig, en ik heb nooit meer last van geïrriteerde ogen.

Tijdens de vakantie vergat ik zelfs het bestaan van de lenzen, wat resulteerde in het dragen van dezelfde lenzen gedurende drie weken zonder ze te vervangen, zonder er last van te hebben (ik kan dit niet aanraden).

Edit: Kleine aanvulling. Ik realiseer me dat dit klinkt als reclame en wil even verduidelijken dat dit absoluut niet het geval is. Johnson & Johnson is volgens mij het enige bedrijf dat deze lenzen produceert.

[ Voor 8% gewijzigd door joop339 op 02-08-2024 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:24
Hier wel een hele positieve ervaring met ooglaseren. Ik heb mijn ogen in 2012 laten laseren met toen nog wat oudere technieken (LASIK). Ik had een sterkte van -4,5 aan beide kanten en dit is volledig weggelaserd met als enige meetbare bij-effect een cilinder van 0,25 aan 1 oog. Die had ik ervoor niet, maar ik heb hier zelf nooit enige last van gehad. Ik kon ook op de dag zelf 's-avonds alweer tv kijken en ondertitels lezen.

Ik herken wel de overgevoeligheid voor licht, daar had ik in het begin wel last van maar is langzaam weggetrokken. Nu, 12 jaar later, zie ik nog steeds perfect en heb ik er 0,0 spijt van dat ik het heb gedaan. Nu snap ik dat er risico's aan verbonden zitten en zeker in uitzonderlijke gevallen (extreme sterktes/cilinder etc). Maar wat ik hier eigenlijk weinig lees en wat ik wel wil benadrukken. Ja er zitten risico's aan, maar als het goed gaat is het ook echt een verademing in je leven. Ik had alleen maar lenzen en nooit gedoe, toch ben ik vanaf dag 1 zo blij dat ik het gedaan heb. Ook al lijkt het in/uit doen van je lezen aan het begin/eind van de dag een werkje van niks, het voelt echt als een soort overwinning dat dit niet meer hoeft en dat je opstaat en gewoon perfect kan zien.
Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet verwoorden maar het heeft mijn leven wel een soort van boost gegeven en nu ik dit typ over iets van 12 jaar geleden word ik er weer helemaal blij van.

Mochten mijn ogen ooit weer achteruit gaan zou ik geen moment twijfelen en het zo nog een keer doen. En ja, er zijn risico's en ja het is niet voor iedereen geschikt. Maar het heeft ook een enorm positieve kant die wellicht (een deel van) het risico waard zijn.

Ik weet dat dit een soort N=1 verhaal is maar wilde het toch even delen omdat een dergelijke ingreep ook in positieve zin levensveranderend kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Elke operatie heeft risico's en dat is niet erg maar ik heb altijd een beetje het idee dat het risico hoger is dan de laserboeren je willen laten geloven, heb daar ook wel eens een documentaire over gezien een paar jaar terug met dezelfde strekking.

Ik ken wat vrienden/collegas die het hebben laten doen en alles ging prima en ze zijn geweldig blij met het resultaat maar ik heb ook een goede vriend waar het mis is gegaan, hij heeft nu altijd 'flares' van die lichtkringen die je ook ziet als je met een camera naar de zon schijnt. Na een herstel laserbehandeling is het gebleven maar wel minder. Uiteraard heeft hij eeuwig spijt dat hij dit heeft gedaan.

Zelf ik ik toen besloten om het ook niet te doen maar ik heb persoonlijk ook nooit problemen met lezen, geen droge ogen of irritatie en met de nieuwere hydrogel lenzen is het nog beter geworden, ik pas dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-06 11:03
Tja, ik kan ook niet helemaal bijvallen met negatief verhaal. 10 jaar geleden laten laseren, binnen kwartier kon ik kentekens op de auto lezen. Dag erna bij controle kon ik direct de meest kleine regel lezen op het scherm.
Wel zeker jaar last gehad van droge ogen, al werd dat langzaam steeds beter. Na een jaar was dat wel over.

Enige wat ik heb gehouden:
a) bij rijden in het donker en tegenliggers wordt ik heel snel verblind. Bij regen nog veel meer (zie dan de strepen op de weg bijna niet meer)
b) halo's om de lampen buiten in het donker (s avonds binnen en overdag heb ik er geen last van)
c) overgevoelig voor blauwe leds. Als bij een concert de lampen op blauw springen of ergens anders een blauw led lampje aan staat zie ik gelijk veel minder.

Punt A heb ik opgelost met zo'n geel brilletje tijdens het rijden.
Punt B heb ik denk ik nu zo mee leren leven dat ik er geen last meer van heb en het niet meer opmerk
Punt C kan ik weinig aan veranderen. Gelukkig worden er niet zo vaak blauwe leds bij concerten gebruikt voor een langere tijd :) Blauwe lampjes bij apparaten in huis heb ik afgeplakt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:39
Mijn vrouw werkt al bijna 25 jaar in een ziekenhuis. De oogartsen werkzaam daar hebben ook een ooglaserklinkiek buiten het ziekenhuis. Misschien een simplistische opmerking maar mijn vrouw zegt altijd zolang deze oogartsen zelf nog met een bril rond lopen waag ik me niet aan laserbehandeling ( ze heeft -8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Laatst online: 24-06 15:19
joop339 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:47:
Voor mij zijn deze lenzen zo'n verbetering dat ik het uiteindelijk een betere optie dan laseren vind. Elke maandag doe ik een nieuw paar lenzen in. De rest van de week hoef ik dan nergens rekening mee te houden. Ik slaap met de lenzen, heb geen lenzenbakje en vloeistof meer nodig, en ik heb nooit meer last van geïrriteerde ogen.
Interessant. Hoe zit het eigenlijk met in je ogen wrijven? Iedereen doet dat weleens half-slapend en dus onbewust. Dan zitten ze toch halverwege de achterkant van je oogbol, bij wijze van spreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-06 17:21
Als je een bril hebt, dan moet je elke ... jaar opnieuw een meting doen om dan een gepaste lenzen te nemen.
hoe zit dit met laseren? kan me voorstellen dat iemand een klein risico wilt nemen; maar niet om dit constant te onderhouden door steeds te laseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:08
Jaren geleden door de regelmatig voor komende problemen met laseren van ogen gekozen voor implantaat lenzen,totaal geen problemen mee, soms wel iets last van droge ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop339
Randfiguur schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:23:
[...]

Interessant. Hoe zit het eigenlijk met in je ogen wrijven? Iedereen doet dat weleens half-slapend en dus onbewust. Dan zitten ze toch halverwege de achterkant van je oogbol, bij wijze van spreken?
Lenzen blijven over het algemeen wel op hun plek zitten. Ik ben zelf ook een ogenwrijver en het gebeurt wel eens dat ze inderdaad vast komen te zitten boven je oogleden. Een paar keer overdreven knipperen is dan vaak de oplossing en mochten ze echt raar zitten kan je ze met je vinger weer naar beneden drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:50
Tsja... persoonlijk geen ervaring mee. Heel spijtig voor diegene die een negatieve ervaring hebben of klachten natuurlijk!

Mijn ervaring hield op bij/ na de oriëntatie. Ik heb in een ver verleden wel ooit geïnformeerd maar besloten dat het niet voor mij was. Het is en blijft ook een operatie waar iets mis kan lopen. Je kan geen nieuwe set ogen kopen.

Daarbij kon men geen 100% visus garanderen... Fijn, maar ik zit nu op 150-160% visus. Dus alleen dát was voor mij al genoeg om nee te zeggen. Mijn opticien werkte destijds ook samen met een praktijk, maar raadde het in mijn geval af.

Als het dan zonder risico was op complicaties (b.v. simpelweg droge ogen) dan zou ik het zeker gedaan hebben. Dan kon ik weer fietsen bijvoorbeeld zonder bril. Dat kán ik nu ook als het écht moet, maar dat is wel levensgevaarlijk (vooral voor mijzelf) :D

Mijn toenmalige collega's verklaarden mij 15-18 jaar geleden nog voor gek. Voor de prijs van 2 brillen (ik heb geen goedkoop montuur en glazen) had ik immers mijn ogen kunnen laseren incl. vakantie in Turkije... Nee... geef mij maar een bril + reservebril en evt. lenzen voor wanneer ik een goede zonnebril op wil.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

joop339 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:47:
MAAR toen werd ik gewezen op weeklenzen van Johnson & Johnson.
Welke zijn het precies? Heb je een linkje ofzo, want ik kan ze niet vinden

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:08
EWK schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:30:
[...]

Bril opzetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:26
Anoniem: 316512 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:05:
Dat is ook persoonlijk, persoonlijk heb ik echt een intense haat aan een bril. Ik vind het er niet uit zien, irritant gevoel op mijn gezicht, beperkt zichtveld, beslaan, irritant met sporten. Vanaf groep 4 basisschool een bril gehad maar zo snel het kon altijd lenzen.

En dan is het ding; met lenzen heb je vrijwel garantie op complicaties op lange termijn. Regelmatig ontstoken ogen gehad en adertjes in ogen al iets toegenomen. Verder met lenzen I.c.m. vermoeidheid vaak last van droge ogen.

In verband met cilinder en hoge eisen aan kwaliteit lenzen waren lenzen ook erg duur.

Ik heb mijn ogen lagen laseren voor €2.000 wat onder de streep na zorgverzekering (was toen nog optie voor) op €1.200 kwam. Zal nu zo'n 8 jaar geleden zijn en dolblij mee.

Goed, ik zal geluk gehad hebben. Ik wil alleen maar zeggen dat sommige mensen erg makkelijk doen over het dragen van een bril.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Mad_Manic schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:07:
Mijn vrouw werkt al bijna 25 jaar in een ziekenhuis. De oogartsen werkzaam daar hebben ook een ooglaserklinkiek buiten het ziekenhuis. Misschien een simplistische opmerking maar mijn vrouw zegt altijd zolang deze oogartsen zelf nog met een bril rond lopen waag ik me niet aan laserbehandeling ( ze heeft -8).
Oogarts hier, alhoewel ik de opmerking snap, zegt het verder weinig. Want niet elke plastisch chirurg heeft zijn gezicht verbouwd of elke kno arts heeft een perfecte neus. Ik doe zelf geen cosmetische ingrepen, dus geen lasers of cosmetische ooglidchirurgie. Ik snij niet in gezond weefsel. Maar wel in geval van problemen. Dat iemand van zijn bril af zou willen kan ik dan wel weer inkomen, dus ben er niet per se op tegen als je goed geïnformeerd bent. Veel oogartsen hebben zelf geen bezwaar tegen bril of lenzen en dus geen reden om een dergelijke ingreep bij zichzelf te laten doen. Ik ken daarentegen genoeg ondersteunend personeel dat wel gelaserd is, vaak in dat soort klinieken ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop339
EWK schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:30:
[...]

Ik weet niet of ik hier zomaar linkjes naar webshops neer mag zetten. Als je googled op acuvue oasys vind je ze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

joop339 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:22:
[...]

Ik weet niet of ik hier zomaar linkjes naar webshops neer mag zetten. Als je googled op acuvue oasys vind je ze!
Dat zijn toevallig de lenzen die ik zeker al 6 jaar droeg. Erg fijn en comfortabel idd (ik had de astigmatism-versie).

Maar hoe kom je erbij dat je ze een hele week non-stop kan dragen? Dat heb ik nog nooit gelezen over deze lenzen. Dat het kan, zal, maar er het ook geadviseerd/geadverteerd wordt bedoel ik.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Martijn.C.V schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:25:
[...]

Brillendrager hier:
En zo kan ik nog wel meer dingen verzinnen. Per stuk allemaal niet zo relevant, maar samen is het toch wel noemenswaardig. En als je dan de mooie verhalen hoort van laseren, dus kan ik me heel goed voorstellen dat dat heel aantrekkelijk is.

Ik heb gekozen om het niet te doen, juist vanwege de slechtere verhalen, i.c.m. dat het niet perse permanent weg is en je toch weer aan een bril moet (en ik heb moeilijke ogen). Ik moet m'n schermen goed kunnen lezen, vrij letterlijk zijn mn ogen, handen en hersenen noodzakelijk voor m'n werk, dat ga ik niet riskeren. Maar ik snap de aantrekking echt wel.
Ik weet niet wat voor sterkte jij hebt maar ik kan met -5 dingen zonder bril in huis nog prima zien, en onder de douche de shampoo van de ontharingscrème onderscheiden :o
Ik kan indien nodig gewoon in huis rondlopen zonder bril, het is alleen wat wazig allemaal.

Blikveld met lenzen is gewoon zoveel wijder, en geen beslagen glazen met sporten. Elk half jaar controle bij een opticien/optometrist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erik1966
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-06 20:42
Zelf ben ik door de oogchirurg weggestuurd vlak voor de ingreep zou plaatsvinden en mijn ogen al waren verdoofd! Hij beoordeelde het vooronderzoek anders dan de oogarts die dat onderzoek had gedaan. Mijn pupil werd te klein in het donker en er moest daardoor veel weefsel worden weg gelaserd waardoor het te dun zou worden en ik halo's zou gaan zien, daar was hij van overtuigd.

Na geëxperimenteer met harde en zachte lenzen draag nu al een paar jaar hybride lenzen, een zachte lens met daarin een harde lens. Dat geeft het draagcomfort van een zachte lens en het zicht van een harde lens. En aangezien de lenzen halfjaarlijks worden vervangen kan de scherpte worden gecorrigeerd zodat het zicht altijd 100% is.

Mijn kennis is wel gelaserd maar zijn ogen gingen langzaam achteruit naar -3 moest daardoor na 6 of 7 jaar weer aan de bril omdat hij geen contactlenzen meer kan verdragen vanwege een droog oog na het laseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:50
@erik1966 hoewel mijn vraag eigenlijk offtopic is, kan ik mij voorstellen dat je uitleg over Hybride lenzen veel mensen zal aanspreken die laseren overwegen/ hier meelezen.

Heb je toevallig een betrouwbare bron waar informatie te vinden is over dit type lenzen? Wat zijn de kosten ongeveer en heb je ook een cilinder?

Lenzen ben ik mee gestopt omdat elke keer dat ik knipperde de scherpte (kortstondig) dusdanig uit focus ging, dat het voor mij niet werkte. Harde lenzen had ik dat niet bij, maar daar kon ik niet aan wennen.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erik1966
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-06 20:42
Thalaron schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:31:
@erik1966 hoewel mijn vraag eigenlijk offtopic is, kan ik mij voorstellen dat je uitleg over Hybride lenzen veel mensen zal aanspreken die laseren overwegen/ hier meelezen.

Heb je toevallig een betrouwbare bron waar informatie te vinden is over dit type lenzen? Wat zijn de kosten ongeveer en heb je ook een cilinder?

Lenzen ben ik mee gestopt omdat elke keer dat ik knipperde de scherpte (kortstondig) dusdanig uit focus ging, dat het voor mij niet werkte. Harde lenzen had ik dat niet bij, maar daar kon ik niet aan wennen.
Zelf heb ik ongeveer een sterkte van -5 met een cilinder van -2,75 aan een oog en het andere oog is -6 en cilinder 0,75.

Ik kon met zowel harde lenzen en ook met zachte niet goed zien en voelde ze ze in mijn oog aanwezig. Harde lenzen voelde ik altijd "zitten" in mijn ogen en daardoor niet comfortabel en met zachte lenzen zag ik niet goed omdat de cilinder die in de lens zat vrijwel nooit op de goede plek zaten door knipperen.

Hybride lenzen hebben beide problemen niet en ik voel ze nooit. Ik draag ze van 6 uur 's ochtends tot ongeveer 10 uur in de avond zonder comfortverlies.

Ik betaal hier €47 per maand voor inclusief vloeistoffen en oogcontrole's.

https://www.lens.nl/Type-lenzen/Specials

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop339
EWK schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:28:
[...]

Dat zijn toevallig de lenzen die ik zeker al 6 jaar droeg. Erg fijn en comfortabel idd (ik had de astigmatism-versie).

Maar hoe kom je erbij dat je ze een hele week non-stop kan dragen? Dat heb ik nog nooit gelezen over deze lenzen. Dat het kan, zal, maar er het ook geadviseerd/geadverteerd wordt bedoel ik.
Hey!

Excuses voor de late reactie

Op verschillende websites waar je deze lenzen kan bestellen wordt ermee geadverteerd dat je deze lenzen op twee manieren kan dragen.
1. Dagelijks uit doen waardoor ze twee weken mee gaan.
2. Continu waardoor ze één week mee gaan.

Hier een stukje van pearle over weeklenzen:
https://www.pearle.nl/contactlenzen/weeklenzen

Nogmeer leesvoer (hier wordt acuave oasys specifiek genoemd)
https://www.contactlenzen...en-weeklenzen-maandlenzen

En ook lensonline benoemt het onderaan de pagina:
https://www.lensonline.nl...UnHOHo3bb9rXFihiN1flFKQnD

Voor zover ik weet zijn Acuave Oasys de enige weeklenzen op de markt.

Zoals in alle links vermeld word moet je dit wel in overleg doen met een specialist. Hiervoor had ik al aangegeven dat ik hiervoor een aantal afspraken heb gehad bij pearle om mijn ogen te controleren bij mij was dit voor ik ze ging dragen. Na de eerste week en na een maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

assje schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:52:
[...]

Dat is ook persoonlijk, persoonlijk heb ik echt een intense haat aan een bril. Ik vind het er niet uit zien, irritant gevoel op mijn gezicht, beperkt zichtveld, beslaan, irritant met sporten. Vanaf groep 4 basisschool een bril gehad maar zo snel het kon altijd lenzen.

En dan is het ding; met lenzen heb je vrijwel garantie op complicaties op lange termijn. Regelmatig ontstoken ogen gehad en adertjes in ogen al iets toegenomen. Verder met lenzen I.c.m. vermoeidheid vaak last van droge ogen.

In verband met cilinder en hoge eisen aan kwaliteit lenzen waren lenzen ook erg duur.

Ik heb mijn ogen lagen laseren voor €2.000 wat onder de streep na zorgverzekering (was toen nog optie voor) op €1.200 kwam. Zal nu zo'n 8 jaar geleden zijn en dolblij mee.

Goed, ik zal geluk gehad hebben. Ik wil alleen maar zeggen dat sommige mensen erg makkelijk doen over het dragen van een bril.
Dat is zeker persoonlijk en ik heb zelf ook slechte ogen. Je hebt helemaal gelijk van de nadelen, maar zelf durf ik het risico van nog meer ellende niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-06 10:07
joop339 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:49:
[...]

Hey!

Excuses voor de late reactie

Op verschillende websites waar je deze lenzen kan bestellen wordt ermee geadverteerd dat je deze lenzen op twee manieren kan dragen.
1. Dagelijks uit doen waardoor ze twee weken mee gaan.
2. Continu waardoor ze één week mee gaan.

Hier een stukje van pearle over weeklenzen:
https://www.pearle.nl/contactlenzen/weeklenzen

Nogmeer leesvoer (hier wordt acuave oasys specifiek genoemd)
https://www.contactlenzen...en-weeklenzen-maandlenzen

En ook lensonline benoemt het onderaan de pagina:
https://www.lensonline.nl...UnHOHo3bb9rXFihiN1flFKQnD

Voor zover ik weet zijn Acuave Oasys de enige weeklenzen op de markt.

Zoals in alle links vermeld word moet je dit wel in overleg doen met een specialist. Hiervoor had ik al aangegeven dat ik hiervoor een aantal afspraken heb gehad bij pearle om mijn ogen te controleren bij mij was dit voor ik ze ging dragen. Na de eerste week en na een maand.
Wij passen de Biofinity lenzen, Air Optix Night & Day lenzen, Acuvue Oasys en voorheen de PureVision lenzen aan als zogeheten extended wear lenzen. Dit zijn lenzen die je een week non-stop draagt.
Maar je moet aan behoorlijk veel "eisen" voldoen willen we je hiermee rond laten lopen. Het komt vaker voor dat wij iemand afkeuren voor extended wear dan dat wij iemand hier goed voor keuren.

BrilnerdNL @ Twitch Instagram: BrilnerdNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop339
cri0s schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:17:
[...]

Wij passen de Biofinity lenzen, Air Optix Night & Day lenzen, Acuvue Oasys en voorheen de PureVision lenzen aan als zogeheten extended wear lenzen. Dit zijn lenzen die je een week non-stop draagt.
Maar je moet aan behoorlijk veel "eisen" voldoen willen we je hiermee rond laten lopen. Het komt vaker voor dat wij iemand afkeuren voor extended wear dan dat wij iemand hier goed voor keuren.
Dat hoor ik inderdaad vaker!

Ik ben wel benieuwd waar je precies op moet letten. Naast eigen gemaakte afpsraken met pearle over de gezondheid van mijn ogen hebben we nooit echt specifiek gekeken of extended wear lenzen wel bij mij passen...

Ik ben deze lenzen gewoon gaan dragen en heb zelf een nog een afspraak gemaakt om de gezondheid na een aantal weken te bekijken.

Inmiddels draag ik ze al een geruime tijd en heb er nooit last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
<knip> Nogmaals, zulke niet-onderbouwde, onwetenschappelijke sites en stellingen zijn niet gewenst.

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 06-08-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
:) :F
het is goed onderbouwd, maar de wetenschap laat nog op zich wachten.

Ooglaseren zet permanente min-glazen op je oogbol door de hoornvlies die een vaste sterkte van +40-45 heeft, dunner te maken (makkelijk te begrijpen, niemand zet z'n vraagtekens erbij), maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. De variabele lens is +20-22, en atropine bijvoorbeeld kan de bijdrage van pseudo myopie uit de vergelijking halen.

[ Voor 17% gewijzigd door Handelingen op 06-08-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:29

FreakNL

Well do ya punk?

Martijn.C.V schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:19:
[...]

Ik kan een tweede bril kopen en dan zo goedkoop mogelijk: 300eu. Die ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken.
Mn oude bewaren werkt ook niet, want elke bril zijn m'n ogen anders, een oude bril opzetten is nog desorienterender dan geen bril.

Bovendien staat er in mn reactie nog veel meer punten. Hoeveel gewicht iemand daar hangt moeten ze zelf weten, ik maakte slecht het punt dat ik me kan voorstellen dat laseren verleidelijk klinkt :)
Worden je ogen dan steeds slechter?

Ik heb bijna al mijn oude brillen nog en die van pakweg 10 jaar terug kan ik gewoon nog gebruiken. Ouder dan dat werkt ook nog wel (voor TV kijken) maar ergens merk ik dat het niet ideaal meer is..

Ik heb nu trouwens een bril uit 2017 als daily en dat gaat prima. Die van 2019 heb ik gesloopt toen ik in de tramrails kwam met mijn fiets :X

Reminds me, ik moet weer eens een nieuwe...

Ik ken trouwens serieus weinig mensen die gelaserd hebben. Tenminste, waarvan ik het weet. 1 collega en daar hoor ik geen gekkigheid..

Maargoed, ik heb makkelijk praten. Ik kan gewoon lezen zonder bril, autorijden is niet comfortabel maar kan wel.. TV kijken hangt ervanaf of er ondertitels zijn :+ En ik kan ook gewoon naar het strand, sporten etc.. Ik heb volgens mij -1 en -0.75.. Dat stelt natuurlijk weinig voor.. Zeker heb je een bril nodig maar zonder ben ik niet meteen kippig.

Overigens gaan mijn ogen alsnog wel achteruit (ondanks dat die -1 en -0.75 redelijk stabiel zijn) op een ander vlak, ik zie namelijk echt niks in het donker (meer).. Mijn vriendin staat bij een schemerlampje groente te snijden en kan ik een donkere meterkast gewoon alles vinden. Ik heb een looplamp nodig... Ik vind in het donker rijden ook niet prettig.

[ Voor 29% gewijzigd door FreakNL op 06-08-2024 17:45 ]

Pagina: 1 2 Laatste