Full electric warmtepomp naast cv ketel (2 aparte systemen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicus
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09-06-2024
Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie wil ik jullie om advies vragen.
We willen een warmtepomp aanschaffen, maar de standaardoplossing die onze installateur biedt sluit niet aan bij de onze wensen.
Hij levert alleen hybride systemen wat betekent dat de warmtepomp boven op zolder moet komen te staan op de dakkapel. En laten we nu over een aantal jaar de hele zolder inclusief dakkapel nog laten verbouwen waarbij de hele zooi er weer af moet.

Mijn idee zou zijn om een warmtepomp te plaatsen op de begane grond bij de zijgevel en deze direct de vloerverwarming te laten voeden. Dan houd ik nog een tijdje de cv ketel voor SWW en een enkele radiator in de badkamer die wel eens aanstaat. Dan kan ik over een aantal jaar kijken naar bijvoorbeeld een warmtepompboiler of wat er tegen die tijd beschikbaar is voor SWW.

Mijn installateur zegt dat dat niet kan, maar volgens mij klopt dat niet. Wat zou het probleem zijn van 2 aparte systemen? Ja, je hebt een 2e thermostaat, maar verder?

Voor de volledigheid even de gegevens van ons huis:

Bouwjaar 1965
Vloeroppervlak begane grond ongeveer 85m2
Vloer, spouw en dak zijn geïsoleerd in 2020
Vloerverwarming HOH 10cm
10 groepen voorzien van pomp

Als deze setup wel mogelijk is, dan dacht ik te hebben gelezen dat de pomp moet worden verwijderd zodat de warmtepomp direct de verdeler voedt? Zijn er nog haken en ogen waar ik als leek niet aan denk?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MXbMg5QY/temp-Imagernku-Cd.avif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicus
Als ik dit topic van @michielsweb zo eens doorlees dan zie ik veel overeenkomsten met mijn situatie?

Dat stemt mij hoopvol!

op zoek naar wp instalateur met openmind :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 16:52
In theorie kan dat prima. Je moet dan alleen de benedenverdieping helemaal losknippen vd rest vh huis & ergens anders een 2e thermostaat ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicus
De huidige thermostaat is draadloos en kan dus ergens op de bovenverdieping staan mits er een stopcontact is.
De gehele benedenverdieping is voorzien van vloerverwarming dus in principe zou dit niet al te veel moeite kosten.

Ik zag ik bovengenoemd topic dat de topicstarter ook alle radiatoren op de WP wil zetten. Zou dit voor mij ook nog een optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:55
Ik heb ook een aantal jaar gedraaid met de WP op de vloerverwarming en de ketel voor SWW. Kan prima.
Jij hebt nog wel een radiator in de badkamer maar verder geen radiatoren meer? Als je die ene radiator door de ketel laat verwarmen dan verwacht ik daar wel problemen mee want de ketel is dan veel te zwaar voor die enkele radiator. Misschien beter met de WP mee laten lopen op lage temperatuur?

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicus
Ik heb op de eerste verdieping en zolder nog radiatoren. Maar alleen die op de badkamer staat in de winterperiode aan (einde van de dag tot de ochtend) en heel soms een uurtje een radiator op zolder....

Ik kan niet inschatten wat de beste keuze is. Mee laten lopen met de lage temperatuur van de WP of op de CV laten zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicus
jaari schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:53:
Als je die ene radiator door de ketel laat verwarmen dan verwacht ik daar wel problemen mee want de ketel is dan veel te zwaar voor die enkele radiator. Misschien beter met de WP mee laten lopen op lage temperatuur?
Je bedoelt dat de ketel dan gaat pendelen omdat de retour temperatuur te hoog wordt? Daar heb ik idd niet aan gedacht

Ondertussen een advies gehad van een andere installateur en die zegt dat er prima een warmtepomp geplaatst kan worden voor de vloerverwarming en de rest op de CV-ketel kan laten. Die vraag over dat pendelen zal ik hem nog voorleggen.

Wat ik alleen niet echt snap is dat hij de huidige vloerverwarming verdeler inclusief pomp wil behouden. Hij zegt dat als het nu prima werkt dat ook met een warmtepomp goed zal werken. Terwijl ik hier toch vaak lees dat je dan te weinig flow zou hebben en dat je een systeem zonder pomp moet hebben. Of kan de pomp gewoon uitgeschakeld worden terwijl er genoeg flow is?

Dank alvast voor de adviezen.

Jeroen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:04

martijn v o

Certified by Enphase.

Als een installateur dat zegt, koffie laten opdrinken, deur openhouden en hem een schop onder zijn kont geven. Die heeft het niet begrepen.
Andere zoeken dus.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Binnenkort soort gelijke setup voor een van mijn klanten. Warmtepomp in de voortuin beneden voor de pomploze vloerverwarmingsverdelers boven en beneden.

Cv ketel doet alleen nog SWW bedrijf.

Ideaal met het trekken van voedingskabels etc, alleen even WPAC berekening maken.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 15-05-2024 17:20 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-05 22:04

DIY

Verdeler met pomp laten zitten is gewoon minder werk en risico voor de installateur. Dus dat snap ik wel.
Dat het minder efficiënt zal zijn, is hem een zorg. Ander ding is dat je bij een pomploze verdeler de aanvoer van je cv zal moeten beperken (max 40 a 45) om te voorkomen dat je te heet water de vloer ingaat.

Eenvoudigste is om de warmtepomp inderdaad direct op een vloerverwarming verdeler zonder pomp aan te sluiten en je radiatoren ook hierop aangesloten te laten. Zorg dat je monteur 32mm kunststof leiding naar de verdeler gebruikt ivm de hogere flow bij een warmtepomp.
Radiatoren doen aanmerkelijk minder bij ltv, maar ik zou bv onze handdoekradiator niet willen missen (handdoeken worden gewoon droog).

De warmtepomp en cv beide in de aanvoer een terugslagklep geven zodat ze niet door elkaar heen pompen. Dat is alles om de 2 naast elkaar te kunnen gebruiken. Sww kan dan gewoon via de cv blijven gaan en mocht dat nodig zijn zet je de thermostaat wat hoger en doet de ketel mee met verwarmen.

De warmtepomp heeft zijn eigen controller (bedieningskastje met temperatuur instelling etc). Die ook in de huiskamer hangen. Niet de warmtepomp met een gewone thermostaat gaan aansturen ivm pendelen. Kijk even in het LG therma of panasonic topic want er zijn je letterlijk honderden forumleden voorgegaan en nagenoeg alle vragen zijn dus al gesteld.

[ Voor 6% gewijzigd door DIY op 15-05-2024 17:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:14
martijn v o schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:57:
Als een installateur dat zegt, koffie laten opdrinken, deur openhouden en hem een schop onder zijn kont geven. Die heeft het niet begrepen.
Andere zoeken dus.
Of je vraagt gewoon even om de reden en geeft aan dat je dat liever anders wil. De reden dat deze installateur dit zegt is namelijk makkelijk te verklaren. Door met een pomploze verdeler te gaan werken en je radiatoren op hetzelfde circuit te houden ga je die slaapkamers nooit meer op temperatuur krijgen. Behoud je de mengverdeler dan kun je naar een hogere aanvoertemperatuur en die slaapkamers alsnog eens op temperatuur brengen als je dat wilt. Een optie is natuurlijk ook om minimaal T22's op te hangen en te voorzien van radiatorenventilatoren. Dan kun je ook prima met een pomploze verdeler af. Kost alleen wel meer geld.

De installateur wil natuurlijk geen gedoe achteraf als het toch ineens belangrijk blijkt te zijn dat die slaapkamers op temperatuur moeten komen. Je wilt niet weten hoe vaak dat voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicus
Insert12 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:33:
[...]

Behoud je de mengverdeler dan kun je naar een hogere aanvoertemperatuur en die slaapkamers alsnog eens op temperatuur brengen als je dat wilt.
Zijn (en ons) idee was om de systemen ook daadwerkelijk los van elkaar te koppelen. Dus de CV gaat dan helemaal niet meer de verdeler voeden.
Feit is wel dat zij zelf geen andere verdeler kunnen/willen plaatsen dus dat zou ik dan zelf moeten uitbesteden.

Ik heb hem nog wel gevraagd of hij dan geen probleem ziet met het pendelen van de cv-ketel met maar 1 radiator die open staat. Heb daar nog geen antwoord op.

Heb vandaag overigens contact gehad met een 2e partij, onze wensen uitgelegd en ook hij gaf aan dat ons idee mogelijk is, maar dan zal er wel een pomploze verdeler moeten komen en zou hij alle radiatoren op de WP willen aansluiten. Eigenlijk wat jullie hier ook al schrijven.

Er komt nu een offerte onze kant op. Dat zal vast iets duurder zijn dan de eerste aanbieding maar we gaan het zien.

Mocht het echt niet werken in de badkamer dan zou een elektrische handdoek radiator ook nog een mogelijkheid zijn? Daar ligt overigens al een elektrische vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Panasonic monoblocks hebben zelfs een expansievat ingebouwd, wellicht andere merken ook (Vaillant niet).
Dan kan het inderdaad direct zonder buffer aan een pomploze verdeler en de radiatoren kunnen gewoon meelopen. Meer afgifte is altijd beter.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicus
Installateur 1 heeft gereageerd dat het ook mogelijk is om het hele verwarmingssysteem op de warmtepomp te zetten. Dan zijn er dus geen problemen meer met het te grote vermogen van de ketel voor 1 radiator. Hij adviseert dan om de warmtepomp op een hogere temperatuur (50 graden) te laten verwarmen zodat de radiatoren ook nog warm worden. De pompverdeler wil hij dan laten zitten om ervoor te zorgen dat het water dat in de vloerverwarming gaat niet te warm kan worden. Dus geen verdeler zonder pomp.

Inmiddels ook de 2 offertes binnen waar nogal een prijsverschil in zit. Dat verschil is dermate groot dat ik het met mijn beperkte kennis niet goed kan duiden. Ik zal ze voorleggen:

Optie 1:Daikin EDLA 4kW inclusief montage, Daikin Madoka thermostaat, buffervat (is volgens mij niet nodig?) aansluiting in meterkast, vuilfilter.
Kosten na aftrek subsidie: €4500

Optie 2: Itho Daalderop Amber 65 inclusief montage. Theminon 10 groep verdeler zonder pomp (levering, montage komt daar nog bij). Service afsluiters, Google Nest regelaar, vuilfilter, inregelen systeem.
Kosten na aftrek subsidie: €7511

Optie 1 is veel goedkoper en de prijs is vrij inclusief maar heeft daarentegen nog steeds een verdeler met pomp. Het vermogen van de WP is ook wat lager.

Optie 2 is veel duurder en er komen nog kosten bij voor aansluitingen in de groepenkast en plaatsing van de nieuwe verdeler. Dan staat er wel een WP met meer vermogen en een systeem zonder pompverdeler.

Voor het beeld, ons gasverbruik is nu 1000m3 per jaar, waarvan er geschat 300m3 voor SWW is. De thermostaat staat wel redelijk laag waardoor het in de avond soms net wat onbehagelijk voelt. De kans is aanwezig dat met een WP er een graadje bij komt.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Musicus schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:09:
Installateur 1 heeft gereageerd dat het ook mogelijk is om het hele verwarmingssysteem op de warmtepomp te zetten. Dan zijn er dus geen problemen meer met het te grote vermogen van de ketel voor 1 radiator. Hij adviseert dan om de warmtepomp op een hogere temperatuur (50 graden) te laten verwarmen zodat de radiatoren ook nog warm worden. De pompverdeler wil hij dan laten zitten om ervoor te zorgen dat het water dat in de vloerverwarming gaat niet te warm kan worden. Dus geen verdeler zonder pomp.

Inmiddels ook de 2 offertes binnen waar nogal een prijsverschil in zit. Dat verschil is dermate groot dat ik het met mijn beperkte kennis niet goed kan duiden. Ik zal ze voorleggen:

Optie 1:Daikin EDLA 4kW inclusief montage, Daikin Madoka thermostaat, buffervat (is volgens mij niet nodig?) aansluiting in meterkast, vuilfilter.
Kosten na aftrek subsidie: €4500

Optie 2: Itho Daalderop Amber 65 inclusief montage. Theminon 10 groep verdeler zonder pomp (levering, montage komt daar nog bij). Service afsluiters, Google Nest regelaar, vuilfilter, inregelen systeem.
Kosten na aftrek subsidie: €7511

Optie 1 is veel goedkoper en de prijs is vrij inclusief maar heeft daarentegen nog steeds een verdeler met pomp. Het vermogen van de WP is ook wat lager.

Optie 2 is veel duurder en er komen nog kosten bij voor aansluitingen in de groepenkast en plaatsing van de nieuwe verdeler. Dan staat er wel een WP met meer vermogen en een systeem zonder pompverdeler.

Voor het beeld, ons gasverbruik is nu 1000m3 per jaar, waarvan er geschat 300m3 voor SWW is. De thermostaat staat wel redelijk laag waardoor het in de avond soms net wat onbehagelijk voelt. De kans is aanwezig dat met een WP er een graadje bij komt.

Wat zouden jullie doen?
Daikin is een stuk goedkoper, op de website staat dat deze niet kan koelen... Geen idee of je die wensen wel hebt i.c.m. vloerverwarming.

Je vergelijkt een R32 met een R290 machine, dan is R290 altijd duurder...

Met 1000m3 heb je een 5 kW warmtepomp nodig, eventueel capaciteit vloerverwarming uitrekenen, daarop vermogen iets hoger afschalen.

Wat is de afstand vanaf de zijgevel tot de buren, heeft de installateur een WPAC (geluids)berekening gedaan?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicus
Oh, dat heb ik al lang gedaan voordat ik ook maar 1 vraag durfde te stellen.
Maar ik heb niet genoeg kennis om een onderbouwde keuze te maken. Daarom deze vraag....
DutchWing schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:43:
[...]

Daikin is een stuk goedkoper, op de website staat dat deze niet kan koelen... Geen idee of je die wensen wel hebt i.c.m. vloerverwarming.

Je vergelijkt een R32 met een R290 machine, dan is R290 altijd duurder...

Met 1000m3 heb je een 5 kW warmtepomp nodig, eventueel capaciteit vloerverwarming uitrekenen, daarop vermogen iets hoger afschalen.

Wat is de afstand vanaf de zijgevel tot de buren, heeft de installateur een WPAC (geluids)berekening gedaan?
Koelen hebben we nog niet echt over gedacht. Is geen absolute noodzaak.

Heeft een R290 voordelen tegenover een R32 machine behalve dat het beter is voor het milieu?

De oppervlakte op de begane grond is 96m2, hoh afstand is 10cm. Ik lees ergens iets van 70 watt per m2? Maar geen idee of die getallen nog kloppen. Dan zou ik uitkomen op een vermogen van 6.7kW?

Afstand tot de buren is geen probleem. 2 onder 1 kap woning, de WP komt op de kopse kant, daarnaast eerst nog een paar meter eigen grond, daarna een stoep en een straat.

[ Voor 61% gewijzigd door Musicus op 16-05-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nouja, ik twijfelde of je dat topic gezien had omdat de Daikin waarschijnlijk erg krap is bij vorst - al heb ik daar geen specs bij -7 of -10 van paraat.

Zeker als je ooit wil upgraden naar all-electric (door toevoegen van een boilervat) kan het wat uitmaken.

Kan je een foto van de pompzijde van je verdeler posten, en heb je daar een typenummer van? Met wat geluk is hij instelbaar naar LTV. Dan is het vooral zaak om de vernauwingen weg te laten (thermostaat, voetventiel).
Hoge temperatuur instellen voor radiatoren die dichtstaan is... slecht advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Musicus schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:03:

Koelen hebben we nog niet echt over gedacht. Is geen absolute noodzaak.
Vloerkoeling is overigens niet alles hoor.
Zelf ben ik alleen geen fan van Daikin zonder verder in detail te treden en andere willen weer niks anders...
Heeft een R290 voordelen tegenover een R32 machine behalve dat het beter is voor het milieu?
Beide merken doen precies waarvoor ze gemaakt zijn, onderlingen verschillen hebben in deze setup geen meerwaarde...
De oppervlakte op de begane grond is 96m2, hoh afstand is 10cm. Ik lees ergens iets van 70 watt per m2? Maar geen idee of die getallen nog kloppen. Dan zou ik uitkomen op een vermogen van 6.7kW?
Ik zou niet meer vermogen kiezen als 5,5 - 6 kW.
En anders heb je altijd nog het backup element voor die paar koude dagen in het jaar...
Afstand tot de buren is geen probleem. 2 onder 1 kap woning, de WP komt op de kopse kant, daarnaast eerst nog een paar meter eigen grond, daarna een stoep en een straat.
Prima.

Veel succes met kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicus
Proton_ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:23:

Kan je een foto van de pompzijde van je verdeler posten, en heb je daar een typenummer van? Met wat geluk is hij instelbaar naar LTV. Dan is het vooral zaak om de vernauwingen weg te laten (thermostaat, voetventiel).
Hoge temperatuur instellen voor radiatoren die dichtstaan is... slecht advies.
Zeker. Heb je hier wat aan?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/XXBQdmmv/temp-Image3-RXA95.avif

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kRSsCRKS/temp-Image5-WP9y2.avif

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0MFnh0Mx/temp-Imageq-Pyohv.avif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ja, die blinddop rechtsboven is hoogstwaarschijnlijk geschikt voor een LTV ventiel. Robot verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicus
Ik heb eigenlijk geen idee wat het merk van de verdeler is...
Pagina: 1