op zoek naar wp instalateur met openmind :-)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-05 01:23
Beste Tweakers,

ik ben me rustig aan het voorbereiden op een warmtepomp, vergunningen aanvraag vanuit mijn vve zijn in vollen gang.

nu komen we op het punt uit.
gaan we van het gas af kunnen ja/nee.
ik denk het wel, het betreft een jaar verbruik van 800 en 250 daarvan +/- is sww.
(alles is vloerverwarming met aanvoer op 38)

nu zegt het vrouwtje, wp klinkt leuk maar ik wil niet gelijk over zonder terugval. conclusie handmatig of software matig moet de cv paraat blijven.

dan gaan mijn hersencellen.rare kronkels maken.

kan ik een volledige wp plaatsen en mischien met kogelkranen loszetten van de cv?

wat zijn me opties all elec?

en dan cv sww laten leveren tot vrouw de wp gelooft en dan een wp boiler erin?

of moet ik hybride en houdt de gasvrije droom op?

aantal opties die bij mij voorbij zijn gekomen.
1. itho daalderop hp s 55 ( op dit moment 2600 euro voor de all electric set )
lijkt een ideale oplossing. probleem schijnt dat er weinig instalateurs zijn die deze willen plaatsen.
2. volledige wp monobloc aankopen en tijdelijk hybride of cv uit voor warmte.

is er hier iemand die wettelijk kan / mag installeren
voor de isde, en vindt de omgeving rotterdam niet te ver. kom ik graag in contact. ik ben best bereid
om wat voorbereidend werk uit te voeren. om zo uw tijdsdruk te verminderen indien gewenst.

bij voorkeur koop ik zelf de pomp. dan kan ik de betaling spreiden over enkele maanden. factuur voor de monteur kan uiteraard in 1 keer

wie helpt me op weg? wie kent de monteur.
die wel universeel durft te instaleren. of mee te denken.

m.v.g
michiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Ja dat kan prima. Paar t-stukken en twee kogelkraan en dan laat je die oude cv gewoon zitten met de stekker eruit. Hybride moet je niet doen. Over een jaar of twee als je het vastrecht betalen voor 0m3 gas zat bent laat je jezelf alsnog afsluiten.

Prima strategie. Zie niet in waarom een fatsoenlijke installateur daar niet aan mee zou willen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-05 10:31
Mitsubishi Ecodan heeft volgens mij ook een modulair systeem waar warm water altijd nog aan toe te voegen is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:34
De warmtepomp is met name winstgevend doordat je geen vastrecht kosten voor gas hebt.
Is een "overbemeten" warmtepomp geen optie? Kost 500 meer in aanschaf, maar scheelt zo'n 75 x 12 = 900 euro per jaar.

Of vindt vrouwlief dit ook te riskant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
eea klinkt bijna alsof vrouw bang is in de kou te zitten als je ooit een keer geen stroom hebt

met de berichten over het steeds vollere stroomnet is fat niet eens helemaal ondenkbaar

mocht je daar nu oprecht ban voor zijn dan zou je misschien kunnen overwegen om een propaan keteltje te kopen

redenering is deze:
vast recht kost je ergens tussen de 60 en honderd per maand 900pj volgens Ruud hierboven

met installatiekosten erbij kom je dan hooguit op zo'n 3k
dus een terugverdientijd van 3jaar (hogere gasprijs even buiten beschouwing latende)

bovendien hoef je je WP dan niet te overdimentioneren dus een extra besparing

als je nu zo dimentioneert dat je met gasflessen bijstookt alleen op de momenten dat het vriest dan heb je dus je backup maar ben je toch onafhankelijk van het vast recht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:01

Aardedraadje

Met kabelschoen

Aanvoer van 38 geeft mij het gevoel dat de vloerverwarming niet optimaal werkt. Verdelers met pomp toevallig nog? Met een WP wil je verdelers zonder pomp. Je aanvoer kan dan enorm omlaag. Je hebt de heilige graal te pakken voor verwarmen met een WP. Je vrouw hoeft daar geen twijfels over te hebben. SWW is wat anders, daar moet je een vat hebben met genoeg inhoud om niet ander een koude douche te staan. Is het geen optie om (voor haar gemoedsrust) een overgedimensioneer vat te nemen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013

Aardedraadje

Met kabelschoen

i-chat schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:36:
eea klinkt bijna alsof vrouw bang is in de kou te zitten als je ooit een keer geen stroom hebt

met de berichten over het steeds vollere stroomnet is fat niet eens helemaal ondenkbaar

mocht je daar nu oprecht ban voor zijn dan zou je misschien kunnen overwegen om een propaan keteltje te kopen

redenering is deze:
vast recht kost je ergens tussen de 60 en honderd per maand 900pj volgens Ruud hierboven

met installatiekosten erbij kom je dan hooguit op zo'n 3k
dus een terugverdientijd van 3jaar (hogere gasprijs even buiten beschouwing latende)

bovendien hoef je je WP dan niet te overdimentioneren dus een extra besparing

als je nu zo dimentioneert dat je met gasflessen bijstookt alleen op de momenten dat het vriest dan heb je dus je backup maar ben je toch onafhankelijk van het vast recht
Een CV-ketel doet ook niks zonder stroom van het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:06

The Zep Man

🏴‍☠️

i-chat schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:36:

Als dat een zorg is, dan is een ouderwetse CV uiteraard ook niet echt handig, tenzij je die aan een UPS hangt. :+

Propaanketeltje is een interessant voorstel.

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 14-05-2024 07:42 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
toegeven ook een propaanketel heeft een pomp maar wellicht is daar nog wel iets voor te bedenken

voordeel van zoiets zou moeten liggen in het feit dat je echt alleen voor werkelijk verbruik betaalt en dat je voor onderhoud natuurlijk iemand moet vinden die beide systemen wil onderhouden en keuren (combi deal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 20:45
99ruud99 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:24:
De warmtepomp is met name winstgevend doordat je geen vastrecht kosten voor gas hebt.
Is een "overbemeten" warmtepomp geen optie? Kost 500 meer in aanschaf, maar scheelt zo'n 75 x 12 = 900 euro per jaar.

Of vindt vrouwlief dit ook te riskant?
Volgens mij klopt dit niet. Voor <500
M3 per jaar zijn bij Enexis de netbeheerkosten €160, en vaste leveringskosten van de energieleverancier zijn ongeveer €100 en tegenwoordig zijn de kortingen weer terug, dan kom.je ruim onder de 20 euro per maand uit.

Bij Frank zelfs onder de 10 euro per maand:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C__Pk7lAXwBLffS9OQNrdrqLTrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/enDTCuIZp7tF19ZbLPvaRlsn.jpg?f=fotoalbum_large

Voor een gas only contract met 1m3 verbruik per jaar. Ik zou niet weten waarom je dan niet je CV ketel laat hangen als day rust geeft, helpt zelfs mogelijk voor de terugverdientijd aangezien er dan geen dure oplossing nodig is voor SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
Beste Collega tweakers,

ik zal een aantal vragen beantwoorden.
1. 38 kan dat omlaag? ja/nee 1 kamer heeft last gehad van een koude muur dat als koudebatterij ging fucntioneren. slechts beperkt kunnen na isoleren. daarna geen winter-winterweer meer gehad.om effect te testen. probleem kwam pas bij min 3/4

2. mijn vrouw is wat sceptisch over het vermogen wat een wp kan leveren bij 0 en - graden.
vandaar dat me vrouw zeg, proberen mag maar ik wil het eerst een jaar of 2 zien werken voordat de cv het huis uit mag. vindt ik opzich best redelijk.

3. wat betreft WP. ecodan roept bij vaak vraagtekens op. lijkt erop dat ze geen monoblock hebben en dat de binnen unit zoniet meer kost dan buitendeel? maar als ik dan later zo een reseevoir er bij zet moet ik dat ding dan weer weggooien. vindt ik dan ook weer zonde van het geld

kan ik fout hebben maar zo.komt het bij mij over?

4. als iemand nog een goede wp instalateur weet
omgeving rotterdam in zijn werkgebied heeft. sta ik daar ook voor open.

de meeste bedrijven lijken mij vast te zitten aan " dit zijn mijn 2 merken thats it"

[ Voor 56% gewijzigd door michielsweb op 14-05-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

In Zweden barst het van de warmtepompen, en volgens mijn notities wil het daar ook wel eens vriezen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
Ja ik snap dat allemaal best.
maar als vrouwtje die zekerheid wilt.. vindt ik dat best redelijk. ik mag teminste verduurzamen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-PaiN
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-05 23:31
Volledig van het gas af biedt zekerheid tegen gasexplosies/branden/lekken en koolmonoxidevergiftiging, dat is ook geen vervelende zekerheid om te hebben ;)
Mocht de warmtepomp het laten afweten (wat met een CV ook kan) kun je altijd warme kleren aan doen en een elektrisch kacheltje voor nagenoeg niks bij de Action scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:31
E-PaiN schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:53:
Volledig van het gas af biedt zekerheid tegen gasexplosies/branden/lekken en koolmonoxidevergiftiging, dat is ook geen vervelende zekerheid om te hebben ;)
Mocht de warmtepomp het laten afweten (wat met een CV ook kan) kun je altijd warme kleren aan doen en een elektrisch kacheltje voor nagenoeg niks bij de Action scoren.
Een warmtepomp kan ook in brand vliegen, zelfs de bedrading en de meterkast waar het stroom vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:14
E-PaiN schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:53:
Volgens mij hebben we heel wat meer branden door elektra/kortsluiting dan door gas. En aangezien een WP een grootverbruiker is, vraag ik me af of die echt zal zorgen voor minder risico dan een goed onderhouden CV.

En voor TS, ja je kunt die 2 langs elkaar laten bestaan op zo'n manier dat je makkelijk om kunt schakelen. Aangezien je uiteindelijk van het gas afwil zou ik geen hybride-systeem kiezen. Je kunt wel bedenken welk risico je (je vrouw) nu echt af wil dekken. Want een WP is echt niet minder betrouwbaar dan een CV, en voor die CV zul je ook geen specifieke backup hebben.

Hier op de slaapkamers heb ik trouwens ook zo'n 'oplossing' vanwege de vrouw :+ . Daar hebben we nu airco's, maar de radiatoren hangen er ook nog. Die zijn alleen niet meer aangesloten (buizen op zolder weggehaald). Maar die radiatoren mochten niet weg voor het geval ze toch nog nodig waren.Nu hangen er dus loze radiatoren en heb ik op zolder het zo moeten maken dat er evt. nog een verwarmingsbuis tussen gezet kan worden om de radiatoren weer van water te voorzien.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:08
Monoblock op het bestaande CV circuit aansluiten, terugslagklep bij zowel de CV ketel als de WP, eventueel de vloerverwarmingsverdeler naar een gesloten systeem ombouwen.

En dan de CV ketel laten hangen als backup en voor de SWW. En hier dan een winter ervaring mee op doen.
Dan kun je dan altijd nog besluiten om de CV ketel weg te doen, een WP boiler aan te schaffen en eventueel het gasfornuis omruilen naar inductie.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
@redwing

ik vraag me alleen af, moet ik dan de aanvoer en retour leiding dan fysiek uitschakelen bijvoorbeeld met een aantal t stukken en wat kogelkranen of is dat overbodig? want dan gooi ik gewoon de thermostaat over op de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
AppieK schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:17:
Monoblock op het bestaande CV circuit aansluiten, terugslagklep bij zowel de CV ketel als de WP, eventueel de vloerverwarmingsverdeler naar een gesloten systeem ombouwen.

En dan de CV ketel laten hangen als backup en voor de SWW. En hier dan een winter ervaring mee op doen.
Dan kun je dan altijd nog besluiten om de CV ketel weg te doen, een WP boiler aan te schaffen en eventueel het gasfornuis omruilen naar inductie.
hey dat klinkt veel belovend! dan is de vraag alleen nog is terug slag klep op de aanvoer neem ik aan?

en ik heb op dit moment een open verdeler maak dat nog veel uit of niet ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-05 17:17

Jan2023

KISS

michielsweb schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:18:
@redwing

ik vraag me alleen af, moet ik dan de aanvoer en retour leiding dan fysiek uitschakelen bijvoorbeeld met een aantal t stukken en wat kogelkranen of is dat overbodig? want dan gooi ik gewoon de thermostaat over op de wp.
Een keerklep in de toevoer vanaf de cv ketel doet het kunstje voor je , zodat de WP niet door je cvketel gaat pompen , verder alles aangesloten laten.
Mocht de WP falen zet je de gasketel aan voor verwarming , en je gasketel kan je dan voorlopig ook gewoon voor sanitair warm water blijven gebruiken.
Zoek een leuk monoblock uit , op propaan ( R290 ) ben je goed bezig.
Die mengverdeler met pomp moet eigenlijk ook weg , stel je cv ketel in op max 35 graden en je zit safe voor je vloer mocht de ketel nodig zijn .
Wat de thermostaat betreft , ik gebruik een aan/uit exemplaar
Voor de gasketel is meestal modulerend.

En kijk eens bij warmtepomponline. com , denken mee en zitten bij je om de hoek.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:30

DataGhost

iPL dev

Aardedraadje schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:39:
[...]

Een CV-ketel doet ook niks zonder stroom van het net.
Dat is natuurlijk triviaal af te vangen met een UPS die niet eens zo heel groot hoeft te zijn, volgens mij kan een moderne ketel al met 100W uit de voeten. Ik heb een portable powerbank die dit enkele uren kan leveren en desnoods ondertussen bijgeladen kan worden met een draagbaar zonnepaneeltje. Bij een warmtepomp gaat dat iets minder makkelijk of je moet ook een thuisbatterij neerzetten die in eilandmodus kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
michielsweb schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:21:
maar als vrouwtje die zekerheid wilt.. vindt ik dat best redelijk. ik mag teminste verduurzamen ;-)
Zekerheid is relatief en niet objectief. Het klinkt als emotie, ik vind het eigenlijk geen goede reden. Warmtepompen bestaan al lang, het is een bewezen techniek die goed werkt. Dus waar is ze precies bang voor? Dat zou ik eerst duidelijk proberen te krijgen, want nu ben je een beetje in de ruimte aan het slaan.

Als ze bang is om in de kou te zitten als er geen stroom is, dan is het heel makkelijk: een cv-ketel doet het ook niet zonder stroom. Dat maakt geen verschil. Als ze bang is dat de warmtepomp kapot gaat: dat kan, maar je kunt altijd nog elektrische kacheltjes gebruiken om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:06
een koelkast werkt volgens hetzelfde principe, heeft je vrouw ook nog ergens in een kelder een blok ijs begraven voor als de koelkast uitvalt?
Als je dit niet aan je vrouw kan uitleggen dan moet je gewoon lekker je gasketel houden. Je gaat jezelf nu in zinloze bochten wringen en teveel kosten maken om vanwege een voorgevoel van je vrouw.

Heb je het al in euro's voorgerekend ipv in warm en koud?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Laatst online: 14:06

The Zep Man

🏴‍☠️

No Hands schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:14:
een koelkast werkt volgens hetzelfde principe, heeft je vrouw ook nog ergens in een kelder een blok ijs begraven voor als de koelkast uitvalt?
Dat blok ijs vormt vanzelf in de vriezer als het een ouder model betreft. :+
No Hands schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:14:
Heb je het al in euro's voorgerekend ipv in warm en koud?
Voor sommige mensen is er niets ergers dan koud zijn. Dat ligt er ook aan wat je gewend bent en waar je lichamelijk mee om kan gaan. Ook of je mentaal er zo even een dekentje bij wilt pakken of niet. De berekening maken is goed, maar schrijf daarmee niet de gevoelens van een ander af.

[ Voor 40% gewijzigd door The Zep Man op 14-05-2024 14:35 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
michielsweb schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:21:
Daarom. Laat je niet gek maken door de puristen hier. Sluit die warmtepomp parallel aan met je CV en betaal nog een poosje vastrecht tot je vrouw ook gelooft dat het werkt. Er gaat straks met die WP nog 0 m3 door de meter en daar zit de winst. Als je vertraging oploopt vanwege deze discussie of zelfs ruzie, dan heb je veel meer verloren. Nu heb je momentum, dus lekker doorpakken.

Zelf zou ik het niet zo doen, maar als dit de manier is waarop je vooruit kunt, dan moet je dat dus gewoon doen. Is helemaal niet zo erg om een beetje extra te betalen voor een "verzekering" als je dan gewoon vooruit kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
michielsweb schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:20:
[...]

hey dat klinkt veel belovend! dan is de vraag alleen nog is terug slag klep op de aanvoer neem ik aan?

en ik heb op dit moment een open verdeler maak dat nog veel uit of niet ?
Ik heb de kleppen bij zowel de CV ketel als de WP in de retour. Hier bestaand allerlei theorieën over wat de juiste plaats is, maar dit werkt voor mij.

De verdeler ombouwen is wel het beste. Omdat je vanuit de WP het warme water rechtstreeks de vloer in wil pompen. Een open verdeler heeft vaak ook een nauwe doorgang bij de thermostaatkraan die veel weerstand heeft en bij een hoge flow waarschijnlijk ook stromingsgeluiden gaat veroorzaken. En de vloerverwarming kan dan ook altijd als buffer werken zodat je geen extra buffervat nodig hebt.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:25
Als je garantie wilt dat je het huis warm kunt houden, hang lekker een airco op in de woonkamer. Heb je het gelijk lekker koel in de zomer ;) en een standalone backup om het warm te krijgen in huis.

Wij zijn overgestapt van een woning met alles op gas naar full electric. Ik heb nog nooit zoveel backups gehad om de woning warm te krijgen en om warmwater te produceren.

Van een enkele cv ketel die alles deed naar een warmtepomp voor warmwater en warmte in de woning. 2 airco’s die als backup kunnen verwarmen ( hangen er om te koelen ), een quooker voor warm water en een nood element in het boiler vat om te kunnen verwarmen.

En wanneer de stroom uitvalt tja, dan is het koud na een poosje. Maar die CV ketel doet het ook niet zonder stroom. En eerlijk, hoevaak valt de stroom nou uit, en dan ook langdurig. Ik zou mij er niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
AppieK schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:46:
[...]

Ik heb de kleppen bij zowel de CV ketel als de WP in de retour. Hier bestaand allerlei theorieën over wat de juiste plaats is, maar dit werkt voor mij.

De verdeler ombouwen is wel het beste. Omdat je vanuit de WP het warme water rechtstreeks de vloer in wil pompen. Een open verdeler heeft vaak ook een nauwe doorgang bij de thermostaatkraan die veel weerstand heeft en bij een hoge flow waarschijnlijk ook stromingsgeluiden gaat veroorzaken. En de vloerverwarming kan dan ook altijd als buffer werken zodat je geen extra buffervat nodig hebt.
ik heb juist geen thermostaat kraan :-)
ik lever 38 recht uit de cv, neem aan dat je dit bedoeld dat ik dus all goed zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:25
michielsweb schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:24:
[...]

ik heb juist geen thermostaat kraan :-)
ik lever 38 recht uit de cv, neem aan dat je dit bedoeld dat ik dus all goed zit
Veel vloerverwarming verdelers hebben nog een eigen thermostaat knop ingebouwd of er vlakbij. Je wilt een open verdeler hebben met een lage temperatuur verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
Open of gesloten wordt altijd door elkaar gebruikt.

In ieder geval een verdeler zonder eigen pomp, waarbij het water vanuit de bron (danwel WP, danwel CV) rechtstreeks de vloer in gaat zonder dat het wordt bijgemengd met kouder water uit retour van de vloer.

In mijn beleving heeft een open verdeler wel een verbinding tussen de aanvoer en de retour van de vloer, een gesloten verdeler heeft dat niet.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
ik zit dan volgens je beredenatie goed :-) warm en koud It alleen gekoppeld door de vloerlussen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
michielsweb schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:01:
ik zit dan volgens je beredenatie goed :-) warm en koud It alleen gekoppeld door de vloerlussen :-)
Dat is mooi :-D

Ik zou dan net als eerder al voorgesteld door @Jan2023 even contact opnemen met warmtepomp online . Die kunnen je adviseren, helpen met installeren en in bedrijf stellen.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
Moet overigens wel veel dank uitspreken.
over het merendeel van de reacties.

ik kan op deze manier heel veel zelf van te voren uitvoeren. (denk aan buizen leggen bv!)

en ik eindig nu ook met losse units.
Die op een later tijdstip ook zelf 1 op 1 te vervangen zijn. wat je bijvoorbeeld met splits niet heb.

:-)

en ik zie dat een ander Tweaker er ook all profijt van heeft gehad. :-)

[ Voor 10% gewijzigd door michielsweb op 14-05-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicus
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09-06-2024
Dag Michiel, jouw vraagstelling doet me aan die van mij denken waar ik net een topic over heb gestart. Alleen was mijn idee om alleen de vloerverwarming van de benedenverdieping over te zetten op een warmtepomp en de radiatoren boven en SWW nog door de cv-ketel te laten verzorgen.
Overigens staan die radiatoren nauwelijks aan, alleen die in de badkamer een paar uur per dag...

Heb jij er bewust voor gekozen om alle radiatoren op de WP te laten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
ik heb geen actiefe radiatoren meer.
alleen vloerverwarming, en ik heb datinderdaad genomen om evetueel op een pomp te kunnen overgaan

[ Voor 58% gewijzigd door michielsweb op 14-05-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:14
Heb je die vloerverwarming nodig, afgezien van dat het prettig is om geen radiatoren te hebben?
Ik lees dat je in een VVE zit dus een appartement waarschijnlijk.
Als je onderburen hebt is vloerverwarming een manier van afgifte maar brengt weinig tot geen comfortverbetering tov ieder ander afgiftesysteem dat een beetje warmte in je woning brengt.
Je heb zo weinig gas nodig voor verwarming (550 m2) dat je het dan met 1 of 2 airco's ook comfortabel op temperatuur kunt houden denk ik.
Koelen is ook wat waard in een appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:39
Even de botte hark uithangen. Dit is de 4e keer in 2 dagen dat ik op Tw lees dat de vrouw in kwestie bepaalt wat er technisch gebeurt.
Als een FE beter is dan voer je dat toch gewoon uit? Zorg alleen voor voldoende warm water thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
ASW1 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:45:
Heb je die vloerverwarming nodig, afgezien van dat het prettig is om geen radiatoren te hebben?
Ik lees dat je in een VVE zit dus een appartement waarschijnlijk.
Als je onderburen hebt is vloerverwarming een manier van afgifte maar brengt weinig tot geen comfortverbetering tov ieder ander afgiftesysteem dat een beetje warmte in je woning brengt.
Je heb zo weinig gas nodig voor verwarming (550 m2) dat je het dan met 1 of 2 airco's ook comfortabel op temperatuur kunt houden denk ik.
Koelen is ook wat waard in een appartement.
ja zeker. meerdere redens.
1. onze radiatoren voldeden niet aan een constant temp.
2. onze vloer heeft tegelijk insulatie gekregen.
3. astma en snel vatbaar voor airco verkoudheid .
4. onze vloer houd de warmte nu vrij lang vast.
5. zomers staat mij wp vrijwel altijd uit straks. dat is het moment dat airco / wp geluids hinder kunnen veroorzaken. (open ramen/deuren) op de erfgrens.
ik kom van ruim 250 kuub meer met radiatoren ;-)
6. koeling is wat waard maar hoeveel kw kost dat?
7. hoe doe je net aircos je sww uiteindelijk?

[ Voor 4% gewijzigd door michielsweb op 14-05-2024 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielsweb
Technician- schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:49:
Even de botte hark uithangen. Dit is de 4e keer in 2 dagen dat ik op Tw lees dat de vrouw in kwestie bepaalt wat er technisch gebeurt.
Als een FE beter is dan voer je dat toch gewoon uit? Zorg alleen voor voldoende warm water thats it.
ik vindt het principe samen beslissen en overleggen. best een groot goed.

zeker als er niet veel overtollig geld is binnen huishouden.
en de eis is toch echt redelijk. dit is gewoon proof of concept. zeker gelet dat wp relatief nieuwe technologie is in algemene bekendheid.
(reden dat hybride makelijk is verkopen is ook omdat het praatje is als het echt koud word dan gaat gewoon de cv aan hoor, oh das wel fijne gedachte denkt de gemiddelde nl dan)

ik kan stil zitten of je gaat schipperen.
kost me nu mischien paar honderd meer.
bovendien kunnen we zo ook veilig de winter door stel er gaat iets fout in de instellingen ? dan schakelen we tijdelijk terug op de cv, geen bose vrouw die dan in je nek hangt fix het maar en snel ook ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door michielsweb op 14-05-2024 23:06 ]

Pagina: 1