Advies zonnepanelen op nog te bouwen nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Inleiding
Wij hebben een nog te bouwen nieuwbouw woning gekocht (Nederland, Noord-Brabant) en ben me alvast aan het oriënteren voor de aanschaf/uitbreiding van zonnepanelen.

Er komt ook de mogelijkheid om via de zonnepanelen leverancier de al geplaatste zonnepanelen uit te breiden. De nieuwbouw woning wordt gebouwd volgens de BENG normen en krijgt vloerverwarming en een warmtepomp met verticale bodemwisselaar. Standaard kwam er maar 1 zonnepaneel op het huis, om aan de BENG norm te voldoen. Echter doordat wij gekozen hebben voor 2.4 meter uitbouw, zijn er 2 zonnepanelen bijgekomen, dus in totaal 3 zonnepanelen.

De verwachting is dat de nieuwbouw woning pas eind 2025 opgeleverd gaat worden.

Meerdere vragen komen aan bod, onder andere keuze van hoeveel panelen, welke richtingen, welke omvormer, string/micro/optimizers, thuisbatterij, etc.
Foto's
Zie rode vlak voor de kavel en de omringende kavels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5w4SljhgHJM0mfpuKk-Y6cgM9tU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N1QHhwBpkiqDn84nCH9rwXTd.jpg?f=user_large

Hier een impressie afbeelding. De voorkant ligt op het zuiden, de achterkant op het noorden en de linkerzijkant (de garage) op het oosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8vV9K75SQIHRxZH-9u57231_BI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZMDWhvxYqLYT4RK5wX41gdlK.jpg?f=user_large

Helaas is er een nep schoorsteen vóór het huis geplaatst (zuid-zijde) van ongeveer 11.3 meter hoog, terwijl het huis op het hoogste punt 10.3 meter hoog is >:) Dus uiteindelijk komt er schaduw op het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNon5JOPgQ4b6DQd1dQ3pGVjRBY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k2EEo9O2PoCYIxZ45Q4BjvBC.jpg?f=user_large

De achterkant (noord zijde) heeft geen schaduw. Maar aangezien het dak ongeveer 45 graden schuin is, zal de opbrengst maar ongeveer 40% zijn. Echter de panelen zijn tegenwoordig goedkoop, dus misschien dat dit toch slim is om neer te leggen om meer direct verbruik over de dag te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbZGbr54cHxbbNQpRxJGAqGml48=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xu2c7AhRJVRF1ge3ioE1j9Da.jpg?f=user_large

Aan de linker zijkant ligt de garage, de linkerkant kijkt dus naar het oosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOREOJTwUlPqLoQ4Qed7JeG9KVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCGOUfhO3lbeLVUgE543rSt8.jpg?f=fotoalbum_large

Doorsnee tekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwGWG1tyg_Ug4ZsABNpI4FNbD9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/icF7ICN10BpbZhLc28bv1LDw.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een impressie van de voorkant van het huis, waar de zon op het westen staat en dus schaduw op het zuid dak geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRAh3Vp06A36893Vl8X4wjtsmDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdnI44aiedOr0lzgN8lgQfBZ.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
het schuine dak is 615 cm breed en 620 cm hoog met een hellingshoek van ongeveer 45 graden.
Daar passen 15 panelen van 177 cm x 114 cm op.
Bij landscape is er dan 42 cm over aan beiden zijden en 25 cm aan zowel boven- als onderkant.
Bij portrait is er dan 22 cm over aan beiden zijden en 44 cm aan zowel boven- als onderkant.
Door de schoorsteen, kan er 1 paneel minder geplaatst worden aan de zuidkant (maximaal 14)
De noordkant kunnen maximaal 15 panelen geplaatst worden.

Het garage dak is 348 cm breed en 779 cm lang. Op het garagedak kunnen 12 panelen op een 3x4 schans geplaatst worden richting oosten, of 12 panelen plat of 4x2 (8) panelen een beetje schuin (zuid-oosten) op het garagedak geplaatst.
Schaduw
Door de hoge nep-schoorsteen van 11.3 meter en hoogte van het huis van 10.30 meter valt er uiteindelijk schaduw op het zuiddak. De afstand van de schoorsteen tot hoogste punt is ongeveer 4.5 meter. Ik heb met Sketchup 2017 een simulatie gemaakt, helaas kon ik met die gratis versie niet de locatie c.q. tijdzone zetten, maar geeft een idee van de schaduw (misschien moet ik de 7 dagen gratis trial proberen).

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
zonnepanelen simulatie schaduw dak zuid

Ook op de garage zal schaduw vallen, van het huis van de buren (Oosten) en van het eigen huis na 12 uur.
Jaarverbruik
Jaarverbruik huidige gasloze woning (6900 Wp zonnepanelen):
Verwarming en koelen: 1600 kWh (airco verwarmen)
Warm water: 330 kWh (warmtepomp boiler)
Elektrische auto opladen: 1800 kWh
Ander verbruik: 1970 kWh
Totaal verbruik: 5700 kWh
Opwek zonnepanelen: 6100 kWh
Netto verbruik: -400 kWh

Ik weet niet of de bodem warmtepomp net zo efficiënt zal zijn als de huidige airco (SCOP 5.72) en warmtepompboiler samen, maar ga ervan uit dat de warmtepomp ongeveer 1000 kWh meer zal verbruiken (ongeveer 3000 kWh voor verwarmen, koelen en warm water). Dus schatting van 6700 kWh totaal verbruik.
Elektriciteitsaansluiting nieuwbouw
3x25A
Budget en doel
Budget: tot 12.000 euro
Totaal Wp: onder de 15 kWp.

Aangezien het nieuwbouwhuis pas eind 2025 opgeleverd gaat worden en de salderingsregeling waarschijnlijk afgebouwd gaat worden, zoveel mogelijk eigen verbruik afdekken. Thuisaccu is een optie, maar deze zullen waarschijnlijk de komende jaren nog sterk in prijs verlaagd worden. Mogelijkheid is om dit achteraf nog te gaan doen.
Wie gaat het project uitvoeren
De zonnepanelen leverancier van aannemer of offertes ná opleveren nieuwbouwwoning.
Bijhouden van data
Niet meteen noodzakelijk.
Reeds verkregen offertes
Nog geen.
De vraag is ook of het juist verstandiger is te wachten tot over anderhalf jaar, mogelijk dat de situatie met salderen duidelijker is en ook de prijzen weer gezakt zijn, inclusief die van thuisbatterijen. Of de offerte van uitbreiding door zonnepanelen leverancier van aannemer moet héél gunstig zijn. Zo niet, dan gewoon 3 panelen laten plaatsen en later vervangen.
Regio
Nederland, Noord-Brabant.
Ideeën
450 Wp ja-solar-jam54d41 (~100 euro)

Zuid 14 panelen, Noord 15 panelen, 2 mppt 3-fase omvormer, 2 grote strings, 8358 kWh opwek (zonder schaduw)

Zuid 12 panelen, Oost 12 panelen, 2 mppt 3-fase omvormer, 2 strings, 10291 kWh opwek (zonder schaduw)

Growatt MOD 10KTL3-X (~ 827 euro)
3 fase
2 mpp trackers
Opstartspanning 200 Volt
mppt range 140V-1000V
nominal voltage 600V

Zuid 10 panelen, Noord 10 panelen, Oost 12 panelen, 3 mppt 3-fase omvormer, 3 strings, 10662 kWh opwek (zonder schaduw)

Omvormer (Hybride) Solis S6-EH3P10K-H-EU (~1650 euro)
4 mpp trackers
3 fases
10.000 AC output
+Smart meter
Opstartspanning 160 Volt
mppt range 200-850V
rated voltage 600V
Bepaalde thuisbatterijen ondersteund

of

Sunny Tripower X 12kW 3 Fasen Omvormer (~2195 euro)
3 fase
3 mpp trackers
Opstartspanning 188 Volt
mppt range 210V-800V
nominal voltage 580V

Micro en optimizers lijken volgens mij niet echt rendabel in onze situatie, ondanks de schaduw, ik heb liever een simpele oplossing van grote strings met mppt en 3 fase omvormer. Zeker omdat micro's en optimizers nogal eens kapot gaan en garantie claimen dan niet altijd gemakkelijk is (failliete partij). Maar mogelijk dat iemand dat anders ziet?

Later mogelijk thuisbatterij toevoegen aan Solis omvormer of Sessy oplossing om nacht te overbruggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:48

timovd

Voorsprong door techniek

Moet die schoorsteen daar geplaatst worden? Ik vind het geen gezicht op een nieuwbouw.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@timovd Ja, jammer genoeg, alle huizen worden in Tudor stijl gebouwd. Achteraf slopen zal ook wel niet mogen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:28
Aan voorzijde Aiko panelen nemen met nieuwe verbinding tussen de verschillende cellen, waardoor schaduw minder impact heeft op opbrengst.
Zijn vanaf einde jaar leverbaar.
Verder dit pas regelen na oplevering en dan de 3 panelen aan je buren verkopen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:25
Wat een puzzel, maar je hebt al giga-veel utigezocht. Heb je in sunny design alles ook al ingevoerd? Daar zit ook een mogelijkheid in om schaduw te berekenen/visualiseren, alleen vergeet ik telkens hoe.

Ik heb geen ervaring met excuuspaneeltjes laten vervangen door een echte installatie bij de bouw, maar m'n gevoel zegt: beter achteraf door iemand (bij voorkeur: jezelf) met echt verstand van zaken. Of de aannemer met zo iemand aankomt is maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:29
BarryH schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:44:
Aan voorzijde Aiko panelen nemen met nieuwe verbinding tussen de verschillende cellen, waardoor schaduw minder impact heeft op opbrengst.
Zijn vanaf einde jaar leverbaar.
Verder dit pas regelen na oplevering en dan de 3 panelen aan je buren verkopen
Heb je daar links voor ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Eind 2025 zijn de maten van de panelen wellicht weer anders, dus ik zou er mee wachten.

SMA 10.0 tripower hybride kan ook polystring aan, dus 10 (12) op noord en 10 (12) op zuid polystring en 12 op oost op de andere ingang.
Het grote SMA topic

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2024 18:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Helaas alleen marketing praat.

Hoe bruikbaar wat voor fancy techniek ze gebruiken in een (gemiddeld) serieel systeem is hangt af van wat het voor de paneel stroom betekend.

Bij een inmiddels courant half cel paneel in een gemiddeld serieel systeem kunnen de extra powerpoints die beschikbaar zijn in een individueel half cel paneel meestal niet ingezet worden omdat het een reductie in paneel stroom als gevolg heeft. Dus gedraagt het paneel zich alleen als een ouderwets 3 diode paneel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Hoe dit werkt in de praktijk is idd nog niet bekend, maar wellicht voorjaar 2025 wel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Wat ik in ieder geval zou doen, of de zonnepanelen nou wel of niet geplaatst worden is zorgen voor kabels of leidingwerk richting het dak op de plekken waar je dat misschien zou willen plaatsen. Want dat gaat niet alleen in de prijs schelen, maar het voorkomt ook dat je moet gaan hakken en breken in iets wat er netjes uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Antonl91 op zolder heb ik al een internetaansluiting en loze leiding opgenomen. Neem aan dat de schaampaneeltjes ook nog een leiding naar de meterkast nodig heeft. In de garage heb ik al een dakdoorvoer gepland en loze leiding. Maar mogelijk dat het handiger is de DC kabels langs de zijmuur naar het dak/zolder laten lopen om daar de 3 fase omvormer op te hangen. En eventueel een extra loze leiding van zolder naar meterkast laten aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:34
Die schaampanetjes gebruiken halfsuims buisje, 3x 2.5 mm.
Als jij hoop neer wilt leggen ga je toch snel naar 5x4 mm (gezien je 3 fase omvormer wilt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@AUijtdehaag die polystring kende ik nog niet. Zal dit eens configureren in Sunny Design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@99ruud99 de DC strings gaan rechtstreeks via het dak naar zolder. Alleen de 5 AC draden moeten van omvormer naar meterkast. Ik heb begrepen dat een 3 fase omvormer 6x minder weerstand geeft en dus mogelijk maar 5x 1.5 mm AC draden nodig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:34
Ik zou 1.5mm absoluut niet aanraden, maar ja alles kan.
Is het niet makkelijker meteen 2.5mm of 4mm te laten installeren? Kost je 10 euro meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@ZuinigeRijder Naar mijn mening is het van steeds groter belang om ook in mindere omstandigheden zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn. Dus ik zou je hoge dak vol leggen. En op het lage platte dak een deel oost-west leggen, en een deel op schans naar de vrije hemel gericht. (en kan die schoorsteen plat?)

De panelen op noord doen het op bewolkte dagen bijna net zo goed als die op zuid.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@onetime de helft van de garage zou in Oost-West opstelling kunnen, de andere helft zou West naar de zijkant van het eigen huis wijzen, dus dat zou dan naar alleen Oost moeten wijzen? En op 10 graden?

Ook zijn het dan niet veel panelen die naar West kijken, dus dan komt ook de opstart-spanning erbij kijken. Suggereer jij een aparte 1 fase omvormer voor het garage-dak en een 3 fase omvormer voor het schuine dak?

Ik zou ook 12 panelen helemaal plat op het garagedak kunnen leggen, maar zoals de situatie eruit ziet is er géén vrij zicht, dus de 87% opbrengst zal het zeker niet worden, denk zelf meer in de orde van 60%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik zou de opbrengst ook graag zo goed mogelijk over de dag verdelen. Je zou ook in verband met wind 2 (of 3) panelen op west kunnen leggen op micro's, ook om windvang te verminderen. De rest (10) op een schans op de 3fase - 3mppt. Dan kijk je ook niet zo onder de schans. Maar door de verdeling van het aantal panelen is een schans op oost misschien wel het beste mooiste. Wel de schans wind dicht maken. Als jij iets meer prioriteit geeft aan alles op één omvormer, dan kan dat natuurlijk.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@onetime Ik had inderdaad al gekeken naar een kant en klare schans met winddichte kappen (nou ja, bouwpakket).
Chico zonneschans landscape 3x4. Die komt ongeveer op 800 euro. Weet niet of er goedkopere opties zijn.

Een andere mogelijkheid is om de 3 excuus panelen op zuid te laten liggen en alleen op Noord 15 panelen en op Oost de schans van 12 panelen. PVCalc van Noord 15 en Oost 12. Op spitsuur opwek heb je het minste verbruik, dus Zuid is eigenlijk een nadeel.

Ander nadeel is dat het zuid dak dan vol in de zon ligt en het huis mogelijk dan meer opwarmt, met zonnepanelen erop dempt dat weer de temperatuur 8) Maar de betere isolatie van een nieuwbouwwoning heeft daar mogelijk minder last van..... Ik weet niet of daar ervaringen mee zijn, maar bij mijn huidige huis wordt de zolder minder warm in de zomer door de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@ZuinigeRijder Ik heb het al geschreven, advies: dak vol totdat je ook in de winter genoeg opbrengst hebt.
Relatief het goedkoopst. Maar het is jouw huis en portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 20:27
Huh zonder uitbouw was het maar 1 paneel geweest? Dan geraakt die omvormer toch nooit opgestart?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@skelleniels zal wel gekoppeld zijn aan een micro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 20:27
Ohja inderdaad, ziet er wel beetje vreemd uit dan

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans den Besten
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-08-2024
snip

[ Voor 114% gewijzigd door We Are Borg op 18-07-2024 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
De opties voor uitbreiding zonnepanelen en/of thuisbatterijen bij de nieuwbouw zijn bekend. Er is gekozen voor:
- JA Solar Full Black n-type Bifacial Double Glass High Efficiency Mono Module JAM54D41 LB 440 Wp
- Enphase micro-omvormers IQ8MC
- Enphase thuisbatterijen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXJkC9zRuR0Kj7GzMiU6PIz6Op0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4sakohZYY7MaG6TR8ijhjV5.jpg?f=fotoalbum_large

Het komt erop neer dat het ongeveer 1 euro per Wp of 1 euro per kWh opbrengst uitkomt.
Tevens is er aangegeven hoeveel panelen er gelegd zouden kunnen worden.

Volgens de optie zouden er op Zuid maar 12 panelen passen, echter ik heb uitgerekend 15 (of 14 bij weglaten van één bij de schoorsteen). Daar zal ik dit op de informatie-avond navragen.

Uitbreiding naar 12 panelen op Zuid (i.p.v. de standaard 3) kost € 4098. Ikzelf zou liever uitbreiden naar 14 panelen (wanneer dit past op Zuid): € 4906

De IQ8MC heeft een vermogen van 325 Watt, dus in soms zal deze aftoppen met het 440 Wp paneel. IQ8AC zou dan een betere keuze zijn geweest met 360 Watt. Volgens mij is het prijsverschil niet groot, iets van 10 euro per micro-omvormer. Verschil in opbrengst met 14 panelen is volgens PVcalc 6037 kWh vs. 6184 kWh, dus ongeveer 150 kWh per jaar.

Met de huidige terugleververgoedingen/boetes denk ik dat ik alleen aan de Zuid-kant zonnepanelen neem, dat zou met 14 panelen waarschijnlijk mijn verbruik afdekken.

De prijzen voor de thuisbatterijen zijn voor mij niet interessant. Misschien in de toekomst een "grote plug-and-play thuisaccu met een stekker".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Is er een tekening van het huis met de dakorientaties?

Zuid is inmiddels niet meer de meest gunstige optie… oost west op een niet-plat dak wel

De Enphase accu’s hebben geen technisch voordeel tov alle andere ac gekoppelde opties.

En zonneplan Nexus heb je letterlijk voor de helft of minder… en de handelende accu’s zijn de enige die kans op terugverdienen hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door Ronald op 23-11-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Ronald Hier een impressie afbeelding. De voorkant ligt pal op het zuiden, de achterkant pal op het noorden en de linkerzijkant (de garage) op het oosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sHR7IaJi35rKTZTnpyM9Q9Xx94=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMDWhvxYqLYT4RK5wX41gdlK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRAh3Vp06A36893Vl8X4wjtsmDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdnI44aiedOr0lzgN8lgQfBZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYHsIc0ZD8TGLP0UO3EU-f_X-dU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k2EEo9O2PoCYIxZ45Q4BjvBC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOREOJTwUlPqLoQ4Qed7JeG9KVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCGOUfhO3lbeLVUgE543rSt8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4qAv_4MRPopvYtx4GlL-Y3TZM8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Xu2c7AhRJVRF1ge3ioE1j9Da.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Mooie impressie. Nu de architect nog iets over PV opbrengst profielen leren.

Zuid is dan de enige realistische optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik heb uiteindelijk besloten 14 (uitbreiding van 3 naar 14) zonnepanelen Zuid te plaatsen via de aannemer (Enphase systeem).

Prijzen: zie deze post.

ZuinigeRijder in "Advies zonnepanelen op nog te bouwen nieuwbouw woning"

Volgens de optie zouden er op Zuid maar 12 panelen passen, echter ik had uitgerekend 15 (of 14 bij weglaten van één bij de schoorsteen). Uiteindelijk is de installateur er akkoord mee gegaan dat er 5 naast elkaar passen in portrait (net genoeg ruimte aan beide zijden). Door de ongelukkige plaatsing van de schoorsteen, heb ik er één weggelaten (dus totaal 14) en voor het Enphase systeem gegaan.
Pagina: 1