@Misterpc Hier ook de airco op zolder en de master bedroom aangezet. In de woonkamer helaas geen airco, maar het is nu 22,5 graden. Misschien zakt de koelte wat naar beneden met de deur open... Moet toch wat met al die energie...
Wij hebben luiken, die zijn dicht. Dat is slechts zelden.
Airco/verwarming is wel een punt op onze verlanglijst, maar die lijst is lang
Airco/verwarming is wel een punt op onze verlanglijst, maar die lijst is lang
Bericht hierboven
vandaag hier koelen met de warmtepomp. Gaat redelijk, temperatuur binnen staat nog steeds op 24 graad.
6,53 kWh/kWp voor O-W. Prima dag weer. Helaas geen pittige regen bui, paar lullige spatjes nu...
Aalten 29.82 KWh = 5.14 KWh/KWp ietsje minder dan gisteren maar niet veel , wel hebben de beide airco's beduidend meer energie opgeslurpt , ongeveer 14 KWh dus van veel terugleveren kwam het ook niet echt ..en het is buiten nu nog 33 graden en het is donkergrijs buiten wat weinig goeds voorspeld ...
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
Rond 19:00u een flinke spoelbeurt gehad maar verder zonnig vandaag.
| Vandaag | kWh | kWh/kWp | 3 x Growatt MOD 7000TL3-X |
| Achterdak | 39,9 | 5,54 | 10x450 op 30°ZW + 6 x450 op 5°ZW |
| Voordak | 20,0 | 4,40 | 10x455 op 30°NO |
| Platdak | 41,3 | 5,74 | 8x450 op 5°ZW + 8x450 op 15°ZO |
| Totaal | 101,2 | 5,34 | 18950 Wp |
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Regio Apeldoorn
Tropische hitte plus wat sluiers hier en daar. Ietsje minder als gister. Uiteindelijk is de teller op een 37,1 kWh (5,89 kWh/kWp) blijven hangen.
Tropische hitte plus wat sluiers hier en daar. Ietsje minder als gister. Uiteindelijk is de teller op een 37,1 kWh (5,89 kWh/kWp) blijven hangen.
19/6 - 073:
Dat lijkt er al weer op...
| Systeem | Oriëntatie | Hoek | Vermogen | Vandaag | Prestatie | Ooit |
| Delta Solivia | WZW | 39° | 2.000Wp | 9,9kWh | 4,95Wh/Wp | 12,8kWh |
| Growatt | ONO | 39° | 4.355Wp | 21,1kWh | 4,95Wh/Wp | 26,0kWh |
| Hoymiles | ZZO | 86° | 1.760Wp | 4,7kWh | 2,65Wh/Wp | 6,2kWh |
35,7kWh | 4,39Wh/Wp | 45,0kWh |
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
Zomerstorm nu hier, het koelt heerlijk af! Wel windkracht 9 net, maar ach 
89kWh vandaag
89kWh vandaag
Bericht hierboven
hmmm , volgens het nieuws heeft het gespookt qua weer , alleen in Aalten geen spetter hemelvocht gehad ,
wel vroeg nog bewolkt maar nu weer zon gelukkig ....
wel vroeg nog bewolkt maar nu weer zon gelukkig ....
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
Gisteren 166,6 kWh. 5,7 kWh/kWp.
De hitte uit Nederland is nu in Zweden! Het is nu al 25 graden buiten en later vandaag wordt onweer verwacht.
De hitte uit Nederland is nu in Zweden! Het is nu al 25 graden buiten en later vandaag wordt onweer verwacht.
Ja was mooi om te zien, leek wel een stroboscoop boven ons huisFloor-is schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:41:
Zomerstorm nu hier, het koelt heerlijk af! Wel windkracht 9 net, maar ach
89kWh vandaag
Hier is de schutting aan de achterzijde een beetje beschadigd.MatsuMatsu85 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:59:
[...]
Ja was mooi om te zien, leek wel een stroboscoop boven ons huisEn flinke spoelbeurt gehad ook... Nu een stuk aangenamer buiten
En de schutting aan de westzijde wordt nu wel een beetje penibel; ik had de hoop dat we daar nog wel even mee door kunnen, maar denk dat die deze zomer toch vervangen moet
Bericht hierboven
@Floor-is Oh dat is minder. Hier geen schade gelukkig, maar mijn huis staat achter een flatgebouw in de luwte er van, dat scheelt flink. En heb ook net een nieuwe schutting... Die heeft het goed doorstaan...
Oude schutting, de deur erin vond het niet zo tof.MatsuMatsu85 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:36:
@Floor-is Oh dat is minder. Hier geen schade gelukkig, maar mijn huis staat achter een flatgebouw in de luwte er van, dat scheelt flink. En heb ook net een nieuwe schutting... Die heeft het goed doorstaan...
Ik heb een hint nodig voor iemand die schuttingen bouwt, doe eens een DM
Bericht hierboven
Aalten 29.57 KWh = 5.1 KWh/KWp wederom een fractie minder maar altijd nog goed , wel is het weer heet hier in het oosten en het heeft geen druppel hemelvocht gegeven ..
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
Regio Apeldoorn
Was weer heerlijk warm vandaag.. Wel vanochtend om 5 uur een erg goede onweersbui gehad. Alles is heel gebleven hier
Uiteindelijk is de teller gefinisht op 36,25 kWh (5,75 kWh/kWp).
Was weer heerlijk warm vandaag.. Wel vanochtend om 5 uur een erg goede onweersbui gehad. Alles is heel gebleven hier
6,44 kWh/kWp voor O-W. Prima dag wederom en gelukkig iets minder warm...
Vandaag 110½ kWh. 3,8 kWh/kWp.
Kreeg er weinig voor, dus de auto is weer bijna vol.
Kreeg er weinig voor, dus de auto is weer bijna vol.
82.1kWh vandaag
Flink bezig geweest met mijn zelfbouw-EMS, begint nu toch wel echt serieuze vorm aan te nemen
Flink bezig geweest met mijn zelfbouw-EMS, begint nu toch wel echt serieuze vorm aan te nemen
Bericht hierboven
Ben Vlak bij jou….. boom op zuidwest tov mijn panelen is gesloopt door de wind. Dikke eik van +100jaar oud. Geen materiële schade verder.EDW13 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:49:
Regio Apeldoorn
Was weer heerlijk warm vandaag.. Wel vanochtend om 5 uur een erg goede onweersbui gehad. Alles is heel gebleven hierUiteindelijk is de teller gefinisht op 36,25 kWh (5,75 kWh/kWp).
4,84 punten pv.
30kWh import, 35kWh export. EV geladen, stroomrekening op dynamisch -€8,6
Prima weer weer vandaag
| Vandaag | kWh | kWh/kWp | 3 x Growatt MOD 7000TL3-X |
| Achterdak | 44,8 | 6,22 | 10x450 op 30°ZW + 6 x450 op 5°ZW |
| Voordak | 20,6 | 4,53 | 10x455 op 30°NO |
| Platdak | 44,3 | 6,15 | 8x450 op 5°ZW + 8x450 op 15°ZO |
| Totaal | 109,7 | 5,79 | 18950 Wp |
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
vannacht flink spoelweer gehad in Aalten , gelukkig maar nu is het (nog) bewolkt ,
eens kijken hoe lang dat zo blijft ..
eens kijken hoe lang dat zo blijft ..
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
Hier draai ik alweer >1.25kW en de hemel is strak blauw. Het kan zomaar een prachtige dag worden! (Tijd voor een bezoekje aan het zwembad?)Misterpc schreef op zondag 21 juni 2026 @ 07:27:
vannacht flink spoelweer gehad in Aalten , gelukkig maar nu is het (nog) bewolkt ,
eens kijken hoe lang dat zo blijft ..
Bericht hierboven
20/6 - 073:
Dat lijkt er weer alweer op...
| Systeem | Oriëntatie | Hoek | Vermogen | Vandaag | Prestatie | Ooit |
| Delta Solivia | WZW | 39° | 2.000Wp | 11,6Wh | 5,80Wh/Wp | 12,8kWh |
| Growatt | ONO | 39° | 4.355Wp | 21,6kWh | 4,96Wh/Wp | 26,0kWh |
| Hoymiles | ZZO | 86° | 1.760Wp | 4,9kWh | 2,76Wh/Wp | 6,2kWh |
38kWh | 4,69Wh/Wp | 45,0kWh |
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
6,09 kWh/kWp voor O-W. Wat meer sluiers, maar verder prima dag weer... Opmaken voor een hete week...
Regio Apeldoorn
Begon heerlijk met regen en daarna best wel hardnekkige bewolking.. Maar werd uiteindelijk toch best wel zonnig en warm.. De teller is uiteindelijk gefinisht op 34,29 kWh (5,44 kWh/kWp).
Vandaag getest hoe de temperatuur in huis werd zonder Warmtepomp koeling.. Ik weet waar ik een gedeelte van de opwek aan ga gebruiken in de komende dagen.
Begon heerlijk met regen en daarna best wel hardnekkige bewolking.. Maar werd uiteindelijk toch best wel zonnig en warm.. De teller is uiteindelijk gefinisht op 34,29 kWh (5,44 kWh/kWp).
Vandaag getest hoe de temperatuur in huis werd zonder Warmtepomp koeling.. Ik weet waar ik een gedeelte van de opwek aan ga gebruiken in de komende dagen.
Aalten 26.8 KWh = 4.62 KWh/KWp toch wat minder door de bewolking vanochtend en dat duurde wel even voordat dat weg trok ...
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
21/6 - 073:
De ochtend was wat minder, verder prima...
| Systeem | Oriëntatie | Hoek | Vermogen | Vandaag | Prestatie | Ooit |
| Delta Solivia | WZW | 39° | 2.000Wp | 11,4Wh | 5,70Wh/Wp | 12,8kWh |
| Growatt | ONO | 39° | 4.355Wp | 18,4kWh | 4,23Wh/Wp | 26,0kWh |
| Hoymiles | ZZO | 86° | 1.760Wp | 4,4kWh | 2,48Wh/Wp | 6,2kWh |
34,2kWh | 4,21Wh/Wp | 45,0kWh |
[ Voor 0% gewijzigd door __Erik__ op 22-06-2026 22:13 . Reden: correctie, growatt cloud weer laat ]
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
87,1kWh 
:strip_exif()/f/image/J837Q0I8Bo3pAV32q5hYFxxX.png?f=user_large)
Ik denk dat die total-year niet helemaal klopt, maar maakt niet uit. Op de 28e gaat mijn nieuwe contract in en vanaf dan wil ik bijhouden voor het contract en niet voor het jaar
:strip_exif()/f/image/J837Q0I8Bo3pAV32q5hYFxxX.png?f=user_large)
Ik denk dat die total-year niet helemaal klopt, maar maakt niet uit. Op de 28e gaat mijn nieuwe contract in en vanaf dan wil ik bijhouden voor het contract en niet voor het jaar
[ Voor 58% gewijzigd door Floor-is op 21-06-2026 22:46 ]
Bericht hierboven
Solcast wilde 52kWh, het werd 54kWh.
4,15 puntjes voor oost / west op noord Veluwe.
Vooral de ochtend piek dik 10kWh gemist door wolken en overdag dikkere sluiers.
4,15 puntjes voor oost / west op noord Veluwe.
Vooral de ochtend piek dik 10kWh gemist door wolken en overdag dikkere sluiers.
Als solcast vandaag uitkomt, dan wordt t een record all time high sinds 2 jaar. 5.7.
Eerste twee puntjes daarvan zijn ondertussen binnen.
Langste dag vandaag en gisteren, dus dan profiteert oost/west.
Eerste twee puntjes daarvan zijn ondertussen binnen.
Langste dag vandaag en gisteren, dus dan profiteert oost/west.
[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 22-06-2026 11:17 ]
7,07 kWh/kWp voor O-W. Nieuw record voor mijn set had niet verwacht een 7 te halen erg blij mee
113,2 kWh een 5,97 punter, maandtarget weer boven de 100%
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Assen: 18,20 kWh = 5,17 kWh/kWp (OZO 45° 1920 Wp, WNW 45° 1600 Wp) Dagtarget: 140%, Pro Rata: 93%
Hoogste van deze maand.
Hoogste van deze maand.
Regio Apeldoorn
Af en toe trok er wel wat sluierbewolking over, maar de zon kwam er prima doorheen. Kleine dip hier en daar. De teller is vandaag gefinisht op een mooie 37,68 kWh. Net geen 6 punter daardoor.. 5,98 kWh/kWp.
Af en toe trok er wel wat sluierbewolking over, maar de zon kwam er prima doorheen. Kleine dip hier en daar. De teller is vandaag gefinisht op een mooie 37,68 kWh. Net geen 6 punter daardoor.. 5,98 kWh/kWp.
5,3 voor hier.
Maar wel 13kWp op oost/west op een 8kW omvormer. Dus bij delen door 8 komt er een leuker getal uit
Maar wel 13kWp op oost/west op een 8kW omvormer. Dus bij delen door 8 komt er een leuker getal uit
29,24 kWp. 24 kW omvormer, op ZZW 60e breedtegraad.
162 kWh. 5,5 kWh/kWp.
Hier wel ruim een uur langer licht dan in NL. Het wordt nu zelfs op zijn donkerst niet meer dan schemer.
162 kWh. 5,5 kWh/kWp.
Hier wel ruim een uur langer licht dan in NL. Het wordt nu zelfs op zijn donkerst niet meer dan schemer.
Aalten 31.18 KWh = 5.38 KWh/KWp een heel mooie dag en een dagrecord voor 2026 in juni
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
22/6 - 073:
Nu komt in principe de topweek van mijn sets, voor het eerst meer dan 40kWh gehaald, gecorrigeerd naar de 2 oudere sets, kom ik nog 2,2kWh tekort voor een echt all-time record, toch heel blij mee...
| Systeem | Oriëntatie | Hoek | Vermogen | Vandaag | Prestatie | Ooit |
| Delta Solivia | WZW | 39° | 2.000Wp | 11Wh | 5,50Wh/Wp | 12,8kWh |
| Growatt | ONO | 39° | 4.355Wp | 24,2kWh | 5,56Wh/Wp | 26,0kWh |
| Hoymiles | ZZO | 86° | 1.760Wp | 5kWh | 2,84Wh/Wp | 6,2kWh |
40,2kWh | 4,95Wh/Wp | 45,0kWh |
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
90,2kWh vandaag, en het was niet eens strakblauw de hele dag.
:strip_exif()/f/image/tZQivKIeUYwzl7B5lhxwV7l3.png?f=user_large)
Doel is net-zero met de batterij
Pittige load in de avond ook: EV (3.6kW downthrottled) + Warmtepomp + Droger + Wasmachine + lege Quooker tegelijkertijd
:strip_exif()/f/image/tZQivKIeUYwzl7B5lhxwV7l3.png?f=user_large)
Doel is net-zero met de batterij
Pittige load in de avond ook: EV (3.6kW downthrottled) + Warmtepomp + Droger + Wasmachine + lege Quooker tegelijkertijd
[ Voor 13% gewijzigd door Floor-is op 23-06-2026 09:20 ]
Bericht hierboven
hmmm , bewolking in Aalten , was dit voorspeld ??
hopen dat het snel wegtrekt . oplost
hopen dat het snel wegtrekt . oplost
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
/f/image/neHM07cl5jTYFb5MH20PwRE6.png?f=fotoalbum_large)